روش گذاشتن ایمپلنت دندان

روش گذاشتن ایمپلنت دندان

اسفند ۲۰, ۱۴۰۲ ۱۲:۰۴ ب٫ظ

ایمپلنت‌ های دندانی بهترین روش دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان‌ های از دست رفته هستند. ایمپلنت ‌ها یک جایگزین موفق، با دوام بالا و ظاهر کاملا طبیعی هستند که جزئی از استخوان فک می ‌شوند و به سلامت آن کمک می ‌کنند.

بخش پایه‌ ای ایمپلنت دندانی جایگزین ریشه دندان از دست رفته می ‌شود و سپس یک تاج دندانی با ظاهر کاملا طبیعی روی آن گذاشته می ‌شود. هدف نهایی از درمان ایمپلنت دندانی، برآوردن خواسته ‌ی فرد جهت جایگزینی یک یا چند دندان همراه با تامین زیبایی، ایمنی، کارکرد و بقاء دراز مدت است.

 

کلیک کنید: ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

 

ایمپلنت دندان چیست؟

دندان در اساس از دو بخش تشکیل شده است: تاج (بخش بالای بافت لثه) و ریشه (بخشی از دندان که در استخوان معلق است و توسط لیگامان ‌های پریودنتال – اطراف دندان – احاطه شده است که دندان را در محل نگه می ‌دارند). پایه ایمپلنت دندانی یک جایگزین واقعی برای ریشه است، اما برخلاف آن در بخشی از استخوان فک که قبلا توسط دندان یا دندان‌ هایی اشغال شده بود محکم قرار گرفته می ‌شود.

نکته جالب در مورد ایمپلنت‌ های دندانی این است که ایمپلنت واقعا در استخوان ادغام شده و جوش می ‌خورد، فرآیندی که یکپارچگی استخوان (osseo-integration) نامیده می ‌شود.

بیشتر بخش‌ های ایمپلنت دندانی از تیتانیوم خالص تجاری ساخته می ‌شود که از سال ‌ها پیش در پزشکی و دندانپزشکی و متخصص ایمپلنت استفاده داشته است، چرا که خاصیت استئوفیلی (استخوان دوستی) دارد و توسط بدن به عنوان ماده خارجی شناخته نمی‌ شود. فرآیند واقعی osseo-integration در واقع یک ادغام بیوشیمیایی بین سلول‌ های زنده استخوان و مواد استخوانی با یک لایه اکسید شکل گرفته در سطح تیتانیوم است.

طول درمان ایمپلنت دندان

در صورتی که دندان کشیده شود و همزمان ایمپلنت دندان انجام نشود، حداقل به مدت دو ماه فاصله زمانی لازم است تا در محل دندان کشیده شده استخوان تشکیل شود. ایمپلنت می تواند همزمان با کشیدن دندان جایگزین شود. به این روش ایمپلنت فوری می گویند. ایمپلنت فوری شرایط خاص خود را دارد:

  • دندان مورد نظر عفونی نباشد.
  • قطر ریشه دندان و تعداد ریشه های دندان مذکور
  • استخوان موجود در فک به ویژه به صورت طولی
  • نزدیک بودن یا نبودن ریشه دندان به سینوس

پس از از دست رفتن دندان در صورت عدم جایگزینی سریع، امکان تحلیل استخوان و کاهش توانایی جویدن و کج شدن دندان های کناری وجود دارد. زمانی که ایمپلنت با تاخیر گذاشته می شود، بهتر است که از پروتز دندان موقت استفاده شود تا فضای خالی را حفظ کند. امکان کاشت دندان و نوع سیستم مناسب، تنها به وسیله معاینه ای که متخصص دندانپزشک انجام می دهد امکان پذیر است.

متخصص دندانپزشک برای بررسی شرایط، باید وضعیت فک و استخوانی بیمار را به طور کامل در نظر بگیرد. میزان حجم و دانسیته استخوان فک، تعداد و موقعیت و استحکام دندان های طبیعی فرد، شرایط لثه، شرایط و تعداد دندان های فک مقابل از عوامل مهم حین معاینه هستند.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

در ادامه به توضیح در مورد این مراحل می پردازیم:

معاینه اولیه

برای کاشت ایمپلنت دندان عمل جراحی لازم است به همین علت متخصص دندانپزشک باید معاینه کامل از دهان و دندان شما انجام دهد. معاینه معمولاً با عکس پرتوی ایکس از دندان‌ ها انجام می‌ شود تا وضعیت دقیق دندان‌ ها، استخوان فک، سینوس ها و ارتباط آن ها با هم مشخص شود. همچنین باید وضعیت سلامت عمومی بیمار مشخص شود.

برخی از بیماری‌ ها و برخی داروها می ‌توانند در فرآیند التیام بافت‌ ها و پیوند اختلال ایجاد کنند. هر نوع بیماری که دارید یا دارویی که مصرف می ‌کنید حتی داروهای بدون نسخه و گیاهان دارویی را باید به متخصص دندانپزشک خود اطلاع دهید.

جایگذاری ایمپلنت

به طور کلی فرآیند کاشت ایمپلنت دندان چند مرحله ‌ای است. اگر دندان صدمه دیده هنوز کشیده نشده است، ابتدا باید این کار انجام شود. اگر استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت ضعیف باشد باید پیوند استخوان انجام شود و سپس کاشت ایمپلنت صورت گیرد. پس از پیوند استخوان باید چندین ماه صبر کرد تا استئواینتگریشن انجام شود( پیوند استخوان).

سپس می‌ توان ایمپلنت را در داخل استخوان فک جایگذاری کرد. پس از جایگذاری ایمپلنت باید مدتی به استخوان فرصت بدهید تا بازسازی شده و رشد کند و به ایمپلنت جوش بخورد. و در نهایت روکش یا هر پروتز دندانی دیگر بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. پس از این که ایمپلنت درون استخوان فک جایگذاری شد، بر روی آن یک پیچ درپوش بسته می ‌شود تا سوراخ ایمپلنت مهر و موم شود.

اگر بنا بر کاشت ایمپلنت دو مرحله ‌ای باشد، در اینجا لثه روی ایمپلنت را می ‌پوشاند و اگر بنا بر کاشت ایمپلنت یک مرحله ‌ای باشد، روی ایمپلنت پوشانده نمی‌ شود بلکه قطعه فلزی که روی آن پیچ شده (هیلینگ کپ) است از لثه بیرون می زند تا بعدا لازم نباشد دوباره لثه برش خورده و باز شود. پس از این عمل جراحی، اگر ایمپلنت در فک پایین است باید سه تا چهار ماه منتظر بمانید تا کامل با استخوان پیوند بخورد و اگر ایمپلنت در فک بالا است باید چهارتا پنج ماه صبر کنید. در این مدت استخوان در حال رشد کردن و جوش خوردن به ایمپلنت است.

جراحی مرحله دوم ایمپلنت

پس از این که ایمپلنت به استخوان فک به طور کامل پیوند خورد و ثبات ثانویه آن تأمین شد، جراحی مرحله دوم ایمپلنت صورت می گیرد. این عمل جراحی خیلی ساده‌ تر از عمل اولیه است. لثه که روی ایمپلنت را پوشانده است کنار زده می‌ شود تا سر ایمپلنت نمایان شود. سپس یک یقه فلزی به نام هیلینگ کپ بر سر ایمپلنت بسته می ‌شود تا بافت لثه را به جوش خوردن درست در اطراف ایمپلنت هدایت نماید.

این یقه فلزی گرد باعث می‌ شود لثه روی ایمپلنت را نپوشاند. بعد مدت 10 تا 14 روز پس از بستن هیلینگ، ایمپلنت آماده اسکن برای پروتز می شود. یادتان باشد عمل جراحی دوم سرپایی و بسیار ساده است بنابراین جای نگرانی نیست. این عمل تحت بی‌ حسی موضعی انجام می ‌شود.

قالب گیری/اسکن

قالب ‌گیری و یا اسکن ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تعیین کننده‌ ی شکل نهایی دندان  بازگردانی شده است. بعد از اسکن دقیق از ایمپلنت، کراون (پروتز) مناسب ساخته خواهد شد و بیمار از نتیجه ‌ی گرفته شده راضی خواهد بود. بعد از سپری شدن تقریبا 10 الی 14 روز بعد از بستن هیلینگ این قسمت باز می شود. سپس impression   coping بر روی ایمپلنت نصب می شود.

بعد از آن اسکن از ایمپلنت با استفاده از اسکنر مخصوص انجام می گردد و ادامه مراحل ساخت روکش ایمپلنت در لابراتوار دندانپزشکی انجام می گیرد. مدت زمان مورد نیاز برای اسکن روکش وساخت آن ممکن است ۲ الی ۳ هفته به طول بیانجامد.

بعد از قرار دادن ایمپلنت داخل فک چه اتفاقی می افتد؟

بعد از قرار دادن ایمپلنت داخل فک چه اتفاقی می افتد؟

بعد از قرار دادن ایمپلنت، استخوان فک شما باید روی آن رشد کند و به پایه تیتانیومی متصل شود. معمولا چند ماه، این فرایند به طول می انجامد. در صورتی که دندان شما پس از این مدت دچار عفونت و یا تورم شده باشد، می توان اظهار داشت که درواقع شما در حال مشاهده یکی از علایم پس زدن ایمپلنت دندان هستید. پس از مشاهده این موارد به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت های پس از انجام ایمپلنت دندان

مراقبت های پس از انجام ایمپلنت دندان

از مهمترین عوامل در روند درمان مراقبت و رعایت بهداشت در طول دوره درمان و همچنین پس از درمان می باشد. از این رو مراقبت هایی نیز برای سرعت بخشیدن به روند درمان و ترمیم بخیه پس از ایمپلنت وجود دارد. برای بهبود شرایط جراحی ایمپلنت می بایست به خوبی استراحت کنید و از فعالیت های سنگین حداقل تا ۴۸ ساعت خودداری نمایید.

از کمپرس یخ برای بهبود تورم نیز می توانید استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که از مشروبات الکلی و سیگار پس از درمان دوری کنید زیرا سبب ایجاد عفونت بر روی قسمت جراحی شده می شود. برای شستشوی دهان نیز از دهانشویه و آب ولرم استفاده نمایید از مسواک کشیدن بر ناحیه جراحی شده بپرهیزید.

اما همواره توجه داشته باشید که پس از هر وعده حتما دهان و دندان خود را تمیز نمایید و حداقل روزی 2 بار در نواحی که حراجی انجام نشده مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی نرم نیز در طول هفته اول درمان توصیه می شود. همچنین از جویدن مواد غذایی سفت خودداری نمایید تا فشاری بر روی بخیه وارد نشود.

مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت دندان ظاهر، احساس و عملکرد دندان های طبیعی را تقلید می کنند.
  • پس از کاشت دندان، تقریباً می توانید هر نوع غذایی را بخورید.
  • با جلوگیری از تحلیل استخوان به حفظ ساختار صورت کمک می کند.
  • داشتن ایمپلنت دندان نیروهای جویدن را به طور مساوی در سراسر دهان توزیع می کند.
  • جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان به شما این امکان را می دهد که با اعتماد به نفس لبخند بزنید.
  • ایمپلنت های دندانی بر توانایی صحبت کردن شما تأثیر نمی گذارد زیرا پروتز های حجیم حذف می شوند.
  • ایمپلنت دندان، سلامت دندان های مجاور را حفظ می کند زیرا نیازی به بریج دندان نیست.
  • ایمپلنت های دندانی به جلوگیری از زوال استخوان که ممکن است در نتیجه دندان های از دست رفته رخ دهد، کمک می کند.
  • ظاهر طبیعی ایمپلنت های دندانی عملا از دندان های طبیعی شما قابل تشخیص نیستند.
  • توانایی جویدن بازسازی شده است، زیرا ایمپلنت های دندانی مانند دندان های مصنوعی متحرک نیستند.
  • ایمپلنت های دندانی اعتماد به نفس را بازیابی می کنند، زیرا ایمپلنت دندان لبخند شما را زیباتر می کند.
  • راحتی بیشتر ایمپلنت ها، زیرا می توانید آن ها را به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و نیازی به بیرون آوردن آن ها ندارید.
  • ایمپلنت های دندانی بسیار موفق هستند و میزان موفقیت آن ها بیش از 95 درصد است.
  • شما همچنین از توانایی خوردن غذاهایی که دوست دارید لذت خواهید برد، بدون اینکه نگران این باشید که آیا دستگاه دندانی خود به اندازه کافی قوی است یا پایدار.

موارد مورد احتیاط در ایمپلنت:

موارد مورد احتیاط در ایمپلنت:

  • افرادی که دیابت یا مرض قند کنترل نشده دارند بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه نمایند. قند خون خود را کنترل کرده و به زیر صد و پنجاه برسانند سپس اقدام به این درمان  کنند.
  • افرادی که سیگار می کشند مشکلی برای گذاشتن ایمپلنت دندان ندارند. با جرمگیری صحیح و کامل قبل از کار و هر شش ماه یکبار می توانند از درمان ایمپلنت استفاده کنند.

کلیک کنید: آفت دهان و درمان آن

 

  • کسانی که از داروهای خانواده بیس فسفونات برای پوکی استخوان استفاده می کنند. با تغییر داروی خود به خانواده ای دیگر پس از شش ماه می توانند درمان کاشت دندان استفاده کنند.
  • کسانی که رادیوتراپی یا شیمی درمانی کرده اند تا شش ماه نمی توان برایشان ایمپلنت گذاشت.
  • در کل امروزه بسیاری از مواردی که در گذشته از موارد منع ایمپلنت بوده اند با افزایش دانش و تجربه تغییر کرده اند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که امکان گذاشتن ایمپلنت برایشان میسر است و این ممانعت بی مورد بوده است.

نقش پودر استخوان در پیوند استخوان در ایمپلنت چیست؟

نقش پودر استخوان در پیوند استخوان در ایمپلنت چیست؟

یکی از رایج ترین کاربرد های پودر استخوان در ایمپلنت دندان است که به جهت افزایش تراکم و ارتقا کیفیت استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نقش اصلی پودر استخوان برای افزایش طول و عرض استخوان، بهبود رشد آن و همچنین جایگزین شدن با قسمت های از دست رفته است. پس از پیوند استخوان، با بهبود روند گردش خون به استخوان، رشد آن تحریک می ‌شود.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود؟

 

بهداشت دندان ایمپلنت شده چقدر مهم است؟

تمیز کردن اطراف دندان ایمپلنت شده به اندازه دندان ‌های طبیعی مهم است. بیو فیلم باکتریایی (پلاک) همانند دندان طبیعی روی دندان ایمپلنت شده نیز جمع می‌ شود پس باید به طور روزانه تمیز شود. بدون حذف روزانه پلاک دندانی ممکن است عفونت ایجاد شود که موجب از دست رفتن اتصالات ایمپلنت دندان می‌ شود. این واکنش می‌ تواند از نظر سرعت و شدت بسیار فجیع باشد و به سرعت موجب از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود.

از دست رفتن استخوان نیز منجر به از بین رفتن ایمپلنت می ‌شود. ایمپلنت ‌ها هیچگاه پوسیده نمی‌ شوند و هیچ کدام از مشکلات مربوط به ریشه دندان طبیعی را ندارند. تنها نگرانی واقعی در مورد ایمپلنت‌ ها، بیماری‌ های لثه یا فشار زیاد به ایمپلنت به دلیل عادت‌ هایی نظیر دندان قروچه کردن و فشار دادن دندان ‌ها روی هم است.

لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از وضعیت دهان و دندان خود و درمان مورد نیازتان، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٢١٢٢٢٧٣٤٧١ و ٠٢١٢٦٤٠٥٢٦٥

واتس اپ: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

هزینه ایمپلنت دندان قیمت ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان بعد از درمان ارتودنسی یکی از گران ‌ترین درمان‌ های دندانپزشکی محسوب می‌ شود.

چندان دور از انصاف نیست که این درمان قیمت بالایی دارد، زیرا:

  • از پیشرفته‌ ترین روش‌ های جایگزینی دندان های از دست رفته می‌ باشد که تقریباً نوعی درمان دائمی محسوب می‌ گردد.
  • به نسبت دیگر روش‌ های مشابه خود بسیار پیچیده ‌تر است.
  • موادی که برای ساخت ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌ گیرند، با کیفیت بالا بوده و سازگاری زیادی با بدن انسان دارند.
  • ۳ مورد بالا جدا از مزایای بی ‌شمار ایمپلنت دندان، اصلی ‌ترین گزینه ‌هایی هستند که بیان می‌ کنند این روش درمان ارزش هزینه کردن را دارد.

 

سوالات متداول

 

چه دارو هایی می توانند بر شکست ایمپلنت دندان اثرگذار باشند؟

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه مک گیل، دارو های ضد افسردگی اثرات مستقیمی بر شکست ایمپلنت دندان داشته اند. دارو های ضد افسردگی مانند Prozac، Lexapro و .. می توانند با کاهش رشد استخوان دلیلی بر شکست ایمپلنت دندان باشند.

آیا قرار دادن ایمپلنت ها دردناک است؟

قرار دادن ایمپلنت ها درون استخوان با بی حسی موضعی انجام می شود و شما در آن لحظه هیچ دردی را احساس نخواهید کرد اما با از بین رفتن اثرات بی حسی، احساس ناراحتی آغاز می شود که جهت جلوگیری از آن مسکن های مناسب تجویز می شود تا جلوی اغاز درد گرفته شود.

از این رو پس از قراردادن ایمپلنت، دندانپزشک برای شما مسکن تجویز می کند. جراحی ایمپلنت نیاز به بیهوشی ندارد اما در شرایط پیچیده، گاهی متخصص جراحی مجبور می شود این عمل را با بیهوشی انجام دهد. در افراد ناتوان ذهنی و افرادی که ترس و استرس شدیدی از جراحی دارند، جراحی ایمپلنت با بیهوشی صورت می گیرد تا در حین جراحی، اختلالی ایجاد نشود.

اهداف رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

رادیوگرافی برای آگاهی و کسب اطلاعات کافی از کیفیت و زاویه استخوان، رابطه بین ساختمان‌ های آناتومیک و ایمپلنت و همچنین وجود ضایعات احتمالی در نقاط مورد نظر است.

چه مدت پس از جراحی ایمپلنت بهبودی حاصل می ‌شود؟

استخوان اولیه ‌ی نا بالغ پس از یک هفته بعد از قرارگیری ایمپلنت ایجاد می‌ شود‌. دو تا چهار هفته زمان می ‌برد تا این استخوان نا بالغ با استخوان بالغ جایگزین گردد و سپس هشت تا دوازده هفته زمان می ‌برد تا این استخوان نا بالغ به طور کامل بالغ شود.

چرا جای دندان کشیده شده را نباید خالی گذاشت؟

پس از کشیده شدن دندان ها، استخوان فک به دلیل عدم وجود تحریک مکانیکی دندان‌ ها دچار تخریب قابل توجهی می‌ شود. در صورت عدم وجود کیفیت و کمیت مناسب استخوان، استفاده از پروتز (چه متحرک مثل پروتز کامل و چه ثابت نظیر ایمپلنت و بریج) دشوار می‌ شود.

آیا می توان ایمپلنت و یا بریج را به دلخواه خود انتخاب کرد؟

زمانی که دندان از دست رفته وجود داشته باشد، نیاز هر بیمار به درمان و شرایط متفاوتی وجود دارد که دندانپزشک متخصص آن ها را بررسی کرده و بهترین روش درمانی را برای فرد بیمار توصیه می کند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *