معرفی درمانهای زیبایی دندان ها

معرفی درمانهای زیبایی دندان ها

اسفند ۲۰, ۱۴۰۱ ۷:۴۸ ق٫ظ

در دنیای متمدن امروزی، دندانپزشکی زیبایی از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است و امروزه با توجه به تاثیر گذاری یک لبخند زیبا بر زیبایی، در علم دندانپزشکی تقریباً راه های زیادی برای داشتن دندان زیبا قابل انجام است.

در گذشته با شنیدن روش های زیبایی دندان به سرعت یاد ارتودنسی می افتادیم اما امروزه علاوه بر ارتودنسی روش های زیاد دیگری نیز برای داشتن یک لبخند زیبا و تاثیرگذار وجود دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

دندانپزشکی زیبایی به انواع روش‌های زیبایی دندان گفته می‌شود که برای بهبود ظاهر دندان ها و لبخند شما انجام می شود.

با گذشت زمان مینای دندان ضعیف و رنگ آن تیره می‌شود و یا مصرف سیگار و دخانیات و مواد غذایی مانند ادویه و نوشیدنی هایی نظیر قهوه و چای باعث تغییر در رنگ دندان‌ها می‌شود، علاوه بر تغییر رنگ، دندانپزشکی زیبایی در مشکلاتی نظیر شکستگی، کوچکی یا بزرگی، فواصل بین دندانی، شکل و فرم و… مورد استفاده قرار میگیرد.

روش های زیبایی دندان

  • لمینیت سرامیکی
  • بلیچینگ دندان
  • کامپوزیت ونیر
  • ایمپلنت
  • روکش دندان

1-لمینیت سرامیکی

یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین انواع روش های زیبایی دندان که در چند سال اخیر در سطح دنیا به سرعت معروف شد لمینیت سرامیکی است. در این روش با استفاده از لمینیت ها که پوسته هایی از جنس سرامیک شیشه ای محکم و ظریف هستند سطح بیرونی دندان ها را پوشش می دهند. از مهم ترین ویژگی ها و مزایای لمینیت های سرامیکی این است که نه تنها سبب سفیدی دندان ها می شوند بلکه سایر ایرادهای دندان اعم از بد فرمی، فاصله بین دندان ها، ترک خوردگی، زردی و… آن ها را هم رفع می کنند.

نمای لمینیت سرامیکی

نصب لمینیت های سرامیکی به چند جلسه نیاز دارد؟

نصب لمینیت ها نیازمند2 جلسه است و در کل، این فرآیند معمولاً بین سه تا چهار هفته طول می‌کشد. شما و متخصص دندانپزشک زیبایی در مشاوره اولیه درباره جزئیات طرح درمان و نصب لمینیت های سرامیکی صحبت خواهید کرد بنابراین جزئیات کامل و دقیق این فرآیند را حتما از زبان دندانپزشک خود خواهید شنید.

طول عمر و ماندگاری لمینیت‌های سرامیکی چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب، این ونیرها می‌توانند تا 20 سال مستحکم و سالم بمانند. آنها در نهایت به دلیل تغییراتی که  در طی زمان متوجه دندان‌‌ها و لثه‌ها می‌شود، نیاز به تعویض دارند. اگر لمینیت سرامیکی شکسته شود یا به هر نحو دیگری آسیب دیده باشد، به دلیل اینکه قابل اصلاح و ترمیم نیستند، نیاز به تعویض کامل دارد.

مزایای لمینیت های سرامیکی دندان چیست؟

لمینیت های سرامیکی به افرادی که از ظاهر دندان‌های خود راضی نیستند، چندین مزیت عالی ارائه می دهد. برخی از مهم‌ترین فواید و مزایای لمینیت دندان که باعث شده افراد زیادی رو به نصب آن‌ها بیاورند عبارتند از:

مینای دندان های آسیب دیده را با لمینت جایگزین کنید.

مینای دندان از جنسی بسیار مستحکم ساخته شده است اما در اثر دندان قروچه یا خوردن غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌های حاوی اسید بالا ممکن است ساییده شود. در صورتی که اسید معده نیز در اثر بیماری ریفلاکس بالا بیاید می تواند به مینای دندان آسیب برساند. این شرایط می‌تواند برای بیمار مشکلات جدی به وجود آورد. چون مینای دندان مجدداً رشد نمی کند اما خوشبختانه می‌توان آن را با لمینیت های سرامیکی جایگزین کرد. لمینیت های سرامیکی درمان فوق العاده برای دندان هایی هستند که مینای آنها دچار ساییدگی و خوردگی شده است. طبق نظریه آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا، لمینیت ها می‌توانند به عنوان یک روش درمانی – زیبایی برای پوشش دادن دندانهای آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرند.

متاسفانه بیماران بسیاری با داشتن دندان های شکسته، سائیده شده و کج نمی توانند از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرند اما با استفاده از پوسته های نازک سرامیکی که تمام سطح دندان های جلو را پوشش می دهند؛ می توان لبخند زیبایی را به بیماران هدیه داد.

لمینیت های سرامیکی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهند.

لبخند زیبا موجب می‌شود احساس اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند و برای قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی و شغلی آمادگی کاملی داشته باشید. دیگر نیازی نیست که از لبخند زدن یا صحبت کردن میان جمع خجالت بکشید. با استفاده از لمینیت های سرامیکی برای زیبایی خود ارزش قائل می شوید.

پس از نصب لمینیت های سرامیکی اعتماد به نفس بیماران به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند و دیگر از قرار گرفتن در جمع خندیدن و صحبت کردن خجالت نمی کشند. با استفاده از لمینیت ها سطح اعتماد به نفس افراد به علت داشتن لبخندی زیبا بالاتر می‌رود.

مراقبت راحت، حفظ و نگهداری بسیار ساده آنها را فراموش نکنید

لمینیت های دندانی نیاز به مراقبت خاصی ندارند و همان حفظ بهداشت دهان و دندان با روش های معمولی مثل نخ دندان کشیدن، واتر جت و مسواک زدن سلامت آنها را به مدت طولانی تضمین می کند. با جلوگیری از بیماری های دهان و دندان، حفظ و نگهداری لمینیت های دندان بسیار راحت است. خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها مانند دندان‌های طبیعی است.

از نصب سریع و آسان آنها شگفت زده شوید

انجام و نصب لمینیت ونیر ها به سرعت و طی دو جلسه انجام می گیرد. در جلسه اول دندانها طبیعی، آماده شده، قالب گیری می شوند و ونیر های موقتی روی دندان نصب می شود. سه الی چهار هفته بعد لمینیت های سرامیکی ساخته شده در لابراتوار روی دندانها سمان شده و زیبایی لبخند را بلافاصله به فرد برمی گردانند.

مقاومت ونیرهای دندانی نسبت به زرد شدن بسیار بیشتر است نسبت به سایر درمان ها

جنس سرامیکی لمینیت ها  نسبت به زرد شدن و رنگ پذیری مقاوم بسیار بالایی دارند. به همین علت لمینیت های سرامیکی در حقیقت یک راه حل بلند مدت هستند که نسبت به تغییر رنگ مقاومت دائمی دارند و با نوشیدن چای یا قهوه زیاد یا حتی سیگار کشیدن تغییر رنگ نمی دهند.

دقیقا مانند دندان طبیعی خودتان به نظر می رسند

جنس لمینیت های سرامیکی به گونه ای است که نمی توان بین آنها و دندانهای طبیعی فرد تمایزی قائل شد. با استفاده از لمینیت های سرامیکی دندان های سفید تر، درخشان تر و در عین حال طبیعی خواهید داشت. چون لمینیت های سرامیکی دقیقا شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسند؛ هیچ کس به جز خودتان و دندانپزشکان نمی تواند تشخیص دهد که از لمینیت  استفاده کرده اید.

نصب و نمای لمینیت های سرامیکی

 

2-بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان ساده‌ترین، معمول‌ترین، محافظه‌کارانه‌ترین و به صرفه‌ترین تکنیک زیبایی دندان ها و لبخند می‌باشد. سفید کردن دندان با این روش، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان (و بر اثر مواد دارای رنگدانه مثل چای، قهوه، نوشابه های رنگی و حتی ادویه ها ایجاد می شوند) به کار می رود. حتی بعضی از بد رنگی‌های ژنتیکی با بلیچینگ دندان ها برطرف شده و ظاهر دندان‌ها زیباتر به نظر می‌رسند.

نمای بلیچینگ و سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان‌ها چه مدت دوام دارد؟

نتایج حاصل شده از بلیچینگ دندان دائمی نبوده و اثرات آن به مرور زمان کم می‌شود. معمولاً مدت شش ماه تا یک سال است. اگرچه ماندگاری طولانی‌تر در بسیاری موارد توسط  بیماران گزارش می‌شود.

مزایای بلیچینگ دندان

  •  بلیچینگ دندان روشی محافظه‌کارانه

در این روش، بر خلاف بعضی از روش‌های درمانی برای اصلاح طرح  لبخند، هیچ نیازی به تراش و یا آماده کردن دندان ها نیست و ساختار دندان ها تغییر نمی‌کند. با بلیچینگ دندان‌ها می‌توانید با محافظه‌کارانه‌ترین شکل ممکن به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید. بلیچینگ دندان هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند و مثل لمینیت ونیر نیازی به تراش دندان‌ها نیست. به همین دلیل، یکی از مهمترین مزیت‌های بلیچینگ، کم تهاجمی بودن آن نسبت به دیگر روش‌های زیبایی دندان است.

تغییر رنگ دندان ها بعد از بلیچینگ

  • آسان بودن مراقبت های پس از بلیچینگ دندان

یکی از مزایای بلیچینگ دندان، نگهداری راحت آن است. اگر مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تیره رنگ مثل چای، قهوه، شراب قرمز و غیره را به حداقل برسانید، نتایج بلیچینگ برای مدت طولانی‌تری حفظ خواهد شد.

  • کوتاه بودن مدت زمان درمان بلیچینگ

یکی از مزایای مهم بلیچینگ دندان این است که طی کمتر از دو ساعت انجام می‌شود. دندان‌های معمولی که فقط کمی زرد شده‌اند به راحتی با یک بار بلیچینگ سفید می‌شوند و نیازی به مراجعه در چند جلسه نیست. با روش بلیچینگ با لیزر قادر خواهید بود در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید.

  • بلیچینگ دندان یک درمان امن و راحت است.

اگر از روش‌های غیر متعارف برای سفید کردن دندان مانند لاک سفید کننده دندان غیر استاندارد استفاده‌کنید، بهتر است بدانید که آسیب زیادی به دندان‌ ها و لثه‌ی خود وارد می‌کنید. این محصولات همچنین می‌توانند دندان‌ها را نسبت به هر چیزی که وارد دهان می‌شود حساس کنند ولی بلیچینگ دندان توسط دندانپزشک حرفه‌ای و متخصص انجام می شود وخطری برای دندان ها و لثه شما ندارد.

حتما بخوانید:مراقبت هاي قبل و بعد از بليچينگ

3-کامپوزیت ونیر

نمای لبخند با کامپوزیت ونیر

بسیاری از شرایط بالینی دندان ها از قبیل تغییر رنگ، شکستگی‌های گسترده، دندان‌های نامرتب یا پوسیدگی دندان‌ها  و… ممکن است باعث ایجاد اختلال در زیبایی طرح لبخند شوند، که این امرسبب ایجاد تصویری ناخوشایند از خود شده و تاثیری منفی بر کیفیت زندگی دارد. در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی این شرایط بالینی را می‌توان ترمیم یا درمان کرد و زیبایی را مجددا به لبخند بازگرداند.

کامپوزیت‌های دندانی چه موادی هستند؟

اولین بار بوون (R Bowen) در سال ۱۹۶۲ ماده ترمیمی پلیمری را  ایجاد کرد که با ذرات سیلیکا بعنوان فیلر تقویت شده بود. این ماده کامپوزیت نام گرفت. کامپوزیت ترکیبی از حداقل ۲ ماده مختلف با ویژگی های یکسان یا بهتر نسبت به تک تک اجزای سازنده آن است.

در دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در توسعه و کاربرد کامپوزیت‌های رزینی حاصل شده است. قبلا استفاده از کامپوزیت‌ها تنها در ترمیم‌های قدامی توصیه می‌شدند، اما امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد ترمیم مستقیم هم برای دندان‌های قدامی (جلو) و هم خلفی (عقب) استفاده می‌شوند. کامپوزیت‌های رزینی یا به طور ساده کامپوزیت‌ها امروزه جزو بهترین راه‌حل ها برای بازسازی لبخندی زیبا و با دوام مناسب در نظر گرفته می شوند.

کامپوزیت‌ ونیر ها به وسیله رزینی که خاصیت باند به بافت دندان دارد، به دندان متصل می شوند. به دلیل این خاصیت باندینگ زمانی که از کامپوزیت‌ها استفاده می شود، نیاز به برداشت بافت دندان به منظور ایجاد گیر نمی‌باشد. کامپوزیت‌ها به خاطر طبیعت محافظه کارانه،  باند شدن به بافت دندان و همچنین تامین زیبایی انقلابی در دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی پدید آورده اند.

مزایای کامپوزیت ونیر ها

  • قابلیت انجام درمان در یک جلسه
  • قابل انجام برای بیماران با سن پایین
  • قابل استفاده در نواحی آسیب دیده کوچک
  • هزینه پایین‌تر
  • برداشتن کمتر نسج دندانی
  • عدم نیاز به بیحسی

طول عمر کامپوزیت مونیر چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان، طبق استاندارد های دندانپزشکی، از ۵ تا ۱۰ سال برای برند های مختلف آن اعلام شده است. اما باور داشته باشید که طول عمر کامپوزیت، بیشتر به مراقبت های شما از دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد.

چه زمانی استفاده از کامپوزیت ونیر ها بهترین روش درمانی است؟

از آنجا که کامپوزیت‌ها باند مناسبی به مینا و عاج دندان دارند، زمانی که دندان‌ها به دلایل مختلف مینای خوبی ندارند، گزینه مناسبی جهت درمان‌های زیبایی می‌باشند. و به طور کلی در شرایط زیر استفاده از این نوع ونیرها مناسب‌ترین درمان است:

  • زمانی که سطح خارجی دندان به دلایل مادرزادی، بیماری ها، سایش ها، عادات ناصحیح و ترمیم های قبلی مینای مناسبی برای باند ندارد.
  • ترمیم های کامپوزیتی قبلی نامناسب
  • تغییر رنگ ترمیم های قبلی
  • تغییر رنگ دندانی

ونیر کامپوزیت چه مزیتی نسبت به لمینیت سرامیکی دارد؟

کامپوزیت ونیرها مزیت‌هایی نسبت به لمینیت های سرامیکی دارند. به عنوان مثال:

با کامپوزیت‌ ونیر می‌توان در یک جلسه ترمیم دندان را کامل کرد (بدون اینکه نیاز به کارهای لابراتواری باشد).

با وجود این که زمان بیشتری برای قرار دادن کامپوزیت ونیرها نیاز هست، اما هزینه کامپوزیت ونیر به طور کلی کمتر از هزینه لمینیت دندان است.

از مزیت های دیگر کامپوزیت ونیر این است که بر خلاف لمینیت‌های سرامیکی، هم به عاج دندان و هم ترمیم‌های کامپوزیتی قدیمی باند مناسبی برقرار می‌کنند.

 

4-ایمپلنت

تصویر نصب ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی بهترین روش دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستند. ایمپلنت‌ها یک جایگزین موفق، با دوام بالا و ظاهر کاملا طبیعی هستند که جزئی از استخوان فک می‌شوند و به سلامت آن کمک می‌کنند. دندان در اساس از دو بخش تشکیل شده است: تاج (بخش بالای بافت لثه) و ریشه (بخشی از دندان که در استخوان معلق است و توسط لیگامان‌های پریودنتال -اطراف دندان- احاطه شده است که دندان را در محل نگه می‌دارند). پایه ایمپلنت دندانی یک جایگزین واقعی برای ریشه است اما برخلاف آن، در بخشی از استخوان فک که قبلا توسط دندان یا دندان‌هایی اشغال شده بود محکم قرار گرفته می‌شود.
نکته جالب در مورد ایمپلنت‌های دندانی این است که ایمپلنت واقعا در استخوان ادغام شده و جوش می‌خورد، فرآیندی که یکپارچگی استخوان (osseo-integration) نامیده می‌شود. بیشتر بخش‌های ایمپلنت دندانی از تیتانیوم خالص تجاری ساخته می‌شوند که از سال‌ها پیش در پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شود، چرا که خاصیت استئوفیلی (استخوان دوستی) دارد و توسط بدن به عنوان ماده خارجی شناخته نمی‌شود. فرآیند واقعی osseo-integration در واقع یک ادغام بیوشیمیایی بین سلول‌های زنده استخوان و مواد استخوانی با یک لایه اکسید شکل گرفته در سطح تیتانیوم است.

ایمپلنت در نواحی زیبایی

بازسازی دندان ها با ایمپلنت در نواحی قدامی (زیبایی) یک کار چالش برانگیز است. این ناحیه حساس ۸ تا ۱۰ دندان قدامی را شامل می شود. فاکتور های بسیار زیادی بر روی نتیجه ی بازسازی تاثیر می گذارد اما ۲ فاکتور اساسی کمبود های بافت سخت و نرم (استخوان و لثه) در نواحی ایمپلنت است.

طرح ریزی برای این نقایص به وسیله ی گرفتن رادیوگرافی های سه بعدی به نام cbct مشخص می شود این تکنیک های رادیوگرافی باعث بالا رفتن قابلیت پیش بینی درمان ها و موفقیت بیشتر در طی سالهای گذشته شده است.

در طی سال های گذشته انتظارات از درمان تغییر کرده است و زیبایی نقش بسیار مهمی را در تعریف موفقیت درمان بازی می کند (یعنی بدون حصول زیبائی درمان موفق محسوب نمی شود).

روش های جراحی متعددی در ارتباط با زمان بندی قراردهی ایمپلنت و مدیریت پیوند استخوان و لثه تعریف شده است. امروزه انتظارات ما تنها به جوش خوردن ایمپلنت به فک خلاصه نمی شود و باید تمام پارامتر های زیبایی بدست آید و در عین حال زمان درمان هم باید تا حد امکان کوتاه باشد.

در نواحی قدامی بیشتر از هر جای دیگر موقعیت دقیق و صحیح ایمپلنت مهم است در غیر این صورت آسیب های غیر قابل برگشتی به بیمار وارد می شود. در قراردهی سریع ایمپلنت هر چه فیکسچر به استخوان بیرون (باکال) نزدیک تر باشد بهتر است، چون میزان کافی از استخوان در پالاتال برای گرفتن ثبات اولیه وجود دارد.

در نهایت ایمپلنت باید ۵/۱ تا۲ میلی متر نسبت به لبه لثه این دندان های قدامی داخل تر (پالا تالی تر) قرار بگیرد. اگر فاصله میان ایمپلنت و استخوان بیرون کمتر از ۴ میلی متر باشد هم به پیوند داخل و هم خارج استخوان نیازاست تا نتایج زیبایی دردرازمدت بدست آید. موقعیت ایمپلنت نسبت به دندان های مجاور مشخص کننده و شکل دهنده لثه میان آن ها می باشد و باید حداقل ۱٫۵ از دندان مجاور فاصله داشته باشد. میان دو ایمپلنت هم باید حداقل  ۳ میلی متر فاصله وجود داشته باشد.

در مواقعی که فضای کم وجود داشته باشد متخصص ایمپلنت باید توجه داشته باشد که می تواند از ایمپلنت های دارای platform switching که جدید هستند استفاده کند که باعث می شود بافت های زنده بیشتری بین دندان و ایمپلنت قرار بگیرد. مثال این مورد دندان ها لترال بالا هستند. چنانچه میان نقطه تماس روکش با استخوان فک ۵ میلی متر و کمتر فاصله باشد لثه در آن ناحیه به خوبی شکل می گیرد. ایمپلنت باید حدود ۴-۳ میلی متر عمیق تر نسبت به لبه لثه روکش ایمپلنت  در آینده قرار بگیرد.

نصب ایمپلنت در دندان های جلو

 میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

ایمپلنت‌های دندانی میزان موفقیت خیلی بالایی دارند. مطالعات مستند بالینی و تحقیقاتی میزان موفقیت ایمپلنت را بیش از ۹۵%، بالاتر از هر نوع دیگر از درمان‌های جایگزین دندان نشان داده‌اند. میزان موفقیت ایمپلنت حتی در نواحی با تراکم استخوانی کم، بالا است. به محض جوش خوردن ایمپلنت در استخوان، دوام آن یک عمر به طول می انجامد.

بهداشت دندان ایمپلنت شده چقدر مهم است؟

تمیز کردن اطراف دندان ایمپلنت شده به اندازه دندان‌های طبیعی مهم است. بیوفیلم باکتریایی (پلاک) همانند دندان طبیعی روی دندان ایمپلنت شده نیز جمع می‌شود پس باید به طور روزانه تمیز شود. بدون حذف روزانه پلاک دندانی ممکن است عفونت ایجاد شود که موجب از دست رفتن اتصالات ایمپلنت دندان می‌شود. این واکنش می‌تواند از نظر سرعت و شدت بسیار فجیع باشد و به سرعت موجب از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود. از دست رفتن استخوان نیز منجر به از بین رفتن ایمپلنت می‌شود.

ایمپلنت‌ها هیچگاه پوسیده نمی‌شوند و هیچ کدام از مشکلات مربوط به ریشه دندان طبیعی را ندارند. تنها نگرانی واقعی در مورد ایمپلنت‌ها، بیماری‌های لثه یا فشار زیاد به ایمپلنت به دلیل عادت‌هایی نظیر دندان قروچه کردن و فشار دادن دندان‌ها روی هم است.

اجتناب از بیماری‌های لثه نیازمند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه است.

در صورت عادت به فشار دادن دندان‌ها روی هم یا دندان قروچه کردن، برای حفظ ایمپلنت باید از محافظ‌های شبانه دندان (نایت گارد) استفاده کنید.

دندانپزشک متخصص نیز ایمپلنت‌های شما را به صورت دوره‌ای برای اطمینان از سلامت، استحکام و دوام طولانی مدت آن‌ها بررسی می‌کند.

حتما بخوانید:دلایل عدم موفقیت در ایمپلنت

مزایای ایمپلنت ها

ایمپلنت دندان به گونه‌ ای طراحی شده است که ظاهر، احساس و عملکردی شبیه به دندان‌های طبیعی داشته باشد تا فرد بتواند با اعتماد به نفس کامل لبخند بزند. در واقع، کاشت ایمپلنت دندانی ممکن است در طولانی مدت ارزش به مراتب بیشتری نسبت به سایر گزینه‌های جایگزین دندان داشته باشد. برخی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان عبارتند از:‌

  • حفظ ساختارهای صورت

با جلوگیری از تورفتگی استخوان یا نازک شدن فک که معمولا بر اثر از بین رفتن دندان ایجاد می‌شود، ساختارهای صورت دست نخورده باقی می‌ماند. این اتفاق مخصوصاً زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که تمام دندانهای فرد از بین رفته باشد. اگر برای حفظ استخوان از ایمپلنت دندان استفاده نشود ممکن است یک سوم پایینی صورت دچار افتادگی شود. زمانی که این اتفاق بیافتد چین و چروک‌هایی در اطراف دهان شکل می‌گیرد و چانه و به بینی فرد به هم نزدیک‌تر می شوند و از حالت طبیعی خارج می‌شوند. می‌توان به کمک ایمپلنت دندان از بروز این حادثه پیشگیری کرد و اگر هم قبلاً این اتفاق افتاده باشد می‌تواند آن را ترمیم و برطرف کرد.

  • بهبود لبخند

از نظر زیبایی شناسی، کاشت ایمپلنت دندان به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار طبیعی‌تر نسبت به درمان های مشابه می باشد و این موضوع خصوصاً برای دندانهای جلویی که بیشتر در دید هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. و برای داشتن لبخندی زیبا و سالم و بهبود ظاهر کلی صورت بسیار مهم است. ایمپلنت دندان به عنوان ریشه دندان عمل می کند و در واقع طراحی آن به گونه است که بعد از قرار گرفتن درون استخوان فک، هیچ احساس ناخوشایندی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. در واقع بعد از کاشت ایمپلنت و قرار گرفتن تاج دندان روی آن، دندان ایمپلنت شده و دندان طبیعی از یکدیگر تشخیص داده نخواهند شد. همچنین دندان ایمپلنت شده، عملکردی همانند دندان طبیعی داشته و حس وجود جسمی خارجی را در دهان نخواهید داشت. می توانید این اطمینان را داشته باشید که دندان های ایمپلنت شده حتی طبیعی تر از آنچه که فکر می کردید، برای شما خواهد بود.

  • اعتماد به نفس دوباره

بسیاری از افرادی که از مزایای ایمپلنت دندان بهره برده‌اند همگی به اتفاق بر این باورند که عزت نفس و اعتماد به نفس آنها احیا شده است.‌ این امر به دلیل بهبود ظاهر و راحتی و همچنین بهبود عملکرد و سلامت دهان آنهاست. به همین دلیل بسیاری از مردم متوجه این شده‌اند که کاشت ایمپلنت های دندانی از ارزش بالایی در دراز مدت برخوردار است و می‌تواند یک سرمایه‌گذاری خارق العاده در سلامت دهان و دندان باشد.

  • بهبود قدرت تکلم

یک یا چند دندان از دست رفته در دهان می توانند بر قدرت تکلم نیز تاثیر منفی داشته باشند، بنابراین ایمپلنت دندان با رفع این مشکل، قدرت تکلم را بهبود می بخشد.

 

5-روکش های دندانی

در دندانپزشکی، روکش‌ها آخرین راه چاره و راه‌ حل برای نجات دندان‌های آسیب دیده هستند. آن‌ها در واقع واپسین درمانی هستند که می‌توانیم برای حفظ و نگهداری تاج دندان‌ها انجام دهیم. اگر دندان‌ها به قدری آسیب دیده باشند که نتوان با روش‌های معمولی ترمیم (مانند پر کردن دندان)،آن ها را احیا کرد، دست روی آخرین گزینه درمانی، یعنی روکش دندان می‌گذاریم. روکش دندان یا (Dental Crown) نوعی پروتز دندانی است که جایگزین تاج دندان واقعی اما آسیب دیده ما می‌شود. این پروتزها به صورت اختصاصی برای هر شخص طراحی و ساخته می‌شوند و می‌توانند نه تنها از دندان مراقبت کنند بلکه در زیباسازی طرح لبخند نیز موثر هستند.

تصویر دندان ها بعد از روکش دندانی

انجام روکش های دندانی به چند جلسه نیاز دارد ؟

جدای از درمان های اولیه ی احتمالی مورد نیاز ( جراحی افزایش طول تاج، درمان ریشه، بیلداپ دندان و پست و کور ) جهت آماده شدن دندان برای روکش، حدودا 3 الی 4 هفته برای مراحل ساخت روکش زمان لازم است. این زمان به منظور چک کردن هر مرحله از ساخت روکش در داخل دهان است تا کار نهایی از نظر فرم و رنگ، طبیعی و زیبا و از نظر تطابق با دندان، دقیق و کاملا منطبق بر ساختار دندان زیرین باشد.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

به طور کلی طول عمر و دوام روکش‌ها بالای 10 سال است. اما بسته به برخی شرایط این عدد می‌تواند بیشتر و یا حتی کمتر شود.

مزایای روکش دندان

  • دندان های که در اثر پوسیدگی گسترده به شدت آسیب دیده است و با پر کردن آن نمی‌توان یکپارچگی دندان را حفظ کرد و ممکن است تحت فشار بشکند و از دست برود، با روکش ترمیم و محافظت می شود.

 

  • اگر دندان ها تا حد زیادی سائیده شده باشند به نحوی که سائیدگی از مینا رد شده باشد، با روکش دندان بازسازی می شود و از آسیب دیدن بیشتر آن جلوگیری میگردد.

 

  • پس از عصب‌ کشی، دندان بسیار ضعیف می شود. چرا که بخش زیادی از آن دست خوش تغییر شده است. با روکش می‌توان ساختار دندان را پس از عصب‌کشی مقاوم کرد.

 

  • دندان‌هایی که ترک‌خوردگی یا شکستگی بزرگ دارند، معمولا با لمینیت قابل ترمیم نیستند و باید ترمیم و یکپارچگی آنها با روکش حفظ شود.

سوالات متداول

 

آیا افرادی که سیگار می کشند می توانند تحت این روش های زیبایی قرار گیرند؟

کامپوزیت ونیر نسبت به سیگار کشیدن حساس هست. در واقع نیکوتین موجود در سیگار و

دود آن به مرور زمان سبب تغییر رنگ کامپوزیت می شود. از این رو بهتر است که افراد سیگاری قبل از اصلاح طرح لبخند، سیگار کشیدن را ترک یا کم کنند.

سن مناسب برای اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

به عنوان یک قاعده کلی، سن فرد باید بالای بیست سال باشد. البته سن به نوع درمان مورد نیاز نیز بستگی دارد. برای مثال نمی تواند بلیچینگ را برای سفید کردن دندان های نوجوانان به کار برد. ونیرها نیز معمولا قبل از بیست سالگی انجام نمی شوند.

برای ایمپلنت نیز سن افراد باید بالای هجده سال باشد. زیرا در سنین پایین استخوان فک به رشد کافی نرسیده تا به پایه ایمپلنت متصل شود.

مراقبت های لازم پس از اصلاح طرح لبخند چیست؟

تمامی بیماران پس از انجام اصلاح طرح لبخند، دستورالعمل های شخصی خود را جهت بهداشت دهان و دندان ها دریافت خواهند نمود. برای برخورداری از طولانی ترین نتایج و اینکه دندان ها و لثه شما دچار عفونت نشوند باید به خوبی از آنان مراقبت نمایید:

  • به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید. مسواک زدن باید حداقل دو بار در روز باشد و باید از دهانشویه های غیر ساینده استفاده نمایید.
  • از گاز زدن مواد غذایی سفت مانند آجیل ها، فندق ها، ته دیگ و … که سبب آسیب رسیدن به دندان ها می شود جدا خودداری کنید.
  • مصرف نوشیدنی هایی که حاوی رنگدانه هستند مانند قهوه، چای و … را به حداقل برسانید.
  • سعی کنید به طور منظم برای چکاپ و معاینه دندان ها به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

5/5 - (103 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *