عوامل موثر بر ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان ها

عوامل موثر بر ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان ها

شهریور ۳۰, ۱۴۰۲ ۸:۱۸ ق٫ظ

بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن فوری دندان‌ هاست که اغلب افراد برای زیبایی و اصلاح لبخند خود استفاده می کنند. دو روش برای انجام بلیچینگ دندان تحت عنوان بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در خانه وجود دارد که تاثیر روش بلیچینگ در مطب برای گرفتن نتیجه سریع تر است و روش خانگی پس از گذشت حدود 2 هفته تاثیر خود در سفید کردن دندان ها را نشان خواهد داد.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان ساده‌ ترین، معمولی ‌ترین، محافظه‌ کارانه ‌ترین و به صرفه ‌ترین تکنیک جهت اصلاح طرح لبخند می‌ باشد. سفید کردن دندان ها با این روش، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی ‌ها و رنگدانه‌ هایی که به مرور زمان (و بر اثر مواد دارای رنگدانه مثل چای، قهوه، نوشابه های رنگی و حتی ادویه ها ایجاد می شوند) به کار می رود. به کمک بلیچینگ و ژل های سفید کننده، حتی بعضی از بد رنگی‌ های ژنتیکی با سفید کردن دندان ها برطرف شده و ظاهر دندان ‌ها زیبا تر به نظر می ‌رسند. تاثیر بلیچینگ بر دندانهای مختلف، متفاوت است.

انواع روش های بلیچینگ دندان

برای بلیچینگ دندان روشهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

بلیچینگ در مطب یا Office Bleaching

بلیچینگ در مطب، به معنای سفید کردن دندان ها نزد متخصص دندانپزشک و در مطب می باشد که کلیه مراحل آن از ۰ تا ۱۰۰ توسط  متخصص دندانپزشک انجام می شود. مقدمه ای که برای اینکار بسیار حائز اهمیت است این است که اگر دندان های شما دارای هرگونه پلاک های میکروبی و جرم باشد، قطعا باید جرم گیری و بروساژ دو فک را به صورت کامل قبل از بلیچینگ در مطب انجام دهید. این روش سفید کردن دندان ها با کمک متخصص دندانپزشک مجرب و با تجربه در کلینیک تخصصی دندانپزشکی قابل انجام است که با قرار دادن مواد شیمیایی مخصوص دارای درصد بالا طی مدت زمان کوتاه دندان‌ های سفید و درخشان نمایان می ‌شوند. این روش طی 1جلسه که حدود ۶۰ دقیقه زمان بر است، به نتیجه می ‌رسد و برای اجرا و استفاده از مواد شیمیایی به مهارت کافی متخصص دندانپزشک نیاز دارد.

در این روش سرعت سفید شدن دندان بالا تر از روش بلیچینگ در خانه است و باعث  سفید شدن فوری دندان ها می شود ولی در صورتی که به درستی استفاده نشود ممکن است باعث حساسیت زود گذر در لثه و مخاط دهان شود. در نتیجه متخصص دندانپزشک باید مهارت کافی در بلیچینگ دندان را داشته باشد. در این روش برای جلوگیری از تماس مواد اکسید کننده با لثه‌ ها از ژل های محافظ مخصوصی استفاده می شود که با مهارت بر روی لثه قرار می گیرد و با نور آبی محکم می گردد. ماده مورد استفاده در بلیچینگ دندان، پراکسید هیدروژن و یا کاربامید پراکسید می باشد. ژل بلیچینگ سفید کننده دندان معمولا حداکثر معادل ۳۵% پراکسید هیدروژن غلظت دارد. همانطور که گفته شد بلیچینگ در مطب سرعت بسیار بالایی در سفید کردن دندان های بیمار دارد. اما نکته ‌ای که باید به آن دقت کرد این است که در این روش اگر شیوه کار به درستی انجام نشود امکان دارد بیمار دچار کمی حساسیت در ناحیه لثه و مخاط دهان شود که بسیار کوتاه و زود گذر است. به همین علت است که توصیه می کنیم برای انجام بلیچینگ به کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید.

بلیچینگ دندان در خانه

هوم بلیچینگ یا بلیچینگ در خانه به معنای سفید کردن دندان ها در خانه و به وسیله خود شخص است. یکی دیگر از راه‌ های سفید کردن دندان، بلیچینگ در خانه است. مواد مورد استفاده در این روش با نوع ماده استفاده شده در مطب دندانپزشکی کاملاً متفاوت است. در ابتدا یک قالب از دندان‌ ها تهیه می ‌شود تا با کمک لابراتور تری متناسب با دندان‌ ها طراحی شود. تری متناسب با دندان‌ ها همراه با ماده سفید کننده برای مدت زمان مشخصی روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرد که این کار در یک دوره درمانی بین یک الی دو هفته به ‌صورت روزانه باید تکرار شود. برای به نتیجه رسیدن از این روش بلیچینگ دندان داشتن صبر و حوصله بسیار اهمیت دارد.

کلیک کنید: ترمیم و بازسازی دندانهای پوسیده

فرآیند سفید شدن دندان‌ ها نیاز به استفاده منظم و صحیح از ماده بلیچینگ دارد. ممکن است در چند روز اول سفیدی دندان ها چندان محسوس نباشد، نا امید نشوید و ادامه دهید. به طور معمول و در بیشتر افراد زمان لازم جهت سفید شدن دندان ها دو هفته است. هر چند ممکن است در بعضی افراد بسته به عامل بد رنگی دندان این مدت زمان بیشتر است. ماده بلیچینگ به صورت سرنگ های قابل تزریق است. بعد از تزریق ماده در تری باید پیستون آن را کمی به عقب کشید تا ماده تحت فشار نشت نکند و به هدر نرود. ماده بلیچینگ را در خارجی ‌ترین قسمت ‌تری در حفرات مربوط به دندن ها قرار دهید و سپس‌ تری را در دهان قرار دهید و آن را کمی فشار دهید. اضافات آن را پاک کنید. بعد از استفاده، تری را زیر آب سرد بشویید.

 مدت زمان ماندگاری بلیچینگ

به طور کلی عوامل مختلفی بر مدت زمان ماندگاری بلیچینگ و دوام نتایج سفید کردن دندان‌ ها تاثیر می ‌گذارند اما مهم‌ ترین آن‌ ها  نوع بلیچینگ، سبک زندگی و سن و سال افراد است که در ادامه توضیح داده شده ‌اند.

 نوع روش بلیچینگ دندان

مهم ‌ترین عاملی که تعیین می ‌کند میزان ماندگاری بلیچینگ دندان چقدر است، روشی است که برای این کار در نظر می ‌گیرید. بر این اساس، زمانی که در مطب متخصص دندانپزشک و با روش‌ های اصولی، دندان ‌ها سفید شوند، بیشترین ماندگاری را خواهیم داشت. افرادی که بلیچینگ در مطب را تجربه می ‌کنند، در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان، و توصیه به دستورالعمل‌ های متخصص دندانپزشک ،می‌ توانند انتظار داشته باشند دندان‌ هایشان به مدت 1 تا 2 سال تا حد زیادی سفیدی خود را حفظ کند.

سبک زندگی افراد

یک ضرب ‌المثل قدیمی هست که می ‌گوید ما همان چیزی هستیم که می‌ خوریم  و تا حدی دندان‌ های ما نیز همینطور هستند. اگر یک رژیم غذایی پر از خوراکی ‌های رنگدانه‌ دار داشته باشیم، قطعاً دوام بلیچینگ دندان پایین خواهد بود. همچنین اگر افراد بعد از سفید شدن دندان‌ ها سیگار بکشند یا سایر دخانیات را استعمال کنند، الکل بنوشند و …. قطعا نه تنها رنگ دندان‌ ها برمی ‌گردد بلکه سلامت کلی دهان و  دندان نیز به خطر خواهد افتاد. اما به جهت داشتن یک سبک زندگی سالم نتایج حاصل از درمان بلیچینگ طولانی‌ تر شده و این نشان می ‌دهد که سبک زندگی یک عامل بسیار مهم و تاثیر‌گذار بر میزان ماندگاری روش ‌های سفید کردن دندان‌ ها است.

کلیک کنید: 11 مورد از بهترین برندهای کامپوزیت ونیر دندان

 سن و سال

متاسفانه با افزایش سن، مینای دندان به طور طبیعی نازک می ‌شود. این باعث می ‌شود عاج دندان یا دنتین (که رنگی مایل به زرد دارد) بیشتر در معرض دید قرار گرفته و دندان‌ ها نیز کمی زرد رنگ به چشم بیایند. همین امر باعث می ‌شود که نتایج بلیچینگ در سنین بالا چندان قابل توجه نباشد و دوام زیادی نیز نداشته باشد. مثلاً اگر دوام بلیچینگ در مطب برای یک شخص جوان با سبک زندگی سالم 1.5 سال است، ممکن است برای یک فرد سالخورده با همین شرایط کمتر از 1 سال باشد.

چطور دوام بلیچینگ دندان را افزایش دهیم؟

اکنون که پی بردید بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد، نوبت به معرفی برخی راهکارهایی به جهت افزایش ماندگاری بلیچینگ و سفید ماندن دندان‌ ها است. دنبال کردن نکات زیر می‌ تواند به شما کمک کند برای مدت زمان طولانی تری سفیدی و درخشندگی دندان های خود را حفظ کنید.

 کاهش مصرف برخی خوراکی‌ ها

برخی از غذا ها و نوشیدنی‌ ها به دلیل قدرت لکه ‌کنندگی قوی، دشمنان سفیدی دندان ‌ها هستند. برخی از متداول ‌ترین خوراکی‌ هایی که می ‌توانند تاثیر منفی بر روی مدت زمان ماندگاری بلیچینگ داشته باشند عبارت اند از:

  • قهوه
  • چای
  • توت‌ ها
  • شراب قرمز و سفید (تمام نوشیدنی های حاوی الکل)
  • سس گوجه فرنگی
  • غذا ها و نوشیدنی‌ های شیرین

افزایش مصرف غذا های مفید برای دندان ‌ها

میوه‌ ها و سبزیجاتی مانند کرفس و سیب که مملو از آب هستند، هنگام جویدن به تولید بیشتر بزاق در دهان کمک می ‌کنند. بزاق به خنثی کردن اسید هایی کمک می‌ کند که به مینای دندان آسیب می رسانند و دندان ‌های ما را بیشتر در معرض تغییر رنگ و لکه قرار می ‌دهند. پنیر و لبنیات نیز یکی دیگر از مواد غذایی عالی برای دندان‌ های ما هستند. به دلایل مشابه، جویدن پنیر و برخی لبنیات به افزایش تولید بزاق کمک می‌ کنند. آن‌ ها همچنین دارای کلسیم و فسفر زیادی هستند که به قوی نگه داشتن مینای دندان کمک می‌ کنند. این مواد، در مجموع شما را در برابر پوسیدگی دندان و لکه‌ ها مقاوم می ‌کنند. بنابراین برای افزایش مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان حتما غذا های مقوی مانند لبنیات، میوه و سبزیجات بیشتری میل کنید.

کلیک کنید: درمان ایمپلنت یک روزه به روش کاملا دیجیتال

مسواک زدن

همیشه نمی ‌توان از آسیب برخی غذا ها و نوشیدنی‌ ها به دندان جلوگیری کرد. زیرا ما نمی ‌توانیم برای حفظ دندان ‌ها قید مصرف بیشتر خوراکی‌ ها را بزنیم. در عوض، می‌ توانیم با رعایت بهداشت دهان و دندان و شست و شوی دهان بعد از مصرف هر غذایی، محیط دهان را تمیز کرده و از نظر PH آن را متعادل کنیم. همچنین مسواک زدن 30 دقیقه تا 1 ساعت پس از مصرف غذا نیز می‌ تواند بهترین نتایج را هم برای سلامتی دهان و دندان و هم افزایش مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان داشته باشد. خرید یک مسواک ایده ‌آل برای دندان‌ ها می ‌تواند تا حد زیادی به افزایش ماندگاری بلیچینگ در خانه و بلیچینگ در مطب کمک کند. همچنین اجرای تکنیک‌ های صحیح و اصولی مسواک زدن می ‌تواند به بهبود وضعیت مینای دندان و پیشگیری از تحلیل آن منجر شود.

نوشیدن مایعات از نی

به جز آب، بیشتر نوشیدنی ‌های دیگر ممکن است موجب تغییر رنگ دندان‌ ها و آسیب به مینای دندان در دراز مدت شوند. بنابراین ایده خوبی است که بعد از سفید کردن دندان ‌ها، برای افزایش مدت زمان ماندگاری بلیچینگ دندان از نی برای نوشیدن برخی مایعات استفاده کنید. نوشیدنی‌ های انرژی ‌زا، حاوی الکل یا کافئین بالا از این دست مایعات هستند که می‌ توانید هر از چند گاهی آن‌ ها را با نی بنوشید تا دست کم با جلوی دندان ها برخورد نداشته باشند و آسیبی به سفیدی دندان ‌ها وارد نکنند.

عدم استعمال دخانیات

برای افرادی که سیگار می ‌کشند تنها چند ماه زمان نیاز هست تا دندان‌ ها به سبب نیکوتین و قطران موجود در سیگار تغییر رنگ بدهند. بنابراین حدس بزنید برای افراد سیگاری بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد! این یعنی افراد سیگاری حتی اگر به تازگی بلیچینگ دندان انجام داده باشند، با استعمال سیگار، چند ماه بعد از درمان، دوباره با تغییر رنگ دندان ها رو به رو می ‌شوند.

عوارض بلیچینگ دندان

این درمان بی خطر در نظر گرفته می شود اما همانند هر درمان دیگری ممکن است برخی عوارض جانبی را تجربه کنید. حساسیت دندان پس از بلیچینگ گاهی اتفاق می افتد که غالبا موقتی بوده و برطرف می شود. اگر حساسیت دندان اذیتتان می کند با محصولات حاوی نیترات پتاسیم و فلورید سدیم ممکن است حساسیت دندان کاهش یابد. پس از سفید کردن دندان ها با بلیچینگ ممکن است لثه تحریک و اذیت شود. علت آن تماس مواد سفید کننده با لثه است به همین علت متخصص دندانپزشک با دقت تمامی سطح لثه را با مالیدن ژل مخصوصی، محافظت می کند. این وضعیت خود به خود بهبود می یابد. پس بهتر است این درمان به صورت مستمر و مداوم پس از هر تغییر رنگی انجام نشود تا حساسیت دندان ها به حالت نرمال بازگردد تا مجدد بتوانید از این درمان استفاده کنید.

کلیک کنید: خدمات دندانپزشکی زیبایی: 5 روش مفید زیبایی دندان

هزینه بلیچینگ دندان

هزینه بلیچینگ دندان بر اساس مواد مورد استفاده و برند های آن ها متفاوت است همچنین قیمت آن در روش های بلیچینگ مطب و بلیچینگ در خانه نیز تغییر می کند. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان های زیبایی و بلیچینگ دندان، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٢١٢٢٢٧٣٤٧١ و ٠٢١٢٦٤٠٥٢٦٥

واتس اپ: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

تفاوت بلیچینگ با جرمگیری دندان چیست ؟

بلیچینگ و جرمگیری دندان روش های سفید کردن دندان هستند ولی تفاوت هایی با هم دارند. در واقع جرمگیری که با نام اولتراسونیک نیز شناخته می شود یک روش درمانی برای از بین بردن رسوبات دندان، بوی بد دهان، بد رنگی و باکتری ها و میکروب ها است. در جرمگیری تمام پلاک هایی که در بین دندان ها و زیر لثه ها جمع شده اند از بین می رود و همین امر باعث سفید تر شدن دندان ها می شود. اما سفید کردن دندان با بلیچینگ یک روش زیبایی است و فقط برای از بین بردن رنگدانه ها و لکه های روی دندان که به مرور زمان به وجود آمده اند استفاده می شود. بلیچینگ نسبت به روش های زیبایی و سفید کردن دندان، بهترین و کم آسیب ترین است.

منظور از ژل بلیچینگ با استاندارد طلایی چیست؟

منظور از ژل دارای استاندارد طلایی (Golden Standard) این است که آن ژل، تاریخچه علمی و کلینیکی قوی دارد و طی سالیان سال به عنوان ماده مبدا شناخته می ‌شود. به این معنی که در آزمایشات و تحقیقات جهت بررسی ژل های جدید، آن ژل یکی از مواد مبدا جهت مقایسه است. استفاده از این ژل هیچ تاثیر منفی بر روی مینای دندان نمی ‌گذارد. به عنوان مثال یکی از این ژل ها، ژل اپالسنس اکسترابوست (Extra boost) متعلق به برند اولترادنت است. استفاده از ژل سفید کننده اکسترابوست به همراه لیزر دیود می تواند ایمنی و اثر بخشی درمان بلیچینگ دندان را دو چندان کند.

آیا روش‌ های خانگی بلیچینگ به مینای دندان آسیب می ‌زند؟

به صورت کلی احتمال حساس شدن دندان ‌ها طی فرآیند بلیچینگ به غلظت ماده و مدت زمان استفاده از آن بستگی دارد. و اگر این حساسیت ایجاد شود معمولاً فقط یک یا چند روز ادامه یافته و از بین می رود.

یلیچینگ دندان برای چه کسانی مناسب می باشد؟

به طور کل همه افراد می توانند برای سفید کردن دندان های خود از روش بلیچینگ دندان استفاده نمایند. البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، سفید کردن دندان موثر واقع نشود. متخصص دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می کند که بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع این روش بیشتر برای افرادی که دندان های سالم دارند و قصد سفید تر و درخشان تر کردن دندان های خود را دارند، کاملا مناسب است.

تفاوت بلیچینگ با لمینیت چیست؟

بلیچینگ پروسه ی سفید کردن دندان هاست در این روش دندان های تغییر رنگ یافته را با استفاده از مواد مخصوصی که خاصیت سفید کنندگی دارند سفید می کنند بدین ترتیب که متخصص دندانپزشک مواد بلیچینگ را روی دندان بیمار گذاشته و با لیزر لکه ها را پاک می کند اما لمینیت روشی پیشرفته برای از سفید کردن دندان ها و اصلاح کلی طرح لبخند می باشد. که بلیچینگ قابلیت آن را ندارد. بلیچینگ صرفا برای سفید کردن دندان هاست در حالی که لمینیت علاوه بر سفید کردن یک تکنیک ترمیمی زیبایی می باشد و توسط آن فرم کلی دندان ها نیز اصلاح می یابد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

3/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *