مزایای لمینیت های سرامیکی چیست؟

بلیچینگ یا جرمگیری؟

آذر ۲۸, ۱۴۰۲ ۱:۳۸ ب٫ظ

برای اینکه متوجه شوید برای سفید کردن دندان‌هایتان کدام روش را انتخاب کنید، در ابتدا باید فرق جرمگیری با بلیچینگ را بدانید. در این مقاله توضیح مفصلی در مورد هر یک از این دو روش آورده شده است:

جرمگیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان پروسه ‌ای است که به طور روتین به منظور برداشتن جرم اطراف دندان ها و زیر لثه انجام می‌ شود. پلاک میکروبی و جرم‌ دندان، عامل ایجاد کننده بیماری‌ های لثه هستند. به همین دلیل انجام مرتب جرمگیری دندان سبب پیشگیری و همچنین بهبود بیماری‌ های لثه و پریودنتال خواهد شد. در واقع بزرگ ترین هدف جرمگیری دندان حذف پلاک دندانی است.

کلیک کنید: مزایا و معایب بروساژ دندان

پلاک دندانی یا پلاک باکتریایی دشمن شماره یک دندان‌ های شما است و اگر به طور مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم با شکل ‌گیری پلاک و نهایتاً سخت شدن آن و تشکیل جرم، بیماری ‌ها و مشکلات زیادی برای ما پیش خواهند آمد. هدف اصلی جرمگیری دندان نیز مبارزه با این پلاک‌ ها و درمان مشکلات موجود و پیشگیری از عوارض آینده است.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان چیست؟

از طرفی بلیچینگ دندان یک روش زیبایی است که تنها به منظور سفید کردن دندان‌ ها به کار گرفته می ‌شود. بلیچینگ دندان ساده ‌ترین، معمول ‌ترین، محافظه ‌کارانه‌ ترین و به صرفه ‌ترین تکنیک جهت اصلاح طرح لبخند می ‌باشد.

سفید کردن دندان ها با این روش، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی ‌ها و رنگدانه ‌هایی که به مرور زمان (و بر اثر مواد دارای رنگدانه مثل چای، قهوه، نوشابه های رنگی و حتی ادویه ها ایجاد می شوند) به کار می رود. به کمک بلیچینگ دندان، حتی بعضی از بد رنگی‌ های ژنتیکی با سفید کردن دندان ها برطرف شده و ظاهر دندان‌ ها زیبا تر به نظر می ‌رسند.

برای سفید کردن دندان جرمگیری بهتر است یا بلیچینگ؟

جرمگیری به نوبه خود دندان‌ ها را سفید نمی‌ کند، اما با برداشتن جرم ‌های دندانی کمی به روشن ‌تر شدن دندان ‌ها کمک می ‌کند. جرم‌ ها با قرار گرفتن روی سطح دندان ‌ها باعث زرد تر دیده شدن دندان ها می ‌شوند، در نتیجه با از بین رفتن جرم دندان‌ ها تا حدی روشن‌ تر می‌ گردند. اما بلیچینگ با کمک مواد سفید کننده می‌ تواند تا میزان بیشتری به سفید تر شدن دندان ‌ها کمک کند.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان و اصلاح جلو بودن فک پایین

بنابراین اگر وضعیت دندان‌ های شما به گونه ‌ای است که نیاز به سفیدی بیشتر از حد جرمگیری دارید، می ‌توانید برای سفید تر کردن آن ها از بلیچینگ کمک بگیرید. اما اگر روی دندان‌ هایتان جرم وجود دارد، حتما باید درمان آن را در اولویت قرار دهید و سپس به سراغ بلیچینگ دندان بروید.

بلیچینگ دندان ماندگاری بالاتری دارد یا جرمگیری دندان؟

بلیچینگ دندان ماندگاری بالاتری دارد یا جرمگیری دندان؟

ماندگاری این روش ‌ها به مراقبت‌ ها و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. معمولا سفید کردن دندان ها با بلیچینگ بین ۶ ماه تا یک سال دوام دارد. لازم به ذکر است که اگر مراقبت ‌های پس از این روش را در نظر نگیرید، ممکن است کمتر از ۱ ماه شاهد تغییر رنگ دندان ‌های خود باشید.

در رابطه با جرمگیری دندان نیز باید گفت که حتی اگر بهداشت دهان و دندانتان را به درستی رعایت‌ کنید، باز هم باید هر ۶ ماه تا ۱ سال یک بار برای انجام این درمان به کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید. البته، این نکته را هم در نظر داشته باشید که ماندگاری بلیچینگ با جرمگیری قابل مقایسه نیست. چرا که در جرمگیری، صرفا به دنبال درمان بیمار هستیم و رنگ دندان ‌ها نسبت به حالت قبل، خیلی تغییر نمی‌ کند. اما در بلیچینگ، دندان‌ ها تغییر رنگ محسوس ‌تری نسبت به قبل دارند.

عوارض بلیچینگ دندان

عوارض بلیچینگ دندان

اول از هرچیزی بهتر است بدانید عوارض بلیچینگ خیلی کمتر از مزایای آن است و به همین دلیل هم امروزه در دندانپزشکی مورد استقبال قرار گرفته است. از جمله شایع ‌ترین عوارض بلیچینگ می‌ توان به حساسیت لثه و دندان ‌ها اشاره نمود که ممکن است در حین انجام کار یا بعد از آن اتفاق بیافتند. اما دلیل بروز این عوارض چیست؟ در ادامه درمورد این موضوع مفصل‌ تر توضیح داده شده است:

کلیک کنید: تیر کشیدن دندان روکش شده: علت و درمان

حساسیت و سوزش دندان‌ ها

در حین یا پس از روند درمان ممکن است با حساسیت و سوزش دندان‌ های خود رو به‌ رو شوید که معمولاً طبیعی است. در روش آفیس بلیچینگ، ممکن است حین پروسه درمان هم دچار حساسیت دندانی شوید. به همین دلیل بهتر است اگر سابقه حساسیت دندانی را داشته ‌اید، قبل از شروع درمان این موضوع را با متخصص دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

در روش هوم بلیچینگ نیز اگر میزان بیشتری از مواد سفید کننده را روی دندان خود بگذارید و یا مدت زمان را افزایش دهید، ممکن است دندان‌ هایتان دچار سوزش شوند. بعد از اتمام جلسه سفید کردن دندان‌ ها با روش بلیچینگ، احتمال دارد دندان‌ های شما به غذا ها یا نوشیدنی‌ های داغ یا سرد حساس شوند، این حساسیت تا چند روز ادامه می‌ یابد و به مرور رفع می گردد.

تحریک بافت لثه

از آنجایی که مواد سفید کننده در روش بلیچینگ دارای پروکساید هستند، می‌ توانند باعث ایجاد سوزش و یا آسیب جزئی به بافت دهان، لثه و زبان می شوند. به همین دلیل هم متخصص دندانپزشک در روش آفیس بلیچینگ از محافظ‌ هایی برای پوشش بافت لثه استفاده می ‌کند.

کلیک کنید: همه چیز درباره هیلینگ ایمپلنت

در روش هوم بلیچینگ نیز با ساخت یک تری اختصاصی، احتمال ریختن ژل بلیچینگ روی لثه به حداقل می‌ رسد. همچنین در این مرحله لازم است دقت کافی وجود داشته باشد تا فقط دندان ‌ها به مواد بلیچینگ آغشته شوند و این مواد روی لثه‌ ها و بافت داخلی دهان ترشح نکنند.

چگونه از بروز عوارض بلیچینگ دندان جلوگیری کنم؟

چگونه از بروز عوارض بلیچینگ دندان جلوگیری کنم؟

عوارضی که گفته شد، ممکن است حین درمان یا پس از اتمام درمان رخ دهند، اما راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این عوارض وجود دارند. در ادامه راهکار های جلوگیری از ایجاد عوارض بلیچینگ توضیح داده شده است:

مصرف داروهای ضد التهاب

اگر دندان‌ ها و لثه‌ های حساسی دارید، می‌ توانید قبل از شروع پروسه درمان این موضوع را به متخصص دندانپزشک خود اطلاع دهید تا برای شما داروهای ضد التهاب تجویز نماید. مصرف این داروها می ‌تواند در جلوگیری از التهاب بر اثر بلیچینگ دندان موثر باشند و همچنین درد را به طور چشم گیری کاهش دهند. متخصص دندانپزشک ضمن تجویز این داروها مقدار مصرف و نحوه مصرف آن را به شما توضیح خواهد داد.

کلیک کنید: عوامل موثر بر ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان ها

خمیر دندان‌ های ضد حساسیت

بسیاری از متخصصان دنداپزشک توصیه می ‌کنند بیمار بعد از درمان بلیچینگ به مدت دو هفته از خمیر دندان ‌های ضد حساسیت استفاده نماید. چرا که از طریق استفاده از این نوع خمیر دندان ‌ها، احتمال بروز حساسیت و درد تا حد زیادی کاهش می ‌یابد.

پرهیز از مصرف غذاهای خیلی سرد یا داغ

بهتر است تا چند روز ابتدایی بعد از بلیچینگ دندان از تغییر دمای ناگهانی دندان‌ های خود پیشگیری کنید تا حساسیت دندان‌ ها کم و کمتر شود.

درد دندان بعد از بلیچینگ را چگونه درمان کنم؟

درد دندان بعد از بلیچینگ را چگونه درمان کنم؟

درد جزئی دندان همانطور که اشاره شد مختص یک یا دو روز بعد از بلیچینگ دندان است و پس از آن از بین می ‌رود. این درد طبیعی است و نگران کننده نیست.

کلیک کنید: تفاوت های بلیچینگ و لمینیت سرامیکی

اما در صورتی که آستانه درد پایینی دارید، متخصص دندانپزشک داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا آسپرین تجویز می ‌نماید. چرا که این قرص‌ ها در تسکین درد موثر هستند و با وجود خاصیت ضد التهابی از ادامه دار شدن درد جلوگیری می ‌نمایند.

آیا جرمگیری دندان را خراب میکند؟

انجام این روند درمان توسط متخصص دندانپزشک انجام می شود و هیچگونه آسیبی به دندان های شما وارد نخواهد کرد، بنابراین آنچه که باید به آن اهمیت دهید، بهداشت دهان و دندان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و رفع نگرانی ‌های خود در این باره می‌ توانید با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

ماندگاری سفیدی دندان‌ ها با بلیچینگ برای هر فردی متفاوت است. موارد متعددی در دوام بلیچینگ دندان نقش دارند که مهم ‌ترین آن ها رعایت بهداشت دهان و دندان است. این مورد به پیشگیری از تجمع جرم و پلاک بر روی دندان ‌ها و همچنین جذب رنگ ‌دانه‌ های مواد غذایی و نوشیدنی‌ های رنگی توسط دندان‌ ها کمک می‌ کند. به این ترتیب از تغییر رنگ دندان ها و از بین رفتن اثر بلیچینگ دندان جلوگیری می ‌کند. اما به طور کلی می‌ توان گفت که مدت ماندگاری بلیچینگ در حدود ۶ ماه تا 1 سال است.

چگونه می ‌توان دوام بلیچینگ دندان را افزایش داد؟

چگونه می ‌توان دوام بلیچینگ دندان را افزایش داد؟

طول عمر بلیچینگ را می ‌توان با رعایت نکات بسیار ساده‌ ای افزایش داد. در ادامه نکاتی را که به افزایش مدت زمان بلیچینگ دندان کمک می ‌کنند را بیان کرده ‌ایم:

کلیک کنید: جرمگیری دندان کامپوزیت شده

رعایت بهداشت دهان و دندان

روزی دوبار دندان‌ های خود را مسواک زده و یک بار نخ دندان بکشید. با حفظ بهداشت دهان و دندان از تغییر رنگ دندان‌ های خود و بازگشت سریع بد رنگی آن ها پیشگیری می ‌کنید. در صورت عدم رعایت بهداشت، جرم زیادی روی دندان‌ ها تجمع پیدا می ‌کند و دندان‌ ها دوباره تغییر رنگ می ‌دهند.

اجتناب از سیگار کشیدن

همانطور که می‌ دانیم، سیگار نه تنها دشمن اصلی سلامت بدن است، بلکه به شدت به سلامت دهان و دندان نیز آسیب می ‌رساند. یکی از عوارض آن تغییر رنگ دندان‌ ها و لکه دار کردن آن هاست. بنابراین زمانی که دندان‌ های خود را بلیچینگ می ‌کنید، از مصرف سیگار اجتناب نمایید تا مدت زمان باقی ماندن سفیدی دندان ‌هایتان افزایش یابد.

به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی

رنگ‌ دانه‌ های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ‌های رنگی می ‌توانند جذب بافت دندان‌ ها شوند و به مرور رنگ آن ها را تغییر دهند. به همین دلیل توصیه می‌ شود که پس از انجام این روش، مصرف آن ها را به حداقل برسانید تا دندان‌ هایتان سریع تغییر رنگ ندهند. نوشیدنی ‌هایی مثل قهوه و چای به دلیل مصرف بالا در بین مردم از جمله مهم ‌ترین مواردی هستند که در این تغییر رنگ تاثیر گذاراند.

از نی استفاده کنید

اگر نمی ‌توانید از نوشیدنی های رنگی دل بکنید، بهتر است برای مصرف آن ها از نی استفاده کنید. استفاده از نی با توجه به اینکه نوشیدنی را مستقیما به قسمت خلف دهان منتقل می‌ کند، می ‌تواند تماس این مواد را با دندان‌ ها کاهش دهد. به همین دلیل هم احتمال تغییر رنگ دندان را کاهش خواهد داد.

کلیک کنید: بهترین روش برای مراقبت از دندان

پس از چه مدت باید برای بلیچینگ دندان مجددا اقدام کرد؟

در صورتی که سفیدی دندان‌ ها از بین رفت، می ‌توانید به انجام مجددا بلیچینگ دندان ها اقدام کنید. متخصصان دندانپزشک به طور معمول توصیه می‌ کنند که آفیس بلیچینگ را سالی ۱ بار و هوم بلیچ را تا ۲ بار در سال انجام دهید. انجام بیش از حد این کار ممکن است به مینای دندان آسیب بزند و سبب زرد تر شدن دندان‌ ها شود. همچنین ممکن است سبب حساسیت دندانی زیادی شود.

جرمگیری دندان با لیزر

یکی دیگر از روش ‌های نوین جرمگیری دندان، جرمگیری دندان با لیزر است. در واقع کارایی لیزر در این فرآیند به این صورت است که لیزر التهاب بافت ‌های لثه را از بین می ‌برد. این کار سبب می‌ شود که بتوان جرم سطوح مختلف دندان‌ ها را از بین برد  و همچنین پاکت‌ ها را شست و شو داد.

پس از اینکه این کار انجام شد، در مرحله بعدی سبب ایجاد لخته فیبرین می ‌شود که با این عمل، پاکت پوشانده می ‌شود. در ادامه با اتصال لثه و دندان سبب می ‌شود که عمق پاکت کاهش یابد. سرعت عمل و دقت بسیار بالای لیزر در برش دادن و برداشتن بافت ‌های آسیب دیده از منحصر به فرد ترین مزایای این روش است.

هزینه جرمگیری و بلیچینگ دندان

هزینه جرمگیری و بلیچینگ دندان

هزینه جرمگیری دندان با در نظر گرفتن شرایطی از جمله میزان جرم و پلاک دندانی، وضعیت بافت لثه، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان (در مواردی که جرم و پلاک دندانی بیش از حد باشند جرمگیری دندان در 2 مرحله انجام می شود. )، روش و نوع درمان انجام می ‌گیرد.  هزینه بلیچینگ دندان نیز بر اساس مواد مورد استفاده و برند آن ها متفاوت است همچنین قیمت آن در روش های بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در خانه نیز تغییر می کند.

کلیک کنید: کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند.برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق چت واتس اپ و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

تفاوت بلیچینگ با جرمگیری دندان چیست ؟

بلیچینگ و جرمگیری دندان هر دو روش های سفید کردن دندان هستند ولی تفاوت هایی با هم دارند. در واقع جرمگیری که با نام اولتراسونیک نیز شناخته می شود یک روش درمانی برای از بین بردن رسوبات دندان، بوی بد دهان، بد رنگی و باکتری ها و میکروب ها است. در جرمگیری تمام پلاک هایی که در بین دندان ها و زیر لثه ها جمع شده اند از بین می رود و همین امر باعث سفید تر شدن دندان ها می شود. اما سفید کردن دندان با بلیچینگ یک روش زیبایی است و فقط برای از بین بردن رنگدانه ها و لکه های روی دندان که به مرور زمان به وجود آمده اند استفاده می شود. بلیچینگ نسبت به روش های زیبایی و سفید کردن دندان، بهترین و کم آسیب ترین است.

تفاوت بلیچینگ با لمینیت چیست؟

بلیچینگ پروسه ی سفید کردن دندان هاست در این روش دندان های تغییر رنگ یافته را با استفاده از مواد مخصوصی که خاصیت سفید کنندگی دارند سفید می کنند بدین ترتیب که متخصص دندانپزشک مواد بلیچینگ را روی دندان بیمار گذاشته و با لیزر لکه ها را پاک می کند اما لمینیت روشی پیشرفته برای از سفید کردن دندان ها و اصلاح کلی طرح لبخند می باشد. که بلیچینگ قابلیت آن را ندارد. بلیچینگ صرفا برای سفید کردن دندان هاست در حالی که لمینیت علاوه بر سفید کردن یک تکنیک ترمیمی زیبایی می باشد و توسط آن فرم کلی دندان ها نیز اصلاح می یابد.

آفیس بلیچینگ بهتره یا هوم بلیچینگ؟

از آنجایی که هر یک از این روش‌ ها با توجه به شرایط دهان و دندان بیماران نتایج مختلفی را ارائه می ‌دهند، مقایسه آن ها از این لحاظ صحیح نیست. تشخیص این موضوع که کدام روش بلیچینگ برای دندان‌ هایتان بهتر است، بر عهده متخصص دندانپزشک است. ایشان پس از معاینه دهان و دندان شما، بهترین روش را برای سفید کردن دندان‌ هایتان را ارائه می‌ دهد.

آیا برند بلیچینگ روی دوام آن تأثیری دارد؟

بله. استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب بر روی دوام و ماندگاری بلیچینگ دندان تأثیر دارد. موادی که توسط برند های مطرح تولید می‌ شوند، جزء بهترین مواد برای انجام این درمان هستند.

چه مواردی باعث از بین رفتن اثر بلیچینگ دندان می ‌شوند؟

در ادامه مواردی را که باعث از بین رفتن اثر بلیچینگ دندان می ‌شوند را ذکر کرده ‌ایم:

  • مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی ‌های رنگی
  • عدم توجه به بهداشت دهان و دندان
  • مصرف سیگار و سایر دخانیات

حساسیت دندان بعد از جرمگیری چقدر طول می کشد؟

برخی افراد ممکن است حساسیت لثه و دندان را بعد از جرمگیری دندان تجربه کنند که چندان مساله جدی و خطرناکی نیست. برای مدیریت این مساله تنها کافیست که از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید تا حساسیت کاهش یافته و از بین برود. تجربه حساسیت 24 تا 48 ساعت بعد از انجام پروسه طبیعی است.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *