بلیچینگ سفید کردن دندان چگونه انجام می‌ شود؟

بلیچینگ سفید کردن دندان چگونه انجام می‌ شود؟

اسفند ۲, ۱۴۰۲ ۳:۳۰ ب٫ظ

بلیچینگ دندان استفاده از مواد اكسید كننده مثل پراكسید هیدروژن برای روشن تر كردن دندان و زیبایی چند برابر می باشد. بلیچینگ دندان یکی از راه های سفید کردن دندان می باشد که توسط دندانپزشکان انجام می شود.

این کار باعث از بین رفتن بد رنگی های دندان می شود و می تواند رنگ نامناسب دندان ها را که بر اثر عادات بد غذایی و یا عدم رعایت بهداشت فردی و حتی سیگار کشیدن به وجود آمده است را برطرف نماید. در نتیجه میزان سفیدی دندان بعد از بلیچینگ به بهداشت دهان و دندان افراد بستگی دارد. چگونگی مصرف غذا و نوشیدنی ها در مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان تاثیرگذار می باشد. نکته دیگر که در مورد بلیچینگ دندانپزشکی باید مورد توجه قرار گیرد، جنس و رنگ ذاتی دندان ها می باشد که در هر فردی متفاوت است.

بلیچینگ دندان واقعاً چیست؟

آیا دوست دارید لبخند شفاف و زیبایی داشته باشید؟ زمانی که صحبت از بلیچینگ دندان به میان می ‌آید، دو راه بیشتر وجود ندارد:

آفیس بلیچینگ یا هوم بلیچینگ. در هر دو روش برای سفید کردن دندان‌ ها از مواد سفید کننده مبتنی بر پروکسید استفاده می‌ شود. روش ‌های خانگی حاوی ۳ الی ۲۰ درصد پروکسید است. در حالی که روش بلیچینگ در مطب با ۱۵ و ۴۳ درصد پروکسید ارائه می ‌شود. بلیچینگ دندانپزشکی برای افراد دارای دندان ‌ها و لثه ‌های سالم و ترمیم نشده بسیار ایده ‌آل است و کسانی که از رنگ زرد دندان ‌هایشان رنج می ‌برند بهترین نتیجه را از این روش مشاهده می ‌کنند. البته این روش زیبایی برای همه توصیه نمی‌ شود.

کلیک کنید: لمینیت یا بلیچینگ؟

بلیچینگ دندان یکی از راه کارهای علمی در سفید کردن دندان ها می باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که سفیدی دندان ها به طور ناخودآگاه نشانه ای از جوانی و زیبایی بر شمرده می شود و در زیبایی فرد تاثیرات بسیاری دارد، همواره سفید کردن دندان ها که در علم دندانپزشکی به آن بلیچینگ دندان نیز گفته می شود، از محبوبیت برخوردار بوده است. این نکته قابل ذکر است که بلیچینگ دندان بر روی دندان های روکش شده و ترمیم های دندانی قابل انجام نمی باشد.

بلیچینگ دندان تا چه حد به سفید شدن دندان‌‎ ها کمک می ‌کند؟

بلیچینگ دندان تا چه حد به سفید شدن دندان‌ ها کمک می ‌کند؟

پس از تشخیص علت تغییر رنگ دندان‌ ها، فرد باید خواسته‌ ها و انتظارات خود درباره میزان و درجه سفیدی دندان‌ هایش را با متخصص دندانپزشک در میان بگذارد. به عبارتی ابتدا باید دید که فرد دقیقا می خواهد دندان هایش چگونه و تا چه حد سفید شوند؟ آیا فرد می ‌خواهد که بالا ترین درجه سفیدی دندان‌ ها را داشته باشد؟ یا می‌ خواهد صرفاً تغییر رنگ دندان ‌ها برطرف شود و دندان‌ ها به رنگ طبیعی و ذاتی خود بازگردند؟

یا انتظارات دیگری دارد؟ اگر خواسته فرد سفید شدن دندان ها به میزانی بیش از حداکثر سفیدی دندان ها است (که معمولا با اصطلاحاتی چون لبخند هالیوودی به آن اشاره می ‌شود)، درمان بلیچینگ ممکن است کافی نباشد و انتظار وی را برطرف نسازد زیرا روشن ‌ترین رنگی که با درمان بلیچینگ می ‌توان به دست آورد (1B) است که در محدوده رنگ‌ های طبیعی قرار دارد.

مزایا و معایب بلیچینگ

مزایای بلیچینگ

بلیچینگ دندان مزایای بسیاری در بین روش های رایج برای سفید کردن دندان دارد که عبارت اند از:

کلیک کنید: بلیچینگ یا جرمگیری؟

  • بلیچینگ یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های سفید کردن دندان است. داشتن دندان هایی سفید به افزایش اعتماد به نفس کمک بسیار زیادی می کند. یکی از موارد مهمی که تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارد، زیبایی دندان ها می باشد. بلیچینگ دندانپزشکی با از بین بردن لکه های پایدار، دندان ها را بسیار روشن تر و درخشان تر می کند. به همین جهت دیگر در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن خجالت نمی کشید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.
  • انجام این روش بسیار کوتاه و در یک جلسه می باشد.
  • بلیچینگ دندان یک روش محافظه کارانه و کم تهاجمی می باشد، زیرا همانند دیگر روش های درمانی نیازی به آماده سازی دندان ها و تغییر در ساختار دندان ندارد. در واقع این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد و بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی دندان ها می شود.
  • هزینه آن نسبت به دیگر روش های سفید کردن دندان، ارزان تر است.
  • بلیچینگ دندان می تواند برای سلامت روان نیز اثر بسیار مثبتی داشته باشد، زیرا با زیبا ساختن دندان ها کمک بسیار زیادی به خندیدن می کند، در نتیجه مغز دائما پیام های مثبتی را اعلام خواهد کرد.

معایب بلیچینگ

تقریبا نتایج هیچ درمانی در دندانپزشکی دائمی نیست. بلیچینگ دندانپزشکی هم پس از مدتی نیاز به تمدید شدن دارد. زیرا دندان ها به صورت طبیعی مستعد لکه دار شدن و تغییر رنگ هستند. اگر مواد و فرمول های بلیچینگ دندان برای یک مدت طولانی بر روی دندان ها باقی بمانند، تاثیرات بدی بر روی دندان ها خواهند گذاشت. کم ترین پیامد در این وضعیت افزایش حساسیت دندان ها است. یکی از معایب بلیچینگ خانگی این است که در بیشتر موارد به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد، حساسیت های مختلفی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می‌ شود. این روش اما در مطب، چون با ابزار حرفه ای صورت می ‌گیرد، احتمال آسیب و حساسیت به حداقل می ‌رسد.

کلیک کنید: عوامل موثر بر ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان ها

بیلیچینگ شامل سه روش می باشد:1- سفید کردن دندان ها در مطب (office Bleaching)2- سفید کردن دندان در منزل (Home Bleaching )3- ترکیبی از هر دو روش

آیا شما نیز می توانید بلیچینگ دندان انجام دهید؟

آیا شما نیز می توانید بلیچینگ دندان انجام دهید؟

همه افراد می‌ توانند برای سفید کردن دندان‌ های خود از درمان بلیچینگ استفاده نمایند. البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، این تکنیک موثر واقع نشود. متخصص دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می ‌کند که بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع این روش بیشتر برای افرادی که دندان‌ های سالم دارند و قصد سفید تر و درخشان ‌تر کردن دندان‌ های خود را دارند، کاملا مناسب است. در نظر داشته باشید که اگر دندان هایی کج و یا به شدت بد رنگ دارید، باید از دیگر روش های اصلاح طرح لبخند استفاده کنید.

عوارض بلیچینگ دندان

اول از هرچیزی بهتر است بدانید عوارض بلیچینگ خیلی کمتر از مزایای آن است و به همین دلیل هم امروزه در دندانپزشکی مورد استقبال قرار گرفته است. از جمله شایع ‌ترین عوارض بلیچینگ می‌ توان به حساسیت لثه و دندان ‌ها اشاره نمود که ممکن است در حین انجام کار یا بعد از آن اتفاق بیافتند که پس از مدت زمان کوتاهی این حساسیت ها رفع می شود.

چرا از بین روش های سفید کردن دندان، بلیچینگ را انتخاب کنم؟

در این روش، نیازی به آماده سازی دندان ها و تراش آن ها نخواهد بود. در نتیجه بدون اینکه کوچک ترین آسیبی به دندان های خود وارد کنید، می‌ توانید زیبایی لبخند را به خود هدیه دهید.

بلیچینگ و جرم گیری دندان چه تفاوتی با هم دارند؟

بلیچینگ و جرم گیری دندان چه تفاوتی با هم دارند؟

جرم گیری دندان یک روش درمانی برای از بین بردن جرم ها و پلاک های دندانی است و نمی توان انتظار سفید کردن دندان ها را از این روش داشت. البته جرم های دندانی از عوامل موثر در زرد شدن دندان ها می باشند، به همین منظور برداشته شدن آن ها تا حدودی سبب روشن تر دیده شدن دندان ها خواهد شد.

کلیک کنید: تفاوت های بلیچینگ و لمینیت سرامیکی

اما نمی توان آن را یک روش برای سفید کردن دندان ها در نظر گرفت. این در حالی است که بلیچینگ دندان یک روش زیبایی در دندانپزشکی برای سفید کردن دندان ها می باشد و لکه ها و رنگدانه هایی که به مرور روی دندان ها ایجاد شده اند را از بین می برد. بنابراین این روش صرفا نوعی روش زیبایی و جرم گیری نوعی روش درمانی در دندانپزشکی محسوب می شود.

مدت زمان ماندگاری بلیچینگ

مدت زمان ماندگاری بلیچینگ

به طور کلی عوامل مختلفی بر مدت زمان ماندگاری بلیچینگ و دوام نتایج سفید کردن دندان‌ ها تاثیر می ‌گذارند اما مهم‌ ترین آن‌ ها  نوع بلیچینگ، سبک زندگی و سن و سال افراد است که در ادامه توضیح داده شده ‌اند.

 نوع روش بلیچینگ دندان

مهم ‌ترین عاملی که تعیین می ‌کند میزان ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است، روشی است که برای این کار در نظر می ‌گیرید. بر این اساس، زمانی که در مطب متخصص دندانپزشک و با روش‌ های اصولی، دندان ‌ها سفید شوند، بیشترین ماندگاری را خواهیم داشت. افرادی که بلیچینگ در مطب را تجربه می ‌کنند، در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان، و توصیه به دستورالعمل‌ های متخصص دندانپزشک، می‌ توانند انتظار داشته باشند دندان‌ هایشان به مدت 1 تا 2 سال تا حد زیادی سفیدی خود را حفظ کند.

کلیک کنید: بلیچینگ در مطب چه تفاوتی با بلیچینگ در خانه دارد؟

سبک زندگی افراد

یک ضرب ‌المثل قدیمی هست که می ‌گوید ما همان چیزی هستیم که می‌ خوریم  و تا حدی دندان‌ های ما نیز همینطور هستند. اگر یک رژیم غذایی پر از خوراکی ‌های رنگدانه‌ دار داشته باشیم، قطعاً دوام بلیچینگ دندان پایین خواهد بود. همچنین اگر افراد بعد از سفید شدن دندان‌ ها سیگار بکشند یا سایر دخانیات را استعمال کنند، الکل بنوشند و …. قطعا نه تنها رنگ دندان‌ ها برمی ‌گردد بلکه سلامت کلی دهان و  دندان نیز به خطر خواهد افتاد. اما به جهت داشتن یک سبک زندگی سالم نتایج حاصل از درمان بلیچینگ طولانی‌ تر شده و این نشان می ‌دهد که سبک زندگی یک عامل بسیار مهم و تاثیر‌گذار بر میزان ماندگاری روش ‌های سفید کردن دندان‌ ها است.

سن و سال

متاسفانه با افزایش سن، مینای دندان به طور طبیعی نازک می ‌شود. این باعث می ‌شود عاج دندان یا دنتین (که رنگی مایل به زرد دارد) بیشتر در معرض دید قرار گرفته و دندان‌ ها نیز کمی زرد رنگ به چشم بیایند. همین امر باعث می ‌شود که نتایج بلیچینگ در سنین بالا چندان قابل توجه نباشد و دوام زیادی نیز نداشته باشد. مثلاً اگر دوام بلیچینگ در مطب برای یک شخص جوان با سبک زندگی سالم 1.5 سال است، ممکن است برای یک فرد سالخورده با همین شرایط کمتر از 1 سال باشد.

چگونه می ‌توان دوام بلیچینگ دندان را افزایش داد؟

چگونه می ‌توان دوام بلیچینگ دندان را افزایش داد؟

طول عمر بلیچینگ را می ‌توان با رعایت نکات بسیار ساده‌ ای افزایش داد. در ادامه نکاتی را که به افزایش مدت زمان بلیچینگ دندان کمک می ‌کنند را بیان کرده ‌ایم:

کلیک کنید: تعداد دندان‌ ها برای کامپوزیت و لمینت در طرح لبخند

رعایت بهداشت دهان و دندان

روزی دوبار دندان‌ های خود را مسواک زده و یک بار نخ دندان بکشید. با حفظ بهداشت دهان و دندان از تغییر رنگ دندان‌ های خود و بازگشت سریع بد رنگی آن ها پیشگیری می ‌کنید. در صورت عدم رعایت بهداشت، جرم زیادی روی دندان‌ ها تجمع پیدا می ‌کند و دندان‌ ها دوباره تغییر رنگ می ‌دهند.

اجتناب از سیگار کشیدن

همانطور که می‌ دانیم، سیگار نه تنها دشمن اصلی سلامت بدن است، بلکه به شدت به سلامت دهان و دندان نیز آسیب می ‌رساند. یکی از عوارض آن تغییر رنگ دندان‌ ها و لکه دار کردن آن هاست. بنابراین زمانی که دندان‌ های خود را بلیچینگ می ‌کنید، از مصرف سیگار اجتناب نمایید تا مدت زمان باقی ماندن سفیدی دندان ‌هایتان افزایش یابد.

به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ‌های رنگی

رنگ‌ دانه‌ های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ‌های رنگی می ‌توانند جذب بافت دندان‌ ها شوند و به مرور رنگ آن ها را تغییر دهند. به همین دلیل توصیه می‌ شود که پس از انجام این روش، مصرف آن ها را به حداقل برسانید تا دندان‌ هایتان سریع تغییر رنگ ندهند. نوشیدنی ‌هایی مثل قهوه و چای به دلیل مصرف بالا در بین مردم از جمله مهم ‌ترین مواردی هستند که در این تغییر رنگ تاثیر گذاراند.

از نی استفاده کنید.

اگر نمی ‌توانید از نوشیدنی های رنگی دل بکنید، بهتر است برای مصرف آن ها از نی استفاده کنید. استفاده از نی با توجه به اینکه نوشیدنی را مستقیما به قسمت خلف دهان منتقل می‌ کند، می ‌تواند تماس این مواد را با دندان‌ ها کاهش دهد. به همین دلیل هم احتمال تغییر رنگ دندان را کاهش خواهد داد.

بليچينگ دندان با ليزر

بليچينگ دندان با ليزر

بليچينگ دندان با ليزر (یا سفید کردن دندان‌ ها در مطب دندانپزشکی با لیزر)، فرآیندی است که طی آن از ترکیبات شیمیایی سفید کننده (مانند هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید) برای سفید کردن دندان‌ ها استفاده می ‌شود. طی این فرآیند، پس از آنکه دندان ‌ها را ایزوله کردند و از ایمنی بافت لثه مطمئن شدند،

کلیک کنید: لمینیت های دندانی

ژلی حاوی هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید (با غلظت نسبتاً بالا) را روی دندان‌ ها قرار می ‌دهند. این ژل به خودی خود دندان ‌ها را سفید نمی ‌کند و باید توسط یک عامل خارجی (مثل نور) فعال شود تا خاصیت سفید کنندگی پیدا کند. به طور معمول از دستگاه لایت کیور برای فعال کردن مواد بلیچینگ استفاده می ‌شود. اما اگر از لیزر بافت نرم (یا لیزر دیود) نیز برای این کار استفاده شود، اصطلاحاً گفته می ‌شود که بلیچینگ دندان با لیزر انجام شده است. بليچينگ دندان با ليزر دیود از جمله مهم‌ ترین کاربرد های لیزر در دندانپزشکی است که استفاده از آن رو به افزایش است.

قیمت بلیچینگ دندان ۱۴۰۲ هزینه بلیچینگ دندان

هزینه بلیچینگ دندان

قیمت بلیچینگ دندان ۱۴۰۲ نیز بر اساس مواد مورد استفاده و برند آن ها متفاوت است. به طور مثال قیمت بلیچینگ دندان امریکایی با بلیچینگ دندان آلمانی متفاوت می باشد. همچنین هزینه بلیچینگ دندان در روش های بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در خانه نیز تغییر می کند. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند.برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق چت واتس اپ و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣         

سوالات متداول

آیا می ‌توان دندان ‌های لمینیت شده را با بلیچینگ سفید کرد؟

خیر. مواد بلیچینگ نمی‌ تواند بر روی ساختار روکش‌ های دندانی از قبیل لمینیت و کامپوزیت تأثیری داشته باشد و رنگ آن ها را تغییر دهد و تنها می‌ تواند به بافت دندان‌ های طبیعی بیمار نفوذ کند و تغییراتی را در رنگ و لکه‌ های آن ها به وجود آورد.

در چه سنی می‌ توان بلیچینگ دندان را انجام داد؟

بلیچینگ دندانپزشکی را برای تمامی افراد بالای 18 سال می‌ توان انجام داد. از آنجایی که قبل از سن 18 سالگی دندان‌ ها هنوز عاج و مینای بالغ شده‌ ای ندارند، این درمان می ‌تواند موجب حساسیت‌ های دندانی شود. علاوه بر این افرادی که در دندان‌ های جلو، ترمیم همرنگ دندان دارند، نمی‌ توانند بلیچینگ دندان را انجام دهند. چرا که با سفید کردن دندان‌ هایشان، دو رنگی بین مواد ترمیمی و دندان‌ های طبیعی شان ایجاد خواهد شد.

تفاوت بلیچینگ با لمینیت چیست؟

بلیچینگ پروسه ی سفید کردن دندان هاست در این روش دندان های تغییر رنگ یافته را با استفاده از مواد مخصوصی که خاصیت سفید کنندگی دارند سفید می کنند بدین ترتیب که متخصص دندانپزشک مواد بلیچینگ را روی دندان بیمار گذاشته و با لیزر لکه ها را پاک می کند اما لمینیت روشی پیشرفته برای از بین بردن لکه هایی است که بلیچینگ قابلیت پاک کردن آن ها را ندارد. بلیچینگ صرفا برای سفید کردن دندان هاست در حالی که لمینیت علاوه بر سفید کردن یک تکنیک ترمیمی زیبایی می باشد و توسط آن فرم کلی دندان ها نیز اصلاح می یابد.

آفیس بلیچینگ بهتره یا هوم بلیچینگ؟

از آنجایی که هر یک از این روش‌ ها با توجه به شرایط دهان و دندان بیماران نتایج مختلفی را ارائه می ‌دهند، مقایسه آن ها از این لحاظ صحیح نیست. تشخیص این موضوع که کدام روش بلیچینگ برای دندان‌ هایتان بهتر است، بر عهده متخصص دندانپزشک است. ایشان پس از معاینه دهان و دندان شما، بهترین روش را برای سفید کردن دندان‌ هایتان را ارائه می‌ دهد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *