بهترین ایمپلنت دندان چیست؟

بهترین ایمپلنت دندان چیست؟

اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۱۲:۱۳ ب٫ظ

ایمپلنت دندان روشی دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد. ایمپلنت جایگزین ریشه های دندان می شود و یک پایه قوی برای دندان دائمی (ثابت) یا متحرک ایجاد می کند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارد و به شما علاوه برتوانایی جویدن غذا نمای دندان واقعی را نیز می بخشد.

چرا باید ایمپلنت انجام دهیم؟

ظاهر طبیعی و عملکرد مناسب

ایمپلنت های دندانی طوری طراحی شده اند که ساختار و عملکردی کاملا نزدیک و مطابق دندان های طبیعی داشته باشند. غذا خوردن و صحبت کردن با ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی است.

طول عمر و ماندگاری

طول عمر ایمپلنت های دندانی به عوامل مختلفی از جمله، نوع روش انجام ایمپلنت، جنس ایمپلنت استفاده شده، سلامت بافت لثه و سایر دندان ها بستگی دارد اما در این میان یک عامل تعیین کننده وجود دارد و آن هم نحوه مراقبت است. این فاکتور به قدری مهم است که اگر شما از بهترین برند ایمپلنت هم استفاده کنید اما بعد از آن مراقبت های لازم صورت نگیرد، تاثیرات مخربی در طول عمر آن دارد. در واقع ماندگاری بالا یکی از دلایل محبوبیت ایمپلنت ها به شمار می رود.

حفظ تراکم استخوان

در بین روش های جایگزینی دندان، ایمپلنت تنها روشی است که پایه ی آن مانند ریشه ی دندان عمل کرده و درون استخوان فک قرار می گیرد. جنس این پایه ها از تیتانیوم و سازگار با بدن است که به مرور زمان با بافت استخوان پیوندی قوی برقرار کرده و از این طریق از تحلیل بافت استخوان جلوگیری به عمل می آید. ایمپلنت دندان باعث رشد استخوان اطراف خود می شود و بدین گونه هم میزان استخوانی که باید از ایمپلنت پشتیبانی کند، تقویت می شود و هم از دفرمه شدن وتحلیل استخوان فک جلوگیری می شود.

میزان موفقیت

طبق بررسی های انجام شده، ایمپلنت دندان درمانی است که در 98 درصد بیماران موفقیت آمیز آمده بوده. دلیل این موفقیت می تواند به خاطر جنس خاص ایمپلنت ها باشد که سازگار با بدن بوده و واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کنند.

ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

در ابتدا باید شرایط بیمار بررسی شود. آزمایشات لازم همچون عکس برداری، ارزیابی استخوان ها و دندان های مجاور بیمار، مقاومت لثه و سلامت آن توسط متخصص دندانپزشک بررسی می شود. در قدم بعدی، داخل مطب پایه تیتانیومی با بی حسی درون استخوان فک قرار می گیرد.

پایه تیتانیومی همچون یک پیچ کوچک، با کمک دستگاه های مخصوص دندانپزشکی مناسب، داخل فک جایگذاری می شوند. بسته به شرایط بیمار، تاج ایمپلنت در همان جلسه یا 3 الی 4 ماه بعد، روی پایه تیتانیومی قرار می گیرد. معمولا باید منتظر جوش خوردن پایه تیتانیومی با استخوان ها بود.

به طور کلی مراحل ایمپلنت دندان به شرح زیر می باشد:

  • برداشتن دندان آسیب دیده
  • آماده سازی استخوان فک، در صورت نیاز پیوند استخوان
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • رشد و بهبود استخوان
  • قرار دادن اباتمنت
  • قرار دادن پروتز نهایی

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت دندان نسبت به سایر درمان ها بالاتر می باشد. اما با توجه به میزان مراقبت هر فرد نیز می تواند متغیر باشد. به طور کلی می توان بیان داشت که با رعایت نکات بهداشتی ایمپلنت های دندانی تا آخر عمر بیمار همراه همیشگی او می باشند و می بایست همواره نکات مراقبتی و بهداشتی را رعایت کرد. در برخی افراد ممکن است ایمپلنت درست به استخوان جوش نخورد و یا مراقبت های لازم را بیمار را رعایت نکرده باشد، در این صورت ایمپلنت دندان دچار عفونت خواهد شد و ایمپلنت پس زده می شود.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهترین زمان برای ایمپلنت

عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهترین زمان برای ایمپلنت

تشخیص بهترین زمان برای ایمپلنت دندان به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی همه موارد می ‌پردازیم.

عوامل موثر بر تعیین بهترین زمان کاشت دندان ایمپلنت:

تاثیر میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک

میزان تراکم، ارتفاع و پهنای استخوان فک مورد نظر برای ایمپلنت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین قبل از ایمپلنت دندان حتما میزان تراکم استخوان فک با استفاده از رادیوگرافی های مخصوص توسط متخصص دندانپزشک سنجیده می شود. بعد از بررسی رادیوگرافی های مخصوص، متخصص دندانپزشک تشخیص می ‌دهد بهترین زمان ایمپلنت دندان چه زمانی است. در برخی از موارد بیمار به ‌منظور ترمیم بافت استخوان فک خود، نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان دارد که این عمل کاشت ایمپلنت را حداکثر تا ۶ ماه به عقب می‌ اندازد.

اثرگذاری نحوه کشیده ‌شدن دندان

نحوه کشیده شدن دندان در تعیین بهترین زمان برای ایمپلنت دندان بسیار مهم است. اگر کشیدن دندان توسط افراد غیرمتخصص به صورت غیراصولی صورت پذیرد. باعث عوارضی مثل خونریزی، ابتلا به حفره خشک، آسیب اعصاب صورت و از همه مهم‌ تر عفونت لثه و آسیب به استخوان فک می ‌شود و زمان ایمپلنت دندان را ماه‌‌ ها عقب می ‌اندازد و فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت دندان بسیار زیاد خواهد شد.

در نتیجه توصیه می‌ شود کشیدن دندان به روش آتروماتیک انجام شود. این روش به سالم ماندن حفره‌ های استخوان اطراف دندان کمک می‌ کند و کاشت ایمپلنت را راحت ‌تر می‌ کند.

میزان تاثیر عفونت لثه

در صورت وجود عفونت لثه، ایمپلنت دندان بسیار پر ‌ریسک است و امکان شکست درمان ایمپلنت بسیار زیاد است. لذا در مواردی که لثه دارای عفونت است لازم است به‌ منظور درمان بافت‌ های عفونی لثه، بنابر تشخیص متخصص دندانپزشک، عمل کاشت ایمپلنت را به تعویق انداخت. در این صورت نتیجه کاشت ایمپلنت دندان هم از لحاظ زیبایی و هم استحکام بهتر خواهد بود.

تاثیر دفعات جراحی

در بسیاری از موارد درمان کاشت ایمپلنت دندان هم ‌زمان و بعد از کشیدن دندان طبیعی صورت می‌ گیرد. بنابراین بهترین زمان برای ایمپلنت دندان (در صورت صلاح‌ دید متخصص دندانپزشک) بعد از کشیدن دندان است. زیرا عمل جراحی به یک جلسه خلاصه می‌ شود و دیگر نیازی برای جراحی مجدد برای کاشت فیکسچر نیست.

اهمیت سن بیمار

برای کاشت ایمپلنت دندان لازم است استخوان فک بیمار به‌ طور کامل رشد کرده باشد. اگر در زمان رشد عمل کاشت ایمپلنت صورت بگیرد، در نتیجه‌ ی رشد عمودی صورت و دندان‌ ها، ایمپلنت در جای خودش ثابت می ‌ماند در نتیجه با دندان‌ های کناری اختلاف سطح پیدا می ‌کند که از لحاظ زیبایی نا مطلوب است و در عمل جویدن، اختلال ایجاد می‌ کند. معمولاً کاشت ایمپلنت از 18 سالگی به بعد انجام می شود. اما شایان توجه است که میزان رشد در افراد مختلف در اثر عوامل گوناگون متفاوت است.

سلامت عمومی بدن و بیماری‌ های زمینه‌ ای

یکی دیگر از عواملی که در تعیین بهترین زمان برای ایمپلنت دندان ضروری است، شرایط جسمانی بیمار است. کسانی که دارای دیابت بالا، بیماری های قلبی، عروقی و بیماری‌ های زمینه ‌ای هستند لازم است با مشورت پزشک مدت‌ زمان بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت را افزایش دهند و یا در صورت تجویز پزشک دارو های خود را قطع و یا تعویض کنند. همچنین کسانی که دارای پوکی استخوان هستند برای ترمیم استخوان فک به مدت ‌زمان بیشتری نیاز دارند و در برخی از موارد نیاز به پیوند استخوان جهت ترمیم بهتر استخوان فک است.

آیا بیماران دیابتی می توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند؟

آیا بیماران دیابتی می توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند؟

افرادی که بیماری دیابت کنترل شده دارند (یعنی قند خون شان زیر ۱۵۰ است) می توانند برای کاشت ایمپلنت اقدام کنند. ولی در مورد افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، این کار توصیه نمی شود زیرا دوره ریکاوری آن ها بسیار طولانی و سخت خواهد بود و احتمال جوش نخوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک بسیار زیاد است.

 

کلیک کنید: بلیچینگ یا جرمگیری؟

 

چه مدت پس از کشیدن دندان می ‌توان ایمپلنت گذاشت؟

حداکثر تحلیل استخوان پس از کشیدن دندان‌ ها در محدوده ‌ی 6 تا 24 ماه اول اتفاق می‌ افتد. حفظ محافظه‌ کارانه‌ ی نواحی دندان کشیده شده می ‌تواند نیاز به جراحی پیشرفته‌ ی افزایش استخوان را حذف و یا به طور قابل توجهی کاهش دهد. بر این اساس که چه مدت پس از کشیده شدن دندان، ایمپلنت در حال قرارگیری است، فرآیند ایمپلنت گذاری به سه دسته تقسیم می‌ شود:

  • قراردادن تاخیری ایمپلنت (delayed)
  • قراردادن مرحله ‌ای ایمپلنت (staged)
  • قراردادن فوری ایمپلنت (immediate)

پس از کشیدن دندان با حداقل آسیب، با ارزیابی سطح استخوان و آناتومی محل دندان خارج شده، متخصص دندانپزشک تصمیم می ‌گیرد که آیا ناحیه را با پیوند استخوان پر کند یا نه و این که چه زمانی ایمپلنت را در ناحیه قرار دهد (تاخیری، فوری یا مرحله ‌ای). جایگذاری ایمپلنت دندان در روش تاخیری حدودا 2 الی 3 ماه پس از کشیدن دندان انجام می ‌شود تا ترمیم بافت نرم صورت گیرد.

در روش مرحله‌ ای اما جایگزاری ایمپلنت به منظورترمیم کامل استخوان به طور معمول 4 تا 6 ماه یا بیشتر زمان می‌ برد. در روش فوری نیز ایمپلنت در زمان کشیدن دندان در محل قرار داده می ‌شود. اگر استخوان برای ثبات اولیه‌ ی ایمپلنت کافی نباشد، روش immediate توصیه نمی ‌شود.

بهترین ایمپلنت دندان

بهترین ایمپلنت دندان چیست؟

چه ایمپلنتی را انتخاب کنیم؟ تولید کدام کشور بهتر است؟

در رابطه با انتخاب بهترین نوع ایمپلنت، اولین موضوع اعتماد شما به پزشک متخصص است. در میان ایمپلنت های موجود، متخصص دندانپزشک شما بهترین ایمپلنت دندان را که برای شما مناسب است، انتخاب خواهد کرد. عده ای از این برندها بسیار خوب هستند. اگرچه در بازار بین المللی محصولاتی با کیفیت بسیار بالا وجود دارد. ولی با توجه به شرایط کشور باید ببینید که چه نوع ایمپلنت هایی در ایران وجود دارد. در واقع ایمپلنت ها به صورت بسیار محدود وارد ایران می شوند.

و تمام سایزها و قطعات لازم همیشه موجود نیستند. گاه ممکن است مدت زیادی فقط صرف انتظار برای قطعه مورد نظر شود. بنابراین واضح است که انتخاب  ایمپلنت به عوامل زیادی از جمله رایج بودن استفاده از آن مدل و هزینه تمام شده برای مریض بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که انتخاب نوع ایمپلنت را به متخصص دندانپزشک خود بسپارید. چرا که تجربه متخصص دندانپزشک در استفاده از انواع ایمپلنت دندان، اطلاعات کافی و عالی در این زمینه به او داده است که می تواند بهترین نوع ایمپلنت دندان را به شما پیشنهاد دهد.

کاشت دندان بهتر است یا بریج؟

آیا بهتر است فضای بی دندانی با ایمپلنت دندان جایگزین شود؟ یا اینکه با تراش دندان های مجاور و پایه قرار دادن آن ها پر شود؟ این سوالی است که بسیاری از شما از ما می پرسید. قطعا ایمپلنت دندان درمان ارجح است. با اینکه ممکن است به نظر بیاید که درمان با ایمپلنت هزینه بیشتری دارد، ولی در طول زمان به طور قطع درمان ارزان تری برای فرد است. دلایل این پاسخ موضوعات زیر است:

  • ایمپلنت دندان، دندان های مجاور فرد را دست نخورده نگه می دارد.
  • از تحلیل استخوان نیز جلوگیری می کند.
  • با تراش دندان های مجاور کم کم آن ها نیز مستعد پوسیدگی می شوند. و حتی ممکن است، در طول چندین سال یک یا چند عدد از دندان های پایه از بین بروند. در نتیجه طول ناحیه بی دندانی بلند تر می شود. همچنین در طول زمان، استخوان ناحیه بی دندانی نیز تحلیل می رود. در حالیکه با جایگزینی ناحیه بی دندانی با ایمپلنت دندان های مجاور آسیب نمی بینند. و استخوان آن ناحیه نیز از بین نمی رود.

جهت کاشت دندان باید به چه پزشکی مراجعه کنید؟

جهت کاشت دندان باید به چه پزشکی مراجعه کنید؟

درمان کاشت ایمپلنت دندان بهتر است توسط تیم پزشکی شامل متخصص جراحی و متخصص پروتز دندان انجام شود. زیرا کاشت دندان شامل دو مرحله درمانی کاشت ایمپلنت در استخوان فک و گذاشتن پروتز روی ایمپلنت کاشته شده، بعد از گذشت چند ماه است. در نتیجه مرحله اول کاشت به دلیل وجود ریزه کاری های متعدد بسیار اهمیت دارد. این موارد عبارت اند از:

  • محل ایمپلنت در استخوان
  • نحوه قرار گیری ایمپلنت نسبت به دندان های مجاور و دندان های فک مقابل
  • جهت و زاویه قرارگیری در استخوان
  • محل قرارگیری ایمپلنت نسبت به ارگان های مهم در هر دو فک از جمله کانال عصبی و سینوس ها

 

کلیک کنید: ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

 

همه این موارد صد در صد در نتیجه نهایی تاثیر دارند. بنابراین لازم است موارد گفته شده، توسط یک فرد متخصص جراحی انجام شود. مرحله دوم که پروتز نامیده می شود نیز، در واقع حاصل نهایی صبر و زحمت چندین ماهه تا رسیدن به این مرحله است. در این مرحله دندان ها در دهان نمایان می شوند.

هزینه ایمپلنت دندان قیمت ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان

واقعیت این است شرایط هر بیمار متفاوت است، در نتیجه هزینه ایمپلنت‌ دندان متغییر است، قیمت ایمپلنت دندان براساس برند آن ثابت بوده ولی چون شرایط استخوان فک هر فرد متفاوت است، جراحی های اضافه مثل سینوس لیفت و بازسازی استخوان هزینه ی ایمپلنت دندان را تغییر می دهند.

سوالات متداول

ایمپلنت دیجیتال دندان چیست؟

در ایمپلنت دیجیتال دندان از عکس و فناوری های سه بعدی برای موقعیت یابی دقیق استخوان و عصب ها استفاده می شود و این شبیه سازی باعث دقت بالای کاشت دندان، حداقل ریسک، برش و خونریزی می شود. در ایمپلنت دیجیتال از یک راهنما به نام سرجیکال گاید استفاده می شود که به هیچ وجه به بافت و عصب ها آسیبی وارد نشود و ایمپلنت دقیقا در بهترین جای استخوان قرار بگیرد. همچنین این حداقل برش باعث کاهش درد و خونریزی می شود تا بیمار بیشترین رضایت را از درمان خود داشته باشد.

دندان قروچه چه تاثیری بر طول عمر ایمپلنت دندان دارد؟

دندان قروچه یک عادت رفتاری نادرست است که تاثیر بسیار منفی بر سلامت دهان و دندان دارد. دندان قروچه می تواند به مرور زمان سبب اثرات مخربی شود. در صورتی که دارای این عادات رفتاری می باشید و قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید، متخصص دندانپزشک استفاده از نایت گارد را به شما توصیه خواهد کرد.

میزان موفقیت ایمپلنت‌ های دندانی چقدر است؟

ایمپلنت‌ های دندانی میزان موفقیت خیلی بالایی دارند. مطالعات مستند بالینی و تحقیقاتی میزان موفقیت ایمپلنت دندان را بیش از ۹۵%، بالا تر از هر نوع دیگر از درمان‌ های جایگزین دندان نشان داده‌ اند. میزان موفقیت ایمپلنت حتی در نواحی با تراکم استخوانی کم، بالا است. به محض جوش خوردن ایمپلنت در استخوان، دوام آن یک عمر طول می‌ کشد. هر بیمار دارای ناحیه‌ ی بی دندانی کاندید ایمپلنت‌ های دندانی بوده و در بیماران سالم با استخوان خوب و ترمیم زخم طبیعی، می‌ توان میزان موفقیتی فراتر از 90 تا 95% را انتظار داشت.

علائم لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

علائم زیادی وجود دارد که با مشاهده آن و یا حس کردن این علائم می توانید مطمئن شوید ایمپلنت دندانی شما لق شده است در ادامه برخی از این علائم را نام میبریم:

  • ایمپلنت دندان شروع به حرکت کردن و تکان خوردن می کند.
  • هنگامی که ضربه ‌ای وارد می شود درد زیادی حس کنید.
  • استخوان اطراف ایمپلنت دندان شما تحلیل برود.
  • ترشح در دهان به صورت غیر قابل کنترل در حالی که عفونت نیز همراه آن باشد.
  • هنگام جویدن احساس درد داشته باشید.
  • ضایعات استخوانی را مشاهده کنید.
  • وجود خونریزی در اطراف ناحیه ایمپلنت دندان مشاهده کنید.
  • تغییر رنگ را در اطراف ناحیه ایمپلنت مشاهده کنید.
  • لثه شما دچار بیماری لثه (پریودنتال) التهابی به همراه پری ایمپلنت شود.

آیا کاشت ایمپلنت همیشه امکان ‌پذیر است؟

اکثر افراد برای کاشت ایمپلنت دندان مناسب هستند. با این حال، در برخی موارد احتمال پس زدن ایمپلنت توسط بدن بیمار افزایش می ‌یابد. به عنوان مثال، اگر یک بیماری پزشکی مانند دیابت دارید که تحت کنترل نیست، این می ‌تواند شانس موفقیت شما را کاهش دهد. برخی از عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن نیز می‌ توانند بر میزان موفقیت ایمپلنت شما تأثیر بگذارند. برخی افراد نیز پیش از ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان فک دارند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *