بهترین نوع لمینیت دندان چیست؟

تیر ۳, ۱۴۰۲ ۱۲:۵۲ ب٫ظ

لمینیت دندان، پوسته نازکی است که بر اساس شرایط فکی و دندانی هر فرد طراحی و ساخته می شود. این پوسته ها به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند تا رنگ، شکل، اندازه یا طول آن ها و… را تغییر دهند و ظاهرشان را بهبود ببخشند. به طور کلی، این روش از شیک ترین و محبوب ترین پروسه های دندانپزشکی زیبایی است. با این حال باید توجه داشته باشید که برای همه مناسب نیست و استفاده از آن برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

انواع لمینیت دندان چه مشکلاتی را برطرف می کنند؟

از لمینیت ها به طور معمول برای رفع موارد زیر استفاده می شود:

  • تغییر رنگ دندان ها به دلیل درمان ریشه
  • لکه های حاصل از تتراسایکلین یا سایر داروها
  • تغییر رنگ بر اثر فلوراید بیش از حد
  • دندان هایی که فرسوده و کوتاه شده اند.
  • دندان های ترک خورده یا شکسته
  • دندان هایی که نامرتب، ناهموار یا نامنظم هستند.
  • بستن فواصل بین دندان ها

 

لمینیت دندانی

لمینیت های دندانی گزینه ای مناسب برای زیبایی دندان های شماست که ظاهر لبخندتان را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد. با استفاده از جدیدترین تکنیک های دندانپزشکی دیجیتال، متخصص دندانپزشک می تواند شما را به لبخند رویایی خود برساند.

برای انتخاب بهترین نوع لمینت دندان برای اصلاح طرح لبخند باید ابتدا سلامت دهان و دندان ها ارزیابی شود و اهداف درمانی مد نظر قرار داده شود تا بتوان لمینتی را انتخاب کرد که با نیاز های شما هم خوانی داشته باشد. نوع های مختلف لمینیت دندان بسته به ظاهر، مقاومت و دوامشان با یکدیگر فرق دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع لمینیت دندان با ما همراه باشید.

انواع لمینت دندان چیست؟

انواع جنس لمینیت دندان عبارت‌اند از:

سرامیک توده ‌ای

سرامیک توده‌ ای مختص به هر فرد ساخته می‌ شود و زیبایی بی نظیری دارد، اما آنچنان مقاومت و دوامی ندارند.

سرامیک فشرده

این نوع از لمینیت ونیرها به راحتی ساخته می ‌شوند و ضخامت بیشتری نسبت به دیگر لمینیت ونیرها دارند. ضخامت بیشتر سرامیک فشرده سبب دوام و محکم‌ تر بودن آن ها شده است.

لمینیت لیتیوم دی سیلیکات

معمولاً برای افرادی که مبتلا به بروکسیم یا دندان قروچه می‌ باشند، این نوع از لمینیت مناسب تر است، زیرا سبب می‌ شود تا آسیبی به دندان ‌ها در هنگام دندان قروچه وارد نشود. این نوع ونیر مقاومت و استحکام بالایی داشته و برای ساخت آن از اسکنرهای دیجیتال کمک گرفته می ‌شود. البته برای افرادی که دندان قروچه دارند بعد از انجام لمینیت نایت گارد مخصوص ساخته می شود. برای محافظت از دندان ها و فک بیمار در اثر دندان قروچه.

ترکیبات زیرکونیوم

زیرکونیوم از فراوان ‌ترین عناصر می ‌باشد که همانند لیتیوم دی سیلیکات، بسیار با دوام و مستحکم است. این ماده مقاومت بسیار بالایی در برابر ساییدگی و ضربه دارد.  زیرکونیوم جنس غیر شفافی هم دارد که سبب پنهان شدن خرابی‌ های لایه زیری دندان می‌ شود. این ماده مزایایی دارد که عبارت ‌اند از:

  • در دهان هیچ حساسیتی ایجاد نمی ‌کند.
  • مقاومت و استحکام آن تا حد زیادی بالا است.
  • این نوع ماده با بدن سازگاری خوبی دارد.
  • تقریباً هر نوع ترمیمی به کمک زیرکونیوم قابل انجام است.
  • ضد اسید بوده و آلودگی‌ ها را به خود جذب نمی‌ کند.

البته برخی از بیماران نمی دانند که از کامپوزیت برای زیبایی دندان استفاده کنند یا لمینت بهتر است حتما قبل از تصمیم گیری

با متخصص زیبایی دندان مشورت کنید.
دکتر مهناز ارشد متخصص زیبایی دندان

٠٢١٢٦٤٠٥٢٦٥
٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

لمینت دندان بهترین روش جهت بهبود طرح لبخند

امروزه شرکت‌ های معتبر و مشهور زیادی در حال رقابت با یکدیگر برای تولید مرغوب ‌ترین و باکیفیت ‌ترین لمینیت ‌های دندانی هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به افرادی که قصد لمینت کردن دندان‌ های خود را دارند، ارائه دهند. هریک از این شرکت‌ ها از تکنولوژی ‌های مختلف و درصد متفاوت ترکیب مواد استفاده می‌ کنند تا بتوانند ونیرهای سرامیکی با کیفیتی را تولید کنند که علاوه بر استحکام بالا، تطابق شکل و رنگ زیادی با دندان ‌های طبیعی فرد داشته باشند و امکان نصب آن ها در کوتاه ‌ترین و سریع‌ ترین زمان ممکن وجود داشته باشد. در ادامه برخی از بهترین و معروف ‌ترین برندهای لمینت دندان را معرفی کرده‌ ایم:

لمینیت ایمپرس و ایمکس

طراحی و تولید لمینیت‌ های ایمپرس و ایمکس (EMPRESS & EMAX)توسط شرکت مشهور Ivoclar Vivadent که یکی از معتبرترین و معروف‌ ترین شرکت‌ ها در زمینه تولید لمینیت می ‌باشد، انجام می‌ شود. لمینیت ایمکس به این دلیل که از سرامیک فشرده ساخته می ‌شود و فرایند ساخت و ترکیب درصد مواد در آن متفاوت است، دوام و طول عمر بالا تری در مقایسه با لمینیت‌ های ایمپرس دارد. هر دوی این لمینیت‌ ها برای برطرف کردن و پوشاندن ایرادات ظاهری دندان‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند، با این حال استفاده از لمینیت ‌های ایمکس محدودیت‌ هایی دارد، به طور مثال نمی ‌توان از این لمینیت‌ ها برای پوشاندن دندان‌ هایی که خیلی تیره شده‌ اند استفاده کرد و بهتر است که لمینیت ‌های استاندارد ایمپرس را به کار برد.

لمینیت مک

لمینیت مک یکی از گران ‌قیمت ‌ترین و مرغوب ‌ترین ونیرهای سرامیکی موجود در بازار می‌ باشد. طراحی و تولید این لمینیت‌ ها در لابراتوار میکرودنتال (MicroDental)انجام می ‌شود و انتخاب مشتری‌ ها توسط خود لابراتوار صورت می‌ گیرد، به این معنی که تمام افراد نمی‌ توانند از لمینیت‌ های این شرکت استفاده کنند و تنها دندانپزشکان خاصی می ‌توانند با این شرکت همکاری داشته باشند. بر اساس آمار اعلام شده، برای لمینیت کردن دندان‌ های سلبریتی ‌ها و افراد مشهور اغلب از این برند استفاده می ‌شود. لمینیت ‌های این شرکت نیز از سرامیک‌ های فشرده ساخته می‌ شوند، به همین دلیل گفته می ‌شود که شباهت بسیار زیادی به لمینیت‌ های شرکت ایووکلار که پیش ‌تر آن ها را معرفی کردیم، دارند. ونیرهای سرامیکی مک در بیش از 16 نوع طیف رنگی ساخته می‌ شوند، به همین دلیل در انتخاب رنگ و انطباق رنگ و سایه مشکلی ایجاد نمی ‌شود. این در حالی است که بهترین مارک لمینیت دندان که امکان استفاده از آن برای عموم افراد وجود دارد، تنها در 4 طیف رنگی ارائه می‌ شود.

لمینیت دوراتین و داوینچی

لمینیت دندان دوراتین و داوینچی (DURATHIN & DAVINCI) از محصولات شرکت Vita، شرکتی که بیش از 30 سال در زمینه تولید لمینیت فعالیت دارد، هستند. لابراتوار دنتال داوینچی با به کارگیری تکنولوژی ‌های پیشرفته در طراحی و ساخت، لمینیت ‌هایی با استحکام بالا و مقاوم نسبت به تغییر رنگ و زرد شدن که قیمت مقرون به ‌صرفه‌ ای نیز دارند، تولید می ‌کند. ونیرهای سرامیکی داوینچی در مطب ‌های دندانپزشکی معتبر به بیماران پیشنهاد داده می‌ شوند و معمولاً در ایران بسیار پر طرفدار هستند.

لمینیت سرک

طراحی و ساخت ونیر لمینیت‌ های شرکت سرک (CEREC VENEERS) با به کارگیری تکنیک‌ های جدید و پیشرفتهCAD/CAM انجام می‌ شود. استفاده از این تکنیک شرایطی را برای دندانپزشکان فراهم کرده است که بتوانند در مطب خود و با استفاده از دستگاه اسکن و پرینتر سه بعدی، لمینیت ‌های بیمار را بسازند. استفاده از این روش سرعت و دقت تولید لمینیت‌ ها را بالا تر می ‌برد. همانطور که می‌دانیم ساختن لمینیت‌ ها در لابراتوار نیاز به دو هفته انتظار و دو جلسه مراجعه به مطب دارد، اما با استفاده از این شیوه لمینیت بیمار در یک جلسه تولید شده و در همان جلسه بر روی دندان‌ های او نصب می‌ شود. با این حال بیشتر متخصصان دندانپزشک ساخت لمینیت های سرامیکی توسط لابراتوار دندانسازی را پیشنهاد می دهند.

بهترین برند لمینیت بدون تراش

لمینیت‌ هایی که نصب آن ها بر خلاف لمینیت‌ های استاندارد نیاز به تراشیدن مینای دندان ندارند، با نام لمینیت بدون تراش (لومینیرز) شناخته می ‌شوند. این نوع از ونیرهای سرامیکی فوق نازک توسط شرکت‌های مختلفی تولید می ‌شوند که در ادامه بهترین آن ها را معرفی کرده‌ ایم:

لمینیت بدون تراش یا لومینیرز

لمینیت بدون تراش دوراتین

لمینیت‌ های سرامیکی دوراتین (DURAthin) از ونیرهای سرامیکی بسیار مرغوب و با کیفیتی هستند که تحت تکنولوژی ‌های پیشرفته CAD/CAM ساخته می‌ شوند. از این روکش ‌ها می ‌توان برای پوشاندن ایرادات جزئی دندان ‌ها و اصلاح سریع طرح لبخند، استفاده کرد و بیمار هر زمان بخواهد می ‌تواند آن ها را از روی دندان ‌های خود بردارد.

لمینیت بدون تراش لومینیرز

لمینیت‌ های فوق نازک و بسیار مرغوب برند لومینیرز (LUMINEERS) که در ایران شهرت زیادی دارند و توسط دندانپزشکان زیادی مورد استفاده قرار می ‌گیرند، از دیگر برند های خوب لمینیت بدون تراش هستند. ضخامت این ونیرهای سرامیکی در حدود 0.2 میلی متر است و مستقیماً و بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان بر روی دندان ‌ها نصب می‌ شوند.

لمینیت بدون تراش ویوانیرز

ونیرهای سرامیکی بدون نیاز به تراش مینای دندان ویوانیرز Vivaneers )) یکی دیگر از برند های مرغوب و با کیفیت لمینیت‌ های فوق نازک هستند که برای اصلاح سریع طرح لبخند به کار برده می ‌شوند. در ساخت این نوع از لمینیت‌ ها از موادی مانند زیرکونیا، سرامیک سیلیکات لیتیوم و دی سیلیکات لیتیوم ایمکس IPSاستفاده می‌ شود که در استحکام و دوام بالای آن ها نقش دارند. ونیرهایی که توسط این شرکت تولید می‌ شوند و در دسته بهترین برند لمینیت دندان قرار می ‌گیرند، می ‌توان ونیرهای BruxZirرا نام برد.

آیا باید انتخاب برند لمینیت دندان را به متخصص دندانپزشک سپرد؟

دندانپزشکان به دلیل تخصص و تجربه ‌ای که در این زمینه دارند و تحقیقاتی که انجام می ‌دهند، اطلاعات بسیار زیادی درباره انواع لمینیت های دندان و مارک‌ های موجود در بازار و کیفیت هریک از آن ها دارند. به همین می ‌توانند پس از بررسی شرایط دهان و دندان بیمار، مناسب ‌ترین و بهترین نوع لمینیت را به او پیشنهاد دهند تا بیمار لمینتی را انتخاب کند که:

  • طبیعی ‌ترین و زیبا ترین نتیجه را به بیمار ارائه دهد.
  • متناسب با شرایط مالی بیمار باشد.
  • نصب آن به کم‌ ترین میزان تراش دندان نیاز داشته باشد و آسیبی به دندان وارد نکند.
  • متناسب با شرایط دهان و دندان بیمار بتواند بالا ترین میزان ماندگاری را داشته باشد.

لمینت دندان برای زیبایی لبخند شما

 

بهترین نوع لمینیت سرامیکی دندان کدام است؟

هر یک از لمینیت‌ های دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به شرایط دهانی هر فرد انتخاب می ‌شوند. باید خصوصیات آن ها برای این انتخاب به درستی مد نظر قرار داده شود. به عنوان مثال لمینیت دندان سرامیک فشرده دارای ضخامت بالایی است، اما به طبع مقاومت و ماندگاری بالایی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که اصولاً بهترین نوع لمینت باید ویژگی ‌هایی از جمله استحکام، کیفیت، زیبایی، ماندگاری و ظرافت را داشته باشد. از جمله فاکتورهایی که سبب افزایش قیمت لمینیت می ‌گردد، استحکام، ماندگاری و از همه مهم تر زیبایی است. پس می ‌توان بیان کرد که بالا تر بودن قیمت لمینیت دندان نشان دهنده جنس و کیفیت خوب آن است. از بین تمام برندهای بیان شده، برند لمینیت IPS ایمکس، ایمپرس و لومینیرز از بهترین‌ ها هستند.

قبل از انتخاب لمینیت دندان، چه چیزهایی را باید با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذاریم؟

اهداف: اهداف شما برای انجام لمینیت دندان چیست؟ درباره آن ها فکر کنید و با متخصص دندانپزشک خود در مورد اهدافتان بحث کنید.

بودجه: تعیین بودجه، روش خوبی برای انتخاب نوع لمینیت هاست. این موضوع که تا چه میزان می توانید هزینه کنید به شما کمک خواهد کرد تا لمینیت مناسب خود را انتخاب کنید.

مشکلات: تمامی مشکلات دندانی خود را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید. بحث در مورد نگرانی ها و نیازهای شما، مرحله بسیار مهمی است.

عوارض جانبی: بحث در مورد احتمال عوارض جانبی لمینیت ها، مهم است؛ زیرا باید تصمیم مناسبی بگیرید.

 

جذابیت لبخند شما با لمینت

کلام آخر

انجام لمینیت دندان یکی از روش های زیبایی پر طرفدار در دندانپزشکی زیبایی است که در حین اینکه دارای تاثیر فراوانی در ایجاد زیبایی در لبخند دارد، همچنین یکی از موثرترین روش ها برای اصلاح بد فرمی و نواقص دندانی است. برند های مختلفی از لمینیت امروزه در مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. که هر کدام بسته به جنس مواد به کار رفته دارای دوام و جلوه خاص به خود هستند. یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب نوع لمینیت در ایران قیمت آن می باشد. در همین جهت بهتر است قبل از مراجعه به مطب های دندانپزشکی ابتدا مطالعه ای در مورد انواع برندهای لمینت و ویژگی های آن ها داشته باشید.

لمینیت دندان یکی از روش های زیبایی پر طرفدار در دندانپزشکی زیبایی

 

سوالات متداول

لمینیت دندان برای چه کسانی قابل انجام نیست؟

برخی از افراد که دارای لثه های تحلیل رفته و عفونی هستند (بیماری های پریودنتال لثه)، افرادی که مینای دندان خود را از دست داده اند و یا دندان آن ها پوسیدگی خیلی شدید دارد، نمی توانند لمینیت دندان انجام دهند.

آیا می توان برای مرتب کردن دندان ها به جای ارتودنسی از لمینیت استفاده نمود؟

در صورتی که ناهنجاری دندان ها خفیف یا متوسط باشد، با مشورت متخصص دندانپزشک می توان به جای ارتودنسی که درمان آن طولانی است، از لمینیت دندان استفاده کرد. در صورتی که ناهنجاری شدید باشد، این کار ممکن نیست. اگر بیمار به این کار اصرار داشته باشد، به دلیل اینکه تراش زیادی از دندان لازم است، لمینیت ها به طور مکرر خواهند افتاد و همچنین بیماری های لثه برای فرد به وجود می آید. بنابراین در این صورت انتخاب ارتودنسی بهترین گزینه است.

لمینیت چه مشکلاتی از دندان را رفع می نماید؟

لمینت برای زیبا ساختن دندان ها، تغییر رنگ دندان ها، بستن فاصله بین دندان ها و ترمیم شکستگی ها و… کاربرد دارد.

آیا طول عمر انواع لمینیت های دندانی با هم فرق دارد؟

به طور کلی ماندگاری لمینیت دندان به نوع و جنس لمینیت و نحوه مراقبت ‌های فرد پس از انجام درمان بستگی دارد. به طبع استفاده از برند های باکیفیت ‌تر سبب افزایش ماندگاری نتیجه درمان خواهد شد.

برند لمینیت را بر اساس قیمت کم انتخاب کنم یا کیفیت بالا؟

شاید مشاهده قیمت‌ های پایین ‌تر برخی مارک ‌های لمینیت باعث وسوسه شدن شما در انتخاب نوع لمینیت شود. در این انتخاب دقت به کیفیت و مرغوب بودن لمینیت بسیار مهم است، چرا که بر زیبایی، طبیعی بودن، ماندگاری، سازگاری با بافت دهان و دندان و همچنین مقاومت و استحکام آن تأثیر دارد. به طبع هرچه هزینه بیشتری برای لمینیت پرداخته شود، فرد می‌ تواند از مزایای یک لمینیت خوب بیشتر بهره ببرد. لمینیت‌ های ارزان قیمت ممکن است خیلی زود تر از موعد مقرر، زیبایی خود را از دست بدهند و یا مقاومت و استحکام خیلی خوبی نداشته باشند و سریع‌ تر آسیب ببینند و نیاز به تعویض پیدا کنند که تعویض آن ها نیاز به پرداخت مجدد هزینه‌ های مربوط به تهیه و نصب آن می‌ شود. این در حالی است که یک لمینیت خوب خیلی دیرتر و در مدت زمان طولانی‌ تری ممکن است دچار این مشکلات شود. بنابراین استفاده از برند های خوب مقرون به ‌صرفه ‌تر خواهند بود.

مراقبت های بعد از انجام لمینیت دندان چگونه است؟

لمینیت های دندانی نیاز به مراقبت خاصی ندارند. به رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن همانند معمول خود ادامه دهید.

آیا لمینیت های دندانی دائمی هستند یا می توانند برداشته شوند؟

لمینیت ها (به جز انواع بدون تراش) یک درمان دائمی دندان محسوب می شوند. آن ها حدودا 15 تا 20 سال ماندگاری دارند و پس از آن لازم است تعویض شوند. به این دلیل توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد انجام لمینیت دندان، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید و تمام جوانب این کار را در نظر بگیرید.

 

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *