فرق لمینت و کامپوزیت

فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

مهر ۱۸, ۱۴۰۳ ۷:۲۴ ق٫ظ

کامپوزیت دندان و لمینت دندان هر دو از درمان های زیبایی دندان هستند. که به اصلاح ظاهر دندان‌ ها و دستیابی به لبخندی ایده‌ آل کمک می کنند. در هر کدام از این درمان ها لایه نازکی از جنس سرامیک و یا پلیمر رزین به قسمت جلویی دندان ها با مواد کاملا متفاوتی چسبانده می شوند و رنگ، اندازه و شکل دندان را اصلاح می کنند. تفاوت کامپوزیت و لمینت در جنس لایه ای است که به دندان چسبانده می شود. جنس متفاوت در این دو درمان باعث می شود مراحل انجام این درمان ها و همین طور ویژگی هر کدام از این ها متفاوت باشد. در ادامه این مقاله به تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان به صورت کلی پرداخته ایم.

 

مقایسه لمینت و کامپوزیت

لمینت دندان چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

لمینت دندان، که گاهی به آن ونیر نیز گفته می شود، یک پوشش نازک از طیف های مختلف سفید رنگ تولید شده و برای بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. این قطعات کوچک به دندان‌ها متصل می‌شوند و می‌توانند رنگ، شکل، اندازه یا طول آن‌ها را به دلخواه فرد تغییر دهند. علاوه بر ایجاد زیبایی دهان و دندان ، لمینت‌ها قدرت و استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهند و با پوشاندن ناهماهنگی‌ها و عیوب دندان، ردیف دندان‌ها را مرتب و یکنواخت به نمایش می‌گذارند. در ادامه به مزایا و معایب لمینیت دندان می پردازیم:

مزایای لمینیت دندان

  1. حفظ ساختار دندان، در لمینت دندان تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از سطح بیرونی دندان تراش میخورد.
  2. به دلیل این عمق تراش کم و محدود به مینا معمولا نیازی به تزریق بی حسی نمی باشد.
  3. زیبایی طبیعی، در لمینت دندان انعکاس و عبور نور شبیه به دندان های طبیعی می باشد.
  4. مقاوم در برابر رنگ پذیری، در مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار لمینت دندان دچار تغییر رنگ نمی شود.
  5. باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان و مقاومت دربرابر نفوذ مایعات
  6. سازگاری زیستی خیلی خوب، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت بهداشت دهان مناسب، لثه ها پس از درمان لمینت دندان کاملا سالم و نرمال خواهند بود.
  7. مقاومت بسیار خوب در برابر سایش

معایب لمینت دندان

  1. عدم راحتی انجام تغییر و تعمیرات پس از اتصال به دندان
  2. هزینه بالاتر و گران تر بودن نسبت به کامپوزیت دندان
  3. حساس به تکنیک بوده و مهارت دندانپزشک در لمینت دندان بسیار موثر است (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود).

کامپوزیت دندان چیست؟ و چه ویزگی هایی دارد؟

ونیر کامپوزیتی نوعی پوشش نازک است که معمولاً از مواد کامپوزیتی ساخته می‌شود و به عنوان لایه‌ای بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند به بهبود ظاهر دندان‌ها و اصلاح عیوب آنها کمک کند. کامپوزیت در مواردی که شما قصد دارید فقط یک یا دو دندان را ترمیم کنید بسیار مناسب می باشد چرا که به رنگ طبیعی دندان نزدیک است، هرچند انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت بسیار اهمیت دارد. جهت مطالعه مزایا و معایب ونیر کامپوزیتی همراه ما باشید.

مزایای کامپوزیت دندان

  1. بسیار کم تهاجمی است. هم برای اتصال لمینت دندان و هم برای کامپوزیت دندان نیاز است تا دندان آماده شود. آمادگی در واقع یعنی تراش به میزان بسیار بسیار کمی از ضخامت مینای دندان برای گیر لمینت دندان و مواد کامپوزیتی یکی از مزایای کامپوزیت دندان این است که نیاز بسیار کمتری به تراش مینای دندان دارند. در واقع شاید حتی نیازی به تراش نباشد. در مقابل در لمینت دندان این میزان تراش حتمی می باشد.
  2. قابل ترمیم هستند. در صورت شکستگی، لب پر شدگی و … دندانپزشک می تواند به راحتی کامپوزیت دندان را بدون نیاز به تعویض کامل ترمیم کند.
  3. ظاهری طبیعی و زیبا دارند. در واقع مواد کامپوزیتی استفاده شده در این درمان، شباهت زیادی به رنگ و شفافیت دندان ‌های طبیعی دارند و در نتیجه با دندان‌ های موجود شما هماهنگ می ‌شوند.
  4. یک درمان زیبایی مقرون به صرفه است. یکی از اصلی ترین مزایای کامپوزیت دندان هزینه مناسب آن است. در واقع این یک درمان مقرون به صرفه است نسبت به لمینت دندان.

معایب کامپوزیت دندان

  1. کامپوزیت دندان مستعد تغییر رنگ و لک شدن است. یکی از مهم ترین معایب کامپوزیت دندان، حساسیت آن ها به لک شدن و تغییر رنگ است.
  2. کیفیت کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارند. در مقایسه با لمینت دندان، کامپوزیت دندان عموما کیفیت کمتری دارد. در حالی که کامپوزیت می تواند نیروهای طبیعی ناشی از گاز گرفتن و جویدن را تحمل کند، اما در طول زمان، بیشتر مستعد ساییدگی و آسیب می باشد.
  3. طول عمر کمی دارد، طول عمر کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت دندان بسیار محدود و کم است. در حالی که عمر لمینت دندان می تواند 10 تا 15 سال یا بیشتر دوام بیاورد، کامپوزیت دندان معمولا طول عمر کمتری در حدود 5 تا 7 سال دارند.

 

طول عمر لمینت و کامپوزیت

لمینت یا کامپوزیت

هر دو گزینه برای بهبود زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شوند، اما لمینت معمولاً دوام بیشتری دارد و ظاهری طبیعی‌تر ایجاد می‌کند. کامپوزیت نیز هزینه کمتری دارد و سریع‌تر قابل اجراست. کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کامپوزیت دندان یا همراه ما باشید و در ادامه به بررسی تخصصی هر یک پرداختیم.

طول عمر لمینت و کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر دوام و طول عمر، در صورت مراقبت مناسب لمینت دندان می ‌تواند تا 20 سال باشد و مستحکم، سالم بماند. لمینت دندان در نهایت به دلیل تغییراتی که  در طی زمان متوجه دندان‌‌ ها و لثه‌ ها می ‌شود، نیاز به تعویض دارد. طول عمر کامپوزیت دندان در صورت مراقبت مناسب می تواند در حدود 5 تا ۱۰ سال ‌باشد و دوام کمتری نسبت به لمینت دندان دارد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر ظاهری

با توجه به اینکه شکست و‌ عبور نور از ذرات سرامیک بهتر از کامپوزیت انجام می شود و اینکه لعاب سطحی ای که به لمینت سرامیکی زده می شود و سپس در کوره پخته می شود، لمینت دندان ظاهر زیباتر و‌ درخشان تری دارد و از نظر دندانپزشکی زیبایی، این مورد مهم ترین تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر ظاهری است.

 

کدام بهتر است لمینت یا کامپوزیت؟

 

کدام بهتر است لمینت یا کامپوزیت؟

لمینت یا کامپوزیت؟ پاسخ به این سوال بیش از هر چیز به انتخاب بین لمینت و کامپوزیت توسط شما بستگی دارد. با این حال صرف ‌نظر از هزینه درمان، لمینت دندان درمانی بهتر از کامپوزیت می باشد. و از طول عمر بیشتری برخوردار است. اما استفاده از کامپوزیت دندان به علت سهولت و انجام سریع درمان، دارای محبوبیت بالایی در میان مردم است. انتخاب بین لمینت و کامپوزیت به عهده شما می باشد. البته با مشورت دندانپزشکتان و تشخیص ایشان برای مناسب بودن این دو درمان برای شما.

لمینت و کامپوزیت برای چه کسانی مناسب است؟

امروزه افراد زیادی برای ترمیم دندان‌ ها و اصلاح طرح لبخند خود از لمینت و یا کامپوزیت دندان استفاده می‌ کنند. اما این موضوع دلیل نمی ‌شود که با خود تصور کنید این روش های زیبایی برای همه افراد مناسب است و نتایج یکسانی برای همه ارائه می‌ دهد. بهترین راه برای دانستن این موضوع، پیدا کردن پاسخ آیا لمینت دندان برای من مناسبه؟ یا مراجعه به مطب دندانپزشکی است. پس از صحبت و مشورت با متخصص دندانپزشک و همچنین معاینه دهان و دندان شما توسط ایشان، بهترین و صحیح ‌ترین پاسخ را دریافت خواهید کرد.

 

مراقبت از لمینت و کامپوزیت

 

مراقبت از لمینت و کامپوزیت

مراقبت از لمینت و مراقبت از کامپوزیت دندان مشابه دندان‌ های طبیعی است و نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. چنانچه به صورت روزانه دندان‌ های خود را مسواک بزنید و هرشش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید قادر خواهید بود مدت زمان طولانی بدون هیچگونه مشکلی لمینت‌ و کامپوزیت دندان خود را حفظ کنید. سایر اصول نگهداری و مراقبت از لمینت و کامپوزیت عبارت اند از:

  1. برای جلوگیری از تحلیل لثه، دندان ‌های خود را به آرامی مسواک بزنید. زیرا اگر بیش از حد مسواک بزنید لثه دچار تحلیل شده و از لمینت و یا کامپوزیت دندان فاصله می‌ گیرد.
  2. از یک خمیردندان حاوی فلوراید برای شستن دندان‌ های خود کمک بگیرید.
  3. هر روز از نخ دندان و واترجت دندانی جهت تمیز کردن دندانها استفاده کنید.
  4. اگر ورزش ‌های تهاجمی مانند والیبال، بیسبال، فوتبال و مخصوصا ورزش‌ های رزمی انجام می ‌دهید یا در طول شب دندان قروچه دارید از نایت گارد استفاده کنید.
  5. از جویدن غذاهای سخت، ترد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند خودداری کنید.
  6. اگر احساس می ‌کنید لمینت و یا کامپوزیت دندان شما آسیب دیده، شل شده یا شکسته است، حتما در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  7. اگر کامپوزیت دندان انجام داده اید از مصرف نوشیدنی، غذاهای دارای رنگدانه و دخانیات خودداری کنید و یا بلافاصله بعد از مصرف دهان خود را بشویید.

 

قیمت لمینت و کامپوزیت

قیمت لمینت دندان

نوع لمینت: لمینت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، IPS و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه آن متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص پروتز و یا ترمیمی و زیبایی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالاتر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه‌ های درمان لمینت دندان تاثیر گذار باشد.

قیمت کامپوزیت دندان

موارد بسیاری بر قیمت کامپوزیت دندان تاثیر گذارند، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برند و کشور سازنده مواد کامپوزیت دندان
  2. تعداد واحد های کامپوزیت دندان، هزینه کامپوزیت دندان به تعداد واحد های کامپوزیت هر دندان بستگی دارد.
  3. دستمزد متخصص دندانپزشک، بنا به مهارت و دانش متخصص دندانپزشک انتخابی شما

 

دکتر مهناز ارشد

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال توسط جدید ترین تکنولوژی روز دنیا با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از انواع خدمات زیبایی دندان شامل لمینت دندان، کامپوزیت دندان، بلیچینگ دندان، روکش دندان، ایمپلنت های دندانی‌، درمان خروپف و آپنه خواب، و درمان مشکلات مفصل فکی و …

بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر راجع به لمینت در تهران می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان چقدر است؟

با توجه به اینکه لمینت دندان در لابراتوار و‌ توسط تکنسین های تخصصی ساخته می شود، هزینه آن به طور کلی بالاتر از کامپوزیت دندان است که صرفا در مطب و‌ توسط دندانپزشک انجام داده می شود. انتخاب بهترین نوع لمینت یکی از ضروریات می باشد.

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

با توجه به اینکه شکست و‌ عبور نور از ذرات سرامیک بهتر از کامپوزیت انجام می شود و اینکه لعاب سطحی ای به لمینت دندان زده می شود و سپس در کوره پخته می شود. در نتیجه ونیر پرسلن یا همان لمینیت سرامیکی ظاهر زیباتر و‌ درخشان تری دارد.

انجام درمان کامپوزیت دندان چقدر زمان می ‌برد؟

کامپوزیت معمولا در یک جلسه توسط دندانپزشک انجام می ‌شود که بین 4 الی 5 چند ساعت به طول می انجامد.

چگونه از زرد شدن کامپوزیت دندانم جلوگیری کنم؟

تمام ترمیم‌ های دندانی نیاز به نگهداری کامل دارند. مراقبت ‌های حرفه ‌ای دندانپزشکی و مراقبت‌ های خانگی برای آن ها ضروری است تا بتوان تا حد ممکن از زرد شدن آن ها پیشگیری کرد و دوام آنها را افزایش داد. توصیه می ‌شود هر 6 ماه یکبار برای تمیز کردن حرفه ‌ای کامپوزیت ‌ خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. همچنین در منزل از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و همچنین شست و شو با دهانشویه قافل نشوید.

آیا کامپوزیت دندان یک روش دائمی است؟

کامپوزیت نیز همانند سایر روش ‌های ترمیمی و زیبایی، یک روش دائمی نیست و طول عمر مشخصی دارد. اما شما می ‌توانید با انجام مراقبت ‌های صحیح و همچنین مراجعه به متخصص دندانپزشک، به افزایش دوام و طول عمر کامپوزیت دندان خود کمک کنید.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

لوگو دکتر ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *