جدید ترین درمان های زیبایی دندان در سال2023

جدید ترین درمان های زیبایی دندان در سال2024

اسفند ۱۳, ۱۴۰۱ ۷:۰۹ ق٫ظ

امروزه یکی از معیارهای مهم زیبایی، داشتن دندان های سفید و بی نقص و لبخندی جذاب است. دندان های زیبا چهره را مهربان تر و جذاب تر جلوه می دهند. از این رو درمان های زیبایی لبخند و دندان ها روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. اگر می ‌خواهید به لبخندی ایده ‌آل دست پیدا کنید، ابتدا باید بدانید چه نوع درمان زیبایی دندان برای شما مناسب است.

انواع روش زیبایی دندان

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی روش های زیبایی دندان بسیار متنوع شده‌ اند و متخصص دندانپزشک شما می ‌تواند با استفاده از روش ‌های مختلف یک لبخند زیبا به شما هدیه کند. چند مورد از درمان های زیبایی دندان، که بیشتر استفاده می‌ شوند، عبارت ‌اند از:

قبل و بعد لمینیت سرامیکی

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های زیبایی دندانپزشکی است، که به کمک آن رنگدانه ‌های غیرطبیعی که بر روی سطح دندان ها چسبیده ‌اند را از بین می ‌برند. این شیوه درمانی می ‌تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. در واقع متخصص دندانپزشک به کمک مواد شیمیایی که غلظت بالایی دارند در مطب و در یک مدت زمان کوتاه دندان های شما را سفید می‌ کند.

نکته جالبی که درباره بلیچینگ دندان وجود دارد این است که، روکش ها، لمینیت های سرامیکی و کامپوزیت ونیر با کمک این روش، سفید نمی ‌شوند. در روش بلیچینگ دندان، چیزی به ساختار دندان ها اضافه و کم نمی ‌شود و فقط از مواد شیمیایی مخصوص برای سفید کردن دندان استفاده می ‌کنند. تاثیر بلیچینگ دندان، بسته به جنس دندان ‌ها و همچنین میزان تغییر رنگ و زردی آن ها دارد.

  • آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در مطب
  • هوم بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در خانه

هوم بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در خانه

آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ در مطب دندانپزشکی

این نوع بلیچینگ دندان با استفاده از مواد سفید کننده دندان با غلظت‌ های بالا (۲۵-۴۰٪ هیدروژن پراکسید) انجام می ‌شود. با آفیس بلیچینگ دندان، متخصص دندانپزشک کنترل کاملی در طول عمل و فرایند سفید کردن دندان ها دارد. در این روش، قبل از قرار دادن ژل هیدروژن پراکسید، لثه‌ ها توسط ماده ‌ای محافظ، به نام اپال ‌دم، ایزوله می ‌شوند. پس از انجام اقدامات محافظت از لثه‌ ها، ژل سفید کننده بر روی دندان‌ ها اعمال می ‌شود و در طی زمان مربوطه در مطب دندانپزشکی، به وسیله گرما یا نور (یا بدون آن ها) ماده بلیچینگ فعال می‌ شود.

برای فعال کردن ماده سفید کننده (بلیچینگ) از چه دستگاه‌ هایی استفاده می ‌شود؟

برای فعال کردن ژل سفید کننده بلیچینگ یا سرعت بخشیدن به فرایند اثرگذاری آن، می ‌توان از دستگاه‌ های لایت‌ کیور یا  لیزرهای دیود (با طول موج ۸۳۰ و ۹۸۰ نانومتر) استفاده کرد. آفیس بلیچینگ دندان می تواند پس از یک جلسه، به طور قابل توجهی دندان‌ ها را سفید کند، اما برای دستیابی به نتیجه مطلوب ‌تر، ممکن است نیاز به تعداد جلسات درمانی بیشتری باشد.

آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در مطب

آیا در آفیس بلیچینگ سفید کردن دندان های زرد در یک روز امکان پذیر است؟

پاسخ به این سوال که آیا سفید کردن دندان های زرد در یک روز یک جلسه امکان پذیر است به چند عامل اصلی بستگی دارد:

  • میزان تغییر رنگ دندان ها
  • علل و ماهیت تغییر رنگ
  • میزان سلامت مینای دندان (و کلا سلامت دهان و دندان)
  • روش بلیچینگ
  • انتظارات بیمار

اگر میزان تغییر رنگ جزئی باشد و دهان و دندان از سلامت مطلوبی برخوردا باشد و از همه مهم تر انتظار بیمار، سطح مناسبی از سفیدی دندان باشد، می توان در یک جلسه دندان ها را سفید کرد. با این حال هرچه میزان تغییر رنگ بیشتر و انتظارات بیمار از سفیدی بیشتر باشد ممکن است روش های دیگر زیبایی دندان نیاز باشد.

هوم بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در خانه

در این روش از دندان‌ های شخص قالبی تهیه می شود. به عبارتی بر اساس فرم دندان ‌ها، یک قالب یا تری (Bleaching trays) تهیه می ‌گردد و ژل ‌های سفید کنندهِ بلیچینگ با غلظت کم در اختیار فرد قرار داده می‌ شود تا در منزل داخل تری قرار داده و استفاده کنند.

چگونه بلیچینگ در منزل انجام دهیم؟

ژل‌ های سفید کننده بلیچینگ دندان در این روش حاوی عامل سفید کننده کارباماید پراکسید 10 تا 20 درصد است که برابر با هیدروژن پراکسید 3.5 تا 6.5 درصد است.  به طور کلی، توصیه می ‌شود که ماده با ۱۰٪ کاربامید پراکسید به مدت ۸ ساعت در روز و ماده دارای ۱۵-۲۰٪ کاربامید پراکسید به مدت ۳-۴ ساعت در روز استفاده شوند. این درمان (بلیچینگ دندان خانگی) توسط خود بیمار انجام می شود، اما در طی مراجعات و بازنگری باید توسط متخصص دندانپزشک تحت نظارت قرار بگیرد.

آیا بلیچینگ در منزل بی ‌خطر است؟

برخی از دندانپزشکان برای سفید کردن دندان در مطب، غلظت ۳۵ درصد با هیدروژن پراکسید را توصیه می ‌کنند و گزینه بعدی پس از آن ژل سفید کننده حاوی ۱۰٪، ۱۵٪ و یا ۲۰٪ کاربامید پراکسید است. محققین نشان داده‌ اند که سفید کننده‌ های دندان با غلظت بالاتر، می‌ توانند رادیکال‌ های پراکسید بیشتری برای سفید کردن دندان تولید کنند و در نتیجه فرآیند سفید کردن سریع ‌تر انجام می ‌شود. با این حال، این روند سریع سفید کردن، ممکن است امکان بروز عوارض جانبی مانند حساسیت دندان، تحریک لثه، تحریک گلو و حالت تهوع را افزایش دهد. البته در صورت استفاده صحیح، هیچ یک از موارد ذکر شده به عنوان عوارض بلیچینگ دندان رخ نخواهد داد. بلیچینگ دندان در خانه، نیاز به صبر و حوصله دارد زیرا غلضت مواد مصرفی کمتر است و در هر بار استفاده نیاز است که چندین ساعت قالب روی دندان شما بماند. بلیچینگ دندان در خانه، نیاز به یک مدت زمان دو هفته‌ ای دارد.

آیا با سفید کردن دندان ها با روش بلیچینگ، رنگ روکش ‌ها و ترمیم‌ های کامپوزیتی هم روشن می ‌شود؟

اگر بر روی بعضی از دندان‌ ها روکش، ونیر های دندانی (لمینیت دندان یا ونیر کامپوزیت) و یا ترمیم‌ های کامپوزیتی دارید، بهتر است قبل از انجام بلیچینگ دندان با متخصص دندانپزشک ترمیمی و زیبایی خود مشورت نمایید. زیرا مواد بلیچینگ دندان بر روی ترمیم های کامپوزیتی، ونیرهای کامپوزیتی، لمینیت های سرامیکی و انواع روکش ها فلز- سرامیک یا PFM  و روکش های تمام سرامیک تاثیر نمی ‌گذارند. به عنوان مثال دندان‌هایی که قسمتی از آن‌ ها با مواد کامپوزیتی ترمیم شده‌ اند، پس از بلیچینگ دندان روشن ‌تر شده، درحالیکه ترمیم ‌های کامپوزیتی به رنگ قبلی خود باقی خواهند ماند و تفاوت رنگی ناخوشایند بر روی دندان های مورد نظر ایجاد می شود.

لمینیت های سرامیکی

لمینیت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ ترین درمان ‌های زیبایی دندان برای افرادی است که به دنبال ترمیم یا اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینیت‌ های سرامیکی می‌ توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند افراد ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ ها، تا سالیان سال پابرجا خواهد بود.

قبل و بعد ازنصب لمینت های زیبایی

لمینیت سرامیکی دندان چیست؟

لمینیت یا ونیر پرسلن (Porcelain Veneers) به منظور زیبایی لبخند و یا ترمیم برخی از عیوب ظاهری دندان ‌ها به صورت اختصاصی بر اساس قالب تهیه شده از دندان‌ های شخص ساخته و روی دندان ‌ها نصب می ‌شود. این ونیر دندان توسط یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان به سطح جلوی دندان‌ ها متصل می ‌شود.

لمینیت سرامیکی دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

لمینیت های سرامیکی برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و قادرند مشکلات زیادی را بر طرف ‌کنند. برخی از مهم‌ ترین عیوب و مشکلات دندان که با کمک لمینیت‌ های سرامیکی برطرف می ‌شوند عبارتند از:

  • دندان های ترک خورده
  • لب پر شدن دندان
  • تغییر رنگ دائمی دندان که با روش ‌های محافظه ‌کارانه مانند بلیچینگ دندان برطرف نمی ‌شود. در این مواقع لمینیت های سرامیکی دندان بسیار کاربردی ‌تر از روش ‌هایی مانند کامپوزیت ونیر یا بلیچینگ دندان عمل می کنند.
  • وجود بافت عجیب و غیر طبیعی دندان (مانند فرورفتگی یا برآمدگی روی سطح جلوی دندان‌ ها)
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کج بودن جزئی برخی از دندان ‌ها

کاندید مناسب برای لمینیت سرامیکی دندان

چه کسانی کاندید مناسبی برای لمینیت سرامیکی دندان هستند؟

کسانی که عیوب ظاهری و جزئی در خصوص دندان خود دارند می ‌توانند با مشورت گرفتن از یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی زیبایی خوب اقدام به نصب لمینیت های سرامیکی دندانی کنند. افرادی که چنین کاری می ‌کنند باید حتما بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و تمامی دندان‌ های دائمی آن ‌ها در آمده باشد.

نصب لمینیت های سرامیکی به چند جلسه نیاز دارد؟

نصب ونیر پرسلن نیازمند 2 جلسه است و در کل، این فرآیند معمولاً بین دو تا سه هفته طول می‌ کشد. شما و دندانپزشک زیبایی خود در مشاوره اولیه درباره جزئیات طرح درمان و نصب لمینیت های سرامیکی دندان صحبت خواهید کرد بنابراین جزئیات کامل و دقیق این فرآیند را حتما از زبان متخصص دندانپزشک خود خواهید شنید.

دو مرحله مهم در نصب لمینیت های سرامیکی کدامند؟

مرحله اول

در بیشتر موارد نیاز است که بیرونی ‌ترین لایه دندان (مینای دندان) را تراش دهیم. زیرا اگر بدون انجام این ‌کار ونیر های سرامیکی را نصب کنیم، دندان ها برجسته و ضخیم خواهند شد و نمای لبخند شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌ دهد، البته امروزه با امکان ساخت لمینیت‌ های بسیار نازک به ضخامت کنتاکت لنز، تراش مینا بسیار مختصر و در حد چند دهم میلی ‌متر است. سپس از سطح قدامی دندان شما قالب گرفته می ‌شود تا از روی آن‌ ها لمینیت‌ های سرامیکی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شوند.

مرحله اول نصب لمینیت های موقت دندان

از آنجا که چند هفته طول خواهد کشید تا لمینیت نهایی آماده شود، دندانپزشک زیبایی از ونیر‌های موقت جهت پوشاندن دندان استفاده خواهد کرد. این ونیر‌ها تا زمان آماده شدن لمینیت ‌ها و نصب آن‌ ها روی دندان شما باقی می ‌مانند.

مرحله دوم

پس از ساخته شدن لمینیت ‌های سرامیکی، نوبت به نصب آن ‌ها می ‌رسد. طی یک جلسه ونیرهای موقت برداشته می ‌شوند و بلافاصله لمینیت ‌های سرامیکی که تازه از لابراتوار برگشته ‌اند، با آماده سازی سطح داخلی آن ‌ها و با کمک سمان مخصوص روی سطح قدامی دندان ‌ها نصب می ‌شوند.

کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر چیست؟

بسیاری از شرایط بالینی از قبیل تغییر رنگ دندان ‌ها، شکستگی ‌های گسترده، دندان‌ های نامرتب یا پوسیدگی دندان‌ ها ممکن است باعث ایجاد اختلال در زیبایی طرح لبخند شوند. این امر معمولاً سبب ایجاد تصویری ناخوشایند از خود شده و تاثیری منفی بر کیفیت زندگی دارد. در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی این شرایط بالینی را می ‌توان ترمیم یا درمان کرد و زیبایی را مجددا به لبخند بازگرداند. روش‌ های مختلفی برای این منظور وجود دارد که یکی از آن‌ ها، اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیرها است. کامپوزیت ونیرها درمانی محافظه کارانه و رایج هستند که به شکلی اصولی و بدون آسیب به دندان ها، طرح لبخند را اصلاح می ‌کنند.

نکته بسیار مهم درباره ونیر کامپوزیت دندان

برخلاف روکش‌ های دندانی که برای استفاده از آن‌ ها باید حجم زیادی از بافت طبیعی دندان (مینای دندان) تراشیده شود، کامپوزیت ونیر ‌ها برای استفاده به عنوان یک درمان ترمیمی -زیبایی نیازی به تراش مینای دندان ندارند و با توجه به همین موضوع  به شکل یک لایه نازک روی دندان  قرار می‌ گیرند و محل تلاقی آن ‌ها با خطوط لثه قابل رویت نیست و همین امر سبب می ‌شود که این درمان زیبایی دندان اصلاً ساختگی به نظر نرسد .با توجه به طیف وسیع رنگ ‌های ونیر کامپوزیت ها می‌ توان این انتظار را داشت که این درمان‌ های ترمیمی – زیبایی دندان بیشترین هماهنگی را با سایر دندان‌ های فرد بیمار داشته باشند. اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیرها معمولا در یک جلسه نسبتاً طولانی انجام می‌ شود با این حال، این نوع از درمان، هزینه کمتری نسبت به سایر درمان ‌های دیگر دارد و همان طور که ذکر شد با توجه به عدم نیاز به تراش بافت مینای دندان، به عنوان یک درمان محافظه‌ کارانه نسبت به روش های دیگر شناخته می ‌شود.

حتما بخوانید: روكش تمام سراميك چه تفاوتی با روکش متال سراميك دارد؟

مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان

1-مشاوره اولیه برای کامپوزیت دندان

با مراجعه به مطب، متخصص دندانپزشک زیبایی، بیمار را مورد ارزیابی قرار می‌ دهد و مشخص می‌ کند که آیا استفاده از کامپوزیت ونیر برای برطرف کردن ایرادات دندانی بیمار و اصلاح طرح لبخند او مناسب است یا خیر. همچنین بیمار می‌ تواند تمام سؤالات خود را بپرسد و راهنمایی‌ ها و اطلاعات لازم در این باره را به دست آورد. در صورت تأیید این روش برای بیمار، درمان طی چند مرحله انجام می ‌شود.

2-انتخاب رنگ کامپوزیت

انتخاب رنگ ونیر کامپوزیت اولین مرحله در انجام این ترمیم است. برای راحتی در انتخاب رنگ، متخصص زیبایی نمونه رنگ کامپوزیت را در کنار دندان‌ های بیمار قرار می ‌دهد تا فرد با مشاهده آن ها بتواند مناسب ‌ترین رنگ را با کمک راهنمایی ‌های متخصص دندانپزشک، انتخاب کند. به طور معمول توصیه می ‌شود که بیمار برای انتخاب رنگ، رنگ پوست خود را در نظر بگیرد. مثلاً بهتر است افرادی که پوست تیره ‌ای دارند، رنگ‌ های خیلی روشن و یا سفید را انتخاب نکنند و در مقابل نیز افرادی که پوست روشنی دارند، بهتر است رنگ‌ های تیره ‌تر را انتخاب نکنند. میزان سفیدی چشم نیز از دیگر فاکتورهایی است که می ‌تواند در انتخاب کمک کننده باشد و فرد با انتخاب رنگ مشابه آن می  ‌تواند مطلوب‌ترین انتخاب را داشته باشد.

انتخاب رنگ کامپوزیت

3-آماده سازی و تمیز کردن دندان‌ ها

انجام کامپوزیت ونیر نیاز به تراشیدن مینای دندان ندارد، اما با این حال باید سطح آن کاملاً تمیز باشد و اثری از ذرات غذایی، جرم، پلاک و هرگونه پوسیدگی بر روی آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل متخصص دندانپزشک ابتدا اقدام به پاکسازی، تمیز کردن دندان‌ ها و برداشتن تمام موارد ذکر شده از روی دندان‌ ها می‌ کند و چنان چه پوسیدگی‌ های خفیف بر روی سطح دندان مشاهده شود، آن ها را با استفاده از ابزار موجود بر می‌ دارد.

4-اسید شویی سطح دندان

اسید شویی فرایندی است که با قرار دادن ماده ژل مانندی بر روی دندان که حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک است، انجام می ‌شود و هدف از انجام آن به وجود آوردن پیوند لازم بین سطح دندان و مواد کامپوزیت است. متخصص دندانپزشک مقداری از این ماده را درون سرنگی می ‌گذارد و با استفاده از سرنگ کاندیشنر را بر روی دندان ‌ها قرار می‌ دهد و پس از 15 ثانیه آن را به طور کامل با شستشو دادن دندان‌ ها، بر می ‌دارد. به این ترتیب سطح دندان‌ ها برای ادامه مراحل نصب کامپوزیت آماده می ‌شود.

5-قرار دادن عامل پیوند دهنده کامپوزیت بر روی دندان

پس از آماده سازی سطح دندان ‌ها و اسید شویی آن ها، عامل پیوند دهنده کامپوزیت بر روی دندان‌ ها قرار داده می‌ شود. برای قرار دادن عامل پیوند دهنده (باندینگ) بر روی سطح دندان از یک اپلیکاتور یا برس کوچکی استفاده می ‌شود. سپس جهت فعال سازی کاتالیست‌ های موجود در این ماده، نور لیزر به مدت 10 الی 20 ثانیه بر روی آن تابانده می ‌شود.

حتما بخوانید: کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود؟

6-فرم و شکل دهی ماده کامپوزیت

یکی از مواردی که بر نتیجه ترمیم و میزان طبیعی و زیبا به نظر رسیدن کامپوزیت ونیر تأثیر می ‌گذارد، فرم دهی و شکل‌ دهی مواد بر روی دندان است، به همین دلیل است که این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. متخصص دندانپزشک برای انجام این مرحله باید دقت و ظرافت کافی را به خرج دهد، زیرا نتیجه آن تا حدود زیادی به هنر دست متخصص دندانپزشک و مهارت او بستگی دارد. قرار دادن خمیر کامپوزیت با استفاده از تکنیک لایه گذاری انجام می ‌شود. دلیل استفاده از این تکنیک این است که متخصص دندانپزشک با قرار دادن لایه ‌های مختلف، فرصت کافی برای شکل و فرم دادن بهتر مواد را خواهد داشت و همچنین قادر خواهد بود که به رنگ طبیعی تر و مناسب‌ تری برسد. در نهایت نتیجه کامپوزیت ونیر بسیار زیبا و مشابه با دندان‌ های طبیعی فرد خواهد بود. و پس از آن متخصص دندانپزشک با استفاده از نور مخصوص خمیر کامپوزیت را سفت و سخت می کند.

7-پالیش کردن کامپوزیت ونیر دندان

سفت و محکم شدن خمیر کامپوزیت بر روی دندان‌ ها این شرایط را فراهم می ‌کند تا متخصص دندانپزشک بتواند با استفاده از نوارهای سمباده و دیسک‌ های کوچک مخصوص اقدام به پالیش کردن و جلا دادن کند. پالیش کردن علاوه بر ارائه سطح صاف، صیقلی و زیبا به متخصص  دندانپزشک این امکان را می ‌دهد تا بتواند اصلاحات لازم درمورد شکل و فرم کلی کامپوزیت ونیر را انجام دهد.

ایمپلنت

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه از دست دادن دندان می تواند بر لبخند شما تأثیر بگذارد؟ هنگامی که دندان خود را از دست می دهید، نه تنها زیبایی لبخند شما را تغییر می دهد، بلکه می تواند شما را از خوردن غذاهای مورد علاقه خود باز دارد. زیبایی لبخند با کاشت ایمپلنت، این امکان را به شما می دهد که اعتماد به نفس خود را دوباره بدست آورید. تغذیه سالم برای سلامتی و تندرستی هر انسانی ضروری است، توانایی جویدن و خورد کردن مواد غذایی به قطعات کوچک تر برای هضم غذا ضروری است. از دست دادن دندان ها می تواند مرحله اولیه هضم را مختل کند. داشتن مجموعه کامل دندان ها به شما این امکان را می دهد که نیروی جویدن غذا را به طور مساوی توزیع کنید. جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت دندان به شما توانایی جویدن و هضم مناسب را می دهد.

نصب ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

دندان در اساس از دو بخش تشکیل شده است: تاج (بخش بالای بافت لثه) و ریشه (بخشی از دندان که در استخوان معلق است و توسط لیگامان‌ های پریودنتال – اطراف دندان – احاطه شده است که دندان را در محل نگه می ‌دارند). پایه ایمپلنت دندانی یک جایگزین واقعی برای ریشه است اما برخلاف آن، در بخشی از استخوان فک که قبلا توسط دندان یا دندان ‌هایی اشغال شده بود محکم قرار گرفته می‌ شود. نکته جالب در مورد ایمپلنت‌ های دندانی این است که ایمپلنت واقعا در استخوان ادغام شده و جوش می‌ خورد، فرآیندی که یکپارچگی استخوان (osseo-integration) نامیده می ‌شود. بیشتر بخش ‌های ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم خالص تجاری ساخته می‌ شوند که از سال‌ ها پیش در پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌ شدند، چرا که خاصیت استئوفیلی (استخوان دوستی) دارد و توسط بدن به عنوان ماده خارجی شناخته نمی ‌شود. فرآیند واقعی osseo-integration در واقع یک ادغام بیوشیمیایی بین سلول ‌های زنده استخوان و مواد استخوانی با یک لایه اکسید شکل گرفته در سطح تیتانیوم است.

نصب ایمپلنت های دندانی

چرا ایمپلنت دندان؟

از دست دادن دندان می تواند ظاهر شما را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به مشکلات دیگری شود که ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد و مانع از لبخند زدن با اعتماد به نفس شما شود. جایگزینی سریع دندان های از دست رفته با ایمپلنت های دندانی برای جلوگیری از عواقب سلامتی، از جمله:

  • از دست دادن استخوان
  • جا به جایی دندان ها
  • تغییر در دندان نیش
  • مشکلات مفصل فک
  • مشکل در جویدن
  • فشار اضافی روی دندان های باقی مانده

حتما بخوانید: ايمپلنت هاي دنداني و انواع درمان هاي وابسته به آن

مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان

  • آن ها ظاهر، احساس و عملکرد دندان های طبیعی را تقلید می کنند.
  • پس از کاشت دندان، تقریباً می توانید هر نوع غذایی را بخورید.
  • با جلوگیری از تحلیل استخوان به حفظ ساختار صورت کمک می کند.
  • داشتن ایمپلنت دندان نیروهای جویدن را به طور مساوی در سراسر دهان توزیع می کند.
  • جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان به شما این امکان را می دهد که با اعتماد به نفس لبخند بزنید.
  • ایمپلنت های دندانی بر توانایی صحبت کردن شما تأثیر نمی گذارد زیرا پروتز های حجیم حذف می شوند.
  • سلامت دندان های مجاور را حفظ کنید زیرا نیازی به بریج نیست.
  • ایمپلنت های دندانی به جلوگیری از زوال استخوان که ممکن است در نتیجه دندان های از دست رفته رخ دهد، کمک می کند.
  • ظاهری طبیعی، زیرا ایمپلنت های دندانی عملاً از دندان های موجود شما قابل تشخیص نیستند.
  • توانایی جویدن بازسازی شده است، زیرا ایمپلنت های دندانی مانند دندان های مصنوعی متحرک نیستند.
  • اعتماد به نفس را بازیابی کرد، زیرا ایمپلنت دندان لبخند شما را زیباتر می کند.
  • راحتی بیشتر، زیرا می توانید آن ها را به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و نیازی به بیرون آوردن آن ها ندارید.
  • ایمپلنت های دندانی بسیار موفق هستند و میزان موفقیت آن ها بیش از 95 درصد است.
  • شما همچنین از توانایی خوردن غذاهایی که دوست دارید لذت خواهید برد، بدون اینکه نگران این باشید که آیا دستگاه دندانی خود به اندازه کافی قوی است یا پایدار.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

مشاوره اولیه

در این مرحله، متخصص دندانپزشک بررسی‌ های لازم را انجام داده و وضعیت بهداشت دهان و دندان بیمار و همچنین رادیوگرافی گرفته شده را بررسی می‌ کند. در ادامه متخصص دندانپزشک در ارتباط با مراحل درمان، زمان و مدت بهبودی اطلاعات کافی را به شما خواهد داد.

بی حسی

در اولین قدم، متخصص دندانپزشک بافت دهان را بی حس می‌ کند تا در حین درمان دردی را تجربه نکنید.

پیوند استخوان و کشیدن دندان

تحلیل استخوان مانع از نگهداری و پشتیبانی دندان جدید خواهد شد. به همین علت به تراکم مناسب استخوان نیاز است. این مرحله در کاشت ایمپلنت دندان دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. در صورتی که استخوان فک تراکم کافی را نداشته باشد و یا خیلی نرم باشد، قبل از انجام جراحی نیاز به پیوند استخوان فک وجود دارد. در واقع اهمیت این پیوند به این دلیل است که در هنگام جویدن، فشار زیادی به استخوان فک وارد می ‌شود که اگر استخوان نتواند پشتیبان ایمپلنت باشد، کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز نخواهد بود. پیوند استخوان یک پایه محکم برای کاشت ایمپلنت دندانی فراهم می ‌کند.

قرار دادن ایمپلنت

در این مرحله، متخصص دندانپزشک پیچی را درون استخوان فک قرار می‌ دهد.

قرار دادن هیلینگ کپ یا تاج موقت

پس از قرار گرفتن ایمپلنت درون استخوان فک، متخصص دندانپزشک برای بهبود مناسب بافت لثه، هیلینگ کپ را روی ایمپلنت قرار می دهد. در واقع این قطعه فلزی سبب دور ماندن لثه از ایمپلنت و حالت پذیری آن می شود که بین 10 تا 14 روز باقی می ماند.

قرار دادن تاج دائمی

مرحله آخر از مراحل ایمپلنت دندان اتصال اباتمنت بر روی ایمپلنت و سفت کردن آن با Torque wrench به میزانی است که تولید کننده هر برند ایمپلنت توصیه کرده است . سپس روکش ایمپلنت را بر روی اباتمنت با سمنت موقت یا دائم بسته به صلاحدید متخصص پروتز چسبانده و نحوه جویدن را در بیمار چک می کنیم تا همه چیز عالی باشد.

حتما بخوانید: ایمپلنت و روکش های با ساپورت ایمپلنت

روکش های دندانی

در دندانپزشکی، روکش‌ های دندانی آخرین چاره و راه‌ حل برای نجات دندان‌ های آسیب دیده هستند. آن‌ ها در واقع واپسین درمانی هستند که می ‌توانیم برای حفظ و نگهداری تاج دندان ‌ها انجام دهیم. اگر دندان‌ ها به قدری آسیب دیده باشند که نتوان با روش‌ های معمولی ترمیم (مانند پر کردن دندان)،آن ها را احیا کرد، دست روی آخرین گزینه درمانی، یعنی روکش دندان می‌ گذاریم.

قبل و بعد نصب روکش های دندانی

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا (Dental Crown) نوعی پروتز دندانی است که جایگزین تاج دندان واقعی اما آسیب دیده ما می‌ شود. این پروتز ها به صورت اختصاصی برای هر شخص طراحی و ساخته می ‌شوند و می‌ توانند نه تنها از دندان مراقبت کنند بلکه در زیبا سازی طرح لبخند نیز موثر هستند.

یک نکته بسیار مهم درباره روکش های دندانی

متاسفانه در میان بسیاری از افراد به اشتباه جا افتاده که بعد از درمان ریشه دندان، حتما تاجِ دندانِ آسیب دیده را باید با روکش ترمیم یا محافظت کرد. اما آن‌ ها به این نکته توجه نمی ‌کنند یا اطلاع ندارند که روکش دندان هرچند یک روش ترمیمی قابل قبول و بسیار رایج است، اما یک درمان نسبتا تهاجمی نیز است. به این معنی که برای نصب هر واحد روکش، متخصص پروتز دندان مجبور است مقدار زیادی از نسج دندان (دور تا دور تاج) را حتی اگر سالم باشد، تراش دهد تا بتواند سطح مناسبی برای اتصال روکش ایجاد کند. این درحالی است که هیچ چیزی جای نسج دندان واقعی ما را نمی گیرد و بهتر است تا آنجا که ممکن است آن را حفظ کنیم. و خوشبختانه روش های محافظه کارانه ای مانند بیلداپ دندان و ترمیم دندان وجود دارند که در آن بدون آسیب زدن به دندان یا تراشیدن بیش از حد آن، دندان درمان ریشه شده را کاملا بازسازی و احیا می‌ کنند.

به همین دلیل بهتر است قبل از اقدام برای نصب روکش، ابتدا طرح درمان های محافظه کارانه تری در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر هدف از درمان به جز ترمیم، زیبایی طرح لبخند است، می توان درمان های لمینیت سرامیکی، کامپوزیت ونیر و بلیچینگ را انتخاب کرد. و اگر صرفاً یک ترمیم اساسی و محافظه کارانه مورد نیاز است بیلداپ های دندانی مد نظر قرار گیرد. در صورت از دست رفتن زیاد بافت دندان و عدم امکان بکارگیری هر کدام از این درمان ها، آن گاه روکش کردن دندان انتخابی ناگزیر و نهایی باشد.

سوالات متداول

آیا امکان کامپوزیت کردن دندان های روکش شده وجود دارد؟

خیر، در صورتی که دندان های شما قبلا روکش شده باشد، ابتدا متخصص دندانپزشک دندان ها را معاینه نموده و وضعیت آن ها را بررسی می‌ کند و در صورتی که امکان پذیر باشد، روکش‌ های قبلی را با روکش‌ های جدید تعویض می ‌نماید.

آیا امکان عدم موفقیت ایمپلنت وجود دارد؟

به طور کل در هر درمانی امکان عدم موفقیت به دلایل متعددی وجود دارد و ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نمی ‌باشد. با این حال کاشت ایمپلنت دندانی یکی از موفق‌ ترین درمان‌های دندانپزشکی می ‌باشد و طبق بررسی ‌ها و تحقیقات صورت گرفته بالای 95 درصد موفقیت آمیز می‌ باشد.

اهداف رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

رادیوگرافی برای آگاهی و کسب اطلاعات کافی از کیفیت و زاویه استخوان، رابطه بین ساختمان ‌های آناتومیک و ایمپلنت و همچنین وجود ضایعات احتمالی در نقاط مورد نظر است.

جایگزین بلیچینگ برای افرادی که سفیدی بیش از حد می ‌خواهند چیست؟

در آن صورت می ‌توان درمان لمینیت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر را برحسب نیاز  در نظر گرفت. اما اگر صرفا برگشت به رنگ اولیه دندان ها مد نظر بیمار باشد بلیچینگ دندان می تواند گزینه درمانی مناسبی باشد.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *