۵ روش برای اصلاح طرح لبخند با روش مدرن و جدید

۵ روش برای اصلاح طرح لبخند با روش مدرن و جدید

اسفند ۱۳, ۱۴۰۲ ۱:۳۵ ب٫ظ

اصلاح طرح لبخند دندان ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی فرد دارند و اگر دچار نقصی باشند، این زیبایی را دچار مشکل می کنند. پس نمی توان نسبت به دندان ها بی تفاوت بود. لبخند تاثیر بسیاری بر اعتماد به نفس دارد. با مراجعه به مطب دندانپزشکی و مشورت با متخصص دندانپزشک خود می توانید بهترین روش اصلاح طرح لبخند برای زیبایی لبخند خود انتخاب کنید.

برای اصلاح خنده و لبخند روش های درمانی و زیبایی زیادی وجود دارد که برای هر شخص متفاوت می باشد. در اصلاح طرح لبخند تمامی معایب دندان ها و لثه ها برطرف می شود و لبخندی زیبا و منحصربفرد نمایان می شود.

روش های مختلف طرح لبخند

  • بلیچینگ دندان
  • لمینیت سرامیکی
  • کامپوزیت ونیر
  • روکش دندان
  • ایمپلنت

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یکی از رایج ترین روش های اصلاح طرح لبخند است و جهت سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این درمان تغییر رنگ دندان ها برطرف شده و انواع لکه های دندانی برطرف می شوند. بلیچینگ دندان به دو صورت در مطب و یا در خانه انجام می شود. بلیچینگ در مطب ایمن ترین و بهترین روش سفید کردن دندان ها است. این کار مخصوصاً اگر با لیزر دیود انجام شود با نتایج بهتر و محافظه کارانه تری همراه خواهد بود.

مزایای بلیچینگ دندان

مزایای بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان مزایای بسیاری در بین روش های رایج برای سفید کردن دندان ها دارد که عبارت اند از:

  • بلیچینگ یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های اصلاح طرح لبخند است.
  • داشتن دندان هایی سفید به افزایش اعتماد به نفس کمک بسیار زیادی می کند. یکی از موارد مهمی که تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارد، زیبایی دندان ها می باشد. بلیچینگ با از بین بردن لکه های پایدار، دندان ها را بسیار روشن تر و درخشان تر می کند. به همین جهت دیگر در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن خجالت نمی کشید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.
  • انجام این روش اصلاح طرح لبخند بسیار کوتاه و در یک جلسه می باشد.
  • بلیچینگ دندان یک روش محافظه کارانه و کم تهاجمی می باشد، زیرا همانند دیگر روش های درمانی نیازی به آماده سازی دندان ها و تغییر در ساختار دندان ندارد. در واقع این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد و بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی دندان ها می شود.
  • هزینه آن نسبت به دیگر روش های سفید کردن دندان، ارزان تر است.

بلیچینگ دندان‌ چه مدت دوام دارد؟

نتایج حاصل شده از درمان بلیچینگ دائمی نبوده و اثرات آن به مرور زمان کم می ‌شود. معمولاً مدت شش ماه تا یک سال، زمانی است که در اکثر بروشورهای مواد بلیچینگ قید می‌ شود، اگرچه ماندگاری طولانی ‌تر در بسیاری موارد توسط  بیماران گزارش می ‌شود.

ونیرهای سرامیکی یا لمینیت دندان

ونیرهای سرامیکی یا لمینیت دندان

یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین انواع روش های اصلاح طرح لبخند که در چند سال اخیر در سطح دنیا به سرعت معروف شده است اصلاح خط لبخند با لمینیت های سرامیکی می باشد.

 

کلیک کنید: روشهای ترمیم لمینت دندان + هزینه

 

در این روش با استفاده از لمینیت های دندانی که پوسته هایی از جنس سرامیک شیشه ای محکم و ظریف هستند سطح بیرونی دندان ها را پوشش می دهند. از مهم ترین ویژگی ها و مزایای لمینیت های سرامیکی این است که نه تنها سبب سفیدی دندان ها می شوند بلکه سایر ایراد های دندان اعم از بد فرمی، فاصله بین دندان ها، ترک خوردگی، زردی و… آن ها را هم رفع می کنند.

مزایای لمینیت های سرامیکی چیست؟

مزایای لمینیت های سرامیکی چیست؟

  • حفظ ساختار دندان، در لمینیت ها تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از یک سطح دندان تراش داده می شود که در مقایسه با انواع مختلف روکش ها که تراش دور تا دور دندان ها انجام می شود و بین 1 تا 2 میلی متر از بافت دندان برداشته می شود، درمانی بسیار محافظه کارانه تری محسوب می گردد.
  • ظاهر زیبا و بسیار طبیعی، انعکاس و عبور نور در لمینیت ها کاملا شبیه به دندان های طبیعی می باشد.
  • مقاوم در برابر رنگ پذیری، در مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ نمی شوند.
  • باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان و مقاومت دربرابر نفوذ مایعات
  • سازگاری زیستی خیلی خوب، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت بهداشت دهان مناسب، لثه ها پس از اصلاح طرح لبخند با لمینیت های سرامیکی کاملا سالم و نرمال خواهند بود.
  • مقاومت خوب در برابر سایش و شکستگی

طول عمر لمینیت دندان چقدر است؟

لمینت سرامیکی دندان معمولا از دوام، استحکام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار می باشد. البته این موضوع بدان معنا نیست که دندان لمینت شده نیاز به مراقبت و رسیدگی نداشته باشد. اگر تمام توصیه های متخصص دندانپزشک خود را به درستی انجام دهید، ماندگاری و دوام لمینت دندان شما می تواند بیش از 10 سال باشد.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان امروزه جزو بهترین روش اصلاح طرح لبخند در نظر گرفته می شود. کامپوزیت‌ ونیر ها به وسیله رزینی که خاصیت باند به بافت دندان را دارد، به دندان متصل می شوند. به دلیل این خاصیت باندینگ زمانی که از کامپوزیت‌ دندان استفاده می شود، نیاز به برداشت بافت دندان به منظور ایجاد گیر نمی ‌باشد. کامپوزیت‌ دندان به خاطر طبیعت محافظه کارانه،  باند شدن به بافت دندان و همچنین تامین زیبایی، انقلابی در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی پدید آورده است.

مزایای کامپوزیت ونیر ها

  • قابلیت انجام درمان در یک جلسه
  • قابل انجام برای بیماران با سن پایین
  • قابل استفاده در نواحی آسیب دیده کوچک
  • هزینه پایین‌ تر نسبت به لمینیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان، طبق استاندارد های دندانپزشکی، از ۵ تا ۱۰ سال برای برند های مختلف آن اعلام شده است. اما باور داشته باشید که طول عمر کامپوزیت دندان، بیشتر به مراقبت های شما از دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد.

روکش های دندانی (پروتز دندان ثابت)

روکش های دندانی (پروتز دندان ثابت)

روکش های دندانی (پروتز دندان ثابت) اگر تاج دندان در اثر عواملی مانند شکستگی، پوسیدگی زیاد، ضعیف شدن ساختار دندان و ضربه آسیب دیده باشد، در این صورت درمان آن به وسیله روکش های دندانی الزامی است. در واقع هنگامی که فرد با مشکلات شدید دندانی رو به رو شده باشد، بهترین روش طرح لبخند استفاده از روکش های دندانی می باشد. روکش دندان از سرامیک مرغوب ساخته شده و توسط متخصص پروتز روی دندان قرار داده می شود.

در روش اصلاح طرح لبخند توسط روکش های دندانی ابتدا اسکن از دندان ها گرفته می شود. سپس اسکن گرفته شده به لابراتوار فرستاده می شود تا روکش دندان ساخته شود. پس از آماده شدن روکش، متخصص پروتز آن ها را با چسب مخصوص روی دندان قرار می دهد. روکش دندان طول عمر دندان آسیب دیده را زیاد می کند، به این دلیل که روکش کاملا دندان آسیب دیده را پوشانده و احتمال پوسیدگی آن را به شدت کاهش می دهد.

مزایای روکش دندان

مزایای روکش دندان

  • دندان هایی که در اثر پوسیدگی گسترده به شدت آسیب دیده باشند و با پر کردن آن ها نمی‌ توان یکپارچگی دندان را حفظ کرد و ممکن است تحت فشار بشکنند و از دست بروند، با روکش ترمیم و محافظت می شوند.
  • اگر دندان ها تا حد زیادی سائیده شده باشند به نحوی که سائیدگی از مینا رد شده باشد، با روکش دندان بازسازی می شوند و از آسیب دیدن بیشتر آن ها جلوگیری می گردد.
  • پس از عصب‌ کشی، دندان بسیار ضعیف می شود. چرا که بخش زیادی از آن دست خوش تغییرات شده است. با روکش دندان می ‌توان ساختار دندان را پس از عصب ‌کشی مقاوم کرد.
  • دندان ‌هایی که ترک ‌خوردگی یا شکستگی بزرگ دارند، معمولا با لمینیت قابل ترمیم نیستند و باید ترمیم و یکپارچگی آن ها با روکش دندان حفظ شود.

 

کلیک کنید: چطور دندان خراب را کامپوزیت کنیم؟

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

به طور کلی طول عمر و دوام روکش‌ ها بالای 10 سال است. اما بسته به برخی شرایط این عدد می ‌تواند بیشتر و یا حتی کمتر شود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

بازسازی لبخند با استفاده از ایمپلنت دندان یکی دیگر از روش هایی است که برای پر کردن جای خالی دندان ها و اصلاح طرح لبخند استفاده می شود. ایمپلنت ‌های دندانی بهترین روش دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان‌ های از دست رفته هستند. ایمپلنت ‌ها یک جایگزین موفق، با دوام بالا و ظاهر کاملا طبیعی هستند که جزئی از استخوان فک می‌ شوند و به سلامت آن کمک می‌ کنند.

دندان در اساس از دو بخش تشکیل شده است: تاج (بخش بالای بافت لثه) و ریشه (بخشی از دندان که در استخوان معلق است و توسط لیگامان‌ های پریودنتال اطراف دندان احاطه شده است که دندان را در محل نگه می ‌دارند.) پایه ایمپلنت دندانی یک جایگزین واقعی برای ریشه است اما برخلاف آن، در بخشی از استخوان فک که قبلا توسط دندان یا دندان‌ هایی اشغال شده بود محکم قرار گرفته می‌ شود. نکته جالب در مورد ایمپلنت‌ های دندانی این است که ایمپلنت واقعا در استخوان ادغام شده و جوش می‌ خورد، فرآیندی که یکپارچگی استخوان (osseo-integration) نامیده می‌ شود.

مزایای ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به گونه‌ ای طراحی شده است که ظاهر، احساس و عملکردی شبیه به دندان‌ های طبیعی داشته باشد تا فرد بتواند با اعتماد به نفس کامل لبخند بزند. در واقع، کاشت ایمپلنت دندانی ممکن است در طولانی مدت ارزش به مراتب بیشتری نسبت به سایر گزینه ‌های جایگزین دندان داشته باشد.

برخی از مهم ‌ترین مزایای ایمپلنت دندان عبارت اند از:‌

حفظ ساختار های صورت

با جلوگیری از تورفتگی استخوان یا نازک شدن استخوان فک که معمولا بر اثر از بین رفتن دندان ایجاد می ‌شود، ساختارهای صورت دست نخورده باقی می ‌ماند. این اتفاق مخصوصاً زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌ کند که تمام دندان های فرد از بین رفته باشد. اگر برای حفظ استخوان فک از ایمپلنت دندان استفاده نشود ممکن است یک سوم پایینی صورت دچار افتادگی شود.

زمانی که این اتفاق بیافتد چین و چروک‌ هایی در اطراف دهان شکل می ‌گیرد و چانه و به بینی فرد به هم نزدیک ‌تر می شوند و از حالت طبیعی خارج می ‌شوند. می‌ توان به کمک ایمپلنت دندان از بروز این حادثه پیشگیری کرد و اگر هم قبلا این اتفاق افتاده باشد می‌ تواند آن را ترمیم و برطرف کرد.

بهبود لبخند

از نظر زیبایی شناسی، کاشت ایمپلنت دندان به گونه ‌ای طراحی شده است که بسیار طبیعی‌ تر نسبت به درمان های مشابه می باشد و این موضوع خصوصاً برای دندان های جلویی که بیشتر در دید هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. و برای داشتن لبخندی زیبا و سالم و بهبود ظاهر کلی صورت بسیار مهم است. ایمپلنت دندان به عنوان ریشه دندان عمل می کند و در واقع طراحی آن به گونه است که بعد از قرار گرفتن درون استخوان فک، هیچ احساس ناخوشایندی را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

در واقع بعد از کاشت ایمپلنت و قرار گرفتن تاج دندان روی آن، دندان ایمپلنت شده و دندان طبیعی از یکدیگر تشخیص داده نخواهند شد. همچنین دندان ایمپلنت شده، عملکردی همانند دندان طبیعی داشته و حس وجود جسمی خارجی را در دهان نخواهید داشت. می توانید این اطمینان را داشته باشید که دندان های ایمپلنت شده حتی طبیعی تر از آنچه که فکر می کردید، برای شما خواهد بود.

طول عمر ایمپلنت دندان

با توجه به بررسی های انجام شده، طول عمر ایمپلنت دندان حدود 20 سال در نظر گرفته شده است، اما به طور کلی عوامل بسیاری بر طول عمر ایمپلنت دندان تاثیر دارند. اگر بعد از کاشت ایمپلنت دندان مراقبت های لازم و دستورالعمل های متخصص دندانپزشک انجام شود، ایمپلنت دندان می تواند طول عمری بسیار طولانی و حتی تا پایان عمر نیز داشته باشد.

اصلاح طرح لبخند لثه ای

لبخند لثه ای

اصلاح طرح لبخند لثه ای

یکی از انواع عمل جراحی زیبایی لثه، عمل کانتورینگ لثه یا  اصلاح طرح لبخند لثه ای است که تحت عنوان جراحی لیفت لثه نیز شناخته می شود. این عمل صرفا برای زیبایی لثه افرادی انجام داده می شود که لثه آن ها سالم است ولی از نظر ظاهری و اندازه لثه های خود رضایت ندارند.

جراح یا متخصص دندانپزشک با کمک لیزر و یا چاقوی جراحی، شکل لثه ها را به گونه ای تغییر می دهد تا دندان ها بلند تر به نظر برسند و خط لثه نیز یکدست و هماهنگ شود. خیلی از افراد کانتورینگ لثه یا جراحی لیفت لثه را برای اصلاح طرح لبخند خود انجام می دهند و در نهایت نتیجه خوبی از این عمل دریافت می کنند.

قیمت لیفت لثه با لیزر

قیمت لیفت لثه با لیزر

هزینه اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر برحسب معیارهای مختلفی تعیین می گردد مانند:

  • میزان تجربه و تخصص دندانپزشک
  • میزان پیچیدگی و دشواری روند لیفت لثه با استفاده از لیزر: افراد شرایط مختلفی را تجربه می کنند به همین دلیل احتمال دارد که میزان پیچیدگی روند درمانی شان نیز متفاوت باشد و اقدامات جدی تری برای بهبود وضعیت لثه هایشان باید انجام شود.
  • باید توجه داشته باشید که روند لیفت لثه با لیزر در دسته انواع اقدامات زیبایی قرار می گیرد که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار نگرفته و تمامی هزینه های آن لزوما باید از سوی خود فرد پرداخت شود. در نتیجه نمی توان هزینه ای ثابت را برای انواع اقداماتی که متخصصین مختلف انجام می دهند و میزان دستمزد متغیری را دریافت می کنند، تعیین کرد.
  • توصیه می شود که برای آگاهی از هزینه ها حتما در ابتدا تحت معاینه متخصص مربوطه قرار بگیرید تا هزینه های نهایی به صورت تقریبی برای شما برآورد شود.

عوارض اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند عوارض خاصی ندارد. با این حال، حتما این درمان باید توسط متخصص دندانپزشک حاذق انجام گردد. و اطمینان حاصل گردد از مواد با کیفیت برای ماندگاری نتیجه ی درمان استفاده می شود.

 هزینه اصلاح طرح لبخند

هزینه اصلاح طرح لبخند

هزینه اصلاح طرح لبخند بستگی به عوامل متعددی دارد. وزارت بهداشت بر اساس مواردی مانند تورم تعرفه هایی را برای دستمزد دندانپزشک و هزینه های درمانی تعیین می کند. دستمزد دندانپزشک متخصص و فوق تخصص با هم تفاوت دارد. تعداد دندان هایی که تحت درمان قرار می گیرند، قیمت و موادی که در روش های اصلاح طرح لبخند به کار رفته است، باعث تفاوت در هزینه اصلاح طرح لبخند به روش های گوناگون آن می شود.

هر کدام از روش های اصلاح طرح لبخند تعداد مراجعات مختلفی به مطب دندانپزشکی دارد، بنابراین هزینه تعداد ویزیت ها و دستمزد افزایش می یابد. اگر بیمار نیازمند به ایمپلنت دندان، لیفت لثه و باز سازی کامل دهان باشد، هزینه ها بیشتر می شوند.

بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند در شمال تهران

طراحی لبخند یک فرایند کاملا تخصصی است و بهتر است توسط یک متخصص دندانپزشک ماهر انجام شود. در کلینیک تخصصی دکتر مهناز ارشد انواع خدمات تخصصی دندانپزشکی با بهترین کیفیت و با به‌ روز ترین تجهیزات به شما عزیزان ارائه می شود. به طور کلی این خدمات شامل کاشت ایمپلنت دندان، جراحی لثه و رفع عفونت لثه، لمینیت سرامیکی، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ، درمان خروپف و آپنه، درمان ایمپلنت برای بیماران با فک صاف و … می باشند.

 

سوالات متداول

 

موارد عدم استفاده از کامپوزیت دندان چیست؟

  • افراد با سایش شدید
  • افراد با عادات دندان قروچه
  • بهداشت ضعیف
  • به هم ریختگی های شدید دندانی

چرا اکثر بیماران تمایل به استفاده از روش لیزر برای لیفت لثه دارند؟

لیفت لثه با لیزر برتری های بسیاری نسبت به روش سنتی دارد. لیزر در حین درمان با سوزاندن بافت ها، خونریزی را به میزان زیادی کاهش می دهد. نور لیزر سبب از بین رفتن میکروب ها شده و محیط دهان را استریل می کند و به همین جهت از بروز عفونت، زخم و تبخال جلوگیری می کند و… .

آیا اصلاح طرح لبخند به ارتودنسی نیازمند است؟

درمان هایی مانند روکش، لمینیت و کامپوزیت نمی توانند ناهنجاری های دندانی مانند کجی دندان و ناهنجاری های فکی را بر طرف سازند. بنابراین قبل از اصلاح طرح لبخند افرادی که دچار این مشکلات هستند به ارتودنسی دندان نیاز دارند.

آیا انجام لمینیت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

اگر درمان به درستی و توسط متخصص پروتز و زیبایی انجام شود و میزان تراش استاندارد باشد و تطابق لمینیت ها و دندان خوب باشد، پوسیدگی دندانی اتفاق نمی افتد. البته رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از انجام لمینیت مانند سایر دندان ها دارد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *