درد دندان عقل به کجا میزند

درد دندان عقل به کجا می زند؟

تیر ۷, ۱۴۰۳ ۶:۲۴ ق٫ظ

اگر رشد دندان عقل را تجربه کرده باشید، احتمالا می ‌دانید که در اثر عوامل مختلف ممکن است درد های خفیف و شدیدی را در ناحیه مورد نظر تجربه کنید. این درد معمولا در یک نقطه باقی نمی‌ ماند و سایر نواحی در دهان و فک را درگیر می ‌کند. اما شاید برای شما هم سوال باشد که درد دندان عقل به کجا می‌زند؟ در حقیقت قسمت ‌های مختلفی از بدن تحت تاثیر این درد قرار می ‌گیرند مانند سر، گوش، چانه و گلو. در ادامه به موضوع درد دندان عقل و راه های درمانی آن می پردازیم.

علائم درآمدن دندان عقل

برای درآمدن دندان عقل هیچ علامت شاخصی وجود ندارد. با این وجود علائم جزئی وجود دارند که می توانید به آن ها توجه کنید تا بتوانید خود را برای درآمدن دندان عقل آماده کنید. این علائم عبارت اند از:

1- تحریک لثه

ممکن است در نزدیکی زمانی که دندان عقل شما خارج می شود، سوزش خفیفی در لثه آن ناحیه احساس کنید. این سوزش در ناحیه پشت دندان آسیاب دوم احساس می شود. همچنین ممکن است احساس درد و میل به خارش در لثه خود داشته باشید. همچنین محدوده ی لثه ای که ناحیه درآمدن دندان عقل ممکن است کمی متورم شود.

تحریک لثه

2- درد مکرر

شکل درد در هنگام رویش دندان عقل معمولا در افراد مختلف متفاوت است. یکی از مواردی که برای بیشتر بیماران مشترک است این است که درد در ابتدا خفیف است و با شروع رویش دندان عقل بیشتر می شود. در صورتی که دندان عقل نهفته عفونی شود، ممکن است احساس درد مبهمی داشته باشید که هر از گاهی با درد شدید همراه است. در چنین شرایطی توصیه می شود جراحی دندون عقل انجام شود، می توانید این جراحی را در یک جلسه انجام دهید.

3- گاز گرفتن مکرر زبان و گونه

دندان عقل معمولا هنگام ورود به دهان باعث ازدحام دندان ها می شود زیرا فضای مخصوص به خود را با توجه به اندازه فک ندارد. این محدودیت منجر به افزایش تعداد دفعاتی می شود که به طور تصادفی زبان یا گونه خود را گاز می گیرید. این معمولا هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن اتفاق می افتد.

4- درد در نواحی دیگر سر

دندان عقل همراه با دندان های دیگر در شروع به فشار دادن اعصاب می کند و این فشار روی اعصاب می تواند منجر به درد در نواحی دیگر سر شما شود. درد به طور معمول در فک، چشم و گوش شما احساس می شود و معمولا در طول شب احساس می شود.

محل درد گرفتن دندان عقل

چرا دندان عقل درد دارد؟

دندان عقل به طور معمولی زمانی که فرد سنی بین هفده تا  بیست و پنج سالگی دارد، از میان لثه رشد می ‌کند. این رشد کردن دندان می‌ تواند احساس فشار زیادی در لثه ایجاد کند. علاوه بر این، اغلب فضای مناسب و کافی برای رشد این دندان وجود ندارد، زیرا تمامی دندان‌ ها قبلا رشد کرده اند. این کمبود جا ممکن است باعث شود که دندان عقل با زاویه و به صورت کج رشد کند و به طور کامل بیرون نیاید. از نظر آناتومی دندان و مورفولوژی، در این مواقع به آن دندان عقل نهفته می ‌گویند که می‌ تواند عوارض زیادی هنگام رشد خود ایجاد کند. با اینکه دندان عقل با بیرون آمدن از سطح لثه آسیب ‌پذیرتر می‌ شود، اما همین امر باعث می‌ شود که باکتری‌ ها و غذا ها در لثه گیر کرده و منجر به ایجاد مشکلاتی مانند:

  1. آبسه دندان
  2. ایجاد کیست
  3. عفونت

علائم درد دندان عقل چیست؟

در حالت کلی، بیرون آمدن دندان عقل از لثه درد خفیفی را ایجاد می ‌کند. علائم مختلفی وجود دارد که نشان می ‌دهد اگر دندان عقل در موقعیت نامناسبی رشد کند یا فضای کافی برای رشد آن‌ وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد دندان شما دچار درد خواهد شد. علائم درد دندان عقل عبارت اند از:

  1. بوی بسیار بد دهان
  2. مشکل در هنگام جویدن غذا
  3. احساس تورم و درد در فک
  4. احساس تورم در لثه‌ و در صورت بد بودن شرایط ایجاد خونریزی در لثه

درد دندان عقل به کجا می ‌زند؟

درد دندان عقل به کجا می ‌زند؟

وقتی دندان عقل در جای خودش درد می‌ گیرد، می‌ تواند از طریق اعصاب دندان این درد را به سایر قسمت‌ ها منتقل کند. برخی از این قسمت‌ ها که درد دندان عقل به آن‌ ها می‌ زند به شرح زیر هستند:

اطراف فک

وقتی دندان عقل درد می ‌گیرد، می ‌تواند فک را نیز درگیر کند. زمانی که فک درگیر می ‌شود، دچار تورم شده و درد زیادی در لثه ایجاد می‌ شود. شاید در ابتدا این تورم کم باشد و به نظر نیاید، اما در ادامه می‌ تواند وخیم ‌تر شده و درد آن بسیار آزار دهنده باشد. در مواقعی تورم فک به اندازه ای می‌ شود که شما برای باز کردن دهان خود دچار مشکل خواهید شد.

قسمت پشت دهان

وقتی که دندان عقل شروع به رشد می‌ کند، درد آن می ‌تواند قسمت انتهایی دهان را درگیر کرده و آن را دچار عفونت کند. عفونت و درد به طور همزمان دیگ دندان ‌ها را درگیر کرده و اگر درمان نشوند، به تدریج کل دهان را درگیر خواهند کرد.

ایجاد تورم در لثه

لثه قسمت دیگری از دهان است که تحت تاثیر درد دندون عقل قرار می‌ گیرد. اگر دقت کنید، زمانی که دندان‌ عقل هنوز شروع به رشد نکرده است، ابتدا ریشه آن‌ ها ایجاد می‌ شود. در نتیجه، لثه از اولین قسمت ‌هایی است که تحت تاثیر درد دندان عقل قرار می ‌گیرد. زمانی که لثه دچار تورم می ‌شود، درد زیادی را تحمل خواهید کرد.

درگیر کردن اعصاب

علاوه بر قسمت های دهان و دندان‌ ها، اعصاب نیز می‌ توانند در هنگام درد دندان عقل درگیر شوند. سردرد از نشانه ‌های این درگیر شدن است که می‌ تواند آزار دهنده باشد. این سردرد عمدتا در اثر دندان عقل نهفته و در قسمت مفصل گیجگاهی ایجاد می ‌شود.

عفونت دندان عقل و گوش درد

بررسی رابطه عفونت دندان عقل و گوش درد

معمولا درد دندان عقل باعث ایجاد عفونت می ‌شود که این عفونت ممکن است به سایر نواحی مانند گوش بزند. در داخل استخوان فک پایین، عصب اولیه ای وجود دارد که مسئول فراهم کردن حس دندان ‌ها خواهد بود. این عصب از ناحیه گوش ما نیز عبور می‌ کند. از آن جایی که عصب در مجاورت دندان عقل و گوش قرار دارد، مشخص می ‌شود که چرا یک حفره یا عفونت در دندان عقل می ‌تواند باعث ایجاد درد گوش شود. همه گوش درد ها از دندان عقل سرچشمه نمی ‌گیرند، اما اگر دندانپزشک علت این امر را نمی‌ تواند تشخیص دهد، بهتر است که موضوع درد دندان عقل را هم مطرح کنید.

پریکورونیت یک بیماری التهابی است که با رویش جزئی دندان عقل به وجود می‌ آید. در این موقعیت بافت نرم روی دندان قرمز و ملتهب می ‌شود. تورم می ‌تواند ناشی از وجود باکتری‌ ها یا ناشی از تحریک دندان باشد. این وضعیت می‌ تواند گوش درد را نیز ایجاد کند.

درد  در چانه و گلو

درد دندان عقل ممکن است به عصب های چانه نیز منتقل شود و باعث درد چانه شود. درد چانه ممکن است در یک یا هر دو طرف چانه احساس شود و ممکن است با کاهش حس در چانه همراه باشد. درد دندان عقل ممکن است به عصب های گلو هم منتقل شود و باعث گلو درد شود. درد گلو ممکن است در هنگام بلعیدن، صحبت کردن، یا خوردن احساس شود و ممکن است با سوزش، خشکی، یا تورم گلو همراه باشد.

درد دندان عقل چند روز طول میکشد؟

اغلب افراد با تجربه حالاتی که ذکر شد سوال می‌ پرسند درد دندان عقل چند روز طول میکشد؟ درواقع مدت زمان این نوع درد بستگی به علت و شدت آن دارد. در برخی موارد ممکن است درد موقتی باشد و خود به ‌خود و با کمک مسکن برای درد دندان عقل برطرف شود، اما گاهی می تواند چند روز تا چند هفته طول بکشد. اگر درد دندون‌ عقل ناشی از فرآیند رشد آن باشد معمولا به‌ طور مداوم یا دوره ‌ای احساس خواهد شد.

این درد اغلب شدید است و توانایی جویدن یا صحبت کردن را از شما می ‌گیرد. اما در صورتی که درد دندون‌عقل به‌ دلیل عفونت یا التهاب لثه ایجاد شود، شدت بیشتری دارد و معمولا بدون درمان دندانپزشکی کاملا قطع نمی ‌شود.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

در اکثر مواقع رشد دندان عقل به شکل کامل اتفاق نمی‌ افتد، زیرا معمولا به خاطر فضای ناکافی نمی ‌تواند به شکل صحیحی رشد کند. بنابراین رشد آن اغلب زاویه‌ دار بوده و دندان‌ های مجاور را تحت تاثیر قرار می ‌دهد. دندانپزشک با تشخیص به موقع، بهترین تصمیم را برای دندان عقل خواهد گرفت و در صورت لزوم بهترین زمان را برای کشیدن دندان عقل را تعیین می ‌کند.

بسیاری از افراد هیچ مشکلی با دندان عقل خود پیدا نمی‌ کنند. اما دندان عقل برای برخی از افراد عوارضی به دنبال دارد. به همین دلیل زمان کشیدن دندان عقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این زمان برای تمام افراد یکسان نیست، زیرا موارد متعددی مانند شدت درد و علائم، تاثیر دندان عقل بر سایر دندان‌ ها و برخی موارد دیگر در این موضوع تاثیرگذار هستند. اما در یک حالت کلی دندانپزشکان توصیه کرده‌ اند که اگر دندان عقل فضای کافی برای رشد خود ندارد، بهتر است قبل از ۲۵ سالگی برای خارج کردن آن اقدام کنید.

نحوه کشیدن دندان عقل با جراحی

جراحی دندان عقل پروسه ‌ای است که باید مراحل زیر در آن انجام شود:

  1. تزریق بی ‌حسی: با توجه به اینکه روند جراحی به گونه ‌ای است که باید بافت لثه برش داده شود، باید از تزریق بی‌ حسی استفاده شود.
  2. برش دادن لثه: برای جراحی دندون عقل، بعد از بی‌ حسی ابتدا دندانپزشک لثه را برش داده و این شکاف را تا حدی پیش می ‌برد که دندان عقل مشخص شود. برش لثه باید طبق اصول آن انجام شود تا پس از این عمل، بهبودی هرچه سریع ‌تر حاصل شود.
  3. شل کردن و کشیدن دندان عقل: پس از آن دندانپزشک با کمک ابزار مخصوصی به جدا کردن دندان از استخوان فک می‌پردازد. در برخی مواقع، شرایط دندان عقل به گونه‌ای است که باید به دو قسمت تقسیم شود. این وضعیت جراحی را پیچیده‌تر خواهد کرد. تقسیم این دندان به دو قسمت به این دلیل است که دندانپزشک به کمک الواتور، دندان عقل را راحت‌تر از دهان خارج کند.
  4. شستشوی و بخیه محل لثه: در ادامه ناحیه مورد نظر کاملا شستشو داده شده و دندانپزشک با بخیه لثه را به حالت اولیه خود بر می‌ گرداند.
  5. اقدامات قبل از جراحی دندان عقل: حدود ۸ ساعت قبل از جراحی دندون عقل، باید از مصرف الکل و دخانیات پرهیز کنید. مسواک زدن قبل از مراجعه به مطب دندانپزشکی، با کاهش باکتری‌ ها ریسک عفونت را کم می ‌کند. توصیه می ‌شود برای جراحی دندون عقل یک همراه به مطب دندانپزشکی ببرید.

درمان درد با مسکن

درمان درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین

درد بعد از کشیدن دندان آزار دهنده است و باعث مختل شدن انجام کار های روتین می ‌شود. ولی با استفاده از روش ‌های درمانی مختلف مثل مصرف دارو درد دندان کشیده شده را تا حد زیادی کاهش داد.

گاهی اوقات به علت تشدید درد دندان کشیده شده دندانپزشک برخی از مسکن‌ ها را جهت کاهش احساس در فک و لثه برای درمان درد بعد از کشیدن دندان عقل پایین را برای شما تجویز می‌ کند، فراموش نکنید که مصرف آنتی بیوتیک ‌ها و مسکن‌ ها بدون تجویز دندانپزشک بسیار خطرناک است و اگر قصد استفاده از مسکن برای کاهش درد دارید حتما با دندانپزشک‌ تان مطرح کنید.

هزینه کشیدن دندان عقل

قیمت کشیدن دندان عقل بر اساس نوع روش کشیدن (کشیدن ساده یا جراحی) تعیین می ‌شود. برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

  • تلفن: 02126412297 و 02126412877
  • واتس اپ: 09365164323

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال و با کادری مجرب، در خدمت شماست. انجام  کلیه درمان‌ های تخصصی اعم از ایمپلنت دندان‌، درمان خروپف و آپنه خواب، انواع خدمات زیبایی دندان: لمینیت، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ، درمان مشکلات مفصل فکی و … بی ‌تردید، بهترین مراقبت دندانی را با ما تجربه می کنید.

سوالات متداول 

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟

خیر، کشیدن دندان عقل همانند سایر دندان‌ ها به کمک بی‌ حسی انجام خواهد شد. به همین دلیل هم شما هیچ دردی حین پروسه درمانی احساس نخواهید کرد.

در چه صورتی به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که درد دندان عقل بیشتر از دو روز طول کشید و با مصرف مسکن ‌ها کاهش یا تغییر نکرد همچنین همراه با درد دندان، تب هم دارید، حین جویدن و غذا خوردن درد دارید، لثه ‌ها ملتهب و قرمز شدند یا دهانتان مزه بد و عفونت می ‌دهد، و گونه‌ ها یا فک ملتهب و متورم شدند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

بهترین مسکن برای دندان درد چیست؟

برای کاهش و درمان دندان درد می‌ توانید از قرص‌ های مسکن ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنید، مانند ایبوپروفن، ژلوفن و نوافن که مسکن قوی دندان درد هستند که در کنار مفنامیک اسید به‌ عنوان قاتل دندان درد مطرح می‌ شوند.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران 

لوگو دکتر ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *