مراحل درمان لمینیت دندان به زبان ساده

اسفند ۱۵, ۱۴۰۲ ۱:۵۴ ب٫ظ

لمینت دندان یک درمان دندانپزشکی محبوب برای بهبود ظاهر دندان ها و به طور کلی طرح لبخند می باشد. لمینت های سرامیکی طوری طراحی و ساخته می شوند که با کیفیت بوده و طول عمر و میزان ماندگاری بالایی داشته باشند. لمینت‌ های سرامیکی شناخته‌ شده ‌ترین ونیرهای دندانی هستند که ممکن است آن‌ ها را با نام لمینیت دندان نیز بشناسید.

لمینیت سرامیکی دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

لمینیت سرامیکی برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و قادر است مشکلات زیادی را بر طرف ‌کند. برخی از مهم‌ ترین عیوب و مشکلات دندان که با کمک لمینیت‌ سرامیکی برطرف می ‌شوند عبارت اند از:

  • دندان های ترک خورده
  • دندان ها لب پر شده
  • تغییر رنگ دائمی دندان ها که با روش ‌های محافظه ‌کارانه مانند بلیچینگ دندان برطرف نمی ‌شود. در این مواقع لمینیت سرامیکی دندان بسیار کاربردی ‌تر از روش ‌هایی مانند کامپوزیت ونیر یا بلیچینگ دندان عمل می کند.
  • وجود بافت عجیب و غیر طبیعی در دندان ها (مانند فرورفتگی یا برآمدگی روی سطح جلوی دندان‌ ها)
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کج بودن جزئی برخی از دندان ‌ها و…

مراحل درمان لمینیت دندان

مراحل درمان لمینیت دندان

مراحل لمینت دندان

برای انجام درمان لمینیت دندان ابتدا باید به یک مطب تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید و سپس مراحل درمان را آغاز کنید:

تشخیص و طرح درمان

تصاویر ذهنی بیمار از لبخندی جذاب با لمینیت که خواهان آن است در اولین جلسه ملاقات و مشاوره با بیمار باید مد نظر قرار بگیرد. همچنین ارزیابی های صورتی و دندانی که به همان اندازه تکنیک و مواد به کار رفته در طرح درمان های زیبایی اهمیت دارند، باید به دقت انجام شوند.

 تراش دندان ها

در تراش دندان‌ ها نکته ای که حائز اهمیت است انجام حداقل تراش مورد نیاز بر روی دندان ها است که باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شده و اجرا گردد. تراش ناکافی باعث می ‌شود که لمینیت دندان برجسته و حجیم به نظر برسد یا اینکه لمینیت خیلی نازک ساخته شود و تغییر رنگ لمینیت دندان را پوشش ندهد. و تراش زیاد موجب حذف مینا در بعضی نواحی و کاهش باند لمینیت به دندان می شود.

تعیین رنگ لمینیت ها

با استفاده از شید رنگ مخصوص، رنگ نهایی لمینیت ها بر اساس رنگ پایه ی دندان ها و همچنین با لحاظ کردن نظر و سلیقه ی خود بیمار انتخاب می شود. ممکن است از چند رنگ با شفافیت های مختلف برای ساخت لمینیت ها استفاده شود.

اسکن از دندان ها

پس از تکمیل تراش، از دندان‌ ها و لثه ‌های اطراف آن‌ ها اسکن دیجیتال گرفته می شود و جهت ساخت لمینیت ها به لابراتوار فرستاده می شود.

نصب لمینیت ها

پس از آماده شدن لمینت سرامیکی دندان در لابراتوار، متخصص دندانپزشک لمینیت ها را تک به تک بر روی دندان ها امتحان می کند. حین این روند، چگونگی نشست کامل لمینیت ها بر روی دندان ها و تطابق کامل لبه ها ی آن ها ارزیابی می شود. مرحله ی بعدی چک کردن رنگ لمینیت هاست. لمینیت ها با رنگ انتخاب شده ساخته شده اند، اما از آنجایی که به دلیل ضخامت اندکی که دارند شفاف یا ترانسلوسنت هستند، با چسب ها یا سمان های مخصوص که محلول در آب هستند ودقیقا رنگ سمان نهایی را دارند بر روی دندان ها قرار داده می شوند.

به این صورت لمینیت ها همان رنگی را که پس از باند دائمی به دندان ها خواهند داشت را نشان می دهند. رنگ لمینیت ها  بررسی می شوند. اگر رنگ قابل قبول بوده و نظر بیمار را نیز تامین می کند، با استفاده از سمان های رزینی مخصوص مطابق رنگ انتخابی بر روی دندان‌ ها چسبانده می‌ شوند.

دوره ریکاوری لمینیت دندان چقدر است؟

دوره ریکاوری لمینیت دندان چقدر است؟

این روش معمولاً دوره ریکاوری یا نقاهت ندارد و بیمار بلافاصله پس از نصب لمینیت ها و خروج از مطب می‌ تواند همانند قبل از دندان‌ های خود استفاده کند. تنها موردی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دندان ‌ها به مدت چند روز نسبت به دما های سرد و گرم حساس می‌ شوند، لازم است بیمار برای کمک به بهبود آن ها، در طول این مدت زمان از مصرف غذاها و نوشیدنی ‌های خیلی داغ و یا خیلی سرد خودداری کند.

آیا امکان لمینیت کردن تنها یک دندان وجود دارد؟

بله این امکان وجود دار اما با چالش‌ هایی همراه است. گاه تنها یک دندان به دلیل مشکل فرم یا رنگ نیاز به درمان لمینت دارد. دستیابی به تطابق کامل رنگ در یک لمینیت دندان پیشین در صورتی که در مجاورت دندانی با رنگ طبیعی، بسیار مشکل است. به دلیل ضخامت اندک لمینیت های سرامیکی، رنگ سمان چسباننده بر روی رنگ نهایی لمینیت ها اثرگذار است. بنابراین متخصص دندانپزشک می‌ تواند با تغییر رنگ سمان چسباننده لمینیت، رنگ آن را تا حدی کنترل کند.

چگونه از ونیرهای سرامیکی مراقبت کنیم؟

چگونه از ونیرهای سرامیکی مراقبت کنیم؟

درست مانند دندان‌ های طبیعی، لمینیت ‌های سرامیکی نیز نیازمند مراقبت هستند. به جز رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، توجه به نکات زیر نیز، می‌ تواند به شما در روند مراقبت از لمینیت های دندان کمک زیادی کند.

پرهیز از وارد کردن نیروی سنگین بر دندان‌ ها

به منظور ماندگاری طولانی ‌تر لمینیت ‌ها باید از اعمال نیروهای سنگین و مستقیم بر آن‌ ها خودداری کرد. به این معنا که عاداتی نامناسبی مانند موارد زیر باید کنار گذاشته شوند:

  • جویدن ناخن
  • بین دندان قرار دادن اجسام سخت مانند گیره سر
  • خوردن یخ
  • عدم گاز زدن میوه ‌ها، خوراکی و مواد غذایی سفت و سخت مانند هویج خام و از این دست موارد

کلیک کنید: روشهای ترمیم لمینت دندان + هزینه

کنترل سایش شدید دندان‌ ها بر هم

دندان قروچه یا براکسیسم نیرویی بسیار بالاتر از نیروی معمول جویدن بر دندان‌ ها وارد می ‌کند و در نتیجه لمینت‌ ها را در خطر شکستگی قرار می‌ دهد. در تحقیقی که در سال 2012  انجام شد، این ریسک شکستگی تا هشت برابر بیشتر ارزیابی شده است. بعضی از بیماران شاید قادر باشند که براکسیسم خود را به نحوه موفقیت آمیزی در طول روز کنترل کنند، اما در حین خواب این عمل غیرممکن است. در نتیجه چنین افرادی نیاز به استفاده از نایت گارد در طول شب دارند تا فشار و استرس وارده به لمینیت ها به حداقل میزان رسیده و ماندگاری آن ها طولانی تر گردد.

محدود کردن مصرف مواد دارای رنگدانه

مورد دیگری که بر کیفیت زیبایی لمینیت‌ ها اثرگذار است، نوعی از رنگ پذیری به نام رنگ پذیری لبه ‌ای است. با اینکه لمینیت ‌ها از سرامیک ساخته می ‌شوند و در مقابل رنگ پذیری کاملا مقاوم هستند، اما آن‌ ها با سمانی (ماده متصل کننده لمینیت به سطح جلویی دندان) که رزینی بوده و قابلیت تغییر رنگ را دارد، به دندان‌ ها چسبیده می ‌شوند. در نتیجه اگر سمان حد واسط بین دندان و لمینیت دچار تغییر رنگ شود، در لبه ‌های ونیر ها این تغییر رنگ قابل مشاهده خواهد بود.

دو راه حل برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد:

 بهداشت دهان مناسب و حذف کامل پلاک میکروبی

به حداقل رساندن مصرف موادی که تغییر رنگ خارجی بر روی دندان ها ایجاد می کنند مانند مصرف سیگار و مایعاتی چون چای، قهوه و نوشابه های رنگی

 به حداقل رساندن مصرف مواد با حرارت‌ های بسیار بالا و پایین

قرار گرفتن ونیر سرامیکی بر روی دندان، مجموعی از سه ماده مختلف می باشد: مینای سطح دندان، سمان رزینی چسباننده و ونیر سرامیکی. هر کدام از این مواد در حرارت‌ های مختلف به میزان متفاوتی منبسط و منقبض می ‌شوند. در نتیجه بهتر است مصرف مواد بسیار گرم و یا بسیار سرد را محدود کرد تا با گذشت زمان ونیرهای سرامیکی به نقطه ‌ای نرسند که دچار ترک و یا شکستگی شوند.

کنترل عادات مخربی که موجب تحلیل لثه دندان‌ های لمینیت شده می ‌شوند

تحلیل لثه عاملی است که بر طول عمر لمینیت‌ سرامیکی اثر دارد. در هنگام ساخت لمینیت‌ ها، لبه آن ‌ها در حد لثه و یا به میزان بسیار کمی زیر لثه قرار می ‌گیرند. اگر لثه ها دچار تحلیل شوند، هر چند عملکرد خود لمینیت هیچ مشکلی نداشته باشد اما ظاهر ناخوشایند آن باعث می ‌شود که نیاز به تعویض آن به وجود آید. تحلیل لثه می تواند به علل مختلفی مانند مسواک زدن با روش نادرست، مسواک زدن با فشار زیاد و یا حتی عاداتی مانند فشار دادن و یا سابیدن دندان ها بر هم ایجاد شود. دقت در رعایت اصول صحیح مسواک زدن و استفاده از نایت گارد عواملی موثر در پیشگیری از تحلیل لثه ها هستند.

لمینت دندان متحرک

لمینت دندان متحرک

لمینیت فوری یا لمینت دندان متحرک که گاهی به آن کامپوزیت متحرک هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان ها قرار می گیرد و مانند یک پوشش می تواند عیب و ایراد دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد. این ابزار در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود.

این وسیله به این دلیل لمینیت نامیده می شود که هدف آن مانند لمینیت دائمی دندان، پوشاندن عیوب دندان و زیبا تر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک روکش دائمی نیست و از روی دندان برداشته می شود. در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان خود بردارید.

انجام لمینیت فوری (متحرک) به چه صورت می باشد؟

فارغ از اینکه لمینت دندان متحرک چه مشکلات و معایبی دارد اگر می خواهید یک دست از آن ها را داشته باشید اولین کار این است که به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص ابتدا دندان های شما را معاینه می کند تا ببیند آیا لمینیت فوری برای شما مناسب هست یا نه. بعد از اینکه رنگ دلخواه لمینیت های خود را انتخاب کردید، متخصص دندانپزشک از دندان های شما قالبی تهیه می کند.

بهترین نتیجه زمانی بدست می آید که قالب گیری با مهارت و دقت تمام انجام شود. این قالب ها به لابراتوار مخصوص فرستاده می شوند تا لمینیت های فوری شما متناسب با شکل دندان ها و رنگ دلخواه شما ساخته شوند. پروسه ساخت این لمینیت ها ممکن است چند هفته طول بکشد. لمینت دندان متحرک، هم برای فک بالا و هم فک پایین ساخته می شود. پس از اینکه کاورها آماده شدند متخصص دندانپزشک آن ها را نصب می کند تا ببیند به خوبی روی دندان ها چفت می شوند یا نه. یادتان باشد بعد از قراردادن این کاورها می توانید مایعات بنوشید اما برای غذا خوردن باید حتما آن ها را درآورید.

لمینیت های فوری آماده چطور روی دندان ها نصب می شوند؟

لمینیت های فوری آماده چطور روی دندان ها نصب می شوند؟

به تازگی لمینیت های متحرکی رواج پیدا کرده که به صورت پیش ساخته و آماده به فروش می رسند.  برای نصب این لمینت های متحرک که عموما قیمت پایینی دارند گفته می شود که طبق دستورالعمل زیر نصب شود:

  • ابتدا قالب ها را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش بیندازید تا نرم و انعطاف پذیر شوند.
  • سپس آن ها را درآورده و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شوند.
  • پس از خنک شدن، آن ها را روی دندان ها قرار داده و با دو انگشت شصت خود فشار دهید تا خوب روی دندان محکم شوند.
  • پس از ۳۰ ثانیه آن ها را از روی دندان برداشته و در آب یخ بیندازید تا سفت شوند.
  • پس از سفت شدن می توانید دوباره آن ها را روی دندان هایتان قرار دهید.

تمام دندانپزشکان و متخصصان روی کارایی و مناسب بودن همین لمینیت های متحرک سفارشی هم تردید دارند و اشکالات زیادی از این وسیله می گیرند چه برسد به این لمینیت های متحرک آماده! اینگونه لمینیت های متحرک آماده شبیه یک شوخی هستند اما اصلا شوخی خوبی نیستند.

 

کلیک کنید: لمینیت فوری دندان چگونه انجام می شود؟!

معایت اصلی لمینیت های فوری آماده

مشکل اصلی این لمینیت ها این است که شکل دندان و اندازه فک افراد با هم متفاوت است به همین خاطر این لمینیت های متحرک با فرم و اندازه دندان های همه مناسب نیستند. بسیاری از این لمینیت ها از مواد اولیه بی کیفیت ساخته می شوند به همین دلیل در هنگام قرار گرفتن در آب گرم کاملا از هم باز می شوند یا به صورت درست روی دندان چفت نمی شوند.

لمینیت های متحرک آماده که توسط شرکت ها به فروش می رسند و ابزار مطمئنی برای زیباسازی ظاهر دندان ها نیستند زیرا بر اساس یک مدل فرضی ساخته می شوند و عموما مواد اولیه با کیفیتی ندارند. به همین دلیل نتیجه دلخواه را برای شما نخواهند داشت.

مزایای لمینت دندان متحرک

مزایای لمینت دندان متحرک

این مزایا و معایبی که در اینجا در مورد آن ها صحبت میکنم مربوط به لمینیت های فوری و سفارشی است چون در مورد لمینیت های فوری آماده هیچ بحثی نیست. زیرا همانطور که گفتم فقط یک بازی تبلیغاتی است و توسط هیچ دندانپزشک و متخصصی تایید نمی شود.

  • لمینیت های فوری سفارشی قیمت پایین تری نسبت به لمینیت های سرامیکی دائمی دارد.
  • این لمینیت ها می توانند به طور موقت عیوب و مشکلات جزئی دندانی مانند بد رنگی و شکستگی های دندانی را برطرف کنند.
  • فرآیند لمینیت های فوری بدون تراش دادن سطح دندان صورت می گیرد.

سوالات متداول

آیا لمینیت های سرامیکی درمانی برگشت پذیر هستند؟

خیر، فرآیند آماده سازی دندان ها برای لمینیت های سرامیکی شامل برداشتن میزان کمی از مینای دندان است که این کار غیرقابل برگشت است. با این حال، در صورت واجد شرایط بودن انجام این درمان، مزایای ونیرهای سرامیکی اغلب بیشتر از، تراش اندک مینای دندان است.

اگر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه داشته باشم می توانم دندانم را لمینیت کنم؟

قبل از نصب لمینیت سرامیکی، ضروری است که به مشکلات دندانی موجود، مانند پوسیدگی یا بیماری لثه رسیدگی کنید. متخصص دندانپزشک شما یک معاینه کامل برای اطمینان از سلامت دهان و دندان شما قبل از اقدام به درمان زیبایی انجام می دهد و اگر مشکلی وجود داشته باشد ابتدا مشکل را برطرف خواهد کرد.

آیا می توان دندان های لمینیت شده را سفید کرد؟

لمینیت های دندان از جنس سرامیک هستند بنابراین، آن ها به درمان بلیچینگ دندان پاسخ نمی دهند. اگر می خواهید لبخندی سفید تر داشته باشید، بهتر است در این خصوص با متخصص ترمیمی و زیبایی خود صحبت کنید.

لمینیت های فوری برای چه افرادی مناسب هستند؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید با وجود همه مشکلات و عوارض، باز به طور موقت از لمینیت متحرک دندان استفاده کنید. به طور مثال:

  • امکان مالی انجام لمینیت سرامیکی دائمی و یا کامپوزیت ونیر را ندارید.
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید و از روش کاشت دندان استفاده کنید.
  • یک مهمانی و یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینت متحرک دندان استفاده نمایید.

در این شرایط توصیه می کنیم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینیت های فوری مراقبت از آن ها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان هایتان نشوید.

آیا لمینت دندان متحرک را میتوان هر زمان گذاشت و برداشت؟

بله. این لمینیت ها ثابت نیستند بلکه متحرک و قابل در آوردن هستند. هر زمانی که بخواهید آن را میتوانید بردارید و یا بگذارید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *