همه چیز درباره لمینیت دندان

خرداد ۲۱, ۱۴۰۲ ۸:۳۲ ق٫ظ

امروزه داشتن یک لبخند زیبا محال نیست و با توجه به روش های زیبایی و ترمیمی متنوع دندان ها، تمام افراد می توانند از یک لبخند درخشان و جذاب بهره مند شوند. در واقع این مسئله یکی از بیشترین دغدغه هایی است که افراد به مطب های دندانپزشکی مراجعه می کنند. زیبایی دندان ها یکی از مهمترین مواردی است که زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار داده و سبب افزایش اعتماد به نفس می گردد. یکی از روش هایی که طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است، لمینیت دندان می باشد. لمینیت می تواند کاربرد و مزیت های متنوعی مانند تغییر رنگ دندان ها، ترمیم لب پر شدن و ترک خوردگی یا شکستگی دندان ها، اصلاح فاصله جزئی بین دندان ها و غیره داشته باشد.

لمینیت دندان چیست؟

لمینیت دندان یا ونیر پرسلن، پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا می باشند که برای پوشاندن و بهبود سطح رویی دندان ها به کار می رود. جنس لمینیت دندان از سرامیک مرغوب دندانپزشکی است که برای اصلاح فرم، بد رنگی، شکل، طول دندان و یا بستن فاصله  بین دندانی و حتی برای اصلاح شکستگی ها و لب پریدگی هایی دندانی استفاده می شود. لمینیت به صورت لایه ای نازکی روی سطح دندان قرار می گیرد و ایراد های دندانی را می پوشاند.

لمینیت دندان

چه افرادی می توانند دندان های خود را لمینیت کنند؟

تمامی افرادی که نیازمند ترمیم و اصلاح نقص های ظاهری خود هستند، می توانند دندان های خود را لمینیت کنند. اما به دلیل اینکه امروزه روش های ترمیمی و زیبایی دندان بسیاری وجود دارند، باید در انتخاب روش درمانی مد نظر خود با دندانپزشک متخصص ترمیمی، زیبایی و پروتز مشورت داشته باشید تا ایشان بهترین گزینه را در اختیار شما قرار دهند.

لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی‌ شود؟

افراد زیر در انتخاب این روش باید دقت بیشتری داشته باشند:

  • کسانی که دارای دندان‌ قروچه هستند. حتما باید درمان شوند و نایت گارد استفاده کنند.
  • کسانی که دارای پوسیدگی‌ های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری ‌های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نامرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات و مشکلات مفصل فکی هستند.

این افراد با مشورت متخصص دندانپزشک (پروتزهای دندانی) می‌ توانند در ابتدا برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت رفع آن ها برای استفاده از ونیر پرسلن اقدام نمایند. در برخی از مواقع نیز راهکارهای بهتری به آن ها پیشنهاد خواهد شد.

لمینیت دندان چه مزایایی دارد؟

  • هما‌نطور که پیش ‌تر بیان کردیم، لمینیت سرامیکی به سادگی می ‌تواند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است.
  • لمینیت های سرامیکی در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می‌ باشند. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آن ها وجود دارد.
  • متریال خاص به کار رفته در این ونیرها آن را در برابر تغییر رنگ مقاوم می‌ کنند؛ بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی‌ دهند.
  • متریال به کار رفته در آن ها به گونه ‌ای است که به ‌راحتی می‌ توانند نور را بازتاب دهند و شفافیت خوبی داشته باشند و مشابه با دندان ‌های طبیعی می ‌باشند.
  • نصب پرسلن ونیر روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می ‌تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

 

ترمیم زیبایی دندان

طول عمر لمینیت دندان چقدر است؟

لمینیت های سرامیکی معمولا از دوام، استحکام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. البته این موضوع بدان معنا نیست که دندان لمینیت شده نیاز به مراقبت و رسیدگی نداشته باشد. اگر تمام توصیه های متخصص دندانپزشک خود را به درستی انجام دهید، ماندگاری و دوام لمینیت دندان شما می تواند بیش از 10 سال نیز باشد.

لمینیت دندان بدون تراش چیست؟

این نوع لمینیت ها به قدری نازک هستند که برای نصب آن ها، نیازی به تراشیده شدن مینای دندان وجود ندارد. در واقع پیوند این نوع لمینیت ها به دندان طی فرایندی غیر تهاجمی صورت می گیرد. لمینیت های فوق نازک در ایران ساخته نمی شوند، به همین دلیل اسکن گرفته شده از دهان بیمار به لابراتوار های خارج از کشور ارسال می شود و ساخت آن حدود 3 الی 4 هفته زمان می برد. در این روش بیمار نیازی به استفاده از لمینیت موقت ندارد، زیرا مینای دندان تراشیده نشده است. بدین ترتیب در جلسه دوم که حدود یک ماه بعد از اسکن دندان می باشد، لمینیت روی دندان ها نصب می شود.

انتخاب رنگ لمینیت سرامیکی دندان

انتخاب رنگ لمینیت دندان بستگی به رنگ چشم، سن، رنگ پوست وسلیقه بیمار دارد. رنگ لمینیت دندان را می توان، سفید تر از رنگ دندان های طبیعی فرد انتخاب کرد.

لمینیت دندان چگونه انجام می شود؟ (مراحل انجام لمینت)

  • جهت آماده سازی دندان ها برای نصب لمینیت دندان، متخصص دندانپزشک حدود نیم میلیمتر، به اندازه ضخامت لمینیت، روی سطح دندان را تراش می دهد. تراش دندان به خاطر صاف شدن سطح دندان است و آسیبی به ساختار دندان فرد و مینای آن نمی زند.
  • برای تراش مینای دندان، از بی حسی در این ناحیه استفاده می شود و بعد از تراشیدن دندان، مرحله اسکن انجام می شود و اسکن دندان به لابراتوار فرستاده می شود تا مراحل ساخت لمینیت دندان صورت گیرد.
  • دو تا چهار هفته ساخت لمینیت دندان طول می کشد که در این فاصله زمانی می توان از لمینیت های موقت استفاده کرد.
  • پس از ساخت لمینیت دندان، متخصص دندانپزشک لمینیت آماده شده را برای پرو آن ها روی دندان بیمار قرار می دهد تا رنگ و اندازه آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • پس از آن، دندان ها تمیز می شوند و لمینیت ها با سمان های رزینی مخصوص روی دندان ها نصب می شوند.

در آخرین مرحله متخصص دندانپزشک توصیه می کند هفته بعد از نصب لمینیت دندان، برای بررسی دوباره ویزیت شوید.

دندان زیبا با لمینت و کامپوزیت

 

چه مواردی در ماندگاری لمینیت دندان تاثیر گذار هستند؟

به طور قطع برخی از عوامل بر ماندگاری و طول عمر لمینیت دندان تاثیر بسزایی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می ‌پردازیم:

رعایت نکات مراقبتی

یکی از مهم ‌ترین موارد رعایت نکات مراقبتی بعد از نصب لمینیت سرامیکی دندان می ‌توان به مسواک زدن اصولی، نخ دندان کشیدن روزانه، استفاده از دهانشویه و … اشاره کرد.

آسیب به لمینیت سرامیکی

اگر لمینیت دندان دچار ترک خوردگی و یا لب پر شدگی شود، زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

سن بیمار

با افزایش سن، بافت‌ های لثه که به دندان ‌های طبیعی متصل می ‌باشند منقبض شده و دچار تحلیل می ‌گردند. در این صورت با کنار رفتن از اطراف دندان، سطح ریشه بیشتر نمایان می‌ شود. در این شرایط بیمار باید برای تعویض لمینیت خود به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه داشته باشد.

جنس لمینیت سرامیکی

جنس لمینیت سرامیکی دندان تاثیر بسزایی بر ماندگاری و طول عمر و همچنین تاثیر بسزایی در زیبایی آن دارد.

مهارت متخصص دندانپزشک

مهارت متخصص دندانپزشک، نحوه ساخت و نصب ونیر سرامیکی تاثیر بسزایی در دوام آن خواهد داشت.

 

ونیر سرامیکی دندان

 

مزایای لمینیت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر

لمینیت سرامیکی چه مزایایی نسبت به کامپوزیت ونیر دارد؟

لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت دارای مزایایی می ‌باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • لمینیت دندان دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد، و مانند کامپوزیت ونیر تغییر رنگ نمی ‌دهد.
  • به دلیل اینکه لمینیت دندان در لابراتوار و در شرایط خاصی ساخته می‌ شود، مقاومت و استحکام بالاتری در برابر شکستگی دارد.
  • به علت نازک بودن ونیر سرامیکی، لمینیت دندان ظاهری طبیعی ‌تر نسبت به کامپوزیت دندان دارد.
  • در صورت رعایت نکات و مراقبت‌ های لازم، لمینیت سرامیکی طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد.

 

مزایای لمینیت سرامیکی نسبت به ارتودنسی

لمینیت سرامیکی نسبت به ارتودنسی چه مزایایی دارد؟

اصلاح دندان‌ هایی که به نسبت بسیار کمی، کج هستند و یا فاصله کمی دارند، با ارتودنسی قابل حل می ‌باشد، اما امروزه این مشکلات را می ‌توان به سادگی و با سرعت بیشتری به کمک لمینیت سرامیکی بر طرف نمود. ونیرهای پرسلن با چسبیدن به دندان‌ های جلویی، بدون نیاز به تغییر جهت و صاف شدن دندان‌ ها، می ‌توانند سبب حل این نواقص شوند. اما باید این نکته را توجه داشته باشید که همیشه نمی ‌توان به جای ارتودنسی از لمینیت دندان برای کاربرد های درمانی استفاده نمود. برای اینکه متوجه شوید با کدام روش می‌ توانید مشکلات دندان ‌های خود را برطرف نمایید، حتما باید با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

آیا لمینیت سرامیکی نیاز به نگهداری و مراقبت دارد؟

با وجود اینکه لمینیت سرامیکی در لابراتوار و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ساخته می‌ شود و مقاومت بسیار بالایی دارد، اما همانند دندان‌ های طبیعی نیازمند مراقبت و نگهداری است.

مراقبت‌های 48 ساعت اول بعد از لمینیت دندان

در 48 ساعت ابتدایی بعد از انجام این درمان باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از انجام این درمان معمولاً دندان ‌های شما دچار مقداری درد و حساسیت می‌ شوند. باید گفت که این حساسیت طبیعی است و به مرور رفع می‌ شود. ممکن است تا حدود یک هفته زمان ببرد، اما اگر بیشتر از آن طول کشید به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • برای تحمل این حساسیت می‌ توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده داشته باشید.
  • همچنین مصرف غذا های نرم و عدم مصرف نوشیدنی ‌ها و غذا های بسیار داغ و بسیار سرد در رفع این حساسیت نیز به شما کمک می‌ کند.
  • تا 48 ساعت ابتدایی از مصرف نوشیدنی‌ ها و غذا های رنگی مانند چای، قهوه، نوشیدنی ‌های گازدار، انواع توت ‌ها و … پرهیز کنید.
  • از کشیدن سیگار و دخانیات اجتناب نمایید.
  • به تیزی و بلندی لمینیت ‌های خود دقت کنید و در صورت لزوم برای رفع آن به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه داشته باشید.
  • شاید در چند روز ابتدایی صحبت کردن برایتان کمی سخت باشد، این موضوع طبیعی است؛ زیرا به وجود شی خارجی در دهان خود عادت ندارید. این شرایط بعد از چند روز رفع خواهد شد.

بهترین نوع لمینیت سرامیکی دندان کدام است؟

هر یک از لمینیت‌ سرامیکی های دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به شرایط دهانی هر فرد انتخاب می ‌شوند. باید خصوصیات آن ها برای این انتخاب به درستی مد نظر قرار داده شود. در نظر داشته باشید که اصولاً بهترین نوع لمینیت دندان باید ویژگی‌ هایی از جمله استحکام، کیفیت، زیبایی، ماندگاری و ظرافت را داشته باشد. از جمله فاکتورهایی که سبب افزایش قیمت لمینیت سرامیکی می‌گردد، استحکام و ماندگاری آن است. پس می ‌توان بیان کرد که بالا تر بودن قیمت لمینیت دندان براساس جنس و کیفیت  آن تعیین می شود. از بین تمام برند های لمینیت سرامیکی دندان، برند لمینت ips، ایمکس و ایمپرس و لومینیرز از بهترین ‌ها هستند.

بهترین نوع لمینیت سرامیکی دندان

 

قیمیت لمینیت دندان

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه آن متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز، می ‌تواند در مجموع هزینه‌ های درمان لمینیت تاثیر گذار باشد.

سوالات متداول

آیا در طی مراحل انجام لمینیت سرامیکی، دندان ها تراش می خورند؟

برای انجام لمینیت سرامیکی نیاز به تراش دادن دندان وجود دارد اما این تراش بسیار کم است. میزان تراش بستگی به فرم و شکل دندان ها و وضعیت فک بیمار دارد. البته امروزه نسل جدید تری از لمینیت ها با عمر متوسط  بالای 25 سال به بازار آمده است که نیاز به هیچ گونه تراشی ندارد.

در چه صورتی لمینیت سرامیکی از دندان جدا می شود؟

اگر لمینیت سرامیکی توسط یک متخصص دندانپزشک مجرب و با سابقه بر روی دندان به درستی نصب شود و طراحی درستی داشته باشد هیچگاه از دندان جدا نمی شود اما اگر به درستی نصب نشده باشد یا نیروهای زیادی به آنها وارد شود، احتمال جدا شدن آن وجود دارد.

آیا سن خاصی برای انجام لمینیت سرامیکی دندان وجود دارد؟

بعد از انجام لمینیت سرامیکی دندان از گاز زدن و جویدن میوه ها و غذا های سفت مانند ته دیگ خود داری کنید. از تغییرات ناگهانی گرما و سرما در محیط دهان خود، خود داری کنید و مصرف دخانیات را به حداقل برسانید.
به طور کلی تمام افراد قادر به استفاده از این روش درمانی و زیبایی هستند، اما متخصصان دندانپزشک لمینیت دندان را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی کنند. زیرا این افراد استخوان در حال رشد دارند و احتمال تغییرت فک و صورت آن ها بعد از 18 سالگی وجود دارد.

آیا امکان پوسیدگی دندان ها و یا بیماری های لثه به دلیل نصب لمینیت دندان وجود دارد؟

شما باید این نکته را بدانید که لمینیت به خودی خود دلیل بر پوسیدگی دندان ها نمی باشد، اما اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، لمینیت سرامیکی نیز مانند دندان های طبیعی دچار بیماری های لثه و پوسیدگی خواهد شد. همچنین اگر نصب لمینیت توسط دندانپزشک غیر مجرب انجام شود، این احتمال وجود دارد که بین خط لثه و لمینیت فاصله ای اشتباه ایجاد شده و با تجمع مواد غذایی و پلاک های دندانی، به بروز بیماری های لثه منجر شوند.

آیا نصب لمینیت سرامیکی دندان بر روی دندان ها با درد همراه است؟

شاید تراش دندان ها تا حدودی درد و ناراحتی برای بیمار به همراه داشته باشد که متخصص دندانپزشک می تواند از بی حسی در حین درمان استفاده کند. همچنین بیمار می تواند در روز های ابتدایی درمان با مصرف دارو های مسکن، به کاهش درد خود کمک کند.

تفاوت لمینیت سرامیک و ونیر کامپوزیت دندان در چیست؟
  • لمینیت سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد.
  • ثبات رنگ در لمینیت سرامیکی بیشتر است و اصولا ظاهر زیبا تری نسبت به ونیر کامپوزیت دارد.
  • در لمینیت سرامیکی بر خلاف ونیر کامپوزیت سطح دندان تراشیده می شود. (البته در لمینیت سرامیکی فوق نازک نیاز به تراش وجود ندارد.
  • ونیر کامپوزیت ثبات رنگ کمتری نسبت به لمینیت سرامیکی دارد.
  • هزینه ونیر کامپوزیت از لمینیت سرامیکی کمتر است.
لمینیت دندان چه معایبی دارد؟

از معایب لمینیت سرامیکی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیر قابل برگشت بودن درمان، برای برقراری پیوند بین لمینیت سرامیکی و دندان نیاز به آماده سازی دندان و میزانی تراش روی آن می ‌باشد. به همین دلیل پس از نصب نمی‌ توانید از دندان ‌های طبیعی خود بدون هیچ نوع پوششی استفاده کنید.
  • حساسیت دندان‌ ها:  بروز مقداری حساسیت نسبت به غذا ها و نوشیدنی‌ های سرد و گرم بعد ازتراش تا مدتی طبیعی است و معمولاً به خودی خود و پس از چند روز از بین خواهد رفت.
  • عدم قابلیت ترمیم یکی دیگر از معایب این روش این است که در صورت آسیب دیدگی نمی ‌توان برای ترمیم لمینیت اقدام کرد. در این شرایط لمینیت سرامیکی باید تعویض گردد.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *