درمان خروپف با عمل جراحی

مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۶ ب٫ظ

خروپف در مفهوم عام، صدایی است که از گلوی فرد خوابیده خارج می شود. این صدا گاهی بسیار بلند است و دیگران را آزار می دهد یا باعث بیدار شدن خود شخص می شود. در مفهوم خاص اما خروپف، انسداد مجاری تنفسی است که در موارد شدید بسیار خطرناک است. خروپف به دلیل شل شدن عضلات بالایی کام انسان است که شل شده و جلوی نفس کشیدن در خواب را می گیرند. اگر خروپف به صورت دائمی در فرد تکرار شود بیماری محسوب می شود.

با این حال خروپف ناشی از سرماخوردگی یا مصرف دارو که موقتا ایجاد شده و پس از یک دوره برطرف می شود، عادی است. معمولا خروپف در مردان بیشتر از زنان است و در سنین بالاتر از 40 شایع تر می باشد. خروپف مستمر گاهی به آپنه خواب نیز تعبیر می شود. آپنه خواب انسدادی مجاری هوا به صورتی است که فرد را از خواب بیدار می کند.

وقتی میزان اکسیژن در بدن کم می شود و مجاری تنفسی جلوی نفس کشیدن در خواب را گرفته اند، مغز دستور بیدار شدن و رفع مشکل می دهد. گاهی نیز مغز دستور بیدار باش نمی دهد که سبب مرگ در خواب می شود.

علل بروز آپنه خواب چیست ؟

این عارضه، انواع مختلفی دارد که وقفه انسدادی تنفسی ( OSA ) یکی از رایج ترین آن ها است.

کلیک کنید: 12 روش پیشگیری خروپف

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که اضافه وزن، علائم آپنه در خـواب را تشدید می سازد. لذا شاهد آن هستیم که افراد چاق بیش از دیگر افراد در معرض این بیماری قرار دارند. ضمنا نا گفته نماند که خوابیدن به صورت طاق باز ( خوابیدن به پشت ) نیز، از جمله مواردی است که آپنه خـواب و توقف انسدادی تنفسی را تشدید می کند.

در این جا باید خاطر نشان نمود که برخی عوامل می توانند خطر بروز این بیماری را چند برابر کرده و سبب افزایش احتمال بروز وقفه تنفسی در خواب شوند، این عوامل عبارتند از :

  • بزرگی لوزه
  • باریک بودن سقف دهان یا مجرای تنفسی
  • بلند بودن زبان که می تواند باعث گرفتگی راه تنفسی شود.
  • حالتی که در آن فک پایینی کوتاه تر از فک بالایی است.
  • اضافه وزن

علائم آپنه خواب

وقفه تنفسی در خواب، باعث می شود اکسیژن کافی به مغز و قسمت های دیگر بدن نرسد و کیفیت خواب ضعیف شود، که خود این سبب خستگی و بی حالی در طول روز می شود.

کسانی که دچار این وقفه تنفسی در خواب هستند، ممکن است موارد زیر را هم تجربه کنند :

کلیک کنید: درمان قطعی خروپف، جدید ترین روش 2024

  • سردرد های شدید صبگاهی
  • تحریک پذیری
  • احساس افسردگی و ناراحتی
  • خستگی و بی حوصلگی
  • بیش فعالی در کودکان
  • کاهش میل جنسی
  • خواب آلودگی در طی روز
  • خشکی دهان

تشخیص آپنه خواب

تشخیص آپنه خواب معمولا توسط متخصص اختلال خواب انجام می ‌شود. پزشک متخصص در مورد علائم و سابقه شما سؤالاتی می‌ پرسد. اگر آن ها بر اساس علائم و پاسخ ‌های شما به آپنه خواب مشکوک شوند، احتمالا از شما می ‌خواهند که آزمایش آپنه خواب انجام دهید. احتمالا به یک مرکز اختلال خواب ارجاع داده می‌ شوید. در آنجا، یک متخصص خواب می‌ تواند با بررسی و ارزیابی تست خواب شرایط را بررسی کند.

ارزیابی اغلب شامل نظارت یک شب بر تنفس و سایر عملکرد های بدن در طول آزمایش خواب در یک مرکز خواب است. تست خواب خانگی نیز ممکن است یک گزینه باشد. ارزیابی برای تشخیص آپنه خواب عبارتند از:

کلیک کنید: تاثیر لیزر اربیوم یگ بر درمان خروپف

پلی سومنوگرافی شبانه:

در طول این آزمایش خواب، شما به تجهیزاتی متصل می شوید که فعالیت قلب، ریه، مغز، الگوهای تنفس، حرکات دست و پا و سطح اکسیژن خون را هنگام خواب کنترل می‌ کند.

تست خواب خانگی:

متخصص خواب ممکن است آزمایش‌ های ساده‌ شده ‌ای را برای تشخیص آپنه خواب در خانه به شما ارائه دهد. این تست‌ ها معمولا ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، جریان هوا و الگوهای تنفسی شما را اندازه گیری می ‌کنند. در صورت مشکوک شدن به آپنه خواب مرکزی، متخصص خواب به احتمال زیاد پلی سومنوگرافی را در یک مرکز تست خواب توصیه می‌کند.

انواع مختلف وقفه انسدادی خواب

آپنه خواب سه نوع دارد :

آپنه انسدادی خواب : این معمول ترین نوع آپنه است که در آن راه هوا داخل گلو، باریک، سست یا کیپ می شود.

آپنه مرکزی خواب : در این نوع از آپنه خواب، راه هوا بسته نمی شود، اما مغز به ماهیچه های تنفسی، دستور نفس کشیدن نمی دهد و ماهیچه ها کار نمی کنند.

آپنه ترکیبی خواب : این نوع آپنه خواب، ترکیبی از آپنه انسدادی و آپنه مرکزی است.

عوارض آپنه در خواب

آپنه خواب یک وضعیت پزشکی جدی است. و عوارض آن شامل موارد زیر می باشد:

کلیک کنید: تست خروپف (خواب) چیست؟

  • خستگی در روز
  • فشار خون بالا یا مشکلات قلبی
  • دیابت نوع ۲
  • مشکلات کبدی
  • فاصله دیگران از شما
  • سکته
  • چاقی و…

درمان خروپف و آپنه خواب

در راستای درمان خروپف و آپنه خواب باید راه عبور هوا را اصلاح نمود تا این اطمینان حاصل گردد که مجرای عبور هوا در حین خواب مسدود نمی شوند.

روش های درمان این اختلال، عبارتند از :

فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP)

اگر آپنه خواب متوسط تا شدید دارید، ممکن است از دستگاهی استفاده کنید که فشار هوا را از طریق یک ماسک در هنگام خواب ارسال می کند. دستگاه سی پپ CPAP یا فشار پیوندی مثبت پیوسته نوعی درمان آپنه خواب است که فشار هوای خفیف را به راه هوایی بالایی بیمار منتقل می کند تا راه های هوایی را باز نگه دارد تا بیماران بتوانند در حالی که به خواب می روند، به طور طبیعی نفس بکشند یا به عبارت دیگر موجب رفع گرفتگی عمل تنفس شوند.

عمل جراحی

جراحی معمولا تنها پس از شکست سایر درمان ها یک گزینه است. به طور کلی، حداقل یک آزمایش سه ماهه از سایر گزینه های درمانی قبل از در نظر گرفتن جراحی پیشنهاد می شود. با این حال، برای تعداد کمی از افراد با مشکلات خاص ساختار فک، این اولین گزینه خوب است.

کلیک کنید: دلایل بروز خروپف در زنان

اپلاینس های دهانی

اپلاینس های دهانی وسایلی هستند که در هنگام خواب برای جا به جا کردن فک پایین و زبان برای کمک به باز شدن راه هوا مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این وسایل باعث تحت کشش قرار گرفتن عضلات جدار مجرای هوا نیز می شود که در نتیجه راه هوا باز و گشاد شده و هوا می تواند در هنگام دم و باز دم به راحتی و بدون هیچ مقاومت و یا انسدادی وارد یا خارج شود. اپلاینس های دهانی خواب از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند، و بسته به نیاز و شدیت آپنه بیمار توسط متخصص خواب تجویز می شود.

درمان آپنه خواب با جراحی

ارزیابی های قبل جراحی به شرح زیر است:

قبل از توصیه جراحی درمان آپنه خواب، متخصص خواب به طور کلی یک ارزیابی قبل از جراحی انجام می دهد. این ارزیابی اغلب شامل نازوفارنگوسکوپی یا یک روش کوتاه است که در آن یک اسکوپ انعطاف ‌پذیر در بینی و گلو قرار می‌گیرد. و به پزشک این امکان را می ‌دهد تا به دنبال مناطقی باشد که ممکن است باعث انسداد در هنگام خواب شود. گاهی اوقات ارزیابی ‌های قبل از جراحی شامل آندوسکوپی خواب می‌ شود. که در آن یک اسکوپ در هنگام خواب فرد در بینی و گلو قرار داده می ‌شود.

کلیک کنید: مراحل ساخت دستگاه دهانی درمان کننده خروپف

در موارد خاص، پزشک ممکن است اسکن‌ هایی مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)، اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا عکس‌برداری با اشعه ایکس را برای بررسی انسداد تجویز کند. تیم پزشکی بسته به آنچه پیدا می کند بهترین جراحی را انتخاب می کند. و ممکن است بیش از یک عمل جراحی را در نواحی مختلف انجام دهد.

انواع روش های درمان آپنه خواب

هنگامی که جراحی به بهترین گزینه درمانی برای بیماران تبدیل می شود، تکنیک های جراحی پیشرفته ای برای درمان آپنه انسدادی خواب ممکن است انجام شود.

جراحی (UPPP):

در این روش بافت پشت گلو برداشته می شود که ممکن است آپنه خواب و خروپف را برای برخی افراد کاهش دهد.

جراحی تراکئوستومی:

تقریباً همیشه آپنه خواب ناشی از انسداد راه هوایی فوقانی را درمان می کند. اما درمان ‌های دیگر تقریباً به همان اندازه در اکثر افراد مؤثر است. اما ممکن است پس از جراحی عوارضی اتفاق بیافتد.

گلوسکتومی خط وسط و کاهش پایه زبان

این نوع جراحی شامل برداشتن قسمتی از پشت زبان است. این باعث می شود راه هوایی شما بزرگتر شود. مطالعات نشان می دهد که این روش دارای میزان موفقیت 60 درصد یا بالا تر است.

برداشتن لوزه لینگوال

این روش هم لوزه‌ ها و هم بافت لوزه‌ های پشت زبان را از بین می‌ برد. پزشک متخصص ممکن است این گزینه را برای کمک به باز کردن قسمت پایین گلو برای تنفس راحت ‌تر توصیه کند.

تعلیق Hyoid

اگر آپنه خواب شما به دلیل انسداد در نزدیکی پایین زبان شما ایجاد می شود، پزشک متخصص ممکن است روشی به نام تعلیق هیوئید را پیشنهاد کند. این شامل حرکت دادن استخوان هیوئید و عضلات مجاور آن در گردن است تا راه هوایی شما باز شود.

سایر انواع جراحی های درمان خروپف و آپنه که ممکن است برای درمان آپنه خواب استفاده شود عبارتند از:

کلیک کنید: رابطه ارتودنسی با آپنه خواب

پیشروی فک پایین:

که فک بالا و پایین را به سمت جلو حرکت می دهد تا اندازه راه هوایی افزایش یابد.

فرسایش با فرکانس رادیویی:

اندازه زبان یا بافت دیگری را که ممکن است جریان هوا را به ریه ها مسدود کند، کاهش می دهد.

تحریک اعصاب:

دستگاهی در قسمت فوقانی قفسه سینه کاشته می شود. الگوی تنفس را حس می کند و ماهیچه های راه هوایی را برای باز نگه داشتن و راه هوایی تحریک می کند.

در برخی موارد ممکن است از سپتوپلاستی، درمان بزرگی شاخک بینی و جراحی سینوس نیز در جراحی درمان خروپف و آپنه خواب استفاده شود.

بهبودی پس از جراحی خواب

جراحی درمان خروپف و آپنه خواب یک روش موثر درمانی است. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین شما در تمام طول مدت چیزی احساس نخواهید کرد. این همچنین به این معنی است که شما باید یک یا دو شب بعد از جراحی در بیمارستان بمانید تا پزشک شما بتواند شما را تحت نظر داشته باشد و مطمئن شود که شما به خوبی به عمل پاسخ می دهید.

هزینه جراحی درمان خروپف

هزینه جراحی درمان خروپف بسته به حاد بودن وقفه تنفسی، نوع روش جراحی، تخصص پزشک، مدت بستری در بیمارستان و درمان های تکمیلی متفاوت می باشد. به منظور اطلاع از هزینه ها ضروری است که به متخصص گوش، حلق و بینی و متخصص خواب مراجعه کرده و مورد معاینه و بررسی مجاری تفسی و تست های مربوطه قرار بگیرید.

کلیک کنید: درمان آپنه توسط دستگاههای دهانی برند سومنودنت

لازم به ذکر است که در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، اختلالات و مشکلاتی اعم از موارد ذیل حادث خواهند شد :

  • افزایش فشار خون
  • بیماری قلبی
  • سکته قلبی
  • دیابت

کاندیدای مناسب جراحی درمان خروپف

آپنه خواب وضعیتی است که در آن تنفس در خواب متوقف می شود. این زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های گلو و زبان بیش از حد شل می شوند و باعث مسدود شدن راه هوایی شما می شود. برخی دستگاه ها ممکن است به باز ماندن راه هوایی شما کمک کنند. اما این روش درمان مشکلات تمام افراد را برطرف نمی کند. در واقع جراحی درمان خروپف مناسب افرادی است که:

  • چندین ماه دستگاه های مخصوص باز نگه دار راه تنفسی را امتحان کرده اند و علائم آپنه خواب بهبود نیافته است.
  • نمی توانند خواب آرام داشته باشند، زیرا دستگاه های مخصوص باز نگه دار راه تنفسی برای آن ها ناراحت کننده است.
  • افراد با مشکلات ساختاری در بینی یا گلو از جمله انسداد بینی.
  • افرادی که دارای اضافه وزن هستند.
  • افرادی که دارای خروپف های شدید و طولانی هستند.

مزایای جراحی خواب

بیشتر مردم وقتی به آپنه خواب فکر می کنند، تنها به یاد خروپف می افتند. در حالی که خروپف یک شاخص رایج از این بیماری است، علائم زیادی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد که در صورت عدم درمان به موقع آپنه خواب ممکن است اتفاق بیافتد. بنابراین جراحی درمان خروپف منجر به درمان موارد زیر می گردد:

کلیک کنید: ميزان موثر بودن دستگاههاي دهاني نسبت به CPAP

  • خواب آلودگی در طول روز
  • بی خوابی
  • ناتوانی در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • اضطراب یا تحریک پذیری
  • سردردهای صبحگاهی
  • مشکل در انجام وظایف و تمرکز در طول روز
  • افسردگی

به طور کلی، جراحی درمان خروپف شامل برداشتن، کوچک کردن یا سفت نمودن بافت اضافی در دهان و گلو، یا تنظیم مجدد موقعیت فک بالا، فک پایین یا هر دو فک برای گشاد کردن مجاری تنفسی است. این جراحی دارای مزایای زیادی است و در صورتی که توسط پزشک متخصص انجام شود، می تواند کمک به سلامت جسمی و ذهنی فرد نماید.

خطرات جراحی آپنه خواب چیست؟

در حالی که همه جراحی ها دارای برخی از خطرات هستند، داشتن آپنه خواب می تواند عوارض خاصی را افزایش دهد، به خصوص در مورد بیهوشی. خیلی از داروهای بیهوشی گلو شما را شل می کنند، که می تواند آپنه خواب را در طول عمل بد تر کند. در نتیجه، به پشتیبانی اضافی مانند لوله داخل تراشه برای کمک به طول عمل جراح نیاز دارد. جراح ممکن است به شما پیشنهاد کند که مدتی بیشتر در بیمارستان بمانید تا اجازه دهید شما را در حین بهبودی کنترل کند.

کلیک کنید: درمان كليك فكي با دستگاه های داخل دهاني

سایر خطرات احتمالی جراحی درمان آپنه خواب عبارتند از:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • احتباس بیماری
  • واکنش الرژیک به بیهوشی

سوالات متداول

چه مدت بعد از درمان خروپف احساس بهتری پیدا میکنیم؟

مدت زمان بهبودی یا احساس بهتر پس از درمان آپنه خواب به نوع درمان بستگی دارد. برخی از افراد تقریبا بلافاصله احساس بهتری خواهند داشت، در حالی ‌که برخی دیگر ممکن است به سه تا شش ماه درمان مداوم شبانه نیاز داشته باشند تا فواید کامل را ببینند. دستگاه‌ هایی که آپنه خواب را درمان می ‌کنند، به ویژه دستگاه‌ های تنفسی، اغلب نتایج بسیار سریعی به همراه دارند. بسیاری از مردم هنگامی که در طول شب با استفاده از دستگاه تنفسی می‌ خوابند، بلافاصله بهبود می ‌یابند.

آیا امکان پیشگیری از عارضه آپنه خواب وجود دارد؟

در مواردی ‌که آپنه خواب ناشی از اضافه وزن، مصرف دخانیات و مواد مخدر، بیماری‌ های قلبی، فشار خون بالا و دیگر شرایط پزشکی باشد، مطمئنا قابل پیشگیری است زیرا با پیشگیری از ابتلا به این بیماری ‎ها به واسطه داشتن سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم، خبری از آپنه خواب و مشکلات تنفسی در خواب نخواهد بود. اما در مورد آپنه خواب ارثی راه‎ حلی وجود ندارد و هر آن ممکن است این مشکل بروز کند. بهتر است برای تاخیر آن با متخصص خواب صحبت کنید.

آیا خروپف می تواند باعث مرگ شود؟

طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد ، خروپف می تواند باعث مرگ شود. خروپف می تواند نشانه ای از بیماری آپنه خواب باشد. آپنه خواب به معنی انسداد های تنفسی مکرر در خواب است که می تواند بسیار جدی و منجر به سكته و مرگ فرد شود.

چه نوع خروپفی خطرناک است؟

خروپفی که برای شریک زندگی خسته کننده و آزاردهنده باشد، در اغلب موارد باعث تنش زناشویی و جدایی عاطفی می شود. خروپف بر میزان آشفتگی جریان هوا در طول خواب به علت انسداد مسیر های تنفسی دلالت دارد.

آیا خروپف باعث چاقی می شود؟

بلی، همانطور که چاقی ممکن است باعث خروپف و آپنه خواب شود، خروپف و آپنه خواب نیز ممکن است باعث چاقی در افراد گردد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

5/5 - (6 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *