تفاوت های بلیچینگ و لمینیت سرامیکی

فروردین ۲۱, ۱۴۰۱ ۹:۳۱ ب٫ظ

اصلاح طرح لبخند

برای انتخاب بین بلیچینگ یا لمینیت باید در مورد هر یک از این دو درمان اطلاع داشت. بلیچینگ یا لمینیت دو‌ درمان کاملا متفاوت هستند و هر یک فلسفه و کاربرد خود را دارند. هرگز نباید موردی را که با بلیچینگ درمان می شود و‌ نتیجه مطلوب می گیرد به سمت لمینیت سوق داد. همین طور موردی که نیاز به لمینیت دارد به اشتباه با بلیچینگ درمان شود.

بلیچینگ

 

بلیچینگ یا سفید کردن دندان در مطب

سفید کردن دندان ها اغلب در مواردی که به دلایل مختلف دندان ها زرد شوند، مطلوب است و با تغییر رنگ ذاتی یا بیرونی مینای دندان می توان به آن دست یافت. تخریب شیمیایی کروموژن ها در داخل دندان یا روی آن به عنوان سفید کردن  و یا بلیچینگ نامیده می شود. پراکسید هیدروژن ماده موثره ای است که بیشتر در محصولات سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید استفاده می شود.  هنگامی که به داخل دندان پخش شود ، پراکسید هیدروژن به عنوان یک ماده اکسید کننده عمل می کند و تجزیه می شود تا رادیکال های آزاد ناپایدار تولید کند. در فاصله بین نمک های غیر آلی در مینای دندان، این رادیکال های آزاد ناپایدار به مولکول های رنگدانه ارگانیک متصل می شوند و در نتیجه اجزای رنگی کوچک و به شدت کم رنگ تر می شوند. برای درمان سفید شدن موفقیت آمیز، متخصصین دندانپزشکی باید به طور صحیح نوع، شدت و محل تغییر رنگ دندان را تشخیص دهند و متناسب با آن نوع ماده سفیدکننده وزمان استفاده از آن را تعیین کنند.

بیلیچینگ درمانی است که بدون تغییر در فرم، شکل و ساختار دندان ها باعث سفیدی دندان های طبیعی می شود. رنگ ها، رنگ دانه ها و عواملی که که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شده باشند مانند: مصرف دخانیات، نوشیدنی و غذا های رنگ دانه دار، بد رنگی های ژنتیکی، درمان ریشه انجام شده بر روی دندان و… به وجود آمده باشند را از بین می برد. بیلیچینگ دندان بدون ضرر بوده و به دندان ها هیچگونه آسیبی نمی رساند، مواد به کار رفته در بلیچینگ هیچ تاثیری روی ساختار معدنی دندان ندارد و تنها مولکول های آلی رنگی که باعث تغییر رنگ دندان شده اند رو از بین میبرد. یکی از مزایای بیلیچینگ عدم هرگونه آسیب به دندان ها می باشد. البته در صورتی که توسط متخصص طی یک پروسه کاملا دقیق و با مواد معتبر انجام شود. در این درمان احتیاجی به تراش دندان ها نیست و بدون تغییر در فرم، شکل و ساختار دندان ها، دندان ها سفید می شوند. اگر تصمیم به سفید کردن دندان هایتان بدون تغییر در فرم و ظاهر آن ها دارید ما به شما بیلیچینگ دندان را پیشنهاد می دهیم.

انواع بلیچینگ:

بطور کلی دو روش در بلیچینگ وجود دارد:

 

۱. بلیچینگ در مطب یا Office Bleaching
۲. بلیچینگ در منزل یا Home Bleaching

 

Office Bleaching

این نوع بلیچینگ در مطب و صرفاً توسط دندانپزشک انجام میگردد.در این روش بعد از گذاشتن گارد لثه (محافظ لثه) بر روی لثه ها، مواد بیلچینگ با درصد بالا  روی دندان ها گذاشته می شود. که بعد از گذشت زمان مناسب که معمولاً 20 دقیقه می باشد شسته شده و مجدد تا حداکثر سه مرحله  تکرار میگردد. بعد از انجام بیلچینگ  دندان های شما سفید میگردد.
بسته به نوع بدرنگي دندان روش بیلچينگ در مطب، بیلچينگ در خانه و يا هردو باهم استفاده مي شود.

 

Home Bleaching   

بلیچینگ دندان در منزل    

هوم بیلیچینگ یا بلیچینگ در خانه، یکی از روش های سفید کردن دندان است که کاملا بدون ضرر برای دندان ها بوده و بدون هیچگونه تروما دندان ها را چند درجه روشن تر می کند. در این روش فرد مواد بیليچينگ را در تری مخصوصی كه دندانپزشک ساخته است، قرار مي دهد و شب موقع خواب استفاده ميكند.

 

کاندید بلیچینگ

کاندیدهای بلیچینگ دندان

بهترین نتیجه بلیچینگ دندان را کسانی دریافت می کنند که از دندان های زرد و بد رنگ برخوردار باشند، دندان هایی که رنگ خاکستری دارند توصیه می شود از لمینیت دندان و یا کامپوزیت ونیر استفاده کنند. به صورت کلی بلیچینگ دندان حداقل در 90 درصد افراد تاثیرات مثبتی می گذارد و این افراد بعد از انجام بلیچینگ دندان رضایت کافی دارند. هرچند که برای هر شخص بلیچینگ دندان روش مناسبی نیست. اگر دندان های فرد به دلیل بالا رفتن سن، استفاده از قهوه و چای و سیگار کشیدن سیاه و زرد شده است و سفیدی خود را از دست داده است می تواند با انجام بلیچینگ دندان این زیبایی را به صورت و چهره خود برگرداند. جهت دندان هایی که رنگ آن ها زرد، قهوه ای و یا نارنجی شده است بلیچینگ دندان نتایج بهتری را ارائه می دهد و دیگر انواع تیرگی ها و رنگ هایی که مایل به خاکستری که به دلیل سیگار کشیدن یا مصرف مواد غذایی یا تتراسایکلین رخ داده است همچنین می توان با روش بلیچینگ دندان سفید تر شود. ولی نتایج و آثار آن مانند نتایجی که از دندان های زرد دریافت می شود  نیست.

 

لمینیت های سرامیکی

لمینت های سرامیکی

یکی از روش‌های اصلاح و درمان طرح لبخند و ترمیم ناهنجاری‌های ظاهری دندان‌ها، لمینیت های سرامیکی هستند. با پیشرفت علم دندانپزشکی می‌توان بسیاری از ایرادات ظاهری دندان مانند بدرنگی، نامرتبی، فاصله‌های بین دندانی، شکستگی و… را برطرف کرد.

لمینیت ها روی سطح بیرونی دندان‌ها به کار می‌روند و با پوششی زیبا و یکدست باعث بالا بردن اعتماد به نفس افراد می‌شود تا همیشه لبخندی زیبا و دندان‌هایی سفید داشته باشند.

تراش در لمینیت ها

تراش در لمینیت ها

برخلاف تصور عموم، برای ساخت لمینیت های سرامیکی، نیازی به تراشیدن سطح زیادی از دندان نیست و در صورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط متخصص پروتز و زیبایی، فقط برخی قسمت های دندان به میزان مختصری در ناحیه سطحی دندان برای جاسازی لمینیت ها، بدون آسیب به دندان های طبیعی تراشیده می شود.

در کنار جنبه زیبایی، انجام درست لمینیت و اتصال صحیح و محکم دندان های طبیعی به لمینیت خیلی مهم است. متخصص پروتز از رزین های حساس به نور استفاده می کند تا لمینیت ها با تابش نور مخصوص پس از نصب محکم شوند. این شیوه یکی از محبوب ترین روش های زیبایی در دندانپزشکی محسوب می شود چرا که راه چاره ایست برای افرادی که به دنبال دندان های سفید و خوش فرم هستند.

کاندیدای لمینیت سرامیکی

لمینیت سرامیکی

1.افرادی که از تغییر رنگ شدید دندان هایشان رنج می برند و می خواهند همیشه دندان های شیک تر و درخشان تری داشته باشند .

2.کسانی که دندان های کوتاهی دارند یا دندان های آن ها کمی روی هم قرار میگیرد .

3. کسانی که ترکهای دندانی دارند .

4.افرادی که دندان های بدشکل و نامرتب دارند .

5.اصلاح دندان هایی که شکسته یا خرد شده اند.

6.کسانی که دارای دندان های سایش یافته یا دارای نقص ژنتیکی دندان می باشند  و…

 

مراحل انجام لمینیت های سرامیکی؟

مرحله ی اول: اولین اقدام در کار زیبایی مشاوره است پس اولین جلسه از کار لمینیت به مشاوره و معاینه پرداخته می شود در این جلسه می توانید از توقعات خود از لمینیت را با متخصص زیبایی در میان گذاشته و راهنمایی های لازم را کسب نمایید. همچنین بررسی دقیق دندان ها در این جلسه انجام می پذیرد. متخصص زیبایی در طی این جلسه سلامت دهان و دندان های شما را بررسی کرده و مطمئن می شود که آیا به درمان دیگری نیز نیاز می باشد و یا خیر .

مرحله ی دوم: در این آماده سازی و تراش دندان ها انجام می شود. دندان ها باید مختصر تراشی داده شوند تا دندانپزشک بتواند لمینیت ها را جای دهد در اینجا دندان ها با دقت بسیار بالایی به صورت میلی متری اندازه گیری می شوند، تقریبا حدود نیم میلی متر به اندازه ضخامت لمینیت ها دندان ها تراش داده می شوند .البته در مواردی هم لمینیت بدون تراش ساخته می شود.

مرحله سوم: پس از طی مراحل بالا نوبت به قالب گیری می رسد. پس از قالب گیری برای ساخت لمینیت ها قالب به لابراتوار فرستاده می شود. در لابراتوار لمینیت ها به صورت پوسته های نازکی ساخته میشوند و در کوره ی دندانپزشکی قرار میگیرند تا لمینیتی براق، شفاف، زیبا و به طبیعی ترین شکل شبیه به مینای دندان ساخته شود که تقریبا به حدود دو تا سه هفته زمان نیاز است.

مرحله چهارم: پس از آماده سازی و ساخت لمینیت ها نوبت به نصب لمینیت بر روی دندان ها می رسد در جلسه ی دوم دندانپزشک لمینیت ها را با چسب مخصوص بر روی سطح دندان ها نصب می کند که در صورت نصب صحیح در تمام مراحل، لمینیت ها با دندان ها یک دست شده و هیچ گونه شکاف یا نابرابری بین دندان های طبیعی و لمینیت ها وجود نخواهد داشت .

 

تفاوت بلیچینگ با لمینیت چیست؟

بلیچینگ پروسه ی سفید کردن دندان هاست در این روش دندان های تغییر رنگ یافته را با استفاده از مواد مخصوصی که خاصیت سفید کنندگی دارند سفید می کنند بدین ترتیب که دندانپزشک مواد بلیچینگ را روی دندان بیمار گذاشته و با لیزر لکه ها را پاک می کند اما لمینیت روشی پیشرفته برای از بین بردن لکه هایی است که بلیچینگ قابلیت پاک کردن آن ها را ندارد. بلیچینگ صرفا برای سفید کردن دندان هاست در حالی که لمینیت علاوه بر سفید کردن یک تکنیک ترمیمی زیبایی میباشد و توسط آن فرم کلی دندان ها نیز اصلاح می یابد.

 

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *