پروتز پارسيل چيست؟

پروتز پارسيل چيست؟

اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱ ۹:۲۷ ق٫ظ

پروتز پارسیل

گاهی پیش می آید که ما یک یا چند دندان خود را از دست می دهیم و جای خالی دندان ها در دهان جذابیت چهره ما را کم می کند. همچنین مشکلاتی مثل اختلال در جویدن غذا و زیبایی پیدا خواهیم کرد . پروتز پارسیل راهی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته ما می باشد.

 

اجزا تشکیل دهنده پروتز پارسیل

اجزا تشکیل دهنده پروتز پارسیل

دندان های پروتز پارسیل بوسیله یک پایه به هم وصل می شوند. رنگ پایه نیز همرنگ لثه است. که در نهایت توسط یک اسکلت فلزی بهم وصل می شوند . پروتز پارسیل با استفاده از گیره های فلزی که باعث گیرآنها در دهان بیمار می شود، مثل دندانهای طبیعی کار می کنند.

 

موارد استفاده از پروتز پارسیل

پروتز متحرک پارسیل زمانی کاربرد دارد که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد و امکان قرار دادن ایمپلنت را به هر دلیلی فعلا ندارد. به عبارت دیگر شرایط نیمه بی دندانی محیط دهان و دندان بیمار را برای استفاده از پروتز پارسیل مهیا می کند. در این صورت سایر دندانها ها همچون پایه عمل کرده که پروتز را محکم نگه داشته و در نتیجه باعث می شود تا بیمار بتواند به راحتی با آنها غذا میل کند. این پروتزها از طریق یک اسکلت فلزی به یکدیگر متصل شده اند.

زمانی که بیماران از این روش استفاده می کنند، ممکن است تا چند هفته اول احساس راحتی نداشته باشند و حتی گاهی احساس کنند که یک جسم بزرگ و حجیم در دهان آنها قرار گرفته است. البته پس از مدتی بیمار به این شرایط عادت کرده و می تواند با آنها همچون دندان طبیعی رفتار کند.

فشار وارد کردن به پروتزهای پارسیل یکی از روش های متداول میان بیماران است که سعی می کنند از این طریق پروتزها را بر روی لثه ثابت نگه دارند. غافل از اینکه ممکن است کلاسپها شکسته یا خم شوند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است اجازه داد تا پروتز به صورت عادی در جای خود قرار بگیرد.

در صورتی که بیمار به تمامی توصیه ها متخصص پروتز در حفظ و مراقبت از پروتزهای پارسیل توجه کند و در مدت زمان مشخص شده به مطب مراجعه کند تا بررسی های لازم صورت بگیرد، مدت سازگاری وی با پروتز پارسیل تا حد زیادی کاهش می یابد.

نتیجه استفاده از پروتزهای پارسیل

پروتزهای پارسیل همچون دندان طبیعی عمل می کنند. بوسیله این نوع پروتزها می تواند به راحتی غذاها را جوید و همچنین تکلم کرد. اما چند نکته مهم در زمان استفاده از این روش ضرورت دارد. بیمار به هنگام غذاخوردن باید غذا را به قطعات کوچکتر تقسیم کند تا برای جویدن مشکلی رخ ندهد. همچنین رعایت یکنواختی استفاده از سطح دندانها به هنگام جویدن غذاها اهمیت پیدا می کند. پرهیز از خوردن غذاهای سفت و چسبنده یکی از نکات مهم برای حفظ و مراقبت از پروتزهای پارسیل است.

تاثیر پروتزهای پارسیل در تکلم

یکی از سوالات رایج بیماران تاثیر پروتزها در نحوه صحبت کردن است که ممکن است در ابتدا تکلم برخی واژه ها برای بیمار مشکل باشد. البته این امر به مرور زمان از بین می رود. زمانی که پروتزهای پارسیل به خوبی در دهان جا نگرفته اند، ادای واژه ها را سخت می کند. به محض اینکه بیمار به وجود آنها عادت کند، تکلم او نیز به حالت طبیعی خود باز می گردد.

حتما بخوانید: مراحل درمانهاي ايمپلنتي از جراحي تا پروتز

طراحی دقیق پروتز پارسیل توسط متخصص پروتز

پروتز پارسیل با توجه به نیاز بیمار و توسط متخصص پروتز طراحی می‌شود. متخصص شما برای طراحی پروتز پارسیل عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد از جمله:

  • تعداد دندان‌های کشیده شده
  • محل دندان‌های کشیده شده و نحوه توزیع آن در قوس دندانی (فک بالا یا فک پایین)
  • وضعیت سلامتی دندان‌های طبیعی موجود بیمار

 

مراحل لابراتوری پروتز پارسیل متحرک

در ابتدا متخصص پروتز از داخل دهان بیمار قالب میگیرد و قالب را به لابراتوار ارسال میکند. پروتز پارسیل برای هر فرد به شکل مخصوص و جداگانه ساخته میشود. برای جایگذاری پروتز در دهان و چکاپ آن ممکن است نیاز به اصلاح و مراجعه چندباره بیمار باشد.

مزایای استفاده از پروتز متحرک

  • برای جایگذاری پروتز پارسیل متحرک نیازی به عمل جراحی نیست و قرار دادن آن در دهان توسط متخصص پروتز انجام میشود.
  • روش درمانی پروتز پارسیل متحرک یک روش به صرفه برای جایگزینی دندان از دست رفته است.
  • نصب پروتز پارسیل متحرک به دندان مجاور آسیب نمیرساند.
  • پروتز پارسیل مانند یک دندان طبیعی عمل میکند و عمل جویدن و صحبت کردن را برای فرد آسان میکند.
  • به عنوان درمان موقت تا زمان تحویل روکش های ایمپلنت قابل استفاده است.

معایب پروتز پارسیل

  • مدت زمان عادت کردن فرد به پروتز طولانی است و موجب ناراحتی فرد میشود.
  • نحوه قرارگیری پروتز پارسیل در بیشتر نواحی سطح دهان است.
  • با تحلیل رفتن استخوان و لثه ها، ممکن است پروتز پارسیل شل شود و در دهان لق بزند که برای تنظیم یا تعویض آن باید به متخصص پروتز خود مراجعه کنید.
  • مراقبت و حفظ دندانهای پایه پروتز امری ضروری است.
  • غذا زیر پروتز می رود و پس از هر بار غذاخوردن باید شسته شود.

معایب پروتز پارسیل

 

حتما بخوانید: پروتزهای مگزیلو فیشیال

مراقبت از پروتزهای پارسیل

1-شستشوی پرتزهای پارسیل نیز همچون دندانهای طبیعی ضرورت دارد. برای این کار باید پس از صرف هر وعده غذایی پروتزها را از مواد غذایی پاک کرد. مسواک زدن بهترین روش برای تمیز کردن دندانهاست. مسواک هایی که برای پروتزهای پارسیل استفاده می شوند باید طول و اندازی موهای آنها متناسب باشد تا به راحتی در لابه لای پروتزها رفته و موادغذایی باقی مانده را خارج کنند. نحوه مسواک زدن باید به آرامی صورت بگیرد تا به پروتزها آسیب وارد نشود. استفاده از شوینده های خانگی و خمیر دندان برای تمیز کردن پروتزهای پارسیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شما میتوانید با یک مسواک نرم و مایع دست شویی به راحتی پروتز خود را تمیز نمایید.

2-تنظیم مجدد پروتزهای پارسیل یکی دیگر از مراقبت های پس از درمان است. با توجه به اینکه با گذشت زمان، ساختار و قالب دهان تغییر می کند، پروتزها نیز باید متناسب با این تغییرات تنظیم شوند. زیرا با تحلیل رفتن استخوان و لثه ها، پروتزها نیز لق شده و در نتیجه باعث زخم و عفونت در دهان بیمار می شود. برای جلوگیری از این مشکلات باید هر چند وقت یکبار به متخصص پروتز مراجعه کرد.

3-پروتزها نمی توانند توسط شخص بیمار تنظیم شوند. زیرا بیمار به اندازه کافی در این کار مهارت و تخصص ندارد و ممکن است در حین تنظیم به پروتز نیز صدمه وارد شود. برخی نیز اقدام به استفاده از چسب های موجود در بازار می کنند. در حالی که این چسب ها شیمیایی بوده و به سلامت بیمار آسیب وارد می کنند.

4-پروتز پارسیل متحرک وسیله شکننده ای است، لذا دقت کنید که آن را بر زمین رها نکنید و مراقب باشید تا هنگام تمیز کردن از دستتان نیفتد.

5-سعی کنید هر روز پروتز خود را بشویید و آن را مرتبا مسواک بزنید تا از تجمع ذرات غذایی و لکه بر روی پروتز جلوگیری شود.

6-شب ها از پروتز پارسیل خود استفاده نکنید و آن را در آب نگه دارید تا تاب برندارد و یا ترک نخورد.

نکته قابل توجه بعد از تحویل پروتز پارسیل

ممکن از بعد از تحویل بیمار احساس زدگی، زخم و یا لقی داخل در دهان خود داشته باشد، و این یک امر طبیعی هست. بعد از تحویل برای رفع اینگونه مشکلات و چکاپ های بعد از تحویل باید به متخصص پروتز خود مراجعه کنید.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

3.4/5 - (10 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *