بلیچینگ نواری چیست؟

بلیچینگ نواری چیست؟

تیر ۲۷, ۱۴۰۳ ۶:۳۷ ق٫ظ

یکی از دغدغه ‎های کسانی که به زیبایی چهره اهمیت می ‎دهند، داشتن دندان‎ های سفید و درخشان است. از این رو شرکت‎ های مختلفی برای پاسخ به این نیاز شروع به ساخت و تولید محصولات مختلفی برای کمک به بهبود رنگ دندان‎ ها کرده‎ اند. یکی از این روش‎ های در دسترس برای سفید کردن دندان‎ ها، بلیچینگ نواری دندان است.

بلیچینگ نواری چیست؟

بلیچینگ نواری یک نوار پلاستیکی همراه با ژل سفید کننده است که روی دندان ها کشیده شده تا به سفید شدن آنها کمک کند. بلیچینگ نواری از پلاستیک انعطاف پذیر به نام پلی اتیلن تشکیل شده است. هر نوار منعطف با یک ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید پوشیده شده که برای بدست آوردن نتیجه ی مطلوب لازم است که هر نوار را جدا کنید و سپس به دقت به دندان های خود بچسبانید. بعد چسباندن بلیچینگ نواری به دندان ها ژل سفید کننده شروع به سفید کردن دندان ها می کند. بلیچینگ دندان (Teeth Whitening) یکی از روش‌های متداول برای سفید کردن دندان‌ها و بهبود ظاهر لبخند است که بلیچینگ نواری یکی از انواع آن می باشد.

طرز استفاده از بلیچینگ نواری

طرز استفاده از بلیچینگ نواری

در هر بسته از این محصولات برای یک دوره هفت تا ده روزه بلیچینگ نواری قرار دارد. قبل از استفاده از بلیچینگ نواری دندان جلوی آینه قرار بگیرید و با استفاده از شید رنگ داخل بسته شماره رنگ دندان خود را پیدا کنید. روی شید رنگ تاریخ شروع استفاده از بلیچینگ نواری را یادداشت کنید و رنگ دندان خود را در قسمت Before علامت بزنید. هر چسب شامل دو نوار سفید کننده، یکی برای فک بالا و دیگری برای فک پایین است.

در ابتدا نوار روی چسب را جدا کرده، سپس با دقت آن را روی دندان بچسبانید. دقت کنید که بلیچینگ نواری با لثه برخورد نکند، چون موجب سوزش و ایجاد حساسیت می ‏شود. در صورتی که اندازه چسب برای دندان ‏های شما بزرگ بود، مقداری از آن را با قیچی کوتاه کنید تا با لثه برخورد نداشته باشد. آن را به مدت ۳۰ دقیقه روی دندان های خود نگه دارید. در این مدت از خوردن یا نوشیدن و سیگار کشیدن خودداری کنید. بعد از 30 دقیقه نوارها را برداشته و دور بریزید و ژل موجود روی دندان ها را بشویید. شید رنگ را روی دندان قرار داده و شماره رنگ دندانتان را در قسمت After یادداشت کنید.

در صورتی که دندان های حساس دارید می توانید از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کنید و بلیچینگ نواری را یک روز در میان استفاده کنید. طبق نوشتار روی پکیج این محصولات، پس از دو تا سه جلسه استفاده، نتیجه روی دندان‎ ها قابل مشاهده است. اما برای دیده شدن تغییرات مطلوب، استفاده حداقل ۷ جلسه متناوب ضروری است.

مزایا و معایب بلیچینگ نواری

مزایای بلیچینگ نواری

  1. استفاده از بلیچینگ نواری بسیار آسان و راحت بدون نیاز به استفاده از دستگاه خاصی است. شما به راحتی می‌ توانید نوارها را روی دندان‌ ها قرار داده و به فعالیت‌ های روزمره خود مانند صحبت کردن ادامه دهید.
  2. بلیچینگ های نواری دندان دارای مواد سفید کننده قوی هستند که با نفوذ به لایه‌ های زیرین دندان لکه های عمیق دندانی را از بین می ‌برند و باعث می ‌شود دندان ‌ها سفید تر و براق ‌تر به نظر بیایند.
  3. استفاده از بلیچینگ نواری دندان به عنوان یک راهکار موقت برای بهبود رنگ دندان‌ ها استفاده می‌ شود. اگر شما نمی‌ خواهید از روش‌ های دائمی ‌تر مانند کامپوزیت یا لمینیت های دندان استفاده کنید، می ‌توانید از بلیچینگ نواری به ‌صورت موقت استفاده کنید تا رنگ دندان‌ های خود را بهبود دهید.
  4. بلیچینگ نواری دندان برای استفاده خانگی طراحی شده است که به شما این امکان را می ‌دهد بدون مراجعه به دندانپزشک به راحتی و در زمان کم دندانهایتان را سفید تر کنید.

توجه داشته باشید که هرچند استفاده از بلیچینگ نواری دندان مزایایی دارد اما باید از دستورالعمل‌ ها و راهنمایی ‌های تولید کننده پیروی کنید و استفاده درست و ایمن را رعایت کنید. همچنین قبل از استفاده از هر گونه محصول سفید کننده دندان بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این روش مناسب شرایط دندان ‌های شما هست.

معایب بلیچینگ نواری

همانطور که به مزایای بلیچینگ نواری اشاره کردیم این روش معایبی هم دارد که قبل از که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

  1. حساسیت دندان ها از معایب شایع استفاده از بلیچینگ نواری دندان است. در مدت زمان طولانی مواد شیمیایی موجود در بلیچینگ نواری می ‌تواند باعث ایجاد حساسیت دندان ‌ها شود. این حساسیت شامل تحریک به سرما، گرما و درد در دندان‌ ها می باشد.
  2. استفاده نادرست از بلیچینگ نواری باعث آسیب به لثه ها می شود. اگر نوار بلیچینگ به طور نامناسب روی لثه ها قرار بگیرد یا برای مدت زمان طولانی بر روی دندان ‌ها باقی بماند، ممکن است لثه تحریک شده و التهاب پیدا کند.
  3. برخی از بلیچینگ های نواری دندان ممکن است شامل مواد شیمیایی قوی باشند که می‌ توانند به مینای دندان آسیب برسانند. استفاده بیش از حد و طولانی مدت از بلیچینگ نواری منجر به آسیب دیدن مینای دندان‌ می شود.
  4. برخی از افراد ممکن است برای استفاده از بلیچینگ نواری دندان محدودیت‌ هایی داشته باشند. به عنوان مثال، افرادی که دندان‌ های حساس دارند، بیمارانی که لثه آسیب دیده یا مشکلات دهانی دیگری دارند، باید قبل از استفاده از این محصولات با دندانپزشک خود مشورت کنند.

دلایل حساسیت دندان ها بعد از استفاده از بلیچینگ نواری دندان

دلایل حساسیت دندان ها بعد از استفاده از بلیچینگ نواری دندان

حساسیت دندان پس از استفاده از بلیچینگ نواری می ‌تواند به عوامل زیر مربوط باشد:

  1. بسیاری از بلیچینگ های نواری حاوی هیدروژن پراکسید هستند که یک ماده شیمیایی قوی است. این ماده می ‌تواند به عمق دندان وارد شود و ناحیه عصبی آن را تحریک کند، که منجر به حساسیت دندان خواهد‌ شد.
  2. اگر بلیچینگ نواری دندان به طور نا مناسب روی لثه قرار گیرد و لثه را تحریک کند، ممکن است لثه آسیب ببیند و به علت التهاب و تحریک لثه، دندان ها دچار درد و حساسیت شوند.
  3. علاوه بر هیدروژن پراکسید، برخی بلیچینگ های نواری دندان حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند که می ‌توانند عوارض جانبی مانند حساسیت دندان را ایجاد کنند.
  4. استفاده بیش از حد از بلیچینگ نواری دندان می ‌تواند به حساسیت دندان منجر شود. استفاده بیش از زمان تعیین شده یا استفاده مکرر در فواصل زمانی کوتاه ممکن است باعث آسیب به دندان ‌ها شده و به حساسیت آن ها منجر شود.

راهکار های جلوگیری از حساسیت دندان ها پس از استفاده از بلیچینگ نواری دندان

برای جلوگیری یا کاهش حساسیت دندان پس از استفاده از بلیچینگ نواری دندان می ‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. اگر حساسیت دندان شما زیاد است، می ‌توانید به جای استفاده از بلیچینگ نواری با غلظت بالا، بلیچینگ هایی با غلظت کم تر را انتخاب کنید. این کار می ‌تواند خطر ایجاد حساسیت را کاهش دهد.
  2. برخی از بلیچینگ های نواری حاوی نیترات پتاسیم هستند که این ماده می ‌تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کنند. این ماده به عنوان یک مسکن عصبی عمل می‌ کند و می ‌تواند تحریک عصب ‌های دندان را کاهش دهد.
  3. کوتاه کردن زمان استفاده از بلیچینگ نواری دندان به کاهش حساسیت دندان کمک خواهد کرد.
  4. اگر پس از استفاده از بلیچینگ نواری دندان دندانهایتان دچار حساسیت شد می توانید از خمیردندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.
  5. قرار دادن محصولاتی مانند وارنیش فلوراید و یا ژل ضد حساسیت روی دندان ها باعث ایجاد لایه محافظ نازک روی دندان ها می شود که به مرور زمان باعث تسکین حساسیت دندان ها می گردد.

قیمت بلیچینگ نواری دندان

قیمت بلیچینگ نواری دندان

در بازار محصولات دندانپزشکی، انواع مختلفی از بلیچینگ نواری دندان در برند های مختلف وجود دارد. نوع برند، کیفیت و تاییدیه های جهانی عوامل تعیین ‏کننده قیمت بلیچینگ نواری دندان می‎ باشند. طبق اخرین قیمت ها در تیر 1403 نوار بلیچینگ (سفید کننده) دندان برند های آمریکایی از 900.000ت شروع شده تا 2 میلیون تومان هم می باشد. البته خیلی از این محصولات شامل کیت بلیچینگ هستند و فقط نوار سفید کننده نیست.

توصیه متخصص در مورد بلیچینگ نواری

در صورتی که مایل هستید تا دندانهایتان را سفید تر از قبل نمایید، پیش از هر اقدامی به متخصص دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید. چرا که هر فرد با توجه به رنگ دندان هایش باید از درمان مناسب به خود بهرمند شود. همچنین قبل از انجام هر یک از روش ‎های سفید کردن دندان، مراجعه به دندانپزشک برای بررسی و معاینه دندان ‎ها، از لحاظ نیاز به جرمگیری یا داشتن پوسیدگی توصیه می ‏شود. در صورت تشخیص کارایی روش‎ های خانگی، دندانپزشک شما نوع برند، روش و میزان استفاده را برای دندان‏ هایتان تجویز می ‎نماید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال توسط جدید ترین تکنولوژی روز دنیا با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از انواع خدمات زیبایی دندان شامل لمینیت، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ، ایمپلنت های دندانی‌، درمان خروپف و آپنه خواب، و درمان مشکلات مفصل فکی و …

بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

  • تلفن : 02126415497 و 02126412877
  • واتس اپ: 09365164323

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *