عمر لمینیت دندان چقدر است

عمر لمینیت دندان چقدر است؟!

اسفند ۱۶, ۱۴۰۱ ۸:۰۹ ق٫ظ

لمینیت دندان

لمینیت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی برای افرادی است که به دنبال ترمیم یا اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینیت‌ها می‌توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند افراد ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ها، تا سالیان سال پابرجا خواهد بود. این مقاله حاوی اطلاعات و نکاتی در خصوص لمینیت دندان است و خواندن آن برای افرادی که تصمیم به انجام لمینیت دندان دارند می‌تواند مفید باشد.

لمینیت دندان چیست؟

لمینیت یا ونیر سرامیکی یک لایه نازک از جنس سرامیک مرغوب است که به منظور زیبایی لبخند و یا ترمیم برخی از عیوب ظاهری دندان‌ها به صورت اختصاصی بر اساس قالب تهیه شده از دندان‌های شخص ساخته و روی دندان‌ها نصب می‌شود. این ونیر دندان توسط یک متخصص پروتز و زیبایی دندان به سطح جلوی دندان‌ها متصل می‌شود.

لمینیت دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

لمینیت های سرامیکی برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قادرند مشکلات زیادی را برطرف ‌کنند. برخی از مهم‌ترین عیوب و مشکلات دندان که با کمک لمینیت‌ها برطرف می‌شوند عبارتند از:

  • دندان های ترک خورده
  • لب پر شدن دندان
  • تغییر رنگ دائمی دندان که با روش‌های محافظه‌کارانه مانند بلیچینگ دندان برطرف نمی‌شود. در این مواقع لمینیت دندان بسیار کاربردی‌تر از روش‌هایی مانند ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان است.
  • وجود بافت عجیب و غیر طبیعی دندان (مانند فرورفتگی یا برآمدگی روی سطح جلوی دندان‌ها)
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کج بودن جزئی برخی از دندان‌ها
  • و…

طرح لبخند با لمینت دندانی

چه کسانی کاندید مناسبی برای لمینیت دندان هستند؟

کسانی که دارای عیوب ظاهری دندانی هستند می‌توانند با مشورت گرفتن از یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی زیبایی اقدام به نصب لمینیت ونیر دندانی کنند. افرادی که چنین کاری می‌کنند باید حتما بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و تمامی دندان‌های دائمی آن‌ها در آمده باشد.

حتما بخوانید:لمينيت هاي دنداني چگونه طراحی و ساخته می شوند؟

در چه شرایطی نباید دندان‌ها را لمینیت کرد؟

یک متخصص پروتز و زیبایی خوب قادر است تقریباً هر نقص ظاهری در سطح دندان‌ها را با کمک لمینیت‌ دندان برطرف کند. با این حال اگر دندان شما دارای مشکلات ساختاری جدی باشد ابتدا متخصص پروتز آن‌ها را برطرف یا ترمیم میکنید تا بتوانید اقدام به نصب لمینیت دندان کنید. شکستگی شدید و پوسیدگی دندان از جمله مشکلاتی هستند که باید پیش از لمینیت دندان برطرف شوند. دندانهایی که ترمیم های وسیع کامپوزیت یا پوسیدگی وسیع هستند و یا عصب کشی شده اند را نمیتوان لمینیت کرد.

نصب لمینیت به چند جلسه نیاز دارد؟

نصب لمینیت دندان  نیازمند 2 جلسه است و در کل، این فرآیند معمولاً سه هفته به طول می انجامد. شما و دندانپزشک زیبایی در مشاوره اولیه درباره جزئیات طرح درمان و نصب لمینیت ها صحبت خواهید کرد بنابراین جزئیات کامل و دقیق این فرآیند را در جسله ی ویزیت از زبان دندانپزشک خود خواهید شنید.

دو مرحله مهم نصب لمینیت کدامند؟

مهم نصب لمینیت

مرحله اول

در بیشتر موارد نیاز است که سطح بیرونی دندان ها مختصر تراشی داده شود. زیرا اگر بدون انجام این‌کار ونیر ها را نصب کنیم، دندان برجسته و ضخیم خواهد بود و نمای لبخند شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، البته امروزه با امکان ساخت لمینیت‌های بسیار نازک به ضخامت کنتاکت لنز، تراش مینا بسیار مختصر و در حد چند دهم میلی‌متر است. سپس از سطح قدامی دندان شما قالب گرفته می‌شود تا از روی آن‌ها لمینت‌ها در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شود.

مرحله دوم لمینت دندان

از آنجا که چند هفته طول خواهد کشید تا لمینیت نهایی آماده شود، دندانپزشک زیبایی از ونیر‌های موقت جهت پوشاندن دندان استفاده خواهد کرد. این ونیر‌ها تا زمان آماده شدن لمینیت‌ها و نصب آن‌ها روی دندان شما باقی می‌ماند.

مرحله دوم

پس از ساخته شدن لمینیت‌ها، نوبت به نصب آن‌ها می‌رسد. طی یک جلسه ونیرهای موقت برداشته می‌شوند و بلافاصله لمینیت‌ها ی ساخته شده توسط لابراتواربعد از آماده سازی سطح داخلی آن‌ها و سطح بیرونی دندان ها با کمک سمان مخصوص روی دندان‌ها نصب می‌شوند.

حتما بخوانید:لمینیت های سرامیکی جهت اصلاح خط لبخند

مزایای لمینیت دندان چیست؟

لمینیت های سرامیکی به افرادی که از ظاهر دندان های خود رضایت کافی را ندارند، چندین مزیت عالی ارائه می دهد که در طول 2 مرحله می توانند دندان های زیبا و بی نقص را داشته باشند و از لبخندشان لذت ببرند. برخی از مهم‌ترین فواید و مزایای لمینیت دندان که باعث شده افراد زیادی را به انجام این درمان زیبایی روی بیاورند عبارتند از:

  • لبخند افراد را در کمترین زمان ممکن بهبود می‌بخشد.

یکی از سریع‌ترین راه‌هایی که با کمک آن می‌توان لبخند افراد را بهبود بخشید قطعا کمک گرفتن از لمینیت دندانی است. لمینیت های سرامیکی یا همان لمینیت دندان برعکسِ درمان‌هایی مانند ارتودنسی دندان که بسیار طولانی است، دقیقا بعد از نصب شدن، لبخند افراد را به شکل چشمگیری تغییر می‌دهد. به عبارتی افراد تنها با دو مرتبه مراجعه به مطب متخصص پروتز و زیبایی، به راحتی و برای یک مدت طولانی صاحب یک لبخند زیباتر، سفیدتر و درخشان‌تر خواهند شد.

  • دقیقا متناسب با دندان‌های شما طراحی و ساخته می‌شود و بسیار طبیعی است.

یکی از مهم‌ترین مزایای لمینیت دندان منحصر به فرد بودن آن است. یعنی طوری طراحی و ساخته می‌شود که متاسب با شکل، رنگ و ویژگی‌های دندان‌های طبیعی است. همین مساله موجب می‌شود که لمینیت‌ها پوسته‌هایی بسیار طبیعی به نظر برسند. یعنی  در عین اینکه لبخند افراد را بهبود می‌بخشند اما کسی آن‌ها را غیرطبیعی نمی‌بیند.

بهبود لبخند با لمینت

  • در برابر لکه و رنگ پذیری مقاوم است.

لمینیت دندان یک مزیت بسیار شگفت انگیز و عالی دارد. عدم متخلخل بودن این ونیر، باعث شده تا در برابر رنگ‌پذیری یا تغییر رنگ مقاوم باشد. به این معنی که با خوردن مواد غذایی رنگی دچار تغییر رنگ نمی شود. و این بدان معنی است که لمینیت‌ها رنگ مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند شراب قرمز، انواع توت‌های رسیده، سس گوجه فرنگی و سایر مواردی که رنگ زیادی دارند را به خود جذب نمی‌کند. در حقیقت، پرسلن ونیر به قدری مقاوم در برابر رنگ‌پذیری است که می‌توان از آن به عنوان یک روش سفید کننده دائمی دندان‌ها استفاده کرد.

در مقابل، کامپوزیت ونیر یک لایه متخلخل است که رنگ مواد غذایی می‌تواند باعث تغییر رنگ آن شود. در صورت مراقبت از لمینیت‌ها، آن‌ها تا سالیان سال بدون تغییر رنگ باقی خواهند ماند.

نمای لیمنت دندان در برابر نورلمینت دندان از زاویه ای دیگر

  • در برابر نور رفتاری مشابه با مینای دندان دارد.

برخلاف بسیاری از انواع ونیرهای دندانی، لمینیت دندان به دلیل داشتن ویژگی‌ها و ساختاری بسیار مشابه با مینای دندان، نور را دقیقا مانند مینا منعکس می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که لمینیت دندان طبیعی به نظر برسد.

در چه صورت لمینیت دندان جایگزین خوبی برای ارتودنسی دندان است؟

ارتودنسی دندان شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به اصلاح ناهماهنگی‌ها و عدم تراز فکین و دندان‌ها می‌پردازد. این شاخه قادر است تقریبا اغلب مشکلاتی که باعث کج و ناصاف شدن دندان‌ها می‌شود را برطرف کند. بستن فاصله بین دندان ها و یا صاف کردن دندان‌های کج، دو مشکل رایج ارتودنسی هستند که با کمک یک متخصص ارتودنسی برطرف می‌شوند.

با این حال، اگر فاصله بین دندان ها کم باشد و دندان‌ها به صورت جزئی کج باشند می‌توان به جای ارتودنسی، اقدام به نصب ونیر دندان و یا لمینیت دندان کرد. از همین رو به لمینیت دندان ارتودنسی سریع هم گفته می‌شود. زیرا با صرف حداقل زمان و هزینه کمتر، زیبایی را به لبخند افراد برمی‌گرداند.

حتما بخوانید: درمان نامرتبي دندانها، ارتودنسي، كامپوزيت ونير يا لمينيت ؟

برای مراقبت از لمینیت‌ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

لمینیت دندان مشابه دندان‌های طبیعی نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان است. چنانچه به صورت روزانه دندان‌های خود را مسواک بزنید و هرشش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید قادر خواهید بود بیش از 15 سال بدون هیچگونه مشکلی لمینیت‌های خود را حفظ کنید. سایر اصول نگهداری و مراقبت از لمینیت دندان عبارتند از:

  • برای جلوگیری از تحلیل لثه، دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید. زیرا اگر بیش از حد مسواک بزنید لثه دچار تحلیل شده واز لمینیت دندان فاصله می‌گیرد.
  • از یک خمیردندان حاوی فلوراید برای شستن دندان‌های خود کمک بگیرید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر ورزش‌های تهاجمی مانند والیبال، بیسبال، فوتبال و مخصوصا ورزش‌های رزمی انجام می‌دهید یا در طول شب دندان قروچه دارید از نایت گارد استفاده کنید.
  • از جویدن غذاهای سخت، ترد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند خودداری کنید.
  • اگر احساس می‌کنید لمینیت دندان شما آسیب دیده، شل شده یا شکسته است، حتما در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

قبل و بعد لمینت دندانی

طول عمر و ماندگاری لمینت‌ها چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب، این ونیرها می‌توانند تا 20 سال مستحکم و سالم بمانند. آنها در نهایت به دلیل تغییراتی که  در طی زمان متوجه دندان‌‌ها و لثه‌ها می‌شود، نیاز به تعویض دارند. اگر پوشش لمینیتی دندان شکسته شود یا به هر نحو دیگری آسیب دیده باشد، به دلیل اینکه به ندرت قابل تعمیر هستند، معمولاً نیاز به تعویض کامل دارد.

چگونه طول عمر لمینیت دندان خود را طولانی تر کنیم؟

اگر مواظب لمینیت های دندان خود نباشید، لمینیت دندان شما فرسوده خواهد شد. در اینجا چند نکته برای نگه داشتن طولانی مدت لمینیت های سرامیکی آورده شده است:

  • از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. اگر سعی می کنید با دندان های خود چیزهایی را باز کنید یا مواد غیرغذایی را گاز بزنید، ممکن است لمینیت دندان شما ترک بخورد و بشکند.
  • از دخانیات تا جای ممکن خودداری کنید.
  • برای معاینات هر شش ماه منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • روزانه  از مسواک، نخ دندان و واتر جت استفاده کنید.  لمینیت، دندان های شما را از نخ دندان کشیدن بی نیاز نمی کند. نخ دندان لثه های شما را به شکلی عالی نگه می دارد و می تواند شما را در برابر بیماری لثه که باعث ایجاد شکاف بین لثه ها و لمینیت شما شود و یا از ایجاد پوسیدگی، محافظت کند.
  • اگر دندان قروچه دارید، هنگام فعالیت های فکری و در شب از یک محافظ دندان یا نایت گارد استفاده کنید. استفاده از نایت گارد می تواند به جلوگیری از شکستگی لمینیت سرامیکی شما کمک کند و آنها را برای مدت طولانی به شکل عالی نگه دارید.
  • از یک مسواک با زیری متوسط و خمیردندان بدون مواد ساینده استفاده کنید.
  • خوردن غذاهای سفت، شکستن پوست آجیل و تخمه و همچنین عاداتی مانند جویدن یخ، همانگونه که دشمن سلامتی دندان های طبیعی می باشند، باعث آسیب به لمینیت های سرامیکی می شوند. پس بهتر است برای افزایش دوام لمینیت های دندان خود این کار ها را انجام ندهید.

انجام لمینیت دندان از زاویه ای دیگر انجام لمینیت دندان  

پیامد های عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از انجام لمینیت دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، می تواند موجب ایجاد بیماری های لثه و پوسیدگی دندان شود. در صورتی که لثه دچار بیماری شود، ممکن است عقب نشینی کند و این اتفاق سبب ایجاد فاصله بین دندان ها و لمینیت دندان می شود که ظاهر ناخوشایندی خواهد داشت. همچنین فاصله ایجاد شده بین دندان ها و لثه، محلی برای تجمع باکتری ها و پلاک ها و در نتیجه پوسیدگی دندان می شود. در صورتی ک دندان زیر لمینیت دندان دچار پوسیدگی شود، دیگر قابلیت نگهداری لمینیت را نخواهد داشت و استحکام و ماندگاری لمینیت ها، کاهش می یابد.

 

چگونه متوجه شویم لمینیت دندانمان نیاز به تعویض دارد؟

در صورت عدم رعایت نکات و مراقبت های بعد از لمینیت دندان، در مدت زمان کم تری نیاز به تعویض لمینیت های دندان خود خواهید داشت. هنگام نصب مجدد لمینیت سرامیکی، تنها در صورتی که دندان زیر لمینیت دچار پوسیدگی شده باشد، نیاز به انجام زیر سازی های لازم و برداشتن کامل پوسیدگی ها خواهید داشت، در غیر اینصورت نیاز به انجام زیر سازی ندارید. در ادامه به توضیح مواردی که باعث می شوند تا بیمار نیاز به تعویض لمینیت دندان خود داشته باشد، می پردازیم:

آسیب به لمینیت

اگر لمینیت سرامیکی دچار لب پر شدگی، شکستگی و ترک شود، باید برای تعویض آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

در موارد پوسیدگی دندان نیاز به برداشت لمینیت نیست و از پشت دندان ترمیم انجام می شود.

سوالات متداول

فرآیند تعویض لمینیت دندان چگونه است؟

فرآیند تعویض لمینیت دندان، درست همانند نصب اولیه آن انجام می شود، با این تفاوت که دیگر نیاز به تراش مجدد مینای دندان وجود ندارد و لمینیت جدید پس از قالب گیری دندان و ساخته شدن در لابراتوار، بر روی دندان نصب می شود.

چند وقت یکبار نیاز است تا لمینیت دندان تعویض گردد؟

در صورت انجام مراقبت های لازم به صورت اصولی، لمینیت دندان می تواند تا 10الی20 سال ماندگاری داشته باشد، مگر اینکه تحت تاثیر عواملی مانند سن و یا آسیب به آن ها، مجبور به تعویض لمینیت دندان، شویم.

آیا لمینیت سرامیکی دندان یک روش دائمی می باشد؟

لمینیت دندان دائمی نمی باشد و همانگونه که در این مطلب اشاره کردیم، در صورت انجام مراقبت های لازم تا مدت زمان طولانی به صورت مطلوب و رضایت بخشی بر روی دندان های شما باقی می ماند.

فرق کامپوزیت و لمینیت دندان چیست؟

اولین فرق کامپوزیت و لمینیت دندان در جنس آنها است، لمینیت سرامیکی از جنس سرامیک و کامپوزیت از جنس پلیمر است که در ادامه برخی از تفاوت های لمینیت و کامپوزیت را خواهید خواند.

  • جنس ماده
  •  زمان مورد نیاز برای ساخت لمینیت سرامیکی حدود سه هفته است.
  • زمان مورد نیاز برای ساخت کامپوزیت ونیر یک جلسه است.
  • نیاز به تراش و قالب گیری (لمینیت سرامیکی)
  • عدم نیاز به تراش و قالبگیری(کامپوزیت ونیر)
  • نیاز به پالیش در فاصله های زمانی یکسال یا بیشتر (کامپوزیت ونیر)
  • عدم امکان ترمیم و نیاز به تعویض در صورت لب پری(لمینیت سرامیکی)
  • امکان ترمیم در صورت لب پری (کامپوزیت ونیر)
  • طول عمر لمینیت دندان از کامپوزیت ونیر بیشتر است.
  • لمینیت دندان ثبات رنگ بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد و رنگ پذیر نیست.

لمینیت دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟

پاسخ به این سوال بیش از هر چیز به انتخاب شما وابسته است. مراجعین بسیاری پس از حضور در کلینیک های دیگر برای کامپوزیت دندان دچار مشکل شده اند. متاسفانه انتخاب نادرست دندانپزشک به خاطر قیمت کمتر و یا شرایط های ویژه ای که برای جذب مشتری میگذارند، باعث شده که تعداد کامپوزیت های ناموفق زیاد شود. بو گرفتن دهان، غیر طبیعی شدن دندان ها بعد از کامپوزیت، استفاده از جنس نامرغوب و عدم ظرافت مشکلاتی است که ایجاد خواهد شد. پیشنهاد ما این است که حتما و حتما به سراغ متخصص بروید. از سپردن دندان هایتان به افراد غیرمتخصص خودداری کنید. چرا که هزینه نهایی خراب شدن دندان هایتان بیشتر خواهد بود. بنابراین برای انتخاب درمان زیبایی دندان، حتما به نظر متخصص تان گوش کنید. چرا که جزییات صورت و سلامت دندان ها در انتخاب نوع درمان تاثیرگذار است. با انتخاب دندانپزشک متخصص و مشورت با او در نهایت میتوانید از سلامت و زیبایی دندانهایتان در کنار هم لذت ببرید.

علت تفاوت قیمت لمینیت دندان در دندانپزشکی ها چیست؟

تعرفه های درمان تخصصی قطعا بالاتر از درمان عمومی خواهد بود، همچنین متریال مورد استفاده ، دقت و کیفیت در ساخت در لابراتوار و شفافیت و فرم دادن به لمینیت مواردی هستند که قیمت لمینیت دندان را مشخص می کنند.

آیا بیماران دارای ناهنجاری فکی می توانند از لمینیت استفاده کنند؟

از آنجا که ناهنجاری فکی نیاز به درمان هایی مانند جراحی فک و ارتودنسی دارند، امکان استفاده از لمینیت دندان برای آن ها محدود می باشد مگر اینکه ناهنجاری جزئی باشد که بتوان با کمی تراش از آن استفاده کرد.

آیا لمینیت دندان را می توان برداشت؟

لمینیت دندان امکان تعویض دارد ولی به دلیل تراشی که روی دندان داده شده باید مجدد لمینیت شود.

آیا با وجود پروتز متحرک امکان لمینیت دندان وجود دارد؟

خیر امکان آن نیست، مگر اینکه به جای استفاده از پروتز، از ایمپلنت استفاده کنید و سپس باقی دندان ها را بتوان لمینیت کرد.

آیا بعد از لمینیت دندان، دندان ها حساس می شوند؟

حساسیت دندان ها در برخی از موارد پس از درمان لمینیت، کاملا عادی و مانند دیگر درمان های ساده دندانپزشکی است، اما بعد از مدت کوتاهی با مصرف خمیر دندانهای ضد حساسیت برطرف می شود.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *