دلایل بروز خروپف در زنان

فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۸:۲۷ ق٫ظ

آپنه-خروپف تنها مشکل مردان نیست. زنان نیز خروپف می‌ کنند؛ به همان اندازه بلند و با همان خطرات مرتبط با سلامتی. بنابراین، چرا اغلب موارد کم اهمیت جلوه می‌ شود و نادیده گرفته می ‌شود؟ درست همانطور که مردان می ‌توانند گریه کنند، زنان نیز خروپف می ‌کنند. ما باید این را بپذیریم و راه حلی برایش پیدا کنیم. چرا؟ زیرا خروپف یکی از علائم اصلی است که پزشک ‌ها هنگام غربالگری آپنه انسدادی خواب (OSA) در نظر می ‌گیرند. آپنه انسدادی خواب در صورتی که بدون درمان باقی بماند، بر کیفیت خواب تاثیر می ‌گذارد و می‌ تواند موجب افزایش فشار خون، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌ ها شود.

درمان آپنه خواب

خروپف را جدی بگیرید.

تقریبا همه هر از چندگاهی خروپف می ‌کنند و این در تقریبا 40% از زنان بالغ و 57% مردان بالغ رخ می ‌دهد. با این وجود، طبق انجمن خروپف و آپنه خواب بریتانیا مطالعات نشان داده ‌اند که مراجعه مردان برای مطالعه خواب دو برابر بیشتر از زنان است. این عمدتا ناشی از این حقیقت است که پزشک‌ ها اغلب به گزارش ‌های خود خروپف‌ کننده متکی هستند و مردان بیشتر از زنان برای درمان خروپف در جستجوی کمک می ‌گردند. از طرف دیگر، زنان تمایل ندارند علائم و نشانه ‌های خروپف خود را بازگو کنند؛ اغلب به دلیل خجالت و شرم. مشکل از همین‌ جا شروع می ‌شود. همانطور که گفته شد، خروپف می ‌تواند در نتیجه آپنه انسدادی خواب ایجاد شود که خواب را مختل کرده و می‌ تواند منجر به شرایط سلامتی جدی شود. تحقیقات انجام شده توسط آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) نشان می‌ دهد که آپنه خواب در بیش از 90% از زنان مبتلا به آپنه انسدادی خواب بدون درمان باقی می ‌ماند، ظاهرا زنان در اغلب موارد علائم و نشانه‌ های متفاوتی را از مردان تجربه می ‌کنند، مانند خستگی در طول روز، سردرد و افسردگی. در بیشتر موارد این علائم هستند که درمان می‌ شوند، نه منشا اصلی بروز آن ‌ها.

درمان آپنه انسدادی

آپنه خواب انسدادی چیست؟

آپنه انسدادی خواب obstructive sleep apnea  OSA: به نوعی از اختلال خواب گفته می ‌شود که در آن دیواره ‌های گلو در طول خواب ریلکس و شل و باریک می ‌شوند. این وضعیت باعث ایجاد توقف‌ هایی در تنفس می ‌شود. این توقف ‌ها می ‌توانند برای چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشند و می‌ توانند در طول شب چندین بار رخ دهند. این وضعیت خواب فرد را مختل می‌ کند. صدا های بلند خروپف، احساس خفگی و خرناس می ‌توانند برای شریک تختخواب و فرد بیمار مختل کننده باشند. افراد مبتلا به OSA می‌ توانند در طول روز بسیار خسته باشند یا حتی به خواب روند. این وضعیت می‌ تواند خطرناک باشد.

عوارض آپنه خواب

آپنه خواب یک بیماری جدی است و عوارض آن می ‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی روزانه

بیداری‌ های مکرر مرتبط با آپنه خواب، روند خواب طبیعی را غیرممکن می‌ کند و باعث خواب‎ آلودگی شدید در روز، خستگی و تحریک‎ پذیری می ‌شود. ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید و خود را به هنگام کار، تماشای تلویزیون یا حتی رانندگی در حالت خواب بیابید. به‎همین ‌دلیل، افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر تصادفات با وسایل نقلیه هستند. همچنین ممکن است احساس زود رنجی، بد خلقی یا افسردگی داشته باشید. کودکان و نوجوانان مبتلا به آپنه خواب ممکن است در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند یا دارای مشکلات رفتاری شوند.

  • فشار خون بالا یا مشکلات قلبی

افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در هنگام آپنه خواب رخ می ‌دهد فشار خون را افزایش داده و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می ‎دهد. آپنه انسدادی خواب همچنین ممکن است خطر حمله قلبی مکرر، سکته مغزی و ضربان‎ های غیر طبیعی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، چندین بار آپنه خواب و بروز افت سطح اکسیژن خون می ‌تواند منجر به مرگ ناگهانی در اثر ضربان نا منظم قلب شود.

  • دیابت نوع ۲

داشتن آپنه خواب خطر ابتلا به شرایط مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ را افزایش می ‌دهد.

  • سندرم متابولیک

این اختلال که شامل فشار خون بالا، سطح غیر طبیعی کلسترول، قند خون بالا و افزایش دور کمر است، با خطر بالا تر بیماری قلبی در ارتباط است.

  • عوارض ناشی از داروها و جراحی

آپنه انسدادی خواب همچنین میزان نگرانی نسبت به برخی از داروها و بیهوشی عمومی را افزایش می ‌دهد. افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است بعد از جراحی دچار عوارض شوند زیرا مستعد مشکلات تنفسی به ‌خصوص در حالت آرام و خوابیده به پشت هستند. پس قبل از جراحی، در مورد آپنه خواب و نحوه درمان آن به پزشک خود بگویید.

  • مشکلات کبدی

در افراد مبتلا به آپنه خواب به احتمال زیاد نتایج غیر طبیعی در آزمایشات عملکرد کبدی مشاهده می ‌شود و کبد آن ها علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی را نشان می‌ دهد.

 

زنان خروپف را کم اهمیت می ‌دانند.

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی خواب بالینی نشان داد که زنانی که خروپف را گزارش می‌ کنند، اغلب آن را کم اهمیت جلوه می ‌دهند. یافته‌ ها نشان داد که اگرچه هیچ تفاوت عینی در شدت خروپف بین مردان و زنان یافت نشد، اما تفاوت معناداری در گزارش‌ های اعلام شده توسط خود افراد وجود دارد. به عبارت ساده، زنان در مقایسه با مردان خروپف را کمتر گزارش کرده و در صورت گزارش شدت آن را از ان چیزی که هست خفیف‌ تر می‌ دانند. این می‌ تواند یکی از موانع مراجعه زنان به کلینیک ‌های خواب، متخصص خواب و تشخیص و درمان صحیح آپنه خواب باشد. این موضوع با افزایش سن بهبود نمی‌ یابد. داده‌ های حاصل از «چرخه خواب» نشان می ‌دهند که زنان با افزایش سن بیشتر خروپف می‌ کنند: از میانگین 8 دقیقه و 30 ثانیه در سن 18 تا 24 سالگی تا 25 تا 30 دقیقه بیشتر پس از سن 45 سالگی. میانگین حداکثر بلندی صدای خروپف توسط افراد اساساً برای مردان و زنان یکسان است.

خروپف در زنان

آپنه انسدادی خواب: دلیل اصلی خروپف در زنان مسن

طبق گفته کلینیک مایو، از هر 10 زن میانسال یک نفر به آپنه انسدادی خواب مبتلاست و احتمال بروز این شرایط بعد از یائسگی بیشتر می ‌شود (این خطر در هر سال 4% افزایش می ‌یابد). تحقیقات همچنین نشان می ‌دهند که زنانی که خروپف آن‌ ها به دلیل آپنه انسدادی خواب است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ‌های قلبی نسبت به مردان قرار دارند. درمان آپنه خواب را جدی بگیرید. تصور می ‌شود که دلیل آن ترکیبی از کاهش اثر هورمونی محافظ پس از یائسگی (پروژسترون ممکن است از شل شدن مجاری هوایی فوقانی مرتبط با OSA جلوگیری کند) و افزایش وزن باشد. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نشان می ‌دهند که گرگرفتگی‌ ها و تعرق شبانه ‌ای که زنان در دوران یائسگی تجربه می‌ کنند،‌ ممکن است با افزایش خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب در ارتباط باشد. با این وجود، این ارتباط همیشه علت و معلولی نیست، اما علائم شدید یائسگی می ‌توانند به عنوان نشانگرهای احتمالی آپنه خواب در نظر گرفته شوند.

سایر دلایل خروپف در زنان

فاکتورهای دیگری وجود دارند که می ‌توانند موجب بروز خروپف در زنان شوند. آشنایی با این فاکتورها و عوامل می‌ تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید آیا خروپف نیاز به توجه فوری شما دارد و اگر این چنین است چه اقداماتی می‌ توانید برای آن انجام دهید:

یائسگی: همانطور که گفته شد، یائسگی می ‌تواند عضلات گلو را ضعیف کرده و موجب خروپف در زنان شود. اگر خروپف با قطع در تنفس همراه باشد، می ‌تواند نشانه‌ ای از آپنه انسدادی خواب باشد.

اضافه وزن: افزایش وزن می‌ تواند منجر به افزایش بافت در اطراف نواحی مانند شکم و گردن گردد که خود موجب باریک شدن مجاری هوایی می ‌شود.

بارداری: علاوه بر افزایش وزن، خروپف در دوران بارداری به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ ها بسیار رایج است زیرا میزان خون در بدن افزایش می ‌یابد و درنتیجه باعث گشاد شدن رگ‌ های خونی می‌ شود. این امر می ‌تواند موجب تورم مجاری هوایی شده، باعث شود از طریق دهان نفس بکشید و در نتیجه خروپف کنید.

خستگی: وقتی زنان خسته هستند، بافت‌ های عضلانی اطراف گلو و حنجره آن‌ ها شل می‌ شود و باعث خروپف حتی با صدای بلند تر از حد معمول می‌ گردد.

کام نرم بلند و زبان بزرگ

گزارش شده است که زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل افزایش هورمون‌ های مردانه بیشتر در خطر ابتلا آپنه خواب و خروپف قرار دارند.

چگونه می ‌توان فهمید که شما یکی از زنانی هستید که خروپف می کنید؟

بیایید با خود صادق باشیم. از شریک زندگی خود سوال کنید که آیا خروپف می‌ کنید یا نه. اگر مطمئن نیستید که خروپف می ‌کنید و به یک تحلیل کاملا عینی و دقیق نیاز دارید. اگر شک دارید که خوابتان به دلیل خروپف دچار مشکل می‌ شود یا ممکن است از آپنه خواب رنج ببرید، حتما با پزشک متخصص خواب صحبت کنید. خروپف در اغلب موارد قابل درمان است!

بیشتر بخوانید: رابطه ارتودنسی و آپنه خواب

تشخیص و درمان خروپف

احتمالا همسرتان متوجه خروپف کردن شما در خواب می ‌شود. پزشک زمان بررسی علائم و تشخیص علت ایجاد آن سوالاتی از شما و همسرتان می‌ پرسد. باید اطلاعات کاملی در مورد سابقه پزشکی خود به متخصص بدهید. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام داده و مشکلاتی که ممکن است راه هوایی را مسدود کنند، بررسی می ‌کند. مواردی مانند احتقان مزمن بینی به دلیل رینیت یا سینوزیت، انحراف تیغه بینی یا تورم لوزه‌ ها می ‌توانند از دلایل اصلی این مشکل باشند. پزشک خواب ممکن است برای تشخیص دقیق علت و درمان خروپف در خواب آزمایش ‌های زیر را تجویز کند.

آزمایش تصویربرداری: با استفاده از روش‌ هایی مانند سی‌ تی‌ اسکن، ام ‌آرآی یا اشعه ایکس می ‌توان مشکلات راه هوایی را تشخیص داد.

مطالعه خواب: برای انجام این آزمایش از دستگاهی استفاده می‌ شود که در طول خواب مواردی مانند ضربان قلب، تنفس و فعالیت مغز را بررسی می‌ کند. این آزمایش پلی‌سومنوگرافی نامیده شده و ممکن است درحالی که در خانه خواب هستید یا در آزمایشگاه این آزمایش انجام شود.

درمان خروپف و آپنه خواب

اورال اپلاینس وسیله ای کاربردی برای از بین بردن وقفه تنفسی می باشد. این دستگاه یک روش درمانی برای خروپف و آپنه خواب است که مورد تایید انجمن اختلالات خواب در دنیا قرار دارد. با توجه به مشکلاتی که سایر روش های درمانی نظیر جراحی یا دستگاه فشار هوا برای بیماران مبتلا به آپنه خواب و خروپف ایجاد کرده اند، این روش بسیار ایمن و بی خطر است. بسیاری از کسانی که به واسطه اورال اپلاینس ها مورد معالجه قرار گرفته اند، اعتبار این روش را تایید کرده اند. فرد مبتلا به آپنه خواب و خروپف با قراردادن دیوایس در دهان، از انسداد مجاری تنفسی خود به هنگام خواب جلوگیری می کند. این وسیله با جای گیری در دهان، به عضلات کام و گلو اجازه نمی دهد تا مسیر اکسیژن را مسدود کنند. با اورال اپلاینس فرد در خواب به راحتی نفس می کشد و دیگر خروپف نمی کند.

یکی از معتبر ترین شرکت های ساخت دستگاه های داخل دهانی برای درمان اسلیپ آپنه شرکت سومنودنت می باشد. مفتخريم كه به دوستان عزيزمون اعلام كنيم كه امكان ساخت دستگاه سومنودنت انگلستان جهت درمان خروپف و آپنه فراهم شده است. و دیوایس دهانی شما جهت درمان آپنه و خروپف توسط یکی از بهترین شرکت های مطرح دنیا که در درمان اختلالات خواب حرف اول را میزند تهیه و ساخته می شود. تمام مراحل کار کاملا دیجیتال می باشد و به صورت اسکن و پرینت 3 بعدی صورت می گیرد.

فواید درمان خروپف توسط اورال اپلاینس ها

اورال اپلاینس ها نسبت به سایر روش های درمانی برای خروپف و آپنه خواب بسیار ایمن است. اکنون در دنیا اورال اپلاینس ها به خاطر مزایایی که دارند توانسته اند جایگاه اول را در درمان آپنه خواب و خروپف را بگیرند. از فواید این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون درد و خونریزی می باشد.
  • استفاده آسان و راحتی دارد.
  • قابلیت استفاده برای همگان را دارد.
  • عدم حساسیت زا بودن جنس دستگاه

درمان خروپف با اورال اپیلانس ها

سوالات متداول

خروپف در بارداری طبیعی است؟

اگر تاکنون تجربه خروپف در خواب را نداشته‌ اید، باید بدانید این مشکل در دوران بارداری تقریبا رایج است. معمولا در سه ‌ماهه دوم بارداری در هفته شانزدهم علائم خروپف شروع می ‌شود. به‌ احتمال زیاد علت آن افزایش هورمون‌ های بارداری است. افزایش سطح استروژن و پروژسترون باعث تورم غشای مخاطی در بینی می ‌شود. در زنان باردار گرفتگی بینی هنگام درازکشیدن بیشتر است. در بیشتر موارد خروپف در بارداری طبیعی بوده و نگران‌ کننده نیست. اما گاهی ناشی از آپنه انسدادی خواب است. آپنه خواب با فشارخون بالا و پره اکلامپسی ارتباط دارد. پره اکلامپسی بیماری است که باعث شروع ناگهانی فشارخون بالا در زمان بارداری می ‌شود. اگر درمان آپنه خواب در دوران بارداری صورت نگیرد، می ‌تواند میزان اکسیژن بدن مادر و جنین را کاهش دهد. در این صورت خطر بیماری‌ هایی مانند بیماری قلبی و آمبولی ریه افزایش می ‌یابد. اگر صبح‌ ها با سردرد بیدار می ‌شوید، احساس خستگی مفرط دارید یا دچار تحریک‌ پذیری و فراموشی هستید، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید تا علت چنین علائمی در دوران بارداری مشخص شود.

آیا خروپف ارثی است؟

پاسخ این سوال مثبت است. گاهی ژنتیک باعث ایجاد این مشکل هنگام خواب می ‌شود. همانطور که ما ویژگی‌ های فیزیکی مانند رنگ چشم و مو را به ارث می ‌بریم، عناصری مانند استخوان و ساختار صورت نیز ژن مشترک دارند. ویژگی‌ های فیزیکی مانند گلو باریک، چانه عقب رفته، فک کوچک، زبان بزرگ و کام بزرگ و نرم به اختلال خروپف در خواب کمک می‌ کنند. علاوه بر این‌ ها ژن‌ های مربوط به چاقی نیز در میزان توده چربی اطراف گردن نقش داشته و باعث خروپف وآپنه در هنگام خواب در خواب می‌ شوند.

آیا خروپف بعد از عمل بینی برطرف می ‌شود؟

عمل بینی می‌ تواند به رفع مشکل خروپف در خواب کمک کند. البته درصورتی ‌که مشکل از ساختار بینی و مجاری تنفسی باشد، این عمل نتیجه‌ بخش است. اگر علت ایجاد این مشکل انحراف بینی باشد، با برداشتن غضروف یا صاف شدن سپتوم (تیغه میانی) می ‌توان مشکل را حل کرد. عمل بینی به درمان آپنه خواب کمک می ‌کند. اما اگر علت خروپف مواردی مانند آلرژی، اضافه ‌وزن، عضلات سر و گردن، حلق آسم و… باشد، نمی ‌توان با عمل بینی به نتیجه ‌ای رسید.

آیا خروپف بعد از عمل بینی طبیعی است؟

خروپف بعد از عمل بینی کاملا طبیعی است و نباید برای آن نگران بود. بعد از جراحی داخل بینی تا مدتی متورم است و باعث تنگ شدن راه هوایی می‌ شود. پس از مدتی تورم کاهش پیدا کرده و مجاری تنفس باز می ‌شوند.

رابطه خروپف وآپنه با بیماری قلبی چیست؟

اگر مشکل خروپف و آپنه در هنگام خواب رو دارید، باید هرچه زود تر برای درمان آن اقدام کنید. آپنه در خواب می ‌تواند به بروز بیماری قلبی کمک کند. زمانی که تنفس برای مدت کوتاهی قطع می شود، مشکلات قلبی عروقی به ‌مرور خود را نشان می ‌دهند. این موضوع می ‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. طی تحقیقاتی که انجام شده است، افرادی که همیشه خروپف می‌ کنند، بیشتر در معرض خطر شریان ‌های کاروتید ضخیم یا غیرطبیعی هستند. این شریان‌ ها قلب را به مغز وصل می‌ کنند. این عارضه خطر سکته مغزی و تصلب شرایین را بیشتر می ‌کند.

خروپف نشانه چه بیماری‌ هایی است؟

دررابطه ‌با خروپف‌ های موقتی احتمالا سرماخوردگی یا آلرژی علت اصلی است. اگر این مشکل باعث اختلال در خواب و مشکلات خلقی شود، پزشک احتمال می ‌دهد که شما به آپنه خواب مبتلا هستید.

 

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *