درمان قطعی خروپف، جدید ترین روش 2024

درمان قطعی خروپف، جدید ترین روش 2024

دی ۱۰, ۱۴۰۲ ۴:۱۷ ب٫ظ

خروپف (Snoring) صدای غالباً بلند یا خشنی است که در هنگام خواب ایجاد می شود. شما زمانی خروپف می کنید که جریان هوا در هنگام تنفس باعث لرزش بافت های پشت گلویتان شود. خروپف می تواند از طریق بینی، دهان یا هر دوی آن ها صورت بگیرد. برخی از افراد فکر می کنند که خروپف فقط در مراحل عمیق خواب اتفاق می افتد اما واقعیت این است که خروپف می تواند در هر مرحله ای از خواب رخ دهد. خروپف در میان مردم یک مشکل شایع است.

۵۷% از مردان بزرگسال و ۴۰% از خانم ها در خواب خروپف می کنند. بیشتر این افراد در رده سنی بین ۴۰ تا ۶۰ سال هستند. یک‌ چهارم کسانی که خروپف می کنند، آن را یک بیماری یا عارضه نمی دانند و خروپف را بسیار عادی تلقی می کنند.

کلیک کنید: تاثیر لیزر اربیوم یگ بر درمان خروپف

حدود ۱۰ تا ۱۲% از کودکان هم در خواب خروپف می کنند. در بعضی از افراد خروپف نشان دهنده یک اختلال پزشکی جدی به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) است و باید حتماً تحت درمان قرار بگیرد.

انواع اصلی آپنه خواب

انواع اصلی آپنه خواب 

آپنه خواب انواع مختلفی دارد:

آپنه انسدادی خواب:

شکل رایج ‌تری از آپنه است که در هنگام شل شدن عضلات گلو رخ می ‌دهد.

آپنه خواب مرکزی:

زمانی رخ می دهد که مغز سیگنال های مناسبی را به عضلات کنترل کننده تنفس ارسال نمی کند.

سندرم آپنه خواب پیچیده:

همچنین به عنوان آپنه مرکزی اورژانس شناخته می شود، که زمانی رخ می دهد که فردی هم آپنه انسدادی خواب و هم آپنه خواب مرکزی داشته باشد. آپنه انسدادی خواب (OSA) با دوره‌ هایی از انسداد کامل راه هوایی یا انسداد نسبی همراه با کاهش اشباع اکسیژن یا بیدارشدن مکرر از خواب مشخص می‌ شود. این اختلال منجر به خواب پراکنده و غیر مفید می شود.  OSAپیامد های مهمی برای سلامت قلبی عروقی، بیماری های روانی، کیفیت زندگی و ایمنی رانندگی دارد.

کلیک کنید: مراحل ساخت دستگاه دهانی درمان کننده خروپف

OSA با خواب آلودگی در طول روز مرتبط است و میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. دوره های آپنه ممکن است صد ها بار در هر شب رخ دهد و با تغییر در ضربان قلب، کاهش اشباع اکسیژن و صدا های بلند تنفس (خروپف) همراه است. این اختلال با عوارض و مرگ و میر بسیار بالایی از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، افسردگی، دیابت مقاوم به انسولین و حوادث مرتبط با خواب همراه است.

علائم اسلیپ آپنه

علائم اسلیپ آپنه

اغلب اولین علائم اسلیپ آپنه توسط اطرافیان یا همبستر بیمار تشخیص داده می شود. بسیاری از مبتلایان هیچ شکایتی از خواب ندارند. شایع ترین علائم و نشانه های آپنه خواب عبارت اند از:

کلیک کنید: همه چیز درباره هیلینگ ایمپلنت

  • خرناس یا خروپف
  • خواب آلودگی یا خستگی در طول روز
  • بی قراری هنگام خواب، بیدار شدن های مکرر شبانه
  • بیداری های ناگهانی با احساس نفس نفس زدن یا خفگی
  • خشکی دهان یا گلودرد هنگام بیدار شدن
  • اختلال شناختی، مانند مشکل تمرکز، فراموشی یا تحریک پذیری
  • اختلالات خلقی (افسردگی یا اضطراب)
  • عرق شبانه
  • تکرر ادرار شبانه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • سردرد

افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند اغلب بیداری های مکرر یا بی خوابی را گزارش می کنند، اگرچه ممکن است هنگام بیدار شدن احساس خفگی یا نفس نفس زدن نیز داشته باشند.

عوارض آپنه در هنگام خواب

عوارض آپنه در هنگام خواب

آپنه خواب از هر نوعی که باشد، عوارضی به دنبال دارد. عوارض آپنه خواب شامل موارد زیر است:

خستگی روزانه

بیداری‌ های مکرر مرتبط با آپنه خواب، روند خواب طبیعی را غیرممکن می‌ کند و باعث خواب ‎آلودگی شدید در روز، خستگی و تحریک ‎پذیری می‌ شود. ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید و خود را به هنگام کار، تماشای تلویزیون یا حتی رانندگی در حالت خواب بیابید.

کلیک کنید: رابطه ارتودنسی با آپنه خواب

به ‎همین‌ دلیل، افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر تصادفات با وسایل نقلیه هستند. همچنین ممکن است احساس زود رنجی، بد خلقی یا افسردگی داشته باشید. کودکان و نوجوانان مبتلا به آپنه خواب ممکن است در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند یا دارای مشکلات رفتاری شوند.

فشار خون بالا و مشکلات قلبی

افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در هنگام آپنه خواب رخ می‌ دهد فشار خون را افزایش داده و سیستم قلبی وعروقی را تحت فشار قرار می ‎دهد. آپنه خواب انسدادی همچنین ممکن است خطر حمله قلبی مکرر، سکته مغزی و ضربان‎ های غیر طبیعی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید، چندین بار آپنه خواب و بروز افت سطح اکسیژن خون می ‌تواند منجر به مرگ ناگهانی در اثر ضربان نا منظم قلب شود.

دیابت نوع ۲

داشتن آپنه خواب خطر ابتلا به شرایط مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌ دهد.

سندرم متابولیک

این اختلال که شامل فشار خون بالا، سطح غیر طبیعی کلسترول، قند خون بالا و افزایش دور کمر است، و با خطر بالا تر بیماری قلبی در ارتباط است.

عوارض ناشی از داروها و جراحی

آپنه خواب انسدادی همچنین میزان نگرانی نسبت به برخی از داروها و بیهوشی عمومی را افزایش می ‌دهد. افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است بعد از جراحی دچار عوارض شوند زیرا مستعد مشکلات تنفسی به ‌خصوص در حالت آرام و خوابیده به پشت هستند. پس قبل از جراحی، در مورد آپنه خواب و نحوه درمان آن به پزشک خود اطلاع دهید.

کلیک کنید: درمان آپنه توسط دستگاههای دهانی برند سومنودنت

مشکلات کبدی

در افراد مبتلا به آپنه خواب به احتمال زیاد نتایج غیر طبیعی در آزمایشات عملکرد کبدی مشاهده می ‌شود و کبد آن ها علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی را نشان می ‌دهد.

خروپف‌

خروپف‌ های بلند شما می‌ تواند هرکسی را که در نزدیکی شما می ‌خوابد از استراحت خوب باز دارد. بنابراین غیر معمول نیست که شریک زندگی شما مجبور است به اتاق دیگری یا حتی به طبقه دیگر خانه برود تا بتواند بخوابد.

تشخیص و درمان خروپف

تشخیص و درمان خروپف

یکی از پرکاربردترین روش ‌ها در تشخیص قطعی اختلالات خواب، تست پلی سومنوگرافی است که به آن تست خواب یا تست خروپف نیز گفته می شود. پلی سومنوگرافی امکان ثبت و ارزیابی عینی خواب بیمار و تغییرات پاتولوژیک آن را فراهم می ‌کند. بسیاری از افراد خواب کافی برای عملکرد صحیح بدنشان را ندارند. در حالی که برخی از افراد به خواب بیشتری نیاز دارند، برخی دیگر یک اختلال خواب درمان نشده دارند که آن ها را از خواب با کیفیت هر شب باز می ‌دارد.

کلیک کنید: ميزان موثر بودن دستگاههاي دهاني نسبت به CPAP

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از کیفیت خواب خود رضایت ندارید یا اطرافیان موارد غیر قابل تحملی درمورد خواب شما عنوان می ‌کنند مانند خروپف، بهتر است که تست خواب انجام دهید. پلی سومنوگرافی که تست خواب نیز نامیده می ‌شود  فرآیندی است که با کمک دستگاه ‌های مخصوص، تمام وضعیت خواب و کیفیت خواب بررسی می‌ شود تا علت اختلالاتی که در خواب پیش می ‌آید را شناسایی کنند. به بیان ساده‌ تر با پلی سومنوگرافی؛ حرکات چشم، امواج مغزی، سطح اکسیژن خون، وضعیت بدن، خطر حمله قلبی، فعالیت الکتریکی عضلات و میزان ‌ایست تنفسی در هنگام خواب اندازه ‌گیری می ‌شود.

به لطف این ‌اندازه ‌گیری ‌ها تشخیصی که از تست خواب به ‌دست می‌ آید کاملا دقیق است و بر اساس آن درمان اختلال خواب آغاز می ‌شود. تست ‌های خواب خانگی و کلینیکی می ‌توانند نتایج دقیقی را بدون هیچ عوارضی ارائه دهند و به راحتی علت خواب شبانه بی ‌کیفیت را مشخص کنند. پلی سومنوگرافی معمولا در شب انجام می ‌شود، اما گاهی اوقات در طول روز هم انجام می ‌شود تا کارگران شیفتی را که معمولا در طول روز می‌ خوابند، در نظر بگیرند.

روند انجام تست خواب

    • عصر به بیمارستان یا کلینیک می ‌رسید و شب را می ‌مانید.
    • می‌ توانید ملحفه خود را بیاورید.
    • شما در یک اتاق خواب خصوصی و راحت، مشابه اتاق هتل اقامت خواهید داشت.
    • بسیاری از اتاق ‌های تست خواب دارای یک دوربین فیلمبرداری با نور کم برای ضبط حرکات خواب شما در طول شب هستند.
    • تکنسین الکترودها (دیسک های فلزی کوچک) را به پوست سر، پلک ‌ها، چانه، سینه و پا های شما متصل می‌ کند.
    • الکترودها با سیم به کامپیوتر متصل خواهند شد. سیم ‌ها به اندازه ‌ای بلند هستند که به شما امکان حرکت در هنگام خواب را می‌ دهند.
    • الکترودها عملکردهای مختلف بدن مانند تنفس، ضربان قلب و امواج مغزی را ثبت خواهند کرد. آن ها همچنین حرکات پا و چشم شما را ضبط می ‌کنند.

کلیک کنید: درمان كليك فكي با دستگاه های داخل دهاني

  • یک گیره کوچک نیز روی انگشت یا گوش شما قرار داده می‌ شود تا سطح اکسیژن خون شما را کنترل کند. این به عنوان پالس اکسی متری شناخته می‌ شود.
  • چراغ‌ ها خاموش خواهند شد.
  • در حالی‌ که شما خواب هستید، تکنسین ‌های پلی سومنوگرافی شما را در طول شب تحت نظر خواهند داشت. آن ها مراقب زمان به خواب رفتن شما هستند و تنفس، ضربان قلب و سایر عملکرد های بدن شما را بررسی می‌ کنند.
  • اگر در طول شب نیاز به کمک دارید، می‌ توانید از طریق تجهیزات مانیتورینگ با تکنسین پلی سومنوگرافی صحبت کنید.
  • شما صبح از خواب بیدار می شوید و الکترودهای شما برداشته می ‌شود.
  • ممکن است از شما خواسته شود که یک پرسشنامه در مورد خواب شبانه خود پر کنید.

مدت زمان تقریبی انجام تست خروپف

پلی سومنوگرافی یک تست آزمایشگاهی است که یک شب، حدود 8 ساعت طول می ‌کشد. متخصص خواب می‌ تواند از بیمار بخواهند که برای 1 یا 2 الی 3 شب برای انجام آزمایش مراجعه کند یا تست خواب خانگی انجام دهد تا اطلاعات بیشتری به دست آورند.

بعد از تست پلی سومنوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

تست خواب، صد ها صفحه اطلاعات درباره خواب بیمار تولید می کند که این اطلاعات حاوی جزئی ترین اطلاعات مهم خواب بیمار است. تقریبا دو هفته طول می کشد تا متخصص خواب تست بیمار را بررسی کند و از نتایج به دست آمده بهترین روش درمانی اختلالات خواب را برای بیمار انتخاب می کند.

درمان قطعی خروپف توسط اورال اپلاینس ها

درمان قطعی خروپف توسط اورال اپلاینس ها

اورال اپلاینس وسیله ای کاربردی برای از بین بردن وقفه تنفسی و خروپف می باشد. این دستگاه یک روش درمانی برای خروپف و آپنه خواب است که مورد تایید انجمن اختلالات خواب در دنیا قرار دارد. با توجه به مشکلاتی که سایر روش های درمانی نظیر جراحی یا دستگاه فشار هوا برای بیماران مبتلا به آپنه خواب و خروپف ایجاد کرده اند، این روش بسیار ایمن و بی خطر است.

بسیاری از کسانی که به واسطه اورال اپلاینس ها مورد معالجه قرار گرفته اند، اعتبار این روش را تایید کرده اند. فرد مبتلا به آپنه خواب و خروپف با قراردادن دیوایس در دهان، از انسداد مجاری تنفسی خود به هنگام خواب جلوگیری می کند. این وسیله با جای گیری در دهان، به عضلات کام و گلو اجازه نمی دهد تا مسیر اکسیژن را مسدود کنند. با اورال اپلاینس فرد در خواب به راحتی نفس می کشد و دیگر خروپف نمی کند. یکی از معتبر ترین شرکت های ساخت دستگاه های داخل دهانی برای درمان اسلیپ آپنه شرکت سومنودنت می باشد.

کلیک کنید: تاثیر یائسگی بر دندان ها

مفتخريم كه به دوستان عزيزمون اعلام كنيم كه امكان ساخت دستگاه سومنودنت انگلستان جهت درمان خروپف و آپنه فراهم شده است. و دیوایس دهانی شما جهت درمان آپنه و خروپف توسط یکی از بهترین شرکت های مطرح دنیا که در درمان اختلالات خواب حرف اول را می زند تهیه و ساخته می شود. تمام مراحل کار کاملا دیجیتال می باشد و به صورت اسکن و پرینت 3 بعدی صورت می گیرد. همچنین امکان ساخت نمونه ایرانی این دستگاه با کیفیت فوق العاده بالا در مطب تخصصی دکتر مهناز ارشد برای شما عزیزان مهیا شده است.

فواید درمان خروپف توسط اورال اپلاینس ها

اورال اپلاینس ها نسبت به سایر روش های درمانی برای خروپف و آپنه خواب بسیار ایمن است. اکنون در دنیا اورال اپلاینس ها به خاطر مزایایی که دارند توانسته اند جایگاه اول را در درمان آپنه خواب و خروپف را بگیرند. از فواید این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون درد و خونریزی می باشد.
  • استفاده آسان و راحتی دارد.
  • قابلیت استفاده برای همگان را دارد.
  • عدم حساسیت زا بودن جنس دستگاه

سوالات متداول

خواب سبک هم نوعی اختلال خواب است؟

اگر خواب سبکی دارید یا به قول معروف وقتی سرتان را روی بالش می‌ گذارید، خوابتان می ‌رود، باید بدانید که این نیز نوعی اختلال خواب است. پروسه به خواب رفتن شما باید حدود ۲۰ دقیقه به طول بیانجامد و اگر کمتر و بیشتر از آن طول می‌ کشد، شما باید اختلال خوابتان را درمان کنید.

خروپف در بارداری طبیعی است؟

اگر تاکنون تجربه خروپف در خواب را نداشته‌ اید، باید بدانید این مشکل در دوران بارداری تقریبا رایج است. معمولا در سه ‌ماهه دوم بارداری در هفته شانزدهم علائم خروپف شروع می ‌شود. به‌ احتمال زیاد علت آن افزایش هورمون‌ های بارداری است. افزایش سطح استروژن و پروژسترون باعث تورم غشای مخاطی در بینی می ‌شود. در زنان باردار گرفتگی بینی هنگام درازکشیدن بیشتر است. در بیشتر موارد خروپف در بارداری طبیعی بوده و نگران‌ کننده نیست. اما گاهی ناشی از آپنه انسدادی خواب است.

آپنه خواب با فشارخون بالا و پره اکلامپسی ارتباط دارد. پره اکلامپسی بیماری است که باعث شروع ناگهانی فشارخون بالا در زمان بارداری می ‌شود. اگر درمان آپنه خواب زنان در دوران بارداری صورت نگیرد، می ‌تواند میزان اکسیژن بدن مادر و جنین را کاهش دهد. در این صورت خطر بیماری‌ هایی مانند بیماری قلبی و آمبولی ریه افزایش می ‌یابد. اگر صبح‌ ها با سردرد بیدار می ‌شوید، احساس خستگی مفرط دارید یا دچار تحریک‌ پذیری و فراموشی هستید، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید تا علت چنین علائمی در دوران بارداری مشخص شود.

درمان خروپف با روش های درمانی خانگی و گیاهی واقعا جواب می دهد؟

خیر قطعا هیچ یک از این روش ها برای درمان قطعی خروپف مناسب نیستند.

آیا انجام لیزر برای درمان خروپف دردناک است ؟

خیر، هیچگونه دردی ندارد . هنگام انجام درمان برای بیماران که کمی احساس سوزش و گرمی در ته حلق دارند قبل از انجام لیزر اسپری بی حسی زده می شود و میزان درد به صفر می رسد.

روش درمان خروپف با لیزر چرا هنوز وجود دارد؟

متاسفانه برخی هنوز بر این باورند که درمان با لیزر روشی قطعی است. هر چند که این روش در درصد کمی از افراد موفق بوده است اما در بسیاری موارد جامعه پزشکان آن را منع می کنند. دلیل این امر هم سوزاندن برگشت ناپذیر بافت دهانی است که حالا به هر دلیلی شل شده است. این روش زخمی در دهان ایجاد می کند که اگر خروپف را درمان نکند به صورت دائمی در دهان می ماند.

تفسیر جواب تست خواب چگونه است؟

تفسیر تست توسط فلوشیپ اختلالات خواب و معمولا در چند مرحله و طی چند روز انجام می شود. تفسیر پلی سومنوگرافی معمولا حدود یک هفته زمان می برد. البته بسیاری از مراکز غیراستاندارد در کشور نیز وجود دارند که فقط تست را تفسیر می کنند و تست توسط متخصص خواب تفسیر نمی شود که اینگونه تست های خواب ارزش علمی ندارند.

تست خواب در منزل چگونه انجام می شود؟

تست خواب خانگی فقط در موارد محدودی کاربرد دارد و برای همه افراد قابل انجام نیست. به عنوان مثال در افرادی که شک به اختلالات مغزی در حین خواب، اختلال خواب رم، اختلالات خواب غیر رم و بسیاری موارد دیگر وجود دارد، انجام تست خانگی اصلا کاربردی ندارد چون در تست خانگی قادر به اندازه گیری امواج مغزی و مراحل خواب نیستیم. متاسفانه گاهی برخی شرکت های فروشنده دستگاه های خواب این تست را انجام می دهند که طبعا هم انجام تست و هم تفسیر تست توسط افراد غیر متخصص قابل قبول نیست.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *