دندانپزشكي زيبايي در ميرداماد

کلینیک دندانپزشكی در ميرداماد

اسفند ۱۳, ۱۴۰۱ ۲:۴۸ ب٫ظ

در توضیح دندانپزشکی زیبایی باید گفت: یکی از مهم‌ ترین المان ‌های زیبایی داشتن یک لبخند زیبا و طرح لبخندی شکیل است. دندان‌ های یک دست و زیبا می ‌توانند جذابیت و زیبایی شما را تضمین نمایند. برای داشتن دندان‌ های سالم و زیبا می ‌توانید از خدمات دندانپزشکی زیبایی بهره مند شوید و با توجه به نیاز دندان‌ ها نسبت به این مساله تصمیم گیری ‌های لازم را انجام دهید. اگر در محله میرداماد هستید و نیاز به خدمات دندانپزشکی دارید در ادامه با ما همراه باشید.

دندان‌ های زیبا نشانه‌ زیبایی و جذابیت شماست، تا به حال به ظاهر خود بدون دندان توجه کرده ‌اید، هیچ زیبایی بدون دندان‌ های مرتب و یکدست جذاب نیست. امروزه دندانپزشکی زیبایی بخش وسیعی از خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌ نماید، روکش‌ها، لمینیت های سرامیکی، کامپوزیت ونیر و ایمپلنت ‌های دندانی بخش بسیار کوچکی از خدمات ویژه‌ یک دندانپزشکی زیبایی می‌ باشد. به کمک خدمات زیبایی دندان می ‌توانید مشکلات ظاهری دندان ها و البته درمانی را رفع و از یک چهره جذاب و دلنشین لذت ببرید.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان

تفاوت دندانپزشکی زیبایی با دندانپزشکی ترمیمی چیست؟

تفاوت دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی تنها در دانستن یک واقعیت است. هیچگاه نمیتوان بدون ترمیم ظاهر دندان، انتظار زیبایی دندان را داشت. موادی که در پروسه زیبا سازی دندان به کار می رود باید بر روی دندان هایی استفاده شود که قبل از آن ترمیم شده باشند. در واقع دندانپزشکی ترمیمی، شروع پروسه ترمیم و زیبایی دندان شما خواهد بود.

در دندانپزشکی ترمیمی، شما ابتدا باید دندان های خود را با روش هایی نظیر ایمپلنت، پست، ترمیم دندان های پوسیده و دیگر موارد از این قبیل برای استفاده از خدمات دندانپزشکی زیبایی آماده کنید. البته خبر خوب این است که تفاوت مفهوم بین زیبایی و ترمیم دندان تنها به این موضوع خلاصه شده و از طرفی ترمیم دندان توسط تمام متخصص ترمیمی، زیبایی صورت می گیرد.

چرا دندانپزشکی زیبایی حائز اهمیت است؟

دانستن دو نکته مهم به ما در پاسخ به چرایی اهمیت داشتن این تخصص کمک می کند. اولین نکته این است که وجود لبخند زیبا در هر سن و سالی می تواند تاثیر مثبتی بر اطرافیان شما بگذارد.

مهم نیست چقدر پیر شده اید و پوستتان خراب شده است، لبخند زیبا می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. نکته مهم دیگر، مطلع شدن از سیر دستیابی به این تخصص است. دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در میرداماد می تواند این مهم را برای شما به ارمغان آورد.

متخصصین این حوزه نسبت به دندانپزشکان عمومی دوره های تخصصی بیشتری را گذرانده اند و می توانند زیبایی ساختار دندان ها را بهتر درک کنند. حتی اگر دندانپزشکان عمومی، درمان های ترمیمی و زیبایی دیگری مانند پر کردن و سفید کردن را انجام دهند، باز هم این تخصص، تلفیقی از هنر و دانش دندانپزشکی است و نیازمند دوره های مختص به خود می ‌باشد.

طراحی لبخند با کامپوزیت های دندانی

مهارت های متخصص زیبایی دندان چیست؟

هر کسی که مایل است به فرم دلخواه و زیبایی برای دندان های خود برسد، باید به دندانپزشک متخصصی مراجعه کند که صلاحیت انجام دو مورد زیر را داشته باشد:

  • با روش ها و تکنیک های ترمیمی دندان کاملا آشنا باشد و بتواند متناسب با نوع دندان و ویژگی های شخص بیمار، بهترین نتیجه ممکن را برای او رقم بزند.
  • در مهارت های زیبایی شناسی به درک بالایی دست پیدا کرده باشد.

وجود چنین شخصی متضمن بهبود ظاهر و اصلاح طرح لبخند افراد خواهد بود و این شخص کسی نیست جز متخصص پروتز و زیبایی دندان.

حتما بخوانید: آیا اصلاح دندان خرگوشی ممکن است؟

درمان ها و روش های زیبایی دندان

درمان های مختلفی در این تخصص بر روی دندان ها صورت میگیرد، که در ادامه با برخی از این درمان ها بیشتر آشنا خواهید شد. اگر میخواهید بدانید که دندانپزشکی زیبایی چگونه میتواند به لبخند شما زیبایی ببخشد ادامه مقاله را از دست ندهید.

کامپوزیت ونیر

امروزه‌ با استفاده‌ از کامپوزیت ونیر، می توان یکی‌ از بهترین درمان ها را برای‌ ایجاد لبخندی زیبا برای بیماران انجام‌ داد. در یک تعریف می توان اینگونه عنوان‌ کرد که کامپوزیت ونیر دندان، ترکیب خمیری‌ شکلی است که به‌ وسیله تابش نور در طول موج های خاص به صورت سفت و سخت در خواهد آمد. بعد از سفت ‌شدن، بوسیله پولیش دادن‌ به‌ آن‌ شکل مناسب‌ می دهند تا ظاهری زیبا و درعین حال طبیعی پیدا کند. کامپوزیت را در دندانپزشکی میرداماد تجربه کنید.

مرحله اول انجام کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ماده ارزشمندی در دندانپزشکی زیبایی است و توسط کمپانی ها و تحت برند های متفاوت ساخته می شود. اولین مرحله از مراحل کامپوزیت ونیر دندان، انتخاب نوع کامپوزیت مورد استفاده توسط متخصص دندانپزشک و سپس انتخاب رنگ و سایه آن است. کامپوزیت ها در سایه های رنگی متفاوتی تولید می شود و متخصص دندانپزشک قبل از استفاده از هر نوع کامپوزیتی ابتدا سایه رنگ دندان های مراجع را مشخص می کند تا بر اساس رنگ آن،  رنگ کامپوزیت نیز انتخاب شود.

ترکیبی از نظر و تشخیص متخصص دندانپزشک همراه با سلیقه بیمار در انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر دخیل هستند و معمولا باید بر سر انتخاب یک رنگ اتفاق نظر شکل بگیرد. البته باید به این نکته توجه شود که در نهایت متخصص دندانپزشک ممکن است برای لایه های مختلف زیرین و سطحی یا برای پوشاندن عیوب جزئی مثل لبه های ساییده شده دندان ها یا ترمیم های دیگر، رنگ و سایه متفاوتی را انتخاب کند.

مرحله دوم

قبل از اینکه هر کدام از اصلی ترین مراحل کامپوزیت ونیر دندان شروع شوند متخصص دندانپزشک سطح دندان ها را به خوبی تمیز می کند و از وجود هر نوع ذرات غذا، جرم، پلاک میکروبی و … پاکسازی می کند. اگر دندان بیمار سالم باشد و علائم پوسیدگی وجود نداشته باشد مراحل اتصال کامپوزیت ونیر آغاز می شود. اما در صورت وجود هر نوع پوسیدگی یا مشکلات دیگر، متخصص دندانپزشک ابتدا آن ها را برطرف کرده و سپس اقدام به  انجام ونیر کامپوزیت می کند.

مرحله سوم

بعد از تمیز شدن کامل دندان ها، ماده ای به نام اسید اچ اعمال می شود. اسید اچ (Acid etchant) به صوت محلول و ژل اسید فسفریک است و قبل از شروع اصلی ترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان روی مینا اعمال می شود. با اعمال این ژل فضا های میکروسکوپی در مینای دندان ایجاد می شود تا باندینگ یا اتصال کامپوزیت به سطح دندان بهتر صورت بگیرد. در واقع اسید اچ کاری می کند تا سطح مینای دندان حالت زبری پیدا کرده و کامپوزیت به واسطه باندهای دندانی بتواند به مینا پیوند مستحکمی برقرار کند.

مرحله چهارم و پنج

بعد از اینکه بستر مناسب برای اتصال کامپوزیت ایجاد شد، متخصص دندانپزشک با کمک ابزار خود خمیر کامپوزیت را به سطح دندان اعمال می کند و آن را روی سطح دندان پخش می کند و فرم می دهد. شاید فرم یا شکل دهی ماده کامپویت به دندان از مهمترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان باشد. این مرحله نیاز به تمرکز قابل توجهی دارد و نیازمند مهارت و تجربه کافی متخصص دندانپزشک است. طی این مرحله متخصص دندانپزشک با مهارت و تجربه ای که دارد باید کامپوزیت را به شکلی هنرمندانه بر روی نقاط هدف در سطح دندان قرار دهد و آماده سخت شدن کند.

مرحله شش

کامپوزیت بعد از فرم دهی باید سخت شود. اینکار با کمک  دستگاه لایت کیور صورت می گیرد. این فرآیند از جالب ترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان است و معمولا به صورت لایه لایه انجام داده می شود. یعنی هر لایه از کامپوزیت که روی دندان قرار گرفت و شکل و فرم گرفت، با لایت کیورینگ سفت و سخت می شود. و برای اینکه کامپوزیت به خوبی سخت شود لازم است تا هر دندان به اندازه 40 ثانیه در معرض نور قرار بگیرید.

علت اینکه کامپوزیت به صورت لایه لایه اعمال و سفت می شود این است که کار کردن با حجم زیادی از کامپوزیت سخت است و ممکن است فرم دهی آن با مشکل مواجه شود. علاوه بر آن انقباض کامپوزیت که حیت سخت شدن اتفاق می افتد به حداقل رسیده و کیفیت بالاتری از درمان انجام می گردد.

حتما بخوانید: طراحي لبخند توسط ونير كامپوزيتي، روكش و يا لمينيت سراميكي؟

مرحله هفتم

اکنون که تمام لایه‌ های کامپوزیتی روی هم قرار گرفته و فرایند لایت کیور صورت گرفته، نوبت به پالیش کردن و صیقل دادن آن می رسد. زیرا تا این مرحله کامپوزیت ها هنوز دقیقا  شبیه به دندان ما نیستند و ظاهری مشابه با مینای دندان ندارند. پالیش کردن که با کمک دیسک ها و نوارهای سمباده ای انجام می شود به جهت فرم دادن، ایجاد شفافیت و طبیعی به نظر رسیدن کامپوزیت ونیر صورت می گیرد. با اینکار می توان زوایای هر دندان را به شکل درستی اصلاح کرد و ظاهری زیبا و طبیعی تر به دندان کامپوزیت شده بخشید.

برخلاف تصور برخی از مراجعان، این مرحله از انجام ونیر کامپوزیت دندان هیچ درد یا احساس ناخوشایندی ندارد .

مرحله هشتم

بعد از پالیش نهایی کامپوزیت، تنها مرحله ‌ای که باقی می‌ ماند ارزیابی بایت یا نحوه قرارگیری دندان ها بر هم است. هدف از ارزیابی این است که مراجع بایتِ بدون مشکلی داشته باشد و ونیرهای کامپوزیتی در نحوه جویدن او تداخلی ایجاد نکنند. ارزیابی بایت تقریباً از مهمترین مراحل ونیر کامپوزیت دندان است و حتماً باید انجام داده شود.

زیرا اتصال و شکل نهایی کامپوزیت‌ ها باید به نحوی باشد که در جویدن و گاز گرفتن و یا حتی صحبت کردن فرد مشکلی پیش نیاید. برای این ارزیابی از یک کاغذ کاربنی استفاده می ‌شود. این کاغذ بین دندان‌ های دو فک قرار می‌ گیرد و شخص به آرامی دندان‌ های خود را روی کاغذ فشار می‌ دهد تا نحوه قرار گیری سطح جونده دندان‌ ها ارزیابی شود.

لمینیت های سرامیکی

لمینیت های سرامیکی لایه های نازکی از مواد سرامیکی هستند که روی دندان های طبیعی قرار می گیرند. این نوع از ونیرها از پرسلین ساخته شده و معمولاً با هدف زیبایی دندان ها و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرند. با نصب لمینیت های سرامیکی، دندان ها سفید تر، یکدست تر و زیبا تر به نظر می رسند. ونیرهای سرامیکی قادرند عیوب مختلف موجود در دندان ها مانند پریدگی لبه دندان ها، زرد شدن و فاصله زیاد بین دندان ها و… را برطرف می کنند. لمینت های سرامیکی توسط متخصص پروتز و زیبایی طی 2 جلسه روی دندان ها نصب می شوند. انجام بهترین لمینت سرامیکی در دندانپزشکی میرداماد

لمینیت های سرامیکی

مرحله اول انجام لمینیت های سرامیکی

نحوه انجام لمینت سرامیکی به این صورت است که ابتدا دهان و دندان ها معاینه می شوند و از آنجایی که لمینت سرامیکی برای همه افراد ممکن است مناسب نباشد، باید دهان و دندان ها معاینه شوند تا مشخص شود شرایط لازم برای انجام لمینیت دندان ها را دارید.

همچنین باید مشخص شود آیا این درمان برای شما بهترین روش است یا نه. به همین منظورمتخصص دندانپزشک از شما میخواهد خواسته های خود را خیلی شفاف و روشن مطرح کنید. اگر پوسیدگی دندان یا عفونت لثه داشته باشید ابتدا باید این مشکلات درمان شوند تا برای دندان ها با موفقیت لمینت سرامیکی انجام شود.

مرحله دوم

برای شروع، ابتدا باید دندان ها آماده سازی شوند. آماده سازی به معنی ایجاد شرایط لازم برای چسباندن پوسته سرامیکی لمینیت است، به همین خاطر مقدار کمی از لایه مینا از سطح جلوی دندان تراشیده می شود. اگر چه مقدار تراشیدن مینا تا حدی در موارد مختلف متفاوت است اما به طور کلی تقریبا معادل ضخامت پوسته لمینت است و بین 0.5 تا 1.5 میلی متر می باشد. بخش های پوسیده دندان نیز برداشته می شوند و دندان شکل دهی شده و لب پریدگی ها، کجی و دندانه های لبه دندان پرداخت می شوند.

مرحله سوم

در این مرحله  باید رنگ لمینت های سرامیکی انتخاب شوند. اگر چه همه دوست دارند سفیدی دندان هایشان در روشن ترین رنگ ممکن باشد اما باید رنگ آن متناسب با رنگ پوست و مو و همچنین دندان های مجاور انتخاب شود تا لبخندی زیبا و طبیعی داشته باشید.

مرحله چهارم

در این مرحله با خمیر مخصوصی از دندان ها قالبگیری می شود. این قالب به عنوان مدلی برای ساخت لمینت های سرامیکی در لابراتوار دندانسازی استفاده می شود.

حتما بخوانید: درمان نامرتبي دندانها، ارتودنسي، كامپوزيت ونير يا لمينيت؟

مرحله پنجم

سه تا چهار هفته طول می کشد تا لمینت های سرامیکی در لابراتوار دندانسازی ساخته شوند. سپس برای مرتبه دوم به متخصص دندانپزشک مراجعه می کنید تا لمینیت ها به دندان توسط سمان های مخصوص چسبانده شوند. در این مدت (قبل از سمان لمینت ها) از لمینت موقتی برای پوشاندن سطح تراشیده دندان استفاده می شود. این امر بستگی به میزان تراشیدن دندان و موقعیت آن و ترجیح شخصی بیمار دارد.

مرحله ششم

پیش از این که لمینیت های سرامیکی به صورت دائمی به دندان چسبانده شوند، متخصص دندانپزشک آن را موقتا روی دندان می گذارد تا مطمئن شود اندازه، رنگ و شکل آن مناسب است. ممکن است کمی تنظیم و شکل دهی مجدد نیاز باشد. این آخرین فرصت شما برای تغییر عقیده در مورد رنگ لمینیت ها است. به محض این که لمینیت ها به صورت دائمی به دندان چسبانده شوند دیگر نمی توانید رنگ آن را عوض کنید. در صورتی که همه چیز خوب باشد، با سمان مخصوص، لمینیت ها به دندان چسبانده می شوند.

عکس قبل و بعد کامپوزیت ونیر و لمینیت سرامیکی

دندانپزشکی میرداماد

انتخاب یک دندانپزشک خوب در محله میرداماد، تهران می‌تواند به شما کمک کند تا درمان‌های دندانی با کیفیت و مطمئنی دریافت کنید. در این موضوع، مهم است که به نکات زیر توجه کنید:

۱. تحصیلات و تخصص: مطمئن شوید که دندانپزشک دارای مدارک تحصیلی و مجوزهای لازم برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی است. همچنین، بهتر است دندانپزشکی را انتخاب کنید که در زمینه‌های خاصی مانند ایمپلنت، ارتودنسی، یا جراحی دندان‌ها تخصص داشته باشد. دکتر مهناز ارشد متخصص و استاد دانشگاه تهران بهترین خدمات دندانپزشکی را در میرداماد ارائه می کند.

۲. تجهیزات و فناوری: مراجعه به دندانپزشکی که از تجهیزات و فناوری پیشرفته استفاده می‌کند، می‌تواند راحتی شما را در طول درمان افزایش دهد و نتیجه بهتری را به ارمغان بیاورد.

۳. تجربه و بازخورد بیماران: نظرات و بازخوردهای بیماران قبلی می‌تواند به شما در انتخاب یک دندانپزشک خوب کمک کند. سعی کنید با دندانپزشکان مختلف مشورت کنید و تجربه‌های آن‌ها را بشنوید.

۴. هزینه‌ها و بیمه: قبل از شروع درمان، اطمینان حاصل کنید که هزینه‌های درمانی مطابق با بودجه شماست. همچنین، اگر بیمه دندان‌پزشکی دارید، از قابلیت پذیرش آن توسط دندانپزشک مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

۵. برخورد و ارتباط: یک دندانپزشک با برخورد دوستانه و ارتباط مؤثر با بیماران، می‌تواند تجربه درمانی شما را بهبود بخشد و احساس آرامش بیشتری به شما بدهد.

در نهایت، به عنوان پیشنهاد، پیدا کردن یک دندانپزشک خوب در میرداماد می‌تواند توسط دوستان و آشنایان نزدیک، یا از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی صورت بگیرد. با مراجعه به دندانپزشکی برای مشاوره قبل از درمان، می‌توانید با دندانپزشک و محیط مطب آشنا شده و تصمیم بهتری برای انتخاب دندانپزشک مناسب بگیرید.

 

سوالات متداول

دوام و طول عمر کامپوزیت ونیر و لمینیت سرامیکی چقدر است؟

طول عمر لمینیت سرامیکی حدود 15 الی 20 سال (بسته به نگهداری فرد) است و طول عمر کامپوزیت ونیر دندان حدود 5 تا 7 سال است.

دلیل حساسیت دندان ها بعد ازانجام لمینیت سرامیکی چیست؟

ممکن است دندان ها بعد از لمینیت دچار حساسیت شوند که دلیل آن تنظیم نشدن لمینیت ها و برخورد دندان ها درهنگام بسته شدن فک و برخورد دندان ها است. در صورت حساسیت پس از انجام لمینیت، متخصص دندانپزشک لبه های لمینیت را مجددا تنظیم می کند و حساسیت رفع خواهد شد.

آیا انجام لمینیت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

اگر درمان به درستی و توسط متخصص پروتز و زیبایی انجام شود و میزان تراش استاندارد باشد و تطابق لمینیت ها و دندان خوب باشد، پوسیدگی دندانی اتفاق نمی افتد. البته رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از انجام لمینیت مانند سایر دندان ها دارد.

آیا انجام لمینیت سرامیکی درد دارد و با بی حسی انجام می شود؟

خیر. با توجه به تراش حداقلی و بسیار کم مینای دندان ها دردی وجود ندارد. در بعضی موارد که نیاز به تراش بیشتر از این مقدار است، از بی حسی استفاده می شود.

برای اصلاح طرح لبخند از چه درمان هایی استفاده می شود؟

با توجه به شرایط و نیازهای بیمار بر اساس تشخیص متخصص پروتز و زیبایی، ممکن است درمان هایی مانند لمینیت سرامیکی، ایمپلنت، روکش، بلیچینگ، کامپوزیت ونیر و غیره مورد نیاز باشد.

برای سفید کردن دندان از چه درمان هایی استفاده می شود؟

استفاده از بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها و همچنین لمینیت، کامپوزیت ونیر و… برای تغییر ظاهر دندان ها علاوه بر رنگ دندان ها از درمان های متداول هستند.

آیا لمینیت های سرامیکی و یا کامپوزیت ونیر به دندان ها آسیب میرسانند؟

خیر، کامپوزیت ونیر نه تنها به دندان ها آسیب نمیزند بلکه با مینای دندان ها باند میشود و در مواقعی که دندان ها دارای ترک یا ساییدگی هستند از مینای دندان ها محافظت میکند. لمینیت ونیر نیز چون دندان ها به تراش کمی نیاز دارند، به مینای دندان ها آسیبی وارد نمی شود و پوسته نازک لمینیت بعد از چسباندن جزئی از دندان می شود.

آیا لمینیت دندان با روکش دندان تفاوت دارد ؟

بله، لمینیت دندان با هدف زیبایی دندان ها انجام می شود و روکش دندان  با هدف افزایش استقامت دندان .  با استفاده از روکش دندان ها می توان  تمام سطح تاج دندان را پوشاند اما در روش لمینیت تنها سطح جلویی دندان ها پوشانده می شوند.

 

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *