قیمت لمینیت دندان و مهمترین عوامل موثر بر آن

قیمت لمینیت دندان و مهمترین عوامل موثر بر آن

مهر ۵, ۱۴۰۲ ۳:۲۲ ب٫ظ

لمینیت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ ترین روش‌ های زیبایی برای افرادی است که به دنبال ترمیم یا اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینیت‌ ها می ‌توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند شما ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ ها، تا سالیان سال پا بر جا خواهد ماند. این مقاله حاوی اطلاعات و نکاتی در خصوص لمینیت های سرامیکی و نکات مرتبط با آن‌ ها است و خواندن آن برای افرادی که تصمیم به انجام لمینیت دندان را دارند می ‌تواند مفید باشد.

لمینیت دندان چیست؟

 

لمینیت دندان چیست؟

لمینیت های سرامیکی لایه نازک پوششی دندان هستند. آن ها در واقع لایه های نازک سرامیک هستند که به منظور زیبایی لبخند و ترمیم برخی از عیوب ظاهری دندان‌ ها به صورت اختصاصی ساخته می شوند و به سطح جلویی دندان ها متصل می شوند. لمینیت های سرامیکی از مواد سرامیکی خاصی ساخته می ‌شوند که شفافیت و رنگ طبیعی دندان‌ های ما را تقلید می‌ کنند. این مساله تضمین می کند که لمینیت ها به طور یکپارچه با دندان های دیگر هماهنگ شده و لبخندی هماهنگ و طبیعی ایجاد می کنند.

لمینیت دندان

مراحل انجام درمان لمینیت دندان

برای انجام درمان لمینیت های سرامیکی ابتدا باید به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید و سپس مراحل درمان را آغاز کنید:

 تشخیص و طرح درمان

تصاویر ذهنی بیمار از لبخندی که خواهان آن است در اولین جلسه ملاقات و مشاوره با بیمار باید مد نظر قرار بگیرد. همچنین ارزیابی های صورتی و دندانی که به همان اندازه تکنیک و مواد به کار رفته در طرح درمان های زیبایی اهمیت دارند، باید به دقت انجام شوند.

 تراش دندان ها

در تراش دندان‌ ها نکته ای که حائز اهمیت است انجام حداقل تراش مورد نیاز بر روی دندان ها است که باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شده و اجرا گردد. تراش ناکافی باعث می ‌شود که لمینیت برجسته و حجیم به نظر برسد یا اینکه لمینیت خیلی نازک ساخته شود و تغییر رنگ دندان را پوشش ندهد. و تراش زیاد موجب حذف مینا در بعضی نواحی و کاهش باند لمینیت به دندان می شود.

تعیین رنگ لمینیت ها

با استفاده از شید رنگ مخصوص، رنگ نهایی لمینیت ها بر اساس رنگ پایه ی دندان ها و همچنین با لحاظ کردن نظر و سلیقه ی خود بیمار انتخاب می شود. ممکن است از چند رنگ با شفافیت های مختلف برای ساخت لمینیت ها استفاده شود.

اسکن از دندان ها

پس از تکمیل تراش، از دندان‌ ها و لثه ‌های اطراف آن‌ ها اسکن گرفته می شود و جهت ساخت لمینیت ها به لابراتوار فرستاده می شود.

نصب لمینیت ها

پس از آماده شدن لمینیت های سرامیکی در لابراتوار، متخصص دندانپزشک لمینیت ها را تک به تک بر روی دندان ها امتحان می کند. حین این روند، چگونگی نشست کامل لمینیت ها بر روی دندان ها و تطابق کامل لبه ها ی آن ها ارزیابی می شود. مرحله ی بعدی چک کردن رنگ لمینیت هاست. لمینیت ها با رنگ انتخاب شده ساخته شده اند، اما از آنجایی که به دلیل ضخامت اندکی که دارند شفاف یا ترانسلوسنت هستند، با چسب ها یا سمان های مخصوص که محلول در آب هستند ودقیقا رنگ سمان نهایی را دارند بر روی دندان ها قرار داده می شوند. به این صورت لمینیت ها همان رنگی را که پس از باند دائمی به دندان ها خواهند داشت را نشان می دهند. رنگ لمینیت ها  بررسی می شوند. اگر رنگ قابل قبول بوده و نظر بیمار را نیز تامین می کند، با استفاده از سمان های رزینی مخصوص مطابق رنگ انتخابی بر روی دندان‌ ها چسبانده می‌ شوند.

چطور لمینیت ها با ضخامت کمی که دارند دچار شکستگی نمی‌ شوند؟

چطور لمینیت ها با ضخامت کمی که دارند دچار شکستگی نمی‌ شوند؟

سرامیک‌ ها موادی شکننده هستند و در مقابل نیروهای فشاری و خمشی مقاومت کمی دارند. لمینیت های سرامیکی در ضخامت های اندکی که ساخته می شوند تا زمانی که بر روی دندان ها چسبانده نشده اند، بسیار شکننده هستند. اما زمانی که لمینیت های دندانی به وسیله ی سمان های رزینی بر روی دندان باند شده و می چسبند، به وسیله ی بافت زیرین ساپورت شده و حمایت می شوند. در این حالت نیروهایی که به لمینیت ها وارد می شود، از آن ها عبور می کنند و در واقع این ساختار دندانی مستحکم و قوی زیر لمینیت هاست که نیروهای وارده را تحمل می کند.

آیا امکان لمینیت کردن تنها یک دندان وجود دارد؟

آیا امکان لمینیت کردن تنها یک دندان وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد اما با چالش‌ هایی همراه است. گاه تنها یک دندان به دلیل مشکل فرم یا رنگ نیاز به درمان لمینیت دارد. دستیابی به تطابق کامل رنگ در یک لمینیت دندان پیشین در صورتی که در مجاورت دندانی با رنگ طبیعی قرار گرفته بسیار مشکل است. به دلیل ضخامت اندک لمینیت های سرامیکی، رنگ سمان چسباننده بر روی رنگ نهایی لمینیت ها اثرگذار است. بنابراین متخصص دندانپزشک می‌ تواند با تغییر رنگ سمان چسباننده لمینیت، رنگ آن را تا حدی کنترل کند.

طول عمر لمینیت دندان معمولا چند سال است؟

طول عمر لمینیت‌ دندان به روش‌ ها و میزان مراقبت از آن ها بستگی دارد. دندان‌ هایی که بر روی آن ‌ها لمینیت قرار گرفته ‌اند مانند دیگر دندان‌ ها در صورت وجود پلاک میکروبی دندان مستعد دچار شدن به پوسیدگی و بیماری‌ های لثه و پریودنتال هستند. در نتیجه رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب نقش تعیین کننده ‌ای در ماندگاری طولانی مدت لمینیت‌ ها دارد.

انواع لمینیت دندان

انواع لمینیت دندان چیست؟

انواع جنس لمینیت دندان عبارت‌ اند از:

  • سرامیک توده ‌ای
  • سرامیک فشرده
  • لمینیت لیتیوم دی سیلیکات
  • ترکیبات زیرکونیوم
  • لمینیت ایمپرس و ایمکس
  • لمینیت مک
  • لمینیت دوراتین و داوینچی
  • لمینیت سرک
  • لمینیت بدون تراش لومینیرز
  • لمینیت بدون تراش ویوانیرز

بهترین نوع لمینیت دندان

انتخاب بهترین لمینیت دندان برای شما در طی ویزیت و مشاوره با متخصص دندانپزشک انجام می ‌شود. زیرا هر فرد شرایط دهان و دندانی خاصی داشته که به طبع نیاز است تا از نوع مناسب برای آن شخص استفاده شود.

با این حال لمینیت‌ های ips Emax، ips empress و davinci می ‌توانند در دسته بهترین انواع لمینیت دندان قرار بگیرند.

لمینیت فوری دندان

لمینیت فوری دندان

لمینیت فوری یا اسنپ ‌آن ‌اسمایل که گاهی به آن کامپوزیت متحرک هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان ها قرار می گیرد و مانند یک پوشش می تواند عیوب و دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد. این ابزار در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیر سمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود. این وسیله به این دلیل لمینیت نامیده می شود که هدف آن مانند لمینیت دائمی دندان، پوشاندن عیوب دندان و زیبا تر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک روکش دائمی نیست و از روی دندان برداشته می شود. در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان خود بردارید.

انجام لمینیت فوری (متحرک) به چه صورت می باشد؟

  • فارغ از اینکه لمینیت فوری چه مشکلات و معایبی دارد اگر می خواهید یک دست از آن ها را داشته باشید اولین کار این است که به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص ابتدا دندان های شما را معاینه می کند تا ببیند آیا لمینیت فوری برای شما مناسب هست یا نه.
  • بعد از اینکه رنگ دلخواه لمینیت های خود را انتخاب کردید، متخصص دندانپزشک از دندان های شما اسکن تهیه می کند. این اسکن به لابراتوار مخصوص فرستاده می شوند تا لمینیت های فوری شما متناسب با شکل دندان ها و رنگ دلخواه شما ساخته شوند. پروسه ساخت این لمینیت ها ممکن است چند هفته طول بکشد.
  • لمینیت های فوری، هم برای فک بالا و هم فک پایین ساخته می شوند. پس از اینکه کاورها آماده شدند متخصص دندانپزشک آن ها را نصب می کند تا ببیند به خوبی روی دندان ها چفت می شوند یا نه.

یادتان باشد بعد از قراردادن این کاورها می توانید مایعات بنوشید اما برای غذا خوردن باید حتما آن ها را درآورید.

معایب اصلی لمینیت های فوری آماده

مشکل اصلی این لمینیت ها این است که شکل دندان و اندازه فک افراد با هم متفاوت است به همین خاطر این لمینیت های متحرک با فرم و اندازه دندان های همه مناسب نیستند. بسیاری از این لمینیت ها از مواد اولیه بی کیفیت ساخته می شوند به همین دلیل در هنگام قرار گرفتن در آب گرم کاملا از هم باز می شوند یا به صورت درست روی دندان چفت نمی شوند. لمینیت های متحرک آماده که توسط شرکت ها به فروش می رسند ابزار مطمئنی برای زیبا سازی ظاهر دندان ها نیستند زیرا بر اساس یک مدل فرضی ساخته می شوند و عموما مواد اولیه با کیفیتی ندارند. به همین دلیل نتیجه دلخواه را برای شما نخواهند داشت.

مزایای لمینیت های فوری دندان

مزایای لمینیت های فوری دندان

این مزایا و معایبی که در اینجا در مورد آن ها صحبت میکنم مربوط به لمینیت های فوری و سفارشی است چون در مورد لمینیت های فوری آماده هیچ بحثی نیست. زیرا فقط یک بازی تبلیغاتی است و توسط هیچ دندانپزشک و متخصصی تایید نمی شود.

  • لمینیت های فوری سفارشی قیمت پایین تری نسبت به لمینیت های سرامیکی دائمی دارد.
  • این لمینیت ها می توانند به طور موقت عیوب و مشکلات جزئی دندانی مانند بد رنگی و شکستگی های دندانی را برطرف کنند.
  • فرآیند لمینیت های فوری بدون تراش دادن سطح دندان صورت می گیرد.

دیگر معایب لمینیت های فوری دندان

  • به لثه ها آسیب می رسانند و ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت در لثه شوند.
  • ممکن است دندان ها را در طولانی مدت دچار پوسیدگی کنند.
  • برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند.
  • ماندگاری و طول عمر آن ها کوتاه است.
  • در هنگام غذا خوردن باید آن را در بیاورید و این مساله در مهمانی ها شاید چندان خوشایند نباشد.
  • جنبه درمانی ندارند و راه حل دائمی برای مشکلات دندانی نیستند.
  • ممکن است در حرف زدن شما را دچار مشکل کنند.
  • احتمال شکستن لمینیت های فوری در هنگام گذاشتن و برداشتن وجود دارد.
  • ممکن است بعد از مدتی دچار تغییر رنگ شوند.
  • ممکن است در دهان شما آلرژی ایجاد کنند.

 

لمینیت های فوری برای چه افرادی مناسب نیستند؟

لمینیت های فوری دندان هم مانند هر روش درمانی دیگری برای همه مناسب نیستند. بعضی از افراد شرایط خاصی دارند و با استفاده از لمینیت های فوری ممکن است به دندان هایشان آسیب برسانند. اگر هریک از موارد زیر درمورد شما صدق بکند، نباید لمینیت های فوری دندان را انتخاب کنید، مگر اینکه آن را برطرف سازید:

  • کسانی که بیماری لثه ‌ای و لقی دندان دارند.
  • افرادی که تعداد زیادی از دندان هایشان را از دست داده اند.
  • کسانی که مشکلات فکی دارند.
  • کسانی که بی دندان هستند و یا از دندان مصنوعی استفاده می کنند.

اگر دندان هایتان پوسیدگی زیادی دارد و می خواهید از لمینیت های فوری دندان برای پوشاندن آن ها استفاده کنید، توصیه می کنم خیلی احتیاط به خرج دهید. درست است که این روش از لحاظ ظاهری دندان هایتان را بی نقص می کند اما این پوسیدگی ها می توانند در زیر لمینیت متحرک شما گسترش پیدا کنند. به محض اینکه یکی از دندان های زیر لمینیت متحرک آسیب جدی ببینید، کاورتان تبدیل به یک ورقه زینتی بی مصرف و گران‌ قیمت می شود. بنابراین باید حتما قبل از استفاده از لمینیت متحرک تمام پوسیدگی ها را برطرف کنید.

آیا تفاوت‌ های بین لمینیت و کامپوزیت دندان در انتخاب آن ها اهمیت دارد؟

تفاوت‌ و فرق لمینیت و کامپوزیت اغلب سبب سردرگمی افرادی می‌ شوند که قصد اصلاح طرح لبخند خود با استفاده از یکی از این روش ‌ها را دارند. هر یک از این روش‌ها با در نظر گرفتن شرایط دهان و دندان هر فرد کاندیدای خاص خود را دارند. به عنوان مثال اگر بیمار تنها نیاز به اصلاح موقعیت یک و یا دو دندان خود را دارد، به طبع انتخاب کامپوزیت ونیر بهتر است. از طرفی دیگر بیماری که دارای دندان‌ هایی به دشت لکه دار است و قصد اصلاح طرح لبخند کلی دارد، لمینیت سرامیکی نتیجه مطلوب ‌تری برایش خواهد داشت.

لمینیت سرامیکی دندان یا کامپوزیت ونیر؟

شرایط دندان هر بیمار، سلیقه و درخواست او، تشخیص متخصص دندانپزشک و هزینه‌ ای که بیمار در نظر دارد، همگی از مواردی هستند که در این انتخاب در نظر گرفته می‌ شوند. برای اینکه بدانید کدام یک را انتخاب کنید، بهتر است به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد مراجعه نمایید و مشاوره‌ ای در این زمینه داشته باشید.

قیمت انواع لمینیت دندان

قیمت انواع لمینیت دندان

در این مقاله سعی شد عوامل موثر در قیمت لمینیت دندان تا حدودی بیان شود ولی به طور دقیق نمی ‌توان مبلغ دقیقی را در نظر داشت، زیرا هر کدام از انواع لمینیت ها می‌ توانند تحت شرایط هزینه ‌های خود را داشته باشند. برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٢١٢٢٢٧٣٤٧١ و ٠٢١٢٦٤٠٥٢٦٥

واتس اپ: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

ظاهر لمینیت سرامیکی به چه صورت خواهد بود؟

لمینیت ‌های سرامیکی خاصیت بازتاب دهنده نور دارند و به همین دلیل بسیار مشابه با مینای دندان هستند و بسیار زیبا می باشند.

آیا نصب لمینیت دندان با درد همراه است؟

تراش مینای دندان می‌ تواند با درد جزئی همراه باشد، اما به طور کلی نمی ‌توان بیان کرد که این روش با درد همراه است.

آیا نصب لمینیت سن خاصی دارد؟

به طور معمول استفاده از این روش برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست. زیرا احتمال تغییر فک و صورت بعد از زمان وجود دارد.

آیا لمینیت های فوری آماده هم وجود دارد؟

لمینیت های فوری پیش ساخته نیستند بلکه از روی دندان های شما ساخته می شوند. آن دسته از لمینیت های فوری زیبایی دندان ها که آماده هستند و در داروخانه ها یا فروشگاه ها به فروش می رسند، بهتر است استفاده نشوند چرا که به دلیل عدم هماهنگی درست با دندان هایتان، باعث فشار آمدن بر دندان ها و مشکلات متعددی مانند ساییدگی، کج شدن دندان ها و دندان درد و التهاب لثه می شوند. به احتمال زیاد تبلیغات متعددی در ماهواره و در بعضی از سایت ها دیده اید که لمینیت فوری دندان آماده را به فروش گذاشته اند. این نوع لمینیت ها دارای خمیری هستند که بعد از مدت کوتاه دچار میکروب می شوند و لثه را بیمار و ملتهب می کنند.

برای اصلاح نا منظم بودن دندان ها کامپوزیت ونیر مناسب است یا ارتودنسی ؟

پاسخ به این سوال نیازمند بررسی عوامل متعددی است و به آسانی نمی توان پاسخی جامع را برای آن یافت. در واقع برای این که روش درمانی در این مورد تعیین شود باید وضعیت دندان ها توسط متخصص دندانپزشک بررسی گردد و در مرحله اول تشخیص داده شود که، میزان نا منظم بودن دندان ها تا چه حد می باشد. اگر میزان نامنظم بودن جزئی باشد می توان با استفاده از کامپوزیت ونیر آن را رفع کرد اما اگر میزان نا منظم بودن بالا باشد تنها روش رفع آن استفاده از ارتودنسی می باشد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *