مراقبت هاي قبل و بعد از بليچينگ

مراقبت هاي قبل و بعد از بليچينگ

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱ ۸:۱۰ ق٫ظ

رنگ دندان‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در یک لبخند زیبا به شمار می‌رود. مراجعه‌کنندگان با شکایت‌های مختلفی درباره تغییر رنگ دندان‌ها و تاریخچه متنوعی از علل ایجاد تغییر رنگ در دندان هایشان به دندانپزشکان و متخصصان پروتز و زیبایی دندان مراجعه می‌کنند. آن‌ها به دنبال راهکاری برای بهبود یا از بین بردن بد رنگی دندان‌ها هستند. بهترین، معمول‌ترین و ساده‌ترین روش برای برطرف کردن این مشکل، بلیچینگ دندان است که به سادگی دندان های طبیعی را 2 الی3 درجه سفید تر میکند.

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان چیست؟

سفید کردن یا بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان ها همان طور که ذکر شد ساده‌ترین، معمول‌ترین، محافظه‌کارانه‌ترین و به صرفه‌ترین تکنیک جهت اصلاح طرح لبخند می‌باشد. سفید کردن دندان با این روش، درمانی است که برای برطرف کردن تیرگی‌ها و رنگدانه‌هایی که به مرور زمان (و بر اثر مواد دارای رنگدانه مثل چای، قهوه، نوشابه های رنگی و حتی ادویه ها ایجاد می شوند) به کار می رود. حتی بعضی از بد رنگی‌های ژنتیکی با بلیچینگ دندان ها برطرف شده و ظاهر دندان‌ها زیباتر به نظر می‌رسند.

 قبل و بعد بلیچینگ دندان

 

آیا شما نیز می توانید بلیچینگ دندان انجام دهید؟

همه افراد می‌ توانند برای سفید کردن دندان‌ های خود از درمان بلیچینگ استفاده نمایند. البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، این تکنیک موثر واقع نشود. متخصص دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می ‌کند که بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع این روش بیشتر برای افرادی که دندان‌ های سالم دارند و قصد سفید تر و درخشان ‌تر کردن دندان‌ های خود را دارند، کاملا مناسب است. در نظر داشته باشید که اگر دندان هایی کج و یا به شدت بدرنگ دارید، باید از دیگر روش های اصلاح طرح لبخند استفاده کنید.

چه زمانی به بلیچینگ دندان نیاز است؟

به بلیچینگ دندان نیاز دارید در شرایطی که:

  • به دنبال بر طرف کردن زردی دندان‌ های خود هستید.
  • می‌خواهید دندان‌ های سفید تری داشته باشید.
  • بعد از برداشتن براکت ‌های ارتودنسی خود، قصد دارید رنگدانه ‌های باقی مانده روی دندان ‌هایتان که ناشی از دستگاه‌ های ارتودنسی است را بردارید.
  • قصد دارید تا فقط یکی از دندان‌ های جلوی خود را کامپوزیت کنید. در این شرایط لازم است رنگ دندان‌ های مجاور را با کامپوزیت تطبیق دهید.

چرا از بین روش های سفید کردن دندان، بلیچینگ را انتخاب کنم؟

در این روش، نیازی به آماده سازی دندان ها و تراش آن ها نخواهد بود. در نتیجه بدون اینکه کوچک ترین آسیبی به دندان های خود وارد کنید، می‌ توانید زیبایی لبخند را به خود هدیه دهید.

حتما بخوانید: بازسازی لبخند توسط بلیچینگ و یا لمینیت سرامیکی؟! تفاوت های بلیچینگ و لمینیت سرامیکی

بلیچینگ دندان چه مزایایی دارد؟

بلیچینگ یکی از ساده‌ ترین و سریع ‌ترین روش های سفید کردن دندان است که در ادامه شما را با مزایای آن آشنا می ‌کنیم:

کمک به افزایش اعتماد به نفس

داشتن دندان ‌هایی سفید به افزایش اعتماد به نفس کمک بسیار زیادی می‌ کنند. بلیچینگ با از بین بردن لکه‌ های پایدار، دندان‌ ها را بسیار روشن‌ تر و درخشان‌ تر کرده و به همین جهت دیگر در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن خجالت نمی ‌کشید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

به دست آوردن نتیجه درمان در مدت زمانی کوتاه

نتیجه نهایی این روش بسیار بهتر از سایر روش‌ های سفید کردن دندان است و انجام آن بسیار کوتاه و معمولاً بین یک تا دو جلسه می‌ باشد.

روشی محافظه کارانه بودن

بلیچینگ دندان یک روش محافظه کارانه و کم تهاجمی می‌ باشد، زیرا همانند دیگر روش‌ های درمانی نیازی به آماده سازی دندان‌ ها، تغییر در ساختار دندان و در واقع تراش مینای دندان نیست و در نهایت بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی آن ها می ‌شود.

مقرون به‌ صرفه ‌تر بودن نسبت به دیگر روش‌ های درمانی مشابه

هزینه این روش نسبت به دیگر روش‌ های سفید کردن دندان ارزان ‌تر است.

حتما بخوانید: بليچينگ و ميزان تاثير آن بر روي دندانهاي مختلف

بلیچینگ چقدر دندان ها را سفید می ‌کند؟

اگر بخواهیم در این باره مثالی برایتان بزنیم، می ‌توانیم سفید شدن دندان ها را با رنگ مو مقایسه کنیم. برخی از موها سریعا رنگ گرفته، در حالی که رنگ مورد نظر روی برخی دیگر از موها به کندی می نشیند. دندان ها هم به همین شکل هستند، بنابراین قبل از معاینه نمی ‌توان بررسی کرد که بلیچینگ تا چه میزان دندان ها را روشن‌ تر و سفید تر می‌ کند. لازم به ذکر است که افراد نیز دارای رنگ دندان متفاوتی از یکدیگر می ‌باشند. البته مراجعه شما به مطب دندانپزشکی مطمئن، تضمین به دست آوردن بهترین نتیجه را به شما خواهد داد، زیرا از بهترین و مرغوب‌ ترین مواد برای درمان شما عزیزان استفاده خواهد شد.

بلیچینگ و جرم گیری دندان چه تفاوتی با هم دارند؟

جرم گیری دندان یک روش درمانی برای از بین بردن جرم ها و پلاک های دندانی است و نمی توان انتظار سفید کردن دندان ها را از این روش داشت. البته جرم های دندانی از عوامل موثر در زرد شدن دندان ها می باشند، به همین منظور برداشته شدن آن ها تا حدودی سبب روشن تر دیده شدن دندان ها خواهد شد. اما نمی توان آن را یک روش برای سفید کردن دندان ها در نظر گرفت. این در حالی است که بلیچینگ یک روش زیبایی در دندانپزشکی برای سفید کردن دندان ها می باشد و لکه ها و رنگدانه هایی که به مرور روی دندان ها ایجاد شده اند را از بین می برد. بنابراین این روش صرفا نوعی روش زیبایی و جرم گیری نوعی روش درمانی در دندانپزشکی محسوب می شود.

آیا سفید کردن دندان با بلیچینگ عوارضی دارد؟

به طور کلی سفید کردن دندان با این روش، معمولا عوارضی برای فرد به دنبال نخواهد داشت. با این وجود از جمله رایج ‌ترین عوارض کوتاه مدتی که برای افراد ایجاد می‌ شوند، عبارت ‌اند از:

حساسیت و سوزش دندان ها

این موضوع کاملا طبیعی است که با گذاشتن مواد سفید کننده روی دندان، تا حدودی دچار حساسیت و سوزش شوید. البته این شرایط به آستانه تحمل شما بستگی دارد. بهتر است اگر آستانه تحمل پایینی دارید، این موضوع را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید. در این صورت می ‌توانید علامتی را با دندانپزشک هماهنگ کرده که با نشان دادن آن، ایشان متوجه حساسیت و ناراحتی شما شوند. بعد از اتمام کار نیز این حساسیت به مرور و در زمانی کوتاه از بین خواهد رفت.

سوزش بافت لثه

از آنجایی که مواد بلیچینگ حاوی پروکاسید می ‌باشند، سوزش بافت دهان در حین این درمان طبیعی است، اما متخصص دندانپزشک برای جلوگیری از این سوزش، مانعی در بین دندان ها و لثه‌ های شما قرار می ‌دهد و این درمان را با دقت بالایی به انجام می ‌رساند تا از ایجاد این سوزش جلوگیری کند.

بهترین برندهای بلیچینگ دندان کدام اند؟

از برترین و رایج‌ ترین برند های بلیچینگ دندان، برند بوست (الترادنت) و وایت اسمایل هستند که انواع مخصوص برای مطب و منزل را دارند. بوست یک برند آمریکایی است که حاوی 40 درصد هیدروژن پراکسید است. همچنین ژل تشکیل شده از نیترات، پتاسیوم و فلوراید دارد.

چه عواملی باعث زردی دندان ها می شوند؟

عوامل متعددی در زرد شدن دندان ها موثر هستند که از بین آن ها برخی بیشتری تاثیر را در تغییر رنگ دندان ها خواهند گذاشت. در ادامه شما را با اصلی ترین و مهم ترین مواردی که سبب زرد شدن دندان ها می شوند، آشنا می کنیم:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • مصرف بیش از اندازه نوشیدنی ها و غذاهای رنگی
  • استعمال دخانیات و سیگار کشیدن
  • از بین رفتن مینای دندان با افزایش سن
  • بروز برخی از بیماری های خاص
  • مصرف برخی دارو های خاص مانند تتراسایکلین
  • ژنتیک

اقدامات قبل از بلیچینگ

تنها کاری که باید پیش از سفید کردن دندان انجام دهید مسواک زدن دندان‌ها می‌باشد. می‌توانید پیش از بلیچینگ از ویتامین AD برای چرب کردن لب ها استفاده کنید زیرا که لب‌ها کمی پس از درمان خشک می‌شوند. یک هفته پیش از درمان به جرم‌گیری دندان توصیه می‌شود و هر 6 تا 12 ماه به طور منظم برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های 24 ساعت اول بعد از بلیچینگ

برای مدت زمان 24 ساعت پس از درمان موارد زیر بایستی رعایت شوند:

  • از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و آب ‌میوه که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سیاه شوند خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد لکه‌های تیره می‌شوند مانند بلونز، سس سویا، گوشت قرمز، شکلات و تمامی میوه‌ها به غیر از موز خوداری کنید.
  • از سیگار کشیدن برای 24 ساعت خودداری کنید. سیگار باعث ایجاد لکه بر روی دندان‌ها می‌شود.
  • مصرف سیگار الکترونیکی به میزان متوسط ایرادی ندارد.
  • تا زمان 24 ساعت از مصرف خمیردندان‌های رنگی (قرمز و آبی) یا دهانشویه خودداری کنید.

در 24 ساعت اول از چه مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی می‌توان استفاده نمود؟ 

مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که میتوان بعد از بلیچینگ استفاده کرد

 بیشترین سوالی که پس از درمان مطرح می‌شود در مورد مواد و غذایی و نوشیدنی‌هایی است که در 24 ساعت اول می‌توان مصرف نمود. در اینجا لیستی از این نوشیدنی‌ها و مواد غذایی آورده می‌شود که برای مصرف پس از درمان بسیار مناسب هستند:

غذاها 

  • مرغ بدون پوست / بوقلمون (بدون چربی)
  • ماهی سفید
  • برنج سفید
  • پاستای سفید
  • پنیر سفید
  • گل کلم
  • پیاز سفید
  • سفیده تخم مرغ
  • سیب‌زمینی پوست کنده پخته شده به صورت دلخواه
  • برنج کریسپی (مناسب برای صبحانه)
  • موز
  • ماست سفید کم‌چرب

نوشیدنی‌ها 

  • آب بدون گاز یا گازدار
  • آب تونیک / سودا
  • لیموی سفید
  • شیر بدون چربی
  • آب نارگیل

حتما بخوانید: مقايسه لمينيت، كامپوزيت و بليچينگ ( زيبايي، رنگ پذيري، استحكام)

مراقبت از دندان‌های بلیچ شده 

پس از بلیچینگ دندان‌ها، می‌توانید با اعتماد به نفس کامل و با رضایت از درمان، لبخند بزنید. ولی تأثیر بلیچینگ تا زمانی ادامه دارد که به اندازه کافی از دندان‌های خود مراقبت کنید. برای این که تأثیر درمان تا مدت زیادی ادامه داشته باشد بایستی به هیچ عنوان در مراقبت از دندان‌های خود کوتاهی نکنید. معمولاً بلیچینگ دندان می‌تواند حداقل برای یک سال ماندگار باشد و چنانچه از دندان‌های خود مراقبت کافی به عمل بیاورید بیشتر از یک سال نیز ماندگاری دارد. ولی چنانچه با عادت‌های بهداشتی نادرست باعث تغییر رنگ مجدد دندان‌های خود شوید، نتیجه بلیچینگ دندان از بین خواهد رفت. در واقع شما بایستی نسبت به مراقبت از دندان‌های خود پس از بلیچینگ درست مانند رعایت بهداشت دهان و دندان خود بسیار حساس باشید. در اینجا چند نکته در مورد مراقبت‌های پس از بلیچینگ شرح داده خواند شد که بایستی جهت حفظ نتایج درمان رعایت شوند.

دندان‌های خود را به طور منظم مسواک بزنید

اولین قدم برای حفظ ماندگاری بلیچینگ دندان، مسواک زدن می‌باشد. بنابراین صبح‌ها پس از برخاستن از خواب و شب‌ها پیش از خوابیدن و همچنین پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید. مواد غذایی خصوصاً شراب و نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند می‌توانند باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها شوند.

کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی و عدم استعمال دخانیات 

مصرف مداوم نوشیدنی‌های الکلی و استعمال زیاد دخانیات می‌تواند تأثیر بلیچینگ دندان را کاهش دهد. بسیاری از نوشیدنی‌های الکلی مانند شراب حاوی تانن‌هایی هستند که باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شوند. نیکوتین موجود در دخانیات نیز همین تأثیر را دارد. چنانچه قادر به توقف استفاده از دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی نیستید، حداقل در مصرف آن‌ها میانه‌روی کنید یا مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

برای مصرف نوشیدنی از نی استفاده کنید 

چنانچه نوشیدنی‌های گازدار یا چای سرد مصرف می‌کنید، بایستی از نی استفاده کنید. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها و همچنین تانن موجود در چای باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شوند. استفاده از نی می‌تواند تماس این مواد با دندان را کاهش دهد.

سوالات متداول

در چه سنی می‌ توان بلیچینگ دندان را انجام داد؟

بلیچینگ دندان را برای تمامی افراد بالای 18 سال می‌ توان انجام داد. از آنجایی که قبل از سن 18 سالگی دندان‌ ها هنوز عاج و مینای بالغ شده‌ ای ندارند، این درمان می ‌تواند موجب حساسیت‌ های دندانی شود. علاوه بر این افرادی که در دندان‌ های جلو، ترمیم همرنگ دندان دارند، نمی‌ توانند بلیچینگ را انجام دهند. چرا که با سفید کردن دندان‌ هایشان، دو رنگی بین مواد ترمیمی و دندان‌ های طبیعی شان ایجاد خواهد شد.

بلیچینگ دندان چند جلسه است؟

معمولا بلیچینگ دندان در مطب با یک جلسه درمانی در طی یک ساعت انجام می ‌پذیرد. با این وجود بسته به شرایط بیمار و میزان لکه‌ های دندانی ممکن است به یک جلسه مجدد در مطب و یا درمان تکمیلی در منزل نیاز باشد.

میزان سفید شدن دندانها بعد از بلیچینگ دندان چقدر است؟

میزان قطعی برای سفید شدن دندان‌ ها بعد از بلیچینگ دندان را نمی‌ توان اعلام کرد، چرا که بسته به میزان بد رنگی دندان و جنس دندان بیمار ممکن است، دندان ها از یک تا چند درجه تغییر رنگ داشته باشند.

بعد از بلیچینگ دندان، تا چه زمانی دندان ها سفید می‌ مانند؟

با توجه به توجه و یا عدم توجه شما به توصیه ‌ها و مراقبت ‌های پس از درمان که پیش از این به آن پرداخته ایم و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان و نوع تغذیه شما دوام و ماندگاری سفیدی دندان شما متغیر خواهد بود. اما لازم است برای تثبیت سفیدی دندان، هر چند وقت یکبار درمان بلیچینگ دندان را تکرار کنید. این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذا ها و نوشیدنی های رنگدانه دار کمک می‌ کند که دندان ها به مدت طولانی ‌تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان ها به صورت دائمی سفید بمانند.

چه کارهایی را قبل از بلیچینگ دندان باید انجام دهیم؟

برای انجام بلیچینگ دندان بهتر است جهت ترمیم پوسیدگی ها و جرمگیری به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید تا نتیجه بهتری از درمان سفید کردن دندان ها حاصل شود. در نظر داشته باشید که بلیچینگ کردن بر روی دندان‌ های کامپوزیت شده و یا لمینیت سرامیکی شده، روکش ‌های دندانی و پرکردگی ها تاثیری نخواهد داشت.

آیا بلیچینگ دندان برای دندان ها ضرر دارد؟

خیر، بلیچینگ دندان کم عارضه ترین و بی خطرترین روش برای سفید کردن دندان هاست

آیا نور دستگاه بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

از نظر پزشکی، تمامی نورهایی که به صورت مستقیم به چشم تابانده می‌ شوند، می‌ توانند خطراتی را در پی داشته باشند. اما نوری که در دستگاه بلیچینگ درمطب دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، هالوژن‌ های متمرکز شده و بی خطر است. البته توصیه می‌ شود برای اطمینان بیشتر از عینک‌ های مخصوص در حین درمان استفاده شود.

آیا بلیچینگ دندان در دوران بارداری مضر است؟

به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در تمامی روش ‌های سفید کردن دندان، توصیه می‌ شود این درمان، قبل از اقدام به بارداری و یا بعد از دوران بارداری انجام شود.

بازه زمانی درمان بلیچینگ دندان چقدر است؟

بازه زمانی درمان به نوع روشی که برای بلیچینگ انتخاب می ‌شود بستگی دارد، اگر روش آفیس انتخاب شود، طی 1 الی 2 جلسه که هر جلسه حدود 60 دقیقه و اگر روش انتخابی در منزل باشد، حدود 2 الی 3 هفته به طول می‌ انجامد. فقط باید به این نکته توجه شود که تاثیر مواد سفید کننده در مطب به دلیل اکسید کنندگی بیشتر از روش بلیچینگ در خانه تاثیرگذاری دارد.

آیا بلیچینگ دندان به مینای دندان آسیب می ‌رساند؟

بلیچینگ دندان بدون هیچ آسیبی به مینای دندان، قابل انجام است. اگر در برخی موارد در لایه‌ های سطحی مینای دندان تغییر رنگ رخ داده باشد برای نتیجه بهتر در بلیچینگ ابتدا مایکروابرژن و سپس بلیچینگ صورت می‌ گیرد. در مایکروابرژن سطح مینای دندان به مقدار خیلی کمی با خمیرهای ساینده مخصوصی تراشیده می ‌شود تا بدرنگی‌ های سطحی دندان حذف شود.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *