بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند در شمال تهران

بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند در شمال تهران

آبان ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۳ ق٫ظ

در دنیای متمدن امروزی، داشتن لبخندی زیبا و جذاب از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است و امروزه با توجه به تاثیر گذاری یک لبخند زیبا بر زیبایی، در علم دندانپزشکی تقریباً راه های زیادی برای ایجاد لبخندی زیبا است. در گذشته با شنیدن روش های مختلف طراحی لبخند به سرعت یاد ارتودنسی می افتادیم اما امروزه علاوه بر ارتودنسی روش های زیاد دیگری نیز برای داشتن یک لبخند زیبا و جذاب وجود دارد که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

هر نوع درمان دندان که منجر به زیبایی دندان ها شود، اصطلاحا اصلاح طرح لبخند نامیده می شود. زیبایی دندان ها تاثیر به سزایی در زیبایی صورت دارد. اگر نیاز به اصلاح طرح لبخند دارید، قبل از آن حتما باید برای چکاپ دندان به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه کرده تا دندان های شما پوسیدگی نداشته باشد.

در صورتی که دچار مشکلاتی مانند عفونت لثه، پوسیدگی و… باشید، پس از درمان اصلاح طرح لبخند برای شما انجام می گیرد. باید توجه کنید که هر شخصی نیاز به اصلاح طرح لبخند ندارد و این کار با مشورت متخصص دندانپزشک با دلایل متفاوت و روش های مختلفی انجام می گیرد. رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن به شیوه صحیح در کنار چکاپ متخصص دندانپزشک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

روش های مختلف طرح لبخند

  • لمینیت سرامیکی
  • بلیچینگ دندان
  • کامپوزیت ونیر
  • ایمپلنت
  • روکش دندان

ضرورت اصلاح طرح لبخند

ضرورت اصلاح طرح لبخند

درباره ضرورت اصلاح طرح لبخند باید گفت، طبق تحقیقات لبخند زیبا دومین فاکتور زیبایی صورت می باشد. از این رو لبخند زیبا و دلنشین تاثیر عمیق و ماندگاری روی بیننده خواهد داشت. طراحی لبخند حاصل تلفیق اجزا صورت و دندان هاست. این اجزا شامل تناسب کلی شکل و پروفایل صورت با لبخند، رنگ پوست صورت، فرم لب ‌ها و گونه ها، فرم و طرح لثه ها، شکل و فرم دندان ها و رنگ دندان ها می باشد. در واقع ترکیب این اجزا یک منحنی ایجاد می کند که به خط لبخند مشهور بوده و باعث ایجاد چهره ای دلنشین، شاد، زیبا و مثبت خواهد شد.

دندان ها به نوعی ویترین صورت هر فرد می باشند. بسیاری از افراد گمان می کنند که تنها شکل و فرم بینی، درخشندگی و زیبایی پوست و مو و…  در زیبایی چهره اهمیت دارد و نمی دانند که دندان ها و زیبایی لبخند تا چه اندازه می تواند حالت چهره را جوان تر و جذاب تر کند.

نقش مهم دندان ها در زیبایی چهره

همانطور که می دانید دندان ها نقش مهمی در ظاهر شما دارند. داشتن دندان های زیبا صورت شما را زیباتر و درنتیجه روی شکل دهی به صورتتان تاثیر می گذارد. اگر می خواهید از زیبایی ظاهری برخوردار باشید نباید از ترتیب قرارگیری و همچنین فاصله متناسب دندان هایتان غافل شوید. چون قرارگرفتن دندان های مرتب در کنار دیگر اجزای صورت برای شما جذابیت و زیبایی را به همراه می آورد. پس به نقش دندان در زیبایی توجه کنید.

کلیک کنید: جدید ترین درمان های زیبایی دندان در سال2023

عوامل زیبایی در لبخند

  • فرم یا نسبت طول و عرض دندان‌ ها
  • قوس لبخند
  • عرض لبخند
  • هماهنگی خطوط لثه ‌ای
  • از بین رفتن فواصل بین دندانی

ونیر کامپوزیت

روش های مختلف طرح لبخند

ونیر کامپوزیت

طرح لبخند با کامپوزیت ونیر تکنیکی است که با مواد هم رنگ دندان (کامپوزیت) که همان مواد ترمیمی دندان هستند، بدون دخالت نرم‌ افزار و بدون نیاز به لابراتوار در مطب و به‌ صورت دستی در یک جلسه توسط متخصص دندانپزشک انجام می شود. طرح لبخند با کامپوزیت ونیر دقیقاً شبیه طرح لبخند با لمینیت سرامیکی است که به صورت لایه ‌ای نازک بر روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرد و از این طریق مشکلات دندانی نظیر پریدگی لبه، تغییر رنگ، ساییدگی و… را بر طرف می ‌کنند. البته این تنها کاربرد کامپوزیت نیست.

از متریال کامپوزیت برای پر کردن یا ترمیم برخی از مشکلات دندانی استفاده می ‌شود. این کاربرد کامپوزیت را باندینگ دندان نیز می گویند که در آن از رزین کامپوزیت برای رفع برخی از ساییدگی ها، پرکردن سوراخ‌ ها یا ترک ها، رفع شکستگی‌ ها و غیره استفاده می‌ شود. از طرفی دیگر این ماده می ‌تواند مقاومت و دوام بالایی داشته باشد همچنین شکل و ساختار آن نیز مشابه دندان‌ های طبیعی است. مازاد بر این، هزینه آن نسبت به لمینیت ‌های سرامیکی پایین ‌تر بوده و همین مورد هم سبب محبوبیت آن در بین مردم شده است.

باید این موضوع را هم خاطر نشان کرد که استفاده از ونیر‌های کامپوزیتی نیاز به تراش ندارد و عموماً به صوت ماده ‌ای خمیری شکل بر روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرد. این فاکتور سبب شده تا استفاده از آن‌ رشد بیشتری داشته باشد. هزینه کامپوزیت‌ ونیر از لمینیت سرامیکی کمتر بوده و طی یک جلسه به صورت لایه ی نازکی روی دندان ها قرار می گیرد، و البته عمر کوتاه تری نیز نسب به لمینیت‌ های سرامیکی دارد.

مزایای طراحی لبخند با کامپوزیت ونیر

مزایای طراحی لبخند با کامپوزیت ونیر

  • این درمان زیبایی ظاهری کاملا طبیعی و زیبایی را ارائه می دهد.
  • تغییر شکل و تغییر رنگ در دندان ها را می توان به راحتی با این روش اصلاح کرد.
  • نیازی به تراشیدن دندان ها نیست.
  • هزیمه ی کم تری نسبت به لمینیت سرامیکی دارد.
  • پس از اعمال، ظاهری جوان تر و لبخندی پویا به دست می آید و….

میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است؟

اینکه میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است، به نحوه کار متخصص دندانپزشک و مراقبت ‌های بیمار بعد از این درمان زیبایی بستگی دارد. هرچه بیشتر نوشیدنی ‌ها و غذا های رنگی مصرف کنید، سیگار بکشید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، زود تر و با شدت بیشتری با بدر نگ شدن و زرد شدن کامپوزیت‌ های دندان خود رو به ‌رو می ‌شوید. با رعایت توصیه ‌های بیان شده توسط متخصص دندانپزشک و مراجعه به مطب دندانپزشکی می ‌توانید شدت تغییر رنگ کامپوزیت را کاهش دهید و همچنین زمان این تغییر را به تعویق بیندازید.

لمینیت سرامیکی

لمینیت سرامیکی

لمینیت دندان یک پوسته شفاف و نازک سرامیکی است. لمینیت سرامیکی فرآیند طولانی ‌تر و پیچیده ‌تری نسبت به کامپوزیت ونیر دارند. بهترین روش برای اصلاح بد شکلی و بد فرمی دندان‌ ها، مشکلات عمیق بد رنگی و لکه‌ های روی مینای دندان و همچنین مرتب کردن و رفع فواصل میان دندان‌ ها و… استفاده از لمینیت های سرامیکی است. لمینیت ها که بسیار نازک اما مقاوم هستند روی لایه بیرونی و سطح جلویی دندان ‌ها چسبانده می ‌شوند تا ظاهر دندان‌ ها را اصلاح کنند.

به این شکل می‌ توان فرم لبخند را تغییر داد و به یک لبخند هالیوودی و زیبا رسید. در تکنیک پرسلن ونیر تبحر متخصص دندانپزشک در تشخیص میزان تراش و یا حتی عدم نیاز به تراش بسیار مهم است. در صورت تراش بیش از حد دندان ممکن است حساس شده و یا حتی به عصب برسد. لمینیت ‌های سرامیکی از جنس مواد سرامیکی (پرسلن) هستند که با شفافیت و درخشش خود، ظاهری کاملا شبیه به دندان‌ های طبیعی را ایجاد می ‌کنند. مقاومت آن‌ ها در برابر خوردگی و تغییر رنگ بسیار بالا است و تا سال‌ ها درون دهان به خوبی باقی می ‌مانند.

لمینیت سرامیکی چه مزایایی نسبت به کامپوزیت ونیر دارد؟

لمینیت سرامیکی چه مزایایی نسبت به کامپوزیت ونیر دارد؟

لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت دارای مزایایی می ‌باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

کلیک کنید: قیمت لمینیت دندان و مهمترین عوامل موثر بر آن

  • لمینیت دندان دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد، و مانند کامپوزیت ونیر تغییر رنگ نمی ‌دهد.
  • به دلیل اینکه لمینیت دندان در لابراتوار و در شرایط خاصی ساخته می‌ شود، مقاومت و استحکام بالاتری در برابر شکستگی دارد.
  • به علت نازک بودن ونیر سرامیکی، لمینیت دندان ظاهری طبیعی ‌تر نسبت به کامپوزیت دندان دارد.
  • در صورت رعایت نکات و مراقبت‌ های لازم، لمینیت سرامیکی طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان (tooth bleaching) یکی از درمان ‌های حرفه‌ ای در زمینه سفید کردن دندان‌ هاست. این درمان به افراد کمک می ‌کند تا بد رنگی دندان ‌هایشان را رفع کرده و دندان ‌هایی سفید و درخشان داشته باشند. اغلب متخصصین دندانپزشک بر این عقیده هستند که این شیوه، کم‌ عارضه ‌ترین و بی‌ خطرترین روش برای سفید کردن دندان‌ هاست. در این تکنیک درمانی، رنگ دندان ‌های شما بسته به جنس و میزان زردی دو تا سه درجه تغییر رنگ خواهد داد.

توجه داشته باشید که برای به دست آمدن بهترین نتیجه، متخصص دندانپزشک در ابتدا به بررسی علت تغییر رنگ دندان‌ ها خواهد پرداخت. همه ی افراد می‌ توانند برای سفید کردن دندان‌ های خود از روش بلیچینگ استفاده نمایند.

البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، این تکنیک موثر واقع نشود. متخصص دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می ‌کند که آیا بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع این روش بیشتر برای افرادی که دندان‌ های سالم دارند و قصد سفید تر و درخشان ‌تر کردن دندان‌های خود را دارند، کاملا مناسب است. در نظر داشته باشید که اگر دندان‌ هایی کج و یا به شدت بد رنگ دارید، باید از دیگر روش‌ های اصلاح طرح لبخند استفاده کنید.

در این روش، نیازی به آماده سازی دندان‌ ها و تراش آن ها نخواهد بود. در نتیجه بدون اینکه کوچک ترین آسیبی به دندان‌ ها وارد شود، می‌ توانید زیبایی لبخند را به خود هدیه دهید. بلیچینگ یکی از ساده ‌ترین و سریع ‌ترین روش های سفید کردن دندان است.

مزایای بلیچینگ دندان

مزایای بلیچینگ دندان

کلیک کنید: عوامل موثر بر ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان ها

  • یکی از مزایای خوب بلیچینگ دندان اثر بسیار چشمگیر آن است. این روش یکی از جدید ترین و کم خطر ترین روش در زمینه سفید کردن دندان است.
  • محلول بلیچینگ شیمیایی است و همچنین بسیار قوی. به راحتی دندان‌ های زرد را می ‌توان با استفاده از این روش سفید کرد.
  • نداشتن درد در هنگام بلیچینگ.
  • بلیچینگ در یک جلسه و در مدت زمان کوتاه انجام می شود .
  • این درمان بسیار محافظه کارانه بوده و هیچ آسیبی به دندان ها وارد نمی کند.

بازسازی لبخند با ایمپلنت

ایمپلنت

زمانی که یک و یا چند دندان به هر دلیلی از دست برود جای خالی آن معمولا مشکل بزرگی در زیبایی لبخند شما خواهد بود. برای جبران این مشکل،  بازسازی لبخند با ایمپلنت می تواند گزینه بسیار مناسبی باشند تا علاوه بر پر کردن فضای خالی، ظاهری بهتر به طرح لبخند شما ببخشند. یکی از مهمترین دلایل انتخاب بازسازی لبخند با ایمپلنت، شباهت زیاد آن از نظر ظاهری و از نظر عملکرد با دندان طبیعی می باشد.

در واقع شباهت ایمپلنت با دندان طبیعی به میزانی زیاد است که شاید متخصص دندانپزشک نیز برای تشخیص این دو نسبت به هم نیاز به بررسی عکس های رادیوگرافی داشته باشد. به طور معمول روش بازسازی لبخند با ایمپلنت دندان برای بیشتر افراد قابل انجام است، اما نکته مهم این است که رشد استخوان فک باید تمام شده باشد. برخی از کودکان که بر اثر حادثه، ضربه و یا به علت نقص مادر زادی، دندان های قدامی خود را از دست داده اند، برای کاشت ایمپلنت دندان باید تا سن 18 سالگی صبر کنند.

متخصص دندانپزشک بعد از بررسی کامل و دقیق وضعیت دندان ها و فک، اگر از تکمیل رشد آن ها اطمینان یافت، می تواند اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کند. به طور کلی افرادی که قصد انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارند، باید سلامت دهان و دندان خوبی داشته و به هیچ عنوان دچار بیماری های لثه و سایر مشکلات مربوط به دهان و دندان نباشند.

مزایای بازسازی لبخند با ایمپلنت

مزایای بازسازی لبخند با ایمپلنت

  • مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در ایمپلنت همانند دندان های طبیعی بوده و بدین ترتیب بسیار راحت می باشد.
  • اگر برای کاشت ایمپلنت دندان، دندانپزشک متخصص و دارای مهارت درمان را انجام دهد و از مواد با کیفیت مرغوب استفاده کند، ایمپلنت دندان ظاهری بسیار طبیعی خواهد داشت.
  • ایمپلنت دندان علاوه بر محافظت از استخوان فک، رشد آن را تحریک کرده و مانع از تحلیل رفتگی آن می شود.

روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان، زیبایی، شکل، رنگ و اندازه دندان ها را بهبود داده یا ظاهر آن ها را نیز تغییر می ‌دهند. البته در تمامی مراحل، اولویت با حفظ حالت طبیعی دندان بیمار است. در دندانپزشکی زیبایی، گاهی از روکش ‌ها به عنوان راه حلی برای اصلاح طرح لبخند استفاده می ‌شود. توصیه می‌ شود برای این که جایگذاری بهترین روکش دندان با موفقیت انجام شود، بهتر است کار را به یک متخصص دندانپزشک بسپارید.

متاسفانه در میان بسیاری از افراد به اشتباه جا افتاده که بعد از درمان ریشه دندان، حتما تاج دندان آسیب دیده را باید با روکش ترمیم یا محافظت کرد. اما آن ‌ها به این نکته توجه نمی ‌کنند یا اطلاع ندارند که روکش دندان هر چند یک روش ترمیمی قابل قبول و بسیار رایج است، اما یک درمان نسبتا تهاجمی است. به این معنی که برای نصب هر واحد روکش، متخصص دندانپزشک مجبور است مقدار زیادی از نسج دندان (دور تا دور تاج) را حتی اگر سالم باشد، تراش دهد تا بتواند فضای مناسبی برای قرار گیری روکش ایجاد کند.

این در حالی است که هیچ چیزی جای نسج دندان واقعی ما را نمی گیرد و بهتر است تا آنجا که ممکن است آن را حفظ کنیم. روکش دندان در اصل برای دندان هایی استفاده می شود که نسج سالم زیادی از دست داده اند و برای محافظت و جلوگیری از شکستن نیاز به روکش دارند.

مزایای روکش دندان

مزایای روکش دندان

کلیک کنید: روکش دندانم افتاده چه کار کنم؟

  • دندان های که در اثر پوسیدگی گسترده به شدت آسیب دیده است و با پر کردن آن نمی ‌توان یکپارچگی دندان را حفظ کرد و ممکن است تحت فشار بشکند و از دست برود، با روکش ترمیم و محافظت می شود.
  • اگر دندان ها تا حد زیادی سائیده شده باشند به نحوی که سائیدگی از مینا رد شده باشد، با روکش دندان بازسازی می شود و از آسیب دیدن بیشتر آن جلوگیری می گردد.
  • پس از عصب‌ کشی، دندان بسیار ضعیف می شود. چرا که بخش زیادی از آن دست خوش تغییر شده است. با روکش می ‌توان ساختار دندان را پس از عصب ‌کشی مقاوم کرد. دندان‌ هایی که ترک ‌خوردگی یا شکستگی بزرگ دارند، معمولا با لمینیت قابل ترمیم نیستند و باید ترمیم و یکپارچگی آن ها توسط روکش حفظ شود.

لبخند لثه ای

لبخند لثه ای (Gummy smile

لبخند لثه ای یکی از مشکلات رایج زیبایی است که به دلیل مشخص شدن حجم زيادي از لثه هنگام خنديدن ايجاد مي شود. در این حالت دندان ها و نحوه ی قرار گیری لب های فرد به گونه ای است که فرد در هنگام لبخند زدن و حتی صحبت کردن نمی تواند لثه های خود را مخفی نگه دارد.

دندان های زیبا و لثه های سالم نقش بسیار مهمی برای سلامتی فرد دارند و علاوه بر اینکه در اعمالی مثل جویدن غذا و حتی صحبت کردن دخیل هستند، می توانند از نظر روحی نیز باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شوند. در این بین، یکی از مشکلات شایعی که در ظاهر لثه ها می تواند وجود داشته باشد، عارضه لبخند لثه ای می باشد.

سه روش درمانی برای اصلاح طرح لبخند لثه ای وجود دارد:

  • جراحی فک یا جراحی اورتوگناتیک ماگزیلا
  • جراحی زیبایی لثه یا Esthetic crown lengthening
  • جراحی افزایش طول لب بالا یا Lip repositioning

فایده درمان لبخند لثه ای چیست؟

اصلاح طرح لبخند لثه ای علاوه بر زیباتر کردن لبخند و افزایش اعتماد بنفس فرد می تواند رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را آسان تر کند زیرا امکان تولید و تجمع پلاک در زیر لثه و روی دندان ها کاهش میابد در نتیجه احتمال ابتلاء به بیماری های لثه مانند التهاب و ورم لثه کاهش میابد.

طرح لبخند شامل چند دندان است؟

معمولا ۸ یا ۱۰ دندان در ناحیه ی خط لبخند اصلاح و زیبا تر می شوند. اما این تعداد در افراد مختلف‌ ‌می ‌تواند متفاوت باشد.

عوارض اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند عوارض خاصی ندارد. با این حال، حتما این درمان باید توسط متخصص دندانپزشک حاذق انجام گردد. و اطمینان حاصل گردد از مواد با کیفیت برای ماندگاری نتیجه ی درمان استفاده می شود.

کلیک کنید: طراحي لبخند توسط ونير كامپوزيتي، روكش و يا لمينيت سراميكي؟

قیمت اصلاح طرح لبخند

قیمت اصلاح طرح لبخند

قیمت اصلاح طرح لبخند به نوع روش آن بستگی دارد. قیمت اصلاح طرح لبخند در صورتی قابل تعیین است که بیمار برای انجام این درمان برای مشاوره و ویزیت به متخصص دندانپزشک مراجعه کند و پس از اینکه متخصص دندانپزشک وضعیت دهان و دندان بیمار را بررسی کرد، قیمت اصلاح طرح لبخند برای بیمار مشخص می شود. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان های زیبایی، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند در شمال تهران

طراحی لبخند یک فرایند کاملا تخصصی است و بهتر است توسط یک متخصص دندانپزشک ماهر انجام شود. در کلینیک تخصصی دکتر مهناز ارشد انواع خدمات تخصصی دندانپزشکی را با بهترین کیفیت و با به‌ روزترین تجهیزات به شما عزیزان ارائه می شود. به طور کلی این خدمات شامل کاشت ایمپلنت دندان، جراحی لثه و رفع عفونت لثه، لمینیت سرامیکی، کامپوزیت ونیر، بلیچینگ، درمان خروپف و آپنه، درمان ایمپلنت برای بیماران با فک صاف و … می باشند.

سوالات متداول

سن مناسب برای اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

به عنوان یک قاعده کلی، سن فرد باید بالای بیست سال باشد. البته سن به نوع درمان مورد نیاز نیز بستگی دارد. برای مثال نمی تواند بلیچینگ را برای سفید کردن دندان های نوجوانان به کار برد. ونیرها نیز معمولا قبل از بیست سالگی انجام نمی شوند. برای ایمپلنت نیز سن افراد باید بالای هجده سال باشد. زیرا در سنین پایین استخوان فک به رشد کافی نرسیده تا به پایه ایمپلنت متصل شود.

آیا قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت به دندان‌ ها آسیب وارد می ‌کند؟

بله. مصرف انواع دخانیات در هر صورت، چه کامپوزیت و یا سایر ترمیم‌ ها بر روی دندان‌ ها چه نصب شده باشند و چه نباشند، نه تنها به خود دندان ‌ها، بلکه به هر نوع ترمیمی، آسیب می‌ رسانند. در واقع باید بدانید که مواد ترمیمی محافظتی را برای دندان ‌ها به وجود نمی ‌آورند.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

به طور کلی طول عمر و دوام روکش‌ ها به طور میانگین 9 سال است. اما بسته به برخی شرایط این عدد می ‌تواند بیشتر و یا حتی کمتر شود.

موارد عدم استفاده از کامپوزیت دندان چیست؟

  • افراد با سایش شدید
  • افراد با عادات دندان قروچه
  • بهداشت ضعیف
  • به هم ریختگی های شدید دندانی

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشگاه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *