چگونه بهترین خمیردندان را برای لمینیت دندان انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین خمیردندان برای لمنیت دندان را انتخاب کنیم؟

اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۳ ۲:۲۰ ب٫ظ

لمینت دندان به عنوان یکی از بهترین روش‌ های درمانی برای حل مشکلات زیبایی دندان ها شناخته می ‌شود. این روش علاوه بر رفع نواقص جزئی مانند تغییر رنگ و فواصل بین دندان ‌ها، برای پوشش دادن دندان ‌های شکسته یا ترک‌ خورده نیز به کار می ‌رود. لمینت، در مقایسه با روش ‌های دیگر زیبایی دندان مانند کامپوزیت، دارای طول عمر طولانی‌ تری است و به عنوان یک تکنیک برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که دندان های لکه دار و تغییر رنگ یافته دارند.
  • افرادی که دندان های کج و نامرتب دارند.
  • افرادی که دندان های شکسته یا لب پر شده دارند.
  • افرادی که به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستند.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

کلیک کنید: برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن لمینت)

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست:

  • کسانی که دارای پوسیدگی‌ های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری‌ های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نا مرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات فکی هستند.
  • افرادی که دندان قروچه دارند.

آیا باید از لمینت سرامیکی مراقبت کرد؟

با وجود اینکه لمینت سرامیکی در لابراتوار و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ساخته می ‌شود و مقاومت بسیار بالایی دارد، اما همانند دندان‌ های طبیعی نیازمند مراقبت و نگهداری است. در واقع رعایت نکاتی که متخصص دندانپزشک برای شما شرح می‎ دهد، در افزایش طول عمر لمینت دندان تاثیر بسیار زیاد دارد. در صورتی که در رعایت این مراقبت‌ ها سهل انگاری کنید، مطمئنا لمینیت دندان شما بعد از مدتی زیبایی خود را از دست خواهد داد.

نکات مراقبتی بعد از لمینیت دندان

نکات مراقبتی بعد از لمینیت دندان

مراقبت ‌های ۴۸ ساعت اول بعد از لمینیت دندان

کلیک کنید: لمینیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

در ۴۸ ساعت ابتدایی بعد از انجام درمان لمینت سرامیکی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از انجام این درمان معمولا دندان‌ های شما دچار مقداری درد و حساسیت می ‌شوند. باید بدانید این حساسیت طبیعی بوده و به مرور رفع می‌ شود. ممکن است تا حدود یک هفته زمان ببرد، اما اگر بیشتر از آن طول کشید به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • برای کاهش حساسیت دندان می ‌توانید از خمیر دندان‌ های ضد حساسیت کمک بگیرید.
  • همچنین مصرف غذاهای نرم و عدم مصرف نوشیدنی ‌ها و غذاهای بسیار داغ و بسیار سرد در رفع این حساسیت نیز به شما کمک می‌ کند.
  • تا ۴۸ ساعت ابتدایی از مصرف نوشیدنی ‌ها و غذاهای رنگی مانند چای، قهوه، نوشیدنی‌ های گازدار، انواع توت‌ ها و … پرهیز کنید.
  • از کشیدن سیگار و دخانیات اجتناب نمایید.
  • در صورتی که احساس کردید لمینت دندان بلند یا تیز است، برای رفع آن به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که به هیچ عنوان پسته، بادام یا هر چیز سفت دیگری را با دندان ‌های خود نشکنید.

مراقبت های طولانی مدت بعد از لمینت دندان

مراقبت های طولانی مدت بعد از لمینت دندان

اگر تمایل به افزایش ماندگاری لمینت دندان خود را دارید، نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید:

کلیک کنید: صفر تا صد اصلاح طرح لبخند با روش های مختلف

رعایت بهداشت دهان و دندان

از ابتدایی ‌ترین و مهم ‌ترین مواردی که باید آن را در نظر داشته باشید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. هرچه توجه ویژه‌ تری به این مورد داشته باشید، قطعاً کمک شایانی به افزایش طول عمر لمینت دندان خود خواهید کرد. پس نکات زیر را به درستی رعایت کنید:

ایده آل است که بعد از مصرف هر وعده غذایی مسواک بزنید. اگر چنین امکانی نداشتید، حداقل دو بار در روز این کار را انجام دهید. بعد از هر وعده غذایی با استفاده از نخ دندان، مواد غذایی باقی مانده بین دندان‌ های خود را خارج کنید. البته به این نکته توجه کنید که استفاده از نخ دندان بعد از لمینت دندان صرفا برای خارج کردن مواد غذایی نیست. در واقع شما باید اصول کشیدن نخ دندان بعد از لمینت دندان را یاد گرفته و از آن برای خارج کردن پلاک دندانی استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است بعد از مدتی دندان شما در ناحیه بین دندانی دچار پوسیدگی شود.

مراجعه به دندانپزشک بعد از لمینت دندان

شما باید حداقل هر ۶ ماه یک بار مراجعه به دندانپزشک بعد از لمینت دندان داشته باشید. در این صورت اگر دچار هر گونه مشکلی شده باشید، با درمان به موقع می‌ توانید مانع از نیاز به درمان‌ های پیچیده ‌تر و آسیب به لمینیت سرامیکی خود شوید.

عدم جویدن خوراکی‌ ها و غذاهای سفت

با وجود اینکه لمینت سرامیکی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد، اما اگر مواد غذایی سفت را با آن ها بجوید، ممکن است دچار آسیب شوند. برخی از افراد این تصور را دارند که بعد از لمینیت کردن دندان‌ ها خود دچار محدودیت می‌ شوند، اما در واقع شما قادر به خوردن همه چیز خواهید بود، تنها کافی است احتیاط لازم را رعایت کنید و برای جویدن مواد غذایی سفت از دندان‌ های عقبی خود کمک بگیرید.

کلیک کنید: همه چیز درباره نحوه گذاشتن کامپوزیت ونیر

عادات مضر بعد از لمینت دندان

برخی از عادت‌ ها از جمله باز کردن درب بطری با دندان می ‌توانند موجب آسیب دیدگی لمینت دندان شوند.

عدم مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ های رنگی

با وجود مقاومت بالایی که لمینیت ‌های سرامیکی در برابر تغییر رنگ دارند، اما مصرف مداوم نوشیدنی ‌ها و غذاهای رنگی می ‌تواند در تغییر رنگ آن ها تأثیر داشته باشد. منظور این نیست که از مصرف این مواد غذایی به طور کامل پرهیز کنید، منظور این است که هرچه مصرف آن ها را محدود تر کنید، به طبع ماندگاری سفیدی دندان‌ های خود را افزایش داده ‌اید. توصیه این است که پس از مصرف این مواد و نوشیدنی‌ ها دهان خود را با آب بشویید.

عدم استعمال سیگار و دخانیات

نیکوتین موجود در سیگار تا حد زیادی به سلامت دهان و دندان ها آسیب وارد کرده و موجب زرد شدن و شل شدن سمان لمینت ‌های سرامیکی خواهد شد.

استفاده از نایت گارد

اگر در ورزش‌ هایی مانند بوکس، کاراته و دیگر موارد مشابه شرکت می‌ کنید، برای جلوگیری از ترک خوردن و یا شکستگی لمینیت سرامیکی بهتر است در حین انجام اینگونه فعالیت‌ ها از نایت گارد استفاده کنید. همچنین دندان قروچه یا براکسیسم نیرویی بسیار بالاتر از نیروی معمول جویدن بر دندان‌ ها وارد می ‌کند و در نتیجه لمینیت‌ ها را در خطر شکستگی قرار می‌ دهد.

در تحقیقی که در سال 2012  انجام شد، این ریسک شکستگی تا هشت برابر بیشتر ارزیابی شده است. بعضی از بیماران شاید قادر باشند که براکسیسم خود را به نحوه موفقیت آمیزی در طول روز کنترل کنند، اما در حین خواب این عمل غیرممکن است. در نتیجه چنین افرادی نیاز به استفاده از نایت گارد در طول شب دارند تا فشار و استرس وارده به لمینیت ها به حداقل میزان رسیده و ماندگاری آن ها طولانی تر گردد.

کنترل عادات مخربی که موجب تحلیل لثه دندان‌ های لمینیت شده می ‌شوند

تحلیل لثه عاملی است که بر طول عمر لمینت‌ سرامیکی اثر دارد. در هنگام ساخت لمینت‌ ها، لبه آن ‌ها در حد لثه و یا به میزان بسیار کمی زیر لثه قرار می ‌گیرند.

کلیک کنید: معرفی درمانهای زیبایی دندان ها

اگر لثه ها دچار تحلیل شوند، هر چند عملکرد خود لمینت هیچ مشکلی نداشته باشد اما ظاهر ناخوشایند آن باعث می ‌شود که نیاز به تعویض آن به وجود آید. تحلیل لثه می تواند به علل مختلفی مانند مسواک زدن با روش نادرست، مسواک زدن با فشار زیاد و یا حتی عاداتی مانند فشار دادن و یا سابیدن دندان ها بر هم ایجاد شود. دقت در رعایت اصول صحیح مسواک زدن و استفاده از نایت گارد عواملی موثر در پیشگیری از تحلیل لثه ها هستند.

به حداقل رساندن مصرف مواد با حرارت‌ های بسیار بالا و پایین

قرار گرفتن ونیر سرامیکی بر روی دندان، مجموعی از سه ماده مختلف می باشد: مینای سطح دندان، سمان رزینی چسباننده و ونیر سرامیکی. هر کدام از این مواد در حرارت‌ های مختلف به میزان متفاوتی منبسط و منقبض می ‌شوند. در نتیجه بهتر است مصرف مواد بسیار گرم و یا بسیار سرد را محدود کرد تا با گذشت زمان ونیرهای سرامیکی به نقطه ‌ای نرسند که دچار ترک و یا شکستگی شوند.

آیا نیاز است که از خمیر دندان خاصی برای لمینت استفاده شود؟

آیا نیاز است که از خمیر دندان خاصی برای لمینت استفاده شود؟

برخی خمیر دندان‌ ها به طور خاص برای مراقبت از لمینت‌ ها و یا سایر ترمیم‌ های دندانی فرموله شده‌ اند. استفاده از بهترین خمیر دندان برای دندان های لمینت شده برای پیشگیری از آسیب دیدن لمینت در مدت زمان کوتاهی پس از نصب بسیار مهم است. به همین دلیل لازم است که پس از انجام این درمان از بهترین خمیر دندان برای دندان های لمینت شده استفاده کنید.

امروزه به منظور بهداشت دهان و دندان، شرکت‌ های زیادی در زمینه تولید محصولات بهداشتی دهان و دندان از جمله مسواک و خمیر دندان فعالیت دارند و در حال رقابت با یکدیگر هستند و افراد می ‌توانند با جستجو در وب ‌سایت‌ های مختلف و همچنین با کمک راهنمایی‌ های متخصص دندانپزشک خود خرید خمیر دندان مخصوص لمینت را انجام دهند.

از خمیر دندان سفید کننده بعد از لمینت استفاده شود؟

اغلب بیماران نگران تغییر رنگ لمینت خود هستند، اما نمی ‌دانند که آیا خمیر دندان سفید کننده انتخاب خوبی است یا خیر. این نوع خمیر دندان ‌ها نه تنها انتخاب مناسبی برای تمیز و سفید نگه داشتن لمینت دندان نیستند، بلکه می‌ توانند به لمینت دندان آسیب نیز برسانند. لمینت به طور طبیعی در برابر لکه دار شدن و تغییر رنگ دادن، مقاوم است.

علاوه بر این نیز به مواد دارای خاصیت سفید کنندگی موجود در خمیر دندان‌ ها، پاسخ نمی ‌دهد. خمیر دندان ‌های سفید کننده حاوی مقادیر زیادی مواد ساینده بوده که زبر هستند و می ‌توانند بر روی لمینت تاثیر نامطلوبی داشته باشند. استفاده مکرر و بیش از حد از آن ها خراش‌ هایی را بر روی سطح ونیر پرسلن ایجاد می ‌کند. رنگدانه‌ ها و میکروب‌ ها درون این خراش ‌ها به دام می‌ افتند و به مرور زمان باعث تغییر رنگ این روکش می ‌شوند.

آیا خمیر دندان‌های حاوی فلوراید به لمینت آسیب می ‌رساند؟

استفاده از خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید برای سلامت دندان ‌ها مفید است، زیرا فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌ کند و در نتیجه سبب افزایش طول عمر ونیر پرسلن می ‌شود. اما ممکن است استفاده مکرر از آن برای رنگ لمینت مضر باشد. درصد بالای فلوراید و استفاده زیاد از آن به مرور زمان باعث لکه دار شدن و تغییر رنگ دندان‌ ها و لمینت خواهد شد.

کلیک کنید: خدمات دندانپزشکی زیبایی: 5 روش مفید زیبایی دندان

توجه داشته باشید که حتما باید قبل از استفاده، درمورد آن با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. در صورت تایید ایشان آن را تهیه نمایید.

خمیر دندان مخصوص لمینت چه ویژگی هایی دارد؟

خمیر دندان مخصوص لمینت چه ویژگی هایی دارد؟

خمیر دندان‌ هایی که مخصوص لمینت دندان تولید می ‌شوند از فرمول‌ های خاصی در تولید آن ها استفاده می‌ شود و دارای ویژگی ‌های خاص خود هستند. انتخاب بهترین خمیر دندان برای دندان های لمینت شده کار دشواری نیست. دانستن برخی نکات و ویژگی ‌های لازم درباره آن می ‌تواند به شما در داشتن انتخاب مناسب کمک کند. این ویژگی‌ ها شامل موارد زیر هستند:

  • دارای مواد ساینده مانند جوش شیرین نباشد.
  • دارای مواد سفید کننده مانند هیدروژن پراکسید نباشد.
  • ضد حساسیت باشد.
  • حاوی ترکیبات سیلیکات نباشد.
  • ترکیبات سدیم در آن وجود نداشته باشند.
  • ضد پوسیدگی دندان باشد.

بهترین خمیر دندان برای دندان های لمینت

برای داشتن بهترین انتخاب، حتما پس از انجام این درمان در مورد بهترین خمیر دندان، مسواک مخصوص لمینت و دهانشویه ‌ای که باید استفاده کنید از متخصص دندانپزشک خود اطلاعات کافی را به دست آورید.

کلیک کنید: سفید کردن دندانها

آیا استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت برای لمینت دندان مناسب است؟

یکی از عوارض لمینت دندان که افراد پس از درمان خود تجربه می‌ کنند، حساس شدن دندان‌ ها به مدت چند روز است. معمولا یکی از توصیه‌ های متخصص دندانپزشک برای کمک به کاهش آن، استفاده از خمیر دندان‌ های ضد حساسیت در طول این مدت است. این نوع خمیر دندان‌ ها برخلاف خمیر دندان‌ های سفید کننده، آسیبی به لمینت وارد نمی‌ کنند. این محصولات به بهبود درد و حساسیت دندان ‌ها و حفظ بهداشت دهان و دندان در طول این مدت کمک می‌ کنند.

بهترین نوع خمیر دندان برای دندان های لمینت شده از نظر دندانپزشکان

بهترین نوع خمیر دندان برای دندان های لمینت شده از نظر دندانپزشکان

بهترین نوع خمیر دندان برای دندان های لمینت شده از نظر دندانپزشکان موارد زیر هستند:

خمیر دندان‌ های ژلی غیر ساینده

ژل‌ های غیر ساینده در ترکیبات سازنده خود، موادی که برای لمینت مضر باشند را ندارند. این محصولات معمولا به عنوان خمیر دندان ‌های مناسب برای این نوع ترمیم معرفی می ‌شوند.

کلیک کنید: لمینیت فوری دندان چگونه انجام می شود؟!

خمیر دندان‌ های ضد حساسیت

استفاده از این نوع خمیر دندان‌ ها به کاهش درد و حساسیت دندان ‌ها پس از انجام درمان هایی مانند لمینت، کامپوزیت و یا بلیچینگ کمک می ‌کنند. استفاده از آن ها ضرری برای ونیر پرسلن ندارد.

بهترین مارک خمیر دندان مخصوص لمینت

بهترین مارک خمیر دندان مخصوص لمینت

در ادامه چند مورد از بهترین مارک‌ های خمیر دندان برای لمینت دندان را معرفی کرده ‌ایم:

خمیر دندان مریدنت مخصوص لمینت

خمیر دندان ‌های مریدنت یک گزینه مناسب برای ترمیم‌ های دندانی از جمله لمینت هستند. نوع ضد حساسیت آن، یکی از بهترین انواع تولید شده توسط این برند است و تاثیر بسیار خوبی بر روی دندان‌ های حساس دارد.

خمیر دندان سنسوداین مخصوص لمینت

سنسوداین از دیگر مارک ‌های محصولات بهداشتی دهان و دندان است. نوع ضد حساسیت این برند معمولا اولین گزینه ‌ای است که دندانپزشکان استفاده از آن را به بیماران خود توصیه می ‌کنند.

خمیر دندان لمینت آکوپ

خمیر دندان آکوپ یکی دیگر از برند هایی است که عمدتا در زمینه تولید محصولات بهداشتی دهان و دندان مانند خمیر دندان، مسواک، دهانشویه و نخ دندان فعالیت می‌ کند. استفاده از خمیر دندان ‌های این برند نیز پس از انجام درمان های دندانی از جمله لمینت توصیه می‌ شود.

کلیک کنید: انتخاب بهترین نوع لمینت دندان برای دندان های نامرتب

مسواک مخصوص لمینت

بیماران علاوه بر دقت در خرید خمیر دندان مخصوص لمینت، باید به نوع مسواک مخصوص لمینت نیز توجه داشته باشند. توصیه می ‌شود که از مسواک نرم استفاده شود، زیرا مسواکی که نرم نباشد، همانند مواد ساینده عمل می ‌کند. استفاده مداوم از این نوع مسواک نه تنها می ‌تواند به مینای دندان آسیب برساند، بلکه به لمینت نیز آسیب میرساند. اثر مخرب مسواک زبر همانند اثر مخربی است که مواد ساینده موجود در خمیر دندان‌ های سفید کننده وجود دارد.

سوالات متداول

مزایای استفاده از خمیر دندان خوب برای لمینت چیست؟

حفظ سلامت لمینت و پیشگیری از تغییر رنگ آن، دو تا از مهمترین مزایای استفاده از خمیر دندان مخصوص لمینت است.

آیا استفاده از مسواک برقی برای لمینت ایرادی ندارد؟

خیر. استفاده از هر نوع مسواکی می‌ تواند در مراقبت از دندان‌ ها و لمنیت‌ ها موثر باشد. مسواک ‌های برقی نیز یکی از بهترین گزینه ‌ها برای این کار هستند.

استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت بعد از لمینت ضروری است؟

خیر، بعد از قرار دادن لمینت ممکن است بعضی از بیماران  دچار حساسیت دندانی شوند. اما این عارضه برای همه بیماران به وجود نمی ‌آید. به همین دلیل می‌ توانید از این نوع خمیر دندان استفاده نکنید.

آیا طول عمر انواع لمینیت های دندانی با هم فرق دارد؟

به طور کلی ماندگاری لمینیت دندان به نوع و جنس لمینیت و نحوه مراقبت ‌های فرد پس از انجام درمان بستگی دارد. به طبع استفاده از برند های باکیفیت ‌تر سبب افزایش ماندگاری نتیجه درمان خواهد شد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *