لمینیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

فروردین ۱۳, ۱۴۰۳ ۴:۱۳ ب٫ظ

اگر به دنبال بهبود ظاهر دندان ‌های خود هستید، ممکن است اصلاح طرح لبخند با لمینیت دندان را به عنوان یکی از راهکارهای مفید و موثر برای این منظور در نظر بگیرید. اما چگونه می ‌توانید مطمئن شوید که اصلاح طرح لبخند با لمینیت دندان برای دندان ‌های شما مناسب است؟ در این مقاله، اطلاعات و نکات لازم درباره اینکه لمینیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ ارائه شده است. پس اگر به دنبال جواب لمینیت دندان برای چه مشکلاتی استفاده می شود؟ هستید حتما این مقاله را بخوانید.

آیا لمینت برای من گزینه مناسبی است؟

امروزه افراد زیادی برای ترمیم دندان‌ ها و اصلاح طرح لبخند خود از این لمینیت ‌های سرامیکی استفاده می‌ کنند. اما این موضوع دلیل نمی ‌شود که با خود تصور کنید این روش برای همه افراد مناسب است و نتایج یکسانی برای همه ارائه می‌ دهد. بهترین راه برای دانستن این موضوع، مراجعه به مطب دندانپزشکی است. پس از صحبت و مشورت با متخصص دندانپزشک و همچنین معاینه دهان و دندان شما توسط ایشان، بهترین و صحیح ‌ترین پاسخ را دریافت خواهید کرد.

کاربردهای لمینیت دندان

کاربردهای لمینیت دندان

لمینیت دندان برای چه مشکلاتی استفاده می شود؟

لمینیت دندان برای دندان های زرد

عوامل مختلفی در طول زمان بر رنگ دندان ‌ها تأثیر می‌ گذارند و موجب زرد و یا لکه دار شدن آن ها می‌ شوند. برخی از این عوامل شامل بالا رفتن سن، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین، مصرف بیش از حد نوشیدنی ‌های رنگی مانند چای و قهوه هستند. امروزه با وجود روش ‌های ترمیمی مختلف در دندانپزشکی از جمله اصلاح طرح لبخند با لمینیت دندان، می‌ توان به راحتی و در مدت زمان کوتاهی این بد رنگی ‌ها و لکه‌ ها را پوشاند.

لمینیت دندان برای دندان های ترک خورده

دندان‌ ها ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ترک بخورند و یا بشکنند. این ترک‌ ها ممکن است قابل مشاهده بوده و یا به قدری کوچک باشند که نتوان آن ها را با چشم دید. در هر دو صورت این ترک‌ ها برای سلامتی دندان ‌ها مضر هستند. زیرا همانند منافذی عمل می‌ کنند که باکتری ‌ها و ذرات ریز یا رنگ ‌دانه‌ های مواد غذایی می ‌توانند به درون آن ها نفوذ کنند. نفوذ این عوامل علاوه بر ایجاد پوسیدگی، باعث تغییر رنگ و یا لکه دار شدن آن ها به مرور زمان می‌ شود.

کلیک کنید: لمینیت فوری دندان چگونه انجام می شود؟!

لمینیت دندان برای دندان های شکسته

شکستگی و لب پر شدگی نیز همانند بدرنگی تاثیر بسیار نامطلوبی بر ظاهر دندان‌ ها و لبخند افراد می‌ گذارند. افرادی که دچار این مشکل می ‌شوند، معمولاً بیشتر به دلیل ظاهر نامطلوب دندان‌ های خود به دنبال راهی برای ترمیم آن ها هستند. خوشبختانه با استفاده از لمینیت دندان برای دندان های شکسته می ‌توان هم سلامتی دندان‌ ها را حفظ کرد و هم ظاهر زیبایی به آن ها بخشید.

لمینیت دندان برای دندان های کج

لمینیت در بازآفرینی زیبایی دندانهای کج نیز اثربخش است.

لمینیت دندان برای دندان های نامرتب

کجی و نامرتبی دندان‌ ها یکی از مشکلاتی است که ژنتیک در ایجاد آن نقش دارد و می ‌تواند شدت ‌های متفاوتی داشته باشد. این ایراد چه جزئی باشد و چه زیاد، معمولاً موجب نارضایتی افراد از ظاهر دندان‌ های خود و کاهش اعتماد به نفس آن ها هنگام لبخند زدن و یا صحبت کردن می ‌شود.

درمان اصلی و اصولی برای این مشکل، ارتودنسی است، اما بیماران ممکن است به دلیل طولانی بودن پروسه درمان با ارتودنسی، ترجیح دهند که از درمان‌ های سریع ‌تر مانند لمینیت دندان برای دندان های کج  و نامرتب برای پوشاندن کجی و نامرتبی‌ دندان‌ های خود استفاده کنند. لازم است بدانید که از لمینیت دندان برای دندان های نامرتب تنها برای پوشاندن کجی‌ و نامنظمی‌ های جزئی استفاده می ‌شود. دندان‌ های کج و نا مرتب با درجه شدید تنها با ارتودنسی قابل درمان هستند.

لمینیت دندان ‌برای دندان های ساییده شده

عواملی مانند دندان قروچه و افزایش سن در ساییده شدن دندان ‌ها نقش دارند. لمینیت روکشی است که می‌ تواند برای ترمیم این مشکل به کار برده شود و علاوه بر بهبود ظاهر دندان‌ ها، از آن ها محافظت کند.

توجه: افرادی که این مشکل را دارند و لمینیت را به عنوان درمانی برای ترمیم  دندان ‌های خود انتخاب کرده ‌اند، باید نایت گارد تهیه کنند. در غیر این صورت لمینیت ‌های سرامیکی آن ها نیز در معرض ساییدگی و خراب شدن قرار خواهند گرفت.

کلیک کنید: بهترین نوع لمینیت برای شما کدام است؟

لمینیت دندان برای دندان ‌های فاصله دار

بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل همانند مشکل کجی دندان‌ها، ارتودنسی است. اما اگر این فاصله کم و جزئی باشد، می‌توان با لمینت آن را پر کرد. فاصله دار بودن دندان‌ها علاوه بر اینکه اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. به این دلیل که ذرات غذایی می‌توانند در این شکاف گیر بیفتند. بنابراین با بستن فاصله بین دندان‌ها با استفاده از ارتودنسی و یا لمینت می‌توان از عوارض این اختلال پیشگیری کرد.

لمینیت دندان برای دندان ‌های کوتاه و یا کوچک

عوامل ژنتیکی می ‌توانند در کوتاه و یا کوچک شدن دندان ‌ها نقش داشته باشند. گاهی ممکن است تنها یک و یا چند عدد از آن  ها نسبت به سایر دندان های مجاور کوتاه باشند. خوشبختانه مشکلات مربوط به اندازه را می‌ توان با استفاده از درمان ‌هایی مانند لمینیت سرامیکی که یکی از درمان ‌های با ماندگاری بالا است، اصلاح و ترمیم کرد.

لمینیت دندان برای دندان‌ های دارای بافت و مینای سالم

گاهی ممکن است دندان‌ های فرد ایراد ظاهری نداشته باشند و ایشان تنها بخواهند دندان‌ هایی سفید تر و یکدست‌ تر همانند افراد مشهور داشته باشد. داشتن دندان با ساختار و مینای سالم یکی از شروط انجام لمینیت است. لازم است بدانید چنانچه بافت و مینای دندان سالم و قوی نباشد، شرایط لازم برای نگهداری لمینیت و ایجاد پیوند قوی بین آن ها وجود نخواهد داشت. متخصص دندانپزشک با انجام معاینات لازم از این امر مطمئن خواهد شد و سپس این درمان را انجام خواهد داد.

لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی ‌شود؟

لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی ‌شود؟

افراد زیر در انتخاب این روش باید دقت بیشتری داشته باشند:

کلیک کنید: راهنمای کامل برای درمان لمینیت دندان

  • کسانی که دارای دندان‌ قروچه هستند.
  • کسانی که دارای پوسیدگی‌ های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری‌ های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نامرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات فکی هستند.

این افراد با مشورت متخصص دندانپزشک می‌ توانند در ابتدا برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت رفع آن ها برای استفاده از لمینیت سرامیکی اقدام کنند. در برخی از مواقع نیز راهکارهای بهتری به آن ها پیشنهاد خواهد شد.

مزایا و معایب لمینیت دندان

مزایای لمینیت دندان

لمینیت های سرامیکی چه مزایایی دارند؟

از مزایا و فواید لمینیت سرامیکی در دندانپزشکی می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

کلیک کنید: مراحل درمان لمینیت دندان به زبان ساده

  • لمینیت سرامیکی به سادگی می ‌تواند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید.
  • نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است.
  • لمینیت یا لمینیت دندان در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می ‌باشد. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکستن آن ها وجود دارد.
  • متریال خاص به کار رفته در این ونیرهای سرامیکی آن ها را در برابر تغییر رنگ زود هنگام مقاوم می ‌کند، بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی ‌دهند.
  • متریال به کار رفته در آن ها به گونه‌ ای است که به ‌راحتی می‌ توانند نور را بازتاب دهند و شفافیت خوبی داشته باشند و مشابه با دندان‌ های طبیعی می‌ باشند.
  • نصب لمینیت یا لمینیت دندان روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می‌ تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

معایب لمینیت دندان

  • امکان ترک خوردگی و شکستگی
  • عدم راحتی انجام تغییر و تعمیرات پس از اتصال به دندان
  • هزینه بالاتر و گران تر بودن نسبت به ونیرهای کامپوزیتی
  • حساس به تکنیک بوده و مهارت دندانپزشک بسیار موثر است. (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود.)

تفاوت بین لمینیت دندان کامپوزیتی و سرامیکی

تفاوت بین لمینیت دندان کامپوزیتی و سرامیکی

تفاوت‌ و فرق لمینیت و کامپوزیت اغلب سبب سردرگمی افرادی می‌ شوند که قصد اصلاح طرح لبخند خود با استفاده از یکی از این روش ‌ها را دارند. تفاوت در نوع ماده و نحوه ساخت آن هاست. درحالی که کامپوزیت ونیر هر فک در یک جلسه در مطب انجام می شود، لمینیت سرامیکی همراه با تراش کم، اسکن و ارسال آن به لابراتوار انجام می شود. در دو جلسه و فاصله جلسات حدود سه هفته به طول می انجامد. کامپوزیت ونیر معمولا نیاز به تراش ندارد مگر آنکه دندان بیرون زده باشد.

کلیک کنید: لمینیت یا بلیچینگ؟

اما در لمینیت سرامیکی دندان ها نیاز به تراش دارند که این تراش در حدود نیم میلی متر است و البته به موقعیت از لحاظ جلو و عقب بودن نیز بستگی دارد. در حالیکه ماندگاری کامپوزیت ونیر حدود پنج تا هفت سال است، این مشخصه برای لمینیت سرامیکی حدود ده الی بیست سال است. کامپوزیت ونیر همانند دندان رنگ می گیرد و البته قابل پالیش است. لمینیت سرامیکی رنگ نمی گیرد و دچار شکستگی نیز نمی شود. لمینیت سرامیکی محکم تر و ماندگارتر از کامپوزیت ونیر است. این استحکام شامل رنگ و استحکام مواد می شود. یکی از معایب لمینیت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر تراشیده شدن دندان است.

طول عمر و ماندگاری لمینیت ‌ها چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب، این ونیرها می ‌توانند تا 20 سال مستحکم و سالم بمانند. آن ها در نهایت به دلیل تغییراتی که  در طی زمان متوجه دندان ‌‌ها و لثه‌ ها می ‌شود، نیاز به تعویض دارند. اگر پوشش لمینیتی دندان شکسته شود یا به هر نحوه دیگری آسیب دیده باشد، به دلیل اینکه به ندرت قابل تعمیر هستند، معمولاً نیاز به تعویض کامل دارد.

چگونه طول عمر لمینیت دندان خود را طولانی تر کنیم؟

چگونه طول عمر لمینیت دندان خود را طولانی تر کنیم؟

اگر مواظب لمینیت های دندان خود نباشید، لمینیت دندان شما فرسوده خواهد شد. در اینجا چند نکته برای نگه داشتن طولانی مدت لمینیت های سرامیکی آورده شده است:

کلیک کنید: ‌ تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی و ارتباط شما

  • از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. اگر سعی می کنید با دندان های خود چیزهایی را باز کنید یا مواد غیرغذایی را گاز بزنید، ممکن است لمینیت دندان شما ترک بخورد و بشکند.
  • از دخانیات تا جای ممکن خودداری کنید.
  • برای معاینات هر شش ماه منظم به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • روزانه از مسواک، نخ دندان و واترجت استفاده کنید.  لمینیت، دندان های شما را از نخ دندان کشیدن بی نیاز نمی کند. نخ دندان لثه های شما را به شکلی عالی نگه می دارد و می تواند شما را در برابر بیماری لثه که باعث ایجاد شکاف بین لثه ها و لمینیت شما شود و یا از ایجاد پوسیدگی، محافظت کند.
  • اگر دندان قروچه دارید، هنگام فعالیت های فکری و در شب از یک محافظ دندان یا نایت گارد استفاده کنید. استفاده از نایت گارد می تواند به جلوگیری از شکستگی لمینیت سرامیکی شما کمک کند و آن ها را برای مدت طولانی به شکل عالی نگه دارید.
  • از یک مسواک با زیری متوسط و خمیردندان بدون مواد ساینده استفاده کنید.
  • خوردن غذاهای سفت، شکستن پوست آجیل و تخمه و همچنین عاداتی مانند جویدن یخ، همانگونه که دشمن سلامتی دندان های طبیعی می باشند، باعث آسیب به لمینیت های سرامیکی می شوند. پس بهتر است برای افزایش دوام لمینیت های دندان خود این کار ها را انجام ندهید.

در چه شرایطی نباید دندان ‌ها را لمینیت کرد؟

یک متخصص پروتز و زیبایی خوب قادر است تقریباً هر نقص ظاهری در سطح دندان‌ها را با کمک لمینیت‌ دندان برطرف کند. با این حال اگر دندان شما دارای مشکلات ساختاری جدی باشد ابتدا متخصص پروتز آن‌ها را برطرف یا ترمیم میکنید تا بتوانید اقدام به نصب لمینیت دندان کنید. شکستگی شدید و پوسیدگی دندان از جمله مشکلاتی هستند که باید پیش از لمینیت دندان برطرف شوند. دندانهایی که ترمیم های وسیع کامپوزیت یا پوسیدگی وسیع هستند و یا عصب کشی شده اند را نمی توان لمینیت کرد.

کلیک کنید: تغییر رنگ لمینیت

قبل از انتخاب لمینیت دندان، چه چیزهایی را باید با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذاریم؟

اهداف: اهداف شما برای انجام لمینیت دندان چیست؟ درباره آن ها فکر کنید و با متخصص دندانپزشک خود در مورد اهدافتان بحث کنید.

بودجه: تعیین بودجه، روش خوبی برای انتخاب نوع لمینیت هاست. این موضوع که تا چه میزان می توانید هزینه کنید به شما کمک خواهد کرد تا لمینیت مناسب خود را انتخاب کنید.

مشکلات: تمامی مشکلات دندانی خود را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید. بحث در مورد نگرانی ها و نیازهای شما، مرحله بسیار مهمی است.

عوارض جانبی: بحث در مورد احتمال عوارض جانبی لمینیت ها، مهم است، زیرا باید تصمیم مناسبی بگیرید.

سوالات متداول

در چه صورت لمینیت دندان جایگزین خوبی برای ارتودنسی دندان است؟

ارتودنسی دندان شاخه‌ ای از دندانپزشکی است که به اصلاح ناهماهنگی ‌ها و عدم تراز فکین و دندان‌ ها می ‌پردازد. این شاخه قادر است تقریبا اغلب مشکلاتی که باعث کج و نا صاف شدن دندان‌ ها می ‌شود را برطرف کند. بستن فاصله بین دندان ها و یا صاف کردن دندان‌ های کج، دو مشکل رایج ارتودنسی هستند که با کمک یک متخصص ارتودنسی برطرف می ‌شوند. با این حال، اگر فاصله بین دندان ها کم باشد و دندان‌ ها به صورت جزئی کج باشند می ‌توان به جای ارتودنسی، اقدام به نصب ونیر دندان و یا لمینیت دندان کرد. از همین رو به لمینیت دندان ارتودنسی سریع هم گفته می ‌شود. زیرا با صرف حداقل زمان و هزینه کمتر، زیبایی را به لبخند افراد برمی ‌گرداند.

لمینیت فوری برای چه افرادی مناسب می باشد؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید با وجود همه مشکلات و عوارض، باز به طور موقت از لمینت متحرک استفاده کنید. به طور مثال:

  • امکان مالی انجام لمینیت سرامیکی دائمی و یا کامپوزیت ونیر را ندارید.
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید و از روش کاشت دندان استفاده کنید.
  • یک مهمانی و یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینیت های متحرک استفاده نمایید.
  • در این شرایط توصیه می کنیم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینت فوری مراقبت از آن ها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان هایتان نشوید.

چه زمانی ونیر کامپوزیت بهتر از لمینیت سرامیکی است؟

اگر میزان تغییراتی که باید روی دندان ها انجام گیرد، کم باشد و عملکرد مناسب دندان ها مد نظر باشد، ونیر کامپوزیت گزینه بهتری است. یکی از مهم‌ ترین مزایای کامپوزیت ونیر این است که مانند لمینیت سرامیکی نیازی نیست که در لابراتوار توسط تکنسین ساخته شود به همین علت نصب کامپوزیت ونیر یک فرآیند فوری است. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر این است که نیازی به تراشیدن سطح دندان برای نصب آن نیست به همین علت آسیب کمتری به دندان ها می رسد.

لمینیت دندان چقدر طول می کشد؟

انجام لمینیت دندان در دو جلسه صورت می گیرد به گونه ای که پس از اسکن دیجیتال از دندان ها در جلسه اول، 2 الی 3 هفته طول می کشد تا لمینیت دندان شما در لابراتوار ساخته شود. پس از اینکه لمینیت دندان ساخته شد متخصص دندانپزشک زمانی را برای جلسه دوم و سمان مخصوص در نظر می گیرد که زمان چسباندن آن به دندان ها، یک الی دو ساعت در مطب متخصص دندانپزشک زمان خواهد برد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *