سفید کردن دندانها

سفید کردن دندانها اغلب در مواردی که به دلایل مختلف دندانها زرد شوند ، مطلوب است ، و با تغییر رنگ ذاتی یا بیرونی مینای دندان می توان به آن دست یافت. تخریب شیمیایی کروموژن ها در داخل دندان یا روی آن به عنوان سفید کردن نامیده می شود. پراکسید هیدروژن ماده موثره ای است که بیشتر در محصولات سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید استفاده می شود.  هنگامی که به داخل دندان پخش شود ، پراکسید هیدروژن به عنوان یک ماده اکسید کننده عمل می کند و تجزیه می شود تا رادیکال های آزاد ناپایدار تولید کند. در فاصله بین نمک های غیر آلی در مینای دندان ، این رادیکال های آزاد ناپایدار به مولکول های رنگدانه ارگانیک متصل می شوند و در نتیجه اجزای رنگی کوچک و به شدت کم رنگ تر می شوند. برای درمان سفید شدن موفقیت آمیز، متخصصان دندانپزشکی باید به طور صحیح نوع ، شدت و محل تغییر رنگ دندان را تشخیص دهند و متناسب با آن نوع ماده سفیدکننده وزمان استفاده از آن را تعیین کنند.

بلیچینگ درمانی است که بدون تغییر در فرم ، شکل و ساختار دندان ها باعث سفیدی دندان های طبیعی می شود. رنگ ها ، رنگ دانه ها و عواملی که که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شده باشند مانند: مصرف دخانیات ، نوشیدنی و غذا های رنگ دانه دار، بد رنگی های ژنتیکی ، درمان ریشه انجام شده بر روی دندان و… به وجود آمده باشند را از بین می برد. بیلیچینگ دندان بدون ضرر بوده و به دندان ها هیچگونه آسیبی نمی رساند، مواد به کار رفته در بلیچینگ هیچ تاثیری روی ساختار معدنی دندان ندارد و تنها مولکول های آلی رنگی که باعث تغییر رنگ دندان شده اند رو از بین میبرد. یکی از مزایای بلیچینگ عدم هرگونه آسیب به دندان ها می باشد. در این درمان احتیاجی به تراش دندان ها نیست و بدون تغییر در فرم ، شکل و ساختار دندان ها ، دندان ها سفید می شوند. اگر تصمیم به سفید کردن دندان هایتان بدون تغییر در فرم و ظاهر آن ها دارید ما به شما بلیچینگ دندان را پیشنهاد می دهیم.

عللی که باعث تغییر رنگ دندان ها می‌شوند به طور کلی به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند. (دسته اول تغییر رنگ هایی هستند که منشاء خارج دندانی دارند و دسته دوم که منشاء داخل دندانی دارند.)

تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل خارج دندانی

از عوامل خارجی که می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند می‌توان به رنگ‌های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه و رنگ های افزودنی در غذاها اشاره کرد.

عامل دیگر، مصرف سیگار و تنباکو است که با ادامه مصرف این مواد، تغییر رنگ بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

علت دیگر می‌تواند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها باشد که باعث تجمع جرم و پلاک روی دندان ها می‌شود .

ذکر این نکته مهم است که عوامل خارجی در ابتدا سطحی و کم رنگ هستند. بنابراین می‌توان آن‌ها را  با روش  جرمگیری و بروساژ معمولی از بین برد. ولی با پیشرفت فرآیند، تیره ‌تر و پایدارتر می‌شوند و حذف کردن آن‌ها نیازمند تکنیک‌های پیچیده‌تری است.

بلیچینگ دندان ها می‌تواند به راحتی این تغییر رنگ‌ها را بر طرف کند. به طور کلی بلیچینگ بر روی تغییر رنگ‌های خارجی اثر با ثبات‌تری دارد (مخصوصا برای برطرف کردن تغییر رنگ‌های ناشی از چای و قهوه و سیگار)

 تغییر رنگ دندان ناشی از عوامل داخلی

عوامل داخلی تغییر رنگ دندان ها مستقیماً روی ترکیب عاج و مینای دندان تاثیر می‌‎گذارد  و سخت‌تر از عوامل خارجی برطرف می‌شوند. به طور کلی تغییر رنگ داخلی دندان ممکن است در دو زمان اتفاق بیافتد:

در زمان تشکیل دندان‌ها: مانند قرارگیری در معرض فلوراید اضافی یا آنتی بیوتیک تترا سایکلین

زمانی که رویش دندان ها کامل شده باشد: مانند تغییر رنگ داخلی به علت پوسیدگی دندان، بعضی از انواع ترمیم‌ها، پالپ غیر زنده، مشکلات روت کانال و ضربه به دندان .

یکی از علل شایع تغییر رنگ داخلی دندان ها افزایش سن، و ساخته شدن عاج ثانویه زردتر و از طرفی سایش دندان به مرور زمان می‌باشد که باعث زردتر شدن دندان ها می‌شود. تغییر رنگ ناشی از سایش دندان ها معمولا با بلیچینگ دندان از بین نمی‌رود.

تغییر رنگ ناشی از مصرف دارو، ممکن است قبل یا بعد از اینکه دندان ها به طور کامل تشکیل شوند، رخ دهد. تتراسایکلین در طول کلسیفیکاسیون دندان به دنتین یا عاج دندان وارد شده و احتمالا از طریق واکنش با کلسیم و تشکیل تتراسایکلین اورتوفسفات سبب تغییر رنگ دندان ها می شود.

یرقان طولانی مدت در کودکی نیز از علل دیگر است که تعداد بیشتری از دندان‌ها را درگیر می‌کند. ضربه هم می‌تواند رنگ دندان را تغییر دهد

تغییر رنگ های صورتی : که نشان دهنده تحلیل داخلی دندان می باشد

یا تغییر رنگ زرد:  که نشان دهنده آهکی شدن پالپ دندان است

یا تغییر رنگ های سیاه:  که در اثر نکروز و از بین رفتن عصب و پالپ دندان ایجاد می شوند.

برخی از ترمیم های دندانی نیز می توانند باعث تغییررنگ در دندان ها شوند ، ترمیم‌های آمالگام می‌توانند در طول زمان به علت اکسید شدن فلزات آن و نفوذ در نسج دندان باعث تغییر رنگ سیاه دندان ها شوند.

مصرف بیش از حد فلوراید بخصوص وجود فلوراید بیش از حد در آب آشامیدنی یعنی بیش از( ppm2-1) که در بعضی از نواحی کشور خودمان نیر این میزان بالا از فلوراید در آب آشامیدنی وجود دارد. این میزان بیش از حد فلوراید باعث تغییرات متابولیکی در آملوبلاست‌ها ( سلول‌های سازنده مینا دندان) و کلسیفیکاسیون نامناسب در دندان می‌شود.

علاوه بر این، تغییر رنگ‌های داخلی می‌توانند منشاء ارثی داشته باشند مانند مشکلاتی مثل آملوژنز ایمپرفکتا و دنتینوژنز ایمپرفکتا که در آن ها، ساختار مینا و عاج دندان معیوب بوده و دچار تغییر رنگ هستند.

بلیچینگ دندان تا چه حد به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند؟

اگر خواسته فرد سفید شدن دندان ها به میزانی بیش از حداکثر سفیدی دندان ها است (که معمولا با اصطلاحاتی چون سفید هالیوودی به آن اشاره می‌شود)، پیشنهاد درمان بلیچینگ ممکن است کافی نباشد وانتظار وی را برطرف نسازد زیرا روشن‌ترین رنگی که با درمان بلیچینگ می‌توان به دست آورد (B1) است که در محدودهِ رنگ‌های طبیعی قرار دارد.

اگر بر روی بعضی از دندان‌هایتان روکش، لمینیت های سرامیکی و یا ونیرهای کامپوزیتی یا ترمیم‌های کامپوزیتی دارید، بهتر است قبل از انجام بلیچینگ با دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی خود مشورت نمایید. زیرا مواد بلیچینگ بر روی ترمیم های کامپوزیتی، ونیرهای کامپوزیتی، لمینیت های سرامیکی و انواع روکش ها فلز-سرامیک یا PFM  و روکش های تمام سرامیک تاثیر نمی‌گذارند.

به عنوان مثال دندان‌هایی که قسمتی از آن‌ها با مواد کامپوزیتی ترمیم نشده‌اند، پس از بلیچینگ روشن‌تر شده، درحالیکه ترمیم‌های کامپوزیتی به رنگ قبلی خود باقی خواهند ماند و تفاوت رنگی ناخوشایندی بر روی دندان های مورد نظر ایجاد می شود.

بیلیچینگ شامل سه روش می باشد:

1- سفید کردن دندان ها در مطب (office Bleaching)

2- سفید کردن دندان در منزل (Home Bleaching )

3-ترکیبی از هر دو روش

Home Bleaching   

    
هوم بیلیچینگ یکی از روش های سفید کردن دندان است که کاملا بدون ضرر برای دندان ها بوده و بدون هیچگونه تروما دندان ها را چند درجه روشن تر می کند.
در این روش فرد مواد بیليچينگ را در شلي كه دندانپزشک ساخته است قرار مي دهد و شب موقع خواب استفاده ميكند.

در ابتدا بیمار برای تهیه قالب به مطب دندانپزشکی مراجعه می کند. دندانپزشک بعد از تهیه قالب از دندان های بیمار، آن را برای ساخت تری پلاستیکی به لابراتوار می فرستد و در جلسه دوم بیمار تری را از دندانپزشک دریافت می کند تا ادامه درمان را در منزل انجام دهد.

استفاده ازهوم بلیچینگ یا بلیچینگ خانگی دندان شامل مراحل زیر میباشد:

  • قبل از انجام هر کاری لازم است دندان های خود را مسواک بزنید و با نخ دندان فضای بین دندانهایتان را تمیز کنید.
  • سری مخصوص مخلوط کردن سرنگ را وصل کنید.
  • تنها چند قطره از مواد بلیچینگ را در سطح داخل هر یک از تری های ساخته شده برای دندان های فک بالا و پایین بچکانید و پس از آن با نوک سرنگ مواد را در سطح تری پخش کنید.
  • تری ها را بر روی دندان خود قرار دهید.
  • دقت داشته باشید که مواد بلیچینگ از سطح قالب بیرون نزده باشد و تری ها به درستی بر روی دندانهایتان قرار گرفته باشد.
  • پس از آن حباب هایی در مواد بلیچینگ مشاهده خواهید کرد که این جزو روند درمان می باشد.
  • قالب ها را به مدت 4 الی 6 ساعت روی دندان ها نگهدارید.
  • پس از هربار استفاده لازم است قالب ها را با مسواک و مایع صابون شست و شو داده و دهان و دندان خود را کامل بشویید.
  • بهتر است برای حاصل شدن نتیجه بهتر مواد بلیچینگ را در دو نوبت روز و شب، قبل از خواب مورد استفاده قرار دهید.
  • دقت داشته باشید که فاصله ی زمانی بین دو نوبت بلیچینگ در خانه حداقل باید یک ساعت باشد.
  • طول درمان بلیچینگ خانگی حدودا 2 هفته است که باید به صورت متناوب در طول شب 4 تا 6 ساعت قالب را بر روی دندان های خود قرار دهید.
  • در ابتدا بیمار برای تهیه قالب به مطب دندانپزشکی مراجعه می کند. دندانپزشک بعد از تهیه قالب از دندان های بیمار، آن را برای ساخت تری پلاستیکی به لابراتوار می فرستد و در جلسه دوم بیمار تری را از دندانپزشک دریافت می کند تا ادامه درمان را در منزل انجام دهد.

Office Bleaching

این نوع بلیچینگ در مطب و صرفاً توسط دندانپزشک انجام میگردد.در این روش بعد از گذاشتن گارد لثه ( محافظ لثه ) بر روی لثه ها، مواد بیلیچینگ با درصد بالا  روی دندان ها گذاشته می شود.که بعد از گذشت زمان مناسب که معمولاً 20 دقیقه می باشد شسته شده و مجدد تا حداکثر سه مرحله  تکرار میگردد.

آفیس بیلیچینگ به دو صورت اینترنال بلیچینگ و اکسترنال بلیچینگ انجام می شود.

اکسترنال بلیچینگ

در دندانهای سالم که عصب کشی نشده اند و فقط دچار بدرنگی هستند استفاده می شود.

مراحل انجام بلیچینگ در مطب:

  • تمیز کردن دندان‌ها و انجام فرآیند جرم گیری (در صورتی که دندان ها جرم داشته باشند ابتدا باید جرم ها برداشته شود و دندان ها کاملا تمیز شوند)
  • گذاشتن یک وسیله دندانپزشکی برای باز کردن دهان به منظور ایجاد دسترسی به تمام سطوح دندانی
  • محافظت از بافت لثه با کمک مواد مخصوص (مطابق تصویر بالا). پوشاندن لثه با این ماده به این منظور انجام می شود که مواد بلیچینگ به لثه آسیب نزنند.
  • اعمال مواد بلیچینگ بر روی دندان ها به مدت 15دقیقه در 3 پارت
  • در طی مدت زمانی که مواد بلیچینگ بر روی دندان ها قرار می گیرد، برای فعال کردن مواد موجود در آن از دستگاه لایت کیور یا لیزر استفاده می شود. به این شکل نور را به مواد میتابانند و نور نیز باعث فعال شدن هیدروژن پراکسید می شود و روند سفید شدن دندان ها آغاز می شود.
  • اگر دندان ها بیش از حد دچار تیرگی، زردی و خلاصه تغییر رنگ باشند ممکن است در یک جلسه با کمک بلیچینگ دندان در مطب سفید نشوند و نیاز به یک جلسه دیگر باشد. اگر چنین باشد شما یک روز  دیگر برای سفید کردن دندان ها باید مراجعه کنید.
  • در نهایت پس از اتمام درمان در صورت نیاز، یک کیت بلیچینگ در منزل برای استفاده در خانه و بیشتر شدن مدت زمان سفید بودن دندان ها به بیمار داده می شود.

اینترنال بلیچینگ

دندانهایی که دچار ضربه شدید شده باشند و خونریزی از داخل کانال اتفاق افتاده باشد و یا درمان ریشه روی آنان انجام شده باشد گاها سبب بد رنگی دندان می شوند و به علت اینکه این عارضه از داخل دندان رخ داده است با قرار دادن مواد اینترتال بلیچینگ داخل دندان می شود آنرا درمان کرد که این مواد بعد از درمان خارج شده و با مواد ترمیمی جایگزین می شوند.

بسته به نوع بدرنگي دندان روش بیليچينگ در مطب، بیليچينگ در خانه و يا هردو باهم استفاده مي شود.

نتایج حاصل از بیلیچینگ دائمی نبوده و اثرات آن به مرور زمان بین ۶ماه تا ۱ سال کم می شود.عواملی که طول عمر بیلیچینگ را افزایش میدهند بسیار ساده هستند مانند پرهیز از خوردن غذا های دارای رنگ دانه ، رعایت بهداشت و مراجعه به موقع برای شارژ بیلیچینگ.

مزایای بلیچینگ

بلیچینگ دندان مزایای بسیاری در بین روش های رایج برای سفید کردن دندان دارد که عبارتند از:

  • بلیچینگ یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های سفید کردن دندان است.
  • داشتن دندان هایی سفید به افزایش اعتماد به نفس کمک بسیار زیادی می کند. یکی از موارد مهمی که تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارد، زیبایی دندان ها می باشد. بلیچینگ با از بین بردن لکه های پایدار، دندان ها را بسیار روشن تر و درخشان تر می کند. به همین جهت دیگر در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن خجالت نمی کشید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.
  • بلیچینگ دندان اثر بسیار چشمگیری را به ارمغان می آورد.
  • انجام این روش بسیار کوتاه و در یک جلسه می باشد.
  • بلیچینگ دندان یک روش محافظه کارانه و کم تهاجمی می باشد، زیرا همانند دیگر روش های درمانی نیازی به آماده سازی دندان ها و تغییر در ساختار دندان ندارد. در واقع این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد و بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی دندان ها می شود.
  • هزینه آن نسبت به دیگر روش های سفید کردن دندان، ارزان تر است.
  • بلیچینگ دندان می تواند برای سلامت روان نیز اثر بسیار مثبتی داشته باشد، زیرا با زیبا ساختن دندان ها کمک بسیار زیادی به خندیدن می کند، در نتیجه مغز دائما پیام های مثبتی را اعلام خواهد کرد.

معایب بلیچینگ

  • این روش پس از مدتی نیاز به تمدید شدن دارد. زیرا دندان ها به صورت طبیعی مستعد لکه دار شدن و تغییر رنگ هستند.
  • اگر مواد و فرمول های بلیچینگ دندان برای یک مدت طولانی بر روی دندان ها باقی بمانند، تاثیرات بدی بر روی آن ها خواهد گذاشت. کمترین پیامد در این وضعیت افزایش حساسیت دندان است.
  • یکی از معایب بلیچینگ خانگی این است که در بیشتر موارد به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد، حساسیت های مختلفی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می‌شود. این روش اما در مطب، چون با ابزار حرفه ای صورت می‌گیرد، احتمال آسیب و حساسیت به حداقل می‌رسد.

نکته:

احساس درد در حین درمان بیلیچینگ دندان به علت استفاده از مواد پر اکساید است و حساسیت دندان ها و لثه ها بعد از بیلیچینگ دندان امری شایع است. درد دندان بعد از بیلیچینگ به علت نفوذ مواد سفید کننده به لایه های درونی دندان و ایجاد حساسیت در قسمت عاج دندان است.  حساسیت بعد از بیلیچینگ دندان هنگام خوردن نوشیدنی های داغ و سرد باعث به وجود آمدن فرآیند تیر کشیدن دندان بعد از بیلیچینگ می شود و عامل نگران کننده ای نمی باشد.

نکاتی که بعد از بیلیچینگ باید رعایت شود:

بعد از انجام بیلیچینگ تا مدت ۲۴ ساعت ازکشیدن سیگار و نوشیدن و خوردن مواد رنگی مانند چای، قهوه، شکلات، نوشابه های رنگی و…باید خودداری شود وتا حد امکان مصرف این مواد را کم نمایید .

بهداشت دهان و دندان با دقت رعایت شود. در صورت بروز حساسیت تا یک هفته از خمیر دندان های مخصوص دندان های حساس استفاده شود .

سوالات متداول

در چه سنی می توان بیلیچینگ دندان را انجام داد؟

بیلیچینگ دندان را برای تمامی افراد بالای 18 سال می توان انجام داد. از آنجایی که قبل از سن 18 سالگی دندان ها هنوز عاج و مینای بالغ شده ای ندارند، انجام بلیچینگ دندان می تواند موجب حساسیت های دندانی شود. علاوه بر این افرادی که در دندان های جلو، ترمیم همرنگ دندان دارند نمی توانند بیلیچینگ دندان را انجام دهند. چرا که با سفید کردن دندان هایشان، دو رنگی بین مواد ترمیمی و دندان های طبیعی شان ایجاد خواهد شد.

برای بلیچینگ دندان به چند جلسه درمانی نیاز است؟

معمولا بیلیچینگ دندان در مطب با یک جلسه ی درمانی در طی دو ساعت انجام می پذیرد. با این وجود بسته به شرایط بیمار و میزان لکه های دندانی ممکن است به یک جلسه مجدد برای بیلیچینگ در مطب و یا درمان تکمیلی بلیچینگ در منزل نیاز باشد.

میزان سفید شدن دندان ها بعد از بیلیچینگ دندان چقدر است؟

میزان قطعی برای سفید شدن دندان ها بعد از بیلیچینگ دندان نمی توان اعلام کرد چرا که بسته به میزان بد رنگی دندان و جنس دندان بیمار ممکن است دندان ها از یک تا چند درجه تغییر رنگ کند.

بعد ازبلیچینگ دندان، تا چه زمانی دندان ها سفید می ماند؟ 

با توجه شما به توصیه ها و مراقبت های پس از درمان و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان و نوع تغذیه شما دوام و ماندگاری سفیدی دندان شما متغیر خواهد بود. اما لازم است برای تثبیت سفیدی دندان، هر چند وقت یکبار درمان بلیچینگ دندان را تکرار کنید. این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنی های رنگدانه دار کمک میکند دندان ها به مدت طولانی تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان ها به صورت دایمی سفید بمانند.

چه کارهایی را قبل از بیلیچینگ دندان باید انجام دهیم؟

برای انجام بلیچینگ دندان بهتر است جهت ترمیم پوسیدگی ها و جرمگیری به دندانپزشک مراجعه کنید تا نتیجه بهتری از درمان سفید کردن دندان ها حاصل شود. در نظر داشته باشید که بیلیچینگ کردن دندان های کامپوزیت  شده و یا لمینیت سرامیکی دندان، روکش های دندانی دیگر و پرکردگی ها تاثیری نخواهد داشت.

آیا بیلیچینگ دندان برای دندان ها ضرر دارد؟

خیر، طبق تحقیقات صورت گرفته در سالهای اخیر، بیلیچینگ دندان، کم عارضه ترین و بی خطر ترین روش برای سفید کردن دندان هاست.

آیا نور دستگاه بیلیچینگ دندان ضرر دارد؟

از نظر پزشکی، تمامی نورهایی که به صورت مستقیم به چشم تابانده می شود، می تواند خطراتی را در پی داشته باشد. اما نوری که در دستگاه بیلیچینگ در مطب دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، هالوژن های متمرکز شده و بی خطر هستند. البته توصیه می شود برای اطمینان بیشتر از عینک های مخصوص در حین درمان استفاده شود.

آیا بیلیچینگ دندان در دوران بارداری مضر است؟

به دلیل استفاده از مواد شیمیایی  در تمامی روش های سفید کردن دندان، توصیه می شود درمان بیلیچینگ دندان قبل از اقدام به بارداری و یا بعد از دوران بارداری انجام شود.

آیا بیلیچینگ دندان به مینای دندان آسیب می زند؟

 اگر تغییر رنگ دندان و لکه های دندانی در لایه های عمیق مینای دندان اتفاق افتاده باشد، ممکن است دندانپزشک شما درمانی تکمیلی تجویز کند. در غیر این صورت بلیچینگ دندان بدون هیچ آسیبی به مینای دندان، قابل انجام است. اگر در برخی موارد در لایه‌های سطحی مینای دندان تغییر رنگ رخ داده باشد برای نتیجه بهتر در بلیچینگ ابتدا مایکروابرژن و سپس بلیچینگ صورت می‌گیرد. در مایکروابرژن سطح مینای دندان به مقدار خیلی کمی با خمیرهای ساینده مخصوصی تراشیده می‌شود تا بدرنگی‌های سطحی دندان حذف شوند. 

بیلیچینگ دندان برای چه کسانی مناسب می باشد؟

به طور کل همه افراد می توانند برای سفید کردن دندان های خود از روش بلیچینگ استفاده نمایند. البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، سفید کردن دندان موثر واقع نشود. دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می کند که بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع این روش بیشتر برای افرادی که دندان های سالم دارند و قصد سفید تر و درخشان تر کردن دندان های خود را دارند، کاملا مناسب است.

کدام روش بلیجینگ بهتر است؟

ماده ای که برای بلیچینگ در مطب استفاده می شود ترکیبی از آب اکسیژنه به نام هیدروژن پرکسید است .

از این مواد به عنوان استارتر یا آغازگر استفاده می شود تا روند درمان را شروع کنند و پس از آغاز درمان هوم بلیچینگ به عنوان تثبیت نهایی درمان به کار می رود. دندانپزشک با توجه به رژیم درمانی مخصوص شما ممکن است از غلظت های کمتر بلیچ خانگی (حدود 12%) تا غلظت های بالاتر ( حدود 20%) استفاده کند . غلظت بالاتر سرعت درمان را بیشتر می کند اما ممکن است حساسیت دندانی بیشتری هم ایجاد نماید.

سفید کردن دندان با جرمگیری چه تفاوتی دارد؟

در جرمگیری دندان ها، جرم ایجاد شده روی سطح دندان و رنگدانه های خارجی که روی دندان ها چسبیده شده اند با کمک وسایل اولتراسونیک از دندان کنده می شوند و سطح دندان با کمک برس و خمیر مخصوص تمیز می شود. بنابراین جرمگیری بافت داخلی دندان را روشن نمی کند.برخلاف آن، فرآیند سفید کردن دندان مشابه قرار دادن لباس های سفید در وایتکس است که پس از مدتی چرک مرده شده اند. مواد سفید کننده به داخل دندان نفوذ می کنند و بافت داخلی آن را سفید می کنند.

آیا بلیچینگ دندان رنگ دندان هایی که دارای روکش هستند را هم تغییر می‌دهد؟

خیر بلیچینگ دندان قادر به تغییر رنگ روکش دندان و دندان های ترمیمی نیست و فقط می‌تواند تغییر رنگ دندان های طبیعی را بین ببرد.

دکتر مهناز ارشد، متخصص پروتز و ایمپلنت و زیبایی، استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید