روش جدید ایمپلنت دندان

روش جدید ایمپلنت دندان

فروردین ۵, ۱۴۰۳ ۷:۳۴ ق٫ظ

منظور از ایمپلنت دندان جایگزین و یا پرکردن جای خالی دندان ها توسط پیچ های تیتانیومی و قرار دادن روکش بر روی آن می باشد، ایمپلنت دقیقا همانند دندان های طبیعی عمل می کند به طوری که فرد تفاوت آن را با دندان های طبیعی احساس نمی کند، به طور کلی می توان گفت که ایمپلنت بهترین روش برای جایگزین کردن دندان های معیوب و از دست رفته می باشد.

همچنین، یکی از نکات مثبت و قابل توجه ایمپلنت دندان، ثابت بودن آن است و دیگر نیازی نیست مانند دندان های مصنوعی آن را در بیاورید. در گذشته که از روش های دیگری برای پر کردن جای دندان های خالی استفاده می کردند افراد در هنگام غذا خوردن به مشکل برمی خوردند ولی امروزه با انجام ایمپلنت دندان افراد هیچگونه مشکلی در غذا خوردن ندارند و احساس مصنوعی بودن دندان ها را ندارند.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

به طور معمول تمام افرادی که به هر دلیل دندان خود را از دست داده اند، می‌ توانند از این روش درمانی استفاده کنند. در واقع ایمپلنت موفقیت 96 درصدی را برای خود ثبت کرده است. تنها در مواردی خاص مانند افراد دیابتی، افراد سیگاری، افرادی که شیمی درمانی انجام می ‌دهند و یا کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌ کنند، بهتر است قبل از انجام ایمپلنت با متخصص دندانپزشک خود در این باره صحبت کنند.

فواید ایمپلنت دندان

فواید ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در واقع هم جای ریشه و هم جای تاج دندان را پر می کند، بنابراین همانند دندان های طبیعی در جای خود کاملاً ثابت و استوار است و کوچک ترین حرکتی در هنگام جویدن غذا یا در مواقع دیگر ندارد. ایمپلنت دندان تنها درمانی است که مانع تحلیل استخوان فک در محل دندان کشیده شده را می گیرد.

در غیر این صورت چه جای دندان خالی بماند چه آن را با دندان مصنوعی یا بریج دندان پر کنید، به مرور استخوان فک باز جذب شده و تحلیل می رود. طول عمر و دوام ایمپلنت دندان بسیار زیاد است به طوری که اگر به خوبی از آن مراقبت کنید تا آخر عمر نیازی به تعویض آن نخواهید داشت.

این روش بر خلاف روش‌ های دیگر جایگزینی دندان‌ های از دست رفته، نیازی به مراقبت ویژه و جداگانه ندارد بلکه آن را مثل دندان های طبیعی دیگر مسواک می زنید و نخ دندان می کشید. زیبایی ایمپلنت مشابه دندان های طبیعی است و کسی متوجه مصنوعی بودن آن نمی شود.

روش جدید ایمپلنت دندان

روش جدید ایمپلنت دندان

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دیجیتال به نوعی از درمان کاشت ایمپلنت دندان گفته می ‌شود که در آن تنها ظرف یک روز، دندان آسیب دیده با ایمپلنت جایگزین می ‌شود و یا جای خالی دندان با ایمپلنت پر می شود و یک روش تقریبا جدید در دندانپزشکی می باشد.

درمان ایمپلنت یک روزه به روش کاملا دیجیتال

برای کاشت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دیجیتال، نیازی نیست ابتدا مراحل چند ماهه جوش خوردن ایمپلنت به استخوان را پشت سر بگذارید و پس از آن روکش بر روی دندانتان نصب شود، بلکه در همان روزی که ایمپلنت در دهانتان قرار می گیرد روکش دندان هم بر روی آن نصب می‌ شود. در درمان ایمپلنت به صورت دیجیتال به منظور بررسی استخوان فک و همچنین موقعیت قرار گرفتن رشته های عصبی، از مدل سازی کامپیوتر سه بعدی استفاده می شود.

کلیک کنید: روش گذاشتن ایمپلنت دندان

با این شرایط متخصص دندانپزشک با کمترین شکافی به کاشت ایمپلنت دندان می پردازد. به دلیل شکاف کمتر در این روش، درد کمتری برای بیمار وجود خواهد داشت. همچنین به دلیل قرار گرفتن اطلاعاتی بسیار دقیق در دست متخصص دندانپزشک، کمترین میزان آسیب و خطا در این نوع روش درمانی دیجیتال وجود دارد. در کاشت ایمپلنت دیجیتال برای جلوگیری از آسیب عصب و دندان های کناری، یک هدایت کننده (گاید جراحی) بر روی دندان ها نصب می شود. که همین راهنما به برش های دقیق و کوچک تر متخصص دندانپزشک کمک می کند.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری یا یک روزه دیجیتالمراحل کاشت ایمپلنت فوری یا یک روزه دیجیتال

مراحل کاشت ایمپلنت فوری دیجیتال به صورت زیر است:

در ادامه، مراحل ایمپلنت دندان دیجیتال را برای شما شرح می دهیم:

مرحله اول

در این مرحله به کمک اسکنر دهانی تصویری دیجیتالی تهیه شده که تمامی آناتومی دندان و بافت لثه را ثبت می کند.

مرحله دوم

برای ضبط دقیق تر آناتومی استخوان و دندان ها، در مرحله ی دوم یک سی تی اسکن پرتو مخروطی انجام می گیرد. در این سی تی اسکن، ساختاری سه بعدی از استخوان، سینوس ها و اعصاب به دست می آید. در ادامه تصاویر مرحله یک و دو با یکدیگر ترکیب شده و از دندان ها و استخوان دهان بیمار، مدلی سه بعدی ایجاد می شود.

مرحله سوم

در این مرحله پس از بررسی های لازمه قطر و طول ایمپلنت انتخاب می شود. پس از اینکه متخصص دندانپزشک طرح مورد نظر را تصویب کرد، مرحله بعدی انجام می گیرد.

کلیک کنید: همه چیز در مورد عفونت ایمپلنت دندان

مرحله چهارم

در این مرحله به کمک CAD-CAM یک گاید به صورت قالب پلاستیکی ساخته می شود. این مرحله برای قرار دادن ایمپلنت نهایی بسیار کمک دهنده می باشد. گاید تهیه شده در دهان بیمار قرار داده می شود تا بدون برش ایمپلنت درون جایگاه مورد نظر قرار بگیرد.

مرحله پنجم

در مرحله آخر و در روز جراحی و بلافاصله بعد از قرار دادن ایمپلنت، روکش ایمپلنت که دارای ظاهری بسیار طبیعی و زیبا می باشد، برای بیمار نصب خواهد شد. در واقع در روش ایمپلنت دیجیتال، بیمار حتی یک روز هم بدون دندان نمی ماند.

تفاوت های ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری دیجیتال

تفاوت های ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری دیجیتال

به طور معمول بیماران با در نظر گرفتن هزینه ایملپنت معمولی و دیجیتال، کاشت ایمپلنت به روش معمولی را انتخاب می کنند. اما با وجود گران تر بودن ایمپلنت دیجیتال، باید گفت که این روش مدرن با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، مزیت های بسیار بی نظیری دارد. ایمپلنت دیجیتال استاندارد های بسیار ظریفی را در نظر می گیرد که به همین دلیل بسیار طبیعی بوده و دارای راحتی بسیار بیشتری می باشد. به طور کلی تفاوت های ایمپلنت معمولی با دیجیتال را در زیر بررسی می کنیم:

  • ایمپلنت دیجیتال تنها در جلسه انجام می شود، اما برای کاشت ایمپلنت دندان به روش معمولی جلسات بیشتری مورد نیاز است.
  • مدت زمان جراحی ایمپلنت دیجیتال کمتر از نیم ساعت می باشد در حالی که ایمپلنت معمولی به 120 دقیقه و یا بیشتر نیاز دارد.
  • ایمپلنت دیجیتال راحتی بسیار بیشتری برای بیمار داشته و دوره نقاهت بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد.
  • در ایمپلنت دیجیتال بیمار درد بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی خواهد داشت.
  • به دلیل استفاده از سیستم و تکنولوژی پیشرفته در ایمپلنت دیجیتال، جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک بسیار بهتر بوده و در واقع جویدن غذا و صحبت کردن بسیار برای بیمار راحت تر خواهد بود.

کاندیدای مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال

با توجه به تمام فواید و مزایایی که ایمپلنت دندان دیجیتال دارد، افراد بسیار زیادی می توانند از این شیوه درمانی استفاده داشته باشند. به طور کلی افراد زیر می توانند کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان دیجیتال باشند:

  • افراد سیگاری
  • بیماران دیابتی
  • افرادی که نیازمند روکش سریع دندان می باشند.
  • افرادی که به میزان زیادی از کاشت ایمپلنت دندان ترس دارند.
  • افرادی که دارای ارتفاع استخوان ناکافی هستند

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتالی

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتالی

در ادامه به مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتالی می پردازیم:

مزایا ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دیجیتالی مزایا و فواید بسیاری دارد. به دلیل استفاده از امکانات پیشرفته پزشکی، نصب ایمپلنت دیجیتالی در بهترین جایگاه فک قرار می گیرد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

    • زمان کوتاه جراحی از مزیت های اصلی این روش درمانی دیجیتالی می باشد. کاشت ایمپلنت به روش قدیمی شاید به زمان 60 دقیقه و یا بیشتر نیاز داشته باشد، اما کاشت ایمپلنت به روش جدید شاید کمتر از نیم ساعت به اتمام برسد. در کاشت ایمپلنت دندان به روش دیجیتال، دندان موقت در همان روز آماده می شود و روی ایمپلنت قرار می گیرد.

کلیک کنید: تفاوت اوردنچر دندان و ایمپلنت

  • درد کمتر از دیگر مزیت های این روش می باشد. تقریبا تمام افرادی که قصد انجام کاشت ایمپلنت دندان را دارند، ترس و نگرانی از جراحی و همچنین بیهوشی آن را دارند. در کاشت ایمپلنت دیجیتالی برش بسیار جزئی بوده و اصولا نیازی به بخیه زدن وجود ندارد، بنابراین درد کمتری برای بیمار وجود دارد.
  • بهبودی در زمان کوتاه تر، با توجه به اینکه این روش درمانی برش جزئی و بدون بخیه دارد، بهبودی در زمان بسیار کوتاه تری اتفاق می افتد.
  • دقت بیشتر به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته در این روش و استفاده از برنامه و طراحی حرفه ای.

معایب ایمپلنت دیجیتالی

به طور کلی این روش درمانی مزیت های بسیاری دارد و درمان ایمپلنت دیجیتالی یک درمان بی نظیر و حرفه ای می باشد، اما با این وجود می توان معایبی را نیز برای آن در نظر گرفت که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • ایمپلنت دیجیتال هزینه بسیار بالاتری نسبت به کاشت ایمپلنت دندان به روش معمولی دارد.
  • این نوع روش درمانی به یک لابراتوار بسیار حرفه ای و خاص نیاز دارد.
  • طراحی و عملیات های قبل از کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال طولانی و زمان بر می باشد.
  • در ایمپلنت دندان دیجیتال به دستگاه های مخصوص و اسکنر و نرم افزار خاص نیاز است.
  • کلینیک های تخصصی که ایمپلنت دندان دیجیتال را انجام می دهند، به میزان محدود موجود می باشند.

محدودیت های بعد از ایمپلنت

محدودیت های بعد از ایمپلنت

در مورد محدودیتهای ناشی از ایمپلنت می توان گفت، بیمار در 48 ساعت اول ممکن است درد و حساسیت ‌هایی را تجربه کند که طبیعی بوده و بخشی از روند بهبودی است. در طول این مدت بیمار باید محدودیت های بعد از ایمپلنت دندان را رعایت کند تا از بروز عوارضی مانند عفونت که می ‌توانند باعث شکست درمان شوند، جلوگیری کرده و سریع‌ تر بهبود یابد. در ادامه این نکات را بیان کرده‌ ایم:

    • متخصص دندانپزشک پس از پایان جراحی پانسمانی را در دهان و بر روی زخم قرار می‌ دهد که بیمار تا 1ساعت پس از جراحی نباید آن را جا به جا کند. تنها لازم است آن را به آرامی بر روی بافت لثه خود فشار دهد. در غیر این صورت احتمال خونریزی وجود خواهد داشت.
    • پس از گذشت 1 ساعت بیمار اجازه دارد گاز استریل را از دهان خود خارج کند. اما چنانچه خونریزی آن کاهش پیدا نکند باید آن را مجدداً به مدت زمان 30 دقیقه در محل قرار دهد.
    • بروز علائمی مانند خونریزی‌ های کوچک لثه، تورم آن و یا خارج شدن مایع از لثه در روزهای ابتدایی پس از جراحی طبیعی است. این علائم نشان دهنده بهبودی محل جراحی و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک هستند. این علائم به طور معمول پس از گذشت 3 تا 4 روز از بین می ‌روند.
    • توصیه می‌ شود در ساعات اولیه پس از جراحی، دهان خود را شست و شو ندهید.
    • سعی کنید کمتر صحبت کنید.
    • از انجام فعالیت‌ های ورزشی و سنگین تا زمانی که متخصص دندانپزشک اجازه انجام آن را ندهد، خودداری کنید.
    • توصیه می ‌شود برای کاهش درد و تورم تا 24 ساعت اول پس از جراحی، از کمپرس یخ استفاده نمایید و پس از 72 ساعت بهتر است از کمپرس گرم استفاده کنید.
    • بیمار به ویژه در ساعات اولیه پس از جراحی، درد و ناراحتی را تجربه خواهد کرد که طبیعی است. بیمار باید داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را که متخصص دندانپزشک تجویز کرده است، به موقع مصرف کند تا درد و التهاب ناشی از جراحی تسکین پیدا کند.
    • پس از جراحی باید از مسواک نرم برای مسواک زدن دندان‌ های خود استفاده کنید و دقت کنید که آن را بر روی ناحیه جراحی شده نکشید، زیرا در این صورت احتمال خونریزی وجود خواهد داشت.

کلیک کنید: کاشت ایمپلنت دندان و عمل بینی

  • توجه داشته باشید که تا 24 ساعت نباید مایعات داغ مصرف کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌ های گازدار، الکلی و همچنین نوشابه پرهیز کنید.
  • استعمال سیگار و مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در گردش خون شده و همچنین احتمال ایجاد عفونت و خونریزی را به همراه خواهند داشت.

هزینه کاشت ایمپلنت دندان فوری

هزینه کاشت ایمپلنت دندان فوری

هزینه کاشت بستگی به عوامل زیر دارد:

  • تخصص دندانپزشک
  • تعداد ایمپلنت
  • برند ایمپلنت
  • جنس روکش ایمپلنت (تمام سرامیک، فلز سرامیک)
  • روش کاشت ایمپلنت (فوری، یک مرحله ای یا دو مرحله ای)
  • تکنولوژی های مورد استفاده
  • درمان های جانبی مانند پیوند استخوان، جراحی لثه و غیره

سوالات متداول

تا چند سال بعد از کشیدن دندان می‌ توان ایمپلنت کرد؟

برای جواب به این سؤال باید بگوییم که عوامل متعددی می ‌تواند بر روی موفقیت ‌آمیز بودن روند دریافت ایمپلنت تأثیرگذار باشد و ممکن است در این روند با چالش ‌هایی رو به ‌رو شویم. باید گفت که به ‌طورکلی نرخ موفقیت دریافت و کاشت ایمپلنت بالا بوده و درصد کمی از آن‌ ها ممکن است با چالش رو به‌ رو شوند. طبق آمار فقط بین پنج تا ده درصد این روش کاشت دندان، می ‌تواند ناموفق باشد و با شکست ایمپلنت مواجه شود. همان‌ طور که اشاره کردیم یکی از عواملی که بر روی موفقیت ‌آمیز بودن ایمپلنت تأثیر می ‌گذارد وضعیت استخوانی فرد مورد نظر است. این مسئله اهمیت بسیاری دارد که شما تا چه مدت زمانی قادر به درمان ایمپلنت هستید و آیا وضعیت استخوان فک شما به صورتی است که روند کاشت ایمپلنت موفقیت ‌آمیز باشد و یا خیر. به ‌طورکلی اگر شرایط شما مناسب باشد جراح هم‌ زمان با کشیدن دندان ایمپلنت را نیز جای ‌گذاری می ‌کند. در غیر این صورت اصولاً پس از گذشت دو تا سه ماه از کشیدن دندان معمولاً بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت است. پس در واقع می‌ توانیم بگوییم با اینکه برای کاشت ایمپلنت یک بازه زمانی طلایی وجود دارد ولی با گذر از این زمان این امر برای شما غیرممکن نشده و شما می ‌توانید بسته به داشتن شرایط مناسب اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کنید.

درد ایمپلنت دیجیتال دندان از درد ایمپلنت معمولی کمتر است؟

تصاویر و مدل‌ سازی‌ های سه بعدی که در روش ایمپلنت دیجیتال به ثبت می ‌رسند، سبب می‌ گردند که متخصص ایمپلنت ساده ‌تر اختلالات استخوان فک فرد را دریابد و مکان قرارگیری رشته‌ های عصبی دندان را بهتر بیابد. این در حالی است که طی انجام ایمپلنت به روش معمولی، متخصص دندانپزشک شکاف بزرگ تری روی لثه شما ایجاد می‌ کند تا به استخوان فک برسد. پس از آن جایی که با استفاده از تصاویر سه بعدی در روش دیجیتال ایمپلنت دندان، شکاف دندان به حداقل می ‌رسد، در نتیجه بیمار درد کم تری را حس خواهد کرد و شکاف ایجاد شده به بخیه نیاز نخواهد داشت. همچنین خونریزی کاهش یافته و بهبود سریع تر حاصل خواهد شد.

آیا روش انجام ایمپلنت دیجیتال می‌ تواند دارای خطا باشد؟

درست است که ما با گاید جراحی آماده شده که همانند یک شابلون در کارهای هندسی است، نواحی انجام برش لثه، دریل و تراش استخوان فک را کاملاً دقیق، به‌ صورت کامپیوتری و محاسبه‌ شده انجام می ‌دهیم، اما همه این‌ ها مستلزم این است که دقیقا تمام مراحل را درست طی کنیم، یعنی گاید جراحی‌ مان را درست طراحی کنیم و با ماده ‌ی درست که تغییر ابعادی ندهد، بسازیم، در غیر این صورت ایمپلنت دیجیتال می ‌تواند خطا هایی داشته باشد.

آیا می‌ توان روکش را در همان روز کاشت ایمپلنت به آن متصل کرد؟

این درمان نیز ممکن است و به آن بارگذاری فوری ایمپلنت می ‌گویند. اگر ایمپلنت جایگاه محکم و با ثباتی در استخوان داشته باشد و جراح از پایداری آن راضی باشد، روکش موقت روی ایمپلنت گذاشته می‌ شود. اگر پیوند استخوان ضروری باشد، ایمپلنت فوری انجام شده باشد یا استخوان کافی وجود نداشته باشد، بهتر است روکش موقت به ایمپلنت متصل نشود تا در این فاصله ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد و محکم شود. پس در نظر داشته باشید که اگر استخوان فک شما شرایط مناسب داشته باشد مهم نیست چند سال از زمانی که شما دندان خودتان را ازدست‌ داده‌ اید گذشته باشد. شما می ‌توانید با مراجعه به یک متخصص دندانپزشک مجرب و انجام مراحل پیش ‌نیاز از موفقیت ‌آمیز بودن این روند اطمینان حاصل کنید. لازم به ذکر است که این موفقیت صرفاً به این عامل بستگی نداشته و عوامل دیگری نیز همچون وضعیت سلامت لثه، سلامت کلی فرد، رعایت بهداشت دهان و دندان و… می ‌تواند بر روی آن تأثیر گذار باشد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *