لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یا ونیر پرسلن (Porcelain) نوعی ونیر (Veneer) یا لایه نازک پوششی دندان هستند. آن ها در واقع لایه های نازک سرامیک هستند که به منظور زیبایی لبخند و یا ترمیم عیوب ظاهری دندان ‌ها به صورت اختصاصی تهیه شده و به سطح جلویی دندان ها متصل می شوند. لمینت دندان از مواد سرامیکی خاصی ساخته می ‌شوند که شفافیت و رنگ طبیعی دندان ‌های ما را تقلید می ‌کنند و باعث می‌شود که لمینت ها به طور یکپارچه با دندان های دیگر هماهنگ شده و لبخندی هماهنگ و طبیعی را ایجاد می کنند. اما اگر می‌خواهید بدانید که چرا باید لمینت کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد های لمینت سرامیکی

همانطور که اشاره شد، از لمینت دندان برای برطرف کردن طیف وسیعی از عیوب ظاهری و مشکلات دندانی استفاده می شود. برخی از مهم ترین مشکلات ظاهری که توسط این ونیرهای سرامیکی برطرف می شوند عبارت اند از:

چه دندان‌ هایی شرایط لمینت کردن را ندارند؟

دندان ‌هایی که مشکلات زیر را دارند، گزینه مناسبی برای درمان لمینت نیستند:

نکات مهم در لمینت دندان

  1. در افرادی که به دلایل مختلف از جمله بهداشت دهانی ضعیف در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان قرار دارند، ابتدا باید پوسیدگی ها تحت درمان قرار گرفته و کنترل شوند و سپس درمان لمینت انجام شود.
  2. در دندان‌ هایی که لثه ها و بافت های اطراف آن در وضعیت سلامتی قرار ندارند، اولویت با درمان لثه ها و بافت پریودنتال است و پس از برقراری سلامتی است که می توان به لمینت برای زیبایی بیشتر فکر کرد.
  3. در دندان های بسیار نامرتب ( مانند دندان‌ های چرخیده یا روی هم افتاده)، ابتدا باید درمان ارتودنسی انجام شود و سپس از لمینت  برای زیبایی بیشتر بهره برد.
  4. در بیماران با مشکل دیپ بایت که در واقع هم پوشانی زیاد دندان های پیشین است، به دلیل نیرو های جویدن نامناسب ممکن است شکستگی لمینت ونیر ایجاد شود. از این رو ابتدا باید مشکل با ارتودنسی درمان شده و سپس لمینت ونیر انجام شود.

قبل از انتخاب لمینت دندان، چه چیزهایی را باید با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذاریم؟

دندانپزشک متخصص برای ارائه بهترین خدمات لمینت به شما باید نکاتی را راجع به شما بداند. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اهداف
  • بودجه
  • مشکلات
  • عوارض جانبی

اهداف: اهداف شما برای انجام لمینیت دندان چیست؟ درباره آن ها فکر کنید و با متخصص دندانپزشک خود در مورد اهدافتان بحث کنید.

بودجه: تعیین بودجه، روش خوبی برای انتخاب نوع لمینیت هاست. این موضوع که تا چه میزان می توانید هزینه کنید به شما کمک خواهد کرد تا لمینیت مناسب خود را انتخاب کنید.

مشکلات: تمامی مشکلات دندانی خود را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید. بحث در مورد نگرانی ها و نیاز های شما، مرحله بسیار مهمی است.

عوارض جانبی: بحث در مورد احتمال عوارض جانبی لمینیت ها، مهم است؛ زیرا باید تصمیم مناسبی بگیرید.

مزایای لمینت دندان

مزایای لمینت دندان چیست؟

  • حفظ ساختار دندان، در لمینت ها تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از یک سطح دندان تراش داده می شود که در مقایسه با انواع مختلف روکش ها که تراش دور تا دور دندان ها انجام شده و بین 1 تا 2 میلی متر از بافت دندان برداشته می شود، درمانی بسیار محافظه کارانه تر محسوب می گردد.
  • به دلیل این عمق تراش کم و محدود به مینا معمولا نیازی به تزریق بی حسی نمی باشد.
  • زیبایی طبیعی، در لمینت های سرامیکی انعکاس و عبور نور شبیه به دندان های طبیعی می باشد.
  • مقاوم در برابر رنگ پذیری، در مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ نمی شوند.
  • باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان و مقاومت دربرابر نفوذ مایعات
  • سازگاری زیستی خیلی خوب، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت بهداشت دهان و دندان مناسب، لثه ها پس از درمان لمینت کاملا سالم و نرمال خواهند بود.
  • مقاومت خوب در برابر سایش

 معایب لمینت دندان چیست؟

  • امکان ترک خوردگی و شکستگی
  • عدم راحتی انجام تغییر و تعمیرات پس از اتصال به دندان
  • هزینه بالاتر و گران تر بودن نسبت به ونیر کامپوزیت ها
  • حساس به تکنیک بوده و مهارت دندانپزشک (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود)

مراحل لمینت دندان

مراحل انجام درمان لمینت دندان چیست؟

برای انجام لمینت دندان ابتدا باید به یک متخصص دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید و سپس مراحل درمان را آغاز کنید:

تشخیص و طرح درمان

تصاویر ذهنی بیمار از لبخندی که خواهان آن است در اولین جلسه ملاقات و مشاوره با بیمار باید مدنظر قرار بگیرد. همچنین ارزیابی های صورتی و دندانی که به همان اندازه تکنیک و مواد به کار رفته در طرح درمان های زیبایی اهمیت دارند، باید به دقت انجام شوند. زمانی که طرح درمان زیبایی، ترمیم دندان ها در منطقه زیبایی صورت را هم شامل می شود، نه تنها باید به شکل و رنگ دندان ها توجه کرد بلکه شکل صورت و لب ها، خط لبی فک فوقانی و تحتانی و همچنین رنگ پوست نیز باید مورد توجه واقع شود.

بررسی ارتباط ظاهر دندان ها با خصوصیات چهره

دندان ها می توانند برای تاکید بر یک خصوصیت مثبت زیبایی یا پوشاندن یک ویژگی نازیبا در چهره به کار بروند، به عنوان مثال بیماری که صورت باریک دارد ممکن است که دندان های باریک و بلند برای هم خوانی با چهره بخواهد یا دندان‌ های کوتاه تر و گردتر برای کوتاه تر به نظر آمدن چهره را ترجیح دهد.

بررسی رنگ پوست و هارمونی آن با رنگ دندان ها

همچنین مهم است که رنگ پوست و هارمونی آن با رنگ دندان ها نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد به ویژه زمانی که احتمال تغییر آن در طول زمان وجود دارد. برای مثال اگر لمینت سرامیکی در طرح درمان یک بیمار سفید پوست که خیلی برنزه شده استفاده می شود، مدت زمان و تمایل بیمار به نگهداری و حفظ پوست برنزه قبل از انتخاب رنگ دندان باید مورد توجه قرار گیرد. اگر تیرگی پوست موقتی است و رنگ پوست به حالت روشن اصلی بر خواهد گشت، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری در انتخاب رنگ لمینت دارد، لمینیت هایی که در مقابل پوست برنزه، روشن و بسیار سفید به چشم می آیند با برگشت رنگ پوست به روشنی اولیه زرد و کمتر درخشان به نظر خواهند رسید. برای رسیدن به نتایج عالی تمامی موارد کنار هم در طرح درمان زیبایی باید مد نظر قرار بگیرند.

تراش و اسکن دیجیتال دندان ها

در این مرحله 3 کار اصلی شامل تراش دادن دندان ها، تعیین رنگ و اسکن دیجیتال انجام داده می شود:

تراش دندان ها

در تراش دندان‌ ها، نکته ای که حائز اهمیت است انجام حداقل میزان تراش بر روی دندان ها است. در واقع میزان تراش باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شده و اجرا گردد. تراش ناکافی باعث می‌ شود که لمینیت دندان برجسته و حجیم به نظر برسد یا اینکه لمینیت خیلی نازک ساخته شود و تغییر رنگ دندان را پوشش ندهد. و تراش زیاد موجب حذف مینا در بعضی نواحی و کاهش باند لمینت به دندان می شود.

تعیین رنگ لمینت ها

با استفاده از شید رنگ، رنگ نهایی لمینت ها بر اساس رنگ پایه ی دندان ها و همچنین با لحاظ کردن نظر و سلیقه ی خود بیمار انتخاب می شود. ممکن است ار چند رنگ با شفافیت های مختلف برای ساخت لمینت استفاده شود.

اسکن دیجیتال از دندان ها

پس از تکمیل تراش، از دندان‌ ها و لثه‌ های اطراف آن‌ ها اسکن دیجیتالی تهیه شده و جهت ساخت لمینت ها فایل اسکن به لابراتوار فرستاده می شود.

 قرار دادن لمینت ها

پس از آماده شدن ونیرهای سرامیکی در لابراتوار، متخصص دندانپزشک لمینت ها را تک به تک بر روی دندان ها امتحان می کند. حین این روند، چگونگی نشست کامل لمینت ها بر روی دندان ها و تطابق کامل لبه های آن ها ارزیابی می شود. مرحله ی بعدی چک کردن رنگ لمینت هاست. لمینت ها با رنگ انتخاب شده ساخته شده اند، اما از آنجایی که به دلیل ضخامت اندکی که دارند شفاف یا ترانسلوسنت هستند، با چسب ها یا سمان های مخصوص که محلول در آب هستند ودقیقا رنگ سمان نهایی را دارند بر روی دندان ها قرار داده می شوند. به این صورت لمینت ها همان رنگی را که پس از باند دائمی به دندان ها خواهند داشت را نشان می دهند. رنگ لمینت ها  بررسی می شود. اگر رنگ قابل قبول بوده و نظر بیمار را نیز تامین می کند، در مرحله بعد آماده سازی لمینت ها آغاز می شود.

آماده سازی سطح داخلی لمینت ها

بهتر است آماده سازی سطح داخلی لمینت ها توسط متخصص دندانپزشک و نه لابراتوار انجام شود تا مراحل کار و زمان بندی آن ها با دقت رعایت شود و باند قوی تر و مستحکم تری حاصل گردد. پس از انجام مراحل متعدد آماده سازی لمینت ها و همچنین سطوح دندان ها، سمان رزینی در سطح داخلی لمینت ها قرار گرفته و روی دندان ها نشانده می شوند. سپس اضافات سمان برداشته شده و از دستگاه لایت کیور به منظور سخت شدن کامل سمان رزینی استفاده می شود.

درمان لمینت دندان چقدر طول میکشد؟

درمان لمینت دندان چقدر طول می کشد؟

انجام لمینیت دندان در دو جلسه صورت می گیرد به گونه ای که پس از اسکن دیجیتال از دندان ها در جلسه اول، 2 الی 3 هفته طول می کشد تا لمینیت دندان شما در لابراتوار ساخته شود. پس از اینکه لمینیت دندان ساخته شد متخصص دندانپزشک زمانی را برای جلسه دوم و سمان مخصوص در نظر می گیرد که زمان چسباندن آن به دندان ها، یک الی دو ساعت در مطب متخصص دندانپزشک زمان خواهد برد.

برای مراقبت از لمینت‌ ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مراقبت از لمینیت دندان مشابه دندان‌ های طبیعی است و نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. چنانچه به صورت روزانه دندان‌ های خود را مسواک بزنید و هرشش ماه یکبار به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید قادر خواهید بود بیش از 15 الی 20 سال بدون هیچگونه مشکلی لمینت‌ های خود را حفظ کنید. سایر اصول نگهداری و مراقبت از لمینیت دندان عبارت اند از:

  • برای جلوگیری از تحلیل لثه، دندان ‌های خود را به آرامی مسواک بزنید. زیرا اگر بیش از حد مسواک بزنید لثه دچار تحلیل شده و از لمینت فاصله می‌ گیرد.
  • از یک خمیردندان حاوی فلوراید برای شستن دندان‌ های خود کمک بگیرید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر ورزش ‌های تهاجمی مانند والیبال، بیسبال، فوتبال و مخصوصا ورزش‌ های رزمی انجام می ‌دهید یا در طول شب دندان قروچه دارید از نایت گارد استفاده کنید.
  • از جویدن غذاهای سخت، ترد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند خودداری کنید.
  • اگر احساس می ‌کنید لمینت دندان شما آسیب دیده، شل شده یا شکسته است، حتما در اسرع وقت با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید.

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان

لمینت‌ ها نوعی پوشش سرامیکی هستند که نوع و جنس مواد سازنده آن ها باعث شده است که استحکام و در نتیجه ماندگاری و طول عمر بالایی داشته باشند. ماندگاری هر نوع پروتز دندانی، روکش و ترمیم دندانی از جمله لمینت تا حدود زیادی به مراقبت‌ های خود بیمار از آن ها بستگی دارد. در صورتی که برای انجام این درمان به متخصص دندانپزشک با مهارت و دانش کافی مراجعه نمایید و همچنین مراقبت‌ های لازم را به درستی انجام دهید، می‌ توانید لمینت‌ های خود را برای مدت زمان طولانی در حدود 15 تا 20 سال داشته باشید.


همچنین بخوانید: برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن لمینت)


انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

انواع جنس لمینت دندان عبارت ‌اند از:

  • سرامیک توده ای
  • سرامیک فشرده
  • لیتیوم دی سیلیکات
  • زیرکونیوم

سرامیک توده ‌ای: سرامیک توده‌ ای مختص به هر فرد ساخته می‌ شود و زیبایی بی نظیری دارد، اما آنچنان مقاومت و دوامی ندارند.

سرامیک فشرده: این نوع از لمینت ونیرها به راحتی ساخته می ‌شوند و ضخامت بیشتری نسبت به دیگر لمینت ونیرها دارند. ضخامت بیشتر سرامیک فشرده سبب دوام و محکم‌ تر بودن آن ها شده است.

لیتیوم دی سیلیکات: معمولا برای افرادی که مبتلا به بروکسیم یا دندان قروچه می‌ باشند، این نوع از لمینت مناسب تر است، زیرا سبب می‌ شود تا آسیبی به دندان ‌ها در هنگام دندان قروچه وارد نشود. این نوع ونیر مقاومت و استحکام بالایی داشته و برای ساخت آن از اسکنر های دیجیتال کمک گرفته می ‌شود. البته برای افرادی که دندان قروچه دارند بعد از انجام لمینت نایت گارد مخصوص ساخته می شود. برای محافظت از دندان ها و فک بیمار در اثر دندان قروچه.

زیرکونیوم: زیرکونیم از فراوان ‌ترین عناصر می ‌باشد که همانند لیتیوم دی سیلیکات، بسیار با دوام و مستحکم است. این ماده مقاومت بسیار بالایی در برابر ساییدگی و ضربه دارد.  زیرکونیوم جنس غیر شفافی هم دارد که سبب پنهان شدن خرابی‌ های لایه زیری دندان می‌ شود. این ماده مزایایی دارد که عبارت ‌اند از:

  • در دهان هیچ حساسیتی ایجاد نمی ‌کند.
  • مقاومت و استحکام آن تا حد زیادی بالا است.
  • این نوع ماده با بدن سازگاری خوبی دارد.
  • تقریبا هر نوع ترمیمی به کمک زیرکونیوم قابل انجام است.
  • ضد اسید بوده و آلودگی‌ ها را به خود جذب نمی‌ کند.

امروزه شرکت‌ های معتبر و مشهور زیادی در حال رقابت با یکدیگر برای تولید مرغوب ‌ترین و باکیفیت ‌ترین لمینت ‌های دندانی هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به افرادی که قصد لمینت کردن دندان‌ های خود را دارند، ارائه دهند. هریک از این شرکت‌ ها از تکنولوژی ‌های مختلف و درصد متفاوت ترکیب مواد استفاده می‌ کنند تا بتوانند ونیرهای سرامیکی با کیفیتی را تولید کنند که علاوه بر استحکام بالا، تطابق شکل و رنگ زیادی با دندان ‌های طبیعی فرد داشته باشند و امکان نصب آن ها در کوتاه ‌ترین و سریع‌ ترین زمان ممکن وجود داشته باشد.

آیا باید انتخاب برند لمینیت دندان را به متخصص دندانپزشک سپرد؟

دندانپزشکان به دلیل تخصص و تجربه ‌ای که در این زمینه دارند و تحقیقاتی که انجام می ‌دهند، اطلاعات بسیار زیادی درباره انواع لمینت های دندان و مارک‌ های موجود در بازار و کیفیت هریک از آن ها دارند. به همین می ‌توانند پس از بررسی شرایط دهان و دندان بیمار، مناسب ‌ترین و بهترین نوع لمینت دندان را به او پیشنهاد دهند تا بیمار لمینتی را انتخاب کند که:

  • طبیعی ‌ترین و زیبا ترین نتیجه را به بیمار ارائه دهد.
  • متناسب با شرایط مالی بیمار باشد.
  • نصب آن به کم‌ ترین میزان تراش دندان نیاز داشته باشد و آسیبی به دندان وارد نکند.
  • متناسب با شرایط دهان و دندان بیمار بتواند بالا ترین میزان ماندگاری را داشته باشد.

بهترین نوع لمینیت سرامیکی دندان کدام است؟

هر یک از لمینت‌ های دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به شرایط دهانی هر فرد انتخاب می ‌شوند. باید خصوصیات آن ها برای این انتخاب به درستی مد نظر قرار داده شود. به عنوان مثال لمینیت دندان سرامیک فشرده دارای ضخامت بالایی است، اما به طبع مقاومت و ماندگاری بالایی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که اصولا بهترین نوع لمینت باید ویژگی ‌هایی از جمله استحکام، کیفیت، زیبایی، ماندگاری و ظرافت را داشته باشد. از جمله فاکتور هایی که سبب افزایش قیمت لمینت می ‌گردد، استحکام، ماندگاری و از همه مهم تر زیبایی است. پس می ‌توان بیان کرد که بالا تر بودن قیمت لمینت دندان نشان دهنده جنس و کیفیت خوب آن است. از بین تمام برند های لمینت، برند لمینت IPS ایمکس، ایمپرس و لومینیرز از بهترین‌ ها هستند.

آیا طول عمر انواع لمینیت های دندانی با هم فرق دارد؟

به طور کلی ماندگاری لمینیت دندان به نوع و جنس لمینیت و نحوه مراقبت ‌های فرد پس از انجام درمان بستگی دارد. به طبع استفاده از برند های باکیفیت ‌تر سبب افزایش ماندگاری نتیجه درمان خواهد شد.

تفاوت روکش دندان و لمینت دندان

روکش یک پوشش سرامیکی و یا فلز، سرامیک است که مانند کلاهکی تمامی ‌سطوح دندان را می ‌پوشاند تا هم از نظر ظاهری دندان را بهبود بخشد و هم از نظر استحکام دندان را تقویت کند. این روش یک ترمیم با پوشش کامل است که برای بازگرداندن عملکرد و زیبایی به دندان آسیب دیده استفاده می ‌شود. در حالی که لمینت لایه نازکی از مواد سرامیکی است که روی سطح جلوی دندان قرار می ‌گیرد و ظاهر دندان ها و لبخند را بهبود می بخشد. هر یک از این روش‌ ها مزایای منحصر به فرد خود را دارند و مهم است که تفاوت‌ ها را درک کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای سلامت دندان خود بگیرید. به دلیل آنکه لمینت فقط سطح جلوی دندان شما را می‌ پوشاند، راه ‌حلی محافظه ‌کارانه ای برای بهبود ظاهر لبخند است. اما هنگامی ‌که روکش‌ ها انتخاب می ‌شوند، دور تا دور مینای اصلی دندان برداشته می ‌شود تا روکش روی دندان قرار بگیرد. استفاده و انتخاب از بین دو روش ذکر شده با توجه به شرایط دهان و دندان بیمار بنابر تشخیص متخصص دندانپزشک انجام خواهد شد.

آیا لمینت های سرامیکی درمانی برگشت پذیر هستند؟

خیر، فرآیند آماده سازی دندان ها برای لمینت های سرامیکی شامل برداشتن میزان کمی از مینای دندان است که این کار غیرقابل برگشت است. با این حال، در صورت واجد شرایط بودن انجام این درمان، مزایای ونیرهای سرامیکی اغلب بیشتر از، تراش اندک مینای دندان است.

اگر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه داشته باشم می توانم دندانم را لمینت کنم؟

قبل از نصب لمینت سرامیکی، ضروری است که به مشکلات دندانی موجود، مانند پوسیدگی یا بیماری لثه رسیدگی کنید. متخصص دندانپزشک شما یک معاینه کامل برای اطمینان از سلامت دهان و دندان شما قبل از اقدام به درمان انجام می دهد و اگر مشکلی وجود داشته باشد ابتدا مشکل را برطرف خواهند کرد.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

تفاوت کامپیوزیت و لمینت

تفاوت کامپیوزیت و لمینت اغلب سبب سردرگمی افرادی می‌ شوند که قصد اصلاح طرح لبخند خود با استفاده از یکی از این روش ‌ها را دارند. تفاوت در نوع ماده و نحوه ساخت آن هاست. درحالی که کامپوزیت ونیر هر فک در یک جلسه در مطب انجام می شود، لمینیت سرامیکی همراه با تراش کم، اسکن و ارسال آن به لابراتوار انجام می شود. در دو جلسه و فاصله جلسات حدود سه هفته به طول می انجامد.

کامپوزیت ونیر معمولا نیاز به تراش ندارد مگر آنکه دندان بیرون زده باشد. اما در لمینیت سرامیکی دندان ها نیاز به تراش دارند که این تراش در حدود نیم میلی متر است و البته به موقعیت از لحاظ جلو و عقب بودن نیز بستگی دارد. در حالیکه ماندگاری کامپوزیت ونیر حدود پنج تا هفت سال است، این مشخصه برای لمینیت سرامیکی حدود ده الی بیست سال است. کامپوزیت ونیر همانند دندان رنگ می گیرد و البته قابل پالیش است. لمینیت سرامیکی رنگ نمی گیرد و دچار شکستگی نیز نمی شود. لمینیت سرامیکی محکم تر و ماندگارتر از کامپوزیت ونیر است. این استحکام شامل رنگ و استحکام مواد می شود. یکی از معایب لمینیت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر تراشیده شدن دندان است.

بهترین کلینیک لمینت دندان

انتخاب بهترین کلینیک لمینت دندان کار آسانی نیست. کلینیک های دندانپزشکی زیادی در سطح تهران وجود دارند که شما باید به خوبی درباره آن ها تحقیق کنید. اساسی ‌ترین خصوصیتی که یک کلینیک لمینت دندان باید داشته باشه حضور یک متخصص دندانپزشک ماهر و با تجربه است. تنها زمانی می‌ توانید مطمئن باشید که لمینت شما مطابق انتظارتان خواهد بود که دندانپزشک خود را از میان بهترین متخصصانی انتخاب کنید که تجربه کافی در این زمینه را دارند. استفاده از بهترین ابزار، برخورد مناسب، داشتن مدارک معتبر و به ‌روز و عضویت در مجامع معتبر علمی دنیا می ‌تواند از جمله ویژگی ‌هایی باشد که شما برای انتخاب یک متخصص و کلینیک تخصصی باید در نظر داشته باشید.

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع لمینت
  • تعداد دندان مورد درمان
  • تخصص دندانپزشک
  • هزینه لابراتور

نوع لمینت: لمینت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه لازم برای لمینت دندان متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه لمینت متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه لازم برای لمینت دندان تاثیر گذار باشد.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید:

تلفن : 02126412297 و 02126412877

واتس اپ: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

ظاهر لمینیت سرامیکی به چه صورت خواهد بود؟

لمینیت ‌های سرامیکی خاصیت بازتاب دهنده نور دارند و به همین دلیل بسیار مشابه با مینای دندان هستند و بسیار زیبا می باشند.

آیا بعد از انجام لومینیرز، دندان ها حساس می شوند؟

برای استفاده از لومینیرز دندان نیازی به تراش لایه بیرونی دندان نیست. پس از تکمیل درمان، بیمار دچار حساسیت دندان یا ناراحتی نمی شود. به طوری که بلافاصله پس از درمان بیمار می تواند هر چیزی که بخواهد بخورد و بنوشد.

آیا لمینیت های فوری آماده هم وجود دارد؟

لمینیت های فوری پیش ساخته نیستند بلکه از روی دندان های شما ساخته می شوند. آن دسته از لمینیت های فوری زیبایی دندان ها که آماده هستند و در داروخانه ها یا فروشگاه ها به فروش می رسند، بهتر است استفاده نشوند چرا که به دلیل عدم هماهنگی درست با دندان هایتان، باعث فشار آمدن بر دندان ها و مشکلات متعددی مانند ساییدگی، کج شدن دندان ها و دندان درد و التهاب لثه می شوند. به احتمال زیاد تبلیغات متعددی در ماهواره و در بعضی از سایت ها دیده اید که لمینیت فوری دندان آماده را به فروش گذاشته اند. این نوع لمینیت ها دارای خمیری هستند که بعد از مدت کوتاه دچار میکروب می شوند و لثه را بیمار و ملتهب می کنند.

بین دو دندان جلو حدودا 8 میلی متر فاصله وجود دارد آیا باید ارتودنسی کنم؟

اگر می خواهید اصولی و از ریشه دندان را جا به جا کرده و فاصله را به طور موثر ببندید بهتر است ارتودنسی کنید. اما اگر تنها ظاهر دندان ها برایتان مهم است می توانید با لمینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت فاصله را ببندید.

آیا می توان برای مرتب کردن دندان ها به جای ارتودنسی از لمینیت استفاده نمود؟

در صورتی که ناهنجاری دندان ها خفیف یا متوسط باشد، با مشورت متخصص دندانپزشک می توان به جای ارتودنسی که درمان آن طولانی است، از لمینیت دندان استفاده کرد. در صورتی که ناهنجاری شدید باشد، این کار ممکن نیست. اگر بیمار به این کار اصرار داشته باشد، به دلیل اینکه تراش زیادی از دندان لازم است، لمینیت ها به طور مکرر خواهند افتاد و همچنین بیماری های لثه برای فرد به وجود می آید. بنابراین در این صورت انتخاب ارتودنسی بهترین گزینه است.

آیا لمینیت های دندانی دائمی هستند یا می توانند برداشته شوند؟

لمینت ها (به جز انواع بدون تراش) یک درمان دائمی دندان محسوب می شوند. آن ها حدودا 15 تا 20 سال ماندگاری دارند و پس از آن لازم است تعویض شوند. به این دلیل توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد انجام لمینت دندان، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید و تمام جوانب این کار را در نظر بگیرید.

لمینت دندان بدون تراش چیست؟

این نوع لمینیت ها به قدری نازک هستند که برای نصب آن ها، نیازی به تراشیده شدن مینای دندان وجود ندارد. در واقع پیوند این نوع لمینیت ها به دندان طی فرایندی غیر تهاجمی صورت می گیرد. لمینیت های فوق نازک در ایران ساخته نمی شوند، به همین دلیل اسکن گرفته شده از دهان بیمار به لابراتوار های خارج از کشور ارسال می شود و ساخت آن حدود 3 الی 4 هفته زمان می برد. در این روش بیمار نیازی به استفاده از لمینت موقت ندارد، زیرا مینای دندان تراشیده نشده است. بدین ترتیب در جلسه دوم که حدود یک ماه بعد از اسکن دندان می باشد، لمینیت روی دندان ها نصب می شود.

آیا نصب لمینیت سرامیکی دندان بر روی دندان ها با درد همراه است؟

شاید تراش دندان ها تا حدودی درد و ناراحتی برای بیمار به همراه داشته باشد که متخصص دندانپزشک می تواند از بی حسی در حین درمان استفاده کند. همچنین بیمار می تواند در روز های ابتدایی درمان با مصرف دارو های مسکن، به کاهش درد خود کمک کند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

4.5/5 - (8 امتیاز)