بلیچینگ دندان برای چه افرادی مناسب است؟

بلیچینگ دندان برای چه کسانی مناسب است؟

مهر ۱۵, ۱۴۰۳ ۱۰:۴۱ ق٫ظ

بلیچینگ دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل استفاده از مواد سفید کننده دندانپزشکی برای از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ دندان ها می باشد. در این روش مواد سفید کننده به رنگدانه ها و لکه های روی دندان هجوم برده و آن ها را از بین می برد در نتیجه باعث سفید کردن دندان ها می شوند.

قبل و بعد از بلیچینگ دندان

مزایای بلیچینگ دندان

از فواید بلیچینگ دندان می ‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. جزو ساده ‌ترین و ایمن ‌ترین روش‌ های سفید کردن دندان ها است.
  2. استفاده از این روش با زیباتر و درخشان‌ تر کردن لبخند شما، به افزایش اعتماد به نفستان کمک خواهد کرد.
  3. در حین انجام این درمان زیبایی در دندانپزشکی، درد و ناراحتی برای فرد وجود نخواهد داشت.
  4. بلیچینگ برای دندان های زرد، هزینه مقرون ‌به ‌صرفه‌ ای دارد.
  5. به سفید شدن یکنواخت دندان‌ ها منجر می ‌شود.
  6. برای انجام بلیچینگ برای لکه های روی دندان نیازی به تراش روی دندان‌ ها نیست.
  7. این روش تنها در ۱ جلسه در مطب قابل انجام است و سفیدی دندان ‌ها در مدت زمان کوتاهی حاصل می ‌شود.

معایب بلیچینگ دندان

از معایب بلیچینگ دندان می ‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. تقریبا نتایج هیچ درمانی در دندانپزشکی دائمی نیست. این روش هم پس از شش ماه الی یکسال نیاز به تمدید شدن دارد. زیرا دندان ها به صورت طبیعی مستعد لکه دار شدن و تغییر رنگ هستند.
  2. اگر مواد بلیچینگ دندان برای یک مدت طولانی بر روی دندان ها باقی بمانند، تاثیرات بدی بر روی آن ها خواهد گذاشت. کمترین پیامد در این وضعیت حساسیت دندان ها است.
  3. یکی از معایب بلیچینگ خانگی این است که در بیشتر موارد به دلیل اشتباه در استفاده از مواد، حساسیت های مختلفی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می‌ شود. این روش اما در مطب، چون با ابزار حرفه ای صورت می ‌گیرد، احتمال آسیب و حساسیت به حداقل می‌ رسد.
  4. مناسب نبودن برای همه افراد، دقت داشته باشید که همه افراد کاندیدای بلیچینگ نیستند. به عنوان مثال، خانم ‌های باردار، افراد زیر ۱۶ سال و افراد مبتلا به بیماری ‌های لثه نمی ‌توانند از این روش استفاده کنند. علاوه بر این نیز، افرادی که دندان‌ های ترمیم شده و یا روکش شده در ناحیه زیبایی دارند، بهتر است به سراغ سایر روش ‌های زیبایی بروند.

دقت داشته باشید که همه افراد کاندیدای بلیچینگ نیستند.

بلیچینگ دندان برای چه افرادی مناسب است؟

چه کسانی بلیچینگ کنند؟ همه افراد می‌ توانند برای سفید کردن دندان‌ های خود از درمان بلیچینگ دندان استفاده نمایند. البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، این تکنیک موثر واقع نشود. متخصص دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می ‌کند که بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع بهترین کاندیدا برای بلیچینگ افرادی هستند که دندان‌ ها و لثه های سالمی دارند و قصد سفید تر و درخشان ‌تر کردن دندان‌ های خود را دارند. در نظر داشته باشید که اگر دندان هایی کج و یا به شدت بد رنگ دارید، باید از دیگر روش های اصلاح طرح لبخند استفاده کنید.

چه کسانی نمی ‌‌‌‌توانند درمان بلیچینگ دندان را انجام دهند؟

  1. افرادی که تحلیل لثه دارند مناسب برای بلیچینگ نیستند.
  2. کسانی که پوسیدگی‌ های دندانی جزء کاندیدای بلیچینگ نیستند.
  3. افرادی که سایش شدید دندانی دارند مناسب برای بلیچینگ نیستند.
  4. افرادی که ترمیم‌ و روکش دندانی در ناحیه لبخند خود دارند کاندیدای بلیچینگ نیستند. به این دلیل که بلیچینگ دندان تاثیری بر روی رنگ مواد ترمیمی و سرامیکی ندارد.

بهترین مواد بلیچینگ دندان در کشور

 

عوارض بلیچینگ

اول از هرچیزی بهتر است بدانید عوارض بلیچینگ خیلی کمتر از مزایای آن است و به همین دلیل هم امروزه در دندانپزشکی مورد استقبال قرار گرفته است. از جمله شایع ‌ترین عوارض بلیچینگ می‌ توان به حساسیت لثه و دندان ‌ها اشاره نمود که ممکن است در حین انجام کار یا بعد از آن اتفاق بیافتند که پس از مدت زمان کوتاهی این حساسیت ها رفع می شود.

بلیچینگ خانگی یا کلینیکی

در حالی که دو روش بلیچینگ خانگی و کلینیکی به منظور سفید تر و درخشان ‌تر کردن دندان ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند، اما تفاوت ‌هایی با هم دارند. در ادامه تفاوت ‌های این دو روش بلیچینگ دندان را برای شما شرح داده ‌ایم:

بلیچینگ در مطب یا آفیس بلیچینگ

بلیچینگ دندان در مطب، به معنای سفید کردن دندان ها نزد دندانپزشک و در مطب می باشد که کلیه مراحل آن از ۰ تا ۱۰۰ توسط دندانپزشک انجام می شود. مقدمه ای که برای بلیچینگ برای لکه های روی دندان بسیار حائز اهمیت است این است که باید جرم گیری و بروساژ دو فک را به صورت کامل قبل از بلیچینگ در مطب انجام دهید. این روش سفید کردن دندان ها با کمک متخصص دندانپزشک مجرب و با تجربه در کلینیک تخصصی دندانپزشکی قابل انجام است که با قرار دادن مواد شیمیایی مخصوص دارای درصد بالا طی مدت زمان کوتاه دندان‌ های سفید و درخشان نمایان می ‌شوند.

این روش طی 1جلسه که حدود ۶۰ دقیقه زمان بر است، به نتیجه می ‌رسد و برای اجرا و استفاده از مواد شیمیایی به مهارت کافی دندانپزشک نیاز دارد. در این روش سرعت سفید شدن دندان بالا تر از روش بلیچینگ در خانه است و باعث  سفید شدن فوری دندان ها می شود ولی در صورتی که به درستی استفاده نشود ممکن است باعث حساسیت زود گذر در لثه و مخاط دهان شود. در نتیجه متخصص دندانپزشک باید مهارت کافی در بلیچینگ دندان را داشته باشد.

در این روش برای جلوگیری از تماس مواد اکسید کننده با لثه‌ ها از ژل های محافظ مخصوصی استفاده می شود که با مهارت بر روی لثه قرار می گیرد و با نور آبی محکم می گردد. ماده مورد استفاده در بلیچینگ دندان، پراکسید هیدروژن و یا کاربامید پراکسید می باشد. ژل بلیچینگ سفید کننده دندان معمولا حداکثر معادل ۳۵% پراکسید هیدروژن غلظت دارد. همانطور که گفته شد بلیچینگ در مطب سرعت بسیار بالایی در سفید کردن دندان های بیمار دارد. اما نکته ‌ای که باید به آن دقت کرد این است که در این روش اگر شیوه کار به درستی انجام نشود امکان دارد بیمار دچار کمی حساسیت در ناحیه لثه و مخاط دهان شود که بسیار کوتاه و زود گذر است. به همین علت است که توصیه می کنیم برای انجام بلیچینگ به کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید.

بلیچینگ دندان در خانه یا هوم بلیچینگ

هوم بلیچینگ یا بلیچینگ در خانه به معنای سفید کردن دندان ها در خانه و به وسیله خود شخص است. یکی دیگر از راه‌ های سفید کردن دندان، بلیچینگ در خانه است. مواد مورد استفاده در این روش با نوع ماده استفاده شده در مطب دندانپزشکی کاملاً متفاوت است. در ابتدا یک قالب از دندان‌ ها تهیه می ‌شود تا با کمک لابراتور تری متناسب با دندان‌ ها طراحی شود. تری متناسب با دندان‌ ها همراه با ماده سفید کننده برای مدت زمان مشخصی روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرد که این کار در یک دوره درمانی بین یک الی دو هفته به ‌صورت روزانه باید تکرار شود. برای به نتیجه رسیدن از این روش بلیچینگ دندان داشتن صبر و حوصله بسیار اهمیت دارد.

فرآیند بلیچینگ برای دندان های زرد ها نیاز به استفاده منظم و صحیح از ماده بلیچینگ دارد. ممکن است در چند روز اول سفیدی دندان ها چندان محسوس نباشد، نا امید نشوید و ادامه دهید. به طور معمول و در بیشتر افراد زمان لازم جهت بلیچینگ برای دندان های زرد دو هفته است. هر چند ممکن است در بعضی افراد بسته به عامل بد رنگی دندان این مدت زمان بیشتر است. ماده بلیچینگ به صورت سرنگ های قابل تزریق است. بعد از تزریق ماده در تری باید پیستون آن را کمی به عقب کشید تا ماده تحت فشار نشت نکند و به هدر نرود. ماده بلیچینگ را در سطح بیرونی قسمت ‌تری در حفرات مربوط به دندن ها قرار دهید و سپس‌ تری را در دهان قرار دهید و آن را کمی فشار دهید. اضافات آن را پاک کنید. بعد از استفاده، تری را زیر آب سرد بشویید.

بلیچینگ برای دندان های حساس می‌ تواند به چالشی پیچیده تبدیل شود، به ویژه برای افرادی که از درد و ناراحتی دندان‌ ها رنج می ‌برند.

بلیچینگ برای دندان های حساس

بلیچینگ برای دندان های حساس می‌ تواند به چالشی پیچیده تبدیل شود، به ویژه برای افرادی که از درد و ناراحتی دندان‌ ها رنج می ‌برند. این روش، که به منظور سفید کردن دندان ها کردن و بهبود ظاهر دندان‌ ها طراحی شده است، ممکن است برای کسانی که دندان‌ هایشان به سرما، گرما یا مواد غذایی خاص حساس است، مشکلاتی را ایجاد کند و حساسیت دندان آن ها تشدید کند.

بلیچینگ برای چه سنی مناسب است؟

انجام بلیچینگ برای بزرگسالان هیچ محدودیت و تفاوتی سنی ندارد اما عموما این درمان برای افراد نوجوان و یا سنین پایین تر انجام نمی شود زیرا در سنین پایین تر تاج دندان ها هنوز کاملا رشد نکرده به بلوغ نرسیده است؛ در نتیجه انجام بلیچینگ به دندان ‌ها آسیب می‌ رساند و موجب ایجاد التهاب می ‌شود. اما در سنین بالاتر چنین مشکلی وجود ندارد.

بلیچینگ قبل و بعد ارتودنسی

توصیه می ‌شود که بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی انجام شود (و نه قبل از آن). بلیچینگ دندان قبل از استفاده از بریس می ‌تواند در محل قرارگیری براکت و در اثر حرکت دندان‌ ها باعث تیره شدن سطح دندان شود.

مراقبت بعد بلیچینگ دندان برای افزایش طول عمر بلیچینگ دندان

مراقبت بعد بلیچینگ

رعایت بهداشت دهان و دندان

روزی دو بار دندان‌ های خود را مسواک زده و یک بار نخ دندان بکشید. با حفظ بهداشت دهان و دندان از تغییر رنگ دندان‌ های خود و بازگشت سریع بد رنگی آن ها پیشگیری می ‌کنید. در صورت عدم رعایت بهداشت، جرم زیادی روی دندان‌ ها تجمع پیدا می ‌کند و دندان‌ ها دوباره تغییر رنگ می ‌دهند.

اجتناب از سیگار کشیدن

همانطور که می‌ دانیم، سیگار نه تنها دشمن اصلی سلامت بدن است، بلکه به شدت به سلامت دهان و دندان نیز آسیب می ‌رساند. یکی از عوارض آن تغییر رنگ دندان‌ ها و لکه دار کردن آن هاست. بنابراین زمانی که دندان‌ های خود را بلیچینگ می ‌کنید، از مصرف سیگار اجتناب نمایید تا مدت زمان باقی ماندن سفیدی دندان ‌هایتان افزایش یابد.

به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ‌های رنگی

رنگ‌ دانه‌ های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ‌های رنگی می ‌توانند جذب بافت دندان‌ ها شوند و به مرور رنگ آن ها را تغییر دهند. به همین دلیل توصیه می‌ شود که پس از انجام این روش، مصرف آن ها را به حداقل برسانید تا دندان‌ هایتان سریع تغییر رنگ ندهند. نوشیدنی ‌هایی مثل قهوه و چای به دلیل مصرف بالا در بین مردم از جمله مهم ‌ترین مواردی هستند که در این تغییر رنگ تاثیر گذاراند.

از نی استفاده کنید.

اگر نمی ‌توانید از نوشیدنی های رنگی دل بکنید، بهتر است برای مصرف آن ها از نی استفاده کنید. استفاده از نی با توجه به اینکه نوشیدنی را مستقیما به قسمت خلف دهان منتقل می‌ کند، می ‌تواند تماس این مواد را با دندان‌ ها کاهش دهد. به همین دلیل هم احتمال تغییر رنگ دندان را کاهش خواهد داد.

دکتر مهناز ارشد متخصص پروتز های دندانی، ایمپلنت و زیبایی

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال توسط جدید ترین تکنولوژی روز دنیا با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از انواع خدمات زیبایی دندان شامل لمینت، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ دندان، روکش دندان، ایمپلنت دندان، درمان خروپف و آپنه خواب، و درمان مشکلات مفصل فکی و …

بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر راجع به لمینت در تهران می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

ویدیوی بلیچینگ دندان

سوالات متداول

بهترین کاندیدا برای بلیچینگ دندان چه ویژگی هایی دارد؟

در واقع بهترین کاندیدا برای بلیچینگ افرادی هستند که دندان‌ ها و لثه های سالمی دارند و قصد سفید تر و درخشان ‌تر کردن دندان‌ های خود را دارند. در نظر داشته باشید که اگر دندان هایی کج و یا به شدت بد رنگ دارید، باید از دیگر روش های اصلاح طرح لبخند استفاده کنید.

آفیس بلیچینگ در چند جلسه انجام می ‌شود؟

آفیس بلیچینگ دندان از روش های درمان زیبایی است که تنها در یک جلسه می ‌توان آن را انجام داد. به طور معمول طی یک جلسه کامل می ‌توانید با یک لبخند سفید و درخشان از مطب دندانپزشکی خارج شوید.

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک چقدر دوام دارد؟

اگر درمان به خوبی انجام شود و بیماربه تمام توصیه های دندانپزشک عمل کند انتظار می رود که نتایج درمان شش ماه الی یکسال سال دوام داشته باشد.

تفاوت بلیچینگ با جرمگیری دندان چیست ؟

بلیچینگ و جرمگیری دندان هر دو روش های سفید کردن دندان هستند ولی تفاوت هایی با هم دارند. در واقع جرمگیری که با نام اولتراسونیک نیز شناخته می شود یک روش درمانی برای از بین بردن رسوبات دندان، بوی بد دهان، بد رنگی و باکتری ها و میکروب ها است. در جرمگیری تمام پلاک هایی که در بین دندان ها و زیر لثه ها جمع شده اند از بین می رود و همین امر باعث سفید تر شدن دندان ها می شود. اما سفید کردن دندان با بلیچینگ یک روش زیبایی است و فقط برای از بین بردن رنگدانه ها و لکه های روی دندان که به مرور زمان به وجود آمده اند استفاده می شود. بلیچینگ نسبت به روش های زیبایی و سفید کردن دندان، بهترین و کم آسیب ترین است.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

لوگو دکتر ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *