همه چیز درباره هیلینگ ایمپلنت

همه چیز درباره هیلینگ ایمپلنت

آذر ۷, ۱۴۰۲ ۵:۱۵ ب٫ظ

ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ های دندانی بهترین روش دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان ‌های از دست رفته هستند. آن ها یک جایگزین موفق، با دوام بالا و دارای ظاهر کاملا طبیعی هستند که جزئی از استخوان فک می ‌شوند و به سلامت آن کمک می ‌کنند. هدف نهایی از درمان ایمپلنت دندان، برآوردن خواسته‌ فرد جهت جایگزینی یک یا چند دندان همراه با تامین زیبایی، ایمنی، کارکرد و بقاء  در دراز مدت است.

مزایای ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چندین مزیت مهم را برای افرادی که دندان های خود را از دست داده اند ارائه می دهد. برخی از مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان به شرح زیر هستند:

بهبود طرح لبخند و ظاهر صورت

ایمپلنت دندان طوری طراحی شده است که شبیه دندان های طبیعی به نظر برسد. ایمپلنت دندان از رنگ، شکل و اندازه دندان های طبیعی شما مطابقت می کند و در نتیجه لبخندی هماهنگ و زیبا را ایجاد می کند. این مساله می تواند به طور قابل توجهی ظاهر کلی شما را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

عملکرد پیشرفته

برخلاف سایر گزینه های جایگزینی دندان از دست رفته مانند دنچر (دست دندان) یا بریج، ایمپلنت های دندانی مستقیماً به استخوان فک متصل می شوند. پایه ایمپلنت بسیار پایدار و مطمئن است و به شما امکان می دهد با اطمینان غذا بخورید، صحبت کنید و بجوید.

دوام و ماندگاری طولانی مدت

ایمپلنت دندانی به دلیل دوام و طول عمر استثنایی خود شناخته می شود. هنگامی که به درستی از آن ها مراقبت شود، ایمپلنت دندان می تواند مادام العمر باقی بماند.

حفظ استخوان فک و ساختار صورت

زمانی که دندانی از بین می رود، استخوان نگهدارنده آن ممکن است با گذشت زمان شروع به تحلیل رفتن کند. ایمپلنت دندان به تحریک استخوان و جلوگیری از تحلیل استخوان فک کمک زیادی می کند. این مساله یکپارچگی استخوان فک را حفظ می کند و خطوط طبیعی صورت شما را حفظ می کند و از ایجاد ظاهر فرورفته ای که می تواند با دندان های از دست رفته ایجاد شود، جلوگیری می کند.

بهبود سلامت دهان و دندان

ایمپلنت‌ های دندانی به راحتی تمیز و نگهداری می ‌شوند و به شما اجازه می ‌دهند تا اقدامات منظم بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را انجام دهید.

تقویت گفتار

از دست دادن دندان یا داشتن دندان مصنوعی نامناسب می تواند بر گفتار و تلفظ تاثیر بگذارد. اما ایمپلنت‌ دندان راه ‌حلی پایدار و دائمی ارائه می ‌کند که به شما امکان می ‌دهد گفتار واضح و مطمئنی داشته باشید.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مرحله اول: جراحی ایمپلنت

در مرحله ‌ی اول باید پایه یا پیچی که قرار است جایگزین ریشه‌ ی دندان گردد، در استخوان فک قرار داده شود. این مرحله تحت بی ‌حسی موضعی انجام می ‌شود. متخصص دندانپزشک یک برش در بافت لثه ایجاد می کند تا استخوان فک نمایان شود و سپس سوراخ کوچکی برای وارد کردن فیکسچر ایجاد می کند.

کلیک کنید: ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

هنگامی که ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، بافت لثه دوباره به هم بخیه می ‌شود و در طول فرآیند بهبودی یک پوشش محافظ به نام هیلینگ ایمپلنت روی ایمپلنت گذاشته شود.

مرحله دوم: پروتز ایمپلنت

پس از بهبودی لثه ها و اتمام فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به فک، اکنون نوبت آن است که پروتز نهایی بر روی فیکسچر نصب شود. این مرحله با روش‌ های مختلفی قابل انجام است که انتخاب آن با نظر و تصمیم متخصص دندانپزشک می ‌باشد.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ های دندانی انواع مختلفی دارند. معمولا بر اساس اینکه ایمپلنت نسبت به استخوان فک چه موقعیتی دارد، به انواع زیر طبقه ‌بندی می ‌شوند:

ایمپلنت های اندواستیل (اندوستال)

این نوع ایمپلنت یکی از رایج ‌ترین انواع ایمپلنت دندان بوده و معمولا استفاده از آن در جراحی ‌های دو مرحله‌ ای است. این نوع ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم بوده و داخل استخوان کار گذاشته می شود. و بعد از مدتی استخوان رشد کرده و به پایه ایمپلنت جوش می‌ خورد.

ایمپلنت ساب پریوستئال (روی استخوانی)

ایمپلنت ‌های ساب ‌پریوستئال نوعی از ایمپلنت ‌های دندانی محسوب می ‌شوند که بر خلاف ایمپلنت‌ های دندانی معمول (اندوستال) به جای قرارگرفتن در داخل استخوان فک به وسیله فریمی بر روی استخوان فک و زیر لثه قرار می گیرند. این پروتز‌ ها توسط پیچ‌ های کوچکی در نقاط مختلف فک کاشته شده و به مرور زمان و از طریق استخوان سازی در اطراف و روی فریم کاملا مستحکم می ‌شوند.

با استفاده از تکنولوژی جدیدی که در دست داریم می توانیم به بیمارانی که دچار تحلیل شدید استخوانی شده اند در اثر نواقص فکی، تومور، ضربه و یا تروما و… و نمی توانند از ایمپلنت های معمول استفاده کنند این نوید رو بدهیم که آنان هم می توانند از زیبایی دوباره لبخندشان و قدرت جویدن بهره مند شوند.

ایمپلنت های SPI پلیت هایی از جنس تیتانیوم مرغوب هستند که استخوان فک و همینطور ایمپلنت های ما رو باز سازی می کنند، این پلیت ها با توجه به شرایط فک و دهان هر فرد به طور اختصاصی برای اون فرد با استفاده از عکس برداری های مخصوص و پرینت سه بعدی ساخته می شوند.

این تکنولوژی جدید به ما این امکان رو می دهد که  بدون روش های روتین قدیمی مثل قالب گیری فقط با اسکن پلیت روکش های موقت و دائم بیمارمون ساخته شوند و بعد از قرار گیری پلیت بیمار بدون هیچگونه مشکلی به زندگی روتن خود ادامه دهد.

کلیک کنید: آفت دهان و درمان آن

هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ ایمپلنت چیست؟

همانطور که می دانید و گفته شد محل قرارگیری ایمپلنت در زیر خط لثه است، در نتیجه برای اینکه بتوان تاج را به آن متصل کرد، نیاز به قطعه‌ ای است که بتواند دسترسی را تسهیل کند. هیلینگ ایمپلنت همان قطعه ‌ای است که این کار را انجام می ‌دهد. در واقع می ‌توان گفت که هیلینگ ایمپلنت قطعه ‌ای است که کمک می‌ کند درمان ایمپلنت به بهترین شکل ممکن انجام شود. این قطعه که به فرم‌ دادن لثه نیز کمک می‌ کند و روی قسمت بالایی ایمپلنت مانند پیچی متصل می‌ شود.

 

کلیک کنید: کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود؟

نحوه بستن هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ ایمپلنت را می‌ توان به دو روش یک مرحله‌ ای و دو مرحله‌ ای اجرا کرد. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

نحوه بستن هیلینگ ایمپلنت

روش یک مرحله‌ ای بستن هیلینگ ایمپلنت

در این روش، متخصص دندانپزشک هم زمان با کاشت ایمپلنت دندان درون استخوان فک، بلافاصله هیلینگ کپ را هم جایگذاری می‌ کند. نصب هیلینگ ایمپلنت به این صورت است که هیلینگ از سطح لثه بیرون می ‌زند و تا زمانی که ایمپلنت پیوند کامل با استخوان فک بخورد. متخصص دندانپزشک پس از اینکه از پیوند کامل ایمپلنت با استخوان فک مطمئن شد، هیلینگ کپ را بر می‌ دارد و در نهایت متخصص دندانپزشک به جای هیلینگ کپ، اباتمنت را روی ایمپلنت قرار می‌ دهد و سپس تاج دندان را نصب می‌ کند.

بستن هیلینگ ایمپلنت

روش دو مرحله‌ ای بستن هیلینگ ایمپلنت

روش دو مرحله‌ ای بستن هیلینگ ایمپلنت، در طی دو جلسه و با فاصله انجام می ‌شود. در این روش، متخصص دندانپزشک پس از اینکه ایمپلنت را درون استخوان فک جایگذاری کرد، به بافت لثه فرصت می ‌دهد تا ایمپلنت را به خوبی پوشش دهد و در نهایت مرحله دوم را اجرا می‌ کند.

کلیک کنید: کیست دندان چیست؟

در مرحله دوم، متخصص دندانپزشک برای نصب هیلینگ ایمپلنت بر روی لثه یک برش کوچک ایجاد کرده و سپس هیلینگ کپ را روی آن قرار می‌ دهد. هیلینگ ایمپلنت به روند بهبود بافت لثه اطراف کمک می‌ کند و در نهایت بعد از گذشت چند هفته هیلینگ برداشته شده و تاج دندان نصب می ‌شود.

هیلینگ ایمپلنت چه کاربردهایی دارد؟

‌هیلینگ ایمپلنت کاربردهای زیادی دارد که برخی از مهم ‌ترین آن ‌ها عبارت اند از:

  • حفظ ایمپلنت از تجمع باکتری ها
  • هیلینگ ایمپلنت شرایط بهبودی و التیام لثه را تسریع می ‌بخشد.
  • کمک به حفظ سلامتی بافت لثه
  • کمک به شکل‌ گیری لثه پس از جایگذاری ایمپلنت و ایجاد ظاهری طبیعی
  • جلوگیری از رشد بافت لثه بر روی ایمپلنت

مراقبت های بعد از بستن هیلینگ ایمپلنت

مراقبت های بعد از بستن هیلینگ ایمپلنت

هرچند انجام ایمپلنت و بستن هیلینگ ایمپلنت دندان یک عمل سرپایی است، اما مانند هر عمل دیگری نیاز به مراقبت های پس از عمل وجود دارد از جمله مواردی که فرد باید پس از هیلینگ ایمپلنت رعایت نماید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کلیک کنید: روکش های دندانی

  • پس از کاشت ایمپلنت دندان به مدت ۱ روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید. و پس از آن با یک مسواک نرم به آرامی دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • شستن دهان تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی شود.
  • برای کاهش درد و خونریزی از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • به اندازه کافی استراحت داشته باشید.
  • رژیم غذایی خود را برای 24 ساعت تغییر داده غذاهای سرد و نرم مصرف نمایید و به هیچ عنوان از غذاهای سفت و گرم استفاده ننمایید.
  • بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شست و شوی دهان کلرهگزیدین می باشد.
  • نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان‌ پذیر است ولی از نی استفاده نشود.
  • از کشیدن سیگار، پرهیز کنید. به طور کلی پس از کاشت ایمپلنت استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی توصیه نمی شود.
  • به هیچ عنوان تف نکنید.

افتادن هیلینگ ایمپلنت

افتادن هیلینگ ایمپلنت

باز شدن هیلینگ ایمپلنت

آیا امکان افتادن پیچ موقت ایمپلنت وجود دارد؟  بله! امکان افتادن هیلینگ ایمپلنت وجود دارد، اما جای نگرانی نیست. وجود هیلینگ تا لحظه ‌ای که قرار است اباتمنت را بر روی ایمپلنت قرار دهند، ضروری است. در پاسخ به این پرسش که در صورت باز شدن هیلینگ ایمپلنت چه کاری باید انجام داد؟ باید گفت که اگر این اتفاق رخ داد، متخصص دندانپزشک شما دوباره هیلینگ ایمپلنت را بر سر جای خود قرار می‌ دهد و جای نگرانی نیست.

کلیک کنید: آیا امکان بازسازی دندان پوسیده یا شکسته وجود دارد؟

اینکه هیلینگ ایمپلنت از جای خود خارج شود، اتفاق ناگوار و بسیار بدی نیست. در عرض چند ساعت لثه تلاش می ‌کند تا بسته شود و زخم را بهبود بخشد، در نتیجه دیگر ایمپلنت و لثه در معرض دید نیستند. در این مواقع بهترین کار این است که از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن با شدت دارند، پرهیز کرد. اگر تکه غذا وارد لثه شود، ممکن است علاوه بر ایجاد درد لثه آسیب برساند، اما برای ایمپلنت اتفاقی رخ نخواهد داد. پس از بازشدن هیلینگ ایمپلنت اصلاً تلاش نکنید تا هیلینگ را سر جای خود قرار دهید.

در چنین مواردی باید از یک قطعه جدید استفاده کرد. بهترین کار این است که آرامش خود را حفظ کرده و با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید و در اولین فرصت به مطب دندانپزشکی برای بستن هیلینگ ایمپلنت بروید.

علت باز شدن هیلینگ ایمپلنت

مناسب نبودن هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ های موجود در بازار در انواع مختلفی موجود هستند و در نتیجه انتخاب شکل هیلینگ ایمپلنت و نوع آن برای استفاده طولانی مدت بسیار مهم است و باید از نظر طراحی با سایر اجزا ایمپلنت هماهنگ باشد تا منجر به بروز عوارض و مشکلات ناخواسته نشود.

شل شدن هیلینگ کپ

در صورت بروز این مشکل باید فورا به متخصص ایمپلنت خود اطلاع دهید تا مجددا هیلینگ جدید نصب شود.

اندازه ی نامناسب هیلینگ ایمپلنت

اگر هیلینگ ایمپلنت از نظر اندازه مناسب لثه و استخوان نباشد در این حالت رشد استخوان فک به تدریج باعث باز شدن هیلینگ ایمپلنت می شود.

قیمت هیلینگ ایمپلنت

قیمت هیلینگ ایمپلنت

در قیمت هیلینگ ایمپلنت نیز مانند ایمپلنت دندان عواملی نقش دارند و تعیین دقیق قیمت هیلینگ ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت انجام می ‌شود. هیلینگ ایمپلنت به دو روش یک مرجله‌ ای و دو مرحله ‌ای انجام می ‌شود که هر یک هزینه مجزایی دارند.

کلیک کنید: چگونه خروپف را درمان کنیم؟

  • انتخاب متخصص دندانپزشک نیز در قیمت هیلینگ ایمپلنت موثر است. تخصص و مهارت و تجربه دندانپزشکی که هیلینگ ایمپلنت را بر روی ایمپلنت شما قرار می‌ دهد در کیفیت و هزینه آن تاثیر دارد.
  • هیلینگ ایمپلنت دوام و ماندگاری ایمپلنت را بالا می ‌برد. پس یک سرمایه ‌گذاری طولانی مدت برای کاشت ایپملنت دندان است.
  • برند ایمپلنت نیز بر هزینه ی هیلینگ ایمپلنت تاثیر دارد زیرا بر اساس برند و مارک ایمپلنت، هیلینگ همان برند باید بسته شود.

همانطور که می ‌دانید هزینه ایمپلنت دندان به نسبت دیگر روش‌ های درمانی برای جایگزینی جای خالی دندان‌ های از دست رفته، بیشتر است اما باید بدانید که این هزینه بالا ارزشش را دارد. شما تنها یک بار هزینه ایمپلنت را پرداخت می ‌کنید و می ‌توانید تا آخر عمر خود بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

به ازای هر دندان از دست رفته چند ایمپلنت نیاز است؟

پاسخ این سوال به مواردی مانند قطر ایمپلنت و اندازه‌ ی فضای خالی بی دندانی بستگی دارد. حداقل فضای عرضی برای یک عدد ایمپلنت که بین دو دندان قرار می‌ گیرد 7 میلی متر است. اما در مواردی که دو دندان مجاور هم از دست رفته باشند اما فضای بی دندانی 14 میلی متر نباشد چاره قرار دادن یک ایمپلنت با قطر بیشتر یا دو ایمپلنت باریک است.

البته باید به این مسئله توجه شود که احتمال شکستن ایمپلنت ‌های کوچک بیشتر است. بهتر است که پس از قرار دادن ایمپلنت حداقل 1 تا 1.5 میلی متر استخوان اطراف تمام سطوح ایمپلنت را بگیرد. از نظر طولی نیز باید فضا برای گذاشتن روکش وجود داشته باشد که طبق استاندارد حداقل 7 میلی متر فاصله با دندان مقابل لازم است تا روکش دندان به راحتی بر روی ایمپلنت قرار گیرد.

چه مدت پس از کشیدن دندان می ‌توان ایمپلنت گذاشت؟

حداکثر تحلیل استخوان پس از کشیدن دندان ‌ها در محدوده‌ ی 6 تا 24 ماه اول اتفاق می‌ افتد. حفظ محافظه‌ کارانه‌ ی نواحی دندان کشیده شده می‌ تواند نیاز به جراحی پیشرفته‌ ی افزایش استخوان را حذف و یا به طور قابل توجهی کاهش دهد. بر این اساس که چه مدت پس از کشیده شدن دندان، ایمپلنت در حال قرار گیری است، فرآیند ایمپلنت گذاری به سه دسته تقسیم می‌ شود:

  • قرار دادن تاخیری ایمپلنت (delayed)
  • قرار دادن مرحله‌ ای ایمپلنت (staged)
  • قرار دادن فوری ایمپلنت (immediate)

پس از کشیدن دندان با حداقل آسیب، با ارزیابی سطح استخوان و آناتومی محل دندان خارج شده، متخصص دندانپزشک تصمیم می‌ گیرد که آیا ناحیه را با پیوند استخوان پر کند یا نکند و این که چه زمانی ایمپلنت دندان را در ناحیه قرار دهد (تاخیری، فوری یا مرحله ‌ای). جایگذاری ایمپلنت دندان در روش تاخیری حدودا 2 الی 3 ماه پس از کشیدن دندان انجام می ‌شود تا ترمیم بافت نرم صورت گیرد.

در روش مرحله‌ ای اما جایگزاری ایمپلنت به منظور ترمیم کامل استخوان به طور معمول 4 تا 6 ماه یا بیشتر زمان می ‌برد. در روش فوری نیز ایمپلنت در زمان کشیدن دندان در محل قرار داده می ‌شود. اگر استخوان برای ثبات اولیه‌ ی ایمپلنت کافی نباشد، روش immediate توصیه نمی‌ شود.

ماندگاری ایمپلنت چقدر است؟

مشکلات و عوارض اگر زود شناسایی شوند اغلب قابل درمان هستند، اما بسیاری از مسائل توسط بیمار قابل تشخیص نمی‌ باشند. بنابراین جهت شناسایی زود هنگام مشکلات، معاینه دوره ‌ای لازم است. موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دندان وابسته به سلامت و ثبات بافت اطراف ایمپلنت است و رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب اهمیت زیادی در این امر دارد.

 چه مدت پس از جراحی ایمپلنت دندان بهبودی حاصل می ‌شود؟

استخوان اولیه‌ ی نا بالغ پس از یک هفته از قرارگیری ایمپلنت دندان ایجاد می‌ شود‌. دو تا چهار هفته زمان می ‌برد تا این استخوان نا بالغ با استخوان بالغ جایگزین گردد و سپس هشت تا دوازده هفته زمان می ‌برد تا این استخوان نا بالغ به طور کامل بالغ شود.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *