ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو

مهر ۲۵, ۱۴۰۳ ۷:۳۶ ق٫ظ

ایمپلنت دندان جلو یک روش درمانی و زیبایی است. که شامل جایگزینی و کاشت دندان جلو، آسیب دیده یا از دست رفته با یک پایه دائمی و روکش کاملا طبیعی است. ایمپلنت دندان جلو به طور کلی روشی ایمن و موثر برای بازگرداندن لبخند شماست، اما جراحی ایمپلنت دندان جلو مانند هر عمل جراحی دیگر پیچیدگی‌ ها و خطرات خاص خود را دارد.

بنابراین مهم است که این عمل توسط متخصص ایمپلنت دندان انجام شود تا عوارض عمل کمتر بوده و موفقیت کاشت دندان جلو تضمین شود.همچنین با مراقبت و نگهداری مناسب از ایمپلنت دندان قدامی خود می توانید طول عمر بالایی را از ایمپلنت خود انتظار داشته باشید.

تصویر ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو برای چه کسانی مناسب است؟

هر کسی که دندان جلویی خود را به هر صورت از دست داده باشد می تواند درمان ایمپلنت دندان جلو را انجام بدهد. منتهی افراد حتما باید دارای شرایط زیر باشند تا بتوانند حداکثر نتیجه را از کاشت ایمپلنت دندان جلو ببرند. همچنین در شرایط مطلوب می توانند درمان ایمپلنت یک روزه (ایمپلنت فوری دندان جلو) را انجام دهند و در یک روز دندان جلوییشان را بازسازی کنند.

شرایط درمان ایمپلنت دندان جلو:

سن مناسب

افراد از سن 18 سالگی به بعد می توانند در صورت شکستگی یا از دست دادن دندان خود، درمان ایمپلنت دندان جلو را انجام دهند زیرا در سنین پایین تر استخوان رشد کافی نکرده و امکان جا به جایی دندان ها وجود دارد.

تراکم کافی استخوان فک

قبل از کاشت ایمپلنت دندان جلو حتما باید تراکم استخوان فک چک شود. باید اطمینان حاصل شود که استخوان فک به اندازه کافی استحکام دارد تا بتواند از پایه ایمپلنت پشتیبانی کند. اما اگر تراکم کافی بافت استخوانی وجود نداشته باشد می بایست ابتدا پیوند استخوان در ناحیه توسط بهترین متخصص ایمپلنت دندان جلو در تهران انجام شود و بعد از ترمیم کامل استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان جلو اقدام شود.

داشتن سلامت عمومی

افراد کاندید ایمپلنت دندان جلو می بایست از حداقل سلامت عمومی بدن برخوردار باشند. بسیار مهم است که برای کاشت دندان جلو آمادگی کامل داشته باشید و اگر مشکل کنترل نشده ای مثل دیابت دارید آن را مدیریت کنید و حتما به متخصص ایمپلنت دندان خود اطلاع دهید.

برخوردارد بودن از شرایط بالا  و رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بالایی دارد و در افزایش طول عمر ایمپلنت دندان جلو بسیار تاثیر گذار است.

طول عمر ایمپلنت دندان جلو چقدر است؟

با توجه به بررسی های انجام شده، طول عمر ایمپلنت دندان جلو حدود 20 سال در نظر گرفته شده است، اما به طور کلی عوامل بسیاری بر طول عمر ایمپلنت دندان جلو تاثیر دارند. اگر بعد از کاشت ایمپلنت دندان جلو مراقبت های لازم و دستورالعمل های متخصص ایمپلنت دندان انجام شود، ایمپلنت دندان جلو می تواند طول عمری بسیار طولانی و حتی تا پایان عمر نیز داشته باشد.

انواع ایمپلنت دندان جلو

در بازار امروزه انواع برند ایمپلنت دندان جلو به چشم می ‌خورد، تفاوت عمده ایمپلنت‌ ها مربوط به درصد مختصری در آلیاژ و خصوصیات سطحی آن هاست و آنقدر تفاوت چشمگیری ندارند، اما همین موارد می تواند در کیفیت کاشت ایمپلنت دندان جلو و درصد موفقیت درمانی بسیار تاثیر گذار باشند. آن چیزی که یک ایمپلنت خوب را از ایمپلنت نامناسب جدا می ‌کند، بیشتر، تکنیک جراح و تکنیک کار برای ساخت پروتز برای ایمپلنت بسیار مهم تر از برند ایمپلنت دندان جلو است.

همان گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، انواع ایمپلنت های دندانی برند و مارک های مختلفی دارد. بعضی از آن ها به دلیل کیفیت فوق العاده، عملکرد مطلوب و ویژگی های منحصر به فرد به عنوان بهترین برند ایمپلنت دندان جلو شناخته شده اند. بدین منظور 9 برند های محبوب ایمپلنت دندان در ایران به شرح زیر است:

ایمپلنت دندان جلو برند زیمر

ایمپلنت های آمریکایی

زیمر بیومت (Zimmer Biomet)

این نوع ایمپلنت دندان به جای تیتانیوم از آلیاژ تانتالیوم ساخته شده است. بر همین اساس به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد و کاربرد های فراوان قیمت بالاتری نسبت به انواع برند های ایمپلنت دارد.

ایمپلنت دندان جلو برند زیمر بیومت

بایوهورایزن (BioHorizons )

این سری از انواع برند های ایمپلنت با استفاده از فناوری نوین لیزرلاک ساخته شده است. به گونه ای که با استفاده از این تکنولوژی برای ساخت فیکسچر و اباتمنت شاهد افزایش کیفیت و ماندگاری ایمپلنت های برند بایوهورایزن هستیم. از ویژگی های منحصر به فرد این برند ایمپلنت دندان جلو آمریکایی می توان به تسریع روند استخوان سازی و زود جوش خوردن ایمپلنت اشاره کرد. خاطر نشان می شود که این ویژگی ها موجب افزایش محبوبیت این برند ایمپلنت دندان جلو در سال های اخیر شده است.

ایمپلنت دندان جلو برند بایوهورایزن (BioHorizons )

نابل بایوکر (Nobeh Biocer)

نابل بیوکر یکی از شرکت های پیشرو و معتبر در عرصه ساخت ایمپلنت و پروتز دندان است. این شرکت با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت و تولید ایمپلنت های با کیفیت و مرغوب هم اکنون در سه کشور آمریکا، سوئد و ژاپن کارخانه فعال دارد. تا جایی که این ایمپلنت های این شرکت به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر شده و توانسته زیبایی دندان جلو با ایمپلنت و اصلاح طرح لبخند خاص را به بیماران سراسر دنیا هدیه کند. نکته قابل توجه اینکه از پایه های ایمپلنت نوبل بیوکر می توان برای قرارگیری دو تا سه تاج دندان استفاده کرد. بدین جهت استفاده از آن موجب افزایش سرعت و کیفیت کاشت ایمپلنت دندان جلو می گردد.

ایمپلنت دندان برند نوبل بایوکر (Nobeh Biocer)

ایمپلنت های سوئیسی

اشترومن (Straumann)

یکی از بهترین مارک های ایمپلنت سوئیسی، اشترومن است. این برند با استفاده از مهندسی دقیق و به روز ساخته شده و اغلب برای افراد که از کمبود تراکم استخوان فک رنج می برند، مورد استفاده قرار می گیرد. ایمپلنت های اشترامن ضمن داشتن کیفیت بالا، دوره درمان کوتاه تری دارند. ضمن اینکه استفاده از این ایمپلنت دندان، احتمال شکست کاشت ایمپلنت را به حداقل می رساند و بدین ترتیب بهترین گزینه برای افراد میانسال و سالمند مبتلا به پوکی استخوان می باشد.

ایمپلنت دندان سوئیسی برند اشترومن (Straumann)

ایده (dr.Ihde)

این برند نیز با بیش از نیم قرن سابقه، کیفیت و کارایی منحصر به فرد در زمره بهترین مارک ایمپلنت دندانی سوئیسی قرار می گیرد. به نحوی که با تولید ایمپلنت های با کیفیت، مقاوم و با دوام توانسته رضایت بسیاری از مصرف کنندگان را جلب کند و جایگاه ویژه ای در بین انواع برند های ایمپلنت دندان بدست بیاورید.

ایمپلنت دندان سوئیسی برند ایده (dr.Ihde)

ایمپلنت های آلمانی

مدینتیکا (Medintika)

این برند از ایمپلنت های دندان آلمانی نیز از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. علاوه بر این به دلیل میزان تحلیل استخوان اندک و افزایش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان جلو در دسته ایمپلنت های گران قیمت قرار می گیرد.

 ایمپلنت دندان آلمانی برند مدینتیکا (Medintika)

بگو (Bego)

بگو یکی از شرکت های معتبر و با سابقه تولید کننده ایمپلنت و پروتزهای دندانی در آلمان است. ایمپلنت‌ های شرکت بگو با استفاده از آلیاژ تیتانیوم گرید 4 ساخته می ‌شوند و به همین دلیل توانسته اند استاندارد جدیدی را از آن خود کنند. به دلیل وجود سطح زبر بر روی ایمپلنت عمل اتصال ایمپلنت به پروتئین‌ های موجود در استخوان سریع ‌تر اتفاق می‌ افتد و این یک نکته ای مثبت در روند کاشت ایمپلنت محسوب می ‌شود.

 

ایمپلنت دندان کره ای برند بگو (Bego)

ایمپلنت کره ای

ایمپلنت های کره ای نیز به دلیل کیفیت و قیمت مناسب در دسته بهترین برند ایمپلنت دندان قرار می گیرند. از بین بهترین برند های ایمپلنت کره ای می توان به دنتیوم، مگاژن و DIO اشاره کرد. ایمپلنت های دنتیوم جز پرفروش ترین ایمپلنت های دندانی در ایران هستند.

 

نحوه کاشت ایمپلنت دندان جلو

مراحل کاشت ایمپلنت دندان جلو

معاینه اولیه

برای کاشت ایمپلنت دندان جلو لازم است متخصص ایمپلنت دندان معاینه ای کامل از دهان و دندان شما انجام دهد. معاینه معمولا با عکس پرتوی ایکس از دندان‌ ها انجام می‌ شود تا وضعیت دقیق دندان‌ ها، استخوان فک، سینوس ها و ارتباط آن ها با هم مشخص شود.

نحوه کاشت

به طور کلی فرآیند کاشت ایمپلنت دندان  چند مرحله ‌ای است. اگر دندان صدمه دیده هنوز کشیده نشده است، ابتدا باید کشیدن دندان یا ریشه قبلی برای ایمپلنت انجام شود. اگر استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت دندان ضعیف باشد باید پیوند استخوان انجام شود و سپس کاشت ایمپلنت دندان جلو صورت گیرد. پس از جایگذاری ایمپلنت دندان جلو باید مدتی به استخوان فرصت بدهید تا بازسازی شده و رشد کند و به ایمپلنت جوش بخورد. و در نهایت روکش یا هر پروتز دندانی دیگری بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. که این امر نیاز به زمان دارد.

جراحی مرحله دوم ایمپلنت

پس از این که ایمپلنت دندان جلو به استخوان فک به طور کامل پیوند خورد و ثبات ثانویه آن تأمین شد، جراحی مرحله دوم ایمپلنت دندان جلو صورت می گیرد. این عمل جراحی خیلی ساده‌ تر از عمل اولیه است. لثه که روی ایمپلنت را پوشانده است کنار زده می‌ شود تا سر ایمپلنت نمایان شود. سپس یک یقه فلزی به نام هیلینگ کپ بر سر ایمپلنت بسته می ‌شود تا بافت لثه را به جوش خوردن درست در اطراف ایمپلنت هدایت نماید.

قالب گیری ایمپلنت

قالب ‌گیری ایمپلنت و یا اسکن دیجیتال ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تعیین کننده‌ ی شکل نهایی دندان  بازگردانی شده است. بعد از اسکن دقیق از ایمپلنت، کراون (پروتز) مناسب ساخته خواهد شد و بیمار از نتیجه ‌ی گرفته شده راضی خواهد بود. بعد از سپری شدن تقریبا 10 الی 14 روز بعد از بستن هیلینگ این قسمت باز می شود.

سپس impression coping بر روی ایمپلنت نصب می شود. بعد از آن اسکن دیجیتال از ایمپلنت با استفاده از اسکنر دیجیتال مخصوص انجام می گردد و ادامه مراحل ساخت روکش ایمپلنت در لابراتوار دندانپزشکی انجام می گیرد. مدت زمان مورد نیاز برای اسکن دیجیتال روکش وساخت آن ممکن است ۲ الی ۳ هفته به طول بیانجامد.

سخت ترین مرحله ایمپلنت

در هر یک از مراحل کاشت ایمپلنت دندان جلو اقداماتی انجام می شود که هر کدام از آن ها ممکن است برای بیماران سخت باشند. بیماران تجربه های مختلفی درباره میزان درد هنگام کاشت ایمپلنت  دندان جلو دارند. اما در حالت کلی می توان گفت سخت ترین مرحله ایمپلنت مرحله ی کاشت ایمپلنت می باشد و با وجود بی حسی کمی حس ناخوشایند بعضی از بیماران حس می کنند و ممکن است بعد از کاشت درد داشته باشند که با مصرف مسکن های معمولی رفع می شود و اگر به تمامی مراقبت بعد از ایمپلنت گفته شده توسط متخصص ایمپلنت دندان توجه کنند هیچگونه درد و ناراحتی را حس نخواهد کرد.

مزایا ایمپلنت دندان جلو

  1. ایمپلنت‌ ها مانند دندان ‌های طبیعی عمل می ‌کنند یکی از بزرگترین مزیت ایمپلنت دندان جلو این است که قدرت جویدن را به طور کامل باز می ‌گرداند. اکثر بیماران نمی ‌توانند تفاوت بین دندان طبیعی خود و دندان کاشت را تشخیص دهند. آن ‌ها می ‌توانند به طور کاملا عادی با تاج ایمپلنت دندان جلو غذا بخورند و همچنین می ‌توانند به طور معمول مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.
  2. ایمپلنت‌ ها می ‌توانند تا آخر عمر دوام بیاورند در حالی که یک پل دندانی که دو دندان را به هم وصل میکند و ۳ دندان را جایگزین میکنند ممکن است تنها حدود ۱۰ سال یا کمتر دوام بیاورد.
  3. یکی دیگر از مزیت ایمپلنت دندان جلو این است که ایمپلنت ها از تحلیل استخوان جلوگیری می‌ کنند در جایی که دندان وجود ندارد، استخوان فک در فضای خالی به دلیل عدم تحریک تحلیل می رود. اگر در سال اول از دست دادن دندان هیچ ایمپلنتی قرار نگیرد، استخوان آن ناحیه ۲۵ درصد حجم خود را از دست می ‌دهد و از دست دادن استخوان در طول سال ‌ها ادامه می ‌یابد. پروتزهای مصنوعی حتی می‌ توانند از تحلیل استخوان را تسریع کنند. از آن‌ جایی که ایمپلنت جایگزین ریشه و همچنین دندان می ‌شود و جویدن به حالت عادی باز می‌ گردد، تحریک لازم برای رشد طبیعی استخوان را فراهم می‌ کند.

معایب ایمپلنت دندان جلو

  1. یکی از بزرگ ‌ترین معایب ایمپلنت دندان جلو، هزینه ی بالای آن است. هزینه کاشت ایمپلنت می ‌تواند بسته به برند ایمپلنت و تجربه متخصص ایمپلنت دندان داشته باشد.
  2. فرآیند کاشت ایمپلنت و بهبودی می‌ تواند چند ماه طول بکشد، زیرا زمان لازم است تا استخوان فک با پایه ایمپلنت جوش بخورد.
  3. برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت کنترل نشده، بیماری ‌های قلبی، و مشکلات ایمنی، می‌ توانند ریسک ‌های مربوط به کاشت ایمپلنت را افزایش دهند و ممکن است باعث عدم موفقیت ایمپلنت دندان شوند.
  4. یکی دیگر ازعوارض ایمپلنت دندان جلو شکستن روکش، لقی و عدم موفقیت درمان ایمپلنت دندان جلو می باشد. برای موفقیت ‌آمیز بودن کاشت ایمپلنت دندان جلو تجربه و مهارت متخصص ایمپلنت دندان فاکتور بسیار مهمی است. مراقبت بعد از ایمپلنت نیز در موفقیت ‌آمیز بودن نتیجه کاشت ایمپلنت دندان بسیار موثر است.

دکتر مهناز ارشد متخصص ایمپلنت

خانم دکتر مهناز ارشد تحقیقات زیادی در خصوص ایمپلنت دیجیتال انجام داده اند شما می توانید مقاله علمی ایشان را با موضوع قالبهای دیجیتال ایمپلنت زاویه دار مطالعه نمایید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال توسط جدید ترین تکنولوژی روز دنیا با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از انواع خدمات زیبایی دندان شامل لمینت دندان، کامپوزیت دندان، بلیچینگ دندان، روکش دندان، ایمپلنت های دندانی‌، درمان خروپف و آپنه خواب، و درمان مشکلات مفصل فکی و …

بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر راجع به ایمپلنت در تهران می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

فیلم ایمپلنت دندان جلو  

سوالات متداول

ایمپلنت دندان جلو درد دارد؟

به طور کلی شما دردی رو هنگام جراحی به علت بی حسی احساس نخواهید کرد اما ممکن است دردی کمی در چند روز بعدی جراحی ایمپلنت دندان جلو وجود داشته باشد که با مسکن و مراقبت ها قابل تسکین است.

به دندانپزشکان زیادی مراجعه کردم به دلیل محدودیت فضا امکان ایمپلنت ندارم راه حلی هست؟

بله ، در افرادی که مدت طولانی است دندان خود را از دست داده اند، دندانها سایش شدید دارند، ارتفاع صورت از دست رفته است و یا دندانهای مقابل ناحیه بی دندانی رویش یافته فضا را گرفته اند همچنین مشکلی ایجاد می شود که قابل درمان هست ولی ابتدا باید ویزیت کلینیکی دقیق انجام شود علت مشخص شود و سپس متناسب با آن درمان مناسب انجام شود. می توانید با استفاده از ایمپلنت های دیجیتال دوباره سلامتی و زیبایی خود را بدست آورید. سعی کنید از پزشک با تجربه و فعال در حوزه قالبهای دیجیتالی ایمپلنت زاویه دار راهنمایی دریافت نمایید.

چه کسانی می توانند کاشت دندان جلو را انجام دهند؟

افرادی که دندان جلوی خود را کاملا از دست داده باشند، ایمپلنت دندان جلو برایشان ضرورت دارد. اما برای انجام این کار تنها سالم بودن دهان و بافت لثه لازم نیست. بیماری ها و شرایط هایی وجود دارند که می توانند بر درمان ایمپلنت دندان جلو تاثیر گذار باشند.

به عنوان مثال بیماری هایی مثل دیابت کنترل نشده، رادیوتراپی، مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن و بیماری های پریودنتال می توانند بر کاشت ایمپلنت دندان جلو تاثیر گذار باشند. این بیماری ها از پیوند ایمپلنت دندان جلو با استخوان جلوگیری می کنند. بنابراین اگر از هر کدام از این بیماری ها رنج می برید، باید متخصص ایمپلنت دندان خود را از این موضوع و داروهایی که مصرف می کنید با خبر کنید.

بهترین متخصص برای کاشت دندان جلو کیست؟

برای کاشت ایمپلنت دندان جلو بهتر است به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه شود. ایمپلنت دندان جلو بسیار حساس بوده و به مهارت و تسلط کافی نیاز دارد. مراجعه به دندانپزشک بی تجربه در این زمینه می تواند شکست این تکنیک را به دنبال داشته باشد.

چرا کودکان و نوجوانان کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان جلو نیستند؟

قبل از اینکه بیمار بتواند ایمپلنت دندان جلو را دریافت کند، باید فک کاملا توسعه یافته داشته باشد. این معمولا تا اواخر نوجوانی یا حتی اوایل بزرگسالی اتفاق نمی افتد. بنابراین به ندرت کاشت ایمپلنت دندان جلو روی افراد 17 سال یا کمتر انجام می شود. با این حال، این محدودیت سنی مطلق نیست زیرا رشد فک عامل مهم ‌تری نسبت به سن است.

برای تعیین اینکه آیا یک بیمار نوجوان ممکن است برای کاشت ایمپلنت دندان جلو آماده باشد، متخصص ایمپلنت دندان می تواند با استفاده از گرافی های مخصوص تشخیص دهد که آیا استخوان به اندازه کافی رشد کرده است یا خیر.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

لوگو دکتر ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *