آیا لمینت به دندان آسیب میزند؟

آیا لمینت به دندان آسیب میزند؟

شهریور ۲۰, ۱۴۰۳ ۶:۰۰ ق٫ظ

از دغدغه ‌های بسیاری از افرادی که قصد انجام لمینت دندان ‌های خود را دارند، این است که آیا این روش آن ها را با عوارضی رو به ‌رو می ‌کند یا خیر. یا شاید هم این روش را انجام داده‌ اید و اکنون با عارضه ‌ای رو به ‌رو شده اید و به دنبال علت و راهکار رفع آن هستید. جزء هر کدام از این دسته از افراد باشید، این مقاله کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

آیا لمینت به دندان آسیب میزند؟

شاید برخی این تصور را داشته باشند که تراش مینای دندان، سبب از بین رفتن مینای دندان می‌ شود. اما باید توجه داشت که تراش مینا دندان حدود 3میلی متر است و بیشتر برای اصلاح فرم آن و ایجاد فضا برای قرار دادن لمینت دندان صورت می‌ گیرد و باعث از بین رفتن مینای دندان نمی شود. به همین دلیل، تصور اینکه لمینت به دندان طبیعی آسیب وارد می‌ کند، یک تصور کاملا اشتباه است.

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

در ادامه شما را با عوارض لمینت دندان آشنا می ‌کنیم:

درد و ناراحتی

به طور معمول تمام افرادی که دندان ‌های خود را لمینت می ‌کنند، تا چند روز با مقداری ناراحتی همراه هستند. این ناراحتی به دلیل عادت نداشتن آن ها به وجود شیء خارجی روی دندان‌هایشان و انجام عمیات دندانپزشکی برای سمان لمینت ها بر روی دندان ها ایجاد می‌ شود. این نوع درد و ناراحتی طبیعی بوده و پس از چند روز رفع می ‌گردد.

حساسیت دندان

حساسیت دندان به دلیل تراش مینای دندان ایجاد می ‌شود. مصرف غذاهای نرم و پرهیز از خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌ های بسیار داغ و بسیار سرد در کاهش حساسیت بسیار مؤثر است. در صورتی که عیوب ظاهری دندان‌ ها بیش از اندازه باشد و دندانپزشک نیاز به تراشیدن بیشتری از مینای دندان داشته باشد، حساسیت دندان تا حدود یک هفته برای بیمار طبیعی است. دلیل آن، تحریک شدن اعصاب دندان‌ ها بوده، به همین جهت بازگشت دندان‌ ها به حالت طبیعی کمی بیشتر زمان می ‌برد. اگر این حساسیت بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

واکنش‌های آلرژیک لثه

برخی از افراد نسبت به لمینت دندان دچار واکنش ‌های آلرژیک می ‌شوند و لثه هایشان دچار التهاب می ‌گردند. در صورتی که این التهابات بیش از ۲ یا ۳ روز ادامه پیدا کرد و سبب باعث خونریزی لثه شد، حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

پوسیدگی دندان‌ زیر لمینت

برای درک این موضوع باید بدانید که لمینت سرامیکی تنها یک لایه برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌ ها است و نمی ‌تواند به نوبه خود دلیلی بر پوسیده شدن دندان ‌های شما باشد. آنچه که می ‌تواند شما را با چنین عارضه ‌ای مواجه کند، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. در واقع لمینت ‌های سرامیکی همانند دندان ‌های طبیعی شما نیاز به مراقبت دارند و بی توجهی به این موضوع می ‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ زیر لمینت شود و حتی بیماری ‌های لثه را به همراه داشته باشد.

بروز بیماری ‌های لثه

اگر بهداشت دهان و دندان بعد از قرار گیری لمینت رعایت نشود، جرم و پلاک زیادی روی دندان و لثه تجمع پیدا خواهد کرد. در این صورت این احتمال وجود دارد که بیماری‌ های لثه سراغ فرد بیایند. در صورتی که این موضوع ادامه‌ دار باشد، ممکن است بیماری پیشرفت کرده و فرد به پریودنتال مبتلا شود. بیماری پریودنتال سبب تحلیل لثه و استخوان و در نتیجه از دست رفتن دندان خواهد شد.

کنده شدن لمینت از روی دندان

ضربه به صورت، خوردن غذای های  سفت با لمینت دندان و عدم تخصص کافی دندانپزشک در حین فرایند نصب، می ‌توانند از دلایل افتادن لمینت دندان از روی دندان باشند.

چرا بعد از لمینت دندان دچار بوی بد دهان شدم؟

چرا بعد از لمینت دندان دچار بوی بد دهان شدم؟

اگر بعد از انجام لمینت دندان دچار بوی بد دهان شدید باید بدانید که این عارضه می ‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که عبارت ‌اند از:

عدم رعایت بهداشت دهان

اولین موردی که می‌ تواند سبب بروز بوی بد دهان شود، عدم رعایت بهداشت دهان است. احتمالا با مسواک زدن، استفاده از دهان ‌شویه و نخ دندان از شر بوی بد دهان خود خلاص می شوید.

استعمال سیگار

نیکوتین موجود در سیگار تأثیر بسزایی بر روی بافت‌ های دهان خواهد گذاشت. سیگار از مهم‌ ترین مواردی است که با خرابی دندان‌ ها و ایجاد بیماری ‌های لثه می‌ تواند بوی بد دهان را به دنبال داشته باشد.

نصب نادرست لمینت سرامیکی

از دیگر مواردی که ممکن است دلیلی بر ایجاد بوی بد دهان شما باشد، این است که دندانپزشک تجربه و مهارتی در انجام این کار نداشته است. در این صورت یا به پوسیدگی ‌های دندانی و بیماری ‌های لثه ای که از قبل داشتید توجهی نمی‌ کند و یا با نصب نادرست سبب ایجاد فاصله ‌ای بین دندان و لمینت خواهد شد. وجود این فاصله، مکانی مناسب برای رشد و فعالیت باکتری ‌های دهان شده که به مرور، مشکلات جدی‌ تری را ایجاد خواهند کرد مانند پوسیدگی دندان زیر لمینت که همین پوسیدگی باعث بوی بد دهان می شود.

علت پوسیدگی دندان زیر لمینت

به طور کلی درمان زیبایی لمینت سرامیکی منجر به پوسیدگی دندان ها نمی شود. در واقع آن چیزی که باعث پوسیدگی دندان ها می شود، پلاک ها و باکتری ها می باشند که به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود می آیند. البته این بدان معنا نیست که لمینت می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. بلکه بخش هایی از دندان که دارای پوشش لمینتی نیستند، همواره در معرض پلاک و باکتری های دهان هستند و در صورت عدم رعایت بهداشت دچار پوسیدگی می شوند.

همچنین توانایی دندانپزشک برای سمان صحیح لمینت که موجب عدم ایجاد فاصله بین دندان، لمینت و لثه و نفوذ باکتری ها به زیر لمینت می شود نیز یکی از نکات بسیار حائز اهمیت است. علائم پوسیدگی دندان را در این مقاله مشاهده کنید.

آیا لمینت متحرک و سرامیکی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

آیا لمینت متحرک و سرامیکی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

به ‌خاطر فاصله‌ ای که بین لمینت متحرک و دندان ‌ها وجود دارد، و از آنجایی که بزاق دهان به‌ خاطر لمینت متحرک دیگر مثل قبل قادر به پاک ‌کردن باکتری ‌ها از روی دندان نیست، پلاک‌ و جرم دندانی بیشتری در این فواصل جمع می‌ شود. درنتیجه می‌ توان گفت لمینت متحرک می‌ تواند باعث پوسیدگی دندان شود. و همانطور که گفته شد به علت عدم وجود این فضا بین دندان و لمینت سرامیکی امکان نفوذ باکتری ها و ایجاد پوسیدگی دندانی در لمینت های سرامیکی وجو ندارد. با این حال در هر دو روش باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود تا از ایجاد پوسیدگی دندانی جلوگیری شود.

جایگزین های مناسب برای لمینت دندان

با لمینت های دندانی می توان بسیاری از مشکلات ظاهری دندان ها را رفع کرد، اما شاید برخی از افراد بخواهند، به دلایل مختلف از روشی به غیر از لمینت سرامیکی برای رفع مشکلات دندان هایشان استفاده کنند. سوال اینجاست که آیا جایگزینی برای لمینت های دندانی وجود دارد یا نه؟

گفته می شود نزدیک ترین جایگزین زیبایی محافظه کارانه برای لمینت های سرامیکی کامپوزیت ونیر می باشد و بعد از آن بلیچینگ دندان، روکش دندان و… هستند. اما باید توجه داشته باشید انتخاب مناسب ترین درمان برای شما به عهده ی دندانپزشک شماست که با توجه به وضعیت دهان و دندان شما و تجربه ای دارد این تصمیم را می گیرد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان لمینت شده

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان لمینت شده و همچنین افزایش ماندگاری آن، بهتر است به نکات و مراقبت‌ های پس از لمینت، توجه کنید:

  • حداقل دو بار در روز به صورت اصولی و صحیح مسواک بزنید.
  • از نخ دندان و دهان‌ شویه روزانه استفاده داشته باشید.
  • برای انتخاب مسواک، نخ دندان و دهان ‌شویه مناسب با دندانپزشک خود مشورت نمایید.
  • از استعمال سیگار و دخانیات بپرهیزید.
  • سعی کنید پس از مصرف هر وعده غذایی حداقل دهان خود را با آب بشویید.
  • از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و نوشیدنی ‌های رنگی اجتناب نمایید.
  • بهتر است نوشیدنی‌ های رنگی را با نی میل کنید.
  • خوراکی ‌های سفت را با دندان ‌های خود نشکنید.
  • اگر دچار دندان ‌قروچه هستید، حتما دندانپزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.
  • از عادات رفتاری نادرستی مانند جویدن یخ، ناخن و یا مداد پرهیز کنید.
  • برای چکاپ دندان‌ هایتان هر شش ماه تا یک سال به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

دکتر مهناز ارشد

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال توسط جدید ترین تکنولوژی روز دنیا با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از انواع خدمات زیبایی دندان شامل لمینت، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ دندان، روکش دندان، ایمپلنت های دندانی‌، درمان خروپف و آپنه خواب، و درمان مشکلات مفصل فکی و …

بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر راجع به لمینت در تهران می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

عفونت لثه پس از نصب لمینت سرامیکی به چه دلیل است؟

ممکن است چند روز بعد از انجام لمینت دندان، با خونریزی در لثه خود رو به‌ رو شوید که می‌ تواند بیانگر بروز عفونت لثه باشد. رعایت نکردن بهداشت دهان، بی‌ توجهی به ترمیم پوسیدگی ‌های دندان قبل از نصب لمینت و سایر موارد همگی از مواردی هستند که می‌ توانند چنین عارضه ‌ای را ایجاد کنند.

آیا لمینت متحرک باعث پوسیدگی دندان می شود؟

به‌خاطر فاصله ‌ای که بین لمینت متحرک و دندان ‌ها ‌وجود دارد، و از آنجایی که بزاق دهان به ‌خاطر وجود لمینت متحرک دیگر مثل قبل قادر به پاک‌ کردن باکتری‌ ها نیست، پلاک‌ و جرم دندانی بیشتری در این فواصل جمع می ‌شود. درنتیجه می ‌توان گفت لمینت متحرک می‌ تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

آیا کامپوزیت و لمینت باعث پوسیدگی دندان می شوند؟

کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی هیچ ماده آسیب ‌زننده‌ ای برای دندان‌ ها ندارند. یعنی استفاده از آن‌ ها برای دندان هیچ منعی نداشته و باعث پوسیدگی دندان ها نمی ‌شوند. اما اگر کامپوزیت یا لمینت روی دندان خراب یا آسیب‌ دیده نصب شود، پوسیدگی، خرابی و عفونت دهان و لثه را به ‌دنبال خواهد داشت.

آیا می توان دندان پوسیده را لمینت کرد؟

دندانی که دچار آسیب، پوسیدگی یا شکستگی باشد را می ‌توان لمینت کرد اما برای نصب این پوشش ابتدا باید تمام این آسیب‌ ها، پوسیدگی، شکستگی و حتی کوچک ترین لب‌ پریدگی ‌ها درمان و ترمیم شوند و بعد دندانپزشک مراحل درمان لمینت را آغاز کند.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

لوگو دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *