برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن لمینت)

برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن لمینت)

دی ۵, ۱۴۰۲ ۲:۳۲ ب٫ظ

امروزه داشتن یک لبخند زیبا محال نیست و با توجه به درمان های زیبایی و ترمیمی متنوع دندان ها، تمام افراد می توانند از یک لبخند درخشان و جذاب بهره مند شوند. در واقع این مسئله یکی از بیشترین دغدغه هایی است که افراد به مطب های تخصصی دندانپزشکی مراجعه می کنند. زیبایی دندان ها یکی از مهمترین مواردی است که زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار داده و سبب افزایش اعتماد به نفس می گردد.

یکی از درمان هایی که طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است، لمینیت دندان می باشد. لمینیت می تواند کاربرد و مزیت های متنوعی مانند تغییر رنگ دندان ها، ترمیم لب پر شدن و ترک خوردگی یا شکستگی دندان ها، اصلاح فاصله جزئی بین دندان ها و غیره داشته باشد.

 لمینیت دندان

لمینیت دندان چیست؟

لمینیت دندان یا ونیر پرسلن، پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا می باشند که برای پوشاندن و بهبود سطح رویی دندان ها به کار می رود.

کلیک کنید: تغییر رنگ لمینت

جنس لمینیت دندان از سرامیک مرغوب دندانپزشکی است که برای اصلاح فرم، بد رنگی، شکل، طول دندان و یا بستن فاصله  بین دندانی و حتی برای اصلاح شکستگی ها و لب پریدگی هایی دندانی استفاده می شود. لمینیت سرامیکی به صورت لایه ای نازک روی سطح دندان قرار می گیرد و ایراد های دندانی را می پوشاند.

چه افرادی می توانند دندان های خود را لمینیت کنند؟

تمامی افرادی که نیازمند ترمیم و اصلاح نقص های ظاهری خود هستند، می توانند دندان های خود را لمینیت کنند. اما به دلیل اینکه امروزه درمان های ترمیمی و زیبایی دندان بسیاری وجود دارند، باید در انتخاب روش درمانی مد نظر خود با دندانپزشک متخصص ترمیمی، زیبایی و پروتز مشورت داشته باشید تا ایشان بهترین گزینه را در اختیار شما قرار دهند.

لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی‌ شود؟

افراد زیر در انتخاب این روش باید دقت بیشتری داشته باشند:

  • کسانی که دارای دندان‌ قروچه هستند. حتما باید درمان شوند و نایت گارد استفاده کنند.
  • کسانی که دارای پوسیدگی‌ های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری ‌های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نا مرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات و مشکلات مفصل فکی هستند.

این افراد با مشورت متخصص دندانپزشک (پروتزهای دندانی) می‌ توانند در ابتدا برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت رفع آن ها برای استفاده از ونیر پرسلن اقدام نمایند. در برخی از مواقع نیز راهکارهای بهتری به آن ها پیشنهاد خواهد شد.

لمینیت دندان چه مزایایی دارد؟

لمینیت دندان چه مزایایی دارد؟

  • هما‌نطور که پیش ‌تر بیان کردیم، لمینیت سرامیکی به سادگی می ‌تواند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است.
  • لمینیت های سرامیکی در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می‌ باشند. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آن ها وجود دارد.
  • متریال خاص به کار رفته در این ونیرها آن را در برابر تغییر رنگ مقاوم می‌ کنند؛ بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی‌ دهند.
  • متریال به کار رفته در آن ها به گونه ‌ای است که به ‌راحتی می‌ توانند نور را بازتاب دهند و شفافیت خوبی داشته باشند و مشابه با دندان ‌های طبیعی می ‌باشند.
  • نصب پرسلن ونیر روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می ‌تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

مهم‌ ترین معایب لمینت دندان

مهم‌ ترین معایب لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان در کنا زیبایی و مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز میباشد:

کلیک کنید: بلیچینگ یا جرمگیری؟

یک روش درمانی غیر قابل برگشت است.

بسیار مهم است که درک کنید درمان لمینیت، یک روش دائمی است. این فرآیند شامل تراش بسیار جزئی مینای دندان است. این تراش هرچند امروزه بسیار جزئی و اندک است اما بلاخره اتفاق افتاده و قابل بازگشت نیست.

در نتیجه این درمان، دندان‌ های طبیعی تغییر می‌ کنند و این تغییر غیر قابل برگشت است. اگر در آینده تصمیم به برداشتن لمینیت ها بگیرید، دندان ‌های شما ممکن است متفاوت به نظر برسند و نیاز به درمان‌ های جایگزینی مانند ونیر کامپوزیت داشته باشند و این تقریباً از قابل توجه ترین معایب لمینیت دندان است.

در شرایطی دچار لب پر شدگی، شکستگی یا ترک خوردگی می‌ شود.

در حالی که لمینیت های دندانی به دلیل دوام خود شناخته شده‌ اند، اما افسانه‌ ای و شکست ناپذیر نیستند. انواع و اقسام تروما یا ضربه به دهان، مانند گاز گرفتن اجسام سخت یا وارد شدن ضربه به صورت، می ‌تواند باعث آسیب به آن‌ ها شود. بنابراین یکی از معایب لمینیت دندان مستعد بودن آن ‌ها در برابر آسیب‌ هاست، به همین جهت توصیه می ‌شود همواره از آن ‌ها مراقبت شود.

کلیک کنید: مزایا و معایب بروساژ دندان

در برخی بیماران پوسیدگی ثانویه دندان ایجاد می ‌کند.

اگرچه لمینیت های سرامیکی خود در برابر پوسیدگی مقاوم هستند، اما ساختار زیرین آن ‌ها که همچنان دندان طبیعی است، هنوز در برابر پوسیدگی آسیب پذیر است. اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود ممکن است با تحلیل و عقب نشینی بافت لثه رو به رو شویم. در چنین شرایطی باکتری‌ ها و پلاک ‌ها می ‌توانند در امتداد خط لثه یا در حاشیه لمینیت ها جمع شوند.

این مساله می‌ تواند منجر به پوسیدگی دندان در زیر لمینیت شود و به طور بالقوه طول عمر لمینیت را به خطر بیندازد. نصب غیر اصولی و نا مناسب لمینیت ها نیز می ‌تواند بعد ها احتمال پوسیدگی را به عنوان یکی از عوارض و معایب لمیینت دندان افزایش دهد.

بالاخره نیاز به جایگزینی دارد.

لمینیت های دندانی برای اطمینان از افزایش طول عمر نیاز به نگهداری و مراقبت منظم دارند. در حالی که بادوام هستند، اما متاسفانه تخریب ناپذیر نیستند. با گذشت زمان، لمینیت ها ممکن است فرسوده شوند، از جای خود خارج شوند، یا به دلیل ساییدگی و تحلیل طبیعی به سادگی نیاز به تعویض داشته باشند.

کلیک کنید: لمینیت دندان: راهنمای جامع زیبایی دندان با لمینت

بنابراین می ‌توانیم این مورد را نیز یکی از معایب لمینیت دندان به شمار بیاوریم زیرا هرچه باشد، لمینیت ها دندان طبیعی ما نیستند و ممکن است زمانی نیاز به تعویض داشته باشند. این مساله مخصوصاً در افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی ‌کنند در بازه زمانی کوتاه‌ تری رخ می دهد.

هزینه نسبتاً بالایی دارد.

لمینیت ها نسبت به سایر روش‌ های مشابه اصلاح طرح لبخند مانند ونیر کامپوزیت‌ ها، هزینه بیشتری را شامل می‌ شوند. در واقع هزینه بالا یکی معایب لمینت دندان برای افرادی است که بودجه کافی ندارند. هزینه درمان لمینیت دندان بسته به عواملی مانند تعداد لمینیت ها، پیچیدگی درمان، تخصص و مهارت متخصص دندانپزشک و … می ‌تواند متفاوت باشد.

علاوه بر این، هر گونه تعمیر یا تعویض آتی ممکن است هزینه‌ های اضافی را به همراه داشته باشد. بنابراین مهم است که قبل از فکر کردن به درمان ‌های لمینیتی، پیامد های مالی آن را در نظر بگیرید.

برای همه مناسب نیست.

به عنوان آخرین مورد از معایب لمینیت دندان باید به این نکته اشاره کنیم که آن‌ ها واقعاً برای هر شخصی ایده آل نیستند. افراد مبتلا به پوسیدگی های شدید دندانی، بیماری لثه یا نا مرتبی‌ های شدید دندانی ممکن است به درمان ‌های جایگزینی مانند ونیر کامپوزیت نیاز داشته باشند.

کلیک کنید: لمینیت فوری دندان چگونه انجام می شود؟!

علاوه بر این، کسانی که دندان قروچه شدید دارند ممکن است کاندیدای مناسبی برای لمینیت سرامیکی نباشند، زیرا وارد شدن فشار بیش از اندازه به لمینیت ها می ‌تواند باعث لب پر شدگی یا شکستگی آن ‌ها شود.

در خصوص مزایا، عوارض و معایب لمینیت دندان با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

در خصوص مزایا، عوارض و معایب لمینیت دندان با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

در حالی که لمینیت ها بدون شک می ‌توانند لبخند افراد را به شکلی حرفه‌ ای تغییر داده و اعتماد به نفس را افزایش دهند، اما قبل از تصمیم گیری درباره انجام این درمان زیبایی، ضروری است که معایب و عوارض لمینیت دندان (احتمالی) را بسنجید.

از این رو مشاوره با یک متخصص دندانپزشک بسیار حائز اهمیت خواهد بود. سعی کنید یک جلسه ویزیت هماهنگ کنید و تمام سؤالات خود در خصوص لمینیت ها را از متخصص دندانپزشک بپرسید. در این جلسه مطمئناً بیشتر نگرانی ‌های شما برطرف خواهد شد.

کلیک کنید: مهمترین علت لق شدن کامپوزیت دندان

آیا لمینیت آسیب دیده را می‌ توان ترمیم کرد؟

لمینیت دندان لایه بسیار نازک با استحکام و مقاومت بالایی است که معمولاً به راحتی دچار آسیب دیدگی نمی ‌شود. اما چنانچه آسیب ببیند دیگر امکانی برای ترمیم لمینیت سرامیکی وجود ندارد. معمولاً دندانپزشکان توصیه می ‌کنند هرچه سریع ‌تر آن را تعویض کنید.

لمینبت سرامیکی دندان چگونه تعویض می شود؟

نحوه تعویض لمینیت دندان، کاملاً همانند نصب اولیه آن انجام می ‌شود. برای انجام این کار، مراحل برداشت لمینیت قدیمی، اسکن  و ارسال فایل اسکن به لابراتوار برای ساخت لمینیت، مجدداً انجام می ‌شود. در این حال نیز بیمار باید در حدود ۲ هفته منتظر بماند تا لمینیت ساخته شود. پس از آماده شدن لمینیت، در مراجعه بعدی به مطب تخصصی دندانپزشکی روی دندان ‌های بیمار نصب می‌ شود.

چه زمانی باید لمینیت سرامیکی را تعویض کرد؟

چه زمانی باید لمینیت سرامیکی را تعویض کرد؟

توصیه می ‌شود با مشاهده موارد زیر برای تعویض لمینیت سرامیکی به کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه نمایید:

لب پر شدگی و یا شکستگی

با مشاهده آسیب ‌هایی مانند شکستگی، لب پر شدگی و یا ترک خوردگی بهتر است فوراً به کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه نمایید. در غیر این صورت، علاوه بر زیبایی، ممکن است مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد.

افتادن لمینیت

برخی موارد مانند استعمال سیگار، ابتلا به بیماری‌ های لثه، نداشتن بهداشت دهان و دندان خوب و پوسیده شدن دندان زیر لمینیت باعث ضعیف شدن پیوند بین لمینیت و دندان و افتادن آن می ‌شوند. در این صورت نیز باید برای تعویض لمینیت اقدام کنید تا مشکلی برای دندان شما به وجود نیاید.

کلیک کنید: بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند در شمال تهران

نیاز به عصب کشی دندان

در صورتی که پوسیدگی دندان زیاد بوده و به پالپ دندان رسیده باشد، نیاز است دندان عصب کشی شود. در این صورت ممکن است نیاز باشد بخش زیادی از دندان تراشیده شده و لمینیت برداشته شود.

آیا در صورت نا رضایتی بیمار از رنگ لمینیت، می‌ توان رنگ آن را تغییر داد؟

از آنجایی که پس از انتخاب رنگ لمینیت دیگر نمی ‌توان آن را تغییر داد، در چنین حالتی ممکن است پیشنهاد متخصص دندانپزشک این باشد که مجدداً سفارش لمینیت دیگری با رنگ مناسب‌ تر داده شود.

هزینه ریمو لمینت دندان

هزینه ترمیم لمینیت دندان چقدر است؟

هزینه ریمو لمینت دندان

در مواردی که نیاز است ریمو لمینیت انجام شود و لمینیت جدیدی ساخته داده شود، معمولاً هزینه اولیه نصب آن دریافت می ‌شود. بهتر است در این باره با متخصص دندانپزشک خود مشاوره ‌ای داشته باشید.

آیا لمینیت های دندانی دائمی هستند یا می توانند برداشته شوند؟

آیا لمینیت های دندانی دائمی هستند یا می توانند برداشته شوند؟

لمینیت ها (به جز انواع بدون تراش) یک درمان دائمی دندان محسوب می شوند. آن ها حدودا 15 تا 20 سال ماندگاری دارند و پس از آن لازم است تعویض شوند. به این دلیل توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد انجام لمینیت دندان، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید و تمام جوانب این کار را در نظر بگیرید.

کلیک کنید: معرفی درمانهای زیبایی دندان ها

متوسط طول عمر لمینیت دندان چقدر است؟

با مراقبت و نگهداری مناسب، لمینیت های سرامیکی می توانند به طور متوسط 15 تا 20 سال دوام بیاورند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این میزان ماندگاری ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد و طول عمر لمینت در برخی افراد بسیار بیشتر از 20 سال باشد، یا در برخی دیگر کمتر از 15 یا حتی 10 سال باشد.

سوالات متداول

لمینیت متحرک دندان چیست؟

لمینیت متحرک دندان یک نوع روکش سفارشی است که افراد به صورت موقت می ‌توانند برای اصلاح طرح لبخند خود از آن استفاده کنند. این روکش همانند یک کاور روی سطح دندان‌ ها قرار گرفته و سبب پوشاندن ظاهر نا مطلوب دندان ها می ‌شود.

برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان ‌ها، استفاده از لمینیت متحرک دندان می‌ تواند یک گزینه ایده‌ آل از لحاظ زمانی و هزینه ای باشد. لازم به ذکر است که این روش جنبه درمانی ندارد و نمی ‌تواند مشکلات ظاهری دندان‌ ها را به صورت اصولی درمان کند، تنها به صورت موقت سبب پوشاندن آن ها می‌ شود.

چه کسانی می‌ توانند از لمینیت متحرک دندان استفاده کنند؟

لمینیت متحرک دندان برای تمام کسانی که قصد پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌ های خود مانند بد رنگی، فاصله بین دندان‌ ها، به هم ریختگی‌ های جزئی، شکستگی، لب پر شدگی، ترک خوردگی و بد فرمی را دارند، مناسب است. لازم به ذکر است که این نوع از لمینیت ‌ها تأثیر موقتی دارند و نمی ‌توانند مشکلات دندانی را رفع و درمان کنند.

عوارض لمینت متحرک دندان چیست؟

  • به لثه ها آسیب می رسانند و ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت در لثه شوند.
  • ممکن است دندان ها را در طولانی مدت دچار پوسیدگی کنند.
  • برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند.
  • ماندگاری و طول عمر آن ها کوتاه است.
  • در هنگام غذا خوردن باید آن را دربیاورید و این مساله در مهمانی ها شاید چندان خوشایند نباشد.
  • جنبه درمانی ندارند و راه حل دائمی برای مشکلات دندانی نیستند.
  • ممکن است در حرف زدن شما را دچار مشکل کنند.
  • احتمال شکستن لمینیت های فوری در هنگام گذاشتن و برداشتن وجود دارد.
  • ممکن است بعد از مدتی دچار تغییر رنگ شوند.
  • ممکن است در دهان شما آلرژی ایجاد کنند.

آیا انجام لمینیت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

اگر درمان به درستی و توسط متخصص پروتز و زیبایی انجام شود و میزان تراش استاندارد باشد و تطابق لمینیت ها و دندان خوب باشد، پوسیدگی دندانی اتفاق نمی افتد. البته رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از انجام لمینیت مانند سایر دندان ها دارد.

برای جلوگیری از افتادن لمینیت های سرامیکی چه کنیم؟

مهم ‌ترین قانون برای جلوگیری از افتادن و آسیب دیدن تمام ونیرهای دندانی این است که از آن‌ ها به خوبی مراقبت کنید. زیرا مراقبت اصولی از آن ‌ها بسیار بسیار مهم است. به همین منظور بهتر است که به موارد زیر توجه شود:

  • مواد غذایی که نسبتا سفت و سخت هستند را کمتر مصرف کنید.
  • از جویدن یخ و موارد مشابه خودداری کنید.
  • در صورت داشتن دندان قروچه از نایت گارد استفاده شود.
  • بهداشت دهان و دندان به صورت صحیح رعایت شود.

آیا می توان از لمینیت سرامیکی برای دندان های پرشده استفاده کرد؟

اگر بخش زیادی از دندان های شما پر شده باشد، به جای استفاده از روش لمینیت بهتر است به سراغ روش های دیگری مثل روکش های دندانی بروید که از نظر ظاهری با لمینیت های سرامیکی برابری می کنند. ولی اگر ترمیم دندان شما خیلی سطحی باشد، هنوز هم می توانید از لمینیت های سرامیکی استفاده کنید.

آیا امکان پوسیدگی دندان پس از انجام لمینیت سرامیکی وجود دارد؟

بله، متاسفانه یکی از مشکلات اصولی انجام ندادن لمینیت دندان پوسیده شدن دندان های طبیعی بعد از لمینیت سرامیکی است. پیشنهاد می کنیم برای انجام لمینیت های سرامیکی حتما به یک متخصص زیبایی و پروتز مراجعه بفرمایید.

آیا حساسیت بعد از نصب لمینیت های سرامیکی دندان طبیعی است؟

این حساسیت در اغلب موارد طبیعی و شایع است و در صورتی که با آن مواجه شدید جای هیچگونه نگرانی نیست. علت آن کاری است که بر روی دندان ها انجام می شود و پس از مدت کوتاهی خود به خود از بین می رود. اما اگر پس لمینیت کردن دندان به مدت طولانی دچار حساسیت به سرما یا گرما شدید و این حساسیت از بین نرفت، با دندانپزشک متخصص خود مشورت کنید تا شما را برای از بین بردن آن راهنمایی کند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *