مهمترین عوامل موثر بر هزینه کامپوزیت دندان

مهمترین عوامل موثر بر هزینه کامپوزیت دندان

فروردین ۲۶, ۱۴۰۳ ۱۲:۴۵ ب٫ظ

زیبایی لبخند و دهان و دندان تأثیر زیادی در اعتماد به نفس افراد دارد. به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد به دنبال استفاده از روش‌ هایی برای زیباتر کردن دندان‌ ها مخصوصا دندان ‌های جلوی خود هستند. کامپوزیت دندان یکی از روش‌ های بسیار عالی برای زیبا کردن دندان ‌ها است و اصلاح طرح لبخند است. این  روش از متداول ‌ترین روش‌ های دندانپزشکی زیبایی است که محبوبیت بسیار بالایی دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان نوعی ماده خمیر مانند است که از مواد رزینی ساخته می‌ شود. این ماده در واقع همان ماده‌ خمیری همرنگ دندان است که به عنوان پر کننده حفره‌ ها در پوسیدگی ‌های دندانی نیز به کار برده می‌ شود. امروزه از کامپوزیت دندان به عنوان درمانی برای برطرف کردن نواقص و مشکلات ظاهری و ناهماهنگی دندان ‌ها برای ایجاد لبخندی زیبا استفاده می‌ شود.

چه زمانی استفاده از ونیرهای کامپوزیت بهترین روش درمانی است؟

چه زمانی استفاده از ونیرهای کامپوزیت بهترین روش درمانی است؟

از آنجا که ونیر کامپوزیت ‌باند مناسبی به مینا و عاج دندان دارد، زمانی که دندان‌ ها به دلایل مختلف مینای خوبی ندارند، گزینه مناسبی جهت درمان‌ های زیبایی می‌ باشند. و به طور کلی در شرایط زیر اصلاح طرح لبخند با ونیرکامپوزیت مناسب ‌ترین درمان است:

  • زمانی که سطح خارجی دندان به دلایل مادرزادی، بیماری ها، سایش ها، عادات ناصحیح و ترمیم های قبلی مینای مناسبی برای باند ندارد.
  • ترمیم های کامپوزیتی قبلی نامناسب
  • تغییر رنگ ترمیم های قبلی
  • تغییر رنگ دندان ها

فاصله بین دندانی

زمانی که فرد دارای دیاستم یا فاصله بین دندانی است نیز می توان با کمک اتصال مستقیم ونیر کامپوزیت این فاصله را بست و طرح لبخند فرد را اصلاح نمود.

شکستگی‌ های وسیع دندانی

دندان‌ هایی که دچار شکستگی های وسیع تاج دندان هستند را می ‌توان توسط کامپوزیت‌ ترمیم و ونیر نمود. امروزه با وجود کامپوزیت هایی که از نظر استحکام و زیبایی در حد کاملا قابل قبولی قرار دارند، نیاز به تراش وسیع این دندان ها جهت انجام روکش دندان نبوده و می‌ توان آن‌ ها را به شکلی کاملا محافظه کارانه و مشابه با فرم و رنگ دندان مشابه بازسازی نمود.

کلیک کنید: روکش دندانم افتاده چه کار کنم؟

برای ظاهری زیباتر، چه تعداد از دندان‌ ها را باید ونیر کامپوزیت کرد؟

تعداد دندان ‌هایی که نیاز به ونیر کامپوزیت دارند، به این بستگی دارد که چه تعداد از دندان‌ های شما در زمان لبخند زدن قابل مشاهده هستند. معمولا افراد حدود 6 تا 10 دندان را برای این کار انتخاب می ‌کنند. برای درک بهتر می ‌توانید از رو به‌ رو و از نیم رخ صورت خود با لبخند عکس بگیرید و تعداد دندان‌ هایی که در این شرایط مشخص می‌ شوند را بررسی کنید.

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان به طور معمول بین 5 تا 7 سال است. اما فاکتورهای متعددی در تعیین ماندگاری آن نقش دارند و میزان ماندگاری آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

راهنمای قیمت ‌گذاری برای کامپوزیت دندان

راهنمای قیمت ‌گذاری برای کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان نسبت به برخی دیگر از روش ‌های درمانی مناسب تر است. اگر تصمیم دارید از این روش برای زیبا تر کردن لبخند خود استفاده کنید، باید ابتدا در مورد جزئیات این روش و فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه کامپوزیت دندان تحقیق کنید. در ادامه به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه کامپوزیت دندان و چگونگی تعیین هزینه‌ های کامپوزیت دندان میپردازیم.

کلیک کنید: ترمیم و بازسازی دندان های پوسیده

عوامل تعیین‌ کننده قیمت کامپوزیت دندان

مهمترین عوامل موثر بر هزینه کامپوزیت دندان کدامند؟

از مواردی که می ‌توانند در قیمت نهایی کامپوزیت دندان تاثیر داشته باشند، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برند و کشور سازنده کامپوزیت دندان

بهترین برند های کامپوزیت دندان مخصوص کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان و سوییس هستند. این موضوع طبیعی است که نرخ کامپوزیت دندان برند های معتبر و مرغوب‌ تر نسبت به دیگر برند ها بیشتر باشد. (تأثیر مواد اولیه بر هزینه کامپوزیت دندان)

تعداد واحد مورد نیاز

تعداد واحد های کامپوزیت دندان، قیمت کامپوزیت به واحد های کامپوزیت هر دندان بستگی دارد.

دستمزد دندانپزشک

دستمزد متخصص دندانپزشک، بنا به مهارت و دانش متخصص دندانپزشک انتخابی شما متغیر می باشد.

تأثیر مواد اولیه بر هزینه کامپوزیت دندان

قیمت بهترین مارک کامپوزیت دندان

تأثیر مواد اولیه بر هزینه کامپوزیت دندان

ما در اینجا به سه کشوری که در زمینه تولید کامپوزیت ‌های دندانی معتبر هستند، اشاره می ‌کنیم. این کشورها آلمان، ژاپن و مهم ‌ترین آن ها آمریکا هستند. بنابراین همانطور که متوجه شدید، قیمت خرید این کامپوزیت‌ ها متفاوت است. پس قیمت بهترین نوع کامپوزیت با توجه به اینکه کدام برند را انتخاب می‌ کنید، مشخص می ‌شود.

بهترین برند کامپوزیت دندان دارای چه ویژگی ‌هایی است؟

برند های خوب کامپوزیت دارای ویژگی‌ های به خصوصی هستند که آن ها را از سایر برند ها متمایز می ‌کنند. متخصص دندانپزشک با در نظر گرفتن شرایط دهان و دندان بیمار متناسب‌ ترین نوع را به بیمار پیشنهاد می ‌دهد. در ادامه ویژگی ‌های بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان را بیان کرده‌ ایم:

کلیک کنید: 20 موردی که باعث خرابی دندان ها می شود

ظاهر زیبا و طبیعی

کامپوزیت‌ های مرغوب از مواد با کیفیت ‌تری ساخته شده‌ اند که اندازه ذرات تشکیل دهنده آن ها بسیار کوچک است. استفاده از این ذرات موجب بالا رفتن کیفیت و مرغوبیت ونیر کامپوزیت شده که در نتیجه آن ونیر کامپوزیتی،  دندان‌ های فرد بسیار زیبا و طبیعی به نظر می‌ رسد.

شکل پذیری راحت و آسان مواد بر روی دندان

کامپوزیت ‌های مرغوب و با کیفیت با توجه به ساختاری که دارند، به راحتی و آسان ‌تر از سایر ونیرها شکل و فرم می‌ پذیرند.

داشتن مقاومت و استحکام بالا

هرچه مواد کامپوزیت دارای کیفیت و مرغوبیت بالا تری باشد، در مقابل عواملی که می ‌توانند موجب سایش، تغییر رنگ و یا شکستگی آن شوند، مقاومت بالاتری نشان می ‌دهد. این امر یکی از مهمترین و موثرترین ویژگی‌ ها در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان است. به همین دلیل برند های معتبر از تکنولوژی‌ های پیشرفته و مواد با کیفیت ‌تری استفاده می‌ کنند.

روش‌ های کاهش هزینه کامپوزیت دندان

روش‌ های کاهش هزینه کامپوزیت دندان

با انجام مراقبت های بعد از کامپوزیت می ‌توان دوام ونیرها را افزایش داد و از هزینه ‌های اضافی بعد از درمان جلوگیری کرد.

عدم استعمال دخانیات

برای داشتن کامپوزیت زیبا و بادوام بالا بهتر است تا جای ممکن سیگار نکشید.

عدم و یا کاهش مصرف مواد خوراکی رنگی

نوشیدن قهوه و نوشیدنی ‌ها و خوراکی‌ های رنگی در طولانی مدت باعث کدر شدن و لکه لکه شدن کامپوزیت دندان می ‌شوند.

 دوری از غذا های سفت

غذا های سفت و سخت مانند هویج خام، یخ، آجیل و .. می تواند باعث ایجاد شکاف و یا شکستن کامپوزیت دندان گردند. بنابراین از گاز زدن غذا های سفت به طور مستقیم پرهیز نمایید و سعی کنید آن ها را به شکل قطعات کوچک مصرف کنید. برخی از عادت های خود از جمله جویدن مداد و یا باز کردن در بطری با دندان را ترک کنید، زیرا سبب آسیب به کامپوزیت دندان می گردد.

کلیک کنید: تیر کشیدن دندان روکش شده: علت و درمان

بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی حفظ کنید.

بهتر است از کامپوزیت دندان نیز مانند دندان طبیعی خود نگهداری کرده و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. به همین علت بهتر است از خمیر دندان هایی که دارای فلوراید کافی هستند  استفاده نمائید و به صورت مرتب روزانه دو الی سه مرتبه دندان های خود را مسواک کنید، و روزانه  دو مرتبه برای جلوگیری از پوسیدگی بین دندانی از نخ دندان استفاده نمائید. هر چه به سلامت لثه و دندان های خود بپردازید قطعا می توانید مدت زمان بیشتری از کامپوزیت دندان های خود استفاده نمایید.

از دندان کامپوزیت شده خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.

برخی افراد عادت به استفاده از دندان های خود به عنوان ابزار دارند. برای مثال از دندان خود برای باز کردن گره های سخت استفاده می کنند و یا عادت به شکستن خشکبار در دهان با استفاده از دندان خود دارند. این افراد متاسفانه آسیب جدی به دندان های خود وارد می کنند و ممکن است در کم ترین زمان ممکن دندان های خود را از دست بدهند. زیرا کامپوزیت دندان ترک برداشته یا دچار شکستگی می شود و نیاز به ترمیم و یا تعویض پیدا می کند.

پرهیز از دندان قروچه

دندان قروچه باعث شکستگی، لب پریدگی و افتادن کامپوزیت دندان شده و آسیب ‌های جدی به دندان ‌ها نیز وارد می ‌کند. با ساییدگی دندان‌ ها به هم به تدریج مینای دندان آسیب دیده و دندان ‌ها حساس و دردناک می‌ شوند همچنین دچار سایش و ظاهری نازیبا و… می شوند.

اقدامات قبل از درمان کامپوزیت ونیر

اقدامات قبل از درمان کامپوزیت ونیر

قبل از انجام کامپوزیت باید اقداماتی صورت داد که به شرح زیر می باشند:

کلیک کنید: آیا امکان بازسازی دندان پوسیده یا شکسته وجود دارد؟

بررسی وضعیت سلامت دندان‌ ها

قبل از انجام کامپوزیت ونیر، دندان ها و همچنین لثه ها معاینه کلی می شوند.

بررسی وضعیت لثه و مشکلات مربوط به آن

در صورتی که بیمار دچار مشکلات لثه از جمله عفونت‌ های لثه ای و خونریزی باشد، ابتدا متخصص دندانپزشک به درمان مشکلات لثه می پردازد و بعد از آن درمان های زیبایی مانند کامپوزیت ونیر را انجام می دهد.

بررسی وضعیت انحراف دندان‌ ها

متخصص دندانپزشک با توجه به موقعیت فک و شدت نامرتبی و انحراف دندان ‌ها، در صورت لزوم بیمار را جهت انجام ارتودنسی به متخصص ارتودنسی ارجاع می ‌دهد. نا مرتبی های جزئی با انجام کامپوزیت اصلاح می ‌شوند.

فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه کامپوزیت دندان

فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه کامپوزیت دندان

گاهی ممکن است نیاز باشد بیماران قبل از انجام کامپوزیت ونیر درمان‌ هایی را انجام دهند که در این صورت هزینه آن ها به صورت جداگانه پرداخت می‌ شود. در ادامه برخی از آن ها را معرفی کرده‌ ایم:

کلیک کنید: بهترین روش های ترمیم دندان پوسیده جلو

نیاز یا عدم نیاز به ترمیم پوسیدگی دندان

چنانچه بیمار قبل از کامپوزیت دندان نیاز به درمان پوسیدگی ‌های دندانی داشته باشد، ابتدا باید متخصص دندانپزشک به درمان پوسیدگی ‌ها بپردازد.

نیاز یا عدم نیاز به ارتودنسی

اگر بیمار دچار نامرتبی شدید دندانی باشد باید قبل از کامپوزیت دندان، درمان ارتودنسی را انجام دهد. پس نیاز است هزینه این درمان‌ ها به طور جداگانه پرداخت شود.

مقایسه هزینه‌ های کامپوزیت دندان با روش ‌های دیگر

به طور مثال علت تفاوت قیمت کامپوزیت دندان با لمینیت سرامیکی این است که برای لمینت از دندان ‌های بیمار اسکن مخصوص گرفته می شود و لمینیت ها در لابراتوار ساخته می ‌شوند، بنابراین استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به مواد کامپوزیتی دارند و همین موضوع موجب تفاوت قیمت لمینیت سرامیکی با کامپوزیت ونیر می‌ گردد.

با این وجود این موضوع دلیلی بر بهتر بودن لمینت نسبت به کامپوزیت نیست، زیرا هر یک از این روش ‌ها با در نظر گرفتن شرایط دهان و دندان هر بیمار انتخاب می ‌شوند. اگر میزان تغییراتی که باید روی دندان ها انجام گیرد، کم باشد و عملکرد مناسب دندان ها مد نظر باشد، ونیر کامپوزیت گزینه بهتری است.

کلیک کنید: 7 مورد از مزایای پالیش دندان بعد از کامپوزیت

یکی از مهم‌ ترین مزایای کامپوزیت ونیر این است که مانند لمینیت سرامیکی نیازی نیست که در لابراتوار توسط تکنسین ساخته شود به همین علت نصب کامپوزیت ونیر یک فرآیند فوری است. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر این است که نیازی به تراشیدن سطح دندان برای نصب آن نیست به همین علت آسیب کم تری به دندان ها می رسد.

چه زمانی نیاز به تعویض کامپوزیت ونیر وجود دارد؟

چه زمانی نیاز به تعویض کامپوزیت ونیر وجود دارد؟

با گذشت زمان، کامپوزیت ونیر دندان ممکن است علائم سایش را نشان دهند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. چندین شاخص وجود دارد که نشان می ‌دهند ممکن است زمان تعویض کامپوزیت‌ های آسیب دیده و یا فرسوده فرا رسیده است:

تغییر رنگ یا لک شدن کامپوزیت

کامپوزیت ونیرها ممکن است به دلیل عواملی مانند قهوه، چای، تنباکو یا برخی غذاها تغییر رنگ داده یا لک شوند. اگر پالیش کامپوزیت ظاهر اصلی کامپوزیت ونیر را بازیابی نکرد، ممکن است نیاز به تعویض کامپوزیت دندان باشد.

کلیک کنید: صفر تا صد اصلاح طرح لبخند با روش های مختلف

شکستگی و یا ترک خوردگی کامپوزیت

تروما یا وارد شدن نیروی بیش از حد به دندان ‌ها می ‌تواند باعث ترک خوردن، شکستگی و یا لب پر شدن کامپوزیت ونیرها شود. اگر آسیب قابل توجه باشد یا بر یکپارچگی کامپوزیت تأثیر بگذارد، یعنی طول عمر کامپوزیت به سر آمده و نیاز به تعویض یا ترمیم مجدد کامپوزیت ونیر وجود دارد.

قیمت ونیر کامپوزیت

قیمت ونیر کامپوزیت

موارد بسیاری بر قیمت کامپوزیت دندان همانطور که گفته شد تاثیر گذارند، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند و کشور سازنده مواد کامپوزیت دندان
  • تعداد واحد های کامپوزیت دندان، قیمت کامپوزیت ونیر به واحد های کامپوزیت هر دندان بستگی دارد.
  • دستمزد متخصص دندانپزشک، بنا به مهارت و دانش متخصص دندانپزشک انتخابی شما

سوالات متداول

چه مواردی تعداد جلسات کامپوزیت دندان را افزایش می‌ دهند؟

در صورتی که دارای پوسیدگی ‌های دندانی و بیماری‌ های لثه باشید، برای درمان اینگونه مشکلات نیاز به مراجعات بیشتری به مطب متخصص دندانپزشک دارید. همچنین نداشتن تخصص و مهارت دندانپزشک، ممکن است سبب شود شما نیاز به مراجعه مجدد به مطب دندانپزشک برای رفع برخی از مشکلات به وجود آمده داشته باشید.

چگونه بفهمم به چند واحد کامپوزیت نیاز دارم؟

هنگامی که شما به مطب دندانپزشکی مراجعه می ‌کنید، متخصص دندانپزشک می ‌تواند بگوید که شما به چند واحد کامپوزیت دندان احتیاج دارید. همچنین خودتان نیز می ‌توانید هنگامی که رو به روی آینه می ‌ایستید و لبخند می‌ زنید، متوجه شوید چه تعداد از دندان ‌هایتان احتیاج به کامپوزیت دارند.

آیا قیمت کامپوزیت دندان در تهران با شهرهای دیگر تفاوت دارد؟

هزینه کامپوزیت دندان در تهران با اکثر شهرها تفاوت چندانی با هم ندارند. اما کیفیت و نوع برند آن ها و همچنین تخصص و مهارت متخصص دندانپزشک می ‌تواند روی قیمت ونیر کامپوزیت دندان تأثیر داشته باشد.

گران‌ ترین کامپوزیت دندان کدام است؟

انواع کامپوزیت های آمریکایی از جمله گران ‌قیمت ‌ترین برند ها محسوب می ‌شوند.

از چه مسواکی بعد از کامپوزیت ونیر استفاده کنیم؟

مسواک زدن منظم پس از کامپوزیت کردن دندان ‌ها همانند قبل ضروری است. از آنجایی که این مواد به سرعت خشک شده و در جای خود محکم می ‌شوند، مسواک زدن فرد بلافاصله پس از انجام این روش ممانعتی ندارد. اما چه نوع مسواکی مناسب ‌تر است؟ توصیه می ‌شود که از مسواک نرم استفاده کنید تا به کامپوزیت ‌های خود آسیب نرسانید. استفاده از مسواک زبر به مرور زمان به سطح ونیرها آسیب می‌ رساند و باعث خراش دادن آن ها می ‌شود. و نتیجه آن تغییر رنگ و زرد و لکه‌ دار شدن کامپوزیت به دلیل جذب رنگ ‌دانه‌ های مواد غذایی و نوشیدنی‌ ها و همچنین تجمع ذرات مواد غذایی، باکتری‌ ها و تشکیل جرم درون آن ها است. مسواک‌ های مناسب کامپوزیت دندان در مارک ‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می ‌شوند. برای تهیه مناسب ‌ترین نوع و بهترین برند، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید.

آیا کامپوزیت ونیر ها در اثر غذا خوردن زرد می شوند؟

همانطور که در مقاله های قبل اشاره شد، کامپوزیت‌ ونیر ها نسبت به لمینیت های سرامیکی، بیشتر مستعد زرد شدن هستند. بنابراین اگر می‌ خواهید لبخند زیبا و جذاب خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید بهتر است از خوردن مواد غذایی مانند نوشیدنی های رنگی و حاوی الکل، سیگار کشیدن و جویدن تنباکو خودداری کنید.اگر نمی توانید این خوراکی ها و نوشیدنی ها را از وعده غذایی خود حذف کنید بهتر است بعد از هر بار مصرف آن ها دهان خود را با آب نمک بشویید و بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمایید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی و غرغره آب نمک بعد از نوشیدنی های رنگی می ‌تواند در حفظ و نگهداری کامپوزیت دندان موثر باشد. هر چقدر مواد رنگی و غذاها بیشتر در تماس با کامپوزیت دندان شما قرار داشته باشند و روی آن ها باقی بمانند، احتمال زرد شدن سریع تر آن ها بیشتر است.

تأثیر مواد اولیه بر هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

جنس و برند کامپوزیت را که بیمار با راهنمایی‌ های متخصص دندانپزشک خود انتخاب می‌ کند، در ماندگاری آن نقش بسزایی دارد. طبیعی است که هرچه از برند کامپوزیت باکیفیت‌ تر و مرغوب ‌تری استفاده شود، طول عمر و ماندگاری کامپوزیت بیشتر خواهد بود و هزینه آن بالا تر. (البته این امر نیز بستگی به مراقبت‌ های بیمار دارد.)

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

Comments are closed here.