کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مهر ۱۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۱۵ ق٫ظ

کامپوزیت ونیرها یک درمان زیبایی بسیار محبوب هستند که می توانند طیف وسیعی از مشکلات ظاهری دندان ها را پوشش دهند. در این مقاله تلاش شده تا به توضیح ساده از این درمان زیبایی و کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان پرداخته شود تا افرادی که در حال تحقیق درباره این درمان زیبایی هستند و یا این درمان را انجام داده اند بتوانند با آگاهی بیشتری خود را برای انجام آن آماده کنند و مراقبت های بعد از درمان زیبایی شان را انجام دهند.

مزایای کامپوزیت ونیر دندان

مزایای کامپوزیت ونیر دندان

یک درمان زیبایی مقرون به صرفه است.

یکی از اصلی ترین مزایای کامپوزیت دندان هزینه مناسب آن است. در واقع این یک درمان مقرون به صرفه است و به نسبت لمینیت سرامیکی، هزینه کامپوزیت دندان کم تر است. بیشتر هزینه ای که برای لمینیت سرامیکی در نظر گرفته می شود صرف کار های لابراتواری می شود و به همین دلیل لمینیت سرامیکی هزینه نسبتا بالاتری دارد.

بسیار کم تهاجمی است.

هم برای اتصال لمینیت دندان و هم برای ونیر کامپوزیت نیاز است تا دندان آماده شود. آمادگی در واقع یعنی تراش میزان بسیار بسیار کمی از ضخامت مینای دندان برای گیر لمینیت ها و مواد کامپوزیتی. یکی از مزایای کامپوزیت ونیر دندان این است که نیاز بسیار کمتری به تراش مینای دندان دارند. در واقع شاید حتی نیازی به تراش نباشد. در مقابل در لمینیت های سرامیکی این میزان تراش حتمی می باشد.

قابل ترمیم هستند.

یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان این است که آن ها قابل ترمیم هستند. در صورت شکستگی، لب پر شدگی و … متخصص دندانپزشک می تواند به راحتی کامپوزیت را بدون نیاز به تعویض کامل ترمیم کند.

ظاهری طبیعی و زیبا دارند.

کامپوزیت ونیرها می توانند یک لبخند با ظاهری طبیعی و بسیار زیبا ایجاد کنند. در واقع مواد کامپوزیتی استفاده شده در این درمان، شباهت زیادی به رنگ و شفافیت دندان ‌های طبیعی دارند و در نتیجه با دندان‌ های موجود شما هماهنگ می ‌شوند. این مساله باعث می شود که کسی نتواند تشخیص دهد شما طرح لبخند خود را با کامپوزیت اصلاح کرده اید و همه چیز طبیعی به نظر برسد.

معایب کامپوزیت ونیر

معایب کامپوزیت ونیر

موارد بالا مهم ترین مزایای کامپوزیت ونیر دندان بودند، اما بهتر است در کنار این مزایا، معایب را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید انتخاب یا تصمیم مطمئن تری اتخاذ کنید. مهم ترین معایب کامپوزیت ونیر دندان نیز عبارتند از:

مستعد تغییر رنگ و لک شدن هستند.

یکی از مهم ترین معایب کامپوزیت ونیر دندان، حساسیت آن ها به لک شدن و تغییر رنگ است. مواد کامپوزیت نسبت به پرسلن (لمینت سرامیکی) متخلخل تر هستند و در طول زمان، بیشتر از لمینیت ها مستعد تغییر رنگ می شوند. مصرف منظم مواد رنگدانه دار مانند قهوه، چای یا تنباکو ممکن است بر ظاهر کامپوزیت ونیرها تأثیر منفی بگذارد.

کلیک کنید: 20 موردی که باعث خرابی دندان می شود

کیفیت کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارند.

در مقایسه با لمینیت ها، کامپوزیت ونیرها عموما کیفیت کمتری دارند. در حالی که آن ها می توانند نیروهای طبیعی ناشی از گاز گرفتن و جویدن را تحمل کنند، اما در طول زمان، بیشتر مستعد ساییدگی و آسیب هستند. داشتن عادات گاز گرفتن غذاها و مواد سفت و سخت، ممکن است خطر خرد شدن یا آسیب به آن ها را افزایش دهد.

طول عمر کمی دارند.

طول عمر کامپوزیت در مقایسه با لمینیت سرامیکی بسیار محدود و کم است. در حالی که لمینیت های سرامیکی می توانند 10 تا 15 سال یا بیشتر دوام بیاورند، ونیرهای کامپوزیتی معمولاً طول عمر کمتری در حدود 5 تا 7 سال دارند.

برای هر شخصی مناسب نیستند.

ونیر کامپوزیت ها ممکن است برای موارد شدید تغییر رنگ دندان، ناهماهنگی یا نامرتبی شدید دندان ها یا آسیب دیدگی زیاد مناسب نباشند. حتی افرادی که عادت به دندان قروچه (مخصوصا دندان قروچه شبانه) دارند کاندید چندان مناسبی برای کامپوزیت ونیر نیستند. این افراد برای انجام چنین درمانی باید حتما با یک متخصص ترمیمی و زیبایی از نزدیک صحبت کنند.

کلیک کنید: چطور دندان خراب را کامپوزیت کنیم؟

عوارض کامپوزیت ونیر

حقیقت آن است که مزایای کامپوزیت ونیر دندان زیاد است و تعدادی عیب و ایراد نیز دارد. با این حال تاکنون چیزی به عنوان عوارض کامپوزیت ونیر به آن شکل گزارش نشده است. خود ماده کامپوزیت نمی تواند به دندان ها آسیب بزند و مشکلی ایجاد نمی کند. اگر عوارض نیز رخ دهد احتمال ایجاد پوسیدگی ثانویه یا التهاب لثه است.

بهترین برند کامپوزیت دارای چه ویژگی ‌هایی است؟

بهترین برند کامپوزیت دارای چه ویژگی ‌هایی است؟

برند های خوب کامپوزیت دارای ویژگی‌ های به خصوصی هستند که آن ها را از سایر برند ها متمایز می ‌کنند. متخصص دندانپزشک با در نظر گرفتن شرایط دهان و دندان بیمار متناسب‌ ترین نوع را به او پیشنهاد می ‌دهد. در ادامه ویژگی ‌های بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان را بیان کرده‌ ایم:

ظاهر زیبا و طبیعی

کامپوزیت‌ های مرغوب از مواد با کیفیت ‌تری ساخته شده‌ اند که اندازه ذرات تشکیل دهنده آن ها بسیار کوچک است. استفاده از این ذرات موجب بالا رفتن کیفیت و مرغوبیت ونیر کامپوزیت شده که در نتیجه آن ونیر کامپوزیتی  دندان‌ های فرد بسیار زیبا و طبیعی به نظر می‌ رسد.

شکل پذیری راحت و آسان مواد بر روی دندان

کامپوزیت ‌های مرغوب و با کیفیت با توجه به ساختاری که دارند، به راحتی و آسان ‌تر از سایر ونیرها شکل و فرم می‌ پذیرند.

کلیک کنید: بهترین روش های ترمیم دندان پوسیده جلو

داشتن مقاومت و استحکام بالا

هرچه ونیر کامپوزیت دارای کیفیت و مرغوبیت بالا تری باشد، در مقابل عواملی که می ‌توانند موجب سایش، تغییر رنگ و یا شکستگی آن شوند، مقاومت بالاتری نشان می ‌دهد. این امر یکی از مهمترین و مؤثرترین ویژگی‌ ها در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان است. به همین دلیل برند های معتبر از تکنولوژی‌ های پیشرفته و مواد با کیفیت ‌تری استفاده می‌ کنند.

قابلیت ترمیم

به طور کلی ونیر کامپوزیت‌ ها دارای قابلیت ترمیم هستند. زمانی که متخصص دندانپزشک از مواد مرغوب و با کیفیت استفاده می ‌کند، امکان ترمیم آن ها و همچنین تطبیق رنگ ترمیم جدید و قدیمی، آسان‌ تر می‌ شود. علاوه بر این در هنگام ترمیم به راحتی و به آسانی می ‌توان کامپوزیت را پالیش کرد و سطح آن را به زیبایی قبل درآورد.

لزوم مشورت با یک متخصص دندانپزشک زیبایی

اگر متقاضی این درمان هستید بهتر است تمام معایب و مزایای کامپوزیت ونیر دندان را سنجیده و حتما از نزدیک با یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان مشورت کنید. در چنین جلسه ای می توانید تمام سوالات خود را از متخصص دنداپزشک پرسیده و ببینید آیا واقعا این درمان برای شما ایده آل است یا خیر.

کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت‌ های بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

  • بعد از انجام کامپوزیت ونیر به مدت 24 ساعت از خوردن نوشیدنی‌ های رنگی مانند چای یا قهوه اجتناب کنید.
  • حتما بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. برای افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت، با رعایت بهداشت دهان و دندان از باقی ماندن جرم و پلاک در بین دندان‌ ها جلوگیری کنید.
  • از قرقره آب نمک برای کاهش تورم استفاده کنید.

کلیک کنید: صفر تا صد اصلاح طرح لبخند با روش های مختلف

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت در بلند مدت

  • رعایت بهداشت دهان و دندان برای افزایش دوام ونیر کامپوزیت ها و همچنین سالم نگه داشتن دندان‌ ها از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. بنابراین سعی کنید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده کنید. باقی ماندن پلاک دندان سبب کاهش طول عمر دندان ‌ها و ونیر کامپوزیت ها می‌ شود.
  • اجتناب از دندان قروچه، برخی از افراد در شرایطی که دچار استرس می‌ شوند، عادت به دندان قروچه دارند که ممکن است این کار را حتی به هنگام خواب و ناخواسته انجام دهند. باید از فشردن دندان ‌ها روی هم خودداری کنید و در هنگام خواب از نایت گارد استفاده نمایید.
  • مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی، مراجعه به مطب دندانپزشکی برای چکاپ دندان‌ ها، تضمینی برای درمان شما خواهد بود و سبب حفظ سلامتی دهان و دندان هایتان می ‌گردد.
  • پرهیز از مصرف غذا های سفت و برخی عادات رفتاری نادرست، غذا های سفت و سخت مانند هویج خام، یخ، آجیل و .. می ‌توانند باعث ایجاد شکاف و یا شکستن ونیر کامپوزیت ها گردند. بنابراین از گاز زدن غذا های سفت به طور مستقیم پرهیز نمایید و سعی کنید آن ها را به شکل قطعات کوچک مصرف کنید. برخی از عادت‌ های خود از جمله جویدن مداد و یا باز کردن در بطری با دندان را ترک کنید، زیرا سبب آسیب به ونیر ها می ‌شوند.

از چه مسواکی بعد از کامپوزیت ونیر استفاده کنیم؟

از چه مسواکی بعد از کامپوزیت ونیر استفاده کنیم؟

مسواک مناسب بعد از کامپوزیت دندان

مسواک زدن منظم پس از کامپوزیت کردن دندان ‌ها همانند قبل ضروری است. از آنجایی که این مواد به سرعت خشک شده و در جای خود محکم می ‌شوند، مسواک زدن فرد بلافاصله پس از انجام این روش ممانعتی ندارد. اما چه نوع مسواکی مناسب ‌تر است؟ توصیه می ‌شود که از مسواک نرم استفاده کنید تا به کامپوزیت ‌های خود آسیب نرسانید. استفاده از مسواک زبر به مرور زمان به سطح ونیرها آسیب می‌ رساند و باعث خراش دادن آن ها می ‌شود. و نتیجه آن تغییر رنگ و زرد و لکه‌ دار شدن کامپوزیت به دلیل جذب رنگ ‌دانه‌ های مواد غذایی و نوشیدنی‌ ها و همچنین تجمع ذرات مواد غذایی، باکتری‌ ها و تشکیل جرم درون آن ها است. مسواک‌ های مناسب کامپوزیت دندان در مارک ‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می ‌شوند. برای تهیه مناسب ‌ترین نوع و بهترین برند، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید.

کلیک کنید: خدمات دندانپزشکی زیبایی: 5 روش مفید زیبایی دندان

نخ دندان مناسب برای کامپوزیت

چه نخ دندانی برای کامپوزیت دندان مناسب است؟

کامپوزیت‌ های دندانی نیاز به مراقبت ‌های متفاوت یا خاصی در منزل ندارند و مراقبت‌ هایی که فرد باید انجام دهد، کاملاً مشابه با مراقبت از دندان‌ های طبیعی است. افرادی که دندان‌ های خود را کامپوزیت می ‌کنند، باید همانند قبل به طور روزانه نخ دندان بکشند تا از باقی نماندن ذرات مواد غذایی بین دندان‌ های خود اطمینان حاصل کنند. نخ دندان در انواع مختلف و توسط برند های مختلف تولید می‌ شود. اگر می‌ خواهید مناسب ‌ترین نخ دندان برای دندان‌ های کامپوزیت شده خود را تهیه کنید بهتر است که با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. ایشان بهترین نخ دندان را به شما معرفی می‌ کنند و با استفاده از آن فضای بین ونیرهای خود را تمیز کنید.

عوارض ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان پس از کامپوزیت دندان

عوارض ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی پس از کامپوزیت دندان

گرچه پس از کامپوزیت کردن دندان‌ ها محدودیت‌ های غذایی وجود ندارد، اما توصیه می‌ شود برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر آن، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. به عنوان مثال از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ های الکلی، اسیدی، رنگی و… اجتناب کنید و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

کلیک کنید: همه چیز درباره لمینیت دندان

توجه نکردن به رژیم غذایی و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان پس از این روش درمانی و زیبایی می ‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • تغییر رنگ کامپوزیت، زرد و یا لکه ‌دار شدن آن
  • شل شدن کامپوزیت و یا افتادن آن از روی دندان
  • پوسیده شدن دندان کامپوزیت شده و در نتیجه نیاز به برداشتن ونیر و صرف هزینه‌ های اضافی برای ترمیم دندان و جایگزین کردن کامپوزیت قبلی
  • عفونت لثه در نتیجه پیشرفت پوسیدگی دندان
  • بوی بد دهان بر اثر پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت
  • شکستن یا لب پر شدن ونیر بر اثر گاز زدن خوراکی ‌ها و مواد غذایی سفت

سوالات متداول

دلیل تفاوت قیمت مارک ‌های کامپوزیت دندان چیست؟

این تفاوت قیمت به کشور سازنده و مارک تولید کننده آن بستگی دارد. لازم به ذکر است کامپوزیت‌ برند انگلیسی، استرالیایی و ژاپنی معمولاً قیمت‌ های نزدیک به هم دارند. در حالی که برند های آمریکایی، آلمانی و سوئیسی گران ‌تر از دیگر مارک ‌ها هستند.

چگونه از زرد شدن کامپوزیت دندانم جلوگیری کنم؟

تمام ترمیم‌ های دندانی نیاز به نگهداری کامل دارند. مراقبت ‌های حرفه ‌ای دندانپزشکی و مراقبت‌ های خانگی برای آن ها ضروری است تا بتوان تا حد ممکن از زرد شدن آن ها پیشگیری کرد و دوام آنها را افزایش داد. توصیه می ‌شود هر 6 ماه یکبار برای تمیز کردن حرفه ‌ای کامپوزیت ‌هایی خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. همچنین در منزل از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و همچنین شست و شو با دهانشویه قافل نشوید.

آیا قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت به دندان‌ ها آسیب وارد می ‌کند؟

بله. مصرف انواع دخانیات در هر صورت، چه کامپوزیت یا سایر ترمیم‌ ها بر روی دندان‌ ها چه نصب شده باشند و چه نباشند، نه تنها به خود دندان ‌ها، بلکه به هر نوع ترمیمی، آسیب می‌ رساند. در واقع باید بدانید که مواد ترمیمی محافظتی را برای دندان ‌ها به وجود نمی ‌آورند.

تفاوت کامپوزیت درمانی با کامپوزیت زیبایی،ترمیمی چیست؟

زمانی که از کامپوزیت برای پر کردن حفره پوسیدگی استفاده می‌ شود، به آن کامپوزیت درمانی می ‌گویند. اما زمانی که از این ماده برای زیبایی دندان استفاده می ‌شود، کامپوزیت زیبایی، ترمیمی نامیده می ‌شود.

چه زمانی ونیر کامپوزیت بهتر از لمینیت سرامیکی است؟

اگر میزان تغییراتی که باید روی دندان ها انجام گیرد، کم باشد و عملکرد مناسب دندان ها مدنظر باشد، ونیر کامپوزیت گزینه بهتری است. یکی از مهم‌ ترین مزایای کامپوزیت ونیر این است که مانند لمینیت سرامیکی نیازی نیست که در لابراتوار توسط تکنسین تهیه شود به همین علت نصب کامپوزیت ونیر یک فرایند فوری است. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر این است که نیازی به تراشیدن سطح دندان برای نصب آن نیست به همین علت آسیب کمتری به دندان ها می رسد.

آیا بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان می توانم غذا بخورم؟

با توجه به اینکه بعد از کامپوزیت دندان دوره نقاهتی وجود ندارد می توانید بلافاصله بعد از جلسه درمانی غذاها و نوشیدنی های مناسب را مصرف کنید. خوردن و گاز زدن غذا ها بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان مانعی ندارد اما وارد آوردن فشار زیاد مستقیماً روی ونیر های کامپوزیت با مصرف مواد غذایی بسیار سفت می تواند به آن ها آسیب وارد کند. در صورتی که متخصص دندانپزشک از داروی بی حسی برای شما استفاده کرده، بهتر است تا ۲۴ ساعت از جویدن شدید با کامپوزیت ونیر خود پرهیز کنید. چون طی این مدت میزان فشاری که به کامپوزیت ها وارد می شود را احساس نخواهید کرد. البته می توانید از دندان های آسیا برای خوردن غذا ها کمک بگیرید و بعد از رفع بی حسی می توانید خوردن غذاهای جامد را آغاز کنید. کشیدن سیگار، مصرف بیش از حد چای، قهوه و شراب قرمز و نوشیدنی‌ ها و غذاهای رنگی دیگر می‌ تواند ونیرهای کامپوزیت شما را زرد کند. بنابراین بهتر است به مدت ۴۸ ساعت بعد از جلسه درمانی از خوردن و نوشیدن این مواد غذایی خودداری کنید.

آیا مراقبت‌ های بعد از ونیر کامپوزیت با لمینیت فرق دارد؟

دندان ‌های کامپوزیت شده به مراقبت بیشتری نسبت به لمینیت سرامیکی نیاز دارند. بعد از انجام درمان، متخصص دندانپزشک این مراقبت‌ ها را به اطلاع شما می ‌رساند تا دوام و ماندگاری آن ها را بالاتر ببرید.

آیا پس از ترمیم دندان با کامپوزیت می ‌توان مسواک زد؟

بله. مواد کامپوزیت با استفاده از نور مخصوص لیزر به طور کامل خشک شده و بر روی دندان محکم می ‌شوند، بنابراین فرد می ‌تواند پس از این روش بدون نگرانی مسواک بزند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

3.9/5 - (8 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *