دندانپزشکی زیبایی Esthetic dentistry

فروردین ۳۱, ۱۳۹۹ ۷:۰۸ ق٫ظ

لبخند زيبا smile line# درمانهاي زيبايي و ساخت لبخند زيبا امروزه باب سخن هر مجلسي شده و متاسفانه افراد زيادي بدون داشتن تخصص در اين زمينه مشغولند و هزينه هاي كلاني هم دريافت ميكنند. و در نهايت لبخند فرد نه تنها زيباتر بلكه بسيار مصنوعي تر ميشود. صرف داشتن دندانهاي خيلييي سفيد و مصنوعي لبخند زيبا نمي شود. رنگ دندانها بايد با رنگ پوست و لثه هارموني داشته باشد. خيلي از تصاويري كه بعنوان كارهاي ايده ال ارائه ميشود بدون كنار زدن لثه، از دور و درحالتي كه فقط لبه دندانها مشخص است گرفته شده است. هنگام ارائه يك كار خوب حتما حاشيه لثه بايد ديده شود، عدم التهاب و قرمزي در ناحيه لثه يكي از اصول اساسي است. فرم دادن آناتوميك و بدون اورهنگ كه امكان ماساژ لثه اي را فراهم ميكند يكي ديگر از اصول اساسي است. خيلي از اين درمانهاي ارايه شده بعد از چند ماه فرد را به مشكلات شديد لثه اي دچار كرده و التهاب و خونريزي را در بر دارد. علاوه بر اين ايجاد رنگ سفيد اوپك دندانها ظاهر بسيار مصنوعي به فرد ميدهد. كاري زيبا و علمي است كه پس از اتمام قابل تشخيص از دندان طبيعي نباشد. البته گاهی در بیماران خاص به دلیل مشکلات آناتومیکی یا اقتصادی همه چیز قابل ایده آل شدن نیست و باید نکات خیلی زیادی وجود داشته باشد تا یک لبخند از هر نظر بی نقص باشد.

دندانپزشکی زیبایی Esthetic dentistry پیوند بین “هنر و علم دندانپزشکی” است. استفاده همزمان از مهارت های فنی و هنری ، یک دندانپزشک را قادر می سازد به نتایج زیبایی و عملکردی برجسته ای دست یابد. برای انجام درمان موفقیت آمیز در دندانپزشکی زیبایی Esthetic dentistry ، تیم دندانپزشکی باید اصول مربوطه ، به ویژه آنهایی که در طراحی لبخند smile design وجود دارد را درک کند و از روشهای مختلف درمانی بین رشته ای inter-disciplinary treatment modalities استفاده نماید. آنها همچنین باید دانش کافی در مورد مواد مختلف موجود و موارد استفاده ، کاربرد و محدودیت های آنها در عمل داشته باشند. علاوه بر این ارتباط مؤثر در تیم دندانپزشکی ، با تکنسین دندانپزشکی و به ویژه ، بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا از دستیابی به اهداف دندانپزشکی زیبایی Esthetic dentistry ، از جمله رضایتمندی بیمار برخوردار باشد.
دندانپزشکی زیبایی ، چشم اندازهای دندانپزشکی بیماران را به طرز چشمگیری تغییر داده است. در گذشته ، بیشتر مردم از مراجعه به دندانپزشک بیزار بودند. مراجعه دندانپزشکی با ترس و درد همراه بود. بسیاری از شوخی های بد درباره دندانپزشکان گفته می شدند ، و حرفه ما غالباً توسط بیمار مبتلا به رنج و سر بانداژ سمبل می شد. هنگامی که دندانپزشکی زیبایی به رواج یافت ، مردم فهمیدند که پیوند بدون درد چقدر است و نتایج آن چقدر زیباست. همه می خواهند بهتر به نظر برسند و بیماران به سرعت فهمیدند که دندانپزشکان می توانند هنرمند باشند و در دوره های بسیار کوتاه لبخند و ظاهر خود را بهبود بخشند. در طی یک نسل ، برداشت های مربوط به دندانپزشکی از پرشدن زشت آمالگام ، استخراج و پروتز به یک فرم هنری که زیبایی ، جوانی و عملکرد را تغییر می دهد تغییر یافت.
دندانپزشکی زیبایی گاهی تهاجمی و گاهی غیر تهاجمی non-invasive می باشد:
1- سفید کردن دندان Tooth-whitening یا Tooth bleaching
2- ارتودنسی
3- لمینیت های سرامیکی
4- ترمیم های رزینی Adhesive restorations
5- اتصال مستقیم رزین کامپوزیت Compositeبرای تغییر شکل دندانها ، فضاهای نزدیک و پوشش نقایص
6- دستگاه هایی از نوع overdenture رزین اکریلیک مانند Snap-On لبخند (Denmat) می توانند در مواردی که دندانهای موجود کوچک یا فاصله دار هستند مؤثر باشند.
7- پروتزهای قابل جابجایی بدون آماده سازی دندان.Removable prosthesis
دندانپزشکی زیبایی Aesthetic dentistry به طور کامل انتخابی است و بنابراین خطرات مربوط به مراجعه کننده باید برای بیمار توضیح داده شود. به عنوان مثال ، ونیر Veneers ممکن است نیاز به مقادیری تراش از دندان برای زیبایی داشته باشد و باید به بیمار توضیح داده شود.
بیماران اغلب در مورد احتمال موفقیت در درمان زیبایی سؤال می کنند ، یا به برخی ضمانت ها احتیاج دارند. تنها تعهد دندانپزشك عمل معقول و منطقي است.
هیچ درمانی برای کل زندگی نیست و بیماران ممکن است انتظارات غیرواقعی درباره ماندگاری کار ترمیمی داشته باشند. این وظیفه دندانپزشک dentist است که اطلاعات کافی را در اختیار بیماران قرار دهد تا قبل از انجام هرگونه درمان خاص ، ذهن خود را آماده کنند.
در دندانپزشکی زیبایی esthetic dentistry ، لیزر lasers اجازه کنترل کامل برهم کنش ها با بافت های سخت و نرم را می دهد. این امر باعث می شود تا اقدامات بسیار تهاجمی با دقت بسیار بالایی انجام شود ، و مراقبت هایی را انجام می دهد که نه تنها از کیفیت بالا بلکه حداقل ناراحتی و محافظه کارانه از ساختار دندان minimally invasive procedures برخوردار هستند. عوارض بعد از عمل به حداقل رسیده و مدیریت مناسب بافت انجام می شود. مدیریت بافت نرم در دندانپزشکی زیبایی بسیار مهم است. لیزر در مقایسه با روشهای انجام شده با ابزارهای دوار سنتی ، استحکام باند را به شدت افزایش می دهند ، و این یک هدف اصلی است. با استفاده از لیزرها ، دندانپزشکان می توانند میزان قدرت استفاده شده ، حالت انتشار زمانی و کل زمان تعامل را کنترل کنند و در عین حال عواقب کمتری را برای بافت اطراف ایجاد کنند.

مولفه های زیبایی لبخند هالیوودی

علاوه بر رنگ، ردیف بودن و تعادل دندانها در ناحیه لبخند دهان (بخشی از دندانهای بالایی و پایینی که هنگام لبخند دیده میشوند)، چند ویژگی دیگری در مورد دندان و لبخند وجود دارد که دندانپزشک هنگام برنامه درمانی، ارزیابی میکند که عبارتند از: 👈1- طول دندان: طول دندان موجب جوان به نظر رسیدن شما میشود. با افزایش سن دندانها ساییده میشوند و اغلب در هنگام لبخند کوتاهتر به نظر میرسند. لبخند لثه ای( وقتی میزان زیادی از لثه هنگام لبخند دیده می شود) نیز میتواند دندانها را کوتاهتر نشان دهد. درمان ایجاد لبخند برای دندانهای کوتاه، عبارت است از شکل دهی مجدد و افزایش طول دو دندان جلویی مرکزی به کمک باندینگ کامپوزیت یا ونیر سرامیکی. اگر لبخند لثه ای دارید، دندانپزشک درمانی برایتان در نظر میگیرد که خط لثه و طول دندان را با استفاده از لیزر اصلاح میکند. همچنین در صورت لزوم میتوانید از تاج برای بلندتر شدن ظاهر دندان استفاده کنید. طول دندان بر ظاهر کلی صورت تاثیر میگذارد مثلا دندانهای مربعی شکل و بلند برای چهره گرد باعث لاغرتر به نظر رسیدن صورت میشود. 👈2- خط لبخند: خط لبخند یک خط فرضی است که از به هم وصل کردن لبه های دندانهای بالایی به یکدیگر ترسیم میشود و به طور ایده آل باید با منحنی لب پایینی در هنگام لبخند، یکی باشد. این استاندارد لبخند را میتوان برای تعیین طول دندانهای جدید استفاده کرد. 👈3- نسبت دندان: دندانپزشک بايد ارزیابی کند كه آيا دندانها در نسبت صحیحی نسبت به یکدیگر قرار دارند یا نه. بیشتر افراد لبخند زیبا را به عنوان لبخندی میشناسند که دو دندان جلویی مرکزی غالب بوده و نسبت پهنا به طول آن 4 به 5 باشد. این نسبت مشخص میکند طول و پهنای دندانهای دیگری که در ناحیه لبخند قرار دارند به چه صورت باشد تا خط خنده در حالت تعادل و زیبا قرار داشته باشد. 👈4- مشخصه ها و بافت دندان: دندانپزشک برای ایجاد لبخند از ترکیبی از عناصر زیبایی و عملکردی بهره میگیرد. دندانپزشک هنرمند میتواند تاج یا روکش را علاوه بر هماهنگی و زیبایی کلی و طبیعی لبخند و دندانها، برای ایجاد ظاهر زنانه تر یا مردانه تر، به کار بگیرد.

بلیچینگ یا سفید کردن دندانها

بلیچینگ یعنی سفید کردن دندانها بوسیله مواد خاص اکسید کننده که به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و با گذشت زمان رنگ دندان روشن تر می شود.تفاوت بلیچینگ دندان در خانه و بلیچینگ دندان در مطب چیست؟داشتن دندان‎های خراب، زرد و معیوب می تواند تاثیر نامطلوب بر زندگی و حتی حرفه افراد داشته باشد که این امر در زنان بیشتر صدق می‎کند. در این مطلب درباره روش های اصولی سفید کردن دندان ها اشاره می کنیم.مهمترین نکته در مورد دندان ها تمیز و سفید بودن سطح آن است که در سال های اخیر محصولات زیادی برای سفید کردن دندان ها در داروخانه ها و سوپرمارکت ها ارائه می شود اما استفاده از آنها ممکن است برای خیلی از افراد جای تردید داشته باشد.دندان ها بخش بسیار مهم و حساس دربدن هستند تا آنجاکه یکی از مهمترین جنبه های زیبایی صورت به شمار می آیند. مهمترین نکته در مورد دندان ها تمیز بودن میان آن ها و سفید بودن سطح دندان است. پودر های شیمیایی بسیاری تا به حال وارد بازار شده اند که توانایی سفید کردن دندان ها را دارند، اما باید عواقب آن ها را نیز پذیرفت.  در سال های اخیر هم محصولات زیادی برای بلیچینگ (سفیدکردن) دندان ها در داروخانه ها وسوپرمارکت ها ارائه می شود که غلظتی کمتر از ده درصد دارند و به علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آن ها توصیه نمی شود. بهترین روش استفاده از مواد بلیچینگ استاندارد در مطب و در صورت نیاز به ادامه درمان در منزل استفاده از مواد بلیچینگ مخصوص است که خود دندانپزشک تجویز می کند.با توجه به پیشرفت های اخیر در دندانپزشکی زیبایی و افزایش تمایل بیماران به داشتن دندان های زیبا و روشن تر و درنتیجه لبخند زیباتر، تقاضا برای درمان های زیبایی دندان های قدامی روز به روز در حال افزایش است. انتخاب های موجود برای رسیدن به هدف فوق شامل روش های محافظه کارانه Tooth Bleaching , Direct Composite Veneers, Porcelain Veneers,  و در نهایت روش تهاجمی Full Crown Restorations  می باشد. یکی از متداول ترین و ساده ترین این روش ها، در زمانی که شکل و مکان دندانها ایده آل است و فقط مشکل رنگ و تیرگی دندانها وجود دارد سفید کردن دندان ها (Bleaching) می باشد که بسته به علت تغییر رنگ و شدت آن می تواند به روش های مختلفی انجام گیرد. ونیرهای کامپوزیتی علی رغم سابقه استفاده طولانی مدت همچنان با مشکلاتی از قبیل سایش، شکست لبه های انسیزال و مارجینال دندان و تغییر رنگ همراهند. ونیرهای پرسلنی از سوی دیگر از ثبات و زیبایی بیشتری نسبت به ونیرهای کامپوزیتی برخوردار هستند. این ونیرها در موارد زیادی از قبیل درمان دندان های دارای تغییر رنگ، بستن دیاستم،  Peg Lateral یا درمان دندان هایی که نابجا قرار گرفته اند ولی امکان یا اندیکاسیون درمان ارتودنسی را ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند. علی رغم کاربردها و مزایای زیاد ونیرهای پرسلنی هنوز هم مشکلاتی از قبیل استفاده از آنها در درمان دندان هایی با تغییر رنگ شدید مانند دندان های اندو شده یا برطرف کردن اثر تتراسایکلین بر دندان ها(Intrinsic Staining)   وجود دارد. در چنین مواردی استفاده از یک روش کم تهاجم تر مانند استفاده همزمان از Bleaching و ونیرهای پرسلنی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

Bleaching  دندان های زنده به عنوان یک روش ایمن، اثر بخش، کم تهاجم، غیر مخرب و قابل قبول برای درمان دندان های تغییر رنگ یافته مطرح می باشد. روش های  متفاوتی برای  انجام آن معرفی شده اند. با این حال سه روش اصلی برای این کار وجود دارد :

  • In Office or Power Bleaching
  • Dentin Supervised Home Bleaching
  • Over-The-Counter Bleaching

در روش اول که مخصوص انجام در کلینیک های دندانپزشکی می باشد ، کلینیسن در یک (یا چند) جلسه دندان ها را روشن می کند و ذکر شده که  که نتایج آن به خوبی نتایج درمان خانگی یا روش دوم می باشد. در این تکنیک از Carbamide Peroxide  یا Hydrogen Peroxide استفاده می شود. جهت انجام Bleaching  خانگی، از زمان معرفی Nightguard Vital Bleaching (Tray or Home Bleaching) توسط  Haywood and Heymann (1989)،محصولات متفاوتی تولید و معرفی شده اند. این محصولات عموما بصورت ژل یا نوارهایی شامل carbamide peroxide یا   Hydrogen Peroxide می باشند .

از دیگر موارد Bleaching ، استفاده آن در دندانهای غیر زنده است. مواد دندانی ترمیمی،  از جمله مواد پرکردن کانال ریشه می توانند بعضا سبب تغییر رنگ دندان شوند. دیده شده در صورت باقی ماندن این مواد و داروهای داخل کانال ریشه در اتاقک پالپی، تغییر رنگ تاج دندان می تواند در نتیجه نفوذ آنها به درون توبول های عاجی ایجاد شود. در این موارد بلیچینگ می تواند قبل از قرار دادن ترمیم های رزینی باند شونده (از جمله ونیرهای سرامیکی) برای بهبود رنگ نهایی در بیمار تجویز شود.

Posterior Direct Composites
Relevance of Posterior Composites to Esthetic Dentistry

هنگامی که دندانپزشکی زیبایی ، تکامل خود را شروع کرد ، دندانهای خلفی posterior teeth بی اهمیت بودند. با افزایش انتظارات بیمار ، تمرکز بیشتری روی سهم زیبایی دندانهای خلفی صورت گرفته است. با وجود مکانیک عملکرد فک پایین ، همانطور که انسان صحبت می کند ، می خندد و دندانها را به نمایش می گذارد ، لبه انسیزال incisal edges دندانهای قدامی anterior teeth تحتانی و سطوح اکلوزال occlusal دندانهای خلفی بسیار مهم هستند.
بسیاری از بیماران به دلیل عدم رضایت از دندان های قدامی خود، اعتماد به نفس ندارند. همین مشکلات در مورد کیفیت زندگی بیمار با توجه به دندان خلفی ایجاد می شود. این مشکلات هم در کیفیت زندگی و هم در عزت نفس تأثیر دارد.

Composite vs. Porcelain Veneers – Choosing the Right Material

کامپوزیت ونیر یا لمینیت سرامیکی

اكثر دندانپزشکان بر این باورند که ونیرهای سرامیکی طبیعی ترین زیبایی را ارائه می دهند. چینی دارای کیفیت شفاف است که کاملا مشابه مینای دندان است. همچنین با توجه به مقاومت مواد و لعاب که پس از درمان اعمال می شود، به رنگ و سایش بسیار مقاوم است. از سوی دیگر، ونیرهای کامپوزیت متخلخل هستند و به این ترتیب حساس به رنگ هستند، به این معنی که شما ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود را برای جلوگیری از رنگ شدن كامپوزيت در اثر برخی مواد غذایی داشته باشيد. کامپوزیت باید به منظور زیبایی دندان ها پاليش شوند. و حتی پس ازآن کاملا با پرسلن برابري نمی کند.
در ونير پرسلني دندانپزشکان بیشتر و بیشتر درگیر فناوری CAD / CAM میباشند.اگر شما به دنبال یک راه حل ونير پرسلني هستید، ونیرهای سرامیکی یک راه حل درمان مناسب برای میناي ساييده شده، نقص ژنتیکی، دندان های بدشكل و غیره ارائه می دهند. کامپوزیت ها ممکن است برای مشکلات شدید مناسب نباشند. به عنوان مثال، با توجه به تغییرات رنگی شدید و یا فاصله زیاد بین دندانها، نمی توان با ونیز های کامپوزیتی به نتیجه ایده آل رسید، و تنها گزینه ی شما پرسلن است.
در پایان تنها راه تعیین اینکه آیا یک راه حل کامپوزیتی یا پرسلني برای شما مناسب است، صحبت کردن با دندانپزشک خود در مورد اهداف زیباشناختی و ملاحظات شخصی خود است. به عبارت دیگر، چه چیزی برای شما مهم است؟ اگر به دنبال راه حل ارزان قیمت هستید، یک برنامه درمان ونیرهای کامپوزیت مناسب خواهد بود. با این حال، اگر دغدغه زیبایی شناسی شدیدی دارید، یا به دنبال راه حل درمان طبیعی و با دوام هستید (و هزینه یک مورد نیست)، ونيرهای سرامیکی یا لمینیت ها به شما یک نتیجه عالی می دهد.
بدون در نظر گرفتن اینکه چه موادی را که در انتها انتخاب می کنید، می توانید مطمئن باشید که هر دو روش باعث افزایش زيبايي لبخند شما می شوند.

Smile Design
Relevance to Esthetic Dentistry

دندانپزشکی زیبایی شناسی مدرن با تعریف کم تهاجمی است. با این حال ، برای تغییر رنگ و شکل دندانهای قدامی ، حداقل ضخامت مواد ترمیم کننده ، معمولاً سرامیکی مورد نیاز است. بنابراین دندانپزشکان وظیفه دارند نیازهای دندانپزشکی بیمار را با گزینه های درمانی که حداکثر از ساختارهای سالم دندان محافظت می کنند و علاوه بر زیبا بودن بافت های پریودنتال را حفظ می کنند ، نیز پاسخ دهند. امروزه دانش و هنر دندانپزشکی هر دو، تکنیک و ماده ای را ارائه می دهند که اجازه می دهد این روش ها توسط پزشک با موفقیت انجام شود. نکته قابل توجه در این زمینه لمینیت های سرامیکی و روکش های تمام سرامیک است که به طور موثر چهره قابل مشاهده دندان را تغییر می دهد

در دسترس بودن مواد و فنون جدید منجر به ایجاد رویکردهای حداقل تهاجمی یا فوق محافظه کارانه برای مدیریت مشکلات دندانپزشکی شده است. دندانپزشکی فوق العاده محافظه کار بافت نرم را حفظ می کند و به دنبال آن است که در صورت امکان هرگونه برداشت دندان را به حداقل می رساند.

دشوارترین مرحله پیش درمانی برای دندانپزشک ، درک و تجسم حداقل مقدار ساختار دندان است که باید برای یک نتیجه نهایی کاملاً موفق حذف شود. در اینجاست که ETI می تواند برای پیش بینی حداقل آماده سازی و ایجاد اختلال در بافت ، با هدایت عملکرد و تمایل بعد از درمان و زیبایی شناسی مورد استفاده قرار گیرد.

اجزای لبخند زیبا

ایجاد لبخند زیبا نیاز به یکپارچه سازی کامل در ترکیب صورت و ترکیب دندان دارد. ترکیب صورت شامل بافتهای سخت و نرم صورت است. ترکیب دندانها به طور خاص به دندانها و ارتباط آنها با بافت لثه مربوط می شود. یک طرح لبخند باید همیشه شامل ارزیابی و تجزیه و تحلیل ترکیب صورت و دندان باشد.
ترکیب صورت
زیبایی صورت مبتنی بر اصول استاندارد زیبایی شناسی است که شامل تراز ، تقارن و نسبت مناسب صورت است. تجزیه و تحلیل ، ارزیابی و برنامه ریزی درمانی برای زیبایی بینی اغلب شامل یک رویکرد چند رشته ای است که می تواند شامل ارتودنسی ، جراحی ارتوگناتیک ، درمان پریودنتال ، دندانپزشکی زیبایی و جراحی پلاستیک باشد. بنابراین ، رویکرد زیبایی شناختی در مراقبت از بیمار بهترین زیبایی دندان و صورت را ایجاد می کند.
اما در عمل بالینی ما شکل لبخند را فقط به ترکیب دندانها محدود می کنیم. دو ویژگی صورت وجود دارد که نقش مهمی در طراحی لبخند دارند:
1- خط بین دو مردمک چشم
2- لب ها

خط بین دو مردمک چشم باید عمود بر خط میانی صورت و موازی با صفحه اکلوزال دندانها باشد. لب ها از آنجا که مرزهای طراحی لبخند را ایجاد می کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اگر در دو عامل ذکر شده با اختلاف نظرهای اساسی روبرو شویم ، باید قبل از اینکه به تصحیح ترکیب دندان بپردازیم ، اصلاح ترکیب صورت را جدی بگیریم.
از نظر کلاسیک ، ابعاد افقی و عمودی برای یک چهره ایده آل به شرح زیر است:
1- افقی: عرض صورت باید عرض پنج «چشم» باشد. و فاصله بین ابرو و چانه باید با عرض صورت برابر باشد.
2- عمودی: قد صورت به سه قسمت مساوی از قسمت پیشانی تا خط ابرو ، از خط ابرو تا پایه بینی و از پایه بینی تا پایه چانه تقسیم می شود. صورت کامل به دو قسمت تقسیم می شود که چشم ها خط میانی است. قسمت زیرین صورت از پایه بینی تا چانه به دو قسمت تقسیم می شود ، لب فوقانی یک سوم آن و لب پایین و چانه دو سوم آن را تشکیل می دهد.
شکل اصلی صورت هنگام مشاهده از قسمت جلو می تواند یکی از موارد زیر باشد:
1- مربع
2- مثلث
3- مربع مثلث
4- بیضی
نمای جانبی یک فرد می تواند هر یک از موارد زیر باشد:
1- مستقیم
2- محدب
3- مقعر
این عوامل در تعیین اندازه دندان ، شکل و مشخصات جانبی نقش دارند. به طور خلاصه ، مورفولوژی دندان وابسته به مورفولوژی صورت است.
عناصر حیاتی طراحی لبخند (ترکیب دندان)
عناصر اساسی طراحی لبخند موارد زیر را شامل می شود:
اجزای دندان
1- خط میانی دندان
2- طول اینسیزال
3- ابعاد دندان
4- Zenith points
5- Axial inclinations
6- امبژور انسیزالی
Interdental contact area (ICA) and point (ICP)
7- جنس ، شخصیت و سن
8- تقارن و تعادل

اجزای بافت نرم:
1- سلامت لثه
2- سطح لثه و هماهنگی
3- امبرژور بین دندانی
4- خط لبخند
خط میانی یا میدلاین به رابطه تماس عمودی بین دو مرکز مرکزی ماگزیلا اشاره دارد. این باید عمود بر صفحه برجسته و به موازات خط میانی صورت باشد. اختلافات جزئی بین خط میانی صورت و دندان قابل قبول است و در بسیاری از موارد قابل توجه نیست. با این حال ، یک میدلاین کج واضح تر خواهد بود ، و بنابراین ، کمتر قابل قبول است. حداکثر اختلاف مجاز می تواند 2 میلی متر و گاهی اوقات بیشتر از 2 میلیمتر اختلاف از نظر زیبایی شناسی قابل قبول باشد تا زمانی که میدلاین دندان عمود بر خط بین دو مردمک باشد. علائم مختلف آناتومیکی مانند خط میانی بینی ، پیشانی ، چانه ، فیلتروم ، خط بین دو مردمک می توانند به عنوان راهنمایی برای ارزیابی خط میانی استفاده شوند.


Filtrum لب یکی از دقیق ترین راهنمای تشریحی است. همیشه در مرکز صورت است مگر در موارد جراحی ، تصادف یا شکاف لب. مرکز فیلتروم مرکز کمان cupids است و باید با پاپیلا بین سانترالها مطابقت داشته باشد. اگر این دو ساختار مطابقت داشته باشند و میدلاین نادرست باشد ، معمولاً مشکل معمولاً زاویه محوری انسیزالها است. اگر پاپیلا و فیلتروم مطابقت نداشته باشند ، مشکل یک انحراف خط وسط است. میدلاینی که پاپیلا را نصف نمی کند ، بیشتر توجه را جلب میکند تا میدلاینی که فیلتروم را نصف نکند.
برای ارزیابی خط میانی ، همیشه باید در نظر بگیرید
1- محل و
2- هم ترازی.
خط میانی باید:
1- به موازات محور طولانی صورت باشد یعنی زاویه خط که باعث ایجاد تماس بین سانترالها می شود باید موازی با محور طولانی صورت باشد.
2- عمود بر صفحه incisal
3- روی پاپیلا: خط میانی باید مستقیم از پاپیلا پایین بیاید.
خط میانی فک بالا و فک پایین در 75٪ موارد با یکدیگر مطابقت ندارند. بنابراین توصیه نمی شود از خط میانی فک پایین به عنوان نقطه مرجع برای ایجاد خط میانی فک بالا استفاده شود. عدم تطابق بین خط میانی فک بالا و فک پایین بر زیبایی شناسی تأثیر نمی گذارد زیرا دندان های فک پایین معمولاً در هنگام لبخند زدن قابل مشاهده نیستند.
طول انسیزالها (موقعیت لبه انسیزال)
موقعيت لبه انسیزال ماگزيلا مهمترين عامل تعيين كننده در خلال لبخند است ، زيرا به عنوان يك مرجع در تصميم گيري نسبت مناسب دندان و سطح لثه عمل مي كند. پارامترهای مورد استفاده برای کمک به ایجاد موقعیت لبه انسیزالی فک بالا عبارتند از:

1- درجه نمایش دندان
2- تلفظ حروف
درجه نمایش دندان: هنگامی که دهان شل شده و کمی باز است ، باید 3.5 میلی متر از لبه انسیزال دندانهای ماگزیلا در فرد جوان قابل مشاهده باشد. با افزایش سن ، کاهش میزان تون عضلانی منجر به نمایش کمتر دندان می شود.
تلفظ حروف: عامل اصلی تعیین کننده طول دندان است. برای تعیین مناسب لب ، زبان و پشتیبانی از برش و موقعیت دندان ، لازم است که بیمار در طول تمرین های آوایی در حالت ایستاده یا ایستاده باشد.
موقعیت صحیح لبه انسیزال دندانهای قدامی بسیار مهم است زیرا مربوط به قدام دندانهای قدامی ، محورهای لب ، پشتیبانی لب ، راهنمایی قدامی ، خطوط زبانی و نمایش دندان است.. به طور خلاصه ، همه این عوامل هم از نظر زیبایی شناختی و هم در عملکرد نقش مهمی دارند.
ابعاد دندان
نسبت صحیح دندان مربوط به مورفولوژی صورت است و در ایجاد یک لبخند زیبایی شناختی و لذت بخش ضروری است. دندانها کلید لبخند هستند. نسبت دندانی باید از نظر زیبایی شناسی و ریاضی درست باشد. نسبت عرض به طول سانترالها باید تقریباً 4: 5 باشد (0.8-1.0). دامنه ای برای عرض آنها 75-80٪ از طول آنها قابل قبول است. شکل و محل قرارگیری سانترالها بر ظاهر و قرارگیری لترالها و کانین ها تأثیر می گذارد.
از بحث فوق واضح است که لبخندی که ایجاد می کنیم باید از نظر زیبایی شناختی جذاب و کاربردی نیز باشد. وظیفه ما این است که با در نظر گرفتن کلیه عوامل مورد بحث ، بهترین تشخیص و تحلیل و تحویل بهتری را به بیماران خود ارائه دهیم. لبخند طراحی شده توسط ما باید بر خلاف گذشته محافظه کار باشد. هدف ما كاهش كمتر از ساختار دندان و زيبايي و ماندگاري بيشتر است. این به معنای ساده این است که دندانپزشکی زیبایی باید یک شاخه چند منظوره باشد ، که در آن همه درمان ها مانند ارتودنسی ، پریودنتیکس ، روش های جراحی باید هر زمان که لازم باشد انجام شود.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *