جراحی زیبایی لثه

لیفت لثه!!! آیا امکان پذیر است؟

اسفند ۱۶, ۱۴۰۱ ۹:۱۶ ق٫ظ

وضعیت لثه در هر کسی متفاوت است، برخی لثه شان بلند است و برخی دیگر لثه های کوتاهی دارند و برخی ارتفاع لثه شان در حد متوسط است. همچنین در بسیاری از افراد خط لثه ناهم تراز و بالا و پایین است که بر زیبایی لبخند تاثیر می گذارد.

اگر احساس می کنید لثه تان باعث شده زیبایی لبخندتان کاهش یابد، نگران نباشید. روشهایی برای اصلاح آن وجود دارد به نام لیفت لثه که به کانتورینگ لثه، جنجیوال پلاستی و جنجیوِکتومی نیز شناخته می شود (اگر چه در واقع جنجیوال پلاستی و جنجیوکتومی با هم تفاوت جزئی دارند). هدف از این نوع جراحی لثه، معمولا تغییر شکل و زیبایی لثه و گاهی درمان لثه است.

لیفت یا کانتورینگ لثه (Gum contouring) نوعی جراحی لثه است که در آن خط لثه تغییر شکل داده شده و اصلاح می شود.

در این فرآیند، بافت اضافی لثه برداشته می شود. اگر لثه از اطراف دندان پسروی کرده باشد باید بافت بازسازی و ترمیم بشود.

در بسیاری از موارد این درمان زیبایی و در نتیجه انتخابی محسوب می شود یعنی از نظر پزشکی ضرورتی ندارد. بلکه هدف از آن زیبایی دندانها و لبخند است.

اما گاهی اوقات نیز دندانپزشک  متخصص این کار را به دلایل پزشکی توصیه می کند.

*شاید اسم جراحی برای لیفت لثه سنگین باشد؛ چون لیفت لثه یک جراحی جزئی محسوب می‌شود که به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌گردد. از آنجا که در این جراحی بخشی از بافت لثه برداشته می شود، طبعاً مانند هر زخم دیگری در بدن تا مدتی احساس درد خواهید داشت که البته با مصرف داروی مُسکن کاملا قابل کنترل است.

انواع جراحی زیبایی لثه

  • اصلاح لبخند لثه‌ای یا خط لثه نامتقارن

معمولاً کوتاه دیده شدن دندان‌ها هنگام لبخند زدن، به دلیل وجود بافت اضافی لثه است و نه شکل نامناسب دندان‌ها. در صورتی که دندان‌ها خیلی کوتاه به نظر بیایند یا لثه بیش از حد معمول بعضی از دندان‌ها را بپوشاند در حالی که بعضی دیگر از دندان‌ها طول طبیعی دارند، افزایش طول تاج دندان می‌تواند راه حل مناسبی برای بازگردندان زیبایی لبخند باشد. در این روش، برای در معرض قرار گرفتن مقدار بیشتری از دندان‌ها، بافت اضافی لثه برداشته می‌شود. سپس برای داشتن لبخندی جدید و زیبا، خط لثه فرم داده می‌شود.

  • اصلاح دندان‌های بلند یا ریشه‌های در معرض دید

گاهی تحلیل لثه موجب قرار گرفتن ریشه دندان‌ها در معرض دید می‌شود که این امر منجر به بلند به نظر رسیدن دندان‌ها و ایجاد ظاهری مسن‌تر می‌شود. تحلیل لثه می‌تواند در نتیجه عوامل مختلفی مثل بیماری‌های پریودنتال ایجاد گردد.

جراحی پیوند لثه و دیگر روش‌های پوشش‌دهی ریشه، برای پوشاندن ریشه‌های در معرض دید، باعث کاهش میزان تحلیل لثه در آینده و حفاظت از ریشه‌های حساس در برابر پوسیدگی انجام می‌شوند.

  • اصلاح فرورفتگی (Indentation) لثه و استخوان فک

از دست دادن دندان می‌تواند موجب ایجاد فرورفتگی در لثه و استخوان فک، در جایی که قبلاً دندان وجود داشته شود. این عارضه به این دلیل که استخوان فک دیگر دندانی را نگه نمی‌دارد، اتفاق می‌افتد. فرورفتگی ایجاد شده نه تنها ظاهری غیر طبیعی دارد بلکه موجب بلندتر به نظر رسیدن دندان ایمپلنت شده نسبت به دندان‌های مجاور می‌شود. تقویت ریج می‌تواند این فرورفتگی‌ها را پر کرده و ظاهری طبیعی برای لثه و فک ایج%

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

Comments are closed here.