همه چیز درباره ایمپلنت دیجیتالی

همه چیز درباره ایمپلنت دیجیتالی

دی ۲۶, ۱۴۰۲ ۴:۵۷ ب٫ظ

ایمپلنت دندان یک روش جایگزینی دندان های از دست رفته است. با این تفاوت که به جای این که فقط جای خالی تاج دندان پر شود، ایمپلنت مانند ریشه دندان از جنس تیتانیوم در داخل استخوان فک جایگذاری می شود.

درمان ایمپلنت یک روزه به روش کاملا دیجیتال

برای کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دندان دیجیتالی پانچ، نیازی نیست ابتدا مراحل چند ماهه جوش خوردن ایمپلنت به استخوان را پشت سر بگذارید و پس از آن روکش بر روی دندان تان نصب شود، بلکه در همان روزی که ایمپلنت در دهانتان قرار می گیرد روکش ایمپلنت هم بر روی آن نصب می‌ شود. در درمان ایمپلنت دیجیتالی به منظور بررسی استخوان فک و همچنین موقعیت قرار گرفتن رشته های عصبی، از مدل سازی کامپیوتر سه بعدی استفاده می شود.

با این شرایط متخصص دندانپزشک با کمترین شکاف و برشی به کاشت ایمپلنت دیجیتالی می پردازد. به دلیل برش کمتر لثه در این روش، درد کمتری برای بیمار وجود خواهد داشت. همچنین به دلیل قرار گرفتن اطلاعاتی بسیار دقیق در دست متخصص دندانپزشک، کمترین میزان آسیب و خطا در این نوع روش درمانی دیجیتال دندان وجود دارد.

در کاشت ایمپلنت دندان دیجیتالی پانچ برای جلوگیری از آسیب عصب و دندان های کناری، یک هدایت کننده (گاید جراحی) بر روی دندان ها نصب می شود. که همین راهنما به برش های دقیق و کوچک تر متخصص دندانپزشک کمک می کند.

کاندیدای مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال

کاندیدای مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال

با توجه به تمام فواید و مزایایی که ایمپلنت دندان دیجیتال دارد، افراد بسیار زیادی می توانند از این شیوه درمانی استفاده داشته باشند. به طور کلی افراد زیر می توانند کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان دیجیتال باشند:

کلیک کنید: کاشت ایمپلنت دندان و عمل بینی

  • افراد سیگاری
  • بیماران دیابتی
  • افرادی که نیازمند روکش سریع دندان می باشند.
  • افرادی که به میزان زیادی از کاشت ایمپلنت دندان ترس دارند.
  • افرادی که دارای ارتفاع استخوان ناکافی هستند.

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتالی

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتالی

در ادامه به مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتالی می پردازیم:

کلیک کنید: همه چیز در مورد ایمپلنت فرانسوی

مزایا ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی مزایا و فواید بسیاری دارد. به دلیل استفاده از امکانات پیشرفته پزشکی، نصب ایمپلنت دیجیتالی در بهترین جایگاه فک قرار می گیرد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

  • زمان کوتاه جراحی از مزیت های اصلی این روش درمانی دیجیتالی می باشد. کاشت ایمپلنت به روش سنتی شاید به زمان 60 دقیقه و یا بیشتر نیاز داشته باشد، اما کاشت ایمپلنت دیجیتالی شاید کمتر از نیم ساعت به اتمام برسد. در کاشت ایمپلنت دندان به روش دیجیتال، دندان موقت در همان روز آماده می شود و روی ایمپلنت قرار می گیرد.
  • درد کمتر از دیگر مزیت های این روش می باشد. تقریبا تمام افرادی که قصد انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارند، ترس و نگرانی از جراحی و همچنین بیهوشی آن را دارند. در کاشت ایمپلنت دیجیتالی برش بسیار جزئی بوده و اصولا نیازی به بخیه زدن وجود ندارد، بنابراین درد کمتری برای بیمار وجود دارد.
  • بهبودی در زمان کوتاه تر، با توجه به اینکه این روش درمانی برش جزئی و بدون بخیه دارد، بهبودی در زمان بسیار کوتاه تری اتفاق می افتد.
  • دقت بیشتر به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته در این روش و استفاده از برنامه و طراحی حرفه ای.

معایب ایمپلنت دیجیتالی

به طور کلی این روش درمانی مزیت های بسیاری دارد و درمان ایمپلنت دیجیتالی یک درمان بی نظیر و حرفه ای می باشد، اما با این وجود می توان معایبی را نیز برای آن در نظر گرفت که در زیر به آن ها اشاره شده است:

کلیک کنید: ایمپلنت دندانی و مصرف بیسفسفونات ها

  • ایمپلنت دیجیتال هزینه بسیار بالاتری نسبت به کاشت ایمپلنت دندان به روش معمولی دارد.
  • این نوع روش درمانی به یک لابراتوار بسیار حرفه ای و خاص نیاز دارد.
  • طراحی و عملیات های قبل از کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال طولانی و زمان بر می باشد.
  • در ایمپلنت دندان دیجیتال به دستگاه های مخصوص و اسکنر و نرم افزار خاص نیاز است.
  • کلینیک های تخصصی که ایمپلنت دندان دیجیتال را انجام می دهند، به میزان محدود موجود می باشند.

مراحل ایمپلنت دیجیتالی

مراحل ایمپلنت دیجیتالی

مراحل ایمپلنت دیجیتالی به صورت زیر است:

مرحله اول

در این مرحله به کمک اسکنر دهانی تصویری دیجیتالی تهیه شده که تمامی آناتومی دندان و بافت لثه را ثبت می کند.

کلیک کنید: بازسازی فک های شدیدا تحلیل رفته توسط ساب‌ پریوستئال ایمپلنت ها

مرحله دوم

برای ضبط دقیق تر آناتومی استخوان و دندان ها، در مرحله ی دوم یک سی تی اسکن پرتو مخروطی انجام می گیرد. در این سی تی اسکن، ساختاری سه بعدی از استخوان، سینوس ها و اعصاب به دست می آید. در ادامه تصاویر مرحله یک و دو با یکدیگر ترکیب شده و از دندان ها و استخوان دهان بیمار، مدلی سه بعدی ایجاد می شود.

مرحله سوم

در این مرحله پس از بررسی های لازمه قطر و طول ایمپلنت انتخاب می شود. پس از اینکه متخصص دندانپزشک طرح مورد نظر را تصویب کرد، مرحله بعدی انجام می گیرد.

مرحله چهارم

در این مرحله به کمک CAD-CAM یک گاید جراحی به صورت قالب پلاستیکی ساخته می شود. این مرحله برای قرار دادن ایمپلنت نهایی بسیار کمک دهنده می باشد. گاید جراحی تهیه شده در دهان بیمار قرار داده می شود تا بدون برش ایمپلنت درون جایگاه مورد نظر قرار بگیرد.

مرحله پنجم

در مرحله آخر و در روز جراحی و بلافاصله بعد از قرار دادن ایمپلنت، روکش ایمپلنت که دارای ظاهری بسیار طبیعی و زیبا می باشد، برای بیمار نصب خواهد شد. در واقع در روش ایمپلنت دندان دیجیتال، بیمار حتی یک روز هم بدون دندان نمی ماند.

تفاوت های ایمپلنت معمولی و ایمپلنت دندان دیجیتال

تفاوت های ایمپلنت معمولی و ایمپلنت دندان دیجیتال

به طور معمول بیماران با در نظر گرفتن هزینه ایملپنت معمولی و دیجیتال، کاشت ایمپلنت به روش معمولی را انتخاب می کنند. اما با وجود گران تر بودن ایمپلنت دندان دیجیتالی، باید گفت که این روش مدرن با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، مزیت های بسیار بی نظیری دارد. ایمپلنت دیجیتال استاندارد های بسیار ظریفی را در نظر می گیرد که به همین دلیل بسیار طبیعی بوده و دارای راحتی بسیار بیشتری می باشد. به طور کلی تفاوت های ایمپلنت معمولی با دیجیتال را در زیر بررسی می کنیم:

کلیک کنید: مزایا و معایب پروتز های ثابت و متحرک

  • ایمپلنت دیجیتال تنها در جلسه انجام می شود، اما برای کاشت ایمپلنت دندان به روش معمولی جلسات بیشتری مورد نیاز است.
  • مدت زمان جراحی ایمپلنت دیجیتال کمتر از نیم ساعت می باشد در حالی که ایمپلنت معمولی به 60 دقیقه و یا بیشتر نیاز دارد.
  • ایمپلنت دیجیتال راحتی بسیار بیشتری برای بیمار داشته و دوره نقاهت بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد.
  • در ایمپلنت دیجیتال بیمار درد بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی خواهد داشت.
  • به دلیل استفاده از سیستم و تکنولوژی پیشرفته در ایمپلنت دیجیتالی، جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک بسیار بهتر بوده و در واقع جویدن غذا و صحبت کردن بسیار برای بیمار راحت تر خواهد بود.

آیا ایمپلنت دیجیتالی درد دارد؟

آیا ایمپلنت دیجیتالی درد دارد؟

وجود احساس درد و ناراحتی بعد از جراحی طبیعی است. در حین کاشت ایمپلنت دندان به دلیل استفاده از بی حسی موضعی، دردی را احساس نخواهید کرد. بعد از آن نیز برای کاهش درد، متخصص دندانپزشک دارو‌های مسکن برایتان تجویز می‌ کند. حدود ۳ الی ۵ ساعت بعد از کاشت ایمپلنت دندان دیجیتالی بی حسی موضعی از بین رفته و احساس درد و ناراحتی بسیار کمی برایتان ایجاد می ‌شود.

کلیک کنید: تفاوت اوردنچر دندان و ایمپلنت

معمولا توصیه می ‌شود داروی مسکن را بلافاصله بعد از عمل یا حتی نیم ساعت قبل از آن استفاده کنید تا درد بعد از جراحی شما را اذیت نکند. ممکن است بعد از جراحی، تورم و التهاب در لثه نیز ایجاد شود. تورم در دهان و لثه، حدود ۳ الی ۵ روز بعد کاهش خواهد یافت.

طول عمر ایمپلنت دیجیتالی

به طور کلی ایمپلنت دندان یک روش مادام العمر به حساب می ‌آید. اما در صورتی که رعایت بهداشت و دستورالعمل ‌ها به درستی صورت نگیرد، طول عمر ایمپلنت دیجیتالی کمتر خواهد شد.

زمان مناسب برای ایمپلنت دندان دیجیتالی پانچ

بعد از کشیدن دندان، بهترین زمان کاشت ایمپلنت دندان دیجیتالی پانچ است. زیرا در این صورت از بافت استخوان فک و اطراف دندان محافظت می‌ شود. همچنین انجام ایمپلنت دندان دیجیتالی پانچ در این زمان سبب کاهش هزینه بیمار و تعداد جراحی مورد نیاز می‌ شود.

اقدامات قبل از ایمپلنت دیجیتالی

اقدامات قبل از ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی نیز مانند هر روش درمانی دیگری نیاز به در نظر گرفتن برخی نکات قبل از شروع درمان دارد. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب برخی نکات مد نظر هستند که در زیر به بررسی آن ها می ‌پردازیم:

  • برای کاشت ایمپلنت دیجیتالی، تراکم استخوان باید در حد مناسبی قرار داشته باشد، بنابراین متخصص دندانپزشک باید به خوبی این شرایط را بررسی کند. اگر فردی دارای پوکی استخوان باشد، احتمالا نمی ‌تواند از این روش استفاده کند.
  • بیمار باید دارای سلامت فیزیکی و روانی مناسبی باشد. به عنوان مثال نباید در اثر استرس، دچار دندان قروچه شود. در غیر این صورت، باید برای درمان این مشکلات اقدام شود.

عوارض ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتال یک روش بسیار مناسب برای ترمیم دندان ها است که تا کنون هیچ گونه عوارضی بر اثر استفاده از آن مشاهده نشده است و تمامی کسانی که از این روش بهره مند گردیده اند، به صورت کامل از آن رضایت داشته اند.

با این وجود اگر قصد دارید که دندان های خود را به روش ایمپلنت دیجیتال ترمیم کنید، با خیال آسوده برای انجام این درمان اقدام کنید. اما دقت داشته باشید که برای ترمیم دندان های خود به این روش به مطب دندانپزشکی معتبر و حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید.

مزایای استفاده از گاید جراحی برای ایمپلنت دندان دیجیتالی پانچ

مزایای استفاده از گاید جراحی برای ایمپلنت دندان دیجیتالی پانچ

این مزایا به شرح زیر هستند:

کلیک کنید: بهترین روش های ترمیم دندان پوسیده جلو

کاهش زمان جراحی

با استفاده از گاید جراحی، زمان عمل جراحی کاشت ایمپلنت دیجیتالی بهبود می‌ یابد. طراحی و پیش ‌بینی دقیق تر موقعیت ایمپلنت باعث کاهش زمان موردنیاز برای تکمیل جراحی می‌ شود.

کاهش خطاها و عوارض جراحی

استفاده از گاید جراحی باعث کاهش خطا های انسانی در جراحی می ‌شود. دقت بیشتر در قرارگیری ایمپلنت، کاهش خطر آسیب به بافت‌ های اطراف و عوارض جراحی را بهبود می‌ بخشد.

بهبود پیش ‌بینی نتیجه

با استفاده از گاید جراحی، قبل از جراحی امکان بررسی دقیق ‌تر نتیجه و تحلیل موقعیت ایمپلنت وجود دارد. این امکان به جراح اجازه می ‌دهد برنامه‌ ریزی دقیق ‌تری برای جایگزینی دندان‌ ها انجام دهد و نتیجه پایدار تری را تضمین کند.

بهبود استحکام و پایداری ایمپلنت

استفاده از گاید جراحی باعث ایجاد استحکام بیشتر برای ایمپلنت می ‌شود. با دقت بالا در قرارگیری ایمپلنت در موقعیت صحیح و استفاده از فنون جراحی پیشرفته، استحکام و پایداری ایمپلنت بهبود می‌ یابد.

بهبود زمان ترمیم بافت

استفاده از گاید جراحی باعث کاهش زمان ترمیم بافت پس از جراحی می‌ شود. با استفاده از گاید جراحی، تماس با بافت ‌های نرم و سخت کاهش می‌ یابد و فرآیند ترمیم بافت سریع‌ تر اتفاق می‌ افتد.

کلیک کنید: 20 موردی که باعث خرابی دندان ها می شود

کاهش خونریزی و عفونت

استفاده از گاید جراحی به دلیل دقت بالا و کاهش تماس با بافت ‌های نرم، منجر به کاهش خونریزی و خطر عفونت می ‌شود. این امر به روند بهبودی بیمار و کاهش عوارض مرتبط با جراحی کمک می‌ کند.

استفاده در موارد پیچیده

گاید جراحی به ویژه در موارد پیچیده و مشکل، مانند کاشت ایمپلنت در مناطق با کمبود فضا یا توپوگرافی نا منظم دهان، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

هزینه ایمپلنت دیجیتالی

هزینه ایمپلنت دیجیتالی

موارد بسیار بر هزینه ایمپلنت دیجیتالی تاثیر گذارند که می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمپلنت دندان از پیشرفته‌ ترین روش ‌های جایگزینی دندان از دست رفته می‌ باشد که تقریباً نوعی درمان دائمی محسوب می ‌گردد.
  • به نسبت دیگر روش‌ های مشابه خود بسیار پیچیده ‌تر است.
  • موادی که برای ساخت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می ‌گیرند، با کیفیت بالا بوده و سازگاری زیادی با بدن انسان دارند.

3 مورد بالا جدا از مزایای بی ‌شمار ایمپلنت دندان، اصلی‌ ترین گزینه ‌هایی هستند که بیان می ‌کنند این روش درمان ارزش هزینه کردن را دارد. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان ایمپلنت، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

به ازای هر دندان از دست رفته چند ایمپلنت نیاز است؟

پاسخ این سوال به مواردی مانند قطر ایمپلنت و اندازه‌ ی فضای خالی بی دندانی بستگی دارد. حداقل فضای عرضی برای یک عدد ایمپلنت که بین دو دندان قرار می‌ گیرد 7 میلی متر است. اما در مواردی که دو دندان مجاور هم از دست رفته باشند اما فضای بی دندانی 14 میلی متر نباشد چاره قرار دادن یک ایمپلنت با قطر بیشتر یا دو ایمپلنت باریک است. البته باید به این مسئله توجه شود که احتمال شکستن ایمپلنت ‌های کوچک بیشتر است.

بهتر است که پس از قرار دادن ایمپلنت حداقل 1 تا 1.5 میلی متر استخوان اطراف تمام سطوح ایمپلنت را بگیرد. از نظر طولی نیز باید فضا برای گذاشتن روکش وجود داشته باشد که طبق استاندارد حداقل 7 میلی متر فاصله با دندان مقابل لازم است تا روکش دندان به راحتی بر روی ایمپلنت قرار گیرد.

از ایمپلنت دندانم چگونه مراقبت کنم؟

برای مراقبت از ایمپلنت دندان همان روش هایی را باید انجام بدهید که در مورد دندان های طبیعی باید انجام بدهید:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • دست کم روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • بهتر است هر شش ماه یک بار برای معاینه به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید و یا اگر نمی توانید حداقل سالی یک بار این کار را انجام بدهید.
  • از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید و چیزهای سخت نجوید.

درد ایمپلنت دیجیتال دندان از درد ایمپلنت معمولی کمتر است؟

تصاویر و مدل‌ سازی‌ های سه بعدی که در روش ایمپلنت دندان دیجیتال به ثبت می ‌رسند، سبب می‌ گردند که متخصص ایمپلنت ساده ‌تر اختلالات استخوان فک فرد را دریابد و مکان قرارگیری رشته‌ های عصبی دندان را بهتر بیابد. این در حالی است که طی انجام ایمپلنت به روش معمولی، متخصص دندانپزشک شکاف بزرگ تری روی لثه شما ایجاد می‌ کند تا به استخوان فک برسد.

پس از آن جایی که با استفاده از تصاویر سه بعدی در روش دیجیتال ایمپلنت دندان، شکاف دندان به حداقل می ‌رسد، در نتیجه بیمار درد کمتری را حس خواهد کرد و شکاف ایجاد شده به بخیه نیاز نخواهد داشت. همچنین خونریزی کاهش یافته و بهبود سریع تر حاصل خواهد شد.

چه مدت پس از جراحی ایمپلنت دندان بهبودی حاصل می ‌شود؟

استخوان اولیه‌ ی نا بالغ پس از یک هفته از قرارگیری ایمپلنت دندان ایجاد می‌ شود‌. دو تا چهار هفته زمان می ‌برد تا این استخوان نا بالغ با استخوان بالغ جایگزین گردد و سپس هشت تا دوازده هفته زمان می ‌برد تا این استخوان نا بالغ به طور کامل بالغ شود.

حس ایمپلنت همانند دندان طبیعی خواهد بود؟

در اطراف ریشه دندان ها الیاف نازکی هستند که ریشه دندان را به استخوان اطراف متصل می کنند و یکی از مهمترین عملکرد آن ها تحمل فشارهایی است که به دندان وارد می شود. به همین دلیل هنگام جویدن، حس فشار به خوبی، در دندان طبیعی درک می شود. در اطراف ایمپلنت این الیاف وجود ندارند در نتیجه احساس جویدن و فشار روی آن نسبت به دندان طبیعی متفاوت است.

برای ایمپلنت دیجیتال یک روزه پیش چه کسی برویم؟

با وجودی که اکثر ما به دنبال یک راه درمان سریع و موفق هستیم اما باید دقت کافی را در انتخاب متخصص دندانپزشک داشته باشیم. متخصص دندانپزشک ما باید در زمینه ایمپلنت دندان تخصص کافی را داشته باشد و دوره‌ های دانشگاهی مربوطه را گذرانده باشد. این افراد معمولاً تحت عنوان ایمپلنتولوژیست می‌شناسند. شانس موفقیت ایمپلنت فوری در صورتی که توسط فرد متخصص انجام شود و مراقبت‌ های بعد از ایمپلنت به خوبی رعایت گردند، بسیار بالا می‌ باشد.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *