راهنمای کامل برای طراحی لبخند ایده آل

راهنمای کامل برای طراحی لبخند ایده آل

اسفند ۱۶, ۱۴۰۲ ۲:۰۱ ب٫ظ

دندان ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی فرد دارند و اگر دچار نقصی باشند، این زیبایی را دچار مشکل می کنند. پس نمی توان نسبت به دندان ها بی تفاوت بود. لبخند تاثیر بسیاری بر اعتماد به نفس دارد. با مراجعه به مطب دندانپزشکی و مشورت با متخصص دندانپزشک خود می توانید یک روش مناسب برای داشتن یک  لبخند ایده آل انتخاب کنید.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

هر نوع درمان دندانپزشکی که منجر به زیبایی دندان ها شود، اصطلاحا اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند نامیده می شود. زیبایی دندان ها تاثیر به سزایی در زیبایی صورت دارد. اگر نیاز به طراحی طرح لبخند دارید، قبل از آن حتما باید برای چکاپ دندانهایتان به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده تا دندان های شما از نظر پوسیدگی و بیماری های لثه معاینه شوند. در صورتی که دچار پوسیدگی دندانی و بیماری های لثه باشید. ابتدا باید این مشکلات توسط متخصص دندانپزشک درمان شوند.

باید توجه کنید که هر شخصی نیاز به اصلاح طرح لبخند ندارد و این کار با مشورت متخصص دندانپزشک با دلایل متفاوت و روش های مختلفی انجام می گیرد. رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن به شیوه صحیح در کنار چکاپ های دندانپزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

اصلاح طرح لبخند برای چه کسانی مناسب است؟

طراحی طرح لبخند تاثیر زیادی در جوان به نظر رسیدن دارد. بعضی از افراد به موجب شغل خود باید به فکر سلامت و زیبایی دندان های خود باشند، به همین جهت طراحی طرح لبخند برایشان مناسب است. بسیاری از افراد به جز زیبایی از لحاظ درمانی به طراحی طرح لبخند نیاز دارند. از نظر بسیاری از دندانپزشکان در صورتی که فرد بیمار مشکلی در فرم دهان و دندان خود نداشته باشد و فقط از بابت زیبایی دندان به دنبال طراحی لبخند باشد، دلیل کافی برای انجام این کار نمی باشد.

اینکه طراحی لبخند برای فرد مناسب است یا نه توسط متخصص دندانپزشک تعیین می شود. بنابراین لمینیت و کامپوزیت دندان به تشخیص متخصص دندانپزشک انجام می گیرد. طراحی لبخند برای افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می کنند، مناسب می باشد.

دلایل لزوم طراحی طرح لبخند

دلایل لزوم طراحی طرح لبخند

  • اگر فرد لبخند لثه ای (Gummy Smile) داشته باشد که معمولا در اثر پایین بودن و جلو آمدن فک بالا می باشد.
  • نا مرتب بودن دندان ها
  • زردی و بد رنگی دندان ها
  • دندان های کوتاه و یا بلند
  • باز بودن دیاستم ( فاصله بین دندان ها)
  • شکستن و لب پر شدن دندان ها به علت ضربات وارد شده و یا پوسیدگی های دندانی

ماندگاری طراحی طرح لبخند

درمان و زیبا سازی در حوزه دندان و به خصوص زیبایی از جمله اصلاح طرح لبخند دندان مستلزم مراقبت از دهان و دندان و نگهداری بعد از درمان است. برای افزایش طول عمر دندان ها باید بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کرد تا دندان ها آسیب نبینند و بعد از اینکه درمان روی آن ها انجام شد نیز باید با مسواک و نخ دندان  باعث ماندگاری درمان شد. با این وجود برای حفظ زیبایی و سلامت دندان ها لازم است به صورت مداوم تحت نظر متخصص دندانپزشک قرار بگیرید.

مهمترین روش های اصلاح طرح لبخند

  • لمینیت سرامیکی
  • کامپوزیت ونیر
  • بلیچینگ دندان

لمینیت سرامیکی

لمینیت سرامیکی

لیمنیت های سرامیکی یک لایه بسیار نازک هستند که با توجه به رنگ دندان بیمار و یا خواسته بیمار طراحی و ساخته می شوند. این لایه ها به قسمت جلویی دندان متصل می شوند و باعث می شوند که رنگ دندان ها، ظاهر و اندازه آن ها تغییر پیدا کند. شما می تواند طول دندان های خود را به کمک لمینیت های سرامیکی تغییر دهید. زمانی که از لمینیت های سرامیکی استفاده می کنید، متخصص دندانپزشک شما کم ترین حجم از تهاجم را در روش درمانی خود مورد استفاده قرار می دهد در نتیجه برای شروع کار تنها نیاز به یک آماده سازی سطحی است.

در نظر داشته باشید که تجربه متخصص دندانپزشک شما در موفقیت درمان لمینیت سرامیکی دندان شما بسیار حائز اهمیت است. در رابطه با استفاده از لمینیت های سرامیکی اجازه دهید تا متخصص دندانپزشک شما تصمیم نهایی را اتخاذ کند چرا که ممکن است دندان های شما بنا بر دلایل مختلف مناسب استفاده از این روش درمانی نباشد. شکل ظاهری لمینیت های سرامیکی همان چیزی است که شما می خواهید و این یک انتخاب کورکورانه نخواهد بود. درواقع با کمک لمینیت دیجیتال دندان، دندانپزشکان حرفه ای با استفاده از سیستم های دیجیتالی می توانند طرح لبخند شما را به صورت دیجیتالی ایجاد کنند.

در این حالت شما این فرصت را خواهید داشت که در رابطه با رنگ و شکل ظاهری لمینیت های سرامیکی خود نظر دهید تا بتوانید آن ها را در نهایت مطابق با سلیقه شخصی خود در اختیار داشته باشید. این روش می ‌تواند به سادگی عیوب مختلف دندان ‌ها را پوشش دهد و لبخندی زیبا را به افراد بدهد. از طرفی  لمینیت‌ ها عموما طبیعی بوده و در برابر تغییر رنگ و آسیب ‌های مختلف مقاومت بالایی دارند و به همین جهت گزینه ‌ای مناسب برای زیبایی دندان ها هستند.

مزایای لمینیت های سرامیکی

از مزایا و فواید لمینیت های سرامیکی می ‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لمینیت های سرامیکی به سادگی می‌ توانند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نمایند. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است.
  • لمینیت دندان در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می‌ باشد. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آن ها وجود دارد.
  • متریال خاص به کار رفته در این ونیرها آن را در برابر تغییر رنگ مقاوم می‌ کند، بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی‌ دهند.
  • متریال به کار رفته در لمینیت ها به گونه‌ ای است که به ‌راحتی می ‌تواند نور را بازتاب دهند و شفافیت خوبی داشته باشند و مشابه با دندان ‌های طبیعی می‌ باشند.
  • نصب پرسلن ونیر روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می ‌تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

طراحی لبخند با کامپوزیت

کامپوزیت ونیر

طراحی لبخند با کامپوزیت

کامپوزیت ونیرها عملکردی مشابه با لمینیت های دندانی دارند اما تفاوت هایی نیز در کیفیت آن ها وجود دارد. کامپوزیت های دندانی می توانند بسیاری از نواقص دندان از جمله شکستگی، ترک ها سطحی، فاصله میان دندان ها و همچنین بد رنگی دندان را بپوشاند. در صورتی که مشکلات دندان شما سطحی است و می خواهید ظاهر دندان های خود را تغییر دهید بهتر است از طراحی لبخند با کامپوزیت استفاده کنید و به راحتی ظاهر دندان های خود را تغییر دهید.

هزینه کامپوزیت های دندانی نسبت به لمینیت دندان کم تر است اما از طرفی مقاومت کم تری نیز نسبت به آن ها دارد در نتیجه شما باید در بازه های زمانی کوتاه تری آن ها را تعویض کنید یا اصلاحات لازم را در آن ها ایجاد کنید. البته در صورتی که بتوانید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، قادر خواهید بود تا برای مدتی طولانی تر از آن ها بهره ببرید.

دو بار مسواک زدن در روز و همچنین استفاده از نخ دندان می تواند به شما کمک کند تا بتوانید عملکرد کامپوزیت ونیر های خود را بهبود ببخشید. یکی از مزیت های استفاده از طراحی لبخند با کامپوزیت این است که مینای دندان آسیب جدی نمی بیند و لایه نازکی از رزین به صورت مسقیم بر روی دندان قرار می گیرد تا مشکلات دندانی را بر طرف سازد. این روش درمانی به راحتی می تواند ظاهری زیبا تر و بهتر به دندان های شما ببخشد.

مزایای کامپوزیت ونیر

از مزایا و فواید کامپوزیت ونیر می ‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

عدم نیاز به تراش ساختار دندان

معمولا در این روش نیازی به تراش دندان ها وجود ندارد و تنها در برخی موارد به تراش دندان ها نیاز می باشد، مانند: مقدار کجی زیاد دندان ها، اندازه بزرگ‌ تر دندانی از سایر دندان‌ ها و یا حالت جلو زده دندان، در این موارد ممکن است نیاز باشد مقداری از دندان تراشیده شود تا بتوان به کامپوزیت فرم بهتری داد و پوشش ‌دهی بیشتری را ایجاد کرد و به دست یابی به بهترین نتیجه از این ترمیم کمک کرد.

کلیک کنید: بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند در شمال تهران

امکان ترمیم شدن

کامپوزیت ماده خمیری شکلی است که بر روی دندان‌ ها قرار داده می ‌شود و به راحتی امکان حالت دادن و متناسب کردن شکل آن با فرم دندان وجود دارد. این ویژگی کامپوزیت دندان باعث شده است که خاصیت ترمیم شدن را داشته باشد و در مواردی که به هر دلیلی دچار شکستگی یا لب پرشدگی شود، می‌ توان آن را ترمیم کرد. متخصص دندانپزشک با اضافه کردن ماده کامپوزیت بر روی نواحی آسیب دیده و پالیش کردن آن می ‌تواند مجددا دندان‌ هایی زیبا را به بیمار هدیه دهد.

کوتاه بودن طول دوره درمان

طراحی لبخند با کامپوزیت در مدت زمان بسیار کوتاهی و تنها در یک جلسه مراجعه به مطب دندانپزشکی قابل انجام است. این مزیت باعث شده است تا بیمارانی که دارای مشکلات و ایرادات ظاهری دندانی هستند بتوانند در کوتاه‌ ترین زمان ممکن، به بهترین نتایج دست یابند و لبخند زیبایی را به دست آورند.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

بنا به دلایل متعددی دندان ها دچار تغییر رنگ می شوند، در این صورت با کمک بلیچینگ دندان می توان سفیدی و زیبایی را به دندان ها بازگرداند. فرآیند بلیچینگ دندان به دو طریق هوم بلیچینگ ( سفید کردن دندان ها در خانه) و آفیس بلیچینگ (سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشکی)  و یا ترکیبی از دو روش صورت می گیرد. در روش هوم بلیچینگ، سفید کردن دندان ها توسط خود بیمار، اما زیر نظارت متخصص دندانپزشک صورت می گیرد. در جلسه اول متخصص دندانپزشک بعد از بررسی وضعیت دندان ها، اسکن دیجیتال از دندان ها می گیرد و آن را برای ساخت تری مخصوص بلیچینگ به لابراتوار ارسال می کند.

بین تری بلیچینگ و دندان ها فضای مناسبی برای قرار گرفتن ژل هوم بلیچینگ وجود دارد که دستورالعمل انجام این کار توسط متخصص دندانپزشک به بیمار داده می شود. برای نتیجه گیری از این روش، چند هفته زمان مورد نیاز است. روش بعدی یعنی آفیس بلیچینگ طی یک جلسه در مطب دندانپزشکی انجام می گیرد. متخصص دندانپزشک ابتدا به کمک دهان باز کن، از لب و لثه بیمار طی درمان محافظت می کند.

سپس دندان ها به وسیله ژل مخصوص بلیچینگ پوشانده می شوند و در ادامه با لیزر مخصوص، چندین بار به دندان ها اشعه تابانده شده تا ژل بلیچینگ فعال شود و اثر سریع خود را بر روی دندان ها بر جای بگذارد. بلیچینگ روشی با قیمت مناسب بوده و تاثیر آن به سرعت برای بیمار قابل مشاهده می باشد.

کلیک کنید: معرفی درمانهای زیبایی دندان ها

مزایای بلیچینگ دندان

بلیچ کردن دندان با چه مزایایی همراه است؟

بلیچینگ دندان یکی از ساده ‌ترین و سریع‌ ترین روش های سفید کردن دندان است که در ادامه شما را با مزایای آن آشنا می ‌کنیم:

 کمک به افزایش اعتماد به نفس

داشتن دندان‌ هایی سفید به افزایش اعتماد به نفس کمک بسیار زیادی می ‌کنند. بلیچینگ با از بین بردن لکه ‌های پایدار، دندان‌ ها را بسیار روشن ‌تر و درخشان‌ تر کرده و به همین جهت دیگر در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن خجالت نمی ‌کشید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

 به دست آوردن نتیجه درمان در مدت زمانی کوتاه

نتیجه نهایی این روش بسیار بهتر از سایر روش‌ های سفید کردن دندان است و انجام آن بسیار کوتاه و معمولاً بین یک تا دو جلسه می ‌باشد.

 روشی محافظه کارانه

بلیچینگ دندان یک روش محافظه کارانه و کم تهاجمی می‌ باشد، زیرا همانند دیگر روش ‌های درمانی نیازی به آماده سازی دندان ‌ها، تغییر در ساختار دندان و در واقع تراش مینای دندان ندارد و در نهایت بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی آن ها می ‌شود.

مقرون به ‌صرفه ‌تر بودن نسبت به دیگر روش ‌های درمانی مشابه

هزینه این روش نسبت به دیگر روش ‌های سفید کردن دندان ارزان‌ تر است.

سوالات متداول

آیا اصلاح طرح لبخند به ارتودنسی نیازمند است؟

درمان هایی مانند روکش، لمینت و کامپوزیت نمی توانند ناهنجاری های دندانی مانند کجی دندان، حالت نامناسب لثه و ناهنجاری های فکی را بر طرف سازند. بنابراین قبل از طرح لبخند افرادی که دچار این مشکلات هستند به ارتودنسی نیاز دارند.

آیا بعد از انجام طرح لبخند مراقبت خاصی لازم است؟

با توجه به اینکه کدام روش برای طراح لبخند استفاده شده است، به جهت افزایش طول عمر و ماندگاری بیشتر مراقبت هایی لازم است. اما این مراقبت ها به هیچ وجه سخت نیستند که باعث نگرانی شما از انجام طراح لبخند شوند.

برند لمینیت را بر اساس قیمت کم انتخاب کنم یا کیفیت بالا؟

شاید مشاهده قیمت‌ های پایین ‌تر برخی مارک ‌های لمینیت باعث وسوسه شدن شما در انتخاب نوع لمینیت شود. در این انتخاب دقت به کیفیت و مرغوب بودن لمینیت بسیار مهم است، چرا که بر زیبایی، طبیعی بودن، ماندگاری، سازگاری با بافت دهان و دندان و همچنین مقاومت و استحکام آن تأثیر دارد. به طبع هرچه هزینه بیشتری برای لمینیت پرداخته شود، فرد می‌ تواند از مزایای یک لمینیت خوب بیشتر بهره ببرد.

لمینیت‌ های ارزان قیمت ممکن است خیلی زود تر از موعد مقرر، زیبایی خود را از دست بدهند و یا مقاومت و استحکام خیلی خوبی نداشته باشند و سریع‌ تر آسیب ببینند و نیاز به تعویض پیدا کنند که تعویض آن ها نیاز به پرداخت مجدد هزینه‌ های مربوط به تهیه و نصب آن می‌ شود. این در حالی است که یک لمینیت خوب خیلی دیرتر و در مدت زمان طولانی‌ تری ممکن است دچار این مشکلات شود. بنابراین استفاده از برند های خوب مقرون به ‌صرفه ‌تر خواهند بود.

تفاوت بلیچینگ با لمینیت چیست؟

بلیچینگ پروسه ی سفید کردن دندان هاست در این روش دندان های تغییر رنگ یافته را با استفاده از مواد مخصوصی که خاصیت سفید کنندگی دارند سفید می کنند بدین ترتیب که متخصص دندانپزشک مواد بلیچینگ را روی دندان بیمار گذاشته و با لیزر لکه ها را پاک می کند اما لمینیت روشی پیشرفته برای از بین بردن لکه هایی است که بلیچینگ قابلیت پاک کردن آن ها را ندارد. بلیچینگ صرفا برای سفید کردن دندان هاست در حالی که لمینیت علاوه بر سفید کردن یک تکنیک ترمیمی زیبایی می باشد و توسط آن فرم کلی دندان ها نیز اصلاح می یابد.

چه زمانی ونیر کامپوزیت بهتر از لمینیت سرامیکی است؟

اگر میزان تغییراتی که باید روی دندان ها انجام گیرد، کم باشد و عملکرد مناسب دندان ها مد نظر باشد، ونیر کامپوزیت گزینه بهتری است. یکی از مهم‌ ترین مزایای کامپوزیت ونیر این است که مانند لمینیت سرامیکی نیازی نیست که در لابراتوار توسط تکنسین ساخته شود به همین علت نصب کامپوزیت ونیر یک فرآیند فوری است. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر این است که نیازی به تراشیدن سطح دندان برای نصب آن نیست به همین علت آسیب کمتری به دندان ها می رسد.

آیا مسواک و خمیر دندان در ماندگاری لمینیت تأثیر دارند؟

بله شما باید از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت و با استفاده از مسواک و خمیردندان نامناسب ممکن است لمینیت دچار ساییدگی شود. توصیه می ‌شود برای انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

 

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *