خدمات دندانپزشکی زیبایی: 5 روش مفید زیبایی دندان

تیر ۶, ۱۴۰۲ ۸:۴۳ ق٫ظ

در توضیح دندانپزشکی زیبایی باید گفت: یکی از مهم ‌ترین المان ‌های زیبایی داشتن یک لبخند زیبا و طرح لبخند شکیل است. دندان‌ های یک دست و روشن می‌ توانند جذابیت و زیبایی شما را تضمین نمایند. برای داشتن دندان‌ های سالم و زیبا می ‌توانید از خدمات دندانپزشکی زیبایی بهره مند شوید و با توجه به نیاز دندان‌ ها نسبت به این مساله تصمیم گیری ‌های لازم را انجام دهید. دندان‌ های زیبا نشانه‌ ی زیبایی و جذابیت شماست، تا به حال به ظاهر خود بدون دندان توجه کرده ‌اید، هیچ زیبایی بدون دندان‌ های مرتب و تمیز جذاب نیست. امروزه دندانپزشکی زیبایی بخش وسیعی از خدمات دندانپزشکی را ارئه می ‌نماید، روکش‌ ها، لمینیت ‌ها و ایمپلنت‌ های دندانی بخش بسیار کوچکی از خدمات ویژه‌ ی دندانپزشکی زیبایی می ‌باشند. به کمک خدمات زیبایی دندان می ‌توانید مشکلات ظاهری دندان را رفع و از یک لبخند جذاب و دلنشین لذت ببرید.

دلایل مراجعه به دندانپزشکی زیبایی

در برخی از موارد شما به این نیاز خواهید داشت که برای رفع مشکلات دندانی خود به یک متخصص دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید. عمده ‌ترین دلایلی که ممکن است یک فرد به متخصص دندانپزشک زیبایی مراجعه کند عبارتند از:

  • پوسیدگی‌ های دندانی
  • آسیب ‌های دندانی مانند ترک، لب پر شدن دندان و غیره
  • کجی دندان ها
  • دندان ها با حالت غیر طبیعی
  • تغییر رنگ دندان ها و یا لثه
  • از دست دادن دندان ها

*نکته

افرادی که دندان های آسیب دیده، پوسیده، کج و یا تغییر رنگ پیدا کرده، دارند ممکن است برای خوردن غذا و یا هنگام صحبت کردن دچار مشکل شوند. بسیاری از افراد نیز بر این باور هستند که مشکلات دندانی می تواند اعتماد به نفس افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی از این دست را برای آن ها ایجاد می کند. یک نظرسنجی جامع در سال ۲۰۱۵ در کشور آمریکا انجام شد که نشان می دهد حدود ۳۳% از جوانان به این دلیل که ظاهر دندان های آن ها زیبا نیست از لبخند زدن اجتناب می‌ کنند.

%23 از بزرگسالان نیز به دلیل این که از ظاهر لبخند خود راضی نیستند، بسیاری از فعالیت های اجتماعی خود را محدود کرده ‌اند. اگر لبخند شما راضی کنند نیست، می‌ توانید با مراجعه به یک متخصص دندانپزشک زیبایی این مشکل را برطرف کنید.

مشکلات زیبایی دندان

۵ روش مفید دندانپزشکی زیبایی که باید درباره آن‌ها بدانید.

با بکار‌گیری راهکارهایی خاص، متخصصان زیبایی دندان یا همان دندانپزشکان ظاهر دندان شما را زیبا می‌کنند. در گام اول شما باید توسط پزشک معاینه شوید تا به طور واضح مشخص گردد که اساسا دندانپزشکی زیبایی چیست و بعد از معاینه کامل، روش‌های لازم برای شما تجویز می‌گردد.

ونیر کامپوزیت

کامپوزیت ونیر دندان تکنیکی است که با مواد هم رنگ دندان (کامپوزیت) که همان مواد ترمیم دندان هستند، بدون دخالت نرم‌ افزار و بدون نیاز به لابراتوار در مطب و به‌ صورت دستی در یک جلسه توسط متخصص دندانپزشک انجام می شود. کامپوزیت دندان را می ‌توان از متریال‌ های مهم در دندانپزشکی دانست که برای امور مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بیشتر کاربرد ‌های این متریال در حیطه اقدامات دندانپزشکی زیبایی است. عموماً از این ماده برای انجام ونیر‌های کامپوزیتی استفاده می ‌شود. این ونیر‌ها دقیقاً کاربردی شبیه لمینیت‌ های سرامیکی دارند که به صورت لایه ‌ای نازک بر روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرند و از این طریق مشکلات دندانی نظیر پریدگی لبه، تغییر رنگ، ساییدگی و… را بر طرف می ‌کنند. البته این تنها کاربرد کامپوزیت نیست. از متریال کامپوزیت برای پر کردن یا ترمیم برخی از مشکلات دندانی استفاده می ‌شود. این کاربرد کامپوزیت را باندینگ دندان نیز می گویند که در آن از رزین کامپوزیت برای رفع برخی از ساییدگی ها، پرکردن سوراخ‌ ها یا ترک ها، رفع شکستگی‌ ها و غیره استفاده می‌ شود. از طرفی دیگر این ماده می ‌تواند مقاومت و دوام بالایی داشته باشد همچنین شکل و ساختار آن نیز مشابه دندان‌ های طبیعی است. مازاد بر این، هزینه آن نسبت به لمینیت ‌های سرامیکی پایین ‌تر بوده و همین مورد هم سبب محبوبیت آن در بین مردم شده است. باید این موضوع را هم خاطر نشان کرد که استفاده از ونیر‌های کامپوزیتی نیاز به تراش ندارد و عموماً به صوت ماده ‌ای خمیری شکل بر روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرد. این فاکتور سبب شده تا استفاده از آن‌ رشد بیشتری داشته باشد. هزینه کامپوزیت‌ ونیر از لمینیت سرامیکی کمتر بوده و طی یک جلسه به صورت لایه ی نازکی روی دندان ها قرار می گیرد؛ و البته عمر کوتاه تری نیز نسب به لمینیت‌ های سرامیکی دارد.

لمینیت سرامیکی

لمینیت دندان یک پوسته شفاف و نازک سرامیکی است. لمینیت سرامیکی فرآیند طولانی ‌تر و پیچیده ‌تری نسبت به کامپوزیت ونیر دارند. بهترین روش برای اصلاح بد شکلی و بد فرمی دندان‌ ها، مشکلات عمیق بد رنگی و لکه‌ های روی مینای دندان و همچنین مرتب کردن و رفع فواصل میان دندان‌ ها و… استفاده از لمینیت های سرامیکی است. لمینیت ها که بسیار نازک اما مقاوم هستند روی لایه بیرونی و سطح جلویی دندان ‌ها چسبانده می ‌شوند تا ظاهر دندان‌ ها را اصلاح کنند. به این شکل می‌ توان فرم لبخند را تغییر داد و به یک لبخند هالیوودی و زیبا رسید. در تکنیک پرسلن ونیر تبحر متخصص دندانپزشک در تشخیص میزان تراش و یا حتی عدم نیاز به تراش بسیار مهم است. در صورت تراش بیش از حد دندان ممکن است حساس شده و یا حتی به عصب برسد. لمینیت ‌های سرامیکی از جنس مواد سرامیکی (پرسلن) هستند که با شفافیت و درخشش خود، ظاهری کاملا شبیه به دندان‌ های طبیعی را ایجاد می ‌کنند. مقاومت آن‌ ها در برابر خوردگی و تغییر رنگ بسیار بالا است و تا سال‌ ها درون دهان به خوبی باقی می ‌مانند.

لمینت سرامیکی دندان

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان (tooth bleaching) یکی از درمان ‌های حرفه‌ ای در زمینه سفید کردن دندان‌ هاست. این درمان به افراد کمک می ‌کند تا بد رنگی دندان ‌هایشان را رفع کرده و دندان ‌هایی سفید و درخشان داشته باشند. اغلب متخصصین دندانپزشک بر این عقیده هستند که این شیوه، کم‌ عارضه ‌ترین و بی‌ خطرترین روش برای سفید کردن دندان‌ هاست. در این تکنیک درمانی، رنگ دندان ‌های شما بسته به جنس و میزان زردی دو تا سه درجه تغییر رنگ خواهد داد. توجه داشته باشید که برای به دست آمدن بهترین نتیجه، متخصص دندانپزشک در ابتدا به بررسی علت تغییر رنگ دندان‌ ها خواهد پرداخت. همه ی افراد می‌ توانند برای سفید کردن دندان‌ های خود از روش بلیچینگ استفاده نمایند. البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، این تکنیک موثر واقع نشود. متخصص دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می ‌کند که آیا بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع این روش بیشتر برای افرادی که دندان‌ های سالم دارند و قصد سفید تر و درخشان ‌تر کردن دندان‌های خود را دارند، کاملا مناسب است. در نظر داشته باشید که اگر دندان‌ هایی کج و یا به شدت بد رنگ دارید، باید از دیگر روش‌ های اصلاح طرح لبخند استفاده کنید.  در این روش، نیازی به آماده سازی دندان‌ ها و تراش آن ها نخواهد بود. در نتیجه بدون اینکه کوچک ترین آسیبی به دندان‌ ها وارد شود، می‌ توانید زیبایی لبخند را به خود هدیه دهید. بلیچینگ یکی از ساده ‌ترین و سریع ‌ترین روش های سفید کردن دندان است.

بلیچینگ دندان برای سفید کردن دندان ها

ایمپلنت

زمانی که یک و یا چند دندان به هر دلیلی از دست برود جای خالی آن معمولا مشکل بزرگی در زیبایی لبخند شما خواهد بود. برای جبران این مشکل، ایمپلنت ها می توانند گزینه بسیار مناسبی باشند تا علاوه بر پر کردن فضای خالی، ظاهری بهتر به طرح لبخند شما ببخشند. یکی از مهمترین دلایل انتخاب ایمپلنت، شباهت زیاد آن از نظر ظاهری و از نظر عملکرد با دندان طبیعی می باشد. در واقع شباهت ایمپلنت با دندان طبیعی به میزانی زیاد است که شاید متخصص دندانپزشک نیز برای تشخیص این دو نسبت به هم نیاز به بررسی عکس های رادیوگرافی داشته باشد. به طور معمول این روش درمانی برای بیشتر افراد قابل انجام است، اما نکته مهم این است که رشد استخوان فک باید تمام شده باشد. برخی از کودکان که بر اثر حادثه، ضربه و یا به علت نقص مادر زادی، دندان های قدامی خود را از دست داده اند، برای کاشت ایمپلنت دندان باید تا سن 18 سالگی صبر کنند. متخصص دندانپزشک بعد از بررسی کامل و دقیق وضعیت دندان ها و فک، اگر از تکمیل رشد آن ها اطمینان یافت، می تواند اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کند. به طور کلی افرادی که قصد انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارند، باید سلامت دهان و دندان خوبی داشته و به هیچ عنوان دچار بیماری های لثه و سایر مشکلات مربوط به دهان و دندان نباشند.

کاشت ایمپلنت برای جایگزینی دندان از دست رفته

جراحی زیبایی لثه

جراحی زیبایی لثه، روشی برای اصلاح نا هنجاری های لثه و بافت های اطراف آن است. این نا هنجاری ها ممکن است مادر زادی باشد یا به دلایل مختلفی به وجود آمده باشند. از این رو روش های مختلفی برای جراحی زیبایی لثه وجود دارد که بر اساس مشکل بیمار و تشخیص متخصص دندانپزشک برای فرم دادن یا ایجاد پیوند بافت جدید در قسمت های مختلف لثه مانند ردیف جلوی دندان ها در فک بالا استفاده می شود. همچنین در قسمت هایی که بافت لثه بیش از حد کافی وجود دارد و لبخند فرد را تحت تاثیر قرار داده است، می توان جراحی زیبایی لثه را برای رفع این مشکل به کار گرفت. عدم وجود حجم کافی از بافت لثه نیز می ‌تواند از طریق جراحی‌ زیبایی لثه اصلاح شود.

افرادی که دارای شرایط زیر می باشند، به جراحی زیبایی لثه بسیار نیاز دارند. این موارد عبارتند از:

  • عدم تقارن فک و به مراتب عدم تقارن صورت
  • بلندی یا کوتاهی صورت در قسمت دهان
  • مشکلات مربوط به جویدن
  • مشکلات ژنتیکی ناشی از رشد نا مطلوب استخوان فک
  • لبخند لثه ای
  • کوچک بودن چانه

جراحی زیبایی لثه

سوالات متداول

بلیچینگ چقدر دندان‌ ها را سفید می ‌کند؟

میزان سفید شدن دندان ها با بلیچینگ، اگر بخواهیم در این باره مثالی برایتان بزنیم، می ‌توانیم سفید شدن دندان‌ ها را با رنگ مو مقایسه کنیم. برخی از موها سریعا رنگ گرفته، در حالی که رنگ مورد نظر روی برخی دیگر از موها به کندی می نشیند. دندان‌ ها هم به همین شکل هستند؛ بنابراین قبل از معاینه نمی‌ توان بررسی کرد که بلیچینگ تا چه میزان دندان ‌ها را روشن ‌تر و سفید تر می ‌کند. لازم به ذکر است که افراد نیز دارای رنگ دندان متفاوتی از یکدیگر هستند. البته مراجعه شما به مطب دندانپزشکی مطمئن، تضمین به دست آوردن بهترین نتیجه را به شما خواهد داد؛ زیرا از بهترین و مرغوب ‌ترین مواد برای درمان شما عزیزان استفاده خواهد شد.

جراحی لثه برای چه کسانی مناسب است؟

برخی از افراد که دارای شرایط زیر باشند، کاندیدای مناسبی برای جراحی لثه می باشند. افرادی که دچار تحلیل لثه شده اند، زیرا تحلیل لثه می تواند سبب حساس شدن دندان ها، پوسیدگی دندان ها، از بین رفتن و لقی دندان ها و ظاهر شدن بیش از خط لثه شود. بعضی از افراد که عادت به دندان قروچه دارند، این عادت رفتاری نادرست به مرور زمان سبب تحلیل لثه و نمایان شدن بیش از اندازه خط لثه در هنگام لبخند زدن می شود. افرادی که دارای لبخند لثه ای می باشند، کاندیدا ی مناسبی برای جراحی لثه می باشند، زیرا در هنگام لبخند زدن لثه آن ها بیش از اندازه نمایش داده می شود که سبب کاهش اعتماد به نفس این افراد می شود.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال با ایمپلنت سنتی چیست؟

به طور معمول بیماران با در نظر گرفتن هزینه ایملپنت سنتی و دیجیتال، کاشت ایمپلنت به روش سنتی را انتخاب می کنند. اما با وجود گران تر بودن ایمپلنت دیجیتال، باید گفت که این روش مدرن با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، مزیت های بسیار بی نظیری دارد. ایمپلنت دیجیتال استاندارد های بسیار ظریفی را در نظر می گیرد که به همین دلیل ظاهر بسیار طبیعی دارد  و دارای راحتی بسیار بیشتری می باشد. به طور کلی تفاوت های ایمپلنت سنتی با دیجیتال را در زیر بررسی می کنیم:

  • ایمپلنت دیجیتال تنها در یک جلسه انجام می شود، اما برای کاشت ایمپلنت دندان به روش سنتی جلسات بیشتری مورد نیاز است.
  • ایمپلنت دیجیتال ظرف کمتر از نیم ساعت انجام شده در حالی که ایمپلنت سنتی به 1 الی 2 ساعت و یا بیشتر نیاز دارد.
  • ایمپلنت دیجیتال راحتی بسیار بیشتری برای بیمار داشته و دوره نقاهت بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت سنتی دارد.
  • در ایمپلنت دیجیتال بیمار درد بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت سنتی خواهد داشت.
  • به دلیل استفاده از سیستم و تکنولوژی پیشرفته در ایمپلنت دیجیتال، جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک بسیار بهتر بوده و در واقع جویدن غذا و صحبت کردن بسیار برای بیمار راحت تر خواهد بود.

برای ظاهری زیبا تر، چه تعداد از دندان‌ های خود را کامپوزیت کنم؟

تعداد دندان‌ هایی که نیاز به کامپوزیت دارند، به این بستگی دارد که هدف شما از انجام این درمان چیست و اینکه چه تعداد از دندان‌ های شما در زمان لبخند زدن قابل مشاهده هستند. معمولاً افراد بین8 تا10 واحد دندان را برای این کار انتخاب می ‌کنند. برای درک بهتر می‌ توانید از رو به ‌رو و از نیم رخ صورت خود با لبخند عکس بگیرید و تعداد دندان‌ هایی که در این شرایط مشخص می‌ شوند را بررسی کنید.

آیا کامپوزیت دندان سن خاصی دارد؟

معمولاً توصیه دندانپزشکان این است که این اقدام دندانپزشکی زیبایی قبل از 18 سالگی انجام نشود، مگر اینکه شرایط ضروری وجود داشته باشد. در این سنین رشد استخوان فک به طور کامل به اتمام نرسیده و ممکن است بعد از مدتی سبب تغییراتی در ظاهر دندان ها گردد.

لمینیت چه تفاوتی با روکش دندان دارد؟

از مهم ‌ترین و اصلی ‌ترین تفاوت ‌های بین این دو روش، سطح پوشش آن ها است. لمینیت سرامیکی تنها روی سطح جلویی دندان‌ ها قرار می ‌گیرد و بسیار نازک است. در حالی که روکش دندان دور تا دور دندان قرار می‌ گیرد. به همین منظور در زمان استفاده از روکش دندان میزان بیشتری از دندان تراش می ‌خورد. ضخامت لمینیت ‌های سرامیکی در حدود کمتر از 1 میلیمتر می‌ باشند، در حالی که روکش دندان دارای ضخامتی در حدود 2 میلیمتر و یا بیشتر از آن است.

لمینیت سرامیکی چگونه انجام می‌ شود؟

  • در ابتدا رنگ و نوع لمینیت در طی مشاوره‌ ای بین بیمار و متخصص دندانپزشک انتخاب می‌ شود. در صورتی که بیمار دارای بیماری‌ های دهان و دندان باشد، قبل از هر اقدامی باید درمان آن ها انجام شود.
  • در ادامه برای آماده سازی دندان‌ ها میزانی تراش روی مینای دندان داده می‌ شود و دندان ها اسکن تهیه می شود.
  • بعد از اسکن از دندان‌ ها، فایل اسکن به لابراتوار ارسال می ‌شود.
  • در جلسه بعدی لمینیت های اختصاصی بیمار با کمک چسب رزینی مخصوص روی دندان ‌ها نصب می ‌گردد.

چه عواملی باعث زردی دندان ‌ها می ‌شوند؟

عوامل متعددی در زرد شدن دندان‌ ها موثر هستند که از بین آن ها برخی عوامل تاثیر بیشتری را در تغییر رنگ دندان‌ ها خواهند گذاشت. در ادامه شما را با اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین مواردی که سبب زرد شدن دندان‌ ها می‌ شوند، آشنا می ‌کنیم:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌ ها و غذا های رنگی
  • استعمال دخانیات و سیگار کشیدن
  • از بین رفتن مینای دندان با افزایش سن
  • بروز برخی از بیماری‌ های خاص
  • مصرف برخی دارو های خاص مانند تتراسایکلین
  • ژنتیک

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *