آپنه خواب و خروپف Sleep Apnea & Snoring

فروردین ۳۱, ۱۳۹۹ ۷:۰۶ ق٫ظ

رابطه اسلیپ آپنه Obstructive Sleep Apnea با دندانپزشکی زیبایی Esthetic Dentistry


اسلیپ آپنه Obstructive Sleep Apnea ﯾﮏ اﺧﺘﻼل ﺧﻮاب اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻮﻗﻒ ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻨﻔﺲ ﺑﺮای ﻣﺪﺗﯽ ﮐﻮﺗﺎه اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد ﺑﺎر زﯾﺎد در ﻃﻮل ﺧﻮاب ﻣﯽﺷﻮد. ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی ﺗﻮﻗﻒ در ﯾﮏ ﺷﺐ اﺗﻔﺎق ﻣﯽ اﻓﺘﺪ ده ﻫﺎ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﺻﺪﻫﺎ ﺑﺎر. ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﭼﻨﺪﯾﻦ دﻗﯿﻘﻪ ﻃﻮل ﮐﺸﯿﺪه و ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻫﺮ ﮐﺪام از اﯾﻦ دوره ﻫﺎ ﯾﮏ »آﭘﻨﻪ« ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽﺷﻮد. اﮐﺜﺮ اﯾﻦ دورهﻫﺎ ﺑﺎ ﺻﺪای ﺧﺮﺧﺮ ﺑﻠﻨﺪ ﻫﻤﺮاه اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻮارد ﺑﺎ ﺻﺪا و اﺣﺴﺎس ﺧﻔﮕﯽ ﻫﻤﺮاه ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در آن ﻓﺮد ﻧﺎﮔﻬﺎن ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻔﮕﯽ از ﺧﻮاب ﺑﯿﺪار ﻣﯽ ﺷﻮد.
دندانپزشکی “زیبایی” با زیباترکردن لبخند و ایجاد اعتماد به نفس به فرد ، زندگی فرد را دلپذیرتر می کند. تنفس با اختلال در خواب Sleep-disordered breathing ، اعم از خروپف snoring تا آپنه انسدادی درخواب obstructive sleep apnea (OSA) ، ارتباط بسیار روشنی ، مستقیم و چشمگیر را با ساییدن دندانها بر روی هم و دندان قروچه tooth grinding and clenching نشان می دهد.

براکسیسم bruxism یا دندان قروچه اغلب در بیماران خروپف و انسداد خواب (OSA) مشاهده می شود. قدرتمندترین اقدام رفلكس توسط پستانداران ، محافظت از راه هوایی است. شواهد روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه عمل چفت شدن دندان ها منجر به افزایش اندازه راه هوایی خواهد شد. دندانپزشکی، استرس و عادت را از دلایل بروز این پدیده دانسته است. انسداد راه هوایی ممکن است سرآغاز دنباله طولانی دندان قروچه و کلنچ clenching در بیمار مبتلا به آپنه خواب باشد. ترمیم های دندانی ممکن است در نتیجه یک بیماری OSA و خروپف تشخیص داده نشده و درمان نشده از بین برود.
هیچ گروهی از متخصصان بهداشت و درمان ایده آل تر از دندانپزشکان جهت تشخیص افرادی که دارای اختلال در خواب هستند نمی باشد. بیماران دندانپزشکان خود را بطور منظم و مداوم می بینند. هیچ چیز زیبایی در مورد ظاهر شدن یک بیمار خروپف با فک افتاده معمول همراه با تولید صداهای زشت وجود ندارد.

علائم اسلیپ آپنه

شایع ترین علائم هشداردر آپنه ‌ی انسدادی خواب عبارتند از:

  • خواب آلودگی و خستگی در روز
  • خشکی دهان و گلو در هنگام بیدار شدن از خواب
  • سردرد صبحگاهی
  • اشکال در تمرکز، فراموشی، افسردگی، تحریک پذیری
  • عرق شبانه
  • بی قراری و نا آرامی در هنگام خواب
  • مشکلات جنسی
  • خرناس کشیدن
  • بیدار شدن ناگهانی و داشتن احساسی مانند خفگی
  • مشکل بیدار شدن در صبح

همچنین این علائم در کودکان ممکن است واضح نباشد که عبارتند از:

  • شب ادراری
  • احساس خفگی و سرازیر شدن آب از دهان
  • عرق زیاد در شب
  • اختلال در یادگیری و رفتار
  • مشکلات در مدرسه
  • ضعف یا خواب آلودگی
  • خرناس کشیدن
  • دندان قروچه کردن
  • بی قراری در رختخواب
  • وقفه یا عدم تنفس

در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق به پزشک مراجعه کنید.

علائم افراد درگیر با آپنه خواب در طی روز

افراد درگیر با این اختلال تنفسی، حتی اگر در طول شب به اندازه کافی خوابیده باشند، صبح با احساس خستگی و کسالت بیدار می ‌شوند و معمولاً طی روز نیز دچار احساس خستگی مفرط و عدم تمرکز هستند. احساس خستگی مفرط و عدم تمرکز در طی روز به دلیل آپنه تنفسی در شب همچنین این افراد ممکن است نا خواسته به خواب بروند و چرت بزنند؛ زیرا بدن این افراد در طول شب بارها بیدار می ‌شود، هرچند ممکن است در همه این بیداری ‌ها فرد هوشیار نباشد.

آپنه‌ ی خواب در چه کسانی دیده می ‌شود؟

آپنه ‌ی خواب در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، گردن ضخیم یا بزرگ دارند یا راه ‌های هوایی بینی، گلو یا دهان آن‌ ها کوچک ‌تر است بیش ‌تر دیده می ‌شود. همچنین در افرادی که لوزه ‌های بزرگ دارند یا بافت پشت گلویشان بزرگ است و راه هوایی نای را می ‌بندند. زبان بیش از حد بزرگ نیز می ‌تواند راه هوای را مسدود کند همچنین در کسانی که دچار انحراف بینی هستند. این وضعیت‌ ها در مردان شایع ‌تر از زنان است و با افزایش سن شیوع آن نیز افزایش می‌ یابد.

وجود برخی از بیماری‌ ها نیز ممکن است خطر بروز آپنه انسدادی خواب را افزایش دهد:

  • دیابت نوع دو
  • رفلاکس معده به مری
  • بیماری ‌های قلبی و عروقی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • بیماری پارکینسون
  • بارداری
  • کم کاری تیروئید
  • سندرم هیپوونتیلاسیون ناشی از چاقی (شرایطی که در آن تنفس ضعیف برخی افراد چاق، باعث افت سطح اکسیژن و بالا رفتن سطح دی ‌اکسید کربن در خون می ‌شود.)
  • بیماری ‌های مزمن ریوی

آپنه خواب می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

رها کردن آپنه خواب می تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند فشار خون بالا، دیابت، ضربان قلب نا منظم، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و غیره شود. دکتر وینتر می گوید: “ این بیماری می تواند بسیار پیچیده شود. آپنه خواب باعث افزایش وزن می شود، زیرا بسیاری از مردم برای این که بتوانند بیدار بمانند زیاد غذا می خورند. افزایش وزن نیز باعث حمله قلبی می شود. همچنین احتمال ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک نیز افزایش می یابد .” سندرم متابولیک به مجموعه ای از عوامل خطرناک اشاره دارد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد: چربی معده، تری گلیسیرید بالا، کلسترول خوب پایین، فشار خون بالا و قند خون بالا در حالت ناشتا. آپنه خواب همچنین خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد و ممکن است بر روابط شما در خانه (اگر همسرتان به خاطر خروپف شما نتواند بخوابد) و محل کار (اگر به طور مداوم احساس خستگی و ناتوانی کنید) تاثیر بگذارند.

عوامل خطر دیگر عبارتند از:

  • مصرف سیگار
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • افرادی که در معرض خطر نارسایی قلب و سکته هستند.

تشخیص آپنه‌ ی خواب

اگر هر کدام از این علائم آپنه خواب را داشته باشید یا یک عضو خانواده شما متوجه شود که در حین خواب دچار وقفه می ‌شوید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک شما مشکوک به آپنه خواب باشد احتمال دارد که معاینه فیزیکی انجام دهد، سابقه مصرف دارو را از شما بپرسد، یا شرح حالی از خواب شما بگیرد. گام بعدی مطالعه ‌ی خواب شما به نام پلی سومنوگرافی خواهد بود. این تست در آزمایشگاه خواب تحت نظارت مستقیم یک تکنسین آموزش دیده انجام می‌ شود. در طول آزمایش، هر کدام از عملکرد‌ های بدن که در زیر بیان شده است ارزیابی می شوند:

  • فعالیت الکتریکی مغز
  • حرکات چشم
  • فعالیت عضلانی
  • ضربان قلب
  • الگوهای تنفس
  • جریان هوا
  • سطح اکسیژن خون

پس از اتمام تست خواب، پزشک تعداد دفعاتی را که تنفس در طول خواب دچار اختلال است، تعریف می ‌کند و سپس شدت آپنه خواب را تعیین می‌ کند.

چگونگی بررسی کیفیت و آپنه در هنگام خوب 

در مراکز خواب، سنسورهایی روی انگشت، پوست سر و قفسه سینه قرار می ‌گیرند که هر کدام از آن ‌ها وظایفی بر عهده دارند. در کلینیک خواب بررسی می‌ کنند که وضعیت تنفس بیمار در شب چگونه است حسگرهایی که روی پوست سر قرار می ‌گیرند، امواج مغزی را برای فهمیدن اینکه چه مدت طول می ‌کشد تا فرد به خواب برود، چه مدت طول می‌ کشد تا وارد مراحل مختلف خواب شود و چگونه در طول شب از خواب بیدار می ‌شود، شناسایی می ‌کنند. حسگری که روی انگشت قرار می ‌گیرد، سطح اکسیژن خون را اندازه‌ گیری می‌ کند. حسگرهایی که روی قفسه سینه قرار می‌ گیرند، نرخ ضربان قلب و تنفس را ثبت کرده و همچنین بررسی می ‌کنند که تنفس بیمار چگونه قطع می‌ شود. حسگر دیگری نیز جریان هوای بینی را اندازه ‌گیری می‌ کند.

درمان آپنه خواب

در پزشکی جهت درمان آپنه CPAP تجویز می شود ولی استفاده و مدیریت دستگاه دشوار است. در پیدا کردن ماسک متناسب با آن مشکلاتی وجود دارد. این وسیله نیاز دارد که در هنگام خواب ، پوشنده توسط شیلنگ به “دمنده” وصل شود ، که این امکان را برای چرخاندن سر محدود می کند.. در بیمار مبتلا به آپنه خواب خفیف ، استفاده از دستگاه CPAP به دلیل سختی استفاده از آن طرفداری ندارد.


استفاده از دستگاههای داخل دهانی برای درمان آپنه انسدادی و خروپف پس از اواخر دهه 1980 رایج شد. اولین استفاده ثبت شده از دستگاه جلو آورنده موقعیت زبان برای کاهش OSA در سال 1934 می باشد. این دستگاه زبان را جلوتر میکشید و درنتیجه در هنگام خواب زبان به ته حلق رها نمی شد و خروپف درمان می شد. از سال 1990 تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است که سرانجام منجر به انتشار مقاله آکادمی خواب آمریکا در مورد استفاده از وسایل داخل دهانی در درمان آپنه خواب و خروپف شد.
ﺳﻨﺪرم وﻗﻔﻪ ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺧﻮاب و خروپف ﻣﺸﮑﻞ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺷﺎﯾﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ افراد زیادی را در جامعه درگیر کرده است. ﻋﻼﺋﻢ اﯾﻦ ﺳﻨﺪرم ﺷﺎﻣﻞ ﺧﺮوﭘﻒ و اﻧﻘﻄﺎع ﮐﺎﻣﻞ ﯾﺎ ﺟﺰﺋﯽ ﻣﺴﯿﺮ ﻫﻮاﯾﯽ ﻓﻮﻗﺎﻧﯽ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. در ﮐﻨﺎر اﯾﻦ ﺳﻨﺪرم، ﺧﺮوﭘﻒ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣﺸﮑﻞ دﯾﮕﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺪود 40-60% ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن را ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت ﺗﻨﻔﺲ در ﺧﻮاب ﻣﻮاﺟﻪ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻫﺮدوی اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼت در ﻃﻮل روز ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻋﻼﺋﻤﯽ ﭼﻮن ﺧﻮاب آﻟﻮدﮔﯽ ﺷﺪﯾﺪ، خستگی، ﻧﺎﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻋﺼﺒﯽ-ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻋﺪم ﺗﻌﺎدل ﻣﺰاج و … ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ میﮔﺮدد. ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺟﺪﯾﺪ ارﺗﺒﺎط ﻓﺰاﯾﻨﺪه ای ﺑﯿﻦ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼت ﺗﻨﻔﺴﯽ و ﺣﻮادث راﻧﻨﺪﮔﯽ، ﻣﺸﮑﻼت ﻗﻠﺒﯽ-ﻋﺮوﻗﯽ و ﭘﺎﺳﺦ دﻫﯽ ﺑﯿﻤﺎران ﺑﻪ درﻣﺎن ﻣﺸﮑﻼت دﯾﮕﺮ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ استاندارد طلایی درﻣﺎن اﭘﻨﻪ ﺧﻮاب درﻣﺎن CPAP و یا اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎه ﻓﺸﺎر ﻣﺜﺒﺖ داﺋﻢ ﺑﺮ ﻣﺠﺎری ﻫﻮاﯾﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ وﻟﯽ ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد ﺑﺴﯿﺎری از ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﺎﻻ و دﺷﻮاری اﺳﺘﻔﺎده، درﻣﺎن ﻫﺎی دﯾﮕﺮ را ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﭘﻨﻪ ﺷﺪﯾﺪ ﺑﯿﻤﺎران ﺗﺤﺖ ﻋﻤﻞ ﺟﺮاﺣﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ وﻟﯽ در ﻣﻮارد ﺧﻔﯿﻒ ﺗﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ از اﭘﻼﯾﻨﺲ ﻫﺎی دﻫﺎﻧﯽ Oral appliance ﺑﺮای درﻣﺎن اﭘﻨﻪ اﻧﺴﺪادی و خروپف در اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎران اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮔﺮدد و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﺛﺮ اﯾﻦ اﭘﻼﯾﻨﺲ ﻫﺎ در ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺘﻼ ﺑﻪ آﭘﻨﻪ ی اﻧﺴﺪادی و خروپف ﺧﻔﯿﻒ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ . اﺳﺘﻔﺎده از ﭘﺮوﺗﺰ ﻫﺎی داخل دﻫﺎﻧﯽ از درﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻤﻞ ﺑﺮای اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎران اﺳﺖ. اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ درﻣﺎن ﻏﯿﺮﺗﻬﺎﺟﻤﯽ در 80% ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﺧﻔﯿﻒ ﺗﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﻮﻓﻖ ﮔﺰارش ﺷﺪه و درﻣﻮرد ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﺷﺪﯾﺪ در 60% ﻣﻮارد ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﻫﺪف از اﯾﻦ درﻣﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﺟﻠﻮ و ﭘﺎﯾﯿﻦ ﮐﺸﯿﺪن ﻓﮏ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻪ ﻫﺪف ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺑﺎز ﻣﺎﻧﺪن ﻣﺴﯿﺮ ﺗﻨﻔﺴﯽ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﺣﺮﮐﺖ رو ﺑﻪ ﺟﻠﻮ و ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻓﮏ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ درﻣﺎن دارد و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﻓﮏ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎزﺷﺪن ﺣﺪاﮐﺜﺮی ﻣﺴﯿﺮ ﺗﻨﻔﺴﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. وﻟﯽ از ﻃﺮﻓﯽ اﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﻨﺪﯾﺒﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻬﺎی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ آزردن ﮐﻨﺪﯾﻞ ﻣﻨﺪﯾﺒﻞ و دﯾﺴﮏ ﻣﻔﺼﻠﯽ و درﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﺠﺎد ﻣﺸﮑﻼت در ﻣﻔﺼﻞ TMJ ﻧﺸﻮد. اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎی جلو آورنده ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ دﻧﺪاﻧﯽ و ﻓﮑﯽ ﺑﺮای درمان ﻣﺸﮑﻞ وﻗﻔﻪ ﺗﻨﻔﺴﯽ در ﺧﻮاب روز ﺑﻪ روز ﺷﯿﻮع ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﻣﯿﮑﻨﺪ. ﻫﺮﭼﻨﺪ اﯾﻦ ﻧﻮع درﻣﺎن ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻏﻠﺐ درﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻋﻮارض ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘه ای ﻫﻤﺮاه ﺷﻮد. اﯾﻦ ﻋﻮارض ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﺑﺰاﻗﯽ، درد دﻧﺪان، اﻓﺰاﯾﺶ اورﺟﺖ و اورﺑﺎﯾﺖ، دررﻓﺘﮕﯽ ﮐﻨﺪﯾﻞ ﻣﻨﺪﯾﺒﻞ و … ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات در اﮐﻠﻮژن دﻧﺪاﻧﻬﺎ ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎرﺿﻪ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎ اﺳﺖ و ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺑﺮﺧﯽ ﺑﯿﻤﺎران دﯾﺪه ﻣﯿﺸﻮد. در نتیجه نکته مهم انجام این درمان توسط متخصص پروتزهای دندانی و کنترل مداوم اکلوژن و مفصل می باشد تا عوارضی ایجاد نکند.

روش ساخت اپلاینس های دهانی برای درمان آپنه در هنگام خواب 

با مراجعه به مرکز درمان خواب تحت معاینه پزشکان خواب قرار می گیرید. در این مرکز ابتدا مشکل خواب شما شناسایی می شود. اگر به آپنه خواب یا خروپف در خواب دچار باشید، با تست خواب قابل شناسایی است. پس از مشخص شدن مشکل، متخصص خواب روش درمانی موثر برای درمان شما را پیشنهاد می دهد. درمان اپلاینس های دهانی برای کسانی که به آپنه خواب و خروپف مبتلا هستند بهترین گزینه است. در مطب تخصصی دکتر مهناز ارشد از دهان شما اسکن سه بعدی تهیه می شود و مطابق با دهان تان اپلاینس دهانی متناسب ساخته می شود. همچنین این دستگاه به صورت کاملا حرفه ای زیر نظر متخصص بررسی شده تا بهترین کارایی را برای شما داشته باشد.

 

سوالات متداول

با قطع تنفس چه اتفاقی می‌ افتد؟

هنگامی ‌که تنفس متوقف می ‌شود، هر چقدر بدنتان  برای مدت زمان بیشتری از اکسیژن محروم شود، ضربان قلب شما نیز کاهش می‌ یابد. سپس، رفلکس‌ های غیرارادی شما باعث می ‌شوند تا در پایان دوره قطع نفس، از خواب بیدار شوید. هنگامی ‌که این اتفاق می ‌افتد، ضربان قلب و فشار خونتان به سرعت افزایش می‌ یابد. این تغییرات با قطع تنفس رخ می ‌دهند. با این حال، اگر آپنه مکرر را تجربه کنید، بدنتان اثرات مزمن را تجربه می‌ کند. داده ها حاکی از افزایش خطر، به ویژه در زمانی است که تقریباً نفستان در ساعت ۳۰ بار یا بیشتر قطع می‌ شود. البته در قطع تنفس با دفعات کم تر هم احتمال خطر وجود دارد. به عنوان مثال، فشار خونتان بالا رفته، دیواره‌ های قلب شما به دلیل افزایش حجم کار، ضخیم می ‌شوند و ساختار قلبتان تغییر می‌ کند. قلب، سفت ‌تر و انعطاف پذیرتر می‌ شود؛ چون سلول ‌های‌ فیبری بیشتری در بین سلول ‌های ماهیچه ‌ای رشد می‌ کنند.

دستگاه سی پپ cpap چیست؟

دستگاه سی پپ CPAP ( فشار جریان هوای مثبت ) دستگاهی می باشد که برای کمک به افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند مورد استفاده قرار می گیرد. این اختلالات تأثیر منفی بر روی عملکرد تنفسی چه در هنگام خواب و چه در فعالیت های روزمره می گذارد.

 

سی پپ نوعی از درمان اختلالات خواب است که فشار هوای خفیف را به راه هوایی بیمار منتقل می کند تا بیماران بتوانند در حالی که به خواب می روند، به طور طبیعی نفس بکشند یا به عبارت دیگر موجب رفع گرفتگی عمل تنفس می شود. دستگاه کمک تنفسی سی پپ  CPAP  می تواند برای درمان مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب و خروپف استفاده شود. سی پپ CPAP یکی از موثرترین درمان های غیر جراحی برای آپنه خواب است. این درمان دارای استاندارد طلایی برای درمان آپنه خواب است.

آپنه خواب در بین چه کسانی شایع است؟

25 درصد از مردان و تقریبا 10 درصد از زنان معمولا به آپنه یا سندروم وقفه تنفسی حین خواب مبتلا می ‌شوند. این بیماری می‌ تواند در افراد در سنین مختلف از جمله نوزادان، کودکان، به ‌ویژه افراد بالای 50 سال و افرادی که دچار چاقی مفرط هستند رخ دهد. علائم فیزیکی و ویژگی‌ های بالینی این بیماری در بین همه افراد تقریبا یکسان است. از علائم فیزیکی می ‌توان به: وزن زیاد، بلندی گردن و اختلالات ساختاری مانند انسداد بینی، کوتاهی ‌کام نرم ، بزرگ شدن لوزالمعده و یا کوچکی فک همراه با ناهنجاری اوربایت که موجب کاهش قطر مجرای هوای فوقانی می ‌شود اشاره کرد. 

آیا استفاده از اپلاینس های دهانی عوارض دارد؟

اپلاینس های دهانی به هیچ عنوان عوارضی که سایر روش های درمانی برای خروپف و آپنه خواب دارند را ندارد. این دستگاه به سادگی در دهان فرد موقع خواب قرار می گیرد و به فرد کمک می کند تا بتواند به راحتی نفس بکشد. در هنگام صبح نیز از دهان خارج می شود. شاید در روزهای اول به خاطر وجود دستگاه در دهان احساس ناراحتی کنید اما به آن عادت خواهید کرد.

 

خروپف و آپنه خواب چطور باعث سکته مغزی می شوند؟

مغز انسان به اکسیژن نیاز دارد. این اکسیژن توسط سیستم تنفسی انسان برای کل بدن تامین می شود و اگر در میزان اکسیژن دریافتی بدن اشکالی به وجود بیاید به سلول ها آسیب وارد می شود. خون در انسان وظیفه رساندن اکسیژن به سلول ها را دارد و حال آن که با کاهش اکسیژن میزان حرکت خون در رگ ها کاهش می یابد و با کاهش اکسیژن روند کار سلول ها دچار ایراد می شود. مغز انسان مهمترین بخش بدن انسان است که اگر آسیبی به آن وارد شود کم کم عصب ها از کار افتاده و مغز از بین می رود. با این رویداد سکته مغزی روی می دهد.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *