بليچينگ چيست و ماندگاري بليچينگ چه مدت است؟

اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱ ۹:۱۰ ق٫ظ

بلیچینگ دندان استفاده از مواد اكسید كننده مثل پراكسید هیدروژن برای روشن تر كردن دندان و زیبایی چند برابر می باشد.

بلیچینگ دندان یکی از راه های سفیدکردن دندان می باشد که توسط دندانپزشکان انجام می شود. این کار باعث از بین رفتن بد رنگی های دندان می شود و می تواند رنگ نامناسب دندانها را که بر اثر عادات بد غذایی و یا عدم رعایت بهداشت فردی و حتی سیگار کشیدن به وجود آمده است را برطرف نماید. در نتیجه میزان سفیدی دندان بعد از بلیچینگ به بهداشت دهان و دندان افراد بستگی دارد. چگونگی مصرف غذا و نوشیدنی ها در مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان تاثیرگذار می باشد. نکته دیگر که در مورد بلیچینگ باید مورد توجه قرار گیرد، جنس و رنگ ذاتی دندان ها می باشد که در هر فردی متفاوت است.

 

بلیچینگ دندان واقعاً چیست؟

بلچینگ دندان

آیا دوست دارید لبخند شفاف و زیبایی داشته باشید؟ زمانی که صحبت از بلیچینگ دندان به میان می‌آید، دو راه بیشتر وجود ندارد:  آفیس بلیچینگ یا هوم بلیچینگ. در هر دو روش برای سفید کردن دندان‌ها از مواد سفید کننده مبتنی بر پروکسید استفاده می‌شود. روش‌های خانگی حاوی ۳ الی ۲۰ درصد پروکسید است. در حالی که روش بلیچینگ در مطب با ۱۵ و ۴۳ درصد پروکسید ارائه می‌شود.

روش سفید کردن دندان‌ها برای افراد دارای دندان‌ها و لثه‌های سالم و ترمیم نشده بسیار ایده‌آل است و کسانی که از رنگ زرد دندان‌ها رنج می‌برند بهترین نتیجه را از این روش مشاهده می‌کنند. البته این روش زیبایی برای همه توصیه نمی‌شود.

بلیچینگ دندان یکی از راه کارهای علمی در سفید کردن دندانها میباشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. افراد بسیاری برای داشتن دندانهای زیبا و تغییر رنگ در دندانها با انجام بلیچینگ بر روی دندانهای خود رنگ دندانها به مرور زمان و با افزایش سن تغییر میکند.
بسیاری از افراد نیز به دلایل مادرزادی دارای رنگ مناسبی در دندان نمی باشند. از آنجایی که سفیدی دندانها به طور ناخودآگاه نشانه ای از جوانی و زیبایی بر شمرده میشود و در زیبایی فرد تاثیرات بسیاری دارد, همواره سفید کردن دندانها که در علم دندانپزشکی به آن بلیچینگ نیز گفته میشود، از محبوبیت برخوردار بوده است. این نکته قابل ذکر است که بلیچینگ دندان بر روی دندانهای روکش شده و ترمیم های دندانی قابل انجام نمی باشد.

 

انواع روش های بلیچینگ دندان

 

بلیچینگ در مطب یا Office Bleaching

بلچینگ در مطب

 

آفیس بلیچینگ، به معنای سفید کردن دندان ها نزد دندانپزشک و در مطب می باشد که کلیه مراحل آن از ۰ تا ۱۰۰ توسط  دندانپزشک انجام می شود. مقدمه ای که برای اینکار بسیار حائز اهمیت است این است که اگر دندان های شما دارای هرگونه پلاک های میکروبی و جرم باشد، قطعا باید جرم گیری و بروساژ دو فک را به صورت کامل قبل از آفیس بلیچینگ انجام دهید.

این روش سفید کردن با کمک دندانپزشک مجرب و باتجربه قابل انجام است که با قرار دادن مواد شیمیایی مخصوص دارای درصد بالا طی مدت زمان کوتاه دندان‌های سفید و درخشان نمایان می‌شوند. این روش طی 1جلسه که حدود ۶۰ دقیقه زمان بر است، به نتیجه می‌رسد و برای اجرا و استفاده از مواد شیمیایی به مهارت کافی دندانپزشک نیاز دارد.

در این روش سرعت سفید شدن دندان بالاتر از روشهای خانگی است ولی در صورتی که به درستی استفاده نشود ممکن است باعث حساسیت زود گذر در لثه و مخاط دهان شود. در نتیجه دندانپزشک باید مهارت کافی در بلیچینگ دندان را داشته باشد.
در این روش برای جلوگیری از تماس مواد اکسیدکننده با لثه‌ها از ژلهای محافظ مخصوصی استفاده میشود که با مهارت بر روی لثه قرار میگیرد و با نور آبی محکم میگردد.
ماده مورد استفاده در بلیچینگ دندان, پراکسید هیدروژن (مطبی) و یا کاربامید پراکسید (خانگی) میباشد. ژل بلیچینگ سفید کننده دندان معمولا حداکثر معادل ۳۵% پراکسید هیدروژن غلظت دارد.

بلیچینگ در مطب سرعت بسیار بالایی در سفید کردن دندان بیمار دارد. اما نکته ‌ای که باید به آن دقت کرد این است که در این روش اگر شیوه کار به درستی انجام نشود امکان دارد بیمار دچار کمی حساسیت در ناحیه لثه و مخاط دهان شود که بسیار کوتاه و زود گذر است. به همین علت است که توصیه می کنیم برای انجام بلیچینگ به متخصص پروتز و زیبایی که مهارت و تجربه بالایی در انجام این کار دارد مراجعه کنید.

بلیچینگ دندان در خانه یا Home Bleaching

 سفید کردن دندان در خانه

هوم بلیچینگ یا بلیچینگ در خانه به معنای سفید کردن دندان ها در خانه و به وسیله خود شخص است. یکی دیگر از راه‌های سفید کردن دندان، بلیچ در منزل است. مواد مورد استفاده در این روش با نوع ماده استفاده شده در مطب دندانپزشکی کاملاً متفاوت است. در ابتدا یک قالب از دندان‌ها تهیه می‌شود تا با کمک لابراتور تری متناسب با دندان‌ها طراحی شود. تری متناسب با دندان‌ها همراه با ماده سفید کننده برای مدت زمان مشخصی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد که این کار در یک دوره درمانی بین یک الی دو هفته به‌صورت روزانه باید تکرار شود. برای به نتیجه رسیدن از این روش بلیچینگ دندان داشتن صبر و حوصله بسیار اهمیت دارد. فرآیند سفید شدن دندان‌ها نیاز به استفاده منظم و صحیح از ماده بلیچینگ دارد. ممکن است در چند روز اول سفیدی دندانها چندان محسوس نباشد، ناامید نشوید و ادامه دهید.
به طور معمول و در بیشتر افراد زمان لازم جهت سفید شدن دندانها دو هفته است. هر چند ممکن است در بعضی افراد بسته به عامل بد رنگی دندان این مدت زمان بیشتر است.
ماده بلیچینگ به صورت سرنگهای قابل تزریق است. بعد از تزریق ماده در تری باید پیستون آن را کمی به عقب کشید تا ماده تحت فشار نشت نکند و به هدر نرود.
ماده بلیچینگ را در خارجی‌ترین قسمت ‌تری در حفرات مربوط به دندنها قرار دهید و سپس‌تری را در دهان قرار دهید و آن را کمی فشار دهید. اضافات آن را پاک کنید.
بعد از استفاده، تری را زیر آب سرد بشویید.

دندانها تا چه مدت بعد از بلیچینگ سفید می‌مانند؟

این موضوع بستگی به جنس دندانها، بهداشت دهان فرد و رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنیهای رنگدانه دار به روند تثبیت رنگ دندان کمک میکند. برخلاف ادعای برخی از دندانپزشکان نتایج حاصل از بلیچینگ, دائمی و همیشگی نیست و به طور معمول بعد از 6 ماه تا 1سال نیاز به تکرار دارد.
به طور کلی عوامل تاثیر گذار بر کیفیت و دوام بلیچینگ عبارتند از :
*جنس دندانها
* رعایت بهداشت فردی
* نوع رژیم غذایی فرد
* مواد به کار رفته در درمان بلیچینگ دندان
* نحوه انجام کار توسط دندانپزشک

 

نکات ضروری در مراقبت از بلیچینگ دندان

نکات ضروری در مراقبت از بلیچینگ دندان

  • بعد از سفید کردن دندانها لازم است که در ساعتهای اولیه بعد از درمان، لثه‌های خود را با آب گرم شستشو و ماساژ دهید تا با تسریع خون رسانی در لثه هر گونه التهاب احتمالی ایجاد شده را کاهش دهد.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از بلیچینگ دندانها از تماس طولانی مدت مواد خ
    نظر بدهید
    به اشتراک بگذارید

    Comments are closed here.