لمينيت هاي دنداني چگونه طراحی و ساخته می شوند؟

آذر ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۱ ق٫ظ

لمینیت های سرامیکی مواد شیشه ای مانندی از جنس سرامیک هستند که به صورت گسترده برای بازسازی لبخند و طرح لبخند استفاده می شوند.

لمینیت سرامیکی چه کاربردهایی دارد؟

این روش می ‌تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • اصلاح دندان‌ های بد رنگ
  • اصلاح دندان‌ های دارای لکه
  • اصلاح دندان‌ های شکسته
  • اصلاح دندان ‌های لب پر شده و ترک خورده
  • اصلاح فواصل دندانی
  • اصلاح به هم ریختگی های دندانی
  • اصلاح کوتاهی و بلندی دندان ها

لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی ‌شود؟

افراد زیر در انتخاب این روش باید دقت بیشتری داشته باشند:

  • کسانی که دارای دندان‌ قروچه هستند.
  • کسانی که دارای پوسیدگی‌های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری‌ های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نامرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات فکی هستند.

این افراد با مشورت متخصص دندانپزشک می‌ توانند در ابتدا برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت رفع آن ها برای استفاده از ونیر پرسلن اقدام کنند. در برخی از مواقع نیز راهکارهای بهتری به آن ها پیشنهاد خواهد شد.

مزایای لمینیت های سرامیکی

لمینیت های سرامیکی چه مزایایی دارند؟

از مزایا و فواید لمینیت سرامیکی در دندانپزشکی می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

لمینیت سرامیکی به سادگی می ‌تواند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است. پرسلن ونیر در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می ‌باشد. البته باید بدانید که همانند دندان‌های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آن ها وجود دارد. متریال خاص به کار رفته در این ونیرها آن را در برابر تغییر رنگ زود هنگام مقاوم می ‌کند؛ بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی ‌دهند. متریال به کار رفته در آن به گونه‌ ای است که به ‌راحتی می‌ تواند نور را بازتاب دهد و شفافیت خوبی داشته باشد و مشابه با دندان‌ های طبیعی می‌ باشد. نصب پرسلن ونیر روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می‌ تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

در چه صورت لمینیت دندان جایگزین خوبی برای ارتودنسی دندان است؟

ارتودنسی دندان شاخه ‌ای از دندانپزشکی است که به اصلاح ناهماهنگی‌ ها و عدم تراز فکین و دندان‌ها می ‌پردازد. این شاخه قادر است تقریبا اغلب مشکلاتی که باعث کج و ناصاف شدن دندان ‌ها می ‌شود را برطرف کند. بستن فاصله بین دندان ها و یا صاف کردن دندان‌ های کج، دو مشکل رایج ارتودنسی هستند که با کمک یک متخصص ارتودنسی برطرف می ‌شوند. با این حال، اگر فاصله بین دندان ها کم باشد و دندان ‌ها به صورت جزئی کج باشند می‌ توان به جای ارتودنسی، اقدام به نصب لمینیت دندان کرد. از همین رو به لمینیت دندان ارتودنسی سریع هم گفته می‌ شود. زیرا با صرف حداقل زمان و هزینه کمتر، زیبایی را به لبخند افراد برمی‌ گرداند.

نصب لمینیت های سرامیکی دندان به چند جلسه نیاز دارد؟

  • معمولاً انجام این روش به دو الی سه جلسه با فاصله زمانی حدود دو هفته نیاز دارد.
  • در جلسه اول بررسی می‌ شود که آیا فرد کاندیدای مناسبی برای این روش هست یا خیر، سپس وضعیت سلامت دهان و دندان او مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وجود پوسیدگی‌ های دندان و بیماری‌ های فعال لثه از مواردی هستند که باید قبل از نصب لمینیت درمان شوند.
  • پس اگر بیمار با چنین مشکلاتی رو به ‌رو باشد، با توجه به شدت و تعداد دندان‌ های آسیب دیده باید جلساتی را برای درمان آن ها به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه داشته باشد.
  • اگر این موارد وجود نداشتند، بیمار به کمک متخصص دندانپزشک می ‌تواند پاسخ سؤالات خود در خصوص لمینیت سرامیکی را به دست آورده و در خصوص رنگ لمینیت با ایشان مشورت داشته باشد.
  • در نهایت یک جلسه به آماده سازی دندان و قالب گیری پرداخته می ‌شود.
  • این قالب به لابراتوار ارسال شده و بعد از دو تا سه هفته بعد بیمار باید مجدداً به مطب دندانپزشک مراجعه کند. در این مدت زمان شاید نیاز به استفاده از روکش موقت دندان باشد که در مطب و یا توسط لابراتوار برای بیمار ساخته و نصب می شود.
  • در جلسه بعدی که جلسه ی آخر و زمان تحویل لمینیت ها می باشد بیمار برای نصب لمینیت سرامیکی به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه می ‌کند. در این مرحله از درمان لمینیت ‌های سرامیکی از نظر رنگ و سایز مورد بررسی قرار می‌ گیرند. در صورتی که در ساخت آن ها مشکلاتی وجود داشته باشد، باید لمینیت مجدداً برای اصلاح به لابراتوار ارسال شود. در نتیجه یک جلسه دیگر به درمان اضافه می ‌گردد.

در ادامه به توضیحات دقیق تر و جامع تری در خصوص مراحل انجام لمینیت های سرامیکی می پردازیم.

نحوه آماده سازی دندان قبل از لمینیت دندان

دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد

برای شروع، ابتدا باید طراحی لبخند انجام شود. و پس از آنالیز وضعیت دندانها، صورت، لبها و خط لبخند بررسی و انالیز شود. سپس دندانها در صورت نیاز آماده سازی میشود. دندانهایی که دچار بیرون زدگی و چرخش هستند نیاز به اصلاح دارند.

فاصله بین دندان ها

اگر چه مقدار تراشیدن مینا در صورت نیاز بین 0.3 تا 0.5 میلیمتر می باشد. همچنین اگر دندان دچار پوسیدگی شده باشد، بخشهای پوسیده دندان نیز برداشته میشود.

قالب گیری جهت ساخت لمینیت دندان

پس از تراش اولیه و آماده سازی دندان ها؛ تری مناسب با ماده قالبگیری مورد نظر پر می‌شود و در دهان در تماس با دندان‌ها قرار داده می‌شود، چند دقیقه باید منتظر ماند تا ماده سفت شده و شکل خود را حفظ کند، سپس تری از دهان خارج می‌شود.

لمینت دندان برای دندان های کج

قالب به‌ دست ‌آمده به لابراتوارفرستاده می‌شود تا از آن برای ساخت لمینیت استفاده شود؛ معمولاً حدود دو الی سه هفته طول می‌کشد تا لمینیت ها آماده شوند.

استفاده از نخ زیر لثه ای

استفاده از نخ زیر لثه ای برای لمینت

در بسیاری از موارد دندانپزشک تراشیدن دندان را تا لبه های دندان و اندکی زیر لثه انجام می‌دهد؛ در چنین شرایطی احتمالاً برای قالب ‌گیری دقیق باید از نخ زیر لثه ای استفاده شود تا هنگام قالب گیری، لثه کامل کنار زده شده و دقیقاً شکل لبه های دندان در خمیر قالبگیری نمایان شود.

برای این منظور نخ در اطراف دندان قرار گرفته و به زیر لثه هل داده می‌شود، سپس درست پیش از قالب ‌گیری، دندانپزشک نخ را برمی‌دارد چون علیرغم برداشته شدن نخ، تا مدتی لثه از دندان دور می‌ماند و می‌توان کار قالب‌ گیری را انجام داد؛ بنابراین میتوان ماده قالب گیری را کمی زیر دندان نیز فشار داد تا تمامی سطح دندان را در بر بگیرد.

بعد از آماده سازی دندان ها و قالبگیری، لمینیت های سرامیکی توسط لابراتوار های مخصوص با تکنولوژی پیشرفته ساخته میشوند.

تکنولوژی کدکم جهت ساخت لمینیت و ونیرهای سرامیکی

CAD/CAM

تکنولوژی کدکم جهت ساخت لمینیت

 

توسط اسکنر داخل دهانی اسکن در دهان از دندانها و یا توسط اسکنر لابراتواری اسکن از کست های گچی تهیه می شود. پس از اسکن های مخصوص از قالب تهیه شده ساخت لمینیت ها توسط دستگاه کد کم آغاز میشود. کد کم دندانپزشکی تکنولوژی ویژه ای است که به وسیله تصاویر سه بعدی انواع رستوریشن دندانی با آن ایجاد می شود. با ورود تکنولوژی کد کم به دنیای دندانپزشکی و دندانسازی تحولی اساسی در این زمینه رخ داده است. فناوری کدکم منجر به تحولی مثبت در دندانپزشکی بخصوص برای دندانپزشکی زیبایی شده است. کد CAD مخفف Computer Aided Design طراحی بوسیله کامپیوتر و کم CAM computer Aided manufacturing مخفف ساخت به کمک کامپیوتر است. سیستم کم (CAM) سیستمی نرم افزاری است که با محاسبات دقیق و دقت بالا جهت انتخاب مواد و کنترل ساخت استفاده شده که حد واسط برنامه کد ( CAD ) و دستگاه تراش است.

چه نوع پروتزهایی با این دستگاه ساخته میشود؟

به جرات می توان گفت که امروزه با دستگاه بسیار پیشرفته کدکم انواع پروتز ها را میتوان ساخت، حتی دست دندان کامل را به طور خلاصه پروتزهای زیر توسط این دستگاه قابل ساخت است:

  • روکش های زیرکونیا
  • پروتز های ایمپلنت
  • روکش های فلز سرامیک (PFM )
  • بریج های زیرکونیا یا PFM
  • اینله و آنله سرامیکی
  • لمینیت سرامیکی
  • انواع روکش های ای مکس و گلاس سرامیک
  • انواع روکش های موقتی
  • ساخت انواع اباتمنت های ایمپلنت
  • پروتزهای متحرک، دست دندان و پارسیل

 

نحوه ساخت لمینیت سرامیکی

نحوه ساخت لمینت سرامیکی

لیتیوم دی سیلیکات  یکی از مواد ساخت لمینیت های سرامیکی هستند. درواقع یک ماده تقویت شده سرامیکی هستند که توسط سیستم های CAD/CAM هم ساخته میشوند. لیتیوم دی سیلیکات ها به عنوان بلوک هایی در حالت پیش کریستالیزه که حاوی هسته های متاسیلیکات لیتیوم و دی سیلیکات هستند داخل دستگاه قرارا میگیرند. با کاهش مقاومت خمشی آن به 30 ± 130 مگاپاسکال شکل گیری آن به صورت پوسته های لمینیت انجام میگردد. سپس سرامیک داخل کوره در دمای 85 درجه تبلور مجدد می شود و برای 20تا 25 دقیقه در طی این روش دی سیلیکات لیتیوم متبلور می شود و شفافیت نهایی به دست می آید. مقدارکریستال ها و استحکام خمشی تا 70 درصد در حجم افزایش می یابد. در این مرحله، لمینیت های به دست آمده ممکن است ایده آل نباشد.

پودر گذاری

پودر گذاری برای لمینت

در مرحله پودر گذاری، به صورت دستی با روش پودرگذاری کاسپ های دندانی لاین اکسس های های سطح لبیال، باکال و لایه ترنسلسنسی در قسمت انسیزال لمینیت ها شکل داده میشود و بار دیگر به داخل کوره با دمای پایین تر میرود.

دندان های لمینت شده

 

نحوه سمان لمینیت ها

نحوه سمان لمینیت ها

 

نحوه سمان با Choice 2:

آماده سازی لمینیت:

1-  پرسلن (لمینیت) به مدت 90 ثانیه با اسیدهیدروفلوریک 5% اچ میشود.

2-  سپس با آب شسته و به آرامی توسط پوار هوا خشک میشود.

3-  Bis-Silane A,B ترکیب شده و داخل لمینیت ها به آن آغشته میشود و پس از30 ثانیه با پوار هوا مجدد خشک میشوند.

آماده سازی دندان ها:

1-  سطح دندان ها تمیزشده و به مدت 15 ثانیه اچ میشوند.

2-  به آرامی شسته و به خشک میشوند.

3- دندان ها آغشته به All-Bond  میشوند و پس از 10 ثانیه مجدد با پوار هوا خشک میشوند. سپس 10 ثانیه لایت مشوند.

سمان کردن:

سطح داخلی لمینیت ها به یک لایه بسیار نازک از Porcelain Bond آغشته میشوند و
سمان choice 2 داخل لمینیت ها تزریق میشود پس از قرار گیری لمینیت ها بر روی دندان ها 3ثانیه لایت انجام میشود و سمان های اضافی برداشته و سپس به مدت 40 ثانیه مجدد لایت میشوند.

مدت زمان مورد نیاز برای جلسه اول که شامل معاینه، انتخاب رنگ، قالب گیری و آماده سازی دندان است در حدود 1 ساعت و نیم الی 2 ساعت زمان می‌برد.

جلسه دوم که شامل نصب لمینت‌ها است، بسته به تعداد واحدهای دندانی که قرار است لمینت بر روی آنها نصب شود، ممکن است بین 3 الی 4 ساعت زمان ببرد.

نتیجه نهایی کار:

نتیجه نهایی دندان لمینت شده

 

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *