لمینت دندان برای دندان های لکه دار: راه حلی برای داشتن لبخندی سفید و درخشان

لمینت دندان برای دندان های لکه دار: راه حلی برای داشتن لبخندی سفید و درخشان

فروردین ۷, ۱۴۰۳ ۶:۰۰ ق٫ظ

داشتن لبخند زیبا و دندان های سفید درخشان، نقشی کلیدی در زیبایی و اعتماد به نفس افراد در جوامع امروزی ایفا می کنند.  زیبایی دندان نه تنها به جنبه ‌های ظاهری افراد اهمیت می ‌دهد بلکه به تأثیر مستقیمی بر روابط اجتماعی، سلامت روانی، و حتی کیفیت زندگی روزمره آن ها دارد.

دندان های زیبا نشان ‌دهنده سلامت دهان و دندان می ‌باشند. این موضوع نقش مهمی در بهبود سلامت کلی فرد ایفا می‌ کند. با این وجود، عوامل متعددی مانند مصرف چای، قهوه، سیگار، افزایش سن و برخی داروها می توانند باعث لک شدن دندان ها و از بین رفتن زیبایی لبخند شوند. با توجه به این شرایط، روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند که لمینت دندان یکی از موثرترین و محبوب ترین آنهاست.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، پوسته ای نازک و همرنگ با دندان های طبیعی است که از جنس سرامیک ساخته می شود و به سطح خارجی دندان ها چسبانده می شود. لمینت ها می توانند برای رفع مشکلات مختلفی از جمله لکه های دندانی، دندان های کج و نامرتب، شکستگی ها و لب پر شدن دندان ها، و همچنین برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار بگیرند.

لک شدن دندان

لک شدن دندان

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، لک شدن دندان ها ممکن است به علت چندین عامل باشد، اما در اکثر موارد، مرتبط با عوامل خارجی و نقص‌ های مراقبتی یا استفاده از محصولات نامناسب می‌ باشد. در زیر به برخی از عوامل ممکن برای لکه شدن دندان ها اشاره می‌ شود:

کلیک کنید: تغییر رنگ لمینیت

مراقبت نا صحیح: مراقبت نا صحیح از دندان ها باعث ایجاد لکه در آن ها می شود. مراقبت و بهداشت روزانه  دندان‌ ها با استفاده از مسواک و نخ دندان بسیار اهمیت دارد، به طوری که اگر تنها چند روز از بهداشت دندان های خود غافل شوید، به وضوح متوجه تغییر رنگ آن ها خواهید شد.

استفاده از تنباکو و دخانیات: مصرف تنباکو یا سیگار می ‌تواند باعث رسوب لایه‌ های زرد بر روی سطح دندان ها شود و ظاهر نامناسبی برای آن به همراه داشته باشد.

مصرف نوشیدنی های حاوی رنگدانه: نوشیدنی ‌هایی مانند قهوه و چای به دلیل داشتن رنگ دهی قوی ممکن است روی سطح دندان لکه بگذارند.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی: مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی‌ های اسیدی مانند نوشابه، سرکه، مرکبات و ترشیجات می‌ تواند رنگ دندان‌ ها را تغییر دهند.

افزایش سن: با گذشت زمان، لایه سطحی دندان ها از بین رفته و میزان انامل دندان کاهش می ‌یابد. در نتیجه لایه‌ ی زیرین که دارای رنگ طبیعی دندان است، نمایان می گردد.

عوامل ژنتیکی: ژنتیک نقش قابل توجهی در رنگ دندان‌ ها دارد. ممکن است برخی افراد با توجه به ویژگی های خاص خود دندان‌ هایی با رنگ متفاوت داشته باشند.

بیماری‌ های دهان و دندان: برخی از بیماری ‌های دهان و دندان می ‌توانند منجر به  تغییر رنگ دندان‌ ها شوند.

نقش لمینیت دندان در از بین بردن لکه و بدرنگی دندان ها:

همانطور که گفته شد سالهاست که لمینیت به عنوان  یک روش کارآمد در زمینه بهبود ظاهر و رنگ دندان‌ ها و از بین بردن لکه ‌ها و بدرنگی ‌های دندان ها شناخته شده است. لمینیت ‌ها از سرامیک ساخته می ‌شوند و به سطح جلویی دندان ها چسبانده می‌ شوند. در ادامه به  نقش لمینیت در از بین بردن لکه و بدرنگی دندان ها می پردازیم:

کلیک کنید: روش ‌های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لمینیت دندان

پوشش لکه ‌ها و بدرنگی ‌ها: لمینیت ‌ها به عنوان یک لایه نازک و شفاف روی سطح دندان قرار می ‌گیرند و به طور کامل لکه‌ ها و بدرنگی ‌ها را مخفی می ‌کنند. این پوشش باعث بهبود رنگ و زیبایی دندان‌ ها می ‌شود.

تغییر رنگ دندان‌ ها: لمینیت‌ ها باعث بهبود رنگ طبیعی دندان‌ ها می شوند و اگر دندان ‌ها دارای لکه‌ ها یا بدرنگی ‌های خاصی باشند، این مشکلات را از بین می ‌برند.

اصلاح فرم و اندازه دندان ها: علاوه بر بهبود رنگ، لمینیت‌ ها امکان تغییر اندازه و فرم دندان ها را دارند. این درمان به دندان ‌ها شکل و ظاهر متناسب ‌تری می‌ بخشد.

مقاومت در برابر لکه ‌ها:  لمینیت ها در مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ نمی شوند.

مزایا و معایب لمینت

در ادامه به مزایا و معایب انجام لمینت دندان می پردازیم:

مزایای لمینیت دندان چیست؟

  • حفظ ساختار دندان، در لمینیت ها تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از یک سطح دندان تراش داده می شود که در مقایسه با انواع مختلف روکش ها که تراش دور تا دور دندان ها انجام شده و بین 1 تا 2 میلی متر از بافت دندان برداشته می شود، درمانی بسیار محافظه کارانه تر محسوب می گردد.
  • به دلیل این عمق تراش کم و محدود به مینا معمولاً نیازی به تزریق بی حسی نمی باشد.
  • زیبایی طبیعی، در لمینیت های سرامیکی انعکاس و عبور نور شبیه به دندان های طبیعی می باشد.
  • مقاوم در برابر رنگ پذیری
  • باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان و مقاومت دربرابر نفوذ مایعات
  • سازگاری زیستی خیلی خوب، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت بهداشت دهان و دندان مناسب، لثه ها پس از درمان لمینت کاملا سالم و نرمال خواهند بود.
  • مقاومت خوب در برابر سایش

معایب لمینت ‌های سرامیکی دندان چیست؟

  • امکان ترک خوردگی و شکستگی لمینیت سرامیکی
  • عدم راحتی انجام تغییر و تعمیرات پس از اتصال به دندان
  • هزینه بالاتر و گران تر بودن نسبت به ونیرهای کامپوزیتی
  • حساس به تکنیک بوده و مهارت دندانپزشک بسیار موثر است. (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود.)

مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان:

مراقبت های لازم بعد از لمینت دندان:

مراقبت از لمینیت دندان مشابه دندان‌ های طبیعی است و نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. چنانچه به صورت روزانه دندان‌ های خود را مسواک بزنید و هرشش ماه یکبار به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید قادر خواهید بود بیش از 15 الی 20 سال بدون هیچگونه مشکلی لمینیت‌ های خود را حفظ کنید و از این طریق عمر لمینیت خود را افزایش دهید. سایر اصول نگهداری و مراقبت از لمینیت دندان عبارت اند از:

  • برای جلوگیری از تحلیل لثه، دندان ‌های خود را به آرامی مسواک بزنید. زیرا اگر بیش از حد مسواک بزنید لثه دچار تحلیل شده و از لمینیت فاصله می‌ گیرد.
  • از یک خمیردندان حاوی فلوراید برای شستن دندان‌ های خود کمک بگیرید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر ورزش ‌های تهاجمی مانند والیبال، بیسبال، فوتبال و مخصوصا ورزش‌ های رزمی انجام می ‌دهید یا در طول شب دندان قروچه دارید از نایت گارد استفاده کنید.
  • از جویدن غذاهای سخت، ترد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند خودداری کنید.
  • اگر احساس می ‌کنید لمینیت دندان شما آسیب دیده، شل شده یا شکسته است، حتما در اسرع وقت با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که دندان های لکه دار و تغییر رنگ یافته دارند.
  • افرادی که دندان های کج و نامرتب دارند.
  • افرادی که دندان های شکسته یا لب پر شده دارند.
  • افرادی که به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستند.

کلیک کنید: ‌ تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی و ارتباط شما

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست:

  • کسانی که دارای پوسیدگی‌ های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری‌ های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نا مرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات فکی هستند.
  • افرادی که دندان قروچه دارند.

مراحل اعمال لمینیت:

مراحل اعمال لمینیت:

مشاوره با متخصص دندانپزشک: اولین مرحله مهم از مراحل انجام لمینت دندان، مشاوره با یک متخصص دندانپزشک است. فرد متخصص می ‌تواند دندان‌ های شما را ارزیابی کرده و بررسی نماید که آیا لمینت برای شما مناسب است یا خیر.

بررسی نیازها و اهداف: با متخصص دندانپزشک خود به بررسی نیازها و اهداف خود بپردازید. اگر لکه ‌ها یا تغییرات رنگ دندان ‌ها، دغدغه اصلی شما هستند، لمینت ممکن است یک راه حل مناسب باشد.

تعیین رنگ لمینیت ها : با استفاده از شید رنگ مخصوص، رنگ نهایی لمینیت ها بر اساس رنگ پایه ی دندان ها و همچنین با لحاظ کردن نظر و سلیقه ی خود بیمار انتخاب می شود. ممکن است از چند رنگ با شفافیت های مختلف برای ساخت لمینیت ها استفاده شود.

تراش دندان ها : در تراش دندان‌ ها نکته ای که حائز اهمیت است انجام حداقل تراش مورد نیاز بر روی دندان ها است که باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شده و اجرا گردد. تراش ناکافی باعث می ‌شود که لمینیت دندان برجسته و حجیم به نظر برسد یا اینکه لمینیت خیلی نازک ساخته شود و تغییر رنگ دندان را پوشش ندهد. و تراش زیاد موجب حذف مینا در بعضی نواحی و کاهش باند لمینیت به دندان می شود.

اسکن از دندان ها : پس از تکمیل تراش، از دندان‌ ها و لثه ‌های اطراف آن‌ ها اسکن گرفته می شود و جهت ساخت لمینیت ها به لابراتوار فرستاده می شود.

کلیک کنید: لمینیت یا بلیچینگ؟

نصب لمینیت ها : پس از آماده شدن لمینت سرامیکی دندان در لابراتوار، متخصص دندانپزشک لمینیت ها را تک به تک بر روی دندان ها امتحان می کند. حین این روند، چگونگی نشست کامل لمینیت ها بر روی دندان ها و تطابق کامل لبه ها ی آن ها ارزیابی می شود. مرحله ی بعدی چک کردن رنگ لمینیت هاست.

لمینیت ها با رنگ انتخاب شده ساخته شده اند، اما از آنجایی که به دلیل ضخامت اندکی که دارند شفاف یا ترانسلوسنت هستند، با چسب ها یا سمان های مخصوص که محلول در آب هستند ودقیقا رنگ سمان نهایی را دارند بر روی دندان ها قرار داده می شوند.  به این صورت لمینیت ها همان رنگی را که پس از باند دائمی به دندان ها خواهند داشت را نشان می دهند. رنگ لمینیت ها  بررسی می شوند. اگر رنگ قابل قبول بوده و نظر بیمار را نیز تامین می کند، با استفاده از سمان های رزینی مخصوص مطابق رنگ انتخابی بر روی دندان‌ ها چسبانده می‌ شوند.

سخن آخر

لمینت دندان می تواند راه حلی ایده آل برای داشتن لبخندی سفید و درخشان باشد. اگر دندان های شما دچار تغییر رنگ و یا لکه شده اند و به دنبال راهی برای سفید کردن آن ها هستید، لمینت دندان می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سوالات متداول

آیا بعد از انجام لومینیرز، دندان ها حساس می شوند؟

برای استفاده از لومینیرز دندان نیازی به تراش لایه بیرونی دندان نیست. پس از تکمیل درمان، بیمار دچار حساسیت دندان یا ناراحتی نمی شود. به طوری که بلافاصله پس از درمان بیمار می تواند هر چیزی که بخواهد بخورد و بنوشد.

آیا می ‌توان دندان ‌های لمینیت شده را با بلیچینگ سفید کرد؟

خیر. مواد بلیچینگ نمی‌ تواند بر روی ساختار روکش‌ های دندانی از قبیل لمینیت و کامپوزیت تأثیری داشته باشند و رنگ آن ها را تغییر دهند و تنها می‌ توانند به بافت دندان‌ های طبیعی فرد نفوذ کنند و تغییراتی را در رنگ و لکه‌ های آن ها به وجود آورند.

میزان سفید شدن دندان ها بعد از بیلیچینگ دندان چقدر است؟

میزان قطعی برای سفید شدن دندان ها بعد از بیلیچینگ دندان نمی توان اعلام کرد چرا که بسته به میزان بد رنگی دندان و جنس دندان بیمار ممکن است دندان ها از یک تا چند درجه تغییر رنگ کند.

آیا مسواک و خمیر دندان در ماندگاری لمینیت تأثیر دارند؟

بله شما باید از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت و با استفاده از مسواک و خمیردندان نامناسب ممکن است لمینیت دچار ساییدگی شود. توصیه می ‌شود برای انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *