برای درمان خروپف پیش کدام دکتر باید رفت؟

برای درمان خروپف پیش کدام دکتر باید رفت؟

شهریور ۱۲, ۱۴۰۲ ۲:۴۶ ب٫ظ

خروپف یا خر خر کردن به معنای صدای بلند، خشن و آزار دهنده در هنگام خواب است. این عمل هنگامی اتفاق می افتد که موقع خواب جریان هوا نمی تواند آزادانه از بینی و گلو عبور کند و همین موضوع باعث می شود که بافت‌ هایی که در مسیر تنفس در دهان و گلو وجود دارند شروع به ارتعاش کنند و باعث به وجود آمدن صدای خرخر یا خروپف می شوند. حال سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید این است که برای درمان خروپف به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخگوی این سوال شما باشیم.

برای درمان خروپف پیش کدام دکتر باید رفت؟

بهتر است برای درمان خروپف به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. متخصص اختلالات خواب با انجام آزمایشات  خواب (پلی سومنوگرافی) و اندازه گیری میزان اکسیژن خون بیمار در هنگام خواب، به علت ایجاد خروپف پی می برد. برای درمان خروپف، ممکن است مراکز درمانی مختلفی را به شما پیشنهاد دهند. ولی شما باید بتوانید از بین آن ها معتبر ترین مرکز درمان اختلالات خواب را انتخاب کنید.

متخصص اختلالات خواب چه کسی هست؟

متخصص اختلالات خواب که برای درمان خروپف و آپنه خواب می توان به آن مراجعه کرد ابتدا در رشته ی داخلی، مغز و اعصاب و روانپزشکی یا گوش و حلق و بینی و یا دندانپزشکی تخصص می گیرند و پس از آن دوره اختلالات خواب را می گذرانند.

درمان اختلالات خواب

کلینیک خواب چیست؟

کلینیک خواب برای افرادی که دچار اختلال خواب هستند گزینه و انتخاب مناسبی است. کلینیک خواب مکانی است که مشکلات و اختلالات خواب افراد را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و در جهت درمان، آن ها را یاری می نماید. کلینیک خواب محیطی است که از چند فرد متخصص که با یکدیگر همکاری می کنند تشکیل شده است تا بتوانند اختلالات و مشکلات خواب افراد را درمان کنند و کیفیت خواب فراد را به بالا ترین نقطه برسانند.

درمان خروپف

دلایل اصلی بروز خروپف چیست؟

هنگامی که عضلات مربوط به باز نگه داشتن مجاری هوایی بینی دچار ضعف شوند فرد در هنگام خواب دچار خروپف و آپنه می شود، در واقع هر عامل و اتفاقی که باعث تنگ شدن مجاری تنفسی شود باعث به وجود آمدن خروپف می شود.

انسداد مجاری هوایی بینی

زمانی که مجاری هوایی دچار انسداد شوند، فرد برای کشیدن هوا به داخل حلق و گلو باید تلاش بیشتری کند و همین مساله باعث به وجود آمدن کششی شدید در بافت گلو شده، در نتیجه بافت گلو به هم چسبیده و خروپف و خرخر کردن اتفاق می افتد. این مورد در اشخاصی که مبتلا به عفونت های سینوسی و آلرژی هستند یا در زمان سرماخوردگی بیشتر اتفاق می افتد.

داشتن مجاری تنفسی تنگ

برخی از افراد دارای کام نرم یا لوزه و آدنوئید بزرگ هستند که همین موضوع باعث تنگ شدن راه هوایی و خروپف خواهد شد.

ضعف عملکرد ماهیچه ها

برخی از افراد که اعتیاد به مصرف الکل دارند، دخانیات و یا داروهای خواب آور مصرف می کنند دچار ضعف عملکرد ماهیچه ها شده و همین امر موجب می شود که انقباض در گلو و زبانشان با اختلال همراه شود.

اختلال در بینی یا دیواره های بینی

اختلالاتی مانند انحراف بینی، پولیپ بینی، احتقان بینی، تجمع چربی در گردن، بزرگی زبان باعث انسداد مجاری هوایی بینی شده و همین امر موجب بروز خروپف خواهد شد.

افزایش سن

خروپف می تواند در هر سنی، کودکی یا بزرگسالی رخ دهد اما بیشتر در سنین 40 تا 60 سالگی رخ می دهد.

جنسیت

معمولا مردان بیشتر از زنان دچار خروپف و خرناس می شوند.

خروپف چه زمانی خطرناک است؟

خروپف های بلند می تواند اختلال جدی آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه انسدادی خواب (OSA) انسدادی است که باعث قطع تنفس و اختلال در خواب می ‌شود. اگر شب ها در خواب با صدای بلند خروپف می کنید و یکی یا چند مورد از نشان های زیر را هم دارید، خروپف خطرناک است و بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • در هنگام تنفس مکث می کنید.
  • در طول روز به شدت احساس خواب ‌آلودگی می کنید.
  • اختلال خواب دارید.
  • سردرد های صبحگاهی به سراغتان می آیند.
  • مشکلات تمرکز یا حافظه دارید.
  • فشار خونتان بالاست.
  • تحریک ‌پذیر یا افسرده شده اید.

درمان خروپف در مطب دکتر ارشد

عوارض خروپف چیست؟

خروپف می ‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی هنگام خواب شود. در نتیجه کیفیت خواب شما پایین بیاید و باعث خستگی روزانه برای شما شود. آپنه خواب می ‌تواند مشکل بسیار جدی باشد. افراد مبتلا به آپنه خواب در هنگام وقفه تنفسی حدود ده ثانیه در هر توقع تنفسی نفس شما قطع می‌ شود و ممکن است به طور متوسط پنج بار در هر ساعت در طول شب این اتفاق تکرار شود. از عوارض آپنه خواب و خروپف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی روزانه
  • فشار خون بالا یا مشکلات قلبی
  • دیابت نوع ۲
  • سندرم متابولیک
  • مشکلات کبدی و…

تشخیص و درمان خروپف

متخصص اختلالات خواب یک معاینه فیزیکی انجام داده و مشکلاتی که ممکن است راه هوایی را مسدود کنند را بررسی می ‌کند. مواردی مانند احتقان مزمن بینی به دلیل رینیت یا سینوزیت، انحراف تیغه بینی یا تورم لوزه‌ ها می ‌توانند از دلایل اصلی این مشکل باشند. متخصص اختلالات خواب ممکن است برای تشخیص دقیق علت و درمان خروپف در خواب آزمایش ‌های زیر را تجویز کند.

آزمایش تصویربرداری

با استفاده از روش‌ هایی مانند سی‌ تی‌ اسکن، ام ‌آرآی یا اشعه ایکس می ‌توان مشکلات راه هوایی را تشخیص داد.

پلی سومنوگرافی: برای انجام این آزمایش از دستگاهی استفاده می‌ شود که در طول خواب مواردی مانند ضربان قلب، تنفس و فعالیت مغز را بررسی می‌ کند. این آزمایش پلی‌سومنوگرافی نامیده شده و ممکن است درحالی که در خانه خواب هستید یا در کلینیک خواب این آزمایش انجام شود.

 

درمان خروپف و آپنه خواب

درمان cpap برای خروپف

درمان CPAP

درمان CPAP راه های هوایی تان را در طول شب باز نگه می دارد و جریان دائمی هوا را از طریق یک ماسک که در هنگام خواب استفاده می کنید، به آرامی فراهم می کند. این ابزار، وقفه های تنفسی ناشی از آپنه خواب را از بین می برد، بنابراین شما دیگر در خواب خروپف یا صدای خفگی تولید نخواهید کرد. بدین ترتیب، قادر خواهید بود بدون بیدار شدن در اثر کمبود اکسیژن، در طول شب خواب خوشی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی میزان موثر بودن دستگاههاي دهاني نسبت به CPAP

عوارض دستگاه سی پپ CPAP

اگرچه درمان سی پپ یکی از موفق‌ ترین روش‌ ها برای درمان آپنه خواب و کاهش علائم آن است، اما عوارض جانبی زیادی پس از استفاده از سی پپ ممکن است رخ دهد. اگر از ماسک سی پپ و دستگاه آن استفاده می کنید، ممکن است این مسائل برای شما آشنا به نظر برسد.

آئروفاژی

این اصطلاح پزشکی برای خوردن یا بلعیدن هوا است. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فشار سی پپ برای شما خیلی زیاد است و می ‌تواند منجر به گاز و نفخ شود.

درد و ناراحتی

پوشیدن ماسک سی پپ گاهی اوقات می تواند باعث ناراحتی در هنگام تلاش برای خوابیدن شود. ماسک ممکن است حجیم و منقبض شود و شیلنگ می تواند مانع از خوابیدن در موقعیت هایی غیر از پشت شما شود. اگر فشار تجهیزات آپنه خواب خیلی زیاد باشد، بازدم نیز می تواند ناراحت کننده باشد.

کلاستروفوبیا

بسیاری از مردم هنگام استفاده از ماسک سی پپ احساس کلاستروفوبیا می کنند زیرا ماسک به خوبی در اطراف بینی شما قرار می گیرد. احساس کلاستروفوبیا برای کسانی که از ماسک تمام صورت استفاده می کنند که دور دهان و بینی شما قرار می گیرد می تواند بد تر باشد.

نشت ماسک

اگر ماسک سی پپ شما به درستی جا نیافتد یا به درستی تمیز نشود، می تواند باعث نشتی شود. هنگامی که نشتی وجود دارد، احتمال زیادی وجود دارد که دستگاه شما نتواند به فشار تنظیم شده خود برسد.

خشکی، گرفتگی بینی یا خونریزی بینی

خشکی یا گرفتگی بینی یک عارضه جانبی رایج سی پپ است زیرا هوا از دستگاه به داخل راه هوایی شما دمیده می شود. این جریان ثابت هوا نیز می تواند باعث خونریزی بینی شود.

تحریکات پوستی

از آنجایی که ماسک ‌های سی پپ کاملاً روی صورت شما قرار می ‌گیرند و به طور مکرر استفاده می ‌شوند، پوست شما ممکن است تحریک شود. این عارضه جانبی می تواند منجر به تحریکات پوستی مانند راش یا زخم شود.

دهان خشک

ابتلا به خشکی دهان یکی دیگر از عوارض جانبی رایج برای کسانی است که ماسک تمام صورت دارند و همچنین بیمارانی که ماسک بینی دارند و از دهان خود تنفس می کنند.

عفونت ها

اگر دستگاه سی پپ یا ماسک آن به طور معمول به درستی تمیز نشود، عفونت هایی مانند عفونت ریه یا سینوس ممکن است رخ دهد.

سردرد

اگرچه سردرد یک عارضه جانبی رایج سی پپ نیست، اما اگر فشار دستگاه خیلی بالا باشد یا اگر در سینوس‌ های خود انسداد داشته باشید، ممکن است رخ دهد.

ناراحتی ریه

برخی از بیمارانی که از درمان استفاده می کنند از احساس سوزش در ریه ها شکایت دارند. این اغلب در نتیجه هوای خشک یا سرد استنشاق شده از ماسک است. این عارضه جانبی احتمالاً با استفاده از رطوبت گرم کاهش می یابد.

سرگیجه

برخی از سرگیجه پس از پوشیدن ماسک سی پپ شکایت دارند. در حالی که مکانیسم این علامت به وضوح مشخص نیست، برخی معتقدند که این ممکن است به دلیل تغییر فشار در گوش میانی باشد. اگر به دلیل درمان CPAP باشد، علامت باید کوتاه مدت باشد.

تنگی نفس

در حالی که یکی دیگر از عوارض جانبی رایج CPAP شکایت از تنگی نفس است، این احساس معمولاً حسی است. این فقط احساس عدم دریافت هوای کافی است زیرا یک دستگاه سی پپ کاربردی هرگز مقدار هوایی را که می توان استنشاق کرد کاهش نمی دهد. حتی اگر عوارض جانبی استفاده از تجهیزات آپنه خواب وجود دارد، مهم است که با ادامه استفاده از آن مطابقت داشته باشید. استفاده نکردن از ماسک و دستگاه CPAP طبق تجویز می تواند باعث مشکلات سلامتی بزرگ تر و شدید تر مانند خستگی، فشار خون بالا، آریتمی قلبی، نارسایی قلبی، حمله قلبی یا سکته شود.

دکتر مهناز ارشد متخصص درمان خروپف و آپنه

درمان توسط اورال اپلاینس ها

اورال اپلاینس وسیله ای کاربردی برای از بین بردن وقفه تنفسی می باشد. این دستگاه یک روش درمانی برای خروپف و آپنه خواب است که مورد تایید انجمن اختلالات خواب در دنیا قرار دارد.

با توجه به مشکلاتی که سایر روش های درمانی نظیر جراحی یا دستگاه فشار هوا مثبت برای بیماران مبتلا به آپنه خواب و خروپف ایجاد کرده اند، این روش بسیار ایمن و بی خطر است. بسیاری از کسانی که به واسطه اورال اپلاینس ها مورد معالجه قرار گرفته اند، اعتبار این روش را تایید کرده اند. فرد مبتلا به آپنه خواب و خروپف با قراردادن دیوایس در دهان، از انسداد مجاری تنفسی خود به هنگام خواب جلوگیری می کند.

این وسیله با جای گیری در دهان، به عضلات کام و گلو اجازه نمی دهد تا مسیر اکسیژن را مسدود کنند. با اورال اپلاینس فرد در خواب به راحتی نفس می کشد و دیگر خروپف نمی کند. یکی از معتبر ترین شرکت های ساخت دستگاه های داخل دهانی برای درمان اسلیپ آپنه شرکت سومنودنت می باشد.

مفتخريم كه به دوستان عزيزمون اعلام كنيم كه امكان ساخت دستگاه سومنودنت انگلستان جهت درمان خروپف و آپنه فراهم شده است. و دیوایس دهانی شما جهت درمان آپنه و خروپف توسط یکی از بهترین شرکت های مطرح دنیا که در درمان اختلالات خواب حرف اول را میزند تهیه و ساخته می شود.

تمام مراحل کار کاملا دیجیتال می باشد و به صورت اسکن و پرینت 3 بعدی صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: مقايسه اورال اپلاينس و CPAP

فواید درمان خروپف توسط اورال اپلاینس ها

اورال اپلاینس ها نسبت به سایر روش های درمانی برای خروپف و آپنه خواب بسیار ایمن است. اکنون در دنیا اورال اپلاینس ها به خاطر مزایایی که دارند توانسته اند جایگاه اول را در درمان آپنه خواب و خروپف را بگیرند. از فواید این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون درد و خونریزی می باشد.
  • استفاده آسان و راحتی دارد.
  • قابلیت استفاده برای همگان را دارد.
  • عدم حساسیت زا بودن جنس دستگاه

 

سوالات متداول

نشانه های خواب بی کیفیت چیست؟

خواب بی کیفیت نشانه‌ های بسیاری دارد. اینکه بعد از بیدار شدن احساس خواب ‌آلودگی کنید یا در طول روز دچار خستگی‌های مستمر بشوید از نشانه‌ های خواب بی کیفیت است. سردرد های صبحگاهی، ناتوانی در کاهش وزن، کاهش میل جنسی و … از جمله دیگر نشانه ‌های خواب بی کیفیت است.

آیا بین نفس تنگی و خروپف ارتباطی وجود دارد؟

خروپف زمانی اتفاق می‌افتاد که راه تنفسی شما مسدود شود. عمده خروپف ‌ها حاصل انسداد مجرای تنفسی فوقانی است و این انسداد صدای خروپف را هنگام خواب ایجاد می‌ کند.

متخصص اختلالات خواب کیست؟

متخصص اختلالات خواب، به فردی گفته می ‌شود که پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی، دوره‌ های تخصصی مغز و اعصاب و دوره‌ های تخصصی خواب و انواع مشکلات و اختلالات خواب را گذرانده باشد؛ همچنین تجربه کافی در ارتباط با شناسایی و تشخیص انواع اختلالات خواب را دارد.

برخلاف تصور عموم افراد، عوامل مختلفی از جمله مشکلات روحی، مشکلات تنفسی، مشکلات مربوط به فک و دهان و….  سبب اختلال در خواب می ‌شوند که در ابتدا متخصص اختلالات خواب باید علت اختلال را شناسایی و سپس درمان موثر را اتخاذ کند. همچنین این اختلال در کودکان کاملا متفاوت از بزرگسالان است و نیازمند درمان ویژه‌ ای است.

ویژگی‌ های بهترین متخصص اختلالات خواب چیست؟

یکی از مهم ‌ترین ویژگی ‌هایی که هر متخصص اختلال خواب باید داشته باشد، مهارت، تجربه و دانش کافی در ارتباط با عواملی است که سبب بروز مشکلات و اختلالات خواب می ‌شوند. متخصص اختلال خواب باید دانش کافی در ارتباط با پاراسومنیا، توقف تنفس در خواب، بی ‌خوابی، سندرم پای بی ‌قرار در خواب و سایر اختلالات خواب را داشته باشد. اغلب اختلالات خواب اگر درمان نشوند می‌ توانند سبب بروز مشکلات متعدد و فراوانی شوند و سلامتی فرد را به خطر بیندازند.

اگر در طول روز زیاد می ‌خوابید، برای خوابیدن مشکل‌ دارید یا خرخر می ‌کنید و … این احتمال وجود دارد که به یکی از اختلالات خواب دچار شده باشید. به همین منظور باید به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. تشخیص درست و به‌ موقع اختلالات خواب می‌ تواند از بروز مشکلات جدی ‌تر جلوگیری کند و متخصص اختلالات خواب به کمک روش ‌های مختلف به شما کمک خواهد کرد تا خواب خود را تنظیم کرده و سلامتی ‌تان را دوباره به دست آورید.

چرا خروپف می کنم؟

خروپف بلند معمولا نشانه ای از آپنه ی خواب است، شما موقعی خروپف می کنید که زبانتان به سمت ته گلو می افتد و با دم و باز دم شما به لرزه در می آید. در آپنه عضلات گلوی شما به قدری شل می شوند که مجرای تنفسی شما را می بندند. وقتی این اتفاق می افتد ممکن است به مدت 10 ثانیه یا بیشتر نتوانید نفس بکشید.

کربن دی اکسید انباشته می شود و باعث می شود که مغز دستور بیداری شما را بدهد. شما مختصرا بیدار می شوید و دوباره به صورت عادی نفس می کشید. این وقفه های کوچک می تواند چندین بار در ساعت اتفاق بیافتد و شدیدا به سلامتتان آسیب برساند.

خروپف نشانه چه بیماری‌ هایی است؟

در رابطه ‌با خروپف‌ های موقتی احتمالا سرماخوردگی یا آلرژی علت اصلی است. اگر این مشکل باعث اختلال در خواب و مشکلات خلقی شود، پزشک احتمال می ‌دهد که شما به آپنه خواب مبتلا هستید.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *