درمان سه سوته و قاتل دندان درد

قاتل دندان درد چیست + 8 روش درمان سه سوته و فوری

تیر ۱۱, ۱۴۰۳ ۷:۲۲ ق٫ظ

در این مقاله می توانید روش های درمان سه سوته دندان درد، روش های درمان خانگی دندان درد و همچنین روش های دندانپزشکی درمان دندان درد را مشاهده کنید.

درد دندان چگونه درمان میشود؟

قاتل دندان درد چیست؟

ابتدا باید توجه کنید که در صورت وجود علائم درد دندان عقل باید با توجه به نشانه ها به دندانپزشک مراجعه کرد.

قاتل دندان درد چیست؟ دندان درد بنا به دلایل مختلفی ایجاد می ‌شود از گیر کردن تکه‌ های غذا بین دندان شکسته گرفته تا عفونت باکتریایی و آبسه دندانی. در برخی افراد، تحریک و التهاب موقتی لثه هم ممکن است باعث ایجاد دندان درد شود. پس علل تیر کشیدن دندان و درد دندان متفاوت هستند.

در برخی موارد برای درمان دندون درد خفیف تا متوسط می‌ توان از روش ‌های خانگی و سنتی کمک گرفت. مسکن‌ هایی مثل نوافن و مفنامیک اسید، روش‌ های خانگی مانند قرقره کردن دهان با آب ولرم و نمک به عنوان قاتل دندان درد شناخته می ‌شوند. اما اگر دندان درد مزمنی دارید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

این را هم در نظر داشته باشید که اگر درمان دندان درد در بیماران قلبی به شکل دیگری است.

درمان فوری این مشکل شامل مواردی می ‌شود که بتوان راحت به آن ‌ها دسترسی پیدا کرد و زمانی که دسترسی به دندانپزشک امکان‌ پذیر نیست به سراغ آن‌ ها بروید  بنابراین می ‌توان گفت راه ‌کارهای درمان دندان‌ درد فوری شامل موارد زیر است:

مهمترین روش های درمان سه سوته دندان درد

قرص مسکن برای درمان دندان درد خانگی

 

مصرف قرص های مسکن دندان درد بدون نسخه

قرص و داروی مسکن اولین درمان پیش روی شماست. در بیشتر خانه ها داروهای اورژانسی و مسکن وجود دارد. شما می توانید از داروهایی مانند ژلوفن، ایبوپروفن، استامینوفن و یا انواع مسکن دندان درد ترکیبی که شامل کافئین، استامینوفن و ایبوپرفن هستن را استفاده کنید. این ها واقعا مسکن قوی دندان درد خانگی هستند و می توانند بعد از چند دقیقه درد شما را تسکین دهند.

لازم به ذکر است که مصرف مسکن قوی دندان درد خانگی تنها می تواند به صورت موقت هر نوع دردی را تسکین دهد و بعد از اینکه تاثیر دارو در بدن تمام شد، مجددا درد شروع می شود. ساز و کار این داروها سرکوب کردن گیرنده های عصبی در ناحیه دندان و لثه است. بنابراین زمانی که دیگر دوز کافی به بدن نرسد، دیگر نمی توانند گیرنده های درد را سرکوب کنند و قاعدتا درد مجددا برخواهد گشت.

هشدار در خصوص مصرف مسکن برای درمان دندان درد شدید

در نظر داشته باشید برای درمان دندان درد شدید داروها دقیقا باید مطابق دستورالعمل داخل جعبه آن مصرف شوند. از خوردن بیش از حد آن ها اجتناب کنید و در یک زمان تنها یک مسکن دندان درد بخورید.

ژل بی حس کننده از روش های درمان سه سوته دندان درد

 

استفاده از ژل بی حس کننده دندان

اگر به مسکن دندان درد دسترسی ندارید می توانید از بی حس کننده های موضعی استفاده کنید. این بی حس کننده ها در داروخانه ها قابل خریداری است همچنین در برخی فروشگاه های محلی در دسترس هستند. به عنوان مثال قطره دنتول یکی از این دست بی حس کننده ها است. این قطره باید به لثه اطراف دندانی که درد می کند اعمال شود و قادر است برای چند ساعت درد را ساکت کند. دنتول و نمونه های مشابه قادرند تا دندان درد شبانه را به خوبی مهار کنند. در واقع آن ها قاتل دندان درد هستند.

درمان فوری درد دندون

بالا نگه داشتن سر

بالا نگاه داشتن سر شاید یک کار بیهوده به نظر برسد و نتوان به آن به چشم یک قاتل دندان درد نگاه کرد اما می تواند درد دندان را کاهش دهد. علت اینکه گفته می شود سر بالا نگاه داشته شود این است که گردش خود به در کاسه سر و اطراف دندان شما کاهش یافته و همین موضوع باعث تسکین اندک می شود. بالا نگاه داشتن سر مخصوصا در افرادی که درد ضربان دار دارد بسیار موثر است.

شستشوی دهان با دهانشویه برای درد دندون

شستشوی دهان با دهانشویه

یک روش دیگر برای درمان دندان درد شدید که تقریبا فوری است، استفاده از دهانشویه است. در این روش شما مقدار کمی از محتوای یک دهانشویه حاوی فلوراید و در صورت امکان الکلی را در داخل دهان ریخته و آن را می چرخانید. هدف این است که التهاب لثه کاهش یافته و باکتری های اطراف دندان که باعث درد شده اند از بین بروند. اینکار حتی اگر باعث درمان دندون درد نشود اما آن را کاهش داده و قابل تحمل تر می کند.

قرقره با آب نمک برای تسکین درد دندان

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک از رایج ترین روش های درمان خانگی دندان درد است. به صورت مشابه در این روش هم شما آب نمک ولرم را در داخل دهان می چرخانید. اینکار را می توانید هر 1 ساعت به مدت 2 دقیقه تکرار کنید.

دیگر درمان های خانگی دندان درد

  • قرار دادن یک حبه سیر کوچک له شده در محل درد برای 1 دقیقه و شستشوی دهان
  • استفاده از چای کیسه ای سرد شده در محل درد
  • گذاشتن کمپرس یخ روی صورت در ناحیه ای که درد دارید.
  • استفاده از عصاره میخک
  • شستشوی دهان با چای نعنای سرد شده
  • و ….

دندون خراب شده

بهترین راه های درمان دندان درد

و در آخر بهترین درمان دندان درد مراجعه به دندانپزشک و درمان مشکلاتی دندانی می باشد.  درمان دندانپزشکی دندان درد بسته به علت درد متفاوت بوده و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. برداشتن پوسیدگی و ترمیم دندان
  2. درمان آبسه دندان در صورتی که علت آبسه باشد.
  3. عصب کشی یا درمان ریشه دندان
  4. کشیدن دندان اگر دندان کشیدنی باشد از نظر دندانپزشک و…

باید توجه کنید که تیر کشیدن دندان روکش شده دلایل خاص خودش را دارد که باید آنها را نیز در نظر گرفت. همچنین تسکین درد فک و مشکلات فکی نیز با این روش ها ممکن نیست.

بهترین مسکن برای دندان درد چیست؟

هنگامی که دندان درد ایجاد می شود، یکی از اولین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به دنبال داروهای مسکن بدون نسخه باشید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، می توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند. داروهای دیگر ژلوفن، ناپروکسن و … هستند. به یاد داشته باشید که دستورالعمل های توصیه شده داخل جعبه دارو را دنبال کنید و در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ای، پیش از مصرف حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

درمان سریع دندان درد در شب

بهترین راهکار برای درمان سریع دندان درد در شب، مصرف مسکن و شستن دهان با آب نمک یا دهانشویه است. این راهکار ها، همانطور که گفته شد قاتل دندان درد هستند و به ‌سرعت التهاب را کاهش می ‌دهند. مسکن‌ هایی مثل ایبوپروفن، نوافن یا ژلوفن و مفنامیک اسید برای درمان سریع دندان درد در شب توصیه می ‌شوند.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنید؟

بهتر است که برای درمان دندون درد خود حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید زیرا مشکلی که باعث ناراحتی شما شده، به طور اصولی و کامل نمی تواند به دست خودتان درمان شود. در واقع شما درد را به عنوان یک نشانه از مشکل بزرگی احساس می کنید و با مصرف دارو یا روش های دیگر، شما صرفاً به صورت موقع آن را ساکت می کنید این در حالیست که ریشه مشکل را حل نخواهید کرد.

دندانپزشک، شما را معاینه کرده و بعد از یافتن مساله اصلی که باعث بروز مشکل شده، آن را برطرف کرده و شما نیز دیگر احساس درد نخواهید کرد. بنابراین به طور کلی و به زبان ساده تر، روش های خانگی صرفا روش های موقتی تسکین درد هستند و درمان قطعی نزد دندانپزشک است. شما میتوانید از طرق شماره زیر زمان ملاقات با دکتر رزرو کنید.

تماس و رزرو وقت
02126415497

چگونه می ‌توان از دندان درد جلوگیری کرد؟

اگر می ‌خواهید برای همیشه سلامت دندان‌ های خود را حفظ کنید و هیچوقت به دندان درد دچار نشوید، نکاتی که در ادامه گفته می ‌شود را جدی بگیرید:

  1. حداقل روزانه دو بار مسواک بزنید و به ‌طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید.
  2. دهان خود را با دهان‌ شویه‌ های مناسب بشویید.
  3. از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.
  4. تا جای ممکن از مصرف غذاهای شیرین و اسیدی خودداری کنید.
  5. هر شش ماه تا یکسال به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

دکتر دندانپرشک مهناز ارشد

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال و با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از ایمپلنت دندان‌، درمان خروپف و آپنه خواب، انواع خدمات زیبایی دندان: لمینت، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ، درمان مشکلات مفصل فکی و … بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید با ما در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

  • تلفن : 02126412297 و 0216412877
  • واتس اپ: 09365164323

سوالات متداول

استامینوفن برای دندان درد در بارداری خوب است؟

در صورت تایید پزشک، بیشتر زنان باردار می‌ توانند برای درمان دندون درد، استامینوفن مصرف کنند. استامینوفن، متداول ‌ترین مسکنی است که به عنوان قاتل دندان درد در بارداری تجویز می ‌شود.

برای درمان دندان درد شدید چکار کنیم؟

برای درمان دندان درد شدید باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه به دندانپزشک را نداشته نباشید، از کمپرس یخ، دهانشویه و شستشوی دهان با آب نمک و قرص دندون درد کمک بگیرید.

چقدر طول میکشد تا درد دندان خوب شود؟

بیشتر دندان درد ها طی چند ساعت یا روز برطرف می ‌شوند، البته ممکن است گاهی تا یک هفته یا ماه هم طول بکشد تا خوب شوند. هرچقدر زود تر برای درمان دندون درد اقدام کنید، زود تر خوب می ‌شود. درمان دندون درد ، می‌ تواند درد را بلافاصله برطرف کند.

علت دندان درد چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است به دندان‌ های شما آسیب وارد کند. در صورتی ‌که این درد را تجربه کردید، لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد پیدا شود و به طور کامل درمان شود. نادیده گرفتن دندان درد فقط به مشکل زمینه‌ ای زمان می‌ دهد تا بد تر شود. درمان دندان درد قبل از ایجاد مشکل جدی، آسان ‌تر است. بی ‌توجهی به دندان درد و عدم درمان آن می ‌تواند منجر به از دست ‌دادن دندان شود.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

لوگو دکتر ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *