ایمپلنت و روکش های با ساپورت ایمپلنت

فروردین ۳۱, ۱۳۹۹ ۷:۰۷ ق٫ظ

 

ایمپلنت های دندانی چیست؟

با ایمپلنت های دندانی می توانید به دندانهای سالم و طبیعی برسید. می توانید با اعتماد به نفس، غذا خوردن ، لبخند زدن ، خندیدن ، صحبت کردن ، بوسیدن و لذت بردن از تمام فعالیت های روزمره خود بدون نگرانی از دندان هایتان را تجربه کنید.

ایمپلنت های دندانی به عنوان ریشه های مصنوعی که در استخوان فک قرار می گیرند ، با استخوان طبیعی پیوند می خورند. آنها به یک پایه محکم برای حمایت از یک یا چند دندان مصنوعی به عنوان تاج تبدیل می شوند.اتصال دهنده ای – که به عنوان abutment (B) شناخته می شود بر روی ایمپلنت قرار داده می شود تا تاج را نگه داشته و پشتیبانی کند. تاج ها به گونه ای ساخته می شوند که با دندانهای طبیعی مطابقت داشته و متناسب با دهان باشد.

ایمپلنت های مدرن دندان بیش از 30 سال است که با موفقیت استفاده می شود. آنها قوی ترین دستگاه های موجود برای پشتیبانی از دندان های جایگزین هستند. در صورت انجام جراحی توسط یک دندانپزشک متخصص و با تجربه، جراحی ایمپلنت دندان یکی از ایمن ترین و قابل پیش بینی ترین عمل ها در دندانپزشکی است. ایمپلنت دندانی تنها گزینه ترمیم دندان است که استخوان طبیعی را حفظ می کند و در واقع به تحریک رشد استخوان کمک می کند.
در سال 1951 ، گروه کوچکی از دندانپزشکان که به طور موفقیت آمیز کاشت ایمپلنت را در انجام دادند ، AAID – آکادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریکا را تشکیل دادند تا دانش خود را در مورد عمل کاشت ایمپلنت به اشتراک بگذارند. AAID اولین سازمان حرفه ای در جهان است که به پیشرفت دندانپزشکی ایمپلنت اختصاص یافته است.
در سال 1952 ، جراح ارتوپدی سوئدی P.I. برانمارک کشف کرد که تیتانیوم به طور طبیعی با استخوان فیوز می شود و سرانجام تمرکز تحقیقات خود را به دهان از زانو و لگن منتقل می کند. 3 میلیون نفر در ایالات متحده دارای ایمپلنت هستند ، تعداد آنها سالانه 500000 نفر در حال رشد هستند.
جایگزینی دندان از طریق پروتز‌های متکی بر ایمپلنت به عنوان یک درمان مؤثر با درصد موفقیت بالا در طولانی مدت محسوب می‌شود. موفقیت این طرح درمان بر پایه osseointegration استوار است که با پیشرفت تکنولوژی جنس سطح ایمپلنت، بهبود تکنیک‌های جراحی، بهبود ثبات محل اتصال اجزای مختلف ایمپنت (فیکسچر، اباتمنت و پروتز ) بهبود چشمگیری پیدا کرده است. نکته مهم در درمانهای ایمپلنتی این است که دیگر نیازی به تراش و آسیب دندانهای سالم مجاور نیست و همچنین ایمپلنت از تحلیل استخوان جلوگیری کرده بلکه باعث استخوانسازی نیز می شود.
قرار دادن ایمپلنت دندانی معمولاً مراحل زیر را شامل می شود:
1- مشاوره اولیه: دندانپزشک شما به طور کامل دهان شما را بررسی می کند ، عکس های رادیوگرافی مورد نیاز شامل پانورامیک و سی بی سی تی (CBCT) می باشد.
2- قرار دادن ایمپلنت در استخوان: در قرار ملاقات بعدی شما ، دندانپزشک ایمپلنت را در فک شما جایی که دندان شما از دست می رود قرار می دهد. اگرچه تجربه هر بیمار منحصر به فرد است ، اما بیشتر افراد متوجه می شوند که درد و ناراحتی کمتری از آنچه انتظار دارند تجربه می کنند و معمولاً روز بعد به کار خود باز می گردند. بسته به روش ممکن است از بیحسی موضعی یا آرامبخشی IV استفاده شود که باعث راحتی شما شود. ناراحتی از جراحی پس از کاشت مانند هر عمل جراحی دیگری مشابه جراحی دندان است. این ممکن است شامل تورم ، کبودی ، خونریزی جزئی و یا درد باشد ، اما اکثر بیماران معمولاً هرگونه درد را با داروهای ضد دردکنترل می کنند.
3- Osseointegration: همانطور که شما بهبود می یابید ، ایمپلنت و فک استخوان شما در فرآیندی به نام osseointegration با هم پیوند می خورند و پایه ای طولانی و طولانی را برای دندان های جایگزین شما تشکیل می دهند. در طی این روند بهبودی ، که می تواند تا چند ماه طول بکشد ، شما به زندگی عادی خود ادامه می دهید. شما برای چند هفته اول در رژیم غذایی نرم قرار خواهید گرفت تا مطمئن شوید ایمپلنت های شما به درستی بهبود می یابد. در بعضی موارد ، دندانپزشک شما در صورت انتخاب ، ممکن است بتواند در این دوره دندانهای موقت قرار دهد.
4- قرار دادن اباتمنت: پس از پیوند ایمپلنت با فک ، یک اتصال دهنده کوچک – به نام abutment – روی ایمپلنت دندان دقیقاً بالای لثه قرار می گیرد. در بعضی موارد ، بطور همزمان می توان ایمپلنت و اباتمنت قرار داد.
5- دندانهای جدید را بصورت دلخواه بسازید و بچسبانید: بعد از بهبودی لثه ، دندانپزشک قالبگیری کرده و روکش جدید را می سازد. این دندانها – که می تواند یک تاج مجزا ، یک پل پشتیبانی شده از ایمپلنت یا پروتزهای حاوی دندانهای جایگزین متعدد باشد – به محل اتصال متصل می شوند. اگرچه آنها پوسیدگی نمی شوند ، دندان های جدید شما به همان مراقبت های معمول ، معاینات دوره ای و تمیز کردن دندان های طبیعی شما نیاز دارند.
6- بررسی های دوره ای: بسته به تعداد و نوع ایمپلنت و دندانهایی که جایگزین شده اند، کل مراحل ممکن است سه تا نه ماه طول بکشد. پس از اتمام قرار دادن ایمپلنت دندان ، به طور مرتب برای معاینات پیگیری ، به طور مرتب به دندانپزشک ایمپلنت مراجعه می کنید ، دقیقاً مانند دندانپزشک معمولی خود.

ایمپلنت های دندانی بعنوان ریشه های مصنوعی ، شبیه به پیچ می باشند. هنگامی که ایمپلنت های دندانی در استخوان فک قرار می گیرند ، با استخوان طبیعی پیوند می خورند. آنها به یک پایه محکم برای حمایت از یک یا چند دندان مصنوعی تبدیل می شوند. برروی ایمپلنتها روکش قرار میگیرد و ساختار دندان را بازسازی می کند.

مبنای ایمپلنت یک فرآیند بیولوژیکی به نام osseointegration است که در آن موادی مانند تیتانیوم پیوند با استخوان ایجاد می کنند. فیکسچر ایمپلنت قطعه ای است که داخل استخوان قرار می گیرد ، سپس پروتز دندان اضافه می شود. قبل از اینکه پروتز دندان به ایمپلنت وصل شود ، حدود دو الی سه ماه زمان لازم است تا پدیده استئواینتگریشن و اتصال ایمپلنت به استخوان رخ دهد.

موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت بستگی به سلامت فردی دارد که معالجه را دریافت می کند ، داروهایی که فرد دریافت میکند، بیماریهای زمینه ای که فرد دارد شامل دیابت، پوکی استخوان، سابقه رادیوتراپی، شیمی درمانی و…  و مصرف سیگار بر موفقیت درمان ایمپلنت تاثیر دارد.

تعداد ایمپلنت ها نیز در موفقیت درمان موثراست زیرا نیروهای بیومکانیکی ایجاد شده در هنگام جویدن می توانند قابل توجه باشند. موقعیت ایمپلنت ها با موقعیت و زاویه دندان های مجاور ، با شبیه سازی آزمایشگاه یا با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با شبیه سازی CAD / CAM و راهنماهای جراحی به نام استنت تعیین می شود. پیش نیازهای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت های دندانی، استخوان و لثه سالم است. از آنجا که هر دو می توانند بعد از کشیدن دندان تحلیل یابند ، بعضی اوقات اقدامات پیش از پروتز مانند بالابردن سینوس یا پیوند لثه برای بازآفرینی استخوان و لثه ایده آل لازم است.

پروتز نهایی می تواند ثابت باشد ، در جایی که فرد نتواند پروتز یا دندان را از دهان خود خارج کند ، یا متحرک باشد ، جایی که می توان پروتز را از دهان خارج کند.

اباتمنت قطعه ای است که به ایمپلنت وصل می شود و روکش دندانی بر روی آن قرار می گیرد. روکش با پیچ یا با سمان (چسب دندانی) به اباتمنت متصل می شود.

خطرات و عوارض مربوط به عمل کاشت ایمپلنت به مواردی که در حین عمل جراحی اتفاق می افتد (مانند خونریزی بیش از حد یا آسیب عصبی) ، مواردی که در شش ماهه اول (مانند عفونت و عدم موفقیت در Osseointegration) و مواردی که در طولانی مدت اتفاق می افتند (مانند پری ایمپلنتایتیس و مشکلات بیومکانیکی) تقسیم می شود. در صورت وجود بافت های سالم ، ایمپلنت به خوبی با بارهای بیومکانیکی مناسب می تواند 5 سال به همراه میزان بقا از 93 تا 98 درصد و طول عمر 10 تا 15 سال برای دندان های پروتزی داشته باشد.

بسیاری از افراد با گذشت زمان بنا به دلایل متعددی همچون پیری، ضربه و تروما، تحلیل شدید استخوانی، کشیدن دندان و… دندان های خود را از دست می دهند. این موضوع علاوه بر این که باعث ایجاد مشکل در ظاهر و طرح لبخند فرد می شود، می تواند در صحیح جویدن و غذا خوردن نیز تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از افراد به دنبال یک روش دائمی برای جایگزینی این دندان های از دست رفته هستند. تا چند سال گذشته انجام پروتز های متحرک (دندان مصنوعی) میان این افراد بسیار رایج بود. مشکلاتی که این درمان ایجاد می کرد شامل لقی و گیرغذایی و تحلیل بیشتر فک، باعث شد که روش بهتری به نام ایمپلنت جایگزین آن شود. ایمپلنت روشی دائمی برای دندان های از دست رفته می باشد. خوشبختانه امروزه با فراگیر شدن ایمپلنت اینگونه افراد دیگر دغدغه‌ای برای از دست دادن دندان های خود ندارند و دیگر به سراغ پروتز های متحرک ( دندان مصنوعی ) نمی روند. ایمپلنت جایگزین ریشه های دندان می شود و یک پایه قوی برای دندان دائمی (ثابت) یا متحرک ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارد و به شما علاوه برتوانایی جویدن غذا نمای دندان واقعی را نیز می بخشد.

دلایل از دست رفتن دندان ها

گاهی تصور می شود که تنها عاملی که می تواند منجر به فقدان دندان شود، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است اما عوامل دیگری هم هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. البته که از دست رفتن دندان مشکلی غیر قابل حل نیست و روش هایی برای جایگزینی دندان وجود دارد.

ژنتیک

جنس دندان برخی از افراد به گونه ای است که در سن خاصی دندان ها دچار پوسیدگی می شوند  واین عمر باعث از دست رفتن دندان ها می شود. این مسئله به ژنتیک مربوط می شود و نمی توان از آن جلوگیری کرد.

اسیدی شدن دهان

متاسفانه بعد از هر وعده غذایی، دهان به محیطی اسیدی و مضر برای دندان ها تبدیل می شود. دندان ها در طول مدتی که این حالت اسیدی از بین برود در معرض آسیب قرار دارند. از این رو همواره توصیه می شود که مصرف انواع خوراکی های شیرین را در طول یک روز تا حد امکان به حداقل برسانید.

وارد شدن ضربه و تروما

گاه پیش می آید که بر اثر ضربه دندانی از دست برود. ضربه می تواند در تصادف، درگیری و فعالیت های ورزشی رخ دهد. در ورزشکارانی که در حین فعالیت ناحیه صورت و دهانشان در معرض ضربه قرار دارد، احتمال آسیب به دندان ها وجود دارد.

عدم رعایت بهداشت

کاملا واضح است در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی، شکاف های میان دندانی به محیطی کاملا مساعد برای رشد انواع باکتری تبدیل شده و به مرور زمان عفونت و پوسیدگی دندان اتفاق می افتد.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند دندان های شما را ضعیف و پوسیده کند. (به دلیل تغییر فلور میکروبی و ایجاد بیماریهای لثه و پریودونتال)

ابتلا به انواع بیماری

در بیماری های پریودنتال که بافت لثه آسیب می بیند نیز می تواند یکی از عوامل از دست دادن دندان ها باشند. ضعف بافت لثه و عفونت می تواند به ریشه ی دندان آسیب جدی وارد کند.

عادات مخرب

دندان قروچه یکی از عادات مخربی است که می تواند ساختار و بافت دندان ها را در معرض خطر قراردهد. دندان قروچه خود به تنهایی باعث از دست دادن دندان نمی شود اما اگر این عادت روزانه با فشار زیادی انجام شود و در کنار سایر عوامل قرار گیرد می تواند منجر به فقدان دندان شود.

چرا باید ایمپلنت کنیم؟

ظاهر طبیعی و عملکرد مناسب

ایمپلنت های دندانی طوری طراحی شده اند که ساختار و عملکردی کاملا نزدیک و مطابق دندان های طبیعی داشته باشند. غذا خوردن و صحبت کردن با ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی است.

طول عمر و ماندگاری

طول عمر ایمپلنت های دندانی به عوامل مختلفی از جمله؛ نوع روش انجام ایمپلنت، جنس ایمپلنت استفاده شده، سلامت بافت لثه و سایر دندان ها بستگی دارد اما در این میان یک عامل تعیین کننده وجود دارد و آن هم نحوه مراقبت است. این فاکتور به قدری مهم است که اگر شما از بهترین برند ایمپلنت هم استفاده کنید اما بعد از آن مراقبت های لازم صورت نگیرد، تاثیرات مخربی در طول عمر آن دارد. درواقع ماندگاری بالا یکی از دلایل محبوبیت ایمپلنت ها به شمار می رود.

حفظ تراکم استخوان

در بین روش های جایگزینی دندان، ایمپلنت تنها روشی است که پایه ی آن مانند ریشه ی دندان عمل کرده و درون استخوان فک قرار می گیرد. جنس این پایه ها از تیتانیوم و سازگار با بدن است که به مرور زمان با بافت استخوان پیوندی قوی برقرار کرده و از این طریق از تحلیل بافت استخوان جلوگیری به عمل می آید. ایمپلنت دندان باعث رشد استخوان اطراف خود می شود و بدین گونه هم میزان استخوانی که باید از ایمپلنت پشتیبانی کند، تقویت می شود و هم از دفرمه شدن وتحلیل استخوان فک جلوگیری می شود.

میزان موفقیت

طبق بررسی های انجام شده، ایمپلنت دندان درمانی است که در 98 درصد بیماران موفقیت آمیز آمده بوده. دلیل این موفقیت می تواند به خاطر جنس خاص ایمپلنت ها باشد که سازگار با بدن بوده و واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کنند.

چرا درمان ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است؟

همانگونه که همه ما به خوبی می‌دانیم ایمپلنت دندانی یک گزینه درمانی بسیار موثر برای جایگزین کردن دندان‌های آسیب دیده ویا از دست رفته است. هیچ یک از روش های درمانی دیگر به لحاظ زیبایی، پایداری و استحکام با ایمپلنت قابل قیاس نیستند. اگر یک یا چند و یا همه دندان‌های خود را از دست داده‌اید استفاده از بریج، دندان مصنوعی و کاشت ایمپلنت می‌‌تواند به یک گزینه درمانی عالی برای پر کردن جای خالی آن ها و بهبود عملکرد و سلامت دهان شما تبدیل شود. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی حدود ۹8 درصد است اما به طور کلی موفقیت آن ها به محل دندان از دست رفته، سبک زندگی، و سطح سلامت شما بستگی دارد.

  • انواع ایمپلنت :

علیرغم پیشرفت در زمینه مراقبت از دندان، میلیون ها ایرانی از دندان درد رنج می برند، که عمدتا به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا ضربه و تروما است. برای سال ها، تنها گزینه های درمان در دسترس افرادی که دندان هایشان را از دست داده بودند، استفاده از بریج ها (پل ها ) و پروتزهای متحرک بود. اما امروزه، ایمپلنت ها در دسترس هستند.

بهتر است بدانید انواع ایمپلنت کدامند؟

دو نوع ایمپلنت مختلف وجود دارد:

  •  اندوستیال (endosteal)

  •  ساب ‌پریوستال (subperiosteal)

ایمپلنت اندوستئال به ایمپلنتی گفته می شود که درون استخوان قرار می گیرد، اما ساب‌پریوستئال ایمپلنتی است که روی استخوان فک و زیر بافت لثه قرار داده می شود.

*ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست و ناموفق خواهد بود؟

  • در صورتی که سابقه انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی را دارید یا اینکه در حال حاضر این درمان ها را انجام می دهید، باید بدانید که تا 2 سال بعد از پایان درمان امکان قراردادن ایمپلنت برای شما وجود ندارد و پس از آن هم احتمال موفقیت درمان کمتری دارید.
  • تاثیر بیماریهای سیستمیک استخوانی مانند ابتلا به پوکی استخوان و بیماری هایی مانند آن در موفقیت ایمپلنت هنوز اطمینانی حاصل نشده است و تاثیر آن در کارکرد  و ماندگاری ایمپلنت دقیقا مشخص نیست.
  • برای انجام ایمپلنت سلامت لثه فرد مراجعه کننده بسیار مهم است و علاوه بر آن باید استخوان فک قدرت و انسجام کافی برای نگهداری ایمپلنت را داشته باشد.
  • اگر فرد از دخانیاتی مانند سیگار وقلیان استفاده کند موجب کاهش موفقیت درمان می شود.

مراحل ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان معمولاً یک جراحی سرپایی است که به صورت مرحله ای و با زمان بهبودی بین مراحل انجام می شود. روند قرار دادن ایمپلنت دندان شامل مراحل زیر می باشد:

  • معاینه فرد و تعیین نوع و تعداد ایمپلنت
  • برداشتن دندان آسیب دیده ( کشیدن دندان ) در صورت نیاز
  • آماده سازی استخوان فک ( پیوند استخوان ) در صورت نیاز
  • کاشت پایه ایمپلنت
  • رشد و ترمیم استخوان
  • انتخاب رنگ و انجام قالب گیری و ارسال برای لابراتور
  • قرار دادن نهایی ایمپلنت

ایمپلنت فوری دندان

دندان ها تاثیر بسزایی  در زیبایی صورت و لبخند افرد دارند، گاهی اوقات افراد نیاز به ایمپلنت در دندان های جلو دارند. و خوشبختانه با پیشرفت علم و با توجه به رضایت بیماران از ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های خود به ایمپلنت فوری دندان روی می آورند. ایمپلنت فوری از لحاظ شرایط با دیگر ایمپلنت ها متفاوت است. به طور خلاصه یعنی اگر استخوان و تراکم آن مناسب باشد، لازم نیست پس از جراحی برای انجام پروتز مدت زمان سه ماه صبر کنیم و در همان روز جراحی پروتز موقت قرار داده می شود، و بعد از گذشت سه تا پنج ماه پروتز نهایی جایگزین آن می شود.

آیا قرار دادن ایمپلنت ها دردناک است؟

قرار دادن ایمپلنت ها درون استخوان با بی حسی موضعی انجام می شود و شما در آن لحظه هیچ دردی را احساس نخواهید کرد اما با از بین رفتن اثرات بی حسی، احساس ناراحتی آغاز می شود که جهت جلوگیری از آن مسکن های مناسب تجویز می شود تا جلوی اغاز درد گرفته شود.

از این رو پس از قراردادن ایمپلنت، دندانپزشک برای شما مسکن تجویز می کند.
جراحی ایمپلنت نیاز به بیهوشی ندارد اما در شرایط پیچیده، گاهی متخصص جراحی مجبور می شود این عمل را با بیهوشی انجام دهد. در افراد ناتوان ذهنی و افرادی که ترس و استرس شدیدی از جراحی دارند، جراحی ایمپلنت با بیهوشی صورت می گیرد تا در حین جراحی، اختلالی ایجاد نشود.

مدت زمان درمان ایمپلنت

این زمان به عوامل متعددی بستگی دارد و زمان بهبودی پس از جراحی بستگی به سرعت ترمیم بافت در دهان بیمار دارد. معمولا این زمان بین 2 الی 3 ماه طول می کشد که بعد از ترمیم بافت و تشکیل استخوان، مراحل ساخت تاج دندان آغاز می شود.

 

علل از دست دادن ایمپلنت

ایمپلنت دندانی بر خلاف انواع دیگر پیوندها ( قلب ،کلیه، ریه و… ) پس نمیزند چرا که تیتانیوم فلزی است که با محیط بدن کاملا سازگار است . اما علل از دست دادن ایمپلنت شامل عواملی است همچون :

  • جراحی نامناسب
  • تروما ( آسیب و ضربه ) به ایمپلنت دندانی بلافاصله بعد از جراحی
  • پروتز نامناسب و عدم پخش صحیح نیرو
  • از همه مهمتر، عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار

 

موارد مورد احتیاط در ایمپلنت:

  • افرادی که دیابت یا مرض قند کنترل نشده دارند بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه نمایند. قند خون خود را کنترل کرده و به زیر صد و پنجاه برسانند سپس اقدام به  این درمان  کنند.
  • افرادی که سیگار می کشند مشکلی برای گذاشتن ایمپلنت دندان ندارند. با جرمگیری صحیح و کامل قبل از کار و هر شش ماه یکبار می توانند از Implant استفاده کنند.
  • کسانی که از داروهای خانواده بیسفوسفونیت برای پوکی استخوان استفاده می کنند.  با تغییر داروی خود به خانواده ای دیگر پس از شش ماه می توانند Implant بگذارند.
  • کسانی که رادیوتراپی یا شیمی درمانی کرده اند تا شش ماه نمی توان برایشان Implant گذاشت.
  • در کل امروزه بسیاری از مواردی که در گذشته از موارد منع Implant بوده اند با افزایش دانش و تجربه تغییر کرده اند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که امکان گذاشتن Implant برایشان میسر است و این ممانعت بی مورد بوده است.

 

ایمپلنت در افراد سیگاری

 

شاید به مقدار زیاد در گذشته و حال شنیده و خوانده باشید که فردی که سیگار می کشد نمی تواند از درمان ایمپلنت استفاده کند. این عقیده در قدیم وجود داشت و مقالاتی هم که در این باب نوشته شده اند بر اساس دانش گذشته است. امروزه با گذشت حدود چهل سال از درمان ایمپلنت دندان ها تجربیات و دانش جدید نشان داده است که با بکارگیری تکنولوژی مدرن و ایمپلنت های نسل جدید چیزی دیگر بعنوان منع درمان ایمپلنت برای افراد سیگاری وجود ندارد.

در مطالعات جدیدی که صورت گرفته است اختلاف معنی داری در نتیجه درمان کاشت دندان بین افراد سیگاری و غیر سیگاری مشاهده نشده است.

 

روکش ایمپلنت

 

قطعات ایمپلنت دندان

سه قطعه برای ایمپلنت دندان وجو دارد:

  • پایه ایمپلنت:  پایه ایملنت یا فیکسچر جایگزین ریشه طبیعی دندان می شود.
  • اباتمنت (Abutment) : اتصال دهنده پایه ایمپلنت به تاج. اباتمنت از خط لثه بیرون می زند تا به عنوان پایه ای که تاج مصنوعی به آن وصل می شود عمل کند.
  • تاج (Crown)این قسمت ایمپلنت دندان از جنس سرامیک است و تاج ظاهری طبیعی و جذاب و نهایی را برای روکش ایمپلنت ارائه می دهد. هیچکدام از قسمت های ایمپلنت دندان در اثر حمله باکتری ها و هرگونه پوسیدگی بعدی که با دندان های طبیعی یا روکش های معمولی و بریج های دندان تجربه می شوند، تحت تأثیر قرار نمی گیرند. ایمپلنت های دندانی برای ماندگاری کامل ساخته شده اند.

 

سن مناسب برای ایمپلنت:

برای قرار دادنن ایمپلنت باید تا سن 18 سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت شکل کامل خود را پیدا کند. در غیر این صورت ممکن است در آینده به خاطر رشد فک و صورت ایمپلنت دندانی کوتاه تر از دندان مجاورش به نظر برسد. در بعضی موارد مثلا اگر چند ایمپلنت دندانی در یک ناحیه کاشته شده باشد و پروتزی به شکل بریج روی ایمپلنت ها نصب شده باشد مقاومت بریج مانع از رشد اسکلتال در آن ناحیه می شود و بنابراین فرد دچار دفرمتی صورت می شود ولی پس از سن 18 سالگی هیچ محدودیتی  وجود ندارد و تا هر سنی  میتوان ایمپلنت دندانی انجام داد.

در سنین پایین تر برای یک دندان می شود ایمپلنت دندانی انجام داد ولی باید پروتز ایمپلنت دندانی بعد از 18 سالگی تعویض شود تا اندازه آن با دندان های مجاور هماهنگی داشته باشد.

در صورتی که ایمپلنت ها با طرح ها و قطرها و زوایای مختلف از هم کاشته شوند، بهتر است که با روکش آن ها به یکدیگر متصل شوند و به صورت گروهی روکش شوند تا اینکه تک تک و به طور مجزا روکش شوند به این علت که میتوانند در تحمل فشارهای جویدن به کمک هم بیایند.

 

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت :

سینوس گونه ای حفره خالی در فک بالا است که با کشیده شدن دندان های زیر آن بزرگ می شود و فضای کاشت ایمپلنت را کاهش می دهد. در این موارد باید فضای ایجاد شده با پیوند استخوان پر شود تا بتوان ایمپلنت را در استخوان جدید کاشت به این عمل سینوس لیفت می گویند که به دو صورت انجام میشود.

 

سینوس لیفت بسته Close Sinus Lift:

عمل سینوس لیفت بسته در نواحی که حداکثر به سه تا پنج میلیمتر فضا احتیاج است انجام می شود وایجاد فضای بیشتر از آن باید به روش سینوس لیفت باز انجام شود . که این روش همزمان با کاشت ایمپلنت انجام می گیرد و پس از آن حداقل شش ماه باید صبر کرد.

 

سینوس لیفت باز Open sinus Lift:

جراحی سینوس باز درنواحی که به بیش از سه میلیمتر فضا جهت کاشت ایمپلنت احتیاج است انجام می شود و معمولا به نحوی انجام می شود که ابتدا جراحی سینوس انجام شده و پس از گذشت حداقل 4 ماه از زمان جراحی کاشت ایمپلنت در ناحیه سینوس انجام می شود.

 

علت انجام جراحی پیوند استخوان چیست؟

اگر ایمپلنت کاملاً به استخوان جوش بخورد، عمر بالایی خواهد داشت. اگر استخوان به دلیل عفونت، شکستگی ریشه یا نداشتن دندان برای مدتی طولانی تحلیل رفته باشد، پیوند استخوان ضرورت پیدا می کند تا جراح بتواند ایمپلنت را در موقعیت مناسب قرار دهد و ایمپلنت کاملاً در استخوان قرار گیرد. در چنین شرایطی نتیجه طبیعی‌تری به دست می‌آید و دندان بیش از حد بلند به نظر نمی‌رسد. البته پیوند استخوان فقط تحت شرایط خاص لازم است. معمولا کاشت دندان همزمان با پیوند استخوان انجام می گیرد که نتیجه بهتری را به دنبال دارد .

پیوند استخوان در زمان کشیدن دندان زمانی صورت می گیرد که تابلت استخوانی خارجی دندان کشیده شده بر اثر عفونت دندان یا روش کشیدن دندان غلط و نادرست آسیب دیده باشد . در این صورت این استخوان از دست رفته با پودر استخوان و ممبرین کلاژن باز سازی می شود.

 

رادیو گرافی تخصصی ایمپلنت :

رادیوگرافی مورد نیاز جهت تشخیص عرض استخوان CBCT است. این نوع رادیوگرافی تصویری سه بعدی از استخوانی که می خواهیم ایمپلنت را در آن قرار دهیم به ما می دهد. با این تصاویر علاوه برعرض استخوان رابطه عصب تحتانی فکی و چانه ای و سینوس ماگزیلا و همین طور زاویه استخوان دیده می شود.

توجه داشته باشید که بهترین رادیوگرافی هم میتواند خطا داشته باشد و نباید صد در صد به آن اکتفا کرد و باید مشاهدات بالینی را نیز به آن اضافه کرد و در صورت نیاز در حین جراحی باید رادیو گرافی تکمیلی صورت گیرد.

 

آیا می‌توان کشیدن و کاشت دندان را در یک روز انجام داد؟

بله، این کار ممکن است و بهتر هم هست که این دو کار همزمان صورت گیرد. یعنی دندان را کشیده و بلافاصله ایمپلنت را در داخل ساکت دندان کشیده شده قرار داد. به این درمان ایمپلنت فوری گفته می‌شود. اگر عفونت شدید باشد، بهتر است پس از کشیدن دندان مدتی صبر کرد و سپس کاشت دندان را انجام داد. معمولا اگر که در استخوان انتهای دندان کشیده شده عفونت و آبسه و چرک باشد نمی توان همان روز کشیدن دندان، ایمپلنت را قرار داد و باید دو ماه تا خوب شدن کانون عفونی صبر نمود.

 

آیا می‌توان روکش را در همان روز کاشت ایمپلنت به آن متصل کرد؟

این کار نیز ممکن است و به آن بارگذاری فوری می‌گویند. اگر ایمپلنت جایگاه محکم و با ثباتی در استخوان داشته باشد و جراح از پایداری آن راضی باشد، روکش موقت روی ایمپلنت گذاشته می‌شود. اگر پیوند استخوان ضروری باشد، ایمپلنت فوری انجام شده باشد یا استخوان کافی وجود نداشته باشد، بهتر است روکش موقت به ایمپلنت جدید متصل نشود تا در این فاصله ایمپلنت به استخوان جوش بخورد و محکم شود.

 

آیا ایمپلنت های دندانی پوسیده هم می شود؟

هرچند کاشت دندان از نظر ظاهری، احساس و عملکردی شبیه به دندان های سالم و طبیعی دارد اما وقتی صحبت از ترکیب ایمپلنت می شود، آنها متفاوت هستند.  ایمپلنت دندان مانند دندان های طبیعی نمی تواند حفره یا پوسیدگی دندان ایجاد کند. با این وجود ، عدم مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان هنوز هم می تواند به دلیل سایر عوارض سلامتی ، عدم موفقیت کاشت دندان را در پی داشته باشد. هیچ ایمپلنتی نمی تواند حفره ایجاد کند یا پوسیده شود.  با این حال ، این بدان معنا نیست که بیماران کاشت دندان مجوز مراقبت نکردن از ایمپلنت های دندان را دارند.

 

هزینه ایمپلنت دندان

واقعیت این است شرایط هر بیمار متفاوت است، در نتیجه هزینه درمان ایمپلنت‌ دندان متغییر است، قیمت هر واحد ایمپلنت براساس برند آن ثابت بوده ولی چون شرایط استخوان فک هر فرد متفاوت است، جراحی های اضافه مثل سینوس لیفت و بازسازی استخوان قیمت را تغییر می دهد.

 

مهم‌ترین کاری که شما باید بعد از جراحی ایمپلنت انجام دهید مراقبت و نگهداری صحیح و مطلوب از ایمپلنت ها است. اینکار با رعایت بهداشت دهان و دندان و عمل به توصیه های متخصص دندانپزشکی شما امکان پذیر می باشد. مراقبت از ایمپلنت دندان اصلا سخت نیست و دقیقا مشابه مراقبت روزانه از دندان های طبیعی خودتان است.

ایمپلنت ها دائمی هستند بنابراین مراقبت از ایمپلنت نیز باید دائمی باشد. شما باید با تمیز کردن روزانه آن ها در کنار سایردندان ها و مراجعه منظم سالیانه به دندانپزشک، آن ها را در بهترین حالت حفظ کنید.

  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. در شبانه روز دست کم 2 بار دندان های خود را با دقت و به صورت اصولی مسواک بزنید. این امر باعث جلوگیری از رشد باکتری ها، همچنین جلوگیری از پوسیدگی دندان و بروز بیماری های دهان و دندان می شود. تمیز کردن دندان ها مخصوصاً بعد از هر وعده غذایی بسیار ضروری است، بعد از هر وعده غذایی مخصوصا اگر غذاهای شیرین، اسیدی یا گاز دار میخورید حتما با آب؛ دهان خود را شستشو دهید. و اگر برایتان مقدور است مسواک بزنید. برای تمیز کردن روکش ایمپلنت و دندان ها می توانید از مسواک های عادی و یا برقی استفاده کنید.
  • نخ دندان را فراموش نکنید. برای حفظ و مراقبت از روکش ایمپلنت، تنها مسواک زدن کافی نیست و باید حتما نخ دندان هم بکشید. در حالی که اغلب افراد نخ دندان نمی کشند و از استفاده از آن هراس دارند. اما نخ دندان بهترین روش برای از بین بردن خورده زیرهای مواد غذایی و باکتریها از بین دندان ها و پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری های مضر دهان است. از آنجا که نخ دندان باعث از بین رفتن مواد غذایی در بین دندان ها می شود، استفاده از آن میتواند مانع از پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان ها شود.
  • استفاده از واترجت های دندانی جهت تمیزکردن فضای زیر روکش ها بخصوص در مواردی که روکش ها به هم متصلند یا نخ دندان زدن سخت و غیرممکن است قویا توصیه می شود.
  • به طور منظم به متخصص دندانپزشکی خود مراجعه کنید. در ابتدا شش ماه بعد از تحویل روکش و پس از آن سالانه باید روکش ها و ایمپلنت ها چک شوند تا در صورت بروز مشکل سریعا درمان شوند.

اگر از روکش ایمپلنت دندان خود با دقت مراقبت نکنید چه چیزی در انتظارتان خواهد بود؟

اگر با دقت و به صورت منظم مسواک نزنید قطعا شاهد رشد پلاک و باکتری روی ایمپلنت ها خواهید بود و چه بسا همین پلاک ها باعث بروز عفونت لثه در اطراف ایمپلنت شوند که میتواند منجر به جدا شدن اتصال پایه ایمپلنت از بافت استخوانی شود. این عفونت میتواند باعث لق شدن ایمپلنت و شکست کامل آن شود.

  • تا زمانی که ازایمپلنت ها به طور صحیح مراقبت شود و استخوان های فکین شرایط لازم برای نگهداری را داشته باشند، این درمان، یک درمان دائم برای دندان های از دست رفته خواهد بود.

روشهای جایگزین کاشت دندان

بسته به سلامتی استخوان فک و نیازهای خاص بیماران، دندانپزشک در مورد کاشت دندان ممکن است علاوه بر روش سنتی چند مرحله ای کاشت دندان ، گزینه های درمانی جایگزین دیگری را پیشنهاد دهد. گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
1- Immediate Load Dental Implants کاشت دندان بلافاصله. کاشت دندان با روکش بلافاصله در همان روز ، قرار دادن یک دندان موقت در همان قرار ملاقات با قرار دادن ایمپلنت دندان امکان پذیر است. در صورت داشتن استخوان طبیعی کافی و ثبات اولیه کافی ایمپلنت برای پشتیبانی از قرارگیری فوری و فشار روی دندان موقتی جدید ، این ممکن است گزینه خوبی باشد.
2- Mini dental implants (MDIs): این کاشت های کوچک به اندازه کوچک و باریک نیز نامیده می شوند ، این ایمپلنت ها باریک تر و یا کوتاهتر از ایمپلنت های دندانی رایج هستند. آنها از طریق تکنیک های کم تهاجمی قرار می گیرند و در درجه اول برای تثبیت پروتز فک پایین استفاده می شوند.
3- All-on-4: جایگزینی برای قرار دادن دندانهای بالا یا پایین یک قوس کامل به صورت ثابت بر روی 4 ایمپلنت مخصوص نامیده می شود. چهار ایمپلنت دندانی در استخوان موجود قرار می گیرد. می توان یک مجموعه موقت از دندان های جایگزین را در همان روز قرار داد. شما یک رژیم غذایی اصلاح شده را دنبال می کنید در حالی که بافت لثه التیام می یابد و ایمپلنت ها با استخوان طبیعی شما پیوند می خورند. بعد از گذشت حدود شش ماه ، دندان های جایگزین دائمی قرار می گیرند و می توانید یک رژیم منظم را از سر بگیرید.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *