غذاهای مفید و مضر برای دندان‌ های شما

غذاهای مفید و مضر برای دندان‌ های شما

مرداد ۲۳, ۱۴۰۳ ۶:۴۳ ق٫ظ

امروزه بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی برای دندان ها یکی از دغدغه های روزمره خیلی ازافراد می باشد، که با دانستن باید ها و نباید های در مراقبت از دندان هایمان کمک شایانی در حفظ سلامتی آن ها می کنیم. در ابتدا باید عنوان کرد که تمامی مواد غذایی و خوراکی ها در حد اعتدال هیچ گاه برای هیچ ارگانی از بدن مضر نخواهند بود، در مورد دندان نیز زیاده روی در مصرف برخی مواد خوراکی می تواند برای دندان ها مضر یا سلامت آن ها را به خطر بیاندازد.

حفظ سلامت دهان و دندان برای سالم ماندن سایر اعضای بدن مهم است. لذا رعایت بهداشت دهان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یکی از راه های سالم ماندن دندان‌ ها می باشد. اما مهم ‌تر از این ‌ها غذاهایی است که  ما می ‌خوریم، غذا های مفید برای دندان ها و غذا های مضر برای دندان ها. لذا در ادامه ایم مقاله به تاثیر غذا بر دندان ها خواهیم پرداخت.

غذا های مفید برای دندان

غذا های مفید برای دندان ها از تنوع زیادی برخوردار هستند. خوردن برخی از غذاها در سفیدی دندان تاثیرگذار هستند. همینطور از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کنند و باعث تقویت دندان می شوند. در این قسمت برخی از غذاهای مفید برای دندان ها را به شما معرفی می کنیم:

milk and egg

  1. شیر و تخم مرغ

شیر و تخم مرغ غذاهای حاوی کلسیم برای دندان هستند. همچنین در سلامت دندان ها تاثیر بسزایی دارند و جزء خوراکی های تقویت کننده دندان محسوب می شوند.

cheese and yogurt

  1. پنیر و ماست

پنیر و ماست با کربوهیدرات پایین و کلسیم و فسفات زیاد جزء لبنیات مفید برای دندان قرار دارند، PH محیط دهان را متعادل می کنند و از خورده شدن مینای دندان به وسیله اسید های ناشی از تجزیه مواد خوراکی جلوگیری می کنند و روی مینای دندان خاصیت باز سازی و محافظت کننده دارند.

meat and fish

  1. گوشت و ماهی

پروتئین موجود در گوشت و ماهی تاثیر بسزایی در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها دارد. همچنین جزء مواد غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان قرار دارند.

 

vegetables

  1. سبزیجات مفید برای دندان

سبزیجات مفید برای دندان مثل بروکلی، کدو و قارچ به علت داشتن ویتامین A برای مینای دندان بسیار مفید می باشند. کرفس و هویج به عنوان یکی ازغذاهای مفید برای دندان مطرح هستند، اولا باعث افزایش ترشح بزاق می شوند که می دانیم بزاق خاصیت ضد پوسیدگی و محافظت از دندان ها را دارد. دوما جویدن زیاد کرفس باعث ماساژ لثه می شود و به صورت مکانیکی، به تمیز کردن سطوح دندان ها کمک می کند.

gum

  1. آدامس های حاوی زایلیتول

آدامس های بدون قند در واقع، فاقد گلوکز هستند و به جای گلوکز معمولا زایلیتول دارند. معمولا باکتری های استرپتوکوک موتانس (باکتری مولد پوسیدگی) با تجزیه گلوکز، اسید تولید می کنند. اما زایلیتول موجود در این آدامس های بدون قند، جایگزین گلوکز می شود اما استرپتوکوک موتانس قابلیت تجزیه آن را ندارد. بنابر این اسیدی تولید نمی شود که منجر به پوسیدگی شود. ضمنا جویدن آدامس منجر به تحریک ترشح بزاق شده و با بالا بردن حجم بزاق، محیط دهان را نیز بافر می کند.

apple

  1. سیب

اسید های موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌ های دهان را از بین برده و دندان‌ ها و لثه‌ ها را تمیز می‌ کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ ها می‌ گردد. مینای دندان را محکم‌ تر می ‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ ها پیشگیری می ‌کند. اسید های موجود در سیب، اثر ضد التهاب و ضد باکتری بر دندان‌ ها و لثه را دارند. سیب هم مانند گوشت و ماهی جزء مواد غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و میوه های مفید برای دندان قرار دارد.

  1. مغزها (به خصوص بادام و کنجد)

با داشتن کلسیم زیاد برای استحکام استخوان های اطراف دندان ها مفید هستند و جزء خوراکی های تقویت کننده دندان قرار دارند.

onion

  1. پیاز

پیاز خام با داشتن ترکیبات سولفور آنتی باکتریال قوی، باکتری های مضر دهان را از بین می برد و برای سلامت دندان و لثه مفید است. شایان ذکر است که مصرف پیاز همراه با جعفری یا نعنا می تواند از ایجاد بوی بد آن در دهان جلوگیری کند. همچنین آب پیاز می تواند در کاهش درد دندان موثر باشد.

green tea

  1. چای سبز

به دلیل دارا بودن ترکیبات پلی فنول، فعالیت میکروب های دهان را کاهش داده و به این ترتیب نه تنها  تشکیل پلاک دندانی، بلکه ضخامت پلاک تشکیل شده را نیز کاهش می دهد. از طرفی چای سبز به دلیل وجود همین پلی فنولها، نوشیدنی بسیار مناسبی برای از بین بردن بوی بد دهان می باشد. از طرفی در بعضی مقالات، موجود بودن مقادیری فلوراید در چای نیز عنوان شده که باعث استحکام ساختار دندان می شود و جزء نوشیدنی های مفید برای دندان محسوب می شود.

fiber

  1. غذا های حاوی فیبر برای دندان

فیبر باعث روان شدن بزاق دهان ما می‌ شود و این امر یکی از بهترین دفاع های طبیعی در برابر بیماری های لثه و پوسیدگی ها می باشد. غذاهای حاوی فیبر بالا باعث تمیز شدن سطح دندان ها و از بین بردن تجمع پلاک ها می شوند ، و همچنین مانع روند رشد باکتری ها در دهان می شوند. برخی از بهترین غذاهای حاوی فیبر برای دندان شامل مغزها، غلات سبوس دار، سبزیجات، میوه و لوبیا هستند.

غذا های مضر برای دندان

به محض اینکه یک وعده غذایی وارد دهان ما می شود، باکتری های موجود در دهان شروع به تجزیه قند موجود در آن کرده و تولید اسید می کنند، که همین اسید با حمله به مینای دندان، باعث پوسیدگی دندان ها می شود. پس هر چه تعداد دفعات خوردن ما بیشتر باشد، به همان میزان دندان های خود را بیشتر در معرض پوسیدگی دندان  قرار می دهیم. در این قسمت با برخی از بدترین غذاها برای دندان اشنا می شویم.

soda

  1. نوشابه های گازدار

از بدترین نوشیدنی های مضر برای دندان می توان نوشابه های گازدار را نام برد. به علت داشتن شکر،کربن و مواد اسیدی چون اسید سیتریک و اسید فسفریک موجب آسیب به دندان ها می گردند.

picker

  1. ترشیجات

به علت داشتن سرکه و حالت اسیدی ترشیجات جزء غذاهای اسیدی برای دندان هستند و موجب آسیب به مینای دندان می شوند.

coffee and tea

  1. چای و قهوه

مصرف بیش از حد قهوه و چایی های پر رنگ می تواند موجب آسیب به مینا و ایجاد لک های قهوه ای روی دندان ها شود.

tomato

  1. گوجه فرنگی

متعجب می شوید که چرا گوجه فرنگی! مشکل دندان ها با گوجه فرنگی این است که گوجه فرنگی نیز جزء غذاهای اسیدی برای دندان می باشد. البته، اگر آن را به عنوان بخشی از غذا میل کنید، خطر به حداقل می رسد. بهتر است به صورت بخشی از یک وعده غذایی مصرف شود.

lemon

  1. لیمو، پرتقال و گریپ فروت

در ابتدا باید عنوان کرد که این گروه از میوه ها دارای ویتامین c بالایی می باشند که برای لثه و سلامت دهان بسیار مفید است، اما دارای اسید سیتریک هستند که موجب آسیب به مینای دندان می گردد.

sugary

  1. غذا های حاوی قند برای دندان

شکلات و آبنبات حاوی مواد قندی بسیار بالایی می باشند. با آب شدن شکلات و آبنبات در دهان مواد قندی به دندان ها می چسبند و به مینای دندان آسیب می زند.

dry fruit

  1. میوه های خشک

به علت چسبنده بودن و بالا بودن میزان قند موجب پوسیدگی دندان ها می شوند. البته ناگفته نماند با دسترسی به موقع به مسواک و از بین بردن مواد قندی چسبیده به دندان ها می توان از این مشکل جلوگیری نمود.

cracker

  1. کراکر

کربوهیدرات های فرآوری شده که اثر نامطلوبی بر دندان ها و پریودنتال دارد. در حالی که اکثر کراکر ها حاوی قند یا اسید نیستند و دندان ها را لکه دار نمی کنند، اما هنوز برای دندان بسیار خطرناک هستند. به دلیل کربوهیدرات های تصفیه شده ای که به سرعت به شکر تبدیل می شوند، اکثر کراکر ها وقتی که آن ها را میل می کنید، به دندان می چسبند به طوری که بین دندان ها اجازه می دهند، تا باکتری ها شکوفا شوند.

تاثیر غذاهای اسیدی روی دندان ها

غذاهای اسیدی برای دندان: اسید، مینای دندان ها را فرسوده و ساییده کرده و باعث فساد دندان ها و پوسیدگی آن ها می شود. نوشیدنی هایی که به مقدار زیادی اسیدی هستند. مثل آب لیمو، می توانند مینای دندان ها را فرسوده کنند. اما معمولا مصرف آب لیمو آنقدر زیاد نیست که مشکل جدی ایجاد کند. برخی دیگر از آب میوه ها (مرکبات) نیز اسیدی هستند. اما چندان خطرساز نیستند. آب میوه های شیرین کمتر اسیدی هستند، ولی مقدار زیادی قند دارند.

بنابراین در مورد استفاده از آن ها بهتر است بیشتر دقت کنید. چرا که علاوه بر دندان ها ممکن است مشکلات دیگری نیز ایجاد کنند. دغدغه اصلی، غذاهایی هستند که به دندان ها می چسبند. قند ها و نشاسته ها وقتی گوارش می شوند. باکتری ها آن ها را به اسید تبدیل می کنند. هر چه این مواد اسیدی مدت طولانی تری با دندان ها در تماس باشند، احتمال پوسیدگی دندان ها بیشتر می شود.

غذاهای چسبنده قند و نشاسته بیشتری دارند و به راحتی در فضای میان دندان ها جای می گیرند. و آسیب های جدی ایجاد می کنند. نان، شیرینی ها، کلوچه ها، چیپس، حبوبات و غلات از این قبیل هستند. توصیه دندانپزشکان این نیست که از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید. اما برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین شرایطی باید دندان ها را مسواک زد. و از نخ دندان استفاده نمود. بهتر است بعد از هر وعده غذایی دهان و دندان هایتان را بشویید.

dr mahnaz arshad

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال توسط جدید ترین تکنولوژی روز دنیا با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از انواع خدمات زیبایی دندان شامل لمینیت، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ دندان، روکش دندان، ایمپلنت های دندانی‌، درمان خروپف و آپنه خواب، و درمان مشکلات مفصل فکی و …

بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

 

سوالات متداول

چه ویتامینی برای رشد دندان مفید است؟

ویتامین D، کلسیم، پتاسیم و فسفر از مهم ‌ترین ویتامین هایی هستند که علاوه بر رشد دندان، در استحکام آن به خصوص در بزرگسالان مفید هستند. لبنیات سرشار از کلسیم و ویتامین D می باشند و میوه و سبزیجاتی مانند خیار، اسفناج، کلم ‌پیچ، چغندر و انار به مقدار زیادی پتاسیم دارد و فسفر در ماهی، تخم آفتابگردان، کدو و غلات به مقدار زیاد یافت می شود.

بهترین کلسیم برای دندان چیست؟

غذاهای حاوی کلسیم برای دندان مانند شیر کم چرب، پنیر و ماست بدون افزودنی بهترین نوع کلسیم محسوب می شوند. در کنار این مواد غذایی، ماهی سالمون و سبزیجات مفید برای دندان مانند کلم بروکلی می توانند کلسیم بسیاری را برای بدن و همچنین دندان های شما فراهم کنند.

نوشیدنی های مفید برای دندان کدامند؟

نوشیدنی های مفید برای دندان شامل، شیر، آب، آبمیوه های طبیعی از نوع قلیایی و چای سبز (نه چای سیاه) هستند. این نوشیدنی ها به شستشوی باقی مانده غذا از روی دندان ها کمک می کنند و با این کار مانع از لکه دار شدن دندان های شما می شوند.

 

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

dr arshad

4.3/5 - (12 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *