طراحی لبخند دیجیتال

لبخند ، توانایی فرد در بیان طیف وسیعی از احساسات با ساختار و حرکت دندانها و لبها ، اغلب می تواند تعیین کند که فرد چگونه می تواند در جامعه حضور یابد. البته اهمیتی که به یک لبخند زیبا داده می شود چیز جدیدی نیست. جستجوی زیبایی را می توان در اولین تمدنها یافت. هدف از ایجاد زیبایی ، ایجاد یک سیستم استاتیک صلح آمیز و پایدار است ، جایی که دندان ها ، بافت ها ، عضلات ، ساختار اسکلتی و مفاصل همه به طور هماهنگ عمل می کنند. دستیابی به یک نتیجه موفق ، سالم و عملکردی مستلزم درک روابط متقابل بین کلیه ساختارهای پشتیبان دهان از جمله عضلات ، استخوانها ، مفاصل و بافت لثه است.

لبخندی که ایجاد می کنیم باید از نظر زیبایی شناختی جذاب و کاربردی نیز باشد. لبخند طراحی شده توسط ما باید بر خلاف گذشته محافظه کار باشد. هدف ما كاهش كمتر از ساختار دندان و زيبايي و ماندگاري بيشتر است. این به معنای ساده این است که دندانپزشکی زیبایی باید یک شاخه چند منظوره باشد ، که در آن همه درمان ها مانند ارتودنسی ، پریودنتیکس ، روش های جراحی باید هر زمان که لازم باشد انجام شود.

لبخند زیبا امروزه مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته است. گاهی با تغییر در فرم و شکل و رنگ روکش های قبلی تاثیر شدیدی در فرم لبخند ایجاد میشود. هما نطور که در این مراجعه کننده عزیزمون میبینید روکش دندانها نسبت به رنگ پوست زرد می باشد و دندان لترال چپ پایین آمده و خط لبخند را به هم زده است.
در طراحي لبخند بايد به نكات بسيار ريزي جهت هرچه طبيعي تر شدن دندانها توجه كرد. علاوه بر هارموني رنگ با چهره فرد، فرم دادن لبه هاي دندانها بصورتي كه نور از آن عبور كند و در واقع نماي ترنسلوسنت داشته باشد در افزايش زيبايي و جواني اهميت بسزايي دارد.

وقتي با اعتمادبنفس لبخند ميزني روزت زيباست. فرم و شكل دندانها و لبخند بر روي اعتمادبنفس تاثير به سزايي دارد. گاهی با تغییر در فرم و شکل و رنگ دندانها تاثیر شدیدی در فرم لبخند ایجاد میشود. نكته مهم اينه كه فرم، شكل و رنگ دندانها در چهره فرد هماهنگي زيبايي را تداعي كند، در نتيجه يك مدل دندان براي همه افراد زيبا نيست.

اصلاح خط لبخند

طبق تحقیقات لبخند زیبا دومین فاکتور زیبایی صورت می باشد. از این رو لبخند زیبا و دلنشین تاثیر عمیق و ماندگاری روی بیننده خواهد داشت. طراحی لبخند حاصل تلفیق اجزا صورت و دندان هاست . این اجزا شامل تناسب کلی شکل و پروفایل صورت با لبخند ، رنگ پوست صورت ، فرم لب‌ها و گونه ها ، فرم و طرح لثه ها، شکل و فرم دندان ها و رنگ دندان ها می باشد. در واقع ترکیب این اجزا یک منحنی ایجاد میکند که به خط لبخند مشهور بوده و باعث ایجاد چهره دلنشین، شاد ،  زیبا و مثبت خواهد شد.

در اصل اصلاح طرح لبخند درمانی است برای بهبود ظاهر لبخند و داشتن لبخندی زیبا از طریق یک یا چند روش زیبایی ، اصلاح فرم سایز و رنگ دندان ها با استفاده از لمینیت های سرامیکی، روکش های دندانی ، کامپوزیت ونیرها و بیلیچینگ می باشد. اصلاح طرح لبخند دندان درمانی است که انجام آن اختیاری است، در حالی که بازسازی و ترمیم دندان ها درمانی می باشد که باید انجام بگیرد. خط لبخند به یک خط فرضی گفته می شود که که از لبه دندان‌های جلوی فک بالا می‌گذرد و با لبه فوقانی لب پایین موازی است. اگر این خط به سمت پایین انحنا داشته باشد، لبخند فرد حالت جوان پیدا می‌کند، ولی اگر صاف باشد، نشان‌دهنده سایش دندان‌ها و بالا رفتن سن می باشد.

دلایل لزوم اصلاح خط لبخند

1- اگر فرد لبخند لثه ای (Gummy Smile) داشته باشد که معمولا در اثر پایین بودن و جلو آمدن فک بالا می باشد.

2- نامرتب بودن دندان ها

3- زردی و بد رنگی دندان ها

4- دندان های کوتاه و یا بلند

5- باز بودن دیاستم ( فاصله بین دندان ها)

6- شکستن و لب پر شدن دندان ها به علت ضربات وارد شده و یا پوسیدگی های موضعی

مزایای اصلاح طرح لبخند

اطلاح طرح لبخند می تواند مزیت های زیادی داشته باشد از جمله:

  • ایجاد طرح لبخند، با سفید و روشن تر کردن دندان ها در افزايش زيبايي و جواني اهميت بسزايي دارد.
  • بسیاری از بیماری ها و مشکلات دهان و دندانی، به کمک اصلاح طرح لبخند رفع می گردد.
  • این روش می تواند بسیاری از پوسیدگی های دندانی، عفونت ها و بیماری های لثه را کمتر کند.
  • ایجاد طرح لبخند، با بهبود ساختار دهان و دندان می تواند نسبت لثه را تنظیم کند.

 

ماندگاری اصلاح طرح لبخند

درمان و زیباسازی در حوزه دندان و به خصوص زیبایی از جمله اصلاح طرح لبخند دندان مستلزم مراقبت از دهان و دندان و نگهداری بعد از درمان است. برای افزایش طول عمر دندان ها باید بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کرد تا دندان ها آسیب نبینند و بعد از اینکه درمان روی آن ها انجام شد نیز باید با مسواک و نخ دندان  باعث ماندگاری درمان شد. با این وجود برای حفظ زیبایی و سلامت دندان ها لازم است به صورت مداوم تحت معاینه دندانپزشک قرار بگیرد.

 

انواع روش های طراحی لبخند

شرایط دهان و دندان هر فرد ویژگی‌های خاص خودش را دارد، معمولاً اصلاح طرح لبخند دارای متدد متعددی‌ است و فرآیند اصلاح طرح لبخند دندان می تواند ترکیبی از روش‌های زیر باشد که‌ تشخیص و روند کار با متخصص و دندانپزشک زیبایی است.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان یکی از روش‌های متداول برای اصلاح طرح لبخند است‌ که برای‌ افرادی که‌ به دنبال داشتن لبخند زیبا بدون تغییر در شکل و فرم  دندان ها و با صرف زمان بسیار کم هستند، مناسب است. در این حالت افرد می توانند فرآیند سفید شدن دندان را در مطب دندانپزشکی یا در خانه انجام دهند. هر دو حالت این‌ روش درمانی بسیار متداول‌ است و می تواند نتایج فوق العاده در کوتاه مدت برای اصلاح طرح لبخند به‌ همراه داشته‌ باشد.

لمینیت های سرامیکی

لمینیت های سرامیکی لایه های نازکی ازسرامیک مرغوب هستند که روی سطح خارجی دندان های طبیعی قرار می گیرند. با نصب لمینیت های سرامیکی، دندان ها سفید تر، یکدست تر و زیبا تر به نظر می رسند. لمینیت های سرامیکی قادرند عیوب مختلف موجود در دندان ها مانند پریدگی لبه دندان ها، زرد شدن، کوتاهی و بلندی، بیرون زدگی و فاصله بین دندان ها را برطرف کنند. لمینیت های سرامیکی توسط دندانپزشک زیبایی طی چند جلسه روی دندان ها نصب شده و طول عمری بین ۱۰ تا ۲۰ سال دارند.

روکش های تمام سرامیک

همانطور که می دانید روکش های قدیمی به دلیل داشتن فلز پایه که زیر پوشش چینی قرار دارد باعث تیره و کدر شدن دندان می شود، حتی به دلیل وجود این فلز در انتهای روکش باعث تیرگی اطراف لثه نیز می شود، ضمن اینکه تراش بیش از حد دندان نیز یکی دیگر از عیب های این نوع روکش ها بشمار می رود.

در هر حال روکش های جدید با نام روکش های تمام سرامیک به علت عدم داشتن فلز بیس دقیقا شبیه به دندان های طبیعی هستند و به دلیل زیبایی منحصر بفردشان در اصلاح طرح لبخند کاربرد های بسزائی دارند.

می توان گفت روکش های تمام سرامیک دقیقا سیستمی مانند لمینیت های سامیکی دارند.

ایمپلنت

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. ایمپلنت ها یک پایه قوی مانند دندان دائمی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند. ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم خالص هستند که با بدن انسان سازگاری کامل دارد. شکل آن به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود. گفته می شود که امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته است.

جراحی لثه

لبخند لثه‌ ای به مدل لبخندی گفته می شود که فرد با خندیدن حدود سه تا چهار میلی متر از لثه وی نمایش داده می شود. نمایش لبخند لثه ای می تواند دلایل و عوامل مختلفی داشته باشد که سبب این مدل لبخند شده است. به همین دلیل امروزه برخی از افراد وجود دارند که به دلیل لبخند لثه ای اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. اما خوشبختانه راهکارهای درمانی برای رفع این مشکل وجود دارد مانند لیفت لثه.

 جراحی فک و صورت

گاهى مشكل زيبايى لبخند مربوط به عقب يا جلو بودن فک است، در اين شرايط نمی توان‌ با روش‌هايى مثل ارتودنسى يا لمينیت موقعيت دندان ها را اصلاح كرد و طرح درمان در اين مورد جراحى فک مى باشد كه‌ در اين روش استخوان فک جابجا می شود تا در موقعيت ايده آل قرار گيرد.

طراحی دیجیتال لبخند

طراحی دیجیتال لبخند يک سيستم کاملاً پیشرفته می باشد که‌ براي اولين بار لبخند فرد را بصورت ديجيتال طراحی می کند. قبل‌از هرگونه عمليات دندانپزشکی میتوان نتيجه درمان را به ‌فرد نشان داد و همچنين  میتوانيد با توجه به ‌سليقه شخصی خود و يا عکس و خاطرات گذشته در مورد طراحی لبخند خود اظهار نظر نماييد. اين سيستم  لبخند را کاملاً طبيعی طراحی می کند و بهترين راهنما برای شما می باشد.

اندازه و طول دندان ها

دندان های‌ بلند باعث می شوند ظاهر فرد جوان‌تر بنظر برسد. زیرا افزایش سن باعث ایجاد فرسودگی و سایش دندان ها می شود. (Gummy Smile) یا دیده شدن بیش از حد لثه هنگام لبخند نیز عموماً باعث کوچک‌تر دیده شدن دندان ها می شود. افزایش طول دندان ها بر ظاهر کلی صورت تأثیر شایانی میگذارد. مثلاً داشتن دندان‌های بلند، مربعی و شکیل باعث میشود فرد لاغرتر بنظر برسد.

یکی از اجزای مهم در طراحی لبخند زیبا، جراحی زیبایی لثه می باشد. جهت ایجاد یک لبخند زیبا متناسب بودن لثه اطراف دندان ها با لب ها به هنگام خندیدن بسیار مهم است. در یک لبخند زیبا میزان لثه قابل مشاهده حدود 2 میلی متر می باشد، لذا دیده شدن مقدار زیادی از لثه به هنگام خندیدن سبب ایجاد یک لبخند نازیبا می شود.
عوامل بسیاری سبب دیده شدن میزان زیادی از لثه به هنگام خندیدن می شود که برخی از مهمترین آن ها شامل: سایش شدید دندان های قدامی، عدم تناسب فک بالا و بلند بودن ارتفاع آن، لب بالای کوتاه و تحرک بیش از حد آن، افزایش حجم لثه و رشد غیر عادی لثه مجاور دندان های بالا، بطور کلی عوامل زیر در لبخند هر فرد تأثیرگذارند:

ظاهر و اندازه لب ها

عضلات صورت

اندازه و ظاهر دندان ها

بافت لثه فرد

لیفت لثه 

با استفاده از این روش کمی از لبه لثه را بالاتر برده تا میزان نمایش لثه ها کمتر شود و طول دندان ها افزایش پیدا کند ،  به این درمان لیفت لثه می گویند. جینجیوکتومی یا همان لیفت لثه، با استفاده از این روش درمانی، مشکل عدم تناسب خط لثه از بین رفته و زیبایی لبخند به چهره شخص باز می گردد. جراحی لیفت لثه معمولاً برای زیبایی هرچه بیشتر انجام می شود و نمی توان آن را از شمار عمل های ضروری دانست.

مزایای لیفت لثه

از مهم ترین مزایای لیفت لثه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زیبایی ظاهر لبخند و افزایش زیبایی چهره

بالا رفتن اعتماد به نفس به دلیل از بین رفتن بافت های اضافی لثه

ماندگاری و دائمی بودن لیفت لثه

متناسب تر شدن لثه‌های نامتقارن

بهبود پیدا کردن ظاهر دندان‌ها

درمان برخی از بیماری های مربوط به لثه

مزایای اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند می تواند مزیت های زیادی داشته باشد از جمله:

  • ایجاد طرح لبخند، با سفید و روشن تر کردن دندان ها در افزايش زيبايي و جواني اهميت بسزايي دارد.
  • بسیاری از بیماری ها و مشکلات دهان و دندانی، به کمک اصلاح طرح لبخند رفع می گردد.
  • این روش می تواند بسیاری از پوسیدگی های دندانی، عفونت ها و بیماری های لثه را کمتر کند.
  • ایجاد طرح لبخند، با بهبود ساختار دهان و دندان می تواند نسبت لثه را تنظیم کند.

ماندگاری اصلاح طرح لبخند

درمان و زیباسازی در حوزه دندان و به خصوص زیبایی از جمله اصلاح طرح لبخند دندان مستلزم مراقبت از دهان و دندان و نگهداری بعد از درمان است. برای افزایش طول عمر دندان ها باید بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کرد تا دندان ها آسیب نبینند و بعد از اینکه درمان روی آن ها انجام شد نیز باید با مسواک و نخ دندان  باعث ماندگاری درمان شد. با این وجود برای حفظ زیبایی و سلامت دندان ها لازم است به صورت مداوم تحت معاینه دندانپزشک قرار بگیرد.

انواع روش های طراحی لبخند

شرایط دهان و دندان هر فرد ویژگی‌های خاص خودش را دارد، معمولاً اصلاح طرح لبخند دارای متد متعددی‌ است و فرآیند اصلاح طرح لبخند دندان می تواند ترکیبی از روش‌های زیر باشد که‌ تشخیص و روند کار با متخصص و دندانپزشک زیبایی است.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان

بلیچینگ یا سفید کردن دندان یکی از روش‌های متداول برای اصلاح طرح لبخند است‌ که برای‌ افرادی که‌ به دنبال داشتن لبخند زیبا بدون تغییر در شکل و فرم  دندان ها و با صرف زمان بسیار کم هستند، مناسب است. در این حالت افرد می توانند فرآیند سفید شدن دندان را در مطب دندانپزشکی یا در خانه انجام دهند. هر دو حالت این‌ روش درمانی بسیار متداول‌ است و می تواند نتایج فوق العاده در کوتاه مدت برای اصلاح طرح لبخند به‌ همراه داشته‌ باشد.

لمینیت های سرامیکی

لمینیت های سرامیکی لایه های نازکی ازسرامیک مرغوب هستند که روی سطح خارجی دندان های طبیعی قرار می گیرند. با نصب لمینیت های سرامیکی، دندان ها سفید تر، یکدست تر و زیبا تر به نظر می رسند. لمینیت های سرامیکی قادرند عیوب مختلف موجود در دندان ها مانند پریدگی لبه دندان ها، زرد شدن، کوتاهی و بلندی، بیرون زدگی و فاصله بین دندان ها را برطرف کنند. لمینیت های سرامیکی توسط دندانپزشک زیبایی طی چند جلسه روی دندان ها نصب شده و طول عمری بین ۱۰ تا ۲۰ سال دارند.

روکش های تمام سرامیک

همانطور که می دانید روکش های متال سرامیک به دلیل داشتن فلز پایه که زیر پوشش چینی قرار دارد باعث تیره و کدر شدن دندان می شود، حتی به دلیل وجود این فلز در انتهای روکش باعث تیرگی اطراف لثه نیز می شود، ضمن اینکه تراش بیش از حد دندان نیز یکی دیگر از عیب های این نوع روکش ها بشمار می رود.

در هر حال روکش های جدید با نام روکش های تمام سرامیک به علت نداشتن فلز بیس دقیقا شبیه به دندان های طبیعی هستند و به دلیل زیبایی منحصر بفردشان در اصلاح طرح لبخند کاربرد های بسزائی دارند.

می توان گفت روکش های تمام سرامیک دقیقا سیستمی مانند لمینیت های سرامیکی دارند منتهی دندان به میزان بیشتری تراشیده می شود.

ایمپلنت

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. ایمپلنت ها یک پایه قوی مانند دندان دائمی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند. ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم خالص هستند که با بدن انسان سازگاری کامل دارد. شکل آن به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود. گفته می شود که امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته است.

جراحی لثه

لبخند لثه‌ ای به مدل لبخندی گفته می شود که فرد با خندیدن حدود سه تا چهار میلی متر از لثه وی نمایش داده می شود. نمایش لبخند لثه ای می تواند دلایل و عوامل مختلفی داشته باشد که سبب این مدل لبخند شده است. به همین دلیل امروزه برخی از افراد وجود دارند که به دلیل لبخند لثه ای اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. اما خوشبختانه راهکارهای درمانی برای رفع این مشکل وجود دارد مانند جراحی لیفت لثهو در بعضی موارد که با اختلالات اسکلتال همراه است جراحی فک بالا.

 جراحی فک و صورت

گاهى مشكل زيبايى لبخند مربوط به عقب يا جلو بودن فک است، در اين شرايط نمی توان‌ با روش‌هايى مثل ارتودنسى يا لمينیت موقعيت دندان ها را اصلاح كرد و طرح درمان در اين مورد جراحى فک مى باشد كه‌ در اين روش استخوان فک جابجا می شود تا در موقعيت ايده آل قرار گيرد.

آنچه شما درباره اصلاح طرح لبخند باید بدانید

اصول اصلاح طرح لبخند که می بایست به آن دقت داشت عبارتند از:

  • در یک لبخند زیبا خطی که‌ از لبه برنده دندان های‌ قدامی فک بالا عبور می کند، می بایست در حین لبخند موازی لب پایین باشد.
  • خط لب بالا در حین لبخند می بایست از محل اتصال لبه لثه به دندان ها عبور کند.
  • در یک لبخند زیبا عمق فضاهای بین دندان ها در لبه برنده دندان ها از نسبت‌های خاصی می بایست پیروی کند.
  • درحالت نرمال، لبه دندان های‌ قدامی فک بالا می ‌بایست 1 تا 5/1 میلی متر جلوتر و پایین تر از لبه دندان های‌ فک پایین باشند.
  • مقدار دیده شدن لبه برنده دندان های‌ قدامی فک بالا در حالت استراحت لب، 3-2 میلیمتر باشد.

مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند

از هر روشی از طرح لبخند که استفاده کردید، برخی نکات و توصیه های یکسان و البته بسیار ضروری وجود دارند که علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان، در افزایش ماندگاری طرح لبخند نیز موثرند:

  • به طور منظم مسواک بزنید و همواره از نخ دندان برای از بین بردن پلاک های بین دندانی استفاده نمایید.
  • استفاده از دهانشویه را فراموش نکنید.
  • مواد غذایی سفتی که به دندان هایتان آسیب وارد می کنند را مصرف نکنید و یک رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید.
  • مصرف نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه را به حد زیادی کاهش دهید و بعد از نوشیدن آن ها، حتما دهان خود را با آب بشویید.
  • به منظور چکاپ دندان های خود به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • اگر از دندان قروچه در شب رنج میبرید، حتما آن را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید تا در صورت لزوم از نایت گارد استفاده کنید.

 

توضیحات عکس شماره 1

درمان انجام شده برای مراجعه کننده ی عزیزمون :

بیمار خانم 24 ساله دارای روکش های قدیمی فلز سرامیک بر روی همه ی دندان ها که با زیبایی آن ها مشکل جدی داشتند به ما مراجعه کردند. درمان انجام شده برای این عزیز خارج کردن روکش های قدیمی و تعویض آنها با روکش ها تمام سرامیک بود.

توضیحات عکس شماره 2

درمان انجام شده برای مراجعه کننده ی عزیزمون :

بیمار خانم 34 ساله که به دلیل اصلاح بد رنگی ظاهر نازیبا  دندان هایشان به ما مراجعه کردن، همانطور که در عکس ملاحظه می کنید طیف وسیعی از تغییر رنگ به خصوص سبز و نارنجی به چشم می خورد. درمان انجام شده برای این عزیز اینترنال بلیچینگ و سپس اصلاح طرح لبخند توسط لمینیت های سرامیکی بود.

 

 

توضیحات عکس های شماره 3

درمان انجام شده برای مراجعه کننده ی عزیزمون :

مراجعه کننده ی عزیزمون به علت نارضایتی از بد رنگی، فرم نامناسب و نامرتبی دندان هایشان به ما مراجعه کردند. درمان انجام شده برای این عزیز 20 واحد لمینیت سرامیکی هر 2 فک بود.

 

 

نظر بدهید